Oud 04-11-2012, 18:39
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
De laatste tijd schrijf ik steeds vaker en begin ik het ook echt leuk te vinden. Daarom lijkt het mij een erg uitdagend idee om een (klein) boek(je) te schrijven. Ben op dit moment nog aan het brainstormen over hoe en wat.

ideeën zijn altijd welkom.
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2012, 18:46
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
http://www.boekscout-yo.nl/

kan ook als je boven de 15 bent.
Zorg dat je iemand je feedback geeft, zoek iemand die de spelfouten eruit haalt en eventueel een illustrator.
Succes!
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 18:52
Verwijderd
freemusketeers als je echt wat in eigen beheer wilt uitgeven
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 19:53
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Voordat het klaar is duurt nog wel even denk ik. Ik post af en toe wat stukjes in dit topic om te kijken wat jullie ervan vinden. Ik ben nu bezig met een column over zen, als dat af is ga ik beginnen met het boek. Ik twijfel of het echt een boek moet gaan worden met een goede verhaallijn en een plot, of dat het meer een kinderboek gaat worden.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom .
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 20:10
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Het werkt voor mij niet als ik alles van te voren verzin. Je zou dus ook gewoon kunnen schrijven en als het af is kijken wat het geworden is.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 20:19
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Het werkt voor mij niet als ik alles van te voren verzin. Je zou dus ook gewoon kunnen schrijven en als het af is kijken wat het geworden is.
Ja dat is waar, maar van te voren moet je wel enigzins weten wat voor kant je op wil qua niveau van het boek..
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 20:25
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Een belangrijke tip: Denk niet over welk verhaal ook als een boek. Een boek is een fysieke (electronische) binding van een verhaal. Als je net begint, moet je schrijven voor jezelf. Praten over een 'boek' zorgt er dan alleen maar voor dat je je einddoel niet haalt. Het is beter om te denken over een 'verhaal', want dat kan wel af zonder dat je moet vertrouwen op iemand anders.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 21:02
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Oke, dan zal ik er nu weinig woorden vuil aan maken. Ik ben begonnen en ik zet hier af en toe een bestandje neer zodat jullie kunnen checken of het wat wordt. Verwacht niet dat ik snel ben, heb namelijk heel veel huis- leerwerk voor de boeg..
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 21:03
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Geeft niet, geen haast! Lijkt me leuk om te lezen
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 21:13
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Verwacht geen hoogstaand literatuur van me, ben als veertienjarige nog niet erg ervaren en dit is dus ook mijn eerste grote schrijfwerk. Heb er zin in !
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 21:17
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Oke, dan zal ik er nu weinig woorden vuil aan maken. Ik ben begonnen en ik zet hier af en toe een bestandje neer zodat jullie kunnen checken of het wat wordt. Verwacht niet dat ik snel ben, heb namelijk heel veel huis- leerwerk voor de boeg..
Ga eerst zelf bezig. Grote stukken ontwikkeling van je schrijfwerk en verhaal zal je zelf moeten doen. Ga niet zomaar dingen hier dumpen als je denkt dat het wat oplevert; de feedback zal dan negatiever zijn en dat is niet goed voor je voortgang.

Daarnaast zou ik je aanraden veel van anderen te lezen voordat je zelf gaat schrijven. Daar kan je namelijk veel van leren en beginnersfouten ontwijken.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 21:38
Verwijderd
Veel commentaar lezen, ook. In de meeste topics zeg ik toch hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 15:09
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Ik zet toch maar even een klein stukje hier op dit topic. Liever nu kritiek en in het vervolg alles beter doen dan op het laatst alles te gaan verbeteren.
Het is een boek van 12/13+.


1.

“nee, nee, neeeee” schreeuwde Nesrine hopeloos uit. “Mama doe toch wat, doe toch wat”! Haar moeder stond als aan de grond genageld in de deuropening. Ze zag een gruwelijk tafereel, Mohammed schrok toen ze haar zag. “Je houdt je mond of ik maak jou ook af” waarschuwde Mohammed haar.

