Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moet er een VN Vredesmacht in Darfur komen?
Ja! Zo snel mogelijk! 14 50.00%
Ja, maar laat de vredesmacht van de Afrikaanse Unie eerst even wat zaakjes afronden 7 25.00%
Nee, de Soedanese regering heeft gelijk. Ze kunnen best dit conflict zelf oplossen 1 3.57%
Geen flauw benul of iets anders....... 6 21.43%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2006, 13:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
'Elk land dat resolutie steunt is vijand Sudan'

(Novum/AP) - De regerende partij van Sudan, het Nationaal Congres, heeft een Amerikaans-Britse ontwerpresolutie voor de stationering van een VN-vredesmacht in de regio Darfur van de hand gewezen, omdat de nationale soevereiniteit erdoor zou worden aangetast. Dat is donderdag gemeld in de Sudanese staatspers. Het parlementslid Ghazi Eldin Atabani zei dat elk lid van de VN-Veiligheidsraad dat de resolutie steunt als een vijand van Sudan beschouwd zal worden.

Het bestuur en de parlementsfractie van de partij bespraken de resolutie woensdagavond onder leiding van president Omar al-Bashir, aldus de radiozender Omdurman en het persbureau Suna. Atabani zei na afloop dat de nieuwe resolutie nog slechter is dan vorige ontwerpresoluties, 'omdat het neerkomt op een poging om Sudan volledig onder voogdijschap te plaatsen'.

Een vredesakkoord dat de Sudanese regering en een van de grootste rebellengroepen uit Darfur in mei sloten had een eind moeten maken aan het geweld in de regio, maar in plaats daarvan is de onderlinge strijd tussen de verschillende rebellengroepen opgelaaid. De VS en Groot-Brittannië hebben een resolutie opgesteld die ervoor moet zorgen dat een VN-vredesmacht het overneemt van de vredesmacht van de Afrikaanse Unie die momenteel in Darfur is gestationeerd. Dat Sudan zich hiertegen verzet was al duidelijk.

De Britse VN-ambassadeur zei te hopen dat de resolutie eind augustus aangenomen wordt, maar Al-Bashir heeft de Veiligheidsraad een brief gestuurd waarin hij meer tijd vraagt om vrede tot stand te brengen in Darfur en ervoor pleit de overdracht van de taken van de huidige vredesmacht aan een grotere en beter uitgeruste VN-macht uit te stellen. Dat is volgens hem nodig omdat het verzet tegen de komst van een VN-macht in Darfur zelf groot is.
http://www.nieuws.nl/275835/Elk_land...s_vijand_Sudan

---

Wat vind jij? Moet niemand zich wat aantrekken van de Soedanese regering en een resolutie ondersteunen waarin gesteld wordt dat er een VN vredesmacht wordt gestationeerd in Soedan? Of niet?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2006, 14:44
juno
Avatar van juno
juno is offline
Zijn ze een beetje laat mee he, met die vredesmacht?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 16:45
Verwijderd
Even advocaat van de duivel spelen.
Wat voor belang heeft de "westerse wereld" bij het handhaven van de orde in Sudan?

Dus waarom een vredesmacht?
Moreel gezien is het natuurlijk toe te juichen, maar verder?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 16:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 24-08-2006 @ 15:44 :
Zijn ze een beetje laat mee he, met die vredesmacht?
Op zich was er al 1 (van de afrikaanse unie), alleen blijkt die niet in staat te zijn geweest de gewelddadigheden de kop in te kunnen drukken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 21:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Toen de leider van de rebellen nog leefde zou de oplossing simpel zijn. Gewoon een trits moderne wapens leveren en Soedan zal al snel stoppen met een onderdrukkende shariastaat te zijn.

Maar ja, nu de leider vermoord is weet ik niet wie daar de scepter zwaait. Uiteraard zou het regime in Khartoum ontmanteld en vervolgd moeten worden, desnoods met geweld, maar wie gaat dat doen?

