Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2004, 13:49
Psychopath
Avatar van Psychopath
Psychopath is offline
Ik heb straks voor school een laptop kopen.. Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een goede waarmee ik een paar jaar vooruit kan?

Ik wil graag minimaal
  • 3.0 GHz
  • 512 MB werkgeheugen
  • 128 MB videokaart
  • Wlan adapter (11/54Mbps, 2.4/2.4897 GHz & WiFi certified)
  • Het liefst een HP

De prijs maakt niet veel uit, ik moet €500,- zelf betalen en de rest betalen mijn ouders zolang ik kan verklaren waarom hij zo duur is.
__________________
"Well if it’s from the internatz it must be true!" © Jamie Hyneman 27-5-2009
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2004, 14:17
T_om
Avatar van T_om
T_om is offline
www.hp.nl ?
__________________
Why do I keep changing my sig into some stupid sentence everytime I'm drunk?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:30
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
T_om1337 schreef op 27-06-2004 @ 15:17 :
www.hp.nl ?
En in het consumentenprog Kassa was er paar maandjes terug toch ook weer een item over maar steeds falende HP laptops, kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=230014
Harde schijven gingen kapot, toesenborden defect en schermen die uitvielen. Bijna elke student heeft inmiddels zijn notebook diverse malen in reparatie gehad, sommige al meer dan vijf keer.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:31
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Vooral doen, desktop cpu in een notebook...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 15:42
T_om
Avatar van T_om
T_om is offline
Waarom wil je het liefst een HP ?
__________________
Why do I keep changing my sig into some stupid sentence everytime I'm drunk?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 16:15
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
www.dell.nl

Goede laptops, redelijke prijs.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 16:17
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
T_om1337 schreef op 27-06-2004 @ 16:42 :
Waarom wil je het liefst een HP ?
misschien ivm garantievoorwaarden ofzo?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 16:25
Psychopath
Avatar van Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
]{ing schreef op 27-06-2004 @ 16:30 :
En in het consumentenprog Kassa was er paar maandjes terug toch ook weer een item over maar steeds falende HP laptops, kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=230014
Harde schijven gingen kapot, toesenborden defect en schermen die uitvielen. Bijna elke student heeft inmiddels zijn notebook diverse malen in reparatie gehad, sommige al meer dan vijf keer.

hmm.. ik heb 't niet gezien... Ik had juist gehoort dat de laptop's van HP één van de meest duurzame en stevigen waren.

[edit] het stuk gaat wel alleen over de XE3 notebook van HP....[/edit]
__________________
"Well if it’s from the internatz it must be true!" © Jamie Hyneman 27-5-2009

Laatst gewijzigd op 27-06-2004 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 16:28
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 27-06-2004 @ 17:15 :
www.dell.nl

Goede laptops, redelijke prijs.
Best wel kwaliteit, en goede garantie-voorwaarden !
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 16:32
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Tijdens routinecontroles is de fabrikant van onder meer notebooks HP gestuit op geheugenproblemen met een niet nader genoemd type 'standaardgeheugen'. Blijkbaar wordt dit geheugen gebruikt in meerdere notebooks van HP en fusiepartner Compaq, en naar eigen zeggen ook in modellen van andere fabrikanten. Naar verluidt gaat het mogelijk om maar liefst 900.000 laptops. Zelf heeft HP een vervangingsprogramma opgezet om nieuwe geheugenmodules te leveren aan alle bezitters van de betrokken notebooks. De foute geheugenreepjes zouden onder bepaalde omstandigheden lockups of BSOD's veroorzaken.

Het gaat om notebooks in de series Compaq Evo, Compaq Presario, HP Compaq Business en HP Pavilion. Ook geheugenaccessoires voor de betrokken modellen kunnen de foute geheugenmodules bevatten. Op de bronpagina is een volledige lijst te vinden, alsook de mogelijkheid om een nieuwe geheugenmodule aan te vragen via het programma. HP vermeldt verder dat enkel de modules het probleem bevatten; met de notebooks zelf is normaliter niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 17:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
IBM zijn echt hele goede laptops.

http://www.pc.ibm.com/europe/thinkpa...series.html?nl
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 19:11
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Psychopath schreef op 27-06-2004 @ 14:49 :
Ik heb straks voor school een laptop kopen.. Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een goede waarmee ik een paar jaar vooruit kan?

