Oud 29-09-2011, 21:15
Verwijderd
Lieve DoPjes, daar is het dan! Voor velen geen verrassing meer, maar volledigheidshalve hier ook nog een keer, de winnaar volgens de openbare stemming is Gedicht 5, met 9 punten! Gefeliciteerd!


Een gedeelde tweede plek gaat naar nummer drie en nummer 4, met ieder 5 punten. Ook proficiat!

De rest van de puntenverdeling ziet er als volgt uit:
Gedicht 2 - 4 pnt
Gedicht 6 - 4 pnt
Gedicht 1 - 1 pnt

En dan nu het juryrapport. Excuses voor de enorme vertraging daaromtrent. Ik (Quis) weet niet waarom, maar het overleg stokte halverwege. Daarom is hier een rapport waarin twee meningen naar voren komen, in plats van een. Wel hebben we voor ieder gedicht de moeite genomen er iets over te zeggen, dus ik hoop dat dat de meerwaarde t.o.v. het openbare stemmen.


Voor de een plotsklaps duidelijk, voor de ander na lang wikken en wegen, maar in totaal vol overtuiging wordt door de jury met de eerste plek bekroond:

Gedicht nummer 4!


Het zit schitterend in elkaar en zet je aan het denken.

(We wilden overleggen maar helaas is het daar dus niet meer van gekomen)

De gedeelde tweede plaats is daarom voor gedicht 3, en gedicht 5.

Gedicht 3 omdat hierin met een enorme luchtigheid het grote verschil tussen het houden van een mens en huisdier duidelijk wordt. Gedicht 5 omdat het zo enorm beeldend is en goed loopt.

Gefeliciteerd allemaal! Bravo.

Hieronder ons commentaar,
liefs,
Quis.




Gedicht 1

Zijn mening

Woef,
Woef woef woef
Woefwoef,
Woef woef.

Woef! Woef, woef woef;
Woef woef wafwoef... waf WAF!

Woef woef woef
Woef

Woef

Woef woef woef woef.

Woefwoefwoefwoef.


Zitrin:
Gedicht 1 is een leuk idee, maar vind ik zelf helaas niet zo origineel (ik had dit gedeelte al geschreven voor het commentaar van mutant, maar zelf had ik ook meteen de associatie met het gedicht De Mus.) Verder vind ik het jammer dat dit weliswaar over een huisdier gaat, maar niet over het feit dat je een mens niet als huisdier moet nemen. Al moet ik dat laatste wel weer tegenspreken, zelf kan ik me wel voorstellen dat de schrijver er een bedoeling bij heeft van “nu is het geblaf, als je een mens als huisdier neemt krijg je hier zinnen”.

Quis:
Aan de ene kant grappig, het maakt een punt, en leuk omdat het een ode/persiflage is (toch?). Aan de andere kant is het thema er niet uit te halen als je het thema niet van te voren weet, en, is het niet meer dan grappig. Als de schrijver consequent was geweest qua interpunctie had het geleken alsof hij/zij het iets serieuzer nam. Alles bij elkaar is het ook wel erg eendimensionaal, een makkelijke kopie.

-------------------------------------------------------------

Gedicht 2

Een werelds bezit.

Dat de wereld vergaat, maakt het nog niet ondraaglijk,
maar dat zij daaraan bijdragen is een feit dat het leven
zoals zij dat leven doelloos is.

Waarom zou je willen spelen, wandelen en
huppelen met het wezen dat jouw zijn niet meer
accepteren wil?

Omdat ze zacht, knuffelig en goed lijken, omdat ze
gevoelig, levendig en geïnteresseerd kijken,
kun je ze niet, nooit meer weerstaan.

Opgeslokt door de werkelijkheid, binnengehaald
door het kennisloze verstand en overgegeven aan
het ongewilde bestaan.

Jij bent de aarde en zij de mens, een relatie die
nooit verder gaat dan de relatie tussen goed
en kwaad, liefde en bedrog.

Verachtelijk.