Op zich is een vredesmacht ook weinig anders dan symptoombestrijding. Je moet de leiders pakken, anders dan blijft het door gaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 22:55
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
Het is dan ook erg rustig in de rest van het land, en dat wil iedereen zo houden waarschijnlijk.
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 20:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Sudan launches fresh offensive in Darfur

Sep. 3, 2006 at 7:29AM

The Sudanese government has launched a fresh offensive in Darfur, once again violating the United Nations resolution demanding an end to the conflict.
The International Crisis Group, a non-governmental organization that reports on conflicts, said villages were burnt and residents attacked by bands of armed men in pickup trucks, The Sunday Times of London reported.
"Humanitarian access has shrunk dramatically in the last two months, violence has increased and on top of that already gloomy picture we have a fresh offensive," said John Prendergast, of the International Crisis Group.
The conflict between Janjaweed militias armed by the Sudanese government and rebels protesting alleged bias by the Arabic-speaking government has killed hundreds of thousands of people and displaced more than 2 million. The Janjaweed militias have raped, tortured and killed high numbers of civilians, The Times said.
The United Nations has called for Sudan to accept 21,000 peacekeepers and police in the region, but the government has insisted the African Union force be increased instead.
http://www.washingtontimes.com/upi/2...0513-5959r.htm

Ik denk persoonlijk dat de Afrikaanse Unie weinig kan bewerkstelligen en dat een toename van deze troepenmacht weinig zal uithalen. Misschien dat er overeengekomen kan worden dat de VN peacekeeping force voornamelijk uit Afrikanen bestaat, hoewel ik betwijfel of Soedan daar mee akkoord zal gaan. Een resolutie t.a.v. deze VN force heeft Soedan in de wind geslagen "want het zou haar soevereigniteit schaden". Ik vraag me af of Soedan hiermee zegt dat dit niet het geval is als de Afrikaanse Unie zich op haar grondgebied bevindt.

Meten met twee maten, lijkt het me.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 08:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
lol
die regering komt geloofwaardig over, he?

Sudan wil vertrek Afrikaanse Unie uit Darfur

(Novum/AP) - Sudan heeft zondag gezegd dat de vredesmacht van de Afrikaanse Unie voor 30 september uit Darfur moet vertrekken. De veiligheidssituatie in de provincie is dusdanig verbeterd dat Sudan daar verder zelf zorg voor kan dragen, aldus een kabinetsbesluit volgens het Sudanese staatspersbureau SUNA.

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties wil de slecht uitgeruste vredesmacht van de AU juist vervangen door een bijna drie keer zo grote VN-vredesmacht. De Sudanese president Omar al-Bashir ziet daarin echter een poging van de internationale gemeenschap om zijn land over te nemen.

Het conflict in Darfur begon in 2003 toen etnisch Afrikaanse groepen in opstand kwamen tegen de door Arabieren gedomineerde regering in Khartoem. De regering zou daarop janjaweed-milities hebben losgelaten, die zich te buiten zouden zijn gegaan aan wreedheden jegens de bevolking. Door de strijd vielen meer dan 200.000 doden en sloegen 2,5 miljoen mensen op de vlucht. In mei werd er onder Amerikaanse bemiddeling een vredesakkoord gesloten, maar de grootste rebellenbeweging, het Nationale Reddingsfront, sloot zich daar niet bij aan.

Het Sudanese regeringsleger is ongeveer een week geleden een offensief begonnen tegen de bolwerken van het front in het noorden van Darfur, waarbij ook nu weer janjaweed worden ingezet. Rebellencommandant Abubakar Hamid Elnur zei dat de Sudanese luchtmacht bombardementen uitvoert en dat bewoners hun dorpen zijn ontvlucht. Een woordvoerder van de Sudanese strijdkrachten ontkende de bombardementen en omschreef de lopende activiteiten van het leger als 'gewone bestuurlijke operaties'.
http://www.nieuws.nl/281300/Sudan_wi...nie_uit_Darfur
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 10:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-09-2006 @ 09:51 :
(Novum/AP) - Sudan heeft zondag gezegd dat de vredesmacht van de Afrikaanse Unie voor 30 september uit Darfur moet vertrekken. De veiligheidssituatie in de provincie is dusdanig verbeterd dat Sudan daar verder zelf zorg voor kan dragen, aldus een kabinetsbesluit volgens het Sudanese staatspersbureau SUNA.
Met dat nieuwe offensief kunnen ze geen pottekijkers gebruiken. Natuurlijk is het veilig, zolang je Arabier bent wel. Terwijl ze het lang etnisch proberen te zuiveren kunnen ze geen bewapende vredesmacht gebruiken.

Waarom de Navo nog steeds geen wapens levert aan de rebellen in het zuiden is me een raadsel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 14:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Lekker verwarrend weer:

AU told it can stay in Darfur -- but not under U.N.

