Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2005, 17:40
meisje
meisje is offline
Hoe zit dat nou? Rutte van Onderwijs had het plan om studenten in hun vijfde of zesde jaar het drie-of vierdubbele collegeld te laten betalen. Gaat dit nu door of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2005, 17:46
Verwijderd
Als D'66 hun werk doen niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:51
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-01-2005 @ 18:46 :
Als D'66 hun werk doen niet.
Er is dus alleen een nota ingediend?

Laatst las ik nl wat erover in de krant, maar ik ben er niet zeker van.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:52
Verwijderd
Volgens mij is er nog niets besloten.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:56
NN
NN is offline
Rutte wil studieduur plus 1,5 jaar en daarna 6500 euro collegegeld. Dat betekent dat je bij de meeste studie na 5,5 jaar extra gaat betalen.

In de kamer stuit dit (gelukkig) op de nodige weerstand. Het is waarschijnlijk dat er nu iets komt als studieduur + 2 à 2,5 jaar. De 6500 euro is ook al teruggebracht tot een voorstel van 4500 en dat gaat (hopelijk) nog verder omlaag.

Als student moet je toch de onderwijspolitiek goed volgen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:57
meisje
meisje is offline
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 18:56 :
Rutte wil studieduur plus 1,5 jaar en daarna 6500 euro collegegeld. Dat betekent dat je bij de meeste studie na 5,5 jaar extra gaat betalen.

In de kamer stuit dit (gelukkig) op de nodige weerstand. Het is waarschijnlijk dat er nu iets komt als studieduur + 2 à 2,5 jaar. De 6500 euro is ook al teruggebracht tot een voorstel van 4500 en dat gaat (hopelijk) nog verder omlaag.

Als student moet je toch de onderwijspolitiek goed volgen.
Daarom vraag ik het ook.
Maar als je nu een propedeuse op de hbo hebt gehaald en daarna nog eens een studie begint, gelden dan dezelfde regels?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:57
NN
NN is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-01-2005 @ 18:46 :
Als D'66 hun werk doen niet.
Maar dat doet D66 niet.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:58
NN
NN is offline
Citaat:
meisje schreef op 03-01-2005 @ 18:57 :
Daarom vraag ik het ook.
Maar als je nu een propedeuse op de hbo hebt gehaald en daarna nog eens een studie begint, gelden dan dezelfde regels?
Ja, ik dacht het wel, want in de zin van de WHW en stufiregels is HBO ook hoger onderwijs.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 03-01-2005 @ 18:57 :
Daarom vraag ik het ook.
Maar als je nu een propedeuse op de hbo hebt gehaald en daarna nog eens een studie begint, gelden dan dezelfde regels?
ja.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:01
meisje
meisje is offline
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 18:57 :
Maar dat doet D66 niet.
Had je iets anders verwacht dan?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 18:56 :
Rutte wil studieduur plus 1,5 jaar en daarna 6500 euro collegegeld. Dat betekent dat je bij de meeste studie na 5,5 jaar extra gaat betalen.

In de kamer stuit dit (gelukkig) op de nodige weerstand. Het is waarschijnlijk dat er nu iets komt als studieduur + 2 à 2,5 jaar. De 6500 euro is ook al teruggebracht tot een voorstel van 4500 en dat gaat (hopelijk) nog verder omlaag.

Als student moet je toch de onderwijspolitiek goed volgen.
Dat betekent dus wel dat je, als je de HBO-route volgt, nog buiten schot blijft (1 jaar HBO-P plus vier jaar WO) met een uitloop van een half jaar? Ik kon het me haast al niet anders voorstellen.

Immers het doel van dit kabinet (en überhaupt de hele BaMa-structuur) was om studenten met HBO-P's en HBO-bachelors beter te laten doorstromen naar de uni, en daar zou een collegegeld van 6500 euro na vier jaar niet bepaald bij helpen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:02
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2005 @ 19:01 :
Dat betekent dus wel dat je, als je de HBO-route volgt, nog buiten schot blijft (1 jaar HBO-P plus vier jaar WO) met een uitloop van een half jaar? Ik kon het me haast al niet anders voorstellen.