2.
“Ik ga naar school toe” riep Nesrine haar vader toe. “Je zorgt dat je op tijd thuis bent” bromde hij ietwat zachtjes. Nesrine was altijd elke maandagochtend standaard een half uur van te voren op school. Dan kon ze fijn nog wat huiswerk afmaken. In het weekend had ze daar de tijd niet voor, dan moest ze bij haar vader op kantoor werken. Oersaai werk vond ze dat. Altijd maar in dat muffe kantoor van hem, ze was er onderhand wel een beetje klaar mee. Maar weigeren kon ze niet, daar had ze zeker het lef niet voor.
“Hé Sandra” riep Nesrine opgetogen toen ze binnenkwam. Sandra was sinds de kleuterschool al haar beste vriendin, de enige waar ze bijna alles aan kon vertellen. Nesrine haar ouders waren erg streng gelovend. Ze moest precies de Koran volgen, dat is het heilige boek van de Islam. Sandra kwam opgewekt naar haar toe, “leuk weekend gehad Nesrine?” “Mhaw gaat” reageerde Nesrine een beetje duf. “weet je” vroeg Sandra op fluistertoon aan Nesrine. “Ik ben dit weekend met Thomas naar de bios geweest.” Sandra praatte nu bijna onhoorbaar zacht zodat niemand anders het zou kunnen horen. “Meen je dat?” vroeg Nesrine opgewekt. “Het was zo’n romantische film” antwoorde Sandra.
Thomas was de leukste en knapste jongen van de klas. Er gaan geruchten rond dat hij in de drugshandel zit, maar dat maakt hem volgens de meeste meiden niet minder leuk. Nesrine was oprecht blij voor haar, maar diep in haar hart was ze wel een beetje jaloers. “Zullen we maar snel naar de klas gaan” antwoorde Nesrine snel. “Ja goed idee, als je nog wat huiswerk wil maken moet je dat maar even snel van me overschrijven” reageerde Sandra. “Ja graag” antwoorde Nesrine, blij dat ze het vroeg.

Eenmaal 3 etages hoger stonden ze voor hun klas. “Sodeknetter” riep Sandra, dit gaat weer een leuke dag worden dacht ze in haarzelf. De hele klas lag zoals elke maandagochtend weer helemaal overhoop. Een aantal stoelen en tafels werden opgestapeld, in de hoek waren een paar jongens aan het stoeien en de meiden waren hunzelf giechelend aan het opmaken. “Oh nee” zei Sandra “Albert gaat zo zekerweten gek worden.”
“Daar zet ik m’n geld op” reageerde Nesrine lachend.
“Potverjandikkeme” klonk er hard door de klas. Albert was ondertussen binnengekomen en was niet te spreken over het gedrag van zijn leerlingen. “Nog wel op zo’n vroege ochtend” bulderde Albert terwijl hij de klas doordringend aanstaarde. Iedereen was ondertussen stil geworden. “Nesrine, jij ruimt na dit uur de hele klas op, begrepen?”
“Maar ik heb helemaal niks gedaan” probeerde Nesrine stotterend uit te brengen.
Een discussie met Albert was altijd een verloren zaak wist ze. “Als je verteld wie op het idee gekomen is die tafels op elkaar te stapelen kom je er onderuit.”
“Maar ik kom pas net binnenlopen, dat weet ik echt niet.” Ze wist dat ze de klos was. “Dus doe jij het” brulde Albert er nu zo hard uit dat de klas ernaast mee kon genieten. Sandra probeerde Nesrine nog te redden maar dat was tevergeefs. “Bedankt dat je ons niet verraden hebt” fluisterde Thomas haar toe. Nesrine glimlachte, toch nog een pluspuntje dacht ze bij zichzelf.
“Albert geeft mij altijd overal de schuld van” klaagde Nesrine bij Sandra. “Nou de jongens zijn dit keer blij met je hoor” reageerde Sandra een beetje cynisch. “Nou, daar heb ik wat aan” zei Nesrine sarcastisch. Al was ze wel blij dat Thomas er nog even een compliment over maakte. De volgende les wordt gegeven door mevrouw van Dalen, niet de leukste docent, maar alles beter dan Albert dacht Nesrine in haarzelf.
De meeste leerlingen zaten nog met hun gedachte bij Albert, en waren dus al heel gauw stil. “Fijn dat het al zo snel stil is” merkte van Dalen behoedzaam op. Vaak had het meer weg van een kippenhok, dan van een keurige 3VWO klas.
Nesrine schrok op, plotseling stond Thomas voor haar neus. “Hebben jullie aankomend weekend al plannen?” vroeg Thomas.
“Nee.” Floepte Nesrine er iets te snel uit.
“Misschien zin om met z’n drieën wat te gaan drinken op een terrasje?” vroeg Thomas. Nu was het de beurt aan Sandra om snel te reageren; “Ja, doen we!”
“Zaterdagmiddag om twee uur in Walzicht” kon Thomas nog fluisterend uitbrengen voordat hij naar z’n plaats geduwd werd. “De volgende keer kan je je melden bij de afdelingsassistente, begrepen?” zei van Dalen tegen Thomas zonder het antwoord af te wachten. Thomas reageerde door een nonchalant wegwerpgebaar te maken. “We hebben een afspraakje, we hebben een afspraakje” fluisterde Sandra opgewekt naar Nesrine. Nesrine keek wat ongelukkig. “Sandra” kwam er bij Nesrine uit. “Ik moet dit weekend werken..”