Mon Sep 4, 2006 12:57 PM BST139

By Opheera McDoom

KHARTOUM (Reuters) - Sudan will allow African Union troops to remain in its turbulent Darfur region but only if their AU mandate was extended beyond September 30 and not as part of a U.N. force, a presidential advisor said on Monday.
(...)
(Reuters)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 06:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Schandalig! en dan ook zo hypocriet reageren . Hopelijk doet de nieuwe secretaris-generaal er wat aan.

'VN-personeel misbruikt kinderen in Sudan'

LONDEN - Leden van de vredesmacht van de Verenigde Naties en VN-personeel in Sudan (UNMIS) hebben kinderen onder de twaalf jaar misbruikt en verkracht. Dat schrijft de Daily Telegraph woensdag.

Volgens het blad begon het seksueel misbruik van de kinderen twee jaar geleden toen de UNMIS in Zuid-Sudan arriveerde om te helpen met de wederopbouw na 23 jaar burgeroorlog, aldus de krant.

Het blad baseert zich op een intern rapport dat al in 2005 is opgesteld door Unicef. De VN hebben het rapport nooit openbaar gemaakt en wilden dinsdag niet reageren op het bericht.

Misbruik

In Zuid-Sudan zijn sinds januari 2005 ruim 10.000 personeelsleden van de VN uit zeventig landen werkzaam. Volgens de krant kwamen binnen enkele maanden al de eerste berichten binnen over seksueel misbruik van kinderen.

Verloren generatie

De krant heeft verklaringen van meer dan twintig slachtoffertjes verzameld. De kinderen behoren tot de zogenoemde "verloren generatie" die gedurende de oorlog van hun ouders gescheiden zijn geraakt en op straat slapen in Juba, de regionale hoofdstad.

Ze worden door VN-personeel opgepikt in hun auto's en gedwongen om seks met hen te hebben. Op deze wijze zouden honderden zijn misbruikt.

Volgens The Daily Telegraph is ook de regering van Sudan op de hoogte van deze praktijken en zou zij zelfs een video hebben waarop te zien is dat drie VN-medewerkers uit Bangladesh seks hebben met drie kleine meisjes.

De kwestie is uiterst pijnlijk voor de VN. De nieuwe secretaris-generaal, Ban Ki-moon, zei juist dinsdag op zijn eerste werkdag dat hij ook een vredesmacht naar de westelijke Sudanese regio Darfur wil sturen. Hier zijn honderdduizden mensen omgekomen door de al drie jaar durende burgeroorlog waardoor miljoenen op de vlucht zijn geslagen.

De Sudanese regering weigert vooralsnog een VN-vredesmacht toe te laten in Darfur.
http://www.nu.nl/news/932731/25/%27V..._Sudan%27.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 12:48
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-01-2007 @ 07:37 :
Schandalig! en dan ook zo hypocriet reageren . Hopelijk doet de nieuwe secretaris-generaal er wat aan.

'VN-personeel misbruikt kinderen in Sudan'

Als het waar is natuurlijk. We hebben het wel over de Daily Telegraph.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 13:00
juno
Avatar van juno
juno is offline
En Soedan ziet die VN vredesmacht liever vandaag nog gaan dan komen. Ben je net lekker bezig een heel gebiedsdeel uit te moorden, komt de VN effe zeggen dat het niet mag. Een dergelijk schandaal komt ze heel goed uit.

Laatst gewijzigd op 03-01-2007 om 13:47.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 13:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Is het ze opgevallen uit welke landen die militairen komen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 13:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Sssst! Foei! Dat mag je niet zeggen!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 13:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
juno schreef op 03-01-2007 @ 14:03 :
Sssst! Foei! Dat mag je niet zeggen!
Oh ja, dat is waar ook, er moet gezwegen worden over het feit dat wanneer het echt vechten wordt geen soldaten uit westerse landen zijn die aan de bak mogen, en dat velen die tegenstander zijn van militaire interventie wel pro-VN zijn maar anti-interventie, en daarmee die hypocriete opstelling nog verder aan willen wakkeren.

Sorry, helemaal vergeten. Dat irritante realisme ook...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 16:55
juno
Avatar van juno
juno is offline
Die hele VN kun je net zo goed afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 18:03
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Niet afgeschaft, alleen een paar veranderingen. Die VN veiligheidsraad is een lachertje met z'n vetorecht.
Bankiemoen(?) heeft al gezegd dat darfur hoog op zijn agenda staat. Nou maar hopen dat ze die regering eens gaan verjagen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-01-2007, 21:55
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-08-2006 @ 22:50 :
Toen de leider van de rebellen nog leefde zou de oplossing simpel zijn. Gewoon een trits moderne wapens leveren en Soedan zal al snel stoppen met een onderdrukkende shariastaat te zijn.
Want uit de geschiedenis blijkt dat het leveren van wapens aan (onderontwikkelde) landen altijd perfect uitpakt en mooie, vreedzame resultaten oplevert.

