Oud 17-01-2008, 19:13
tineke_88
tineke_88 is offline
Hallo allemaal,

Ik moet morgen een betoog, beschouwing of uiteenzetting inleveren.
Ik heb bijna alles al, maar ik wil mijn zin boven de betoging even mooi en gelijk goed hebben en ik kan maar niets verzinnen.
Het gaat over criminaliteit en ik betoog dan voor een database waarin alle pedofielen instaan die ooit zijn gepakt.
Ik denk dus aan een dergelijke zin als:
Er moet een database komen voor alle veroordeelde pedofielen met vrije inzage voor de gehele Nederlandse bevolking.

Nou vind ik deze zin helemaal niet mooi, want ten eerste wil ik ook zeggen dat er ook pedofielen in moeten komen te staan die al weer vrij zijn, dus al eens veroordeeld zijn. En niet elke inwoner van Nederland is Nederlands toch? Bovendien klopt de zin niet en ik weet niet hoe ik hem moet veranderen.
Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2008, 19:30
Verwijderd
Volgens mij klopt het wel, hoor. 'Veroordeeld' dekt de lading wel, daar vallen ook mensen onder die niet meer vastzitten (je kunt toch ook veroordeeld worden zonder de gevangenis in te moeten). En Nederlandse bevolking is -volgens mij althans- een andere bewoording voor bevolking van Nederland, en niet alle Nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 19:35
tineke_88
tineke_88 is offline
Oke, ik heb hem nu zo gemaakt: Er moet een internationale database komen voor alle veroordeelde pedofielen met vrije inzage voor de Nederlandse bevolking.

Die eerste 'voor' klopt volgens mij niet helemaal, het klinkt alsof hij is bedoeld zodat pedofielen erin kunnen kijken. Hoe kan die anders? En met kan ik denk ik beter accentueren met een schuin streepje op de E?

edit: Ik heb hem nu verbeterd...
even een vraag die offtopic lijkt, maar het niet is.
Heeft iemand een tijdje geleden die aflevering gezien van Peter R. de Vries, waarin een veroordeelde pedofiel gewoon een zeilschool voor kinderen kon houden, hoewel dat hem verboden was. En de gemeente hun mond, wijselijk, stil heeft gehouden tegen de omwonenden en ouders van kinderen. En dat, toen het uitkwam, de man die ouders zo manipuleerde dat ze vonden dat Peter R. de Vries niet moest zeuren?
Iemand die daar nog wat van weet, zoals naam? Zou ik mooi kunnen gebruiken als inleiding.

Laatst gewijzigd op 17-01-2008 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 19:45
Verwijderd
Je kunt er van maken 'een database waarin (..) worden opgenomen/geregistreerd'. Persoonlijk zou ik geen accent op met zetten. Maar ik zie dat er nu internationale database staat, dan staat het weer een beetje vreemd dat alleen de Nederlandse bevolking vrije inzage heeft. Of misschien ben ik aan het mierenneuken, dat kan ook .
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 20:27
tineke_88
tineke_88 is offline
Nou ja, ik heb er een internationale database van gemaakt vanuit de gedachte dat er hier misschien ook wel bijvoorbeeld buitenlandse pedofielen komen. Ik zal sowieso kijken naar dat accentje op met, ik vind dat het de zin versterkt waardoor je de zin goed leest, qua intonatie en dergelijke, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zoek trouwens nog 1 of 2 voorargumenten, ik heb het argument 'voorkomen' gebruikt, maar wil er nog 1 a 2. Ideeen?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 22:53
Verwijderd
'Misschien ook wel bijvoorbeeld buitenlandse pedofielen' klinkt niet erg overtuigend. Je zou kunnen betogen dat er een Nederlandse database zou moeten komen, of je zou bijvoorbeeld kunnen betogen dat er op Europees niveau zoiets moet komen, maar zorg er in elk geval voor dat je stelling duidelijk is. Wanneer je wilt betogen dat de database misschien ook internationaal zou kunnen zijn, laat dat dan buiten de stelling en merk dat dan alleen even in de loop van je betoog op.

Heb je toevallig al naar informatie gezocht over Jan Höfte? Hij beheerde aan het eind van de jaren '90 een website met daarop namen en adressen van mensen die voor seksueel misbruik van kinderen waren veroordeeld. Zijn site bestaat vast en zeker niet meer, want hij is een jaar of acht geleden overleden...

Overigens ben ik het ermee eens dat 'veroordeelde pedofielen' inderdaad de lading dekt.

Succes ermee!

[edit]

Misschien wat kernachtiger verwoord: 'Er moet een openbare nationale/Europese databank komen met gegevens over alle veroordeelde pedofielen'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Help! Uiteenzetting, beschouwing
candea123
0 19-01-2010 13:55
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Algemene schoolzaken Hoe is bij jullie de totsweek gegaan??
Quantes
183 21-02-2004 11:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Uiteenzetting/Betoog/Beschouwing
Plasma
7 17-03-2003 19:03
Algemene schoolzaken Wat is een profielwerkstuk?
Verwijderd
7 16-05-2002 07:55
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen werkstuk, betoog, uiteenzetting of i.d.
Verwijderd
0 16-04-2001 11:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.