Oud 26-11-2012, 16:24
markiemans
markiemans is offline
Ik moet een beschouwing en een betoog schrijven voor Nederlands. Een betoog lukt prima maar met de beschouwing heb ik wat meer moeite. Iemand die dit stuk wil lezen en wat aanmerking of iets beter kan wil formuleren?
BVD


Beschouwing
Zijn de sociale media nadelig voor de samenleving?

De laatste tijd komen de sociale media veelal negatief in het nieuws. Zo was een niet goed beveiligd evenement op het interactieve netwerk Facebook de reden dat 1000en mensen naar Haren afreisden om daar dan te gaan rellen. Even daarvoor was er de openbare rechtszaak tegen Jinhua K(14) die werd veroordeeld tot de maximale straf,1 jaar jeugddetentie en 3 jaar jeugd TBS. De zo gezegde “facebook” moord was het gevolg van een ruzie op Facebook tussen Winsy Hau(15) en Polly W(toen 15). De sociale media werden als schuldige aangewezen in deze twee zaken, maar is dit wel terecht?

Er valt natuurlijk moeilijk te ontkennen dat Facebook een grote invloed had op de omstandigheden in de hierboven besproken voorbeelden. Zo was de ruzie tussen Winsy en Polly waarschijnlijk nooit ontstaan als Facebook of andere netwerken als Hyves en Twitter niet hadden bestaan, en waren er nooit zoveel mensen op de hoogte geweest van het feestje van Merthe. Hier hadden de traditionele media zoals tv,radio en de krant ook een groot aandeel in. Dagenlang werd “project X” besproken in zowat elk nieuwsitem. Deze vormen van media kregen veel kritiek in het onderzoek maar staan desondanks niet ter discussie. Ook werden er in verschillende opiniërende artikelen gebeurtenissen uit het verleden teruggehaald. Zoals de van te voren afgesproken rellen tussen Ajax en Feyenoord supporters in Beverwijk waarbij zelfs een dode viel. Ten tijde van deze rellen had nog niemand ook maar gehoord van het woord social media. Deze gebeurtenissen werden door middel van het zogenaamde “sneeuwballeffect” georganiseerd luidt het onderzoeksrapport. Een paar fans besluiten te willen rellen en beginnen kennissen en andere fans op te bellen en vragen om mee te doen. Die doen dat ook weer en zo ontstaat er een steeds grotere groep.

De meningen zijn dus verdeeld of de sociale media nou werkelijk zo slecht zijn of dat de beschuldigingen overdreven zijn. De sociale media zijn op zich prima om mee te werken en er zijn ook vele voordelen. Zo is uit onderzoek naar voren gekomen dat gebruikers van sociale netwerken ook in het echte leven veel meer sociale interactie hebben en daardoor over het algemeen meer vrienden en kennissen bezitten. Je kunt mensen makkelijk bereiken en er kan makkelijk gereageerd worden. Je kan heel eenvoudig geholpen worden met kleine problemen. Ook zijn sociale netwerken één hele grote bron van informatie die ontzettend makkelijk te verkrijgen is.
De sociale media zijn dus ook ontzettend handig om te gebruiken en niet slecht van aard. Het grootste probleem is eigenlijk de manier hoe mensen ermee omgaan. Zo is af en toe op facebook zitten om af te spreken met vrienden een bevordering van sociale interactie maar de hele dag achter je mobiel gekluisterd zitten en niemand ontmoeten laat de interactie weer afnemen.

Voorlichting over de sociale media zou een optie kunnen zijn. Hier wordt op dit moment nog ontzettend weinig aan gedaan. Een simpele lesdag op het voortgezet onderwijs waarin wordt uitgelegd hoe je veilig om kan gaan met sociale netwerken en het aantal onfortuinlijke acties zoals die van Merthe kan al een stuk lager liggen. Een andere optie is simpelweg het aanpassen van een paar kleine dingetjes op de site. Bij Facebook bijvoorbeeld dat evenementen automatisch op privé staan en dat je moet aangeven dat jij dit veranderd wil hebben. Of dat informatie die jij gewist wil hebben ook daadwerkelijk gewist wordt en niet ergens rond blijft zwerven op het web.