Immers het doel van dit kabinet (en überhaupt de hele BaMa-structuur) was om studenten met HBO-P's en HBO-bachelors beter te laten doorstromen naar de uni, en daar zou een collegegeld van 6500 euro na vier jaar niet bepaald bij helpen.
Laten we het hopen. Ik wil ook een reserve zeg maar voor eventuele terugkeer naar het hbo.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 03-01-2005 @ 19:02 :
Laten we het hopen. Ik wil ook een reserve zeg maar voor eventuele terugkeer naar het hbo.
Mja, stel dat je nu na één jaar rechten ontdekt dat het verschrikkelijk is en teruggaat, dan is dat wel handig ja

Overigens (en dit is met name voor NN als 'publieke'): kan de staatssecretaris zo snel een wet (of andere regelingsvorm) erdoor drukken, per onmiddellijke ingang, die de Wet op de studiefinanciering 2000 wijzigt? Lijkt me dat daar enorm veel weerstand tegen komt, dat kan hij toch nooit op eigen houtje doen?

Ik denk nl. zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen, bovendien komt er natuurlijk ook nog een overgangsregime enz.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:28
NN
NN is offline
Citaat:
meisje schreef op 03-01-2005 @ 19:01 :
Had je iets anders verwacht dan?
Ja, zeker als je de verkiezingen ingaat met de belofte 2 miljard voor het onderwijs te willen binnenhalen!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:30
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2005 @ 19:01 :
Dat betekent dus wel dat je, als je de HBO-route volgt, nog buiten schot blijft (1 jaar HBO-P plus vier jaar WO) met een uitloop van een half jaar? Ik kon het me haast al niet anders voorstellen.

Immers het doel van dit kabinet (en überhaupt de hele BaMa-structuur) was om studenten met HBO-P's en HBO-bachelors beter te laten doorstromen naar de uni, en daar zou een collegegeld van 6500 euro na vier jaar niet bepaald bij helpen.
Dat is wel het plan, ook kunnen studenten die het willen ook nog een tweede master doen ofzo.

Het doel van het kabinet is voor zover ik het begrijp slechts genadeloos bezuinigen op het hoger onderwijs.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:33
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik hoop het toch van niet
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:34
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2005 @ 19:04 :
Mja, stel dat je nu na één jaar rechten ontdekt dat het verschrikkelijk is en teruggaat, dan is dat wel handig ja

Overigens (en dit is met name voor NN als 'publieke'): kan de staatssecretaris zo snel een wet (of andere regelingsvorm) erdoor drukken, per onmiddellijke ingang, die de Wet op de studiefinanciering 2000 wijzigt? Lijkt me dat daar enorm veel weerstand tegen komt, dat kan hij toch nooit op eigen houtje doen?

Ik denk nl. zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen, bovendien komt er natuurlijk ook nog een overgangsregime enz.
Zie je wel dat publieke toch soms ook wel nodig zijn?

Rutte heeft zijn plannen in december 2004 in de Vaste Kamercommissie Onderwijs besproken. Nu zijn alle partijen een beetje aan het andenken wat ze er van vinden en deze maand is er n.a.w. een debat over in de TK. Vervolgens moet het dan nog door de hele wetgevingsprocedure heen, dus dat duurt nog wel even. De studentenbonden hebben dus nog wel de tijd om de volgende acties voor te bereiden.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:35
Verwijderd
Gaan we dan weer demonstreren
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-01-2005, 18:39
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-01-2005 @ 19:35 :
Gaan we dan weer demonstreren
Ja, met jouw studietempo heb je wel wat extra jaartjes nodig, hè?

Loop je dit keer dan wél mee in de demo in Grunn?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:41
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 19:39 :
Ja, met jouw studietempo heb je wel wat extra jaartjes nodig, hè?