Nesrine kon haar verdriet na schooltijd niet onderdrukken. Ze stond nog even met Sandra na te praten in de aula. “Het komt goed Nesrine, we verzinnen wel iets.” zei Sandra hoopvol. “Nee Sandra, als ik niet naar m’n werk kom wordt ik overgeplaatst naar een islamitische school, dat weet je.” Haar vader wou haar eigenlijk dit jaar al laten overplaatsten, maar Nesrine had beloofd dat ze elk weekend zou werken om overplaatsing te voorkomen. Haar vader stemde toe, onder de voorwaarde dat ze direct overgeplaatst zou worden als één keer zonder goede reden niet op haar werk aanwezig is.

“En als je je nou ziek meldt?” vroeg Sandra aan Nesrine. “Ligt aan het humeur van m’n vader” reageerde ze droogjes. “Maak je geen zorgen, we verzinnen wel wat.” Sandra probeerde haar vriendin nog wat moed in te praten. “En anders ga ik lekker alleen, vind ik ook niet erg hoor” grapte Sandra in de hoop het humeur van Nesrine weer vanouds te krijgen. “Doordeweeks kan ook niet, ik sport elke dag..” merkte Sandra op. Sandra is hoogbegaafd én ze heeft een tennistalent. Ze tennist drie keer per week voor de Bond en daarnaast nog drie normale lessen bij haar tennisvereniging. De Bond is de landelijke verenging voor de grootste tennistalenten van Nederland. “Ik moet nu snel naar huis” zei Nesrine, kijkend op haar horloge. M’n vader wordt woest als ik niet op tijd thuis ben. “Tot morgen Nesrine, misschien bel ik nog wel even vanmiddag”
“Ja is goed, zie je morgen.”

Onderweg op de fiets dacht Nesrine er nog even aan, de kans is klein dat ik weg kan. En welke idioot verzint het om naar Walzicht te gaan? Dat is dé multiculturele smeltkroes van de stad, de Marokkanen daar zullen mij zeker herkennen. Dan zijn de rapen gaar..
“Is het gelukt?” vraagt een schorre stem door de telefoon. “Natuurlijk is het gelukt, zaterdagmiddag om twee uur bij Walzicht ” antwoorde Thomas. “De eerste stap is gezet” klonk het schor terug.

3.
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 18:28
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
1.

“nee, nee, neeeee” schreeuwde Nesrine hopeloos uit. “Mama doe toch wat, doe toch wat”! Haar moeder stond als aan de grond genageld in de deuropening. Ze zag een gruwelijk tafereel, Mohammed schrok toen ze haar zag. “Je houdt je mond of ik maak jou ook af” waarschuwde Mohammed haar.
Dit is geen handig begin.
Algemeen:
1 - HOOFDLETTER! Dat is belangrijk als je serieus genomen wil worden.
2 - Verdere interpunctie is ook erg belangrijk. Zo is het slordig.
3 - Wat wíl je met deze scene? Het is niet duidelijk. Deze scene heeft geen achtergrond, geen diepgang en is tekort. Niet zoiets als begin zetten tenzij er een duidelijk mysterie uit spreekt. Dat zie ik hier niet.

