Oud 08-11-2008, 14:45
swolha
swolha is offline
In mijn leven heeft de volgende situatie zich voor gedaan: A vrouw wordt gepest door C. B man komt voor A op door C een paar flinke schoppen te geven. A en B zijn neef en nicht van elkaar en hebben een marokkaanse achtergrond. Vervolgens wordt er naar huis van B gebeld dat dit niet op school kan, maar de vader van B keurt het handelen van B goed. Omdat in de marokaanse cultuur het belangrijk is om op te komen voor je familie.
Deze situatie heb ik genomen als uitgangspunt voor een essay te schrijven voor het vak filosofie waarin ik het bovengenoemde ga presenteren als een dillema. Ik keur het zinloze geweld van B niet goed, anderzijds moet ik vanuit mijn opleiding oog hebben voor diversiteit wat betekend het hebben van recept voor andere levensovertuigingen. Ik wil eerst de sitautie beschrijven en dan de belangrijkste verschillen tussen ‘de morkaanse cultuur’ en ‘de Nederlandse cultuur’, waarbij ik vooral aandacht wil besteden aan collectief en individu centraal stellen. Maar als jullie nog normen en waarden die met dit onderwerp te maken hebben, die in de beide culturen erg verschillen van elkaar dan hoor ik het graag.
Vervolgens wil ik het over moreel zijn hebben. Nu hebben wij een aantal gulden regels bijvoorbeeld waarvan je niet wilt dat anderen het jou doen, doe dat anderen niet aan . Een tweede voorbeeld is behandel anderen zoals jij wilt dat ze jou behandelen. Behandel anderen zoals jij in hun plaats behandeld wilt worden. Kent de Marokaanse cultuur ook van dit soort regels en misschien wel dezelfde? Als dat zo is, dat deze het zelfde zijn, hoe past het opkomen voor je familie in dit geval binnen dit kader?
Hierna wil ik het waarschijnlijk nog hebben over verantwoordelijk zijn, welke verantwoordingen worden op jongeren/kinderen gelegd vanuit ‘de Marokaanse cultuur’. En kan deze jongen wel ter verantwoording geroepen worden voor zijn handelen in deze situatie, omdat er sprake is van een verstandelijke beperking. Nog een vraag maar dan puur uit interesse hoe wordt er binnen ‘de Marokaanse cultuur’ tegen een persoon met een handicap aan gekeken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2008, 16:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik keur het zinloze geweld van B niet goed, anderzijds moet ik vanuit mijn opleiding oog hebben voor diversiteit wat betekend het hebben van recept voor andere levensovertuigingen.
Nota bene: je opleiding leerde je daar dus geweld te vergoelijken uit overdreven cultuurrelativisme. Da's sowieso een zorgwekkende ontwikkeling waar je over kunt filosoferen in je tekst.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:23
Wim Heitinga
Repsect. Ies koeltoer
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:26
Zeepvrij
Misschien is het interessant om de Nederlandse en Marokkaanse wet hierbij mee te nemen? Beide keuren geweld af, voor zover ik weet.
Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:27
Jazeker
1. Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands. "het hebben van recept voor andere levensovertuigingen", ik hoop dat je bedoelt dat je respect moet hebben voor andere levensovertuigingen.

2. Geweld moet je afkeuren, simpelweg omdat het moreel niet goed te keuren is, evenals dat het verboden. Als dit soort dingen in de Marokkaanse cultuur gewoon zijn, moeten ze dat in Marokko doen, niet hier. We leven hier immers in een Nederlandse cultuur, waarin we geweld afkeuren. Het is dus een onzinnige casus en geen dilemma, omdat het antwoord duidelijk is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:29
johnplayer
Ella,

