Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2013, 21:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het valt mij eigenlijk al tijden op: het aantal mensen op dit forum dat moderator is van een forum. Het lijken er wel verdomd veel te zijn. Al zullen het natuurlijk ook active posters zijn.

Hoe dan ook, het blijken er 29 te zijn.
29 mods, voor 35 (sub-)forums, waarvan we er even 6 trage forums noemen; subforums waar meest recente posts meer dan 2 dagen geleden zijn. Dat is op dit moment that is. Bruto kan je dan zeggen 1 mod per sub forum + nog wat low onderhoud sub forums.

Hoe dan ook, die rato mods tot aantal forums lijkt mij gigantisch? Ik ken forums die qua omvang nagenoeg net zo groot zijn, of zelfs groter, maar met (aanzienlijk) minder mods doen. Als ik nu ook kijk zijn er 45 leden actief. Dan zal het zojuist ook nog eens prime time zijn, zo in de avond.

Het lijkt mij verdomd lastig om met zo'n aantal (zowel absoluut als relatief gezien) een snel, uniform beleid te hanteren? Ik zie ook mods die bepaalde topics verplaatsen, waar anderen ze sluiten. Sommige voegen topics samen, andere weer niet. Sommigen staan veel meer off-topic toe dan anderen. De een verwijderd, de andere sluit, weer een ander edit. Sommige mods komen terug in topics waar mod-actief zijn geweest, anderen lijken dat niet eens te doen. Dat kan ook bijna niet anders; want met zo'n large group lijkt me een uniform beleid vormen, accepteren en uitvoeren ook wel lastig. Is het niet mogelijker een veel snellere, adequatere, univorme moderating team te hebben doordat communicatie veel sneller verloopt in een kleinere groep? o_O.

Kan zijn dat er werkelijkwaar 1 mod nodig is per 1.5 actieve gebruiker, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk oO.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2013, 22:12
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je hebt helemaal gelijk dat we met heel veel zijn. Probleem is alleen dat je niet zomaar de helft eruit kan knikkeren zonder die helft ongelukkig te maken, en dat dit vrijwilligerswerk is. Ondanks dat het niet meer zo druk is op het forum, is het nog best tijdrovend om alles bij te houden. dus als iedereen dan zegt hoi ik heb genoeg subforums en kan/wil er neit meer eentje bij, dan zullen we toch een extra fb erbij moeten vragen. En die begint dan ook nog maar met 1 subforum om er een beetje in te komen. En soms hebben we wel interne vervanging, maar willen we juist graag een nieuwe erbij om te zorgen dat de leeftijd van het fb-team niet helemaal de spuigaten uitloopt.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 08:14
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
De mods hier zijn er voor het oog misschien relatief veel, maar zowel het heden als verleden hebben uitgewezen dat een team van rond de 30 forumbazen het best werkt.

Forumbazen hier worden ingezet op plaatsen waar zij binding of affiniteit mee hebben. Als er een plek vrijkomt op een subforum waar niemand van binnen het team interesse in heeft, dan wordt er naar een nieuw iemand gezocht. Daarbij is er de policy dat voor elk subforum minimaal 2 forumbazen aangewezen worden, zodat er naast continuïteit, wanneer er één forumbaas afwezig is de ander de taken kan opvangen. Voor de drukkere subfora zijn dit 3 forumbazen en de drukste 2 (Onzin en De Kantine) hebben 4 forumbazen.

Wanneer nieuwe forumbazen van buiten het team worden gevraagd als vervanging nodig is, wordt gekeken wie er actief zijn op dat betreffende subforum of wordt er een sollicitatieprocedure gestart waarin leden kenbaar kunnen maken dat ze interesse hebben.

Door zo mensen te 'selecteren', loop je de kans dat voor elke positie een andere forumbaas aangewezen kan worden en er veel mods zijn. Gelukkig heeft een groot deel van de mensen een redelijk brede interesse en is er behoorlijk wat overlap.
Er zijn in totaal 33 subfora met 76 'in te vullen' posities. Deze in laten vullen door 29 forumbazen, betekent dat iedereen gemiddeld ruim 2½ subforum heeft om zorg voor te dragen.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.

