Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2010, 18:37
Verwijderd
howdy allemaal

Wel, ik zit op dit moment in de 3e en dan moet je dus een profiel kiezen:
natuur en teckniek
natuur en gezondheid
maatschappij en economie
cultuur en maatschappij

ik heb nog geen idee wat ik later zou willen worden of welke richting en ik weet dus ook absoluut niet welk profiel ik moet kiezen.

zouden jullie daarom jullie ervaringen hierover willen posten (of wat anders), dan heb ik alvast een beetje een beeld.

thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2010, 18:50
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Welke vakken vind je leuk/wat zijn je cijfers?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:00
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Als je vraagt om ervaring:

Ik heb zelf NG met wi B, natuurkunde, Frans en bsm.
Dus eigenlijk NG en NT.
Dit bevalt erg goed en ik ben de exacte vakken erg leuk gaan vinden.
Nu kan ik alle studies gaan doen als ik volgend jaar ga studeren aan een universiteit. Ik kan alleen geen klassieke talen studeren maar dat hoeft ook niet.

Advies dan:
Kies gewoon NT, hiermee kan je het echt meest en het is handig voor elke opleiding die je maar wilt gaan doen.


(6 VWO trouwens)
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:10
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb ook NG/NT (bij mij heet het dan officieel NT, maar ik heb er bio bij) en dan met economie en Frans. Ik kan er inderdaad alles mee, behalve Latijnse en Griekse taal en cultuur.

Ik moet wél zeggen dat ik natuur- en scheikunde vrij moeilijk vond worden in de vierde. Vooral natuurkunde, dan. Je merkt wel echt een niveauverschil, terwijl het bij bijvoorbeeld Frans alleen méér werd, meer leerwerk, maar niet per se moeilijker. Naar mijn ervaring, dan. Dus een NT/NG profiel gaan doen terwijl je niet zo heel sterk bent in die vakken (maar gewoon geen zin hebt om te leren) lijkt me niet zo'n heel strak plan.

Maar ik haal het verder gewoon prima hoor, zit nu in 5 vwo. Ik zou in ieder geval kijken naar wat je nu leuk vindt aan vakken en waar je goed in bent. Daarmee kwam ik zelf uit op NT/NG én EM (ik kon gewoon geen CM, zeg maar) en toen heb ik uiteindelijk NT/NG gekozen, omdat dat veel breder was en ik er meer mee zou kunnen. Maar dat is pas waar ik in tweede instantie naar keek en als jij de vakken kiest die jij leuk vindt, denk ik dat je er ook wel een studie bij vindt die je leuk lijkt. (Tenzij je wiskunde laat vallen, misschien, want dat perkt je mogelijkheden vrij ver in.)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:30
Verwijderd
Ik ben begonnen met NG/NT met economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Daarna heb ik aardrijkskunde al snel laten vallen, omdat ik het niet leuk vond, en toen ik wist wat ik wou (een jaar later) heb ik alsnog gekozen voor EM. Dat kon nog, omdat ik dus economie én geschiedenis had, en er M&O nog bij kon nemen.

Dus als je niet zeker weet wat je wil gaan doen: Neem dan gewoon zo veel mogelijk vakken. Je kunt ze áltijd laten vallen, of switchen etc.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:36
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
N&G (met Wiskunde-A )!

Is echt een heel boeiend profiel, wat ik heb gemerkt van mensen die een E&M/C&M profiel deden, was dat ze heel veel dingen die ze leren later totaal niet nodig gaan hebben. Vooral bij vakken als geschiedenis en M&O. Economie heb ik nooit leuk gevonden, en ik zou het ook niet kiezen. De meerderheid die ik ken die N&G/N&T+economie doen, vinden dat economie redelijk veel leertijd opslokt.

Ikzelf zou gaan voor N&G met aardrijkskunde (AK vind ik heel boeiend) of tekenen in het vrije deel. Bij veel scholen is het roostertechnisch niet mogelijk om als N&G/N&T'er tekenen te kiezen, maar misschien bij jou wel.
Als je echt ALLE opties wilt ophouden zul je N&G (met Wiskunde B) moeten kiezen en eventueel dan nog een extra taal. Veel economiestudies vereisen tegenwoordig niet eens economie in het pakket.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:44
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
N&G (met Wiskunde-A )!
De meerderheid die ik ken die N&G/N&T+economie doen, vinden dat economie redelijk veel leertijd opslokt.
Ik maak altijd mijn huiswerk bij economie. Ik houd namelijk rustig de halve les over, als ik 'n beetje doorwerk aan m'n economie. Maar als je al wiskunde B hebt, voegt economie niet echt wat toe aan de studies die je later kan doen. NTmensen zónder economie doen economische studies vaak beter dan EM'ers (of zo) met economie in hun profiel. En economie als eindexamenvak is volgens mij ook geen vereist voor economische studies later, niet als je Wiskunde B hebt.

Ik heb economie juist gekozen, omdat ik toch nog wat moest en ik het vrij makkelijk vind. Tja.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 19:44
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Een extra taal in je vrije deel moet je echt niet doen hoor. Dat kost zo ontzettend veel extra tijd. Al die woordjes leren brrr....
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 20:15
Verwijderd
Een advies: Kies wiskunde D!