Kom er maar in.....ckh
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:33
DePannekoek
Briljant topic, ik hoop dat je een keer wakker wordt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:33
haringsoep
Lijkt me goed als iemand voor zijn nichtje opkomt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:33
dokter1234
Als vak filosofie? Denk dat je eerst nog normaal moet leren spellen... djeeezzzz....
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:33
Broer E
Wil vader D even neefje C de pleuris schoppen vanwege het mishandelen van zoontje B.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:34
LopendeTafel
Smile, je staat op GeenStijl..
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:34
-weggejorist-
Moeilijk te lezen stukje,moest tien keer lezen om het snappen en nee dat ligt niet aan MIJN intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:36
40 rovers
RECEPTA! spellen is nog steeds een kunst, evenals redeneren......
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:36
GOH!
Pak de Nederlandse wetboek er is even bij. Volgens mij leven wij nog altijd in Nederland en moet je respect hebben tot daar waar het te ver gaat en het niet meer binnen ons Nederlandse cultuur past.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:36
De mentor
Ga een ander vak lerem.

Echt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:37
Neos
Lieverd, dat de vader het goedkeurt betekent niet dat het goed IS!
Dat het in Marokko misschien gedoogd wordt in sommige situaties (wat ik betwijfel) betekent nog niet dat het hier ook mag. In Nederland heet dit, ongeacht de etnische achtergrond van de dader, mishandeling. En daar staat een straf op. C kan dus aangifte doen bij de politie. Ondanks dat zijn gedrag ook niet netjes was, maar dat rechtvaardigt geen eigen rechter spelen. En zeker niet het toepassen van geweld.
Of moeten we in Nederland verschillende strafwetten gaan samenstellen? Voor iedere cultuur een andere. Amerikanen mogen vuurwapens bezitten in Nederland, voor sommige mensen is het stenigen na een verkrachting weer ok en wij houden onze eigen strafwet. Maar mogen dus ook wiet roken in Turkije op straat...
Snap je mijn punt? Hier is maar één wet. En als je het probleem daar aan toetst is het heel simpel. En dat is de enige juiste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:37
van dal
‘de morkaanse cultuur’ wtf? spellingscontrole..
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:37
879f8dg7s9g
Je zegt dus dat geweld een onderdeel is van de marokkaanse cultuur? Goh..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2008, 12:39
Azzemageillies
Lekker diLLemma hep jei!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:39
hakbar
zachte heelmeesters maken stinkende wonden....

kennen jullie die?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:40
mister abc
wat ben jij naief. dat tuig dient zich gewoon aan te passen klaar.

als ik naar Marokko verhuis pas ik me aan, omdat ik weet dat dat een ander land is met andere gewoontes en gebruiken. Stel dat ik me daar niet zou aanpassen.... wat zou er daar dan denk je gebeuren? (in vergelijking met hier in Nederland)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:41
silentium
1. Sinds wanneer betekent het vergoelijken van geweld respect hebben voor andermans cultuur? Dat die vader het goedkeurt betekent nog niet je het als school moet goedkeuren.

2. Leren ze jullie niet spellen op school?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:41
oudere
1e corrigeer je topic nog even op hinderlijke spelfouten (o.a dilemma, situatie, respect)
2e ik ben een autochtone Nederlander en al weer een tijdje de basisschool ontgroeid, maar als bij ons vroeger op school een meisje gepest werd en haar neefje zat ook op die school, dan kon je er donder op zeggen, dat de pester op zijn falie kreeg, autochtoon of allochtoon. En wie aan mijn zusje kwam werd na schooltijd opgewacht voor een afstraffing (zonder wapens overigens, want je kreeg zelf ook wel eens klappen). Er werd toen volgens mij ook minder gepest.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:41
Porrello
Geweld is niet goed te keuren. Ook niet met culturele smoezen m.b.t. respect.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:42
Wim Heitinga
Ik ben de echte Wim Heitinga, alle andere Wim Heitinga's zijn nepperts.

en oja, laat die marokkaanse vader lekker terug oprotten naar die grote zandbak.