Laatst gewijzigd op 15-03-2013 om 08:20.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 17:35
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Er zijn 33 subfora, maar, ook weer op dit moment, zijn er 6 subfora waar de laatste posts meer dan 2 dagen geleden is. Het onderhoud van die forums lijkt mij dan ook extreem laag. Die 6 kunnen dus ook als 2 subforums tellen qua activiteit? dan kom je uit op 29 subforums en 29 mods. Dus 1 per mod gemiddeld. Die berekening die je aangeeft geeft aan hoeveel mods er zouden moeten zijn per subforum (en holy mother focking 2,5 admin per subforum), niet hoeveel subforums een mod heeft, daarbij kun je op 1,2 uit komen. Als je de inactieve forum mee rekent als zijnde actief, en enkel de nu bestaande mods rekend.

Ik snap dat er wat overlapping ed moet zijn, maar het moderating team als 1 gezien lijkt het mij log en traag in besluitvorming en de consistentie/kwaliteit in de uitvoering daarvan. Veel forums die ik ken zouden bijv één of enkele mods aanwijzen per categorie. Al geloof ik dat die forums ook hanteren dat er een soort top-groep is die in essentie dirigerend is en de rest met name registerend van forum activiteiten en uitvoerend van de regels. Nu lijkt het vaak dat alle mods wel hetzelfde doel nastreven, maar andere middelen om dat te gebruiken, de één sluit een topic, de ander verplaatst het, de ander edit; die één vind dat iets toch net bij een ander onderwerp hoort en ander weer niet etc.

Het zou me niet verbazen dat dit forum wel zo'n top-groep heeft die wat kleiner is om sneller en besluitvaardigher te zijn, maar in mijn belevenis is die groep niet echt levendig kenbaar ;O.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:00
Verwijderd
Het forum is geen wiskundesom hoor. Het is een plek waar mensen zich kunnen amuseren en andere mensen hun vrije tijd spenderen aan het leefbaar houden van dat amuseren. Sommige dingen kunnen sneller besloten worden, dat klopt, maar ook met minder mensen hou je nog steeds tegenstrijdige meningen, dus minder mensen lost dat niet op.
Wat is je probleem nu eigenlijk? Want de dingen die je aanhaalt zie ik niet zo heel vaak gebeuren. En die 'topgroep' hebben wij ook: de plussen, daarboven de beheerder Ieke en daarboven nog de eigenaar, Jon.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het forum is geen som, maar voor een beetje diagnostiek heb je toch cijfers nodig. De rato aantal mods naar actieve leden, forums is hier naar mijn weten echt vrij hoog. Een huisartsen praktijk is ook geen rekensom, maar toch staat de zorgverzekering daar op de stoep als je naar rato 2,5 keer meer patienten behandeld in hetzelfde aantal werk-uren als de gemiddelde andere huisarts .

Kleinere groepen garandeerd inderdaad niet dat er geen tegenstrijdige meningen zijn, maar om het met 3 mensen eens te worden is aanzienlijk eenvoudiger dan met 100. Het lost het probleem inderdaad niet op, maar reduceerd het wel.

Het kan zijn die dingen die ik aankaart slechts mijn waarneming zijn, en alleen ik dingen zie die er wellicht niet zijn. Of andersom; anderen zijn zo vertrouwd dat ze dingen die er zijn niet zien. Nu was mijn vraag hetzelfde, maar zijn er 3 mod reacties die alle 3 toch van elkaar verschillen; blijkbaar lacked de structuur dat 1 mod zulke type vragen opstelt, of de structuur dat elke mod (in essentie) hetzelfde antwoord zou geven.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
NaamInGebruik: persoonlijk ben ik het met je eens dat de groep fb's wellicht iets groot is voor dit forum (hoewel vrij stabiel t.o.v. januari 2012), hoewel ik niet vind dat de groep te groot is voor goede besluitvorming. Dat is meer afhankelijk van hoe snel de plussen en beheerder knopen doorhakken en afspraken omzetten in beleid.

In theorie zouden we het misschien wel met een groep van 20 moeten kunnen (nu 28), sommige subfora zouden prima met één fb kunnen met actieve ondersteuning van een plus.

Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Het is nl. ook belangrijk dat een fb a) genoeg tijd heeft om te modereren en b) binding heeft met zijn subfora en het ook in zijn interessegebied ligt zodat er motivatie is om actief zijn en het regelmatig te checken. Daarnaast willen we mensen die hier goed functioneren niet zomaar de deur uit knikkeren omdat ze maar één subforum hebben. Soms kom je er ook niet onderuit om een nieuwe fb aan te stellen als er in het team geen geïnteresseerde of geschikte kandidaten te vinden zijn om subforum erbij te nemen. Ook is het wenselijk om ook af en toe nieuwe mensen in het team op te nemen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:17
Verwijderd
Naast inactieve subfora zijn er ook inactieve forumbazen. Je kunt niet zomaar rekenen aan hoeveel er nou nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:24
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
NaamInGebruik: persoonlijk ben ik het met je eens dat de groep fb's wellicht iets groot is voor dit forum (hoewel vrij stabiel t.o.v. januari 2012), hoewel ik niet vind dat de groep te groot is voor goede besluitvorming. Dat is meer afhankelijk van hoe snel de plussen en beheerder knopen doorhakken en afspraken omzetten in beleid.

In theorie zouden we het misschien wel met een groep van 20 moeten kunnen (nu 28), sommige subfora zouden prima met één fb kunnen met actieve ondersteuning van een plus.

Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Het is nl. ook belangrijk dat een fb a) genoeg tijd heeft om te modereren en b) binding heeft met zijn subfora en het ook in zijn interessegebied ligt zodat er motivatie is om actief zijn en het regelmatig te checken. Daarnaast willen we mensen die hier goed functioneren niet zomaar de deur uit knikkeren omdat ze maar één subforum hebben. Soms kom je er ook niet onderuit om een nieuwe fb aan te stellen als er in het team geen geïnteresseerde of geschikte kandidaten te vinden zijn om subforum erbij te nemen. Ook is het wenselijk om ook af en toe nieuwe mensen in het team op te nemen.
Ye makes sense I guess. Thanks.

Citaat:
Naast inactieve subfora zijn er ook inactieve forumbazen. Je kunt niet zomaar rekenen aan hoeveel er nou nodig zijn.
Snap dat een mod ook wel eens een dag wat anders heeft, weekendje weg op of vakantie is, maar een mod die 7 maanden weg blijft, blijft ook geen mod lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 18:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het kan zijn die dingen die ik aankaart slechts mijn waarneming zijn, en alleen ik dingen zie die er wellicht niet zijn. Of andersom; anderen zijn zo vertrouwd dat ze dingen die er zijn niet zien. Nu was mijn vraag hetzelfde, maar zijn er 3 mod reacties die alle 3 toch van elkaar verschillen; blijkbaar lacked de structuur dat 1 mod zulke type vragen opstelt, of de structuur dat elke mod (in essentie) hetzelfde antwoord zou geven.
We horen bij hetzelfde team, maar het is gewoon toegestaan om je eigen mening te hebben hoor
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 19:05
Verwijderd
Citaat:
We horen bij hetzelfde team, maar het is gewoon toegestaan om je eigen mening te hebben hoor
Inderdaad. Stel je voor dat we elke vraag op BZ op Admin zouden moeten bespreken om tot één standaard antwoord te komen dat slechts één fb zou mogen uitspreken. Dat zou nogal tijd gaan kosten

Ik snap nog steeds niet wat je probleem is. Heb je ergens last van dat er beslissingen naast elkaar genomen zijn? Heb je last met dat er zoveel mods zijn nav een aantal waarschuwingen die elkaar tegenspreken? Wat is het specifieke probleem dat maakt dat je dit aankaart? Jon hoeft ons iig niet te betalen, dus wat hem betreft zouden we hier met 100 zitten, als het forum maar fatsoenlijk gerund wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games TES Oblivion deel IV.
Verwijderd
500 29-08-2007 21:10
Drugs & Alcohol Het ik zit stoned achter de computer topic #67
Wammus
500 18-08-2006 21:47
Games Officiëel Scholieren.com Contacttopic (Vanaf nu)
Mark
171 11-06-2003 15:18
Software & Hardware [req.] advies
Verwijderd
10 14-01-2003 12:50
Games [ESF] Beta1 van de HL DBZ mod
1234RE/\/\C0
2 02-12-2002 14:21
Games UT game of the year edition
duracelkonijntje
6 21-11-2001 15:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.