Hier VWO-5, NT (wisB, wisD, nat, schk, Duits, economie). Ik heb biologie eruitgegooid, want dat vond ik minder leuk en moeilijker dan economie. Overigens heb ik een docent economie die al 35 jaar in het vak zit en zo goed uitlegt dat je de toets (bijna) geheel op de uitleg kan maken. Hier kost economie relatief weinig tijd.

Economie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde D kosten mij relatief weinig tijd. Vakken als geschiedenis en aardrijkskunde zullen relatief vaker meer tijd kosten. Je moet je daar niet door laten leiden, maar het telt wel mee.

Waar haal je betere cijfers voor? Wiskunde, natuurkunde en scheikunde of geschiedenis en aardrijksunde? En wat vind je leuker? Dat zijn mijns inziens de belangrijkste vragen.

Wat baankansen betreft: Ik gok dat je met economie (en misschien M&O) een heel eind komt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 21:18
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Een advies: Kies wiskunde D!
Dat is waar. Ik baal erg zelf ook een beetje van dat ik geen wiskunde D heb. Als ik opnieuw mocht kiezen zou ik geen BSM hebben gekozen maar juist wiskunde D.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 07:11
Verwijderd
Wat hier boven is gezegd. Het ligt er toch echt aan wat jij de leuke vakken vindt en waar je goede cijfers voor haalt. Ook kregen wij advies van leraren of je een vak beter wel/niet kon kiezen. Misschien is dat bij jou op school ook wel? Of kan je bijvoorbeeld aan je natuurkunde leraar vragen of je het zou redden met natuurkunde in de bovenbouw?

Ik heb zelf NT/NG met m&o. Tot nu toe bevalt het me erg goed. Deze vakken vond ik vorig jaar leuk en nu nog steeds. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde en m&o kosten weinig tijd om te leren voor je toets. Als je je huiswerk goed gemaakt hebt dan snap je alles al en hoef je er nog weinig aan te leren. Maar dan móet je wel je huiswerk maken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 18:03
Verwijderd
Geschiedenis en aardrijkskunde vind ik niet erg interessant (komt mede door onze docent).
Nou heb ik ook niet echt een vak wat ik čcht leuk vind, maar economie, wiskunde, levensbeschouwing, en scheikunde vind ik wel interessant.
De talen die wij hebben (Spaans, Nederlands, Engels, Duits en Frans) vind ik niet direct saai maar ook niet erg interessant, natuurkunde daarintegen vind ik (tot nu toe) wel wat saai.
Ook biologie interesseert mij niet echt.
Kunstbeschouwing en kunstmuziek laat ik zeker weten vallen, want daar wil ook toch niks mee gaan doen.
Ik heb niet een bepaald vak dat ik moeilijk vind, sta voor alles wel oké.
Maar ik denk dat ik natuur en techniek, daarmee houd ik veel mogelijkheden open en dat komt het meest in de buurt van de richting op wil.
Ik wil namelijk iets met bouwkunde gaan doen, lijkt me wel interessant.

In ieder geval, thanks 4 jullie reacties.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 18:09
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Natuurkunde wordt echt veel interessanter in de bovenbouw. Dat weet ik zeker.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 18:11
Verwijderd
Ik hoop het, wij hebben het nu alleen nog maar over hoe katrollen werken .
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 19:24
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Natuurkunde wordt heel interessant, hoewel je wel voor een gedeelte weer iets over katrollen krijgt.
Maar je krijgt veel boeiende onderwerpen, wat het vak aantrekkelijk maakt.

Ik vind er niet zo heel veel aan, maar sommige onderwerpen wekken m'n interesse
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 14:04
coolregion
coolregion is offline
Profielkeuze lijkt mij erg lastig. Heb het zelf nooit hoeven doen en heb zelf altijd een zo breed mogelijk pakket gehad. Helaas zijn de tijden veranderd. Ik heb samen met anderen van mijn werk een studiekeuzekiezer gemaakt coolwidget.nl. Op basis van interesses krijg je een studiekeuze voor Mbo, Hbo of de Universiteit voorgeschoteld. Het is een soort spelletje en is zeker geen SAAIE studiekeuze test. Het leuke is dat je ook direct kan doorklikken naar de opleidingen die je voorgeschoteld krijgt. Op de websites van deze scholen staat altijd of je een profiel nodig hebt en welk profiel dat dan moet zijn. Misschien kun je het spelletje al een keertje spelen? Dan krijg je misschien al een beetje een idee wat je later überhaupt wil worden en welk profiel je daarvoor nodig hebt. Op de widget zelf zit een slidebar waarmee je bijvoorbeeld alle Mbo opleidingen kan uitzetten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

veel succes met je keuze.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Hoe was jij vroeger op school?
Verwijderd
50 24-01-2011 22:53
Studeren Studierichtingen.
Cosey
6 17-06-2008 19:39
Algemene schoolzaken profiel crisis
DiarY
11 28-06-2007 22:05
Software & Hardware [Wireless] AD-HOC
Verwijderd
5 26-01-2006 14:40
Algemene schoolzaken Welk profiel moet ik kiezen?
Morri
160 05-02-2005 13:10
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hoe zit dat nou met ckv?
Verwijderd
20 31-01-2004 11:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.