Loop je dit keer dan wél mee in de demo in Grunn?
Dat zou wel wat aangenamer zijn

De vorige keer was ik er ook
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:43
Verwijderd
Hmm, toen twee jaar geleden ineens Nijs besloot in de studiefinanciering te snijden stond ik wel op het Museumplein, maar nu weet ik het zo net niet meer. Ik zie die CDA- en VVD-gluiperds er wel toe in staat te doen alsof hun neus bloedt en dan zomaar ineens met een regeling op de proppen te komen die niemand kan tegenhouden en die ze achter de schermen erdoor hebben gedrukt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:44
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-01-2005 @ 19:35 :
Gaan we dan weer demonstreren
Pfff, als het nodig is doe ik dat wel.

@NN: bijna iedereen die van studie switcht gaat boven die 5,5 jaar zitten. Ik iig wel.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:46
NN
NN is offline
Citaat:
El Kim schreef op 03-01-2005 @ 19:44 :
Pfff, als het nodig is doe ik dat wel.

@NN: bijna iedereen die van studie switcht gaat boven die 5,5 jaar zitten. Ik iig wel.
Poliitci (bijvoorbeeld Mark Rutte die 7 jaar over geschiedenis heeft gedaan) vinden dat je gewoon in één keer de juiste studie moet kiezen en snel moet studeren.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:49
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 19:46 :
Poliitci (bijvoorbeeld Mark Rutte die 7 jaar over geschiedenis heeft gedaan) vinden dat je gewoon in één keer de juiste studie moet kiezen en snel moet studeren.
Tuurlijk, je weet ook echt wat je wil op je 16e en door de geweldige organisatie van de UvA komt er ook nog eens een half jaar bij (niet dat dat nu zo erg is- ik ga sowieso niet halverwege een master invallen, maar het blijft irritant).
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 19:46 :
Poliitci (bijvoorbeeld Mark Rutte die 7 jaar over geschiedenis heeft gedaan) vinden dat je gewoon in één keer de juiste studie moet kiezen en snel moet studeren.
Rutte is een walgelijk VVD-zwijn. Typisch weer zo'n menneke dat eigenlijk niets kan, maar gewoon met het verstand op nul denkt dat bezuinigen en marktwerking de sleutels tot alles zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2005, 18:56
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2005 @ 19:54 :
Rutte is een walgelijk VVD-zwijn. Typisch weer zo'n menneke dat eigenlijk niets kan, maar gewoon met het verstand op nul denkt dat bezuinigen en marktwerking de sleutels tot alles zijn.
Tssk, eerst zelf 3 jaar te lang over zijn studie doen en vervolgens ons financieel aan de grond helpen als wij 2 jaar uitlopen door andere dingen. Hypocriet.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 19:18
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2005 @ 19:54 :
Rutte is een walgelijk VVD-zwijn. Typisch weer zo'n menneke dat eigenlijk niets kan, maar gewoon met het verstand op nul denkt dat bezuinigen en marktwerking de sleutels tot alles zijn.
De kritiek die op de sociale zaken plannen van het kabinet komt is ook vanwege zijn bezuinigingsplannen die hij dáár als staatssecretaris heeft doorgevoerd. Als opvolger van Nijs gaat hij op hoger onderwijs weer lekker verder.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:17
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 03-01-2005 @ 19:56 :
Tssk, eerst zelf 3 jaar te lang over zijn studie doen en vervolgens ons financieel aan de grond helpen als wij 2 jaar uitlopen door andere dingen. Hypocriet.
Ja

Ik kan me voorstellen dat je mensen die door eigen schuld hun studie verlengen meer laat betalen, bijvoorbeeld iemand die gewoon domweg geen punten haalt, maar dit...het is ook allang onderzocht en aangetoond dat financiële prikkels echt helemaal geen effect hebben op de studievoortgang van studenten.

Je krijgt straks gewoon het verschijnsel dat mensen zonder diploma de universiteit of het HBO verlaten, omdat hun laatste jaar onbetaalbaar is geworden. Men zal denken 'dan probeer ik wel een interne opleiding bij een werkgever', met als gevolg dat ineens veel meer mensen zonder afgeronde opleiding op de arbeidsmarkt komen.

