Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 19:24
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Mijn zus heeft 3 katten, waarvan ik er 1 heb gevonden. Die was als kitten (echt héél klein nog) gedumpt langs een drukke weg. Mijn zus heeft hem toen opgevangen omdat ik het niet mocht. Nu mag ik het wel, en omdat mijn zus het toch wel wat druk heeft met 3 vind ze het goed als ik hem "terug" neem.

Nu heb ik al 2 katers, de gedumpte is ook een kater. Ze zijn alle 3 gecastreerd maar kennen elkaar dus helemaal niet. Om rampen te voorkomen wil ik ze op een goede manier aan elkaar wennen. Hoe doe ik dat het beste? Alle 3 los in de kamer? Victor
(= de gedumpte) in een vervoersbak laten en de andere 2 los?

Dan heb ik ook nog een onstuimige pup van 9 maanden, hoe wen ik die het beste?
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 23:37
HeS-VdW
Avatar van HeS-VdW
HeS-VdW is offline
gewoon erbij zetten,althans bij ons ging dat goed,op wat geblaas en gejank na.

Edit: Mja mijn katten zijn grotendeels lui.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 23:50
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Wat HesVdW zegt.
Verder heb je een kans dat ze territoria gaan markeren, maar omdat ze gecastreerd zijn zal dat wel meevallen. Mocht het toch gebeuren: Katten pissen niet op plekken waar je een beetje azijn en eucaliptus olie gestrooid hebt.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 10:22
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 16-06-2006 @ 00:50 :
Mocht het toch gebeuren: Katten pissen niet op plekken waar je een beetje azijn en eucaliptus olie gestrooid hebt.
of peper...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 11:44
Henkje
Avatar van Henkje
Henkje is offline
Nja, misschien kun je ze beter niet meteen bij elkaar gooien.
Eerst even aan elkaars geur laten wennen (nieuwe kat een paar dagen opsluiten in een andere kamer waar de rest er niet bij kan, zo kan hij aan jou en aan de nieuwe geur wennen van zijn nieuwe huis en de andere katten een de geur van een nieuwe kat) daarna pas bij elkaar laten.
__________________
lava lacht niet lul
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 17:11
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik zou zeggen: gewoon bij elkaar laten, maar niets forceren. Dus laat een deur open zodat er één naar een andere kamer kan ofzo. Misschien 's nachts, als je het niet in de gaten kunt houden, even apart houden om uitgekrabde ogen te voorkomen.

De moeder van mijn vriend had er laatst ook een kat bij, van haar vriend. Hun eigen kat heeft 3 dagen lang niemand aangekeken omdat hij zijn plekjes moest delen, daarna was het allemaal best.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 20:21
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Toen wij er een 2e kat bij namen adviseerde het asiel om de nieuwe kat 1 a 2 dagen in een kamer te zetten met de deur dicht zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. En dan daarna ze eens laten eten in 1 ruimte en daarbij blijven. Dat ze naar elkaar blazen is niet erg en ze zullen vast wat vechten, maar zolang ze elkaar niet afmaken hoef je je daar niet in te mengen.

Maar eigenlijk hebben we ze direct samen gezet en dat ging ook goed
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 08:31
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Ik denk dat de katten vanzelf wel aan elkaar wennen. Wij hebben 2 katten die zijn broertje en zusje en dan nog een oudere kater en een oude poes. In het begin wilden die niet veel van die jonge katjes weten en bleven ze ook echt in de tuin zitten enzo. En nu kunnen ze er toch heel goed mee omgaan. Het heeft dus wel wat tijd nodig maar ze wennen er vanzelf wel aan.
__________________
The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing. - Albert Einstein
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:49
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Dan zet ik ze denk ik gewoon bij elkaar, hopelijk gaat het goed
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 22:59
Verwijderd
bij ratten moest je je ze gewoon allemaal met deo inspuiten, zodat ze allemaal raar roken... weet niet of dat ook bij katten kon.

ik heb bij ons de ene eerst een week op een aparte kamer gehouden en daarna de deur opengedaan

nadeel was dat die kamer kat dat zag als zijn territorium en de anderen ook, maar dat loste zich vanzelf op

t is gewoon wennen
net de brugklas
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:43
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Heartworm schreef op 16-06-2006 @ 21:21 :
Toen wij er een 2e kat bij namen adviseerde het asiel om de nieuwe kat 1 a 2 dagen in een kamer te zetten met de deur dicht zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. En dan daarna ze eens laten eten in 1 ruimte en daarbij blijven. Dat ze naar elkaar blazen is niet erg en ze zullen vast wat vechten, maar zolang ze elkaar niet afmaken hoef je je daar niet in te mengen.