Ik wil graag minimaal
  • 3.0 GHz
  • 512 MB werkgeheugen
  • 128 MB videokaart
  • Wlan adapter (11/54Mbps, 2.4/2.4897 GHz & WiFi certified)
  • Het liefst een HP

De prijs maakt niet veel uit, ik moet €500,- zelf betalen en de rest betalen mijn ouders zolang ik kan verklaren waarom hij zo duur is.
Blijkbaar heb je toch al zelf goed gekeken: je wilt Intel Pentium IV (want AMD heeft geen 3 GHz)
Wat je met 128 MB VRAM gaat doen, blijft mij een vraag: zo'n computer is niet gemaakt om te gamen tenzij je echt wilt dokken.
Als je geld te over hebt, en per sé wilt gamen, kijk dan eens op www.go-l.com daar vind je wel een straffe notebook.

Als ik het zo bekijk, wil je vooral een notebook om mee te kunnen stoefen : "kijk hij heeft een WiFi certified WLAN, en 3.0 GHz CPU"

Een notebook moet je nooit enkel bekijken vanuit de specificaties, maar ook vanuit je noden: waarvoor moet hij dienen, moet hij lang op batterijen kunnen draaien?

Waarom gaat je voorkeur uit naar HP? Volgens mij maakt een merk weinig uit, en zelf blijf ik liefst weg bij die grote merken (die helpdesks vertrouw ik niet zo).

Probeer dus eerst uit te maken waarvoor hij moet dienen:
moet je hem een hele dag kunnen gebruiken (op batterij) dan zit die processor zeker niet op zijn plaats! In dat geval koop je beter een notebook met een ander type processor: Pentium Mobile, Centrino, AMD Mobiles (AMD ken ik niet zo goed van types, dus daar kan ik weinig uitleg over geven (ik weet wel dat ze een serie hebben met laag energieverbruik).
Daarnaast moet je kijken naar het gebruik zelf: vooral office, games (niet aan te raden, maar je gaat je gang maar), videobewerking, CAD, CAM, fotobewerking, programmeren, ...

Nog een tip: staar je niet suf op kloksnlheden zoals 3 GHz, dit is slecht hoe vaak zo'n ding tikt. Je moet altijd prestaties bekijken: een Intel Centrino @ 1.6 GHz is echt veel sneller dan een Pentium IV @ 1.6 GHz en voor AMD geldt hetzelfde: zij geraken aan dezelfde prestaties als Intel met veel lagere kloksnelheden (maar in hun nummers (van de desktopmodellen in ieder geval) vermelden ze de Intel-tegenhanger: een AMD met nummer 3000+ geeft gelijkaardige prestaties als een Intel Pentium IV @ 3GHz)