De sociale media zijn prima om te gebruiken maar er moet wel voorzichtig mee omgesprongen worden. Voorlichting in het gebruik ervan kan wel een groot verschil maken in de uitwerking van sociale netwerken op de samenleving. Als dat gebeurt is er wat mij betreft geen reden om de sociale media te verbieden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2012, 19:49
floooorrrr
floooorrrr is offline
Hoi Markiemans,

ik weet niet of mijn reactie überhaupt nog zin heeft, zo niet dan kun je het misschien gebruiken voor een volgende keer!

Ik vind het een prima beschouwing! Je begint goed. Kort maar krachtig noem je een paar voorbeelden. Ik mis alleen de indeling bij jou? Ikzelf (maar ik weet niet of dat ook bij jou geldt) had een standaardindeling van de beschouwing. Zo moest ik beginnen met een pakkende inleiding, gevolgd door een tweede inleiding met vraagstelling. Dat heb jij ook, alleen heb je twee verschillende vragen? Je vraag van de beschouwing luidt: Zijn de sociale media nadelig voor de samenleving?'' maar in alinea 2 stel je de vraag: ''De sociale media werden als schuldige aangewezen in deze twee zaken, is dat wel terecht?'' Dat is voor mij onduidelijk... Wat is nu je stelling voor deze beschouwing?

Daarnaast vind ik dat je een beetje van de hak op de tak springt. Alles formuleer je prima, maar soms laat je niet duidelijk weten waar een argument vandaan komt. Dat is lastig om te lezen. (Bijvoorbeeld bij het verhaal van Merthe, natuurlijk weet iedereen van dit meisje uit Haren. Maar je begint bij de inleiding met deze gebeurtenis, je vertelt over Haren. Super goed! Daarrna laat je het ook nog is terugkomen in alinea 2, hartstikke goed! Alleen vermeld je dan niks meer over ''Haren'' en praat je alleen maar over ''Merthe' en ''project X'' . Het klinkt logisch, iedereen ''snapt'' die link tussen Merthe, Haren en Project X toch wel? Maar daar mag je niet van uit gaan. Als je snapt wat ik bedoel.

Ook zou ik meerdere alinea's maken voor verschillende argumenten. Dit was een eis bij mijn beschouwing die ik heb moeten maken voor school. Per alinea vermeld je één argument. Zo wordt het overzichtelijk. Nu heb je nog wel 's dat je drie argumenten in één alinea zegt. Het klinkt dan heel krachtig, maar het wordt juist een rommeltje.

Probeer ook op het eind concluderend te zijn, en niet jezelf te herhalen. Heb je je conclusie gezegd, dan is het goed. Kom je dan woorden tekort? Zoek dan een ander argument, en verwerk het in een nieuwe alinea. Zo voorkom je dat je dingen gaat herhalen en houd je je beschouwing krachtig.

dit alles klinkt héél erg negatief, maar is absoluut niet zo bedoeld. Ik denk dat dit een prima beschouwing is, waar je beide kanten van het onderwerp duidelijk naar voren laat komen. En dat is natuurlijk ook de bedoeling van een beschouwing. Eventueel kan je iets met de tips die ik heb gegeven. Ik heb het even vluchtig doorgelezen, en je formuleert aardig. Ik hoop natuurlijk dat jouw docent er ook zo over denkt! Succes!

Laatst gewijzigd op 12-12-2012 om 19:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing Tweetaligheid
Anouk--
2 21-12-2009 20:10
Verhalen & Gedichten Beschouwing democratie
Little Sister
8 29-10-2006 21:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing
Erikb
1 08-05-2006 21:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing satire: ideeen?
desiree1986
0 15-01-2004 13:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Of Beschouwing
Romario
3 04-04-2002 07:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing nederlands: Zelfmoord
Creep
4 11-01-2002 21:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.