Maar eigenlijk hebben we ze direct samen gezet en dat ging ook goed
Dan heb je geluk gehad.

De methode die het asiel adviseerde is de beste manier. Een introductie kan veel langer duren dan 2 dagen, afhankelijk van de persoonlijkheden van de poezen in kwestie.

Echt, hou de nieuwe poes een tijdlang apart, zodat ze ook aan de nieuwe omgeving kan wennen. Dat is allemaal al eng genoeg. Je kunt ze het beste langzaam aan elkaar laten wennen, met kleine stapjes. Steeds een nieuwe stap als de vorige geen agressieve of bange reactie heeft opgeleverd.

Een tussenstap is bijvoorbeeld de sokkentruc. Je aait een oude poes een tijdje met een sok en legt die in de kamer van de nieuwe kat, en met de nieuwe poes doe je hetzelfde. Tijdens de sokintroductie knuffel je en speel je met de poes. Zo associeert poes de lucht van de andere poes met iets leuks.. ls ze eraan snuffen en het is geen probleem, dan kun je verder gaan. Zo niet, dan haal je de sok weg en probeer je het de volgende dag nog een keer, maar dan wat rustiger. Je laat de sok niet liggen, maar haalt hem na de speelsessie weer weg. Als ze weer rustig zijn, kun je de sok langer laten liggen. Wel iedere dag de geur weer wat aanvullen door de poezen er even mee te aaien.

Hetzelfde doe je met een theelepeltje vieze kattebakvulling die je in elkaars bak stopt, als het met de sokken goed gaat.

En ook geef je ze altijd tegelijk eten, ieder achter een ander kant van de dichte deur. Na de sokken en de kattebaktruc kun je de deur openzetten, maar dan met de etensbakjes een stuk verder van de deur af. Na het eten gaat de deur weer dicht. De bakjes kun je iedere dag, zolang het goed gaat, steeds dichterbij zetten.

Zodra het niet gaat, en er eentje in de stress schiet, ga je weer een stap terug.

Doe het rustig aan, en zelfs de grootste probleemkatten raken aan elkaar gewend. Zolang jij maar niets forceert.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 12:27
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-07-2006 @ 11:43 :
De methode die het asiel adviseerde is de beste manier. Een introductie kan veel langer duren dan 2 dagen, afhankelijk van de persoonlijkheden van de poezen in kwestie.

Echt, hou de nieuwe poes een tijdlang apart, zodat ze ook aan de nieuwe omgeving kan wennen.
Een vriendin van mijn ouders heeft dit ook gedaan toen ze verhuisde en er een nieuwe kat bij kreeg. De nieuwe op zolder, de rest beneden.

Toen de nieuwe buiten kwam was het territorium al verdeeld en werd 'ie met fel gemauw en geblaas weer terug de zolder op gejaagd. Nu durft 'ie er niet meer weg, ze hebben er speciaal een extra kattenbak en etensbakjes moeten neerzetten.

Laatst gewijzigd op 04-07-2006 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 08:10
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 04-07-2006 @ 13:27 :
Een vriendin van mijn ouders heeft dit ook gedaan toen ze verhuisde en er een nieuwe kat bij kreeg. De nieuwe op zolder, de rest beneden.

Toen de nieuwe buiten kwam was het territorium al verdeeld en werd 'ie met fel gemauw en geblaas weer terug de zolder op gejaagd. Nu durft 'ie er niet meer weg, ze hebben er speciaal een extra kattenbak en etensbakjes moeten neerzetten.
Klopt, daar heb je dus de territoriumswitch voor. Die had ik erbij moeten vermelden. Mijn fout.

Om de andere dag moet je de katten van terrritorium laten wisselen.

Ze kan alsnog dat introductieprogramma gaan volgen, en dan rekenen op hele kleine stapjes, en een langere periode, maar uiteindelijk zal het werken.

De nieuwe kat is duidelijk het sukkeltje.

Een goede truc is: territorium uitbreiden. Dat doe je door van die kattenklimpalen met plateau en hangzakken en dergelijke te introduceren. Hoe meer territorium er is, hoe makkelijker ze met elkaar omgaan.

Veel eten is ook een goede manier om stress te voorkomen. dan hoeven ze daarom tenminste niet te concurreren. Een grote bak knabbeltjes klaarzetten dus.

