Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2009, 21:37
Verwijderd
Hallo! Hier ben ik dus erg slecht in. Wij moeten een ingezonden brief schrijven als reactie op dit artikel: http://www.minocw.nl/actueel/persber...einiguren.html
Nou heb ik het geprobeerd en er wat van gemaakt, maar ik zou wel graag verbeteringen willen. Hier staat ie:

Citaat:
Enkele dagen geleden stuitte ik op het artikel Sancties voor scholen met te weinig uren op www.kennisnet.nl, dat mij behoorlijk verbaasd heeft gemaakt. Hierin werd beschreven dat 'bij het maken van roosters onvoldoende rekening wordt gehouden met erkende feestdagen, vergaderingen onder schooltijd, studiedagen en toetsweken', wat volgens het Ministerie van Onderwijs 'een belangrijke oorzaak waarom de instellingen de 1040-urennorm niet halen' is. Mocht een school immers niet voldoen aan deze maatstaf, dan zal haar sinds kort een sanctie worden opgelegd.

“Niet hoeveel, maar hoe eel”, of anders gezegd: “Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit is belangrijk”. Door het Ministerie van Onderwijs wordt “hoeveel” echter boven “hoe eel” verheven. Immers, geciteerd: “De eerste jaren van een opleiding zijn belangrijk, leerlingen zijn nieuw en juist die leerlingen hebben begeleiding nodig. Dit voorkomt ook voortijdig schooluitval”. Althans, dat is wat het ministerie ervan vindt en slaat daarmee de spijker compleet mis, in tegenstelling tot de meerderheid van de scholieren. Als onderwijs worden de tussenuren zeker niet ervaren, maar wel als een tijd waarin alle leerlingen bij elkaar “opgehokt” zitten en zich maar moeten “vermaken”. “Ga huiswerk maken!” hoor je de onderwijsassistenten zeggen. Alsof de leerlingen dat thuis niet kunnen doen. Dat is ook beter, want diegenen die vrij weinig hoeven te verrichten zitten zich kapot te vervelen en storen de leerlingen die toch pogen in het rumoer al die moeilijke wiskundesommen op te lossen. En allemaal puur om maar die 1040 uur te behalen, of de leerlingen er iets aan hebben doet er niet toe.

Aangezien ook veel scholen zoiets belachelijk vinden en zich het maar weinig ten harte laten gaan, gaat de overheid controles uitvoeren om haar zin te bevredigen. Dat doet ze dan met sancties, waaronder ook boetes vallen. Ineens moet een kleine school met uitstekende prestaties die zo'n norm niet haalt ergens vandaan enkele duizenden euro's ophoesten. En dat geld komt zeker niet het onderwijs ten goede, maar verdwijnt gewoon in de “Mount Everest” van het overheidsgeld. Zo moet het dus niet.

En wat bereik je überhaupt met deze boetes? Dat er ineens leraren van achter een hoek komen opdagen om les te geven? Dit is het gevolg van de tekort aan docenten. De onderwijzers zullen echt niet binnen korte tijd op 93% van alle scholen verschijnen en die tussenuurtjes met nuttige lessen vullen.

Leerlingen zijn tegen, vakbonden zijn tegen en ook de leraren zien het plan niet zitten. Alleen de hoogste top, de overheid, is ervóór en dwingt de scholen de norm te handhaven. De staatssecretaris, Marja van Bijsterveldt, had een snelle oplossing. Zij wilde 40 uur van de norm afhalen. Hier geeft de regering eigenlijk toe dat de 1040-urennorm overdreven is, maar de oplossing is niet goed want bij 1000 uren blijf je hetzelfde probleem houden. Het LAKS (de leerlingenvakbond) had een veel betere oplossing, namelijk een bandbreedte van 880 tot 1040 uren toe te laten, en zo de scholen op deze manieren nog wat flexibiliteit mee te geven.

Kortom, weg met de sancties en zorg voor dan maar voor meer lerarenaffectaties!
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2009, 22:00
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Enkele dagen geleden stuitte ik op het artikel Sancties voor scholen met te weinig uren het artikel "Sancties voor scholen met te weinig uren" op www.kennisnet.nl, dat mij behoorlijk verbaasd heeft gemaakt. waar ik mij behoorlijk over verbaasde. Hierin werd beschreven In dit artikel werd aangegeven dat 'bij het maken van roosters onvoldoende rekening wordt gehouden met erkende feestdagen, vergaderingen onder schooltijd, studiedagen en toetsweken', er bij het maken van roosters onvoldoende rekening wordt gehouden met erkende feestdagen, vergaderingen onder schooltijd, studiedagen en toetsweken. wat volgens het Ministerie van Onderwijs 'een belangrijke oorzaak waarom de instellingen de 1040-urennorm niet halen' is. Dit is volgens het Ministerie van Onderwijs een belangrijke oorzaak van het feit dat veel onderwijsinstellingen de 1040-urennorm niet halen. Mocht een school immers niet voldoen aan deze maatstaf, dan zal haar sinds kort een sanctie worden opgelegd.
Scholen die niet aan deze norm voldoen worden sinds kort sancties opgelegd.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 15:52
Verwijderd
Vinniebar, hartstikke bedankt! En iedereen die de moeite heeft genomen dit te lezen . Ik moest hem vandaag inleveren en in het tussenuur heb ik de inleiding even aangepast. Ik zal nog misschien even posten wat het uiteindelijk geworden is.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 09:46
Verwijderd
Ik had nog beloofd het eindresultaat te posten. Hier is mijn ingezonden brief. Ik heb er een 7,0 op gehaald.

Ingezonden brief.doc
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weigert je docent een hand te geven?
Lisette
245 28-03-2011 19:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Ingezonde brief
voka0169
3 02-09-2010 22:31
De Kantine Tweede Kamerversaaiingen #1003
Verwijderd
500 10-06-2010 20:33
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands ingezonden brief, hoe moet je dit vermelden
lisette--
3 04-03-2010 14:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Verwijderd
500 22-05-2007 13:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Nijmeegse politie
kalinho
16 12-05-2007 02:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.