ik ben te herkennen aan mijn persoonlijke code : xxmich
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2008, 12:42
rogerthat
Geef iedereen ondergezang van Jesus redt een rose koek en hoop dat alles goed komt.... Dat doen we namelijk al 40 jaar in dit land. Wordt eens wakker! Een draai om zijn oren van de buurtwerker of buurtvader, dat zal ze leren.....
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:43
Ray1981
ik heb respect voor iemand anders zijn cultuur als ik daar op bezoek ben in het land waar ze vandaan komen, hier in Nederland heb ik daar geen boodschap aan, en moet "gasten" zich maar aanpassen aan de Nederlandse normen en waarden en zo niet dan is er vast wel een opblaasboot voor ze beschikbaar.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:47
JPdeMP
Ga toch een vak leren, Meid. Of ga achter de kassa bij de Dirk, dat is nuttiger. En Marocs mag je schoppen, dat is goed voor ze.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:47
maxusa
Misschien is het van waarde om het incident te bekijken vanuit een perspectief waar het Marokaanse aspect geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Immers, het zal niet nooit zijn voorgekomen dat een Nederlandse neef het opnam voor zijn nichtje door een paar tikken uit te delen, en zich daarin gesteund voelde door zijn vader.

Het wordt dan natuurlijk opeens heel ingewikkeld voor de stupide 'je bent in neederlant' roepende rita-schapen hierboven, maar verdient zeker een verkenning. De Nederlandse cultuur bestaat namelijk alleen virtueel in de argumentatie tegen "vreemde" culturen. Zonder die vreemde culturen rest er niets dat ons bindt als cultuur, behalve misschien dat merkwaardig consumptiestreven dat we delen met de gehele westerse wereld.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:48
eenWimHeitinga
Als we elkaar in dit land maar eens vaker verrot schoppen, zijn een hoop problemen opgelost. Wat dat betreft kunnen we een hoop leren van de Marokkaanse cultuur. Arbeidsconflict -> geen respect -> mep je baas het ziekenhuis in.

De basis van deze omgangsvormen dient als in het onderwijs gelegd te worden. Dit is vanzelfsprekend en we moeten ons met z'n allen eens afvragen waarom je hieraan überhaupt een stukje moet weiden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:50
whollabilla
-weggejorist en opgerot-
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:50
wam jeukinga
wam jeukinga is offline
De marokkaan schopt een jongen zomaar in elkaar en pest of rand ook nog het nichtje van die jongen aan, is meer met de waarheid in overeenstemming.