Verder weet ik het ook niet. Nou lees ik vandaag weer dan VN-medewerkers kinderen misbruikten in Sudan, dus... Als je zelfs op hen niet meer kunt vertrouwen...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Clemenzia schreef op 03-01-2007 @ 19:03 :

Bankiemoen(?)
Ban Ki-Moon, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 22:55 :
Verder weet ik het ook niet. Nou lees ik vandaag weer dan VN-medewerkers kinderen misbruikten in Sudan, dus... Als je zelfs op hen niet meer kunt vertrouwen...
Ja, want het is redelijk om te veronderstellen dat alle VN-medewerkers modelburgers zijn die nooit de fout ingaan.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:01
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-01-2007 @ 22:58 :
Ja, want het is redelijk om te veronderstellen dat alle VN-medewerkers modelburgers zijn die nooit de fout ingaan.
Je verwacht het gewoon niet: VN-medewerkers zijn daar om veiligheid te bieden, maar in plaats daarvan vergrijpen ze zich aan de allerkwetsbaarsten. Kun jij het je voorstellen? Ik niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:01 :
Kun jij het je voorstellen? Ik niet.
Een paar posts vroeg ik me af of mensen zich bedachten waar die militairen vandaan komen en hoe ze in elkaar zitten.

Het antwoord is klaarblijkelijk nee.

Terugtrekken uit Afghanistan en diezelfde troepen uit Derdewereldlanden ook in Uruzgan inzetten dan maar Mark?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:01 :
Je verwacht het gewoon niet: VN-medewerkers zijn daar om veiligheid te bieden, maar in plaats daarvan vergrijpen ze zich aan de allerkwetsbaarsten. Kun jij het je voorstellen? Ik niet.
Ja, net zoals ik me kan voorstellen dat politie of het leger dat doet. Macht corrumpeert, of je nu een blauwe helm hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:09
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-01-2007 @ 23:04 :
Terugtrekken uit Afghanistan en diezelfde troepen uit Derdewereldlanden ook in Uruzgan inzetten dan maar Mark?
Hè, ik dácht al: wanneer zal T_ID weer beginnen over het totaal ongerelateerde onderwerp Uruzgan, zijn persoonlijke stokpaardje?

En wat bedoel je met die opmerking over 'waar de militairen vandaan komen'?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2007, 22:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:09 :
En wat bedoel je met die opmerking over 'waar de militairen vandaan komen'?
Zou het heel misschien per ongeluk toevallig ver weg mogelijk zijn, dat een militair uit een sloppenwijk in Angola zonder discipline, met schietlessen als enige training, minder goed functioneerd dan een volledig getrainde beroepsmilitair, zoals het gemiddelde navoland ze uitzend?

Juist ja. Wat een mirakel dus dat het net als bij MONUC, UNMEE en UNMIL fout ging.

Dus wat dat betreft: kun je VN medewerkers vertrouwen? Nee, natuurlijk niet. Het hangt er maar net van af wie het zijn.


Snap je nu misschien waarom ik nog liever een rebellenbeweging waarvan de motieven en het streven bekend is zou helpen dan een VN missie sturen die als buitenstaanders en volledig incompetenten toch niets kunnen veranderen?

Kwestie van realisme. De enige vraag is of je oplossing voor het conflict wilt ja dan wel nee.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:24
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-01-2007 @ 23:17 :
Zou het heel misschien per ongeluk toevallig ver weg mogelijk zijn, dat een militair uit een sloppenwijk in Angola zonder discipline, met schietlessen als enige training, minder goed functioneerd dan een volledig getrainde beroepsmilitair, zoals het gemiddelde navoland ze uitzend?
Volgens mij bedoel je: zwarten hebben veel meer aanleg om misdaden te plegen dan blanken.

Citaat:
Snap je nu misschien waarom ik nog liever een rebellenbeweging waarvan de motieven en het streven bekend is zou helpen dan een VN missie sturen die als buitenstaanders en volledig incompetenten toch niets kunnen veranderen?