Zitrin:

Gedicht 2 Mensen als huisdieren van de wereld, leuk idee! Een gedicht schrijven vanuit een dergelijk verassend perspectief, vind ik getuigen van een behoorlijke dosis creativiteit. De eerste zin vind ik ook erg leuk, het toontje van “de wereld vergaat, maar het is niet zo erg”. Persoonlijk vind ik het jammer dat het alsnog zo abstract is gebleven, zelf had ik het leuk gevonden als de aarde meer en duidelijker nadacht over het feit dat de mens wellicht geen goede aanschaf was geweest. Het eind vind ik namelijk redelijk cliché en dan met name dit:
“een relatie die nooit verder gaat dan de relatie tussen goed en kwaad, liefde en bedrog”

Quis:
Ik heb heel gemengde gevoelens bij dit gedicht. De (soms subtiele) rijmvorm kan ik erg waarderen en er zit ook een lekker ritme in, over het algemeen. De boodschap neigt naar het cliché, maar eigenlijk is deze ‘universele’ boodschap juist wel weer eens leuk ingepakt. Ik vind de eerste en derde strofe het beste, de laatste strofe vind ik niks en de ‘uitsmijter’ snap ik niet. Dat ‘verachtelijk’ voegt niks toe aan de toon, die toch al wrokkig is, lijkt als PS na een al af gedicht te komen en voegt qua rijm/klanken etc ook niks toe, het woord is zo anders dan de andere gebruikte woorden. Het thema komt niet helemaal uit de verf, maar het is wel duidelijk dat er over nagedacht is. Al met al best een aardig gedicht. J
-------------------------------------------------------------

Gedicht 3

Commando

Pinkelen, hol, bol, ren maar ren, bijt,
speel, zit en geef poot. Draaien, door,
rollen bollen, graven, wat ben je braaf!

Je luistert, werkelijk
naar alles wat ik je zeg
maar als ik je vraag te blijven,

loop je bij me weg.


Zitrin:
Gedicht 3 vind ik een heel goed uitgewerkt idee! Origineel, simpel met toch af en toe dingen die me doen glimlachen, zoals de metafoor met pinkelen en “draaien, door, rollen bollen” bijvoorbeeld. “Wat ben je braaf” vind ik ook een heerlijk toontje!. En het eind past er goed bij! Door de laatste zin apart te zetten wordt er een plotseling einde gecreëerd, het hele gedicht lijkt leuk en het eind voelt echt een beetje als een klap. Heel goed!

Quis:
‘Hihi,’ dacht ik. Leuk! Niet bijzonder diep of kunstig of knap, maar wel leuk. Wel blijf ik denken dat dit over (bijv.) een hond gaat en niet over een mens. M.a.w. als ik níet had geweten wat het thema is, had ik de link nooit gelegd. Ritme is trouwens erg goed, titel had leuker gekund, dubbelzinniger misschien.

-------------------------------------------------------------

Gedicht 4

Waarom je mensen prima als huisdier kunt houden

Ze had de wereld lang geleden dichtgedaan
zoals een graaf een doosje sluit met aktes
van welke boer wanneer gestorven was.
En in de kleine anekdotes van hun vrouwen
kon je terugzien wie van wie de dochter was.

Zo kun je mensen wel als huisdier houden,
dat wist ze al een leven lang. Ze zijn als honden,
eeuwig-trouw; je koopt geen slaaf,
liever neemt een man een vrouw.

Teruggave. Er is al heel veel teruggegeven,
ingedaald en ruw weer weggeduwd, en altijd
is er van dat ‘vrijheid’ niets gebleven. Ze bond
haar handen met haar haren en kroop liefjes
terug naar wat haar herder was.


Zitrin:
Gedicht 4 vind ik ook erg mooi. Bij het begin wordt meteen een dromerige sfeer neergezet, het thema is er mooi in verwerkt en het komt heel doordacht op me over. Wat ik erg mooi vind aan dit gedicht is dat er werkelijk dingen in te ontdekken zijn (of denk ik te ver na?). Dit stukje viel me pas na de vierde keer lezen op bijvoorbeeld:
ingedaald en ruw weer weggeduwd,

Quis
Deze vind ik schitterend. Meerdere lagen, mooi ritme en zeer mooie klanken. Heel mooie metafoor in de eerste strofe, sowieso vind ik de eerste strofe het sterkste. Kleine schoonheidsfoutjes: “je koopt geen slaaf, liever neemt een man een vrouw.” dat moet m.i. toch echt “je koopt geen slaaf, neemt liever een man, een vrouw,” zijn, of “je koopt geen slaaf, liever neem een man, een vrouw.” Waarom mensen per se eeuwig trouw (zonder -, trouwens) zijn in dit gedicht snap ik niet, want de ervaring leert dat dat meestal niet zo is. Misschien had dat dus subtieler gekund, met een of ander bijwoord (‘meestal’, maar dan mooier). Het woord ‘teruggave’ had van mij niet gehoeven, de strofe begint voor mijn gevoel pas bij ‘er is al…’. ‘Vrijheid’ zou ik persoonlijk cursief maken ipv tussen aanhalingstekens zetten, denk ik, maar dat is persoonlijk. De te ‘makkelijke’ titel tenslotte vind ik afbreuk doen aan het verder prijzenswaardige geheel.