Schrijfstijl:
4 - Namen moeten een betekenis hebben. Niet zomaar een naam erin gooien. Daarbij: heb je een plan met die namen, of zijn ze willekeurig gekozen om 'anders' te zijn?
5 - Je gebruikt veel 'zij' terwijl er 2 vrouwen in de scene worden beschreven. Erg verwarrend! Kijk goed hoe je verwijst.
(Advanced) 6 -
Citaat:
schreeuwde Nesrine hopeloos uit
. Rare samentrekking. Er is voor de lezer weinig reden om die emotie te delen, dus waarom zet je het zo neer? Je wil dat de lezer een emotie deelt met een onbekend persoon, dus je moet die emotie laten zien, niet beschrijven.

(voorbeeld: Hij stond stil, geen spier in zijn lichaam leek nog te bewegen. Zijn mond vertrok langzaam tot een witte streep. Toen bracht hij langzaam een hand naar voren en raakte de klamme huid aan. Ze was nog warm. Met zijn vingers ging hij langzaam door haar haar.
"Nee," mompelde hij en keek rond, zijn ogen schichtig zoekend.)

In het voorbeeld weet je niets van de persoon, of wat er is gebeurd. Er staat bijna niets, maar ik denk dat je heel goed weet wat er in de scene zich afspeelt en hoe hij zich voelt.

7 - Iemand die schrikt vertoont vaak een 'fight or flight'-reactie. Hij zal in eerste instantie proberen te kiezen tussen vlucht en vechten. Praten en dreigen is daarbij onwaarschijnlijk.

Citaat:
2.
“Ik ga naar school toe” riep Nesrine haar vader toe.
“Je zorgt dat je op tijd thuis bent” bromde hij ietwat zachtjes.
Citaat:
Huh?
Nesrine was altijd elke maandagochtend standaard een half uur van te voren op school. Dan kon ze fijn nog wat huiswerk afmaken. In het weekend had ze daar de tijd niet voor, dan moest ze bij haar vader op kantoor werken. Oersaai werk vond ze dat. Altijd maar in dat muffe kantoor van hem, ze was er onderhand wel een beetje klaar mee. Maar weigeren kon ze niet, daar had ze zeker het lef niet voor.
Ik snap haar nu al niet. "Fijn huiswerk maken" want ze "had het lef niet om te weigeren?". Ik ken geen puber die het fijn vind om huiswerk te maken op school, omdat ze bij haar ouders hard moet werken. Dit maakt het moeilijk om het geloofwaardig te maken.

Verder: #3 (zie boven)

Citaat:
“Hé Sandra” (2) riep Nesrine opgetogen toen ze binnenkwam. Sandra was sinds de kleuterschool al haar beste vriendin, de enige waar ze bijna alles aan kon vertellen. Nesrine haar ouders waren erg streng gelovend. Ze moest precies de Koran volgen, dat is het heilige boek van de Islam.
Waarom leg je dit uit? Het is vast geen gedachte van Nesrine, want die vindt het doodnormaal. Net zoals jij niet elke dag denkt: "Ik spreek Nederlands, want mijn ouders komen uit Nederland."

Citaat:
Sandra kwam opgewekt naar haar toe,
“leuk (1) weekend gehad Nesrine?”
Mhaw gaat” reageerde Nesrine een beetje duf.
'Mhaw' zeg je misschien in het echte leven, maar als je stukken schrijft doe je dat niet. Je moet je dialoog slim kiezen. In dit geval zou ik het niet zo zeggen.

Verder gebruik je elke regel een beschrijving: "opgewekt" "duf" en verder. Niet doen, niet nodig.

