Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2003, 12:59
bam
Avatar van bam
bam is offline
Zijn er gevolgen als er een computer, met 250 watt, AMD XP 2000+ draait?


Is er een kans dat de processor stuk gaat?
Of misschien iets anders.
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2003, 13:01
unpopular
unpopular is offline
Ligt aan het aantal apparaten dat je in je gebouwd hebt eigenlijk zou het net moeten kunnen maar ga je veel in je pc bij bouwen zoals 10 coolers of zo dan heb je teweinig wat en zal je pc niet vol draaien of mss zelf niet meer draaien.

Zover is weet kan er niets kapot gaan
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 13:01
deathz0rz
deathz0rz is offline
nee natuurlijk niet, die 250W krijg je toch nooit vol...
__________________
Ooit. Dan.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 13:13
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 14:01:
Ligt aan het aantal apparaten dat je in je gebouwd hebt eigenlijk zou het net moeten kunnen maar ga je veel in je pc bij bouwen zoals 10 coolers of zo dan heb je teweinig wat en zal je pc niet vol draaien of mss zelf niet meer draaien.

Zover is weet kan er niets kapot gaan
netwerk kaartje videokaartje meer niet wel 2 harde schijven en 1 cdrom
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 13:43
Verwijderd
Videokaartje zoals een Radeon? Dan zou ik namelijk wel paar centen uitgeven voor een beter geschikte voeding.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 13:45
Verwijderd
Nee, maar ik zou het absoluut niet doen. Je kunt de meest vreemde dingen verwachten; schijven die op willekeurige momenten niet meer herkend worden, instabiliteit e.d.

Zonder stabiele en adequate voeding geen goed werkende PC. Bezuinig daarom nooit op een voeding! Ik zou minstens 300W nemen, en dan van een ècht merk, Antec, Enermax of wanneer je niet wilt overclocken A-Open.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 13:58
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-05-2003 @ 14:45:
Nee, maar ik zou het absoluut niet doen. Je kunt de meest vreemde dingen verwachten; schijven die op willekeurige momenten niet meer herkend worden, instabiliteit e.d.

Zonder stabiele en adequate voeding geen goed werkende PC. Bezuinig daarom nooit op een voeding! Ik zou minstens 300W nemen, en dan van een ècht merk, Antec, Enermax of wanneer je niet wilt overclocken A-Open.
Het is een antec, 250 watt

en die videokaart is een oude tnt 16mb
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
bambix schreef op 11-05-2003 @ 14:58:
Het is een antec, 250 watt

en die videokaart is een oude tnt 16mb
Kan wel denk ik, maar zit ook meteen aan je maximum. Vraag me af waarom je een tnt in een XP 2000+ hebt. Kzou zelf voor een betere voeding gaan, als je dan bijv je videokaart wilt upgraden moet je het toch, kun je het beter nu voor alle zekerheid doen, weet je zeker dat je goed zit voor nu en voor de toekomst. Zou dan ook voor minimaal 350W gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:37
unpopular
unpopular is offline
Je zult wel zien als je nu een progje als 3dmark uitvoerd en een nieuwe sterkere voeding er in gooit en nog maals dat prog uitvoerd zul je zeker prestatie verbetering zien.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:54
bam
Avatar van bam
bam is offline
daar gaat het niet om

Er zat nog een oude processor in (pentium2)
die moest gewoon vervangen worden, aangezien XP er op gaat.

Het enigste wat er op die computer gaat gebeuren is msn, telebankieren, en internetten, en foto's kijken, winamp.

dus een goede videokaart is in dit geval niet van belang.
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:55
bam
Avatar van bam
bam is offline
en ik vroeg trouwens ook niet om tip's voor verbeteringen

ik vroeg me alleen af of er geen problemen door kunnen ontstaan.
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:13
unpopular
unpopular is offline
ok met andere worden je pc draait NIET goed als je door meer stroom een prestatie krijgt had je dus niet genoeg watt

En sorry hoor dat ik je wou helpen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:17
Orion
Avatar van Orion
Orion is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 16:37:
Je zult wel zien als je nu een progje als 3dmark uitvoerd en een nieuwe sterkere voeding er in gooit en nog maals dat prog uitvoerd zul je zeker prestatie verbetering zien.

lariekoek
__________________
Ongefilterd. Van nature troebel.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:27
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Orion schreef op 11-05-2003 @ 17:17:
lariekoek
niet dus anders zou ik het er niet neer zetten.
Ik zou zeggen neem eerst de tijd om het te testen voordat je nutteloze opmerkingen gaat roepen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:23
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 16:37:
Je zult wel zien als je nu een progje als 3dmark uitvoerd en een nieuwe sterkere voeding er in gooit en nog maals dat prog uitvoerd zul je zeker prestatie verbetering zien.
Uhm? Wanneer d'r niet genoeg stroom voor handen is, gaat dat ten koste van performance? Daar heb ik nog _nooit_ van gehoord. Wel van allerlei vage problemen.