-------------------------------------------------------------

Gedicht 5

Je moet huisdieren willen om hun aai- en
soepelheid, een vermogen zich te vormen
en omvormen - een kat past altijd om de
hoekjes van het keukenkastje, en in lichtvlekjes
op een Oosters tapijt.

Ze vloeken nimmer echt - alleen zachtjes
in een taal die je niet verstaat.

.

Mensen zijn van ruwer materiaal, werpen
schaduwen in de lichtplekken op je glas. Teer
bestaat enkel in hun filtersigaretten - en evengoed
zullen ze niet in je schaduwen verdwijnen
of zomaar sterven na een aantal jaar.

Ze schreeuwen in jouw taal.
Dan eisen ze alimentatie.

Van hun aanwezigheid breken de dingen.


Zitrin:
De eerste strofe vind ik erg mooi, origineel. Vooral “een kat past altijd om de hoekjes van het keukenkastje” schetst een mooi beeld, ik zie de kat al zitten. Daarnaast zit er natuurlijk een mooie alliteratie in. Hulde voor die zin!
De tweede strofe vind ik zelf niet helemaal lopen qua betekenis. Omdat ik nimmer een vrij statig woord vind en vervolgens wordt dit weer tegengesproken.
Het idee van zachtjes vloekende huisdieren, vind ik dan wel weer leuk. Verder zitten er nog meer mooie dingen in “en evengoed zullen ze niet in je schaduwen verdwijnen,” “van hun aanwezigheid breken de dingen”. Aan het eind vind ik het alleen wel jammer dat er zoveel losse zinnen achter elkaar staan, voor mij breekt dat een beetje het gedicht en loopt het niet meer soepel.


Quis:
Sterk! Mooie vergelijking, leuke vondsten zoals ‘lichtvlekjes op een Oosters tapijt.’ Maar wat is ‘aaipelheid?’. Dat afbrekingsstreekpje staat er verkeerd. Het grote witte vlak met streepje tussen de twee delen had van mij ook niet gehoeven. Je kunt er gerust een geheel van maken, of het juist splitsen in twee losse gedichten die bij elkaar horen, m.i. Zwakker vind ik dat niet iedere strofe even soepel looppt. Iets meer moeite met lezen had ik bijvoorbeeld vanaf ‘en evengoed zullen….’. Goede keuze van strofe- en regelindeling verder, mooie woordkeuze. Alleen ‘nimmer’ lijkt hier ongepast archaïsch. Misschien was een gevatte titel nog leuk geweest.

-------------------------------------------------------------

Gedicht 6

Diervriendelijk

de mens gromt in mijn vacht
hij huist diep in mijn dier, brandt
stof van binnenuit, rookt
hol uit, schroeit en schopt
tegen mijn ingewand.

hij laat zijn tanden zien, dreigt
met zijn ritmisch geluid;
ik hoor geen vogels meer,
geen muis, zwerf doofstom
door dag - of nacht? en

ooit was ik sterk, groot
en zacht. maar nu -
ik ben loom, groot en
ziek en voel de groeiende
luis die mij spoedig bezitten zal

in vochtig donkere grond duw ik nog mijn snuit
leg neer mijn natuurlijkheid

sterf moe uit.

//

wee mij, ik stik snak
in walgend zwoele rot-
holen, wordt rondgereden
van modder naar kikvors
poelen, ik geef mijn onbestaand vermogen
voor een pistool

hoe ik hier terecht ben gekomen,
god is een slechte wijsgeer, nu
huist dit dier mij ben ik tegen wil
en dank onderschikt aan het animalistische,
het instinct, slaaf van dag en nacht.

ik schreeuw uit zijn oren, spuug in zijn bek
ik hoor hier niet thuis, maar in een schip
op het dek, zo in een dier op zijn nek
mijn lege handen jeuken voor de teugels
ik ontbeer respect,

dit is onmenselijk.


Zitrin:
Zelf vind ik dat in dit gedicht meer had mogen worden geschrapt. Ik heb het gevoel dat de schrijver te groots wil doen, en daarbij een stroom van “moeilijke en dure woorden” gebruikt. Hierbij krijg ik af en toe het gevoel dat woorden ook misplaatst zijn, zo snap ik wijsgeer in de context niet en onderschikt moet natuurlijk ondergeschikt zijn. Ik ben van mening dat je op een veel simpelere manier, veel doeltreffender kunt zijn. Want de boodschap gaat nu een beetje verloren in de woordenbrij. Het idee van iemand die zichzelf ziet als een stervend dier en de teugels terugwil, vind ik wel goed. Sterker nog “mijn lege handen jeuken voor de teugels” vind ik redelijk briljant. Ik vind het zeker geen slecht gedicht en zie er wel potentie in. Mijn advies voor de schrijver voor de volgende keer is het gedicht een paar dagen laten liggen en daarna heel kritisch nalezen en bedenken welke zin, welk woord wel en niet.