Misschien als het marokkaantje zomaar een sociaal pedagoge in elkaar schopt zal het begrip nog verder groeien voor de barbaar zonder moreel. Ik hoop het voor je.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:51
Steineken
Ga een andere opleiding zoeken, als je je hier al afvraagd wat je moet doen.
Succes ermee.
(ali) B flink straffen en klaar.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:52
geenstijl.nl
Hey there
Allereerst, mijn welgemeende excuses voor alle geenstijl reaguurders die dit topic ontdekt hebben via www.geenstijl.nl en niet het fatsoen kunnen opbrengen om een beetje normaal te reageren.
ik zou willen zeggen, trek het niet te veel uit zijn perspectief. Er spelen zich op scholen allerlei processen af die in de 'grote mensenwereld' niet door de beugel kunnen. Het pesten van dat nichtje is uiteraard niet netjes, ik zou zeggen spreek die jongen erop aan.
Dat vervolgens het neefje begint te slaan is wellicht ergens te begrijpen (ze moesten eens aan mijn zusje komen) maar daarmee absoluut niet acceptabel!
Het feit dat zijn vader het accepteert is juist extra zorgwekkend! Wat nou, respect voor andere culturen? De school is juist het laatste redmiddel voor dergelijke kinderen. Als zelfs de ouders dergelijk gedrag goedkeuren, dan is er een EXTRA taak voor de school om hier tegenin te gaan. Je hebt maar een paar jaar, om zo'n rotjoch op betere paden te leiden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:52
konan
en hoe reageer jij bij de komende imigranten uit oezbekistaan , oekraine , wit rusland , kazachstan etc? die hebben ook heel vreemde gebruiken .. ik zou maar eens doorleren als ik jouw was .
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:54
sjonnie_r
soort sloopt soort, geen problemen mee!!!!!!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2008, 12:55
Reguurder72
Euh, even doordenken dan, dus in Marokko is het de gewoonte om elkaar de koppen in te rammen bij het een-of-ander, lekker teringzooitje zal het daar zijn.
Iedereen met losse handjes lekker daarheen verhuizen, je zal je daar dan wel beter thuis voelen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:56
Uber-Ich
Dat je als mens opkomt voor je familie is niet meer dan normaal... Er zijn 'culturen' die het mishandelen van andere mensen goedkeuren om zo dingen recht te trekken. En dat is NIET normaal. Die zogenaamde 'beschaafde culturen' geven blijk van totale respectloosheid voor het leven van anderen. Je kunt vanuit geen enkel oogpunt dit soort zaken goedkeuren! Als je vind dat jij vanuit je opleiding rekening moet houden met het feit dat er zulks culturen zijn waarbij geweld gebruiken 'normaal' is, dan moet jouw opleiding stante pede van de lijst worden gehaald en je leraren omgeschoold want het slaat helemaal nergens op!

[wishfull thinking on]
En dan het pedagogisch bezig zijn met de Marokkaanse cultuur. Daar kan ik maar 1 ding op zeggen... Als de lieve Marokkanen zich niet houden aan de regels die in dit land gelden dan rotten ze maar op. En dat geldt voor ELK volk dat zich in Nederland ophoudt... Opzouten en wegblijven, rotzooi trappen doe je maar in je eigen land!
[wishfull thinking off]
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:57
Sinterkl.
Marokkaanse jongeren hebben afgelopen week het feestje verpest van een lampion optochtje in de Haagse wijk transvaal.
Kinderen (8-12 jaar) met een witte huidskleur werden bespuugd, bekogeld en bestolen. Dit soort gedrag ga je creëren en goedkeuren omdat het in hun cultuur dit geoorloofd is?


succes met je studie!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:57
Neos
Citaat:
Misschien is het van waarde om het incident te bekijken vanuit een perspectief waar het Marokaanse aspect geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Immers, het zal niet nooit zijn voorgekomen dat een Nederlandse neef het opnam voor zijn nichtje door een paar tikken uit te delen, en zich daarin gesteund voelde door zijn vader.

Het wordt dan natuurlijk opeens heel ingewikkeld voor de stupide 'je bent in neederlant' roepende rita-schapen hierboven, maar verdient zeker een verkenning. De Nederlandse cultuur bestaat namelijk alleen virtueel in de argumentatie tegen "vreemde" culturen. Zonder die vreemde culturen rest er niets dat ons bindt als cultuur, behalve misschien dat merkwaardig consumptiestreven dat we delen met de gehele westerse wereld.
Deels mee eens. Maar, de mensen die dit doen zijn meestal ook niet de pareltjes van de Nederlandse samenleving. Helaas voel jij je ook geroepen om iedereen over één kam te scheren.
Ik ben er voor om het uitschot van de Nederlandse samenleving aan te pakken. Dat zijn zowel de autochtone, als de allochtone mensen die in Nederland wonen. Op dit moment is er alleen geen ontkennen aan dat de tweede groep de meeste problemen veroorzaakt en dus ook de meeste aandacht verdient! Daarnaast kun je via maatregelen die groep beter aanpakken. Zo kun je de instroom beperken en de uitstroom bevorderen totdat het probleem hier onder controle is. Dat is een maatregel die bij de autochtonen niet mogelijk is. Snapt u.