Citaat:
“weet (1) je” vroeg Sandra op fluistertoon aan Nesrine. “Ik ben dit weekend met Thomas naar de bios geweest.”
Sandra praatte nu bijna onhoorbaar zacht zodat niemand anders het zou kunnen horen.
Waarom is dat van belang? Ik heb geen idee waar ze is. Misschien zitten ze wel samen in een privé sauna. Dan kan toch niemand luisteren. Geef een reden waarom ze zacht praten.

Citaat:
“Meen je dat?” vroeg Nesrine opgewekt.
“Het was zo’n romantische film” antwoorde Sandra.
Thomas was de leukste en knapste jongen van de klas. Er gaan geruchten rond dat hij in de drugshandel zit, maar dat maakt hem volgens de meeste meiden niet minder leuk.
Nesrine was oprecht blij voor haar, maar diep in haar hart was ze wel een beetje jaloers.
“Zullen we maar snel naar de klas gaan” antwoorde Nesrine snel.
“Ja goed idee, als je nog wat huiswerk wil maken moet je dat maar even snel van me overschrijven” reageerde Sandra.
"Ja graag” antwoorde Nesrine, blij dat ze het vroeg.
(2) voor het hele stuk. Detail, maar erg belangrijk!

Je geeft een uitleg over Thomas. Droog, simpel. Net alsof je een militair dossier leest. Zo krijg ik niet het idee dat die Thomas interessant is. Nesrine noch Sandra tonen hier emotie over.

(voorbeeld: "Nesrine's hart sloeg een slag over. Thomas? Knap, slim en fout? Ze zeiden dat hij in de drughandel zat, amfetamine, wiet, alles. Maar die glimlach deed het hem elke keer. Mocht zij maar naar de bioscoop van haar vader!")

Citaat:
Eenmaal 3 etages hoger stonden ze voor hun klas.
“Sodeknetter” riep Sandra, dit gaat weer een leuke dag worden dacht ze in haarzelf.
De hele klas lag zoals elke maandagochtend weer helemaal overhoop. Een aantal stoelen en tafels werden opgestapeld, in de hoek waren een paar jongens aan het stoeien en de meiden waren hunzelf giechelend aan het opmaken.
Gedachtes moet je duidelijk apart zetten, niet als bijzin. Ik snap wel wat je bedoeld, maar dit is niet een nette manier van vormgeven.
Ook: wie denkt dit? Tot nu toe is het gezichtspunt Nesrine, maar hier lijkt het alsof het Sandra is. Het valt niet uit de gedachte te lezen.

Geen enkele school laat het lokaal open. Dat lijkt wel zo als je naar Amerikaanse films kijkt, maar een school zou daar gek zijn.

Citaat:
“Oh nee” (2) zei Sandra “Albert gaat zo zeker weten gek worden.”
“Daar zet ik m’n geld op(2)” reageerde Nesrine lachend.
“Potverjandikkeme” klonk er hard door de klas. Albert was ondertussen binnengekomen en was niet te spreken over het gedrag van zijn leerlingen. “Nog wel op zo’n vroege ochtend” bulderde Albert terwijl hij de klas doordringend aanstaarde. Iedereen was ondertussen stil geworden. “Nesrine, jij ruimt na dit uur de hele klas op, begrepen?”
Wil je vloek, vloek dan gewoon. Tenzij de man godsdienstdocent is, kan je op een flinke krachtterm rekenen. Wil je geen vloeken in je tekst, zeg dan dat je een grote hoeveelheid krachttermen hoort uit de deuropening.

Maak duidelijk dat 'Albert' een docent is. Noem hem dan ook 'meneer de Boer' in het begin en leg later nog eens uit dat de leerlingen hem meestal Albert noemen, omdat hij dat graag wil.

Ik zou ook zeker niet zo reageren op een klas. Hij wijst een willekeurige leerling aan om op te ruimen? Zomaar? Zonder weerwoord? Ontsla die man!

Ik zou eerder zeggen: "En nu gaan jullie ogenblikkelijk zitten! Make-up weg, laat elkaar los! Wie over 5 seconden niet stil op z'n plek zit mag gelijk naar het straflokaal. Zijn jullie nou helemaal bezot? Het is net 8 uur geweest en jullie hebben de boel hier al verbouwd." Of iets in die richting. Vervolgens collectief laten opruimen en de extra tijd na het laatste uur laten nakomen.