Quis:
Over dit gedicht vind ik het ’t lastigste een mening te vormen, ik heb er gemengde gevoelens bij. Het eerste gedeelte vind ik erg fijn, ik werd bijna opgeslokt door de sfeer, de uitstekende woordkeuze, het beeld dat ik er bij kreeg. Het eerste wat ik dacht toen ik aan het tweede deel begon was: ‘dit is te lang.’ Het tweede deel verzwakt het eerste deel, sowieso is het van zichzelf al zwakker. Het voelt als ‘hetzelfde trucje maar dan minder geslaagd’ en ik vond het moeilijker er een gevoel en beeld bij te krijgen. De laatste zin doet ‘t ‘m niet. Nope, ook bij tweede lezing denk ik dat je je had moeten beperken tot het eerste deel. Dát is namelijk echt wel goed, al vat ik ook bij dit gedicht de titel niet helemaal. In dat deel vind ik wel het twee keer gebruiken van ‘groot’ alsof het een tegenstelling is, een beetje maf, daar had iets van ‘nog steeds’ bij gemoeten of een totaal ander woord voor ‘groot’, denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2011, 21:39
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Dankjewel jury! Iedereen mag hier zelf bekend maken welk gedicht van hem/haar is

Gefeliciteerd winnaars!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:10
Verwijderd
O, wat een goed fijn uitgebreid rapport! <3

En - gedicht vier was van mij. Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dat dacht ik al, Listo!

En gedicht 5 was de mijne.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:36
Verwijderd
Emmeke! Gefeliciteerd, overigens! <333
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:38
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
O ja. Jij overigens ook gefeliciteerd! En dankjewel, natuurlijk.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 12:51
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Gefeliciteerd
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 20:29
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ja, van harte gefeliciteerd
Ik was twee.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 20:53
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Van wie is 4? Die vond ik zo mooi
Met citaat reageren
Oud 30-09-2011, 20:54
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Van wie is 4? Die vond ik zo mooi
Katarina! Etmakas/Azèche/Listo/verwijderd persoon.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2011, 10:57
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Je staat in de eregalerij ^^
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 20:51
Bright Blue
Bright Blue is offline
Gefeliciteerd allemaal!
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 18:16
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Gefelicikattenbakje!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 19:00
Verwijderd
Van wie zijn nou al die andere gedichten?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 19:02
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Geen idee! Nou ja, ik dacht dat gedicht 3 van BB is, en Aletta verdenk ik van 6, al ben ik met haar stijl wat minder bekend. Gedicht 1 zou in principe iedereen kunnen zijn, daar heb ik niet echt een idee van, het heeft geen duidelijk herkenbare stijl.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:17
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik vind dat gedicht drie van Ratatouille is.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:36
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ratatouille was gedicht twee, gekkie.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:39
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind dat gedicht drie van bright blue is.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-10-2011, 21:40
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
oh, aha!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik vind dat gedicht drie van bright blue is.
Yes. Dan had ik die goed!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 08:00
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Ik vind dat gedicht drie van Ratatouille is.
Mocht ik willen, die vond ik geweldig!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 11:50
Noinin
Avatar van Noinin
Noinin is offline
Gedicht 6 is van mij.

En gefeliciteerd iedereen!
__________________
I was working on the proof of one of my poems all the morning, and took out a comma.
In the afternoon I put it back again. - Oscar Wilde
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 22:11
Verwijderd
niet,,,,
Met citaat reageren
Oud 09-10-2011, 22:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
niet,,,,
Wat niet?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Juryprijs gedichtenwedstrijd
flyaway
9 04-02-2013 17:06
Verhalen & Gedichten Publieksprijs gedichtenwedstrijd
flyaway
1 01-02-2013 19:48
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Uitslag
flyaway
21 13-01-2012 13:00
Verhalen & Gedichten UITSLAG WEDSTRIJD XII Pied de Poule
CSN
63 11-05-2006 12:57
Verhalen & Gedichten Praat en lees hier over Dichtwedstrijden!
Dreamerfly
103 17-12-2004 21:42
Verhalen & Gedichten Uitslag gedichtenwedstrijd III
Verwijderd
13 23-09-2003 13:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.