Kwestie van realisme. De enige vraag is of je oplossing voor het conflict wilt ja dan wel nee.
Nee hoor. Wat obersimplificeer je weer. Waarom moet je altijd alles zwart/wit, óf-óf hebben? Heb je niet uit de geschiedenis geleerd dat het leveren van wapens aan dubieuze groeperingen in onderontwikkelde landen altijd leidt tot meer narigheid?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:24 :
Volgens mij bedoel je: zwarten hebben veel meer aanleg om misdaden te plegen dan blanken.
Vorige keer dat je me van racisme beschuldigde waarschuwde ik. Dit keer ben je nog een beschuldiging verwijdert van een klacht erover. Ik ben het zat dat je allerlei beschuldigingen uit die niet eens vallen onder interpreteerbaar of 'de hitte van de discussie'.
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:24 :
Nee hoor. Wat obersimplificeer je weer. Waarom moet je altijd alles zwart/wit, óf-óf hebben? Heb je niet uit de geschiedenis geleerd dat het leveren van wapens aan dubieuze groeperingen in onderontwikkelde landen altijd leidt tot meer narigheid?
Heb je enig idee wie John Garang was en wat de SPLA is een gedaan heeft?

Hun acties zijn de reden dat Zuid-Soedan nu geen woestijn is, en de Egyptenaren zich afvragen waar het water voor hun buitennissige nationalistische irrigatieprojecten.

Sterker nog, Amerika steunde de SPLA in 1996 met 20 miljoen dollar aan uitrusting (wapens, dat ontkennen ze dan weer wel), met als resultaat dat Khartoem gedwongen was hun pogingen het zuiden te zuiveren op moesten geven, en er in 2002 vredesbesprekingen kwamen.
Die besprekingen werden overschaduwd door de moord op Garang in 2005 en de hernieuwde pogingen van het regime om het land etnisch te zuiveren en te islamiseren, ditmaals in Darfur aangezien ze door de SPLA niet kunnen opereren in het zuiden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:44
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-01-2007 @ 23:36 :
Vorige keer dat je me van racisme beschuldigde waarschuwde ik. Dit keer ben je nog een beschuldiging verwijdert van een klacht erover. Ik ben het zat dat je allerlei beschuldigingen uit die niet eens vallen onder interpreteerbaar of 'de hitte van de discussie'.
Oh, gaan we klagen? Zal ik dan ook gaan klagen over alle keren dat jij me hebt beschuldigd van het graag zien sterven van Afghaanse kinderen? Of van het feit dat ik geloof in de anti-semitische Joodse samenzwering? Niet zo huilen dus. Zie het anders maar als een 'metafoor', hè?

Citaat:
Heb je enig idee wie John Garang was en wat de SPLA is een gedaan heeft? *rest*
Hoe is dit verhaal een weerlegging van het feit dat uit het verleden blijkt dat het geven van wapens aan rebellen in onderontwikkelde landen altijd ellende oplevert? (Mujahideen in Afghanistan, Contra's in Nicaragua om maar een paar voorbeelden te noemen.)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 22:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:44 :
Oh, gaan we klagen? Zal ik dan ook gaan klagen over alle keren dat jij me hebt beschuldigd van het graag zien sterven van Afghaanse kinderen?
Ik geloof niet dat je dat wilt. Ik wilde je wel graag wijzen op het feit dat jouw standpunt omtrent de missie in Afghanistan dat tot gevolg zou hebben.

Als dat niet mag dan mag jij niet eens beweren dat Verdonk evil is omdat ze Congolezen terugstuurde, dat zou dan immers net zo goed een gevolg en geen uitgangspunt zijn.

Ik geloof niet dat ik hoef te onderbouwen dat de Taliban mensen doodde, dus we mogen aannemen dat wie de terugkeer van de Taliban toe wil staan de burgerslachtoffers op de koop toe neemt.
..of natuurlijk niet op de hoogte is van die consequentie. Daarom wees ik je er ook op, je hebt een kans om je standpunt te wijzigen als blijkt dat de gevolgen onaanvaarbaar zijn.
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:44 :
Hoe is dit verhaal een weerlegging van het feit dat uit het verleden blijkt dat het geven van wapens aan rebellen in onderontwikkelde landen altijd ellende oplevert?
Wat doet dat ter zake? We weten dat de SPLA resultaten boekt, geen noemenswaardige misdaden begaat en strijd tegen een regime dat moorddadige en onderdrukkend is.

We zijn niet van plan om een paar duizend Nederlandse militairen op te offeren om het regime in Khartoum ten val te brengen, dus wat wil je dan aandragen als oplossing?


Zelf het regime in Khartoum omver werpen ten koste van meer militairen dan de kapotbezuinigde landmacht überhaupt in dienst had?