Echt, die VVD, wat een geweldige plannen toch Is die Rutte autist ofzo?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:23
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Het enige waar ik bang voor ben is dat ik straks mijn master niet meer kan financieren, omdat ik vrees dat mijn vader dan niet meer wil betalen- als ik mijn bachelor heb dan ben ik al 5 jaar aan het studeren geweest, vergeet dat niet. En dan krijg ik ook geen stufi meer. Ik vrees dat zo'n collegegeld dan wel de doodsteek is voor een masterdiploma.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:30
Verwijderd
Precies, daar ben ik ook bang voor

Het is gewoon walgelijk. Nu al zit ongeveer tweederde van de studenten met een schuld na de master, daarvan een redelijk deel zelfs een aanzienlijke studieschuld. Oke, op zich kun je die wel terugbetalen, want als hoogopgeleide sta je natuurlijk niet onderaan de arbeidsmarkt.

Maar nóg eens vijfenzestighonderd euro per jaar éxtra, dat verdubbelt voor veel studenten ineens hun studieschuld Het is dan niet eens een kwestie van niet wíllen betalen, maar voor veel mensen zal het een kwestie worden van niet kúnnen betalen. Ik vind echt dat hiertegen acties moeten worden ondernomen, desnoods harde
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:33
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Jij hebt niet het probleem van een andere opleiding die je 1,5 jaar gevolgd hebt. En ook niet het probleem van een universiteit die geen doorstroom regelt voor februari-instromers, waardoor ik sowieso een half jaar extra kwijt ben. (nu is dat niet zo erg, ik ging toch niet halverwege een master invallen, maar wel vervelend). 1,5 jaar Communicatie + 3,5 jaar bachelor + 2 jaar master. Tel uit je winst.

Leuk, op je 16e gaan studeren en jezelf hogerop werken....wordt alleen maar afgestraft.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:38
Verwijderd
Ik ben ook niet bang voor mezelf, maar ik trek me het lot van andere studenten aan. Je krijgt zo inderdaad wel de indruk dat snel gaan studeren afgestraft wordt. Maar, om maar even een wat minder negatieve toon te gebruiken, gelukkig duurt het een hele tijd voor dergelijke plannen echt in werking treden (reken minstens drie jaar) en dan zit je natuurlijk ook nog met een overgangsregime, dus hopelijk ben je voordat dit alles in werking treedt (áls het al in werking treedt, want ik heb zo'n vermoeden dat dit kabinet niet nogmaals terugkomt) al afgestudeerd.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:39
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Dat is wel te hopen
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 09:06
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 03-01-2005 @ 18:57 :
Maar dat doet D66 niet.
Je kunt ook niet redelijkerwijs verwachten dat een partij die 6 zetels heeft veel invloed zal kunnen uitoefenen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-01-2005 @ 10:06 :
Je kunt ook niet redelijkerwijs verwachten dat een partij die 6 zetels heeft veel invloed zal kunnen uitoefenen.
D'66 kan een kabinetscrisis veroorzaken door volledig de steun aan de coalitie te onthouden. Maar dat doet men niet. Men vindt de opgeblazen hype rond een paar niet-bestaande islamitische terreurgroepen belangrijker dan het lange-termijnbeleid voor het hoger onderwijs, dat nu finaal uitgekleed en verkracht wordt.

Benieuwd of al die rukkers die nu VVD zouden willen stemmen en nog op de middelbare school zitten het nu nog zo'n leuke partij vinden als ze straks gaan studeren en door omstandigheden met deze fijne regeling in aanraking komen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:18
NN
NN is offline
Citaat:
El Kim schreef op 03-01-2005 @ 21:33 :
Jij hebt niet het probleem van een andere opleiding die je 1,5 jaar gevolgd hebt. En ook niet het probleem van een universiteit die geen doorstroom regelt voor februari-instromers, waardoor ik sowieso een half jaar extra kwijt ben. (nu is dat niet zo erg, ik ging toch niet halverwege een master invallen, maar wel vervelend). 1,5 jaar Communicatie + 3,5 jaar bachelor + 2 jaar master. Tel uit je winst.

