Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2009, 21:06
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Hallo,

Ik zit nu op Havo, maar ik wil waarsschijnlijk naar de universiteit, aangezien ik alles daar veel leuker vind.

Ik heb wel begrepen dat je na je HBO bachelor door kunt gaan naar je master op de universiteit, maar het lijkt me een stuk duurder en moeilijker dan VWO doen na Havo.

Zou iemand mij er wat meer in kunnen informeren?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2009, 21:16
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Als je het nieuwe plan van Plasterk bekijkt is het idd een stuk duurder, de regering is namelijk nog maar verantwoordelijk voor 1 bachelor en 1 master.

VWO doen is dus idd stukke goedkoper en ook sneller, omdat je in 5vwo kan instromen en dan binnen 2 jaar al bent klaargestoomd voor de uni. btw. Veel hbo'ers schrikken zich dood als ze het HBO voor de uni verwisselen, omdat het onderwijs heel anders is.
Als je eerst VWO gaat doen, gaat het misschien veel soepeler.

Maar goed, je moet zelf overwegen of je het trekt om nog 2 jaar langer op je middelbare school rond te lopen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 21:22
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Bedankt voor de reactie! Zal het zeker overwegen, maar het duurt nog ietsjes, dus ik kan me nog voorbereiden!
Citaat:
Maar goed, je moet zelf overwegen of je het trekt om nog 2 jaar langer op je middelbare school rond te lopen.
Inderdaad, begin het nu wel zo'n beetje zat te worden, vooral na al die verhalen van mensen die ervan af zijn
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 01:30
Verwijderd
In sommige gevallen kun je ook na je HBO propedeuse al naar de universiteit. Schijnt niet altijd positief uit te pakken (meestal niet zelfs), maar dat haalt de mogelijkheid niet weg. Of de overstap na een HBO bachelor naar de universiteit moeilijker is dan na het VWO weet ik niet. Ik denk dat dat per persoon en zeker ook per opleiding verschilt.

Zelf heb ik de overstap HBO bachelor - universitaire master gemaakt en ik vond die overstap niet bijzonder moeilijk. Ik vond het heerlijk dat het theoretischer was en dat er eindelijk geluisterd werd naar je eigen mening ipv dat je klakkeloos uit boeken moest leren en dat alleen wat in het boek waarmee je werkte stond goed was. En ik vond de universiteit op sommige gebieden schoolser dan het HBO, wat dat betreft moest ik er dus 'omgekeerd' aan wennen. En ik vond het prettig dat ik eerst HBO had gedaan, want sommige studenten die van het VWO kwamen hadden absoluut geen beeld van de praktijk en wat realistisch was in de praktijk ed...en dat vind ik toch een groot gemis. De studenten die van het HBO kwamen, konden de koppeling theorie-praktijk veel beter maken. Wat in de opleiding die ik heb gedaan toch een behoorlijk voordeel is/kan zijn (in welke opleiding niet eigenlijk?).

Voordeel van eerst VWO doen, is dat je nog heel veel wegen open houdt. Want met de keuze van een HBO-opleiding, geef je natuurlijk ook al richting aan je keuze voor een universitaire studie. En VWO legt natuurlijk een goede algemene basis.

Informeer op de universiteit goed naar alle mogelijkheden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 18:36
aqil
aqil is offline
Hey,

Ik zit op Havo 4 en heb de profiel Natuur & Techniek met Duits en Informatica als extra vakken.
Ik wil later Tandheelkunde gaan studeren en ben er beetje telaat achter gekomen dat ik geen goede profiel heb gekozen.
Ik wil na havo vwo gaan doen en dan universiteit.

Is het mogelijk om na havo 5 weer een ander profiel te gaan kiezen voor vwo 5 zoals NG?
want biologie heb ik nodig wat niet bij NT zit, en overigens ik heb wel duits wat één van de verplichte keuze is op vwo.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 21:07
Verwijderd
Dit is best een oud topic al..

Maar het ligt aan je school. Waarschijnlijk zegt die nee, dat willen we niet. Zoek het in elk geval uit met behulp van studieadviseur/decaan.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 17:12
TBSpatient
TBSpatient is offline
Citaat:
Hey,

Ik zit op Havo 4 en heb de profiel Natuur & Techniek met Duits en Informatica als extra vakken.
Ik wil later Tandheelkunde gaan studeren en ben er beetje telaat achter gekomen dat ik geen goede profiel heb gekozen.
Ik wil na havo vwo gaan doen en dan universiteit.

Is het mogelijk om na havo 5 weer een ander profiel te gaan kiezen voor vwo 5 zoals NG?
want biologie heb ik nodig wat niet bij NT zit, en overigens ik heb wel duits wat één van de verplichte keuze is op vwo.

alvast bedankt
Eventueel zou je ook nog naar een uni in belgie kunnen, waar je met elk profiel elke opleiding mag doen. Moet je wel een ingangstoets doen (voor tandheelkunde)

Wordt wel moeilijker zonder biologie lijkt mij dat wel.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 19:10
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
@ aqil: Op de vavo kan het wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wiskunde A examen VWO in 5 maanden
casper1234
8 25-11-2015 20:29
Studeren Doorstromen Havo -> VWO
Verwijderd
8 07-07-2013 12:21
Studeren HAVO -> VWO -> WO of HAVO -> HBO -> WO
QWERTYNOPL
5 05-07-2009 21:55
Algemene schoolzaken Hoe drijf jij je docenten dit jaar tot waanzin?
Nona
93 03-01-2008 16:28
Eindexamens 2007 VWO na HAVO?
Qwen
39 28-06-2007 15:54
Studeren Propedeuse of van havo naar VWO?
Faerie
56 22-01-2006 22:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.