Oh, topicstarter, mocht je op onverklaarbare problemen stuiten tijdens het computeren kun je d'r vergif op innemen dat 't de voeding is die totaal leeggezogen wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:47
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Lieve mensen,

Het vermogen van een voeding (ook wel PSU genoemd; Power Switching Unit) kun je verdelen in het extern en intern vermogen. Extern is dus 250W of 300W. Intern is wat lastiger, mijn voeding kan b.v. op 12V 15 ampere (15A) leveren, en op 5V 40A en op 3.3V 15A.

Antec maakt uitstekende voedingen, die dikwijls veel meer intern vermogen kan leveren dan een no-name voeding, ook al is het extern vermogen hetzelfde. Eén en ander heeft te maken met de efficiëntie van de voeding. Bij het omzetten van 230V naar 3.3V, 5V, 12V en andere voltages, gaat er namelijk ook stroom verloren aan deze conversie. Hierdoor wordt de voeding zelf warm, en dient zelfs gekoeld te worden.

Nu zou je ook kunnen begrijpen waarom een Antec voeding met 250W extern vermogen meer intern vermogen kan leveren dan een no-name 300W voeding.

Om antwoord te geven op de vraag van bambix: ja ik denk dat dat goed gaat werken. Mits je er niet teveel andere energieverslindende hardware in hebt zitten, 1 hardeschijf en een simpele videokaart en niet teveel extra, dan gaat dit goed lukken. En een goede PSU gaat uit als hij te weinig stroom kan leveren. En al zou het gebeuren, ik denk niet dat je hiervan hardware schade van zult ondervinden, hooguit instabiliteit en ander ongemak.

Mijn zegen heb je.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:50
unpopular
unpopular is offline
Zoals ik al zei probeer het eens.

Dobbermann , je zei zelf al dat als er te weinig voeding is dat er problemen op kunnen treden.

wat uitleg (dit is wat ik er achterdenk heb het nog nooit kunnen bewijzen dat het hier idd aan ligt maar ik vond dit een redelijke verklaring) :

We gaan er van uit dat 3dmark je volledige CPU +GPU gebruikt
Dit is dus de maximaal van je systeem meer stroom kan hij niet trekken.

Je weet dat ram ververst moet worden dat is normaal, wat nu als hij dit een keer overslaat of net na dat er een refresh is de stroom valt net te ver weg zodat het geheugen vervaagt.
Bij beide gevallen zal het geheugen weer gerefreshed moeten worden. Wat dus extra tijd kost.

De CPU + GPU:
ook hier kunnen doormiddel van kleine stroom vervallen foutjes opvallen door instabieliteiten
Zoals iedere tweaker weet als een systeem niet stabiel is gooien we er gewoon meer volt tegen aan. Wat nu als dat er niet is. Dan komen er onnauwkeurig heden checksums lijken niet te kloppen.
En dus wordt alles opnieuw berekend.

Het probleem is al een tijdje bekent bij mij en zoals mss ook wel te zien is heb ik er al wat langer overnagedacht.
Ik hoop dat het wat meer duidelijkheid gegeven heeft waarom ik het zei en dat het dus niet zomaar een loze kreet.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:09
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 17:13:


En sorry hoor dat ik je wou helpen
maak niet uit hoor

maar soms gaat het even veelste offtopic,
begint er 1 over een videokaart, zegt de andere weer daar wat van, en voor je het weet heb je een discussie over iets waar het niet over hoort te gaan
no offence

aangezien ik mn antwoord heb mag je van mij wel verder discuseren
__________________
Ik ben nieuw

Laatst gewijzigd op 11-05-2003 om 20:12.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-05-2003, 20:11
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2003 @ 18:47:

Om antwoord te geven op de vraag van bambix: ja ik denk dat dat goed gaat werken. Mits je er niet teveel andere energieverslindende hardware in hebt zitten, 1 hardeschijf en een simpele videokaart en niet teveel extra, dan gaat dit goed lukken. En een goede PSU gaat uit als hij te weinig stroom kan leveren. En al zou het gebeuren, ik denk niet dat je hiervan hardware schade van zult ondervinden, hooguit instabiliteit en ander ongemak.