En dan de dingen waar je volgens mij echt op moet letten als je een notebook koopt:
- schermresolutie: als je een hoge resolutie gewoon bent, is het onmogelijk om op een lage resolutie deftig te werken. Als je vaak met grafisch werk(foto-, videobewerking, CAD, DTP, websitedesign, ...) of programmeren (en dan bedoel ik echt uren in je IDE, dus niet af en toe een macro in VBA) dan is een hoge resolutie een vereiste!
- schermverhoudingen: als je vaak dvd's kijkt, wil je misschien graag breedbeeld (14:9, 15:9, 16:9) in plaats van bijna vierkant (4:3, 4:5, 5:4, ...)
- stroomverbruik/batterijduur: spreekt voor zich
- afmetingen: dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar als je vaak onderweg bent, zijn kleine afmetingen vaak handiger dan een dikke 15" of 17"-notebook. Let wel: hoe kleiner de notebook, hoe lager de prestaties omdat je daar vastzit aan energiezuinige componenten en je dus geen 3 GHz CPU kan steken, geen 3D grafische kaart, ...
- schijfruimte, geheugen: zoals bij een gewone computer.
- netwerkkaarten: draadloos zit in een centrino ingebouwd (wel maar 11 Mbps, maar waarvoor zou je echt 54 willen, als je een stabiele verbinding wilt is een uitneembare kaart altijd beter [het bereik ligt hoger] dus hierop moet je niet noodzakelijk letten, vind ik. Certificaten, zijn niet nodig, tenzij je echt weet waarom je het certificaat wilt hebben (dat je dus weet wat zo'n certificaat inhoudt). Als er op een doos staat dat het IEEE 802.11b ondersteunt, dan is het conform met WiFi (11Mbps op 2.4GHz-band). IEEE 802.11g is 54Mbps (op de 2.4 GHz-band, net zoals WiFi). Daarnaast bestaat nog een a-variant, maar die mag je in Europa niet gebruiken, dacht ik (dat is 5GHz, en 54MBps). Denk er ook aan dat je, als je access point/draadloze router dit ondersteunt je hogere snelheden zou kunnen halen in de richting van 108 Mbps (vergelijkbaar met een gewoon netwerk dus).
- grafische kaart: als je games wilt spelen, dan zul je weinig batterijleven hebben, dat staat vast. Dus hier moet je ook een evenwicht vinden!
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 21:10
Psychopath
Avatar van Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 27-06-2004 @ 20:11 :
Blijkbaar heb je toch al zelf goed gekeken: je wilt Intel Pentium IV (want AMD heeft geen 3 GHz)
Wat je met 128 MB VRAM gaat doen, blijft mij een vraag: zo'n computer is niet gemaakt om te gamen tenzij je echt wilt dokken.
Als je geld te over hebt, en per sé wilt gamen, kijk dan eens op www.go-l.com daar vind je wel een straffe notebook.

Als ik het zo bekijk, wil je vooral een notebook om mee te kunnen stoefen : "kijk hij heeft een WiFi certified WLAN, en 3.0 GHz CPU"

Een notebook moet je nooit enkel bekijken vanuit de specificaties, maar ook vanuit je noden: waarvoor moet hij dienen, moet hij lang op batterijen kunnen draaien?

Waarom gaat je voorkeur uit naar HP? Volgens mij maakt een merk weinig uit, en zelf blijf ik liefst weg bij die grote merken (die helpdesks vertrouw ik niet zo).

Probeer dus eerst uit te maken waarvoor hij moet dienen:
moet je hem een hele dag kunnen gebruiken (op batterij) dan zit die processor zeker niet op zijn plaats! In dat geval koop je beter een notebook met een ander type processor: Pentium Mobile, Centrino, AMD Mobiles (AMD ken ik niet zo goed van types, dus daar kan ik weinig uitleg over geven (ik weet wel dat ze een serie hebben met laag energieverbruik).
Daarnaast moet je kijken naar het gebruik zelf: vooral office, games (niet aan te raden, maar je gaat je gang maar), videobewerking, CAD, CAM, fotobewerking, programmeren, ...

Nog een tip: staar je niet suf op kloksnlheden zoals 3 GHz, dit is slecht hoe vaak zo'n ding tikt. Je moet altijd prestaties bekijken: een Intel Centrino @ 1.6 GHz is echt veel sneller dan een Pentium IV @ 1.6 GHz en voor AMD geldt hetzelfde: zij geraken aan dezelfde prestaties als Intel met veel lagere kloksnelheden (maar in hun nummers (van de desktopmodellen in ieder geval) vermelden ze de Intel-tegenhanger: een AMD met nummer 3000+ geeft gelijkaardige prestaties als een Intel Pentium IV @ 3GHz)