Het sukkeltje kun je bovendien een morale-boost geven door veel met hem te spelen, als de anderen er niet bij zijn. (anders nemen die het spelletje over) Van die leuke speeltjes aan een stok, die jij spannend heen en weer beweegt, die ze kunnen besluipen, en vangen. (Je moet poes dan wel laten winnen, he, anders is het alleen maar frustrerend) .

Katten doen ook aan timesharing. Een bepaald stuk territorium hoeft niet 24/7 van een bepaalde kat te zijn, dat kunnen ze prima delen, alleen niet tegelijkertijd. De ene kat ligt overdag op bed, de andere mag 's nachts. Binnen een bepaalde ruimte kunnen ook subterritoria onstaan. Een bepaalde stoel kan van een bepaalde kat zijn, terwijl de rest van de kamer openbare ruimte is.

Een kattenhierarchie zal altijd onstaan. Accepteer die, de laagste in rang is dat nu eenmaal en zolang er rust is in die hierarchie is er ook nauwelijks agressie.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 09:24
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 05-07-2006 @ 09:10 :
Een kattenhierarchie zal altijd onstaan. Accepteer die, de laagste in rang is dat nu eenmaal en zolang er rust is in die hierarchie is er ook nauwelijks agressie.
Idd en soms kun je ze daarom ook beter even samen uit laten vechten wie de baas is ipv er direct tussen te springen. En de hierarchie kan wisselen...bij ons was eerst de oudste kat de baas, daarna een tijdje de jongste (die is een stuk groter en dikker dan de oudste) en nu weer de oudste. Ook hoe ze met elkaar om gaan wisselt steeds, eerst konden ze het niet met elkaar vinden, daarna perfect, toen weer niet en de laatste tijd gaat het weer redelijk.

Wij hebben ze ook aan elkaar laten wennen door ze ieder in een eigen kamer te zetten en dat af te wisselen ed. We hebben ze wel vrij snel bij elkaar gezet, omdat ze geen van tweeën alleen wilden zijn ed.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 14:21
jenniepenny
jenniepenny is offline
Mijn poes is een echte buitenpoes, ze heeft ook alle ruimte in onze tuin (1200m2) en de omliggende tuinen.

Helaas is er een kat in de buurt die heel dominant is en ons poesje kan hem bij lange na niet aan.
Die dominante kat pikt haar teritorium in. Zo heeft hij in huis gezeken, van haar bakje gegeten en ligt hij regelmatig in de tuin.

We hebben een kattenluikje geplaatst waar alleen onze poes toegang tot heeft (magneetje).

Dat vind die dominante kat niet leuk. Hij heeft op haar katteluikje gepiest en toen durfde ze niet meer naar binnen. Verder is hij geregeld in de tuin te vinden en is onze poes lange tijd verdwenen. We kunnen haar met roepen wel weer naar huis halen.

We hebben het katteluikje schoongemaakt met water, zodat de geur wat minder heftig is, en haar ijverig beloond als ze erdoor naar binnen kwam. Dat gaat wel weer goed.
Ook hebben we het gras kort gemaaid en het heuphoge onkruid kort gezeisd. En we hebben gezorgd dat we regelmatig in de tuin zijn. Hiermee lijkt de vrede weer een beetje teruggekeerd. De dominante kat zien we niet meer zo vaak, en onze poes komt weer regelmatig naar huis.

Zou het mogelijk zijn om een tweede kat erbij te nemen, dominant genoeg om de dominante buitenkat te verjagen en lief genoeg om vriendjes te worden met onze poes. Onze poes is al een jaartje alleen en vind dat ook wel lekker. Zou het met goed uitkiezen van een karakter een aanwinst zijn of zou het eerder een last zijn voor onze poes? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Het wordt met de dominante poes erger als we meer weg zijn, en ja we zijn helaas niet heel veel thuis. Overdags werken en 's avonds zijn we niet altijd in de tuin.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 18:28
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Oud topic.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Hond en kat aan elkaar laten wennen?
Mariekje*
9 15-07-2008 10:32
Flora & Fauna Hoelaat ik een Kat aan een rat wennen?
*_MizzMinieJ_*
20 13-12-2006 11:09
Flora & Fauna hoe laat ik 2 katten aan elkaar wennen
prinses32
4 11-11-2006 21:28
Flora & Fauna Vechtende katten
Verwijderd
18 23-10-2006 20:12
Flora & Fauna Hond samen met kat
ssjpan
9 10-08-2005 14:27
Flora & Fauna kat + hond
katten
12 11-10-2002 01:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.