Een VN missie ineffectieve soldaten die misdaden begaan financieren terwijl we zelf achterover leunen?

Helemaal niets doen en een genocide en talloze andere misdaden laten gebeuren?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 23:12
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-01-2007 @ 23:52 :
Ik geloof niet dat je dat wilt. Ik wilde je wel graag wijzen op het feit dat jouw standpunt omtrent de missie in Afghanistan dat tot gevolg zou hebben.
Nee, hoor. Nu zitten de Navo-troepen in Afghanistan en nu worden er ook kinderen gedood, maar nu niet alleen door de Taliban, maar óók door de Navo. Vast niet met opzet, maar toch... Dood is dood. Maar dat was het punt niet. Ik ga niet nóg eens, voor de zoveelste keer, die hele herhaling van zetten over Uruzgan waar jij zo op geilt, met je doornemen. Het punt was dat jij in die discussies hebt geimpliceerd/geïnsinueerd dat ik die kinderen wilde zien sterven. Volgens mij heb je dat zelfs letterlijk zo gezegd. (Nee, ik ga niet mijn postgeschiedenis doorzoeken om een quote te vinden.)

Citaat:
Als dat niet mag dan mag jij niet eens beweren dat Verdonk evil is omdat ze Congolezen terugstuurde, dat zou dan immers net zo goed een gevolg en geen uitgangspunt zijn.
Wat heeft Verdonk en Congo met Uruzgan en de Nederlandse uitzending van militairen te maken? Verdonk is sowieso evil, omdat ze mensen willens en wetens de dood injaagt en dat altijd zal verdedigen, zoals ze alles verdedigt wat immoreel is.

Citaat:
Ik geloof niet dat ik hoef te onderbouwen dat de Taliban mensen doodde, dus we mogen aannemen dat wie de terugkeer van de Taliban toe wil staan de burgerslachtoffers op de koop toe neemt.
De Taliban is volop actief in Afghanistan, terwijl de Navo-troepen er zitten. Hun aanwezigheid lost dus niets op, behalve het aantrekken van meer geweld en het geven van een excuus aan extremisten om slachtoffers te maken ("de bezetter" etc.)

Maar ik zei dat ik die discussie niet nog eens over ging doen.

Citaat:
Wat doet dat ter zake? We weten dat de SPLA resultaten boekt, geen noemenswaardige misdaden begaat en strijd tegen een regime dat moorddadige en onderdrukkend is.
Dat deed de Mujahideen ook in Afghanistan in de jaren '70 en '80 en we weten hoe dát is afgelopen. Tegen de uitwassen daarvan wordt nu in datzelfde Afghanistan gevochten.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 23:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je geeft geen antwoord op de meest essentiële vraag van mijn vorige post en die ga ik daarom nog een keer stellen voordat ik in ga op de rest van de argumenten: Wat wil je dan doen?

1- Zelf oorlog voeren?
2- Eenzelfde missie sturen als van de verkrachters die nu in het nieuws zijn?
3- Genocide en onderdrukking gewoon laten gebeuren?
4- Anders, namelijk [vul werkbare oplossing in]
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 23:27
juno
Avatar van juno
juno is offline
Mark is niet zo heel goed in het zelf aandragen van wat hij nu wel wel, anders dan dat iedereen lief voor elkaar moet zijn....
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 00:02
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 04-01-2007 @ 00:27 :
Mark is niet zo heel goed in het zelf aandragen van wat hij nu wel wel, anders dan dat iedereen lief voor elkaar moet zijn....
Nee, laten we elkaar de koppen inslaan, hè Juno? Of laten we vanachter onze pc net doen alsof wij op elk gebied specialist zijn en de ultieme waarheid in pacht hebben, hè T_ID?

Daarbij heb ik nooit gezegd dat er geen VN vredesmacht zou moeten zijn/komen, dus laat dat verdraaien maar.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 01:09
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-01-2007 @ 23:24 :
Volgens mij bedoel je: zwarten hebben veel meer aanleg om misdaden te plegen dan blanken.
Dit raakt kant noch wal.
__________________
I did it for teh lulz

Laatst gewijzigd op 04-01-2007 om 01:14.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 01:32
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Magican schreef op 04-01-2007 @ 02:09 :
Dit raakt kant noch wal.
Hij 'hint' heel opzichtig naar de plek waar de misdadige militairen vandaan komen: Angola. Pas later voegt hij daar 'sloppenwijken' etc. aan toe.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-01-2007, 10:07
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 02:32 :
Hij 'hint' heel opzichtig naar de plek waar de misdadige militairen vandaan komen: Angola. Pas later voegt hij daar 'sloppenwijken' etc. aan toe.
Het verrekt daar dan ook van de sloppenwijken.