En dan de dingen waar je volgens mij echt op moet letten als je een notebook koopt:
- schermresolutie: als je een hoge resolutie gewoon bent, is het onmogelijk om op een lage resolutie deftig te werken. Als je vaak met grafisch werk(foto-, videobewerking, CAD, DTP, websitedesign, ...) of programmeren (en dan bedoel ik echt uren in je IDE, dus niet af en toe een macro in VBA) dan is een hoge resolutie een vereiste!
- schermverhoudingen: als je vaak dvd's kijkt, wil je misschien graag breedbeeld (14:9, 15:9, 16:9) in plaats van bijna vierkant (4:3, 4:5, 5:4, ...)
- stroomverbruik/batterijduur: spreekt voor zich
- afmetingen: dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar als je vaak onderweg bent, zijn kleine afmetingen vaak handiger dan een dikke 15" of 17"-notebook. Let wel: hoe kleiner de notebook, hoe lager de prestaties omdat je daar vastzit aan energiezuinige componenten en je dus geen 3 GHz CPU kan steken, geen 3D grafische kaart, ...
- schijfruimte, geheugen: zoals bij een gewone computer.
- netwerkkaarten: draadloos zit in een centrino ingebouwd (wel maar 11 Mbps, maar waarvoor zou je echt 54 willen, als je een stabiele verbinding wilt is een uitneembare kaart altijd beter [het bereik ligt hoger] dus hierop moet je niet noodzakelijk letten, vind ik. Certificaten, zijn niet nodig, tenzij je echt weet waarom je het certificaat wilt hebben (dat je dus weet wat zo'n certificaat inhoudt). Als er op een doos staat dat het IEEE 802.11b ondersteunt, dan is het conform met WiFi (11Mbps op 2.4GHz-band). IEEE 802.11g is 54Mbps (op de 2.4 GHz-band, net zoals WiFi). Daarnaast bestaat nog een a-variant, maar die mag je in Europa niet gebruiken, dacht ik (dat is 5GHz, en 54MBps). Denk er ook aan dat je, als je access point/draadloze router dit ondersteunt je hogere snelheden zou kunnen halen in de richting van 108 Mbps (vergelijkbaar met een gewoon netwerk dus).
- grafische kaart: als je games wilt spelen, dan zul je weinig batterijleven hebben, dat staat vast. Dus hier moet je ook een evenwicht vinden!
Ik wil er idd op kunnen gamen (verslaafd ), verder moet ik er zeker 4 jaar goed me kunnen werken voor school en moet de batterij het zo lang mogelijk uithouden.

Zelf zat ik nu te kijken naar de Sky PowerNote Intel WideScreen Met als add-onns 12024Mb DDR, 80GB, Linksys Wireless LAN Mini card PCI.

Ik kan alleen niet vinden, wat jij als een goed belangrijk punt opnoemt, hoe lang de batterij mee gaat.

In mijn gewone pc gebruik ik ook athlon, dus ik ken het principe

En ik noemde het Wifi certified alleen omdat dat bij de technische eisen stond in het boekje van mijn school om op het neterk te komen.
__________________
"Well if it’s from the internatz it must be true!" © Jamie Hyneman 27-5-2009

Laatst gewijzigd op 27-06-2004 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 23:48
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Hoe lang de laptop draait op de batterij is idd niet onbelangrijk. Ik heb zelf een laptop van Compaq (die het overigens perfect doet, geen falende onderdelen zoals eerder genoemd in dit topic) en de batterijduur is zo rond de 4 uur ofzo. Slaat natuurlijk nergens op. Dit kan behoorlijk op de zenuwen werken.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:15
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
nah ik denk dat de meeste scholen wel een stopcontactje hebben...
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:19
Verwijderd
Ik zou geen pentium nemen maar een Centrino.
En een 128 mb videokaart is zeer moeilijk te vinden en vrij duur. 64 is nog wel te doen.