Citaat:
“Maar ik heb helemaal niks gedaan” probeerde Nesrine stotterend uit te brengen.
Een discussie met Albert was altijd een verloren zaak wist ze. “Als je verteld wie op het idee gekomen is die tafels op elkaar te stapelen kom je er onderuit.” Offtopic: Ja, deze docent moet ontslagen worden
Hier ben je me gewoon kwijt. Je bent al iets van 500 woorden bezig om iets te vertellen, maar ik heb geen idee wat en waarom. Je stapt gewoon ergens het verhaal in en begint te vertellen.

Ik snap dat dit nieuw voor je is, maar het is een van die dingen die je gelijk goed moet doen. De eerste zin, de eerste scene, zorg voor relevantie, breng interesse. Zorg dat er gelijk een reden is om te lezen. Dingen die elke dag gebeuren zijn niet zo interessant, tenzij ze direct relevant is.

Er wordt vaak gezegd dat een verhaal moet beginnen op het moment dat er een onbalans ontstaat in het leven van een karakter. De normale dingen kunnen hierbij een rol spelen, maar veel films en boeken starten met het ontwrichtte.

vb:
In de Ban van de Ring start met het vertrek van Bilbo. Hoewel dit niet gelijk duidelijk is, begint het verhaal met het stuk tekst over Hobbits. De vraag die wordt gesteld is: "Wie zijn ze?" en DAAROM is hun normale leven interessant. Als Bilbo weggaat, is het vervolgens duidelijk dat het een groter geheel vormt.

Stardust begint met een stukje verteller. Die geeft een achtergrond (net als Bilbo zelf), maar het verhaal begint 'echt' met de zoon van de magische wereld in Wall. Je kruipt gelijk in de huid van een mysterieus personage en krijgt de vraag: "Wie is hij?"


Net zo goed moet je ons GELIJK duidelijk maken waarom wij überhaupt moeten geven om Nesrine. Dat kan met een goede proloog, maar je verhaal moet kloppen zonder. Dit kan bijvoorbeeld door een terugblik, of door midden in een problematische scene te springen.

Waarom begin je 's ochtends bij haar vader? Waarom niet op het moment dat de docent een probleem wordt?

(vb:
"Nesrine!" riep meneer de Boer. "Kom hier."
Verbaasd keek ze op van haar tas. Zij? Voorzichtig schoof ze naar de rood-aangelopen gestalte van haar leraar bij de deur.
"Dit heb jij vast weer op je geweten," zei hij, wijzend op de klas.
Stoelen lagen over de vloer. De ramen, nog donker in de winter morgen, werden gebruikt door de meiden als make-up spiegel. Thomas en Jan lagen op de grond te stoeien en Michiel had zijn vijfde vliegtuigje in de ribben van het skelet geboord.
"Ik?" stamelde ze. "Ik kom net binnen!"
"De vermoorde onschuld." Meneer de Boer rolde met zijn ogen. "Ik ken jou langer dan vandaag."
etc.)

TIP: Ga lezen. Niet gelijk alleen maar schrijven. Lees veel, kijk wat jij goede verhalen vindt en wat niet. Daar leer je heel veel van.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:00
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Aantal reacties:

3: deze scène heb ik gekozen als een kijkje in de toekomst, om de lezer een beetje aan het denken te zetten.

over dat "fijn huiswerk maken" was omdat ze daar in het weekend geen tijd voor had, dan kon ze dat voor school nog even 'fijn' doen voordat ze daarop aangemerkt wordt door de leraren.

Verder zijn de tips goed ! bedankt, dit had ik nou net nodig. Als ik dit pas veel later hierop gezet had was ik veel meer tijd kwijt met het verbeteren van het verhaal . Ik zal het gaan verbeteren .
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:08
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Aantal reacties:

3: deze scène heb ik gekozen als een kijkje in de toekomst, om de lezer een beetje aan het denken te zetten.
Daar is het te kort voor. Een proloog werkt alleen als je er aandacht aan besteedt; "Wat vertel ik wel en wat vertel ik niet?". Het algemene advies wat je overal kan lezen: geen proloog TENZIJ je precies weet wat je doet.