En Mark, kom nou eens met een oplosing. Inplaats van schelden op alles wat je niet goed vindt, zou het wel zo sportief zijn als je actief meedacht en iets concreets aan zou dragen wat danb wel moet gebeuren om een probleem op te lossen.

Laten we maar eens beginnen met dit topic: wat en door wie moet er gedaan worden in Soedan?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 11:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 01:02 :
Daarbij heb ik nooit gezegd dat er geen VN vredesmacht zou moeten zijn/komen, dus laat dat verdraaien maar.
Geen VN macht dus.

Wat wil je dus als oplossing?

Zelf gaan vechten?
Genocide laten gebeuren?

Of toch maar de praktische oplossing overwegen van het steunen van de SPLA totdat Khartoum wel op moet houden?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 11:41
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Steunen.. niet aan de macht helpen! stel je voor dat de SLA daar overwicht krijgt.. Ben benieuwd of ze de arabieren dan nog wel kunnen vergeven.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 12:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Clemenzia schreef op 04-01-2007 @ 12:41 :
Steunen.. niet aan de macht helpen! stel je voor dat de SLA daar overwicht krijgt.. Ben benieuwd of ze de arabieren dan nog wel kunnen vergeven.
De arabieren misschien niet. Moslims in hun eigen land, zonder al te veel twijfel.
De SPLA is opvallend omdat zelfs de radicale stromingen een gebrek aan de gebruikelijke misdaden tonen. De beweging begon als een poging om het droogleggen van Zuid-Soedan om Egypte van Nijlwater te voorzien (Egypte dreigt Soedan met oorlog als ze een dam in de Nijl zouden bouwen), een milieuorganisatie dus, of all things. Precies waarom ik steun aan die beweging prima te rechtvaardigen acht, zelfs mochten dingen op termijn fout gaan, dan heb je te maken met een beweging die een aardig schone strijd voert tegenover een regime dat in en in slecht en niet voor rede vatbaar is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 12:53
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
De belangrijkste etnische groepen zijn de Foer, waarnaar de regio genoemd is, een etnisch Afrikaans volk, en de Arabische Baggara. Daarnaast komen hier de Afrikaanse Massaleit en de Zaghawa voor.

Baggara: Het zijn Arabisch sprekende moslims.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baggara

Beide partijen worden beschuldigd van ernstige schendingen van de mensenrechten, inclusief massamoord, plundering en verkrachting.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conflic...n_het_conflict

Nee, dan nog liever de Vn
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 13:45
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 02:32 :
Hij 'hint' heel opzichtig naar de plek waar de misdadige militairen vandaan komen: Angola. Pas later voegt hij daar 'sloppenwijken' etc. aan toe.
Hij zegt dat mensen die minder gedisciplineerd/getraind zijn minder waardevol zijn in een oorlogssituatie dan mensen die dat beter zijn.
Jij verbindt daar een rascisitsch denkbeeld aan terwijl het T_ID daar, volgens mij, totaal niet om ging.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 17:30
Fides
Fides is offline
Soedan is met zijn grootte en onderontwikkeltheid volgens mij ook onmogelijk om vanuit een centraal gezag te besturen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 17:37
juno
Avatar van juno
juno is offline
Nog afgezien het feit dat het zuiden een totaal andere cultuur heeft dan het noorden. In wezen zijn het twee volken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 18:06
Fides
Fides is offline
Citaat:
juno schreef op 04-01-2007 @ 18:37 :
Nog afgezien het feit dat het zuiden een totaal andere cultuur heeft dan het noorden. In wezen zijn het twee volken.
True, en dan heb je nog het verschil in inkomen en bezit van olierijke grond.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 18:43
juno
Avatar van juno
juno is offline
En om die olie gaat het.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 19:01
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 04-01-2007 @ 11:07 :
En Mark, kom nou eens met een oplosing. Inplaats van schelden op alles wat je niet goed vindt, zou het wel zo sportief zijn als je actief meedacht en iets concreets aan zou dragen wat danb wel moet gebeuren om een probleem op te lossen.
Ik vind het opvallend dat alle kritiek die niet in je (jullie) straatje ligt, meteen wordt afgedaan als 'schelden'. best komisch dat tegelijkertijd men mij wel mag afschilderen als Taliban-vriend, of voorstanders van toetreding van Turkije tot de EU als ultra-nationalisten. Maar dat terzijde.