En pas op dat je geen shared memory hebt want dan heb je aan die 512 mb ram nog niks.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:16
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Zoals ik al gezegd heb: je kan niet én gamen én lange batterijduur hebben. Met een notebook kan je enkel gamen als je een desktop-like CPU hebt, maar dan gaat je batterij echt niet lang mee. (Ik heb hier een Medion notebook met 2.8 GHz PIV, 512 MB RAM, nVidia 5300 (eigenlijk 5200 in Medion-jasje)), dit is dus een desktop-like met low-budget grafische kaart en die kan games als Max Payne 1 en 2 met moeite aan).
Als je echt verslaafd bent aan games, dan kies je echt best voor een desktop-machine...
Waarschijnlijk heb je thuis al zo'n machine, dus zou je volgens mij best opteren voor een échte notebook-CPU zoals een Centrino (AMD heeft ook low voltage CPU's maar daar ken ik , zoals gezegd, weinig van).
Voor op school moet je zien wat, hoe lang en waarvoor je de computer nodig zal hebben. Als dit enkel voor wat typwerk is, moet je niet heel kieskeurig zijn (behalve voor batterij). Waarschijnlijk zal je wel een brief/blad gekregen hebben met aanbevolen specificaties, het gebruik van de computer, ... Als je zoiets gekregen heb, kun je dat dan eens posten (ingescand of liever nog overgetypt [ge'OCRd is ook goed hoor]).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:29
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zijn wel duur maar wel goed:
http://www.epinions.com/pr-Sony_Vali...ay_~full_specs
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2004, 17:46
Str0nk
Avatar van Str0nk
Str0nk is offline
Ik heb ook jullie deskundigheid nodig voor het aanschaffen van een laptop
Prijsklasse tussen 1300 en 1500e, gamen hoef ik niet, zo betrouwbaar mogelijk.
__________________
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat de ander voor hij 't ziet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 11:27
Verwijderd
Acer heeft mooie laptops voor een redelijke prijs. HP is wat duurder maar ook steviger / betrouwbaarder.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:26
SubbehQ
Avatar van SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-06-2004 @ 12:27 :
Acer heeft mooie laptops voor een redelijke prijs. HP is wat duurder maar ook steviger / betrouwbaarder.
vergeef mijn kritiek maar: wat kan je hier nou mee Waar baseer je dit op. stevig, je kan hem laten vallen? Bettrouwbaar? Je kan hem al je geheimen toe kennen
__________________
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:36
Verwijderd
Citaat:
SubbehQ schreef op 29-06-2004 @ 15:26 :
vergeef mijn kritiek maar: wat kan je hier nou mee Waar baseer je dit op. stevig, je kan hem laten vallen? Bettrouwbaar? Je kan hem al je geheimen toe kennen

Dat er met HP-laptops vrijwel nooit wat mis is. En met Acer laptops misschien wel wat meer. Maar daar staat weer tegenover (het zijn beide goede merken, schijnt) dat Acer weer betere specs voor goedkoper heeft.

En ik heb ze beide gezien, een model van Acer en van HP en die van HP oogt serieus steviger en 'klikt' ook wat beter in elkaar. Ik heb daar gewoon meer vertrouwen in. Klinkt gek, ik weet het
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:44
Verwijderd
Hoe zit het eigenlijk met internetten op een laptop?
Ik heb gehoord dat als je bv in een trein wilt internetten dat je dan een 'vodafone-iets' nodig hebt? Is dat zonde van je geld (en hoe duur is het?)?
En hoe gebeurt dat op de uni, moet je dan een eigen kabeltje meenemen om ergens aan te sluiten of gaat dan allemaal draadloos (moet je dan nog ergens op letten bij de aanschaf van een laptop?)

Handig als je niet veel van computers af weet
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 22:47
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Zo'n vodafone kaart of andere GSM kaart met GPRS is alleen 'betaalbaar' in noodgevallen of bijv voor email op te halen (wat minder dataverkeer oplevert dan internet). Een abbonement afsluiten inclusief zo'n gsm/gprs module kost evenveel als een gemiddeld gsm abbonement met telefoon.
Op de uni heb je misschien een wlan, dan kan je met een goedkope kaart volstaan. Anders inpluggen met een patch kabel.

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 22:49.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 00:20
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je de nieuwste games wilt spelen, moet je een desktop kopen.

Athlon 64 meet een recente mobiele videokaart (ATi Mobility Radeon 9700 ?) is dan nog de beste keus. Let er wep op dat je dan van stopkontakt naar stopkontakt gaat, een laptop is veel minder geschikt voor gaming dan een desktop.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Advies gevraagd: nieuwe notebook
coopergirl
7 08-03-2009 15:06
Software & Hardware Advies gevraagd mbt. keuze uit 1 laptops.
patroesj
12 28-09-2007 19:12
Software & Hardware [advies gevraagd] USB-muis
Daantje_0705
21 29-04-2007 14:38
Software & Hardware (Laptop) Advies gevraagd
Clemenzia
33 27-03-2007 13:01
Software & Hardware [Laptop] Advies gevraagd
Daantje_0705
11 12-03-2007 10:00
Software & Hardware [Laptop] Welke kopen?
Shadina
74 02-10-2005 22:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.