Leuk, op je 16e gaan studeren en jezelf hogerop werken....wordt alleen maar afgestraft.
Studeren wordt er inderdaad niet makkelijker op. Vooral niet voor mensen die na MBO nog een HBO willen doen of na HBO door willen naar de uni. Mij lijkt dat in strijd met de door dit kabinet zo vurig gewenste kenniseconomie en het veelgebruikte adagium levenslang leren.

Ruttes plannen met een collegegeld van 6500 euro na studieduur + 1,5 jaar zullen het echter niet gaan halen, dat wordt wel afgezwakt.

Overigens klinken er ook geluiden dat het systeem ingevoerd zou moeten worden met een nieuw stufistelsel, waarin je niet tijdens, maar na je studie betaalt. Je houdt helaas wel altijd een studieschuld, hetgeen de toegankelijkheid van het hoger onderwijs niet ten goede komt.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-01-2005, 11:21
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2005 @ 11:58 :
D'66 kan een kabinetscrisis veroorzaken door volledig de steun aan de coalitie te onthouden. Maar dat doet men niet. Men vindt de opgeblazen hype rond een paar niet-bestaande islamitische terreurgroepen belangrijker dan het lange-termijnbeleid voor het hoger onderwijs, dat nu finaal uitgekleed en verkracht wordt.

Benieuwd of al die rukkers die nu VVD zouden willen stemmen en nog op de middelbare school zitten het nu nog zo'n leuke partij vinden als ze straks gaan studeren en door omstandigheden met deze fijne regeling in aanraking komen.
Inderdaad, naar mijn mening bedriegt D66 de keizers door de verkiezingen in te gaan als onderwijspartij, tijdens de formatie nadrukkelijk te stellen geen steun te bieden aan een bezuinigingskabinet en vervolgens tóch meedoet. Het hele hoger onderwijs wordt door D66 verkwanselt omdat CDA en VVD een door de bevolking gekozen burgemeester hebben beloofd waar Thommie nu fijn mee aan het stoeien is.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:29
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 04-01-2005 @ 12:18 :
Studeren wordt er inderdaad niet makkelijker op. Vooral niet voor mensen die na MBO nog een HBO willen doen of na HBO door willen naar de uni. Mij lijkt dat in strijd met de door dit kabinet zo vurig gewenste kenniseconomie en het veelgebruikte adagium levenslang leren.

(...)
Nou, 'levenslang leren' is ook niet de bedoeling, tenminste niet in die zin dat je twaalf jaar moet kunnen studeren. Op een gegeven moment zul je je toch nuttig moeten maken door je opgedane kennis in de praktijk te brengen. Ik ben absoluut geen voorstander van het voor eeuwig rondhangen in het hoger onderwijs terwijl je er eigenlijk gewoon de discipline niet voor hebt. Wel vind ik dat als je ertoe in staat bent je makkelijk moet kunnen doorstromen. Zoals je wellicht weet heb ik zelf eerst ook havo gedaan en daarna nog eens vwo. In principe had ik in vier jaar mijn studie dus wel af kunnen ronden. Echter door de Tweede Fase is het overstappen van havo naar vwo al veel moeilijker geworden, ivm. profielen.

Die optie staat dus vaak al niet meer open, terwijl het nu dus ook moeilijker wordt gemaakt om over te stappen van het ene hoger onderwijstype naar het andere. Dan worden de laatste jaren immers onbetaalbaar, zelfs al doorloop je wel alle jaren zonder enig probleem. Dat lijkt me behoorlijk in strijd met het idee dat de scheiding tussen hbo en wo opgeheven zou moeten worden (immers ook het doel van de bama-structuur) en dat het makkelijker gemaakt moet worden vrij te kiezen hoe je je studieverloop inricht.