Zoals ik al vaker heb gezegd: in tegenstelling tot jou (jullie) zal ik niet doen alsof ik de waarheid in pacht heb. Ik zal niet zeggen dat ik dé oplossing heb voor alle conflicten en problemen. Dat zou gewoonweg niet waar kunnen zijn. Anderzijds wil ik me best aan een gok in de goede richting wagen. Maar die gok heb ik al eerder gedaan, maar blijkbaar lezen jullie nogal selectief.

Zoals ik al zei, is de beste oplossing nog steeds een VN-vredesmacht. Ik zei enkel dat het geen ideale oplossing is, vanwege het nieuws dat gister circuleerde over VN-medewerkers die kinderen misbruiken. Maar dat kan ook gebeuren met medewerkers van de Afrikaanse Unie of de Navo. Daarom is het geen ideale oplossing, maar een ideale oplossing bestaat niet. Daarom ga ik voor the next best thing.

Mag ik er ook nog even op wijzen dat misbruik/verkrachting etc. niet iets is van exclusief militairen uit 'de sloppenwijken van' Angola (etc.)? Beetje raar verhaal, aangezien het onder (blanke) Amerikaanse militairen net zo vaak is voorgekomen/voorkomt. Daarom sloeg de opmerking van T_ID nergens op en vandaar mijn opmerking.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 19:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 20:01 :
Zoals ik al zei, is de beste oplossing nog steeds een VN-vredesmacht. Ik zei enkel dat het geen ideale oplossing is, vanwege het nieuws dat gister circuleerde over VN-medewerkers die kinderen misbruiken. Maar dat kan ook gebeuren met medewerkers van de Afrikaanse Unie of de Navo.
Met eigen troepen, of met een symbolische krijgsmacht die weinig uit kan richten?

Overigens is het wel degelijk zo dat ernstig disfunctioneren veel vaker voor komt bij troepen uit derdewereldlanden. Een logisch gevolg van de slechtere kwaliteit van hun training en de gehardheid die mensen in een arme samenleving meekrijgen. Dat is net zo logisch als het gegeven dat de slagkracht van eenheden beïnvloed wordt door hun training.

Ook Nederlandse militairen zouden bij bosjes afgeschoten worden als we hen (bezuiniguh op defensie!) alleen een geweer zouden geven en in een rijtje leren marcheren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 19:39
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-01-2007 @ 20:05 :
Overigens is het wel degelijk zo dat ernstig disfunctioneren veel vaker voor komt bij troepen uit derdewereldlanden.
Abu Graib, anyone? Of één van de vele andere zaken die de afgelopen jaren in het nieuws zijn geweest rondom Amerikaanse militairen? Zoals de verkrachting van het 6-jarig meisje? Of de wraakoefening op een groepje burgers, waarna de militairen deden of ze gedood waren door een explosief? Of het geval van het doodschieten van een Irakees burger die al ongewapend op de grond lag? En dit zijn alleen maar recente voorbeelden. Duik eens in de geschiedenis.

Citaat:
T_ID schreef op 04-01-2007 @ 12:10 :
Geen VN macht dus.

Wat wil je dus als oplossing?
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 01:02 :
Daarbij heb ik nooit gezegd dat er geen VN vredesmacht zou moeten zijn/komen, dus laat dat verdraaien maar.
Het moet niet veel gekker worden! Ik zeg nota bene uitdrukkelijk dat ik niét gezegd heb dat er geen VN-macht moet komen en hoe reageer jij...? Met te zeggen dat ik geen VN-macht wil.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-01-2007 @ 20:39 :
Abu Graib, anyone? Of één van de vele andere zaken die de afgelopen jaren in het nieuws zijn geweest rondom Amerikaanse militairen? Zoals de verkrachting van het 6-jarig meisje? Of de wraakoefening op een groepje burgers, waarna de militairen deden of ze gedood waren door een explosief? Of het geval van het doodschieten van een Irakees burger die al ongewapend op de grond lag? En dit zijn alleen maar recente voorbeelden. Duik eens in de geschiedenis.
Ja, de VS is in dit opzicht natuurlijk ook een derdewereldland. Of verwacht jij veel van mensen die geen nagel hebben om aan hun reet te krabben, in de ghetto of woonwagenkampen wonen en daarom maar als kanonnenvlees naar Irak gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.