(Oh en ik stem geen Verdonk.. (en ook geen Wilders..)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:58
makkie de echte
Citaat:
2e ik ben een autochtone Nederlander en al weer een tijdje de basisschool ontgroeid, maar als bij ons vroeger op school een meisje gepest werd en haar neefje zat ook op die school, dan kon je er donder op zeggen, dat de pester op zijn falie kreeg, autochtoon of allochtoon. En wie aan mijn zusje kwam werd na schooltijd opgewacht voor een afstraffing (zonder wapens overigens, want je kreeg zelf ook wel eens klappen). Er werd toen volgens mij ook minder gepest.
Vroeger was alles beter, natuurlijk. Ja, wraak nemen voor je familie of vriendje is van alle culturen, maar de manier waarop verschilt wel een beetje, geloof ik. Volgens onze wet heeft de politie het geweldsmonopolie en als school ondersteun je dat natuurlijk. Als papa niet wil meewerken aan de opvoeding van zijn kinderen, wordt het tijd om hem uit te nodigen op school en hem uit te leggen wat de regels op school voor zijn kind zijn.
Als je niet oppast, gaat deze receptvolle jonge marokkaan straks aan eerwraak doen. Nu ingrijpen dus!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 12:59
Reaguurder_4059
Ik zeg afschieten!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:00
Rooie Luit
Er is in dit specifieke geval helemaal geen sprake van een dilemma, laat staan een moreel dilemma. Dat er wordt opgekomen voor een (zwakker) lid van de familie is niet cultuur-vreemd. Dit gebeurt ook in de autochtone NL cultuur.
het gebruik van buitensporig geweld is ook in deze zin niet goed te praten, ook niet, of beter, juist niet met verwijzing naar culturele achtergrond. De vader van B heeft het gewoon niet begrepen. Geweld en eigenrichting zijn volgens de wetten van dit land niet toegestaan. De wet mag in dit land ook geen onderscheid maken naar afkomst en cultuur.
Of zal de vader van B het wél goedkeuren als zoonlief door de politie in de boeien wordt geslagen en met een paar flinke trappen on de de kont het bureau binnen wordt gebracht? Want zo gebeurt het in het thuisland ook toch??
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:02
Herr-Flick
Ongezien gegen die wand !!

Maar sereneus jij denkt ook nog echt dat julie spw/saw'ers mensen kunnen helpen met dat halfzachte geitenwollensokken gelul ? Dat zachte heelmeester gelul is juist wat de problemen veroorzaakt hier in 0031 !!
De grootste aso's bij ons op school is dat tuig van C4 (spw) en die willen later ,mensen helpen.
hahaha ( gewoon bij zandvoort de grens over, weg probleem)

Oja je staat op geen stijl.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:02
kaastostie
Respect moet je verdienen, een stadium waar Marokkanen nog láng niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:03
geregistreerd
lol je staat op geenstijl
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:04
Reaguurder
Smile, je staat op geenstijl.nl
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:05
Wim Heitinga 2
Keep the soul alive!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:05
Ad_van_den_Berg
Hallo Kindertjes
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 13:05
MohammedBdege
Hoi ik ben B, de persoon waar het topic over gaat.

Ik heb C niet alleen geschopt, ik heb A gelijk de kogel gegeven omdat ze door een vreemde man werd aangeraakt. IES NIET HALLAL, m'n vader heeft nu RESTECP voor me omdat ik de familie-eer hersteld heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De koran, de bijbel, Wilders en tolerantie voor de geschriften
Daevrem
196 11-10-2007 00:18
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Islam wordt deel Nederlandse cultuur
Clemenzia
454 12-08-2007 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moslimziekenhuis
WärteR
501 14-10-2006 02:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 25-02-2006 23:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VVD'er Wilders haalt uit naar de islam.
JantjePietje
220 17-02-2004 18:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Racisme in LPF?
Joostje
28 08-05-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.