Ik ben bang dat dit kabinet, althans de bewindslieden voor onderwijs en wetenschap, werkelijk niet het flauwste benul hebben waar ze mee bezig zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:37
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2005 @ 12:29 :
Nou, 'levenslang leren' is ook niet de bedoeling, tenminste niet in die zin dat je twaalf jaar moet kunnen studeren. Op een gegeven moment zul je je toch nuttig moeten maken door je opgedane kennis in de praktijk te brengen. Ik ben absoluut geen voorstander van het voor eeuwig rondhangen in het hoger onderwijs terwijl je er eigenlijk gewoon de discipline niet voor hebt. Wel vind ik dat als je ertoe in staat bent je makkelijk moet kunnen doorstromen. Zoals je wellicht weet heb ik zelf eerst ook havo gedaan en daarna nog eens vwo. In principe had ik in vier jaar mijn studie dus wel af kunnen ronden. Echter door de Tweede Fase is het overstappen van havo naar vwo al veel moeilijker geworden, ivm. profielen.

Die optie staat dus vaak al niet meer open, terwijl het nu dus ook moeilijker wordt gemaakt om over te stappen van het ene hoger onderwijstype naar het andere. Dan worden de laatste jaren immers onbetaalbaar, zelfs al doorloop je wel alle jaren zonder enig probleem. Dat lijkt me behoorlijk in strijd met het idee dat de scheiding tussen hbo en wo opgeheven zou moeten worden (immers ook het doel van de bama-structuur) en dat het makkelijker gemaakt moet worden vrij te kiezen hoe je je studieverloop inricht.

Ik ben bang dat dit kabinet, althans de bewindslieden voor onderwijs en wetenschap, werkelijk niet het flauwste benul hebben waar ze mee bezig zijn.
Met levenslang leren wordt meer bedoeld dat iemand die eerst gaat werken en later wil gaan studeren, ook nog toegang tot hoger onderwijs moet hebben. Dit is dus ook strijdig met Ruttes plannen om collegegelden voor 30+'ers te verhogen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:38
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 04-01-2005 @ 12:37 :
Met levenslang leren wordt meer bedoeld dat iemand die eerst gaat werken en later wil gaan studeren, ook nog toegang tot hoger onderwijs moet hebben. Dit is dus ook strijdig met Ruttes plannen om collegegelden voor 30+'ers te verhogen.
Ik vind dat je daar wel grenzen aan moet stellen. Ik zie zelf het nut er niet echt van in dat mensen die op hun achtenvijftigste nog eens aan een academische opleiding beginnen daarin gesteund worden door de overheid. Die mensen doen een studie voor de lol, omdat ze niet willen vereenzamen, uit interesse e.d. maar dat moeten ze dan maar uit eigen zak betalen, die mensen hebben een leven gewerkt en toch genoeg geld.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:43
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2005 @ 12:38 :
Ik vind dat je daar wel grenzen aan moet stellen. Ik zie zelf het nut er niet echt van in dat mensen die op hun achtenvijftigste nog eens aan een academische opleiding beginnen daarin gesteund worden door de overheid. Die mensen doen een studie voor de lol, omdat ze niet willen vereenzamen, uit interesse e.d. maar dat moeten ze dan maar uit eigen zak betalen, die mensen hebben een leven gewerkt en toch genoeg geld.
Dat vindt het kabinet ook, ik ben er niet zo zeker van.

Ik denk dat je hier een onderscheid moet maken tussen rijke senioren die op hun oude dag voor de lol nog eens iets als kunstgeschiedenis gaat doen ofzo en mensen die ergens in de 30 of 40 zijn en graag vanwege hun werk een betere opleiding willen. (Bijvoorbeeld een HBO-recht medewerker die na een paar jaar werken als hulpje van een jurist ook die uni-opleiding wil doen.)

De eerste groep mag wat mij betreft wel het markttarief betalen, maar de tweede groep moet toch niet te veel worden belemmerd met financiële barrières.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:21
meisje
meisje is offline
Rutte weigert handreiking LSVb
Utrecht, 24 november 2004 — De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft gisteren getracht een akkoord met staatssecretaris Rutte te sluiten over het voorgestelde bekostigingstelsel. De LSVb stelde voor om studenten binnen het voorgestelde leerrechtenstelsel zeven studiejaren te geven in plaats van de voorgestelde vijfenhalf jaar. Deze uitgestoken hand is door Rutte echter niet aangenomen.