Mijn zegen heb je.
dank u
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 18:50:
Zoals ik al zei probeer het eens.

Dobbermann , je zei zelf al dat als er te weinig voeding is dat er problemen op kunnen treden.

wat uitleg (dit is wat ik er achterdenk heb het nog nooit kunnen bewijzen dat het hier idd aan ligt maar ik vond dit een redelijke verklaring) :

We gaan er van uit dat 3dmark je volledige CPU +GPU gebruikt
Dit is dus de maximaal van je systeem meer stroom kan hij niet trekken.

Je weet dat ram ververst moet worden dat is normaal, wat nu als hij dit een keer overslaat of net na dat er een refresh is de stroom valt net te ver weg zodat het geheugen vervaagt.
Bij beide gevallen zal het geheugen weer gerefreshed moeten worden. Wat dus extra tijd kost.

De CPU + GPU:
ook hier kunnen doormiddel van kleine stroom vervallen foutjes opvallen door instabieliteiten
Zoals iedere tweaker weet als een systeem niet stabiel is gooien we er gewoon meer volt tegen aan. Wat nu als dat er niet is. Dan komen er onnauwkeurig heden checksums lijken niet te kloppen.
En dus wordt alles opnieuw berekend.

Het probleem is al een tijdje bekent bij mij en zoals mss ook wel te zien is heb ik er al wat langer overnagedacht.
Ik hoop dat het wat meer duidelijkheid gegeven heeft waarom ik het zei en dat het dus niet zomaar een loze kreet.
Dat is wel een leuke theorie hoor. De voeding als beperkende factor.
Alleen als je systeem volledig wordt belast, dan wil dat niet zeggen dat je voeding dat ook is. Zou wel lekker zijn. Dan kocht ik nu een 600Watt voeding en m'n prestaties zouden verdubbelen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:58
unpopular
unpopular is offline
Dat heb ik ook niet gezegd ik zeg alleen dat als je systeem nu te weinig vermogen heeft je prestaties toe zullen nemen.


Technisch gezien zou je met een 600watt je prestaties kunnen verdubbelen door bijv. 6volt op je core te gooien en je geheugen op 1Ghz gooien daar heb je dan genoeg power voor maar of je systeem dat of leuk of überhaupt aan kan is natuurlijk iets anders maar ja.

Dus ik vrees dat of ik heb het niet duidelijk genoeg neer gezet of je hebt het verkeert begrepen hoe ik het bedoel.

Natuurlijk is het niet dat je dmv 600Watt voeding je systeem prestaties kunt verdubbelen maar dat bedoelde ik ook niet ik zou zeggen lees alles nog een keertje mss heb je min bedoeling nu wel door.
Zo niet hoop ik dmv dit verhaal wel de goede indruk te hebben gegeven wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 02:45
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-05-2003 @ 21:58:
(..) door bijv. 6volt op je core te gooien (..)
6 volt?

Dat is net zoiets als bij jou 6 hamburgers/sec je strot in duwen.

In beide gevallen blijft er weinig meer van over dan one big stinking mess.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 10:26
unpopular
unpopular is offline
aai meisje dan moet je ook mijn hele zin quate en dan heb je antwoord ook meten staan:

verdubbelen door bijv. 6volt op je core te gooien en je geheugen op 1Ghz gooien daar heb je dan genoeg power voor maar of je systeem dat of leuk of überhaupt aan kan is natuurlijk iets anders maar ja.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 10:28
unpopular
unpopular is offline
Als je nu met vloeibare stikstof aan de gang gaat wie weet heb je geluk en haal je iets in die buurt maar ja wie gaat er nu thuis vloeibare stikstof gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 16:24
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Haha ja dat las ik wel.

Maar zelfs met vloeibaar stikstof en een CPU DIE temp van -40 graden gaat je niet van een kapotte processor weerhouden. 2.5V zou misschien wel kunnen, maar ook dat is al ontzettend hoog, je proc moet dan echt tot diep onder nul gekoeld worden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 23:30
unpopular
unpopular is offline
We dwalen wel erg van het topic af maar toch hoeveel stikstof gekoelde systeem heb jij thuis staan en/of mee gewerkt?


Nee ik weet natuurlijk ook niet hoeveel de max mss is het idd wel 2volt maar je weet het niet tot dat je het geprobeerd hebt.

Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 23:39
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik, of iemand anders op het internet. Leuke is dat je van elkaar kunt leren, van elkaars ervaringen. Ik hoefde ook niet opnieuw het wiel uit te vinden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.