Citaat:
over dat "fijn huiswerk maken" was omdat ze daar in het weekend geen tijd voor had, dan kon ze dat voor school nog even 'fijn' doen voordat ze daarop aangemerkt wordt door de leraren.
Op het laatst je huiswerk moeten doen is enorm kut. Dat wil je niet, niets 'fijns' aan. Misschien is het 'fijn' als ze het af heeft, maar het maken ga je niet met plezier doen. Ik ken geen leerlingen die zegt: "Jippie! Ik mag huiswerk maken!"

Citaat:
Verder zijn de tips goed ! bedankt, dit had ik nou net nodig. Als ik dit pas veel later hierop gezet had was ik veel meer tijd kwijt met het verbeteren van het verhaal . Ik zal het gaan verbeteren .
Nee. Dat denk je verkeert. Ik denk dat het een goed idee is om eerst duidelijk te kijken naar wat voor verhaal je schrijft, wat je er mee doet. Print het eens uit, lees het zelf eens door. Eerst jezelf feedback geven, dan pas meer feedback vragen. Het is geen werk voor ons om elke keer opnieuw reacties te geven. Zeker als jij geen reacties geeft op werk dat anderen hier neerzetten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:11
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
En lees het eens aan jezelf voor, dan weet je hoe het voor een ander klinkt.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:20
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Het is geen werk voor ons om elke keer opnieuw reacties te geven. Zeker als jij geen reacties geeft op werk dat anderen hier neerzetten.
Het is als vrij onervaren schrijver moeilijk een goede feedback te schrijven over teksten. Vooral als die teksten geschreven zijn door meer ervaren schrijvers waardoor ik er op het eerste oog heel weinig fouten op kan merken. Vandaar ..
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2012, 20:22
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Maar dat bedoelt Kitten niet, denk ik.
Het is de bedoeling dat je ziet wat je mooi vindt in boeken en zo een eigen stijl kan ontwikkelen.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Het is als vrij onervaren schrijver moeilijk een goede feedback te schrijven over teksten. Vooral als die teksten geschreven zijn door meer ervaren schrijvers waardoor ik er op het eerste oog heel weinig fouten op kan merken. Vandaar ..
Het is altijd moeilijk om feedback op teksten te krijgen. Daarom kun je beter zelf lezen en je conclusies trekken Goede feedback is schaars.

En daarbij: het duurt inderdaad ook bijzonder lang om goede feedback te geven. De uitgebreidheid van Kitten verrast me al enigzins, want ik zou denk ik zelf niet zo veel tijd hebben of er in stoppen. Daarnaast ben ik meer geneigd om feedback te geven op mensen die mijn stuk becommentariëren, of uberhaupt blijven posten.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 20:44
W.A.L.L.I.E
Avatar van W.A.L.L.I.E
W.A.L.L.I.E is offline
Citaat:
Het is altijd moeilijk om feedback op teksten te krijgen. Daarom kun je beter zelf lezen en je conclusies trekken Goede feedback is schaars.

En daarbij: het duurt inderdaad ook bijzonder lang om goede feedback te geven. De uitgebreidheid van Kitten verrast me al enigzins, want ik zou denk ik zelf niet zo veel tijd hebben of er in stoppen. Daarnaast ben ik meer geneigd om feedback te geven op mensen die mijn stuk becommentariëren, of uberhaupt blijven posten.
Ja dat waardeer ik ook zeer van Kitten
__________________
motivation is the key to success.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mjin eigen boek! Lees en kom op de Maillist!
anjer1000
1 16-02-2013 11:03
Verhalen & Gedichten Een eigen boek maken!
Abzg
7 16-03-2010 23:42
Verhalen & Gedichten Eigen boeken/werk
Maresa
109 29-12-2006 08:58
Verhalen & Gedichten Eigen boek
Anne1988
24 09-07-2006 14:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde boeken VMBO .. hellup
Remma
8 31-10-2005 12:07
ARTistiek Je "eigen" boek
8 28-08-2001 22:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.