Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2010, 18:46
Denise92
Denise92 is offline
Hey allemaal,

Ik weet eerlijk gezegd even niet meer hoe ik het allemaal moet doen! Ik zit nu in de eindexamenklas van Havo (jawel, vandaag het eerste examen gehad..) al is het niet zeker of ik het wel haal dit jaar. Ik zat te denken aan dat ik MBO-4 ga doen de opleiding ondernemer horeca/bakkerij.

Ik heb nu het profiel N&G (met natuurkunde & muziek), maar eigenlijk is dit een geheel verkeerde keuze geweest, aangezien ik nu iets met economie wil doen. Helaas vragen ze voor veer HBO opleidingen ook het vak economie, dus kan ik me hiervoor niet inschrijven.

Mijn plan was dus het via MBO te doen. Daarnaast, mocht ik de Havo niet halen dit jaar, kan ik er sowieso terecht want ik heb een overgangsbewijs van Havo 3 naar 4.
Een andere keuze zou zijn dat ik Havo 5 opnieuw doe met het vak economie (ipv muziek bijv.)

Nou is het wel dat ik momenteel nog in Meppel woon, maar ik wil volgend schooljaar graag naar Rotterdam toe. Ik wil daar dan op kamers.

Mijn vraag is dus, is er een mogelijkheid de MBO opleiding versneld te doen? Want er staat bij dat de opleiding 4 jaar duurt, maar ik vind dit dan toch wel erg lang, vooral als ik daarna nog HBO wil volgen.
Ik weet niet precies hoe het werkt, in welk jaar ik dan moet beginnen etc. en of je dit al gelijk aan moet geven bij de aanmelding.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,
Denise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2010, 20:39
Verwijderd
Vooral geen MBO doen, dat wil je niet, geloof me. Anders doe je dit jaar over, doe jij je stinkende best en ga je er gewoon voor!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 21:19
Verwijderd
Als je een havo-diploma hebt, kun je MBO-opleidingen vaak wel versneld doen.
Maar ik begrijp niet goed wat je nou wil met de horeca/bakkerij opleiding als je eigenlijk een economische HBO-opleiding wil doen. Om tot HBO te worden toegelaten op basis van een MBO-diploma, moet je namelijk wel een MBO-diploma in het bijpassende vakgebied hebben.

Is het niet veel logischer om gewoon te proberen je eindexamens toch te halen, en dan in de zomer een havo-economiecertificaat te halen?

Laatst gewijzigd op 30-05-2010 om 13:36.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 13:14
Girl92
Girl92 is offline
hee,

hoe zijn je examens gegaan ?

girl92
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 14:08
v-i-o-l-a
v-i-o-l-a is offline
Heey

Zelf zit ik nu ook in havo 5 en ga ik ook naar mbo. Ik woon ook vlakbij Rotterdam. De opleiding die jij bedoelde is hetzelfde als de opleiding horeca-ondernemer/manager (middelbare hotelschool).
Bij gewone roc´s in rotterdam (zadkine en albeda) kun je als je een havo diploma hebt instromen in het 2e jaar, dus dan doe je er 3 jaar over. En volgens mij hoef je daarbij niet perse economie te hebben, als je wiskunde hebt dan is dat ook goed, maar dat weet ik niet zeker. En voor die scholen zijn misschien al de inschrijven gesloten of er staan wachtlijsten, maar dat weet ik niet.

Zelf ga ik naar TIO in Rotterdam, dat een school waar die opleiding ook is (maar daar heet ie dan mbo hotelmanagement, maar tis wel dezelfde opleiding)
Daar kun je als je een havo diploma hebt die opleiding in 1 jaar doen (en als je geen havo diploma hebt in 2 jaar). En daar hoef je volgens mij ook niet perse economie voor te hebben. Het is alleen wel een particuliere school. Dus die opleiding is wel een stuk duurder dan een gewone mbo opleiding.
Maar als je het vergelijkt met de kosten van 3 jaar een mbo opleiding en 3 jaar op kamers, dan 1 jaar die opleiding en 1 jaar op kamers, dan zijn de kosten wel bijna gelijk denk ik. En dan kun je na die opleiding gewoon in het 2e jaar van hbo instromen.
Anders moet je maar gewoon even op site´s kijken van die scholen.