Rutte presenteert de bekostigingsplannen op 2 december aan het parlement. De belangrijkste verandering in het stelsel is dat studenten na vijfenhalf jaar instellingscollegegeld moeten betalen, dat kan oplopen van 6,5 duizend tot wel 15 duizend euro per jaar. Het maximum dat Rutte wil inbouwen, is nog onzeker. Aangezien studenten gemiddeld 5,6 jaar over hun studie doen, krijgt het grootste deel van hen te maken met een enorme financiële strop. Minstens eenderde van de studenten wordt gedupeerd, omdat zij na vijf jaar nog geen diploma hebben. De LSVb vreest dat dit voor een groot aantal studenten reden zal zijn om zonder diploma af te haken.

De LSVb heeft altijd sterk gestreden tegen zo'n beperking van de leerrechten van de student. In het huidige stelsel kunnen studenten namelijk onbeperkt het wettelijk vastgestelde collegegeld betalen. Nu blijkt echter dat ook over veranderingen binnen het voorstel niet meer te praten valt. Voorzitter Kim Toering: "Door deze opstelling maakt Rutte zich onmogelijk in onderhandelingen en creëert hij een onhoudbare situatie."
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:51
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik vind het zeer onacceptabel dat iemand met een studie van 4 jaar mogelijk 1,5 jaar uitloop krijgt en iemand met een studie van 6 jaar ook maar 1,5 jaar uitloop... Dat is relatief gezien erg oneerlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 14:12
Verwijderd
Een dergelijke bezuiniging zal ook ontzettend veel geld kosten op de lange termijn. Blijkbaar is Rutte debiel genoeg om dat niet in te zien.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 16:42
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-01-2005 @ 15:12 :
Een dergelijke bezuiniging zal ook ontzettend veel geld kosten op de lange termijn. Blijkbaar is Rutte debiel genoeg om dat niet in te zien.
Ik heb van Rutte sowieso geen goede indruk.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 19:12
NN
NN is offline
Rutte was vandaag weer in het nieuws met het idee om een bindend studieadvies (BSA) ook mogelijk te maken tijdens het eerste studiejaar.

De helft van de Nederlandse uni's zijn gelukkkig tegen.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 19:14
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 05-01-2005 @ 20:12 :
Rutte was vandaag weer in het nieuws met het idee om een bindend studieadvies (BSA) ook mogelijk te maken tijdens het eerste studiejaar.

De helft van de Nederlandse uni's zijn gelukkkig tegen.
Lekker.... bijna iedereen vernachelt zijn eerste toetsweek. Studeren wordt toch zo onmogelijk
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend

Laatst gewijzigd op 05-01-2005 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 20:26
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Rutte is een topvent, eindelijk iemand die eens al die trage studenten achter hun vodden zit.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 20:33
Global
Avatar van Global
Global is offline
was hij maar een paar jaar eerder opgetreden

Laatst gewijzigd op 05-01-2005 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 05-01-2005 @ 21:26 :
Rutte is een topvent, eindelijk iemand die eens al die trage studenten achter hun vodden zit.
Meneer is klaar, en zijn rechtse ik breekt door

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren studeren in het buitenland (Hongarije)
Robin_B
5 31-07-2009 15:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Red nederland van economische ondergang
Hernuel Fan
97 22-02-2009 09:54
Studeren Uitgeloot Wat Nu!!!!
Robin_B
1 23-06-2008 19:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leerrechten Mark Rutte
firelizzard
135 26-05-2006 21:21
Algemene schoolzaken demonstratie tegen het nieuwe beleid van rutte over vervolgopleidingen!
Anatria
96 01-04-2005 07:45
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap BELANGRIJK protestactie tegen het onderwijsbeleid!
Anatria
2 09-03-2005 22:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.