Oud 31-07-2003, 14:03
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Twee punten die ik duidelijk wil hebben. Ten eerste, topics kunnen elkaar wel verdringen. Ten tweede, te veel topics die gerelateerd zijn aan 1 te specifiek onderwerp is slecht voor de kwaliteit van het forum.

Punt 1, topics kunnen elkaar wel verdringen. Topics bovenaan pagina 1 krijgen meer aandacht dan topics onderaan pagina 2. Een lid dat niet zeer regelmatig het forum bezoekt, kan zo interessante topics over het hoofd zien. Dat de 'beste' topics bovenaan komen te staan, hoeft dus niet per se zo te zijn. En bovendien, wie zegt dat de topics met de meeste reacties ook het 'best' zijn en de meeste aandacht verdienen?

Punt 2, te veel topics die gerelateerd zijn aan 1 te specifiek onderwerp is slecht voor de kwaliteit van het forum. Het christendom is een heel breed onderwerp, daar ben ik het direct mee eens. Daar zou je tweeduizend jaar lang met miljarden mensen over kunnen discussieren. Feit is dat het forum Filosofie & Levensbeschouwing heet en dat het christendom op dit moment een onredelijk groot deel van de topics inneemt.
Dan is het dus nog slechts van ondergesteld belang of al deze 'christelijke' topics samen kunnen of absoluut niet. Ze zullen even moeten wachten.
Daar ligt de gedachte aan ten grondslag dat varieteit belangrijk is voor de kwaliteit van een forum. Als Filosofie & Levensbeschouwing eenmaal de naam krijgt van een puur christelijk forum (waarmee ik niet beweer dat een christelijke stempel om de aard van het christendom slecht is, maar om de effecten die deze stempel met zich meebrengt), dan gaan oude leden die dit onderwerp zat zijn het forum mijden en nieuwe leden die iets anders willen, zullen niet snel terugkomen naar dit forum.
Bij het voorkomen van zo'n stempel (een christelijke, een boedhistische of een foucaultische voor mijn part) is een grote rol weggelegd voor de forumbaas. De forumbaas wordt geacht hierover een goed oordeel te kunnen vellen, met visie beslissingen te kunnen nemen en daarbij uitleg te kunnen geven. Een topic eerst nog een kans geven, zoals MickeyV oppert, is zelden handig, omdat je daarmee achter de feiten aan dreigt te lopen. Bovendien schiet het aan het doel voorbij, om de hoeveelheid christelijke topics enigszins in te perken. Wel is het belangrijk dat forumbazen hun beslissingen toelichten, ze doen het immers niet zomaar.

Voor zover.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2003, 21:57
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Simon schreef op 31-07-2003 @ 15:03:
Dat de 'beste' topics bovenaan komen te staan, hoeft dus niet per se zo te zijn. En bovendien, wie zegt dat de topics met de meeste reacties ook het 'best' zijn en de meeste aandacht verdienen?
Dat ben ik. Je wilt toch niet zeggen dat jíj of de andere FB's mensen moeten vertellen wat wél en wat níet interessante onderwerpen zijn? En zo: wat men leuk vindt blijft bovenaan, de rest verdwijnt vanzelf.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 16:57
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 31-07-2003 @ 22:57:
Dat ben ik. Je wilt toch niet zeggen dat jíj of de andere FB's mensen moeten vertellen wat wél en wat níet interessante onderwerpen zijn? En zo: wat men leuk vindt blijft bovenaan, de rest verdwijnt vanzelf.
Daar komt het wel, min of meer, op neer. De leden zorgen voor de input, de forumbazen begeleiden dat.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 17:11
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Simon schreef op 01-08-2003 @ 17:57:
Daar komt het wel, min of meer, op neer. De leden zorgen voor de input, de forumbazen begeleiden dat.
Hmm. Die idee doet enigszins denken aan Plato's opvatting dat niet zozeer het volk zichzelf moet regeren maar dat een select groepje wijzen dat moet doen. Dat is an sich natuurlijk een mooi ideaal, maar de moeilijkheid doet zich voor dat het proces van vaststellen wie die wijzen de facto zouden zijn het goeddeels onwerkbaar maakt.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 17:46
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 18:11:
Hmm. Die idee doet enigszins denken aan Plato's opvatting dat niet zozeer het volk zichzelf moet regeren maar dat een select groepje wijzen dat moet doen. Dat is an sich natuurlijk een mooi ideaal, maar de moeilijkheid doet zich voor dat het proces van vaststellen wie die wijzen de facto zouden zijn het goeddeels onwerkbaar maakt.
Mooi idee, inderdaad. Daarbij heb je nog de stok achter de deur van de betrokken leden die graag kritisch mee willen denken.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 20:48
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik moet zeggen dat ik echt zoiets had van 'eindelijk' toen er een mededeling kwam dat er minder over het christendom gepost moest worden.

alhoewel ik eerst vrij veel op f&l kwam, heb ik t de laatste tijd nogal laten zitten omdat bijna elk topic godsdienst gerelateerd is. en op een gegeven moment werd ik die eindeloze discussies nogal zat.
ik heb er verder niet over geklaagd omdat ik zelf ook niet met andere onderwerpen kwam en t dan een beetje makkelijk vond om te klagen over de andere topics, maar ik vind het toch wel echt goed dat er nu wat over gezegd is > wellicht komt er nu weer meer ruimte voor niet-godsdienst gerelateerde onderwerpen...

dus voor de fbs

(ik vind dat godsdienst wel bij f&b hoort, maar als je de hoeveelheid topics ziet die echt over godsdienst gaan heb ik echt het gevoel dat het de andere onderwerpen wegdrukt > wat dat betreft zou t mi toch beter zijn een eigen subforum voor religie te hebben, maar das weer een andere discussie )
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 21:15
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Simon schreef op 01-08-2003 @ 18:46:
Mooi idee, inderdaad. Daarbij heb je nog de stok achter de deur van de betrokken leden die graag kritisch mee willen denken.
Wel, wat ik bedoelde aan te geven was dat 18-jarige lieve jongens en meisjes met goede bedoelingen wellicht niet de eersten zijn die in dat kader in aanmerking komen.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 02-08-2003, 10:35
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 01-08-2003 @ 22:15:
Wel, wat ik bedoelde aan te geven was dat 18-jarige lieve jongens en meisjes met goede bedoelingen wellicht niet de eersten zijn die in dat kader in aanmerking komen.
lieve jongens en meisjes van 20 wel dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.