Succes met je keuze!

Laatst gewijzigd op 28-05-2010 om 14:14.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 01:02
swiffermuis
Avatar van swiffermuis
swiffermuis is offline
Hallo,

Ik heb zelf mijn havo ook niet gehaald (2 keer 4havo en toen ging het alsnog mis) en ben er toen een jaar tussenuit geweest om te werken en toen ben ik een mbostudie begonnen. Ik ben dus aangenomen voor het versnelde traject (vraag me niet waarom, had namelijk gewoon een intake voor de reguliere studie). Ik doe er nu dus 3 jaar over ipv 4. Ik heb er heel veel spijt van dat ik mijn havo niet heb kunnen halen omdat ik dolgraag naar het hbo wou. Ik hoop heel erg voor je dat je je geslaagd bent en zoniet, dan zou ik toch het jaar overdoen. Als doe je een versnelde mbo-opleiding, dan is dat toch 2 jaar extra. Het is natuurlijk wel heel leuk en je doet een hoop ervaring op, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan jezelf!

Als je een versnelde opleiding gaat doen, dan doe je in ieder geval de 1e 2 jaar in 1 schooljaar (ligt denk ik ook wel aan de opleiding). Wat waarschijnlijk bij mij de doorslag heeft gegeven is dat ik bij de intake heel erg gemotiveerd was (lieg nooit bij een intake!). Ik heb heel veel oudere mensen in mijn klas zitten (leeftijd verschilt van 16 tot 26) en het grote deel doet dit ook om hierna nog hbo te gaan doen. Ik hoor daar dus ook bij

Heel veel succes met je keuze! En denk maar, als maak je toch niet de goede keuze, je kan altijd nog switchen en eventueel nog naar de vavo, het brengt wel allemaal ervaring met zich mee!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 13:22
Boxplosive
Boxplosive is offline
hoi Denise92,

Ik was vorig jaar gezakt op 0,1 (Havo), nu doe ik een versnelde opleiding Marketing&Management niveau 4 in 1 jaar. Voor de toelating eisen ze havo diploma, maar die heb ik niet. Ik heb geluk gehad en was wel aangenomen voor deze opleiding.
Ik was ook niet de enige die geen diploma had en toch was aangenomen.

Lijkt Marketing ( dus economie ) jou iets? Zover ik het weet hebben ze deze opleiding ook in Rotterdam ......check it op internet .....

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 15:52
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Als je zakt, ga gewoon lekker naar Rotterdam. Hier kan je nog je havo-diploma halen op het vavo (VAVO Rijnmond College) en tegelijk al beginnen met een hbo-opleiding. Ideaal toch? Zie ook http://www.vavorijnmondcollege.nl/
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 08:53
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Je kunt ook een certificaat voor economie halen in de avonduren. Betekent wel dat je een jaar er tussenuit bent, maar je bent de enige niet die het op die manier probeert.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Van vmbo-kader naar Havo!
Nesi
40 28-02-2015 11:54
Algemene schoolzaken Problemen met leraar
thimoharte10
3 17-05-2013 22:17
Studeren MBO niveau 4 verkort
Jordiaantje
4 06-02-2011 10:28
Algemene schoolzaken Stap 4 VMBO/T naar HAVO 4 ------> Toelatingseisen
Winstanley
2 28-01-2011 11:55
Algemene schoolzaken het grote VAVO-topic
Toet0r
500 20-04-2009 12:16
Algemene schoolzaken geen diploma en mbo niet willen afmaken terwijl je nog leerplichtig bent
ss
11 29-10-2008 19:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.