Oud 21-06-2003, 14:53
MickeyV
MickeyV is offline
Daarnaast zeg je dat mensen rauw vlees niet kunnen verdragen . Akkoord, wellicht behoeft die stelling enige emendering, in stand blijft dat zelfs jij niet de idee smakelijk vindt om een kip zelf de nek om te draaien en haar dan zelf, met je tandjes, open te scheuren (voor welk eind jouw tandjes niet bij uitnemendheid geschikt zijn) en zo op te eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2003, 14:24
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Jullie hebben het steeds over wel geen vlees eten, de eventuele menselijke evolutie die daarmee gepaart ging.... De demonisering van het Christendom daar ging het toch over.. Nou Jezus zei dus dat het NIETS uitmaakt wat je eet .. Het is niet wat een mens tot zich neemt wat hem onrein maakt, maar wat er uit hem komt (je tong, je hart).. Wel voegde Hij eraan toe dat als jij iets eet wat een ander aanstoot geeft, je het niet bij hem of haar in de buurt doet om wille van liefde en vrede..

Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:31
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 22-06-2003 @ 14:24:
Jullie hebben het steeds over wel geen vlees eten, de eventuele menselijke evolutie die daarmee gepaart ging.... De demonisering van het Christendom daar ging het toch over.. Nou Jezus zei dus dat het NIETS uitmaakt wat je eet .. Het is niet wat een mens tot zich neemt wat hem onrein maakt, maar wat er uit hem komt (je tong, je hart).. Wel voegde Hij eraan toe dat als jij iets eet wat een ander aanstoot geeft, je het niet bij hem of haar in de buurt doet om wille van liefde en vrede..


Ik denk eerlijk gezegd dat Jezus zich hierbij richtte tegen de strenge joodse spijswetten. Joden mogen heel veel dingen echt niet eten. Garnalen bijvoorbeeld.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:35
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 22-06-2003 @ 14:31:
Ik denk eerlijk gezegd dat Jezus zich hierbij richtte tegen de strenge joodse spijswetten. Joden mogen heel veel dingen echt niet eten. Garnalen bijvoorbeeld.
Klopt, Joden leven ook volgens DE WET.
Christenen leven door (de genade van) Jezus.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 20:43
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 22-06-2003 @ 14:24:
Jullie hebben het steeds over wel geen vlees eten, de eventuele menselijke evolutie die daarmee gepaart ging.... De demonisering van het Christendom daar ging het toch over.. Nou Jezus zei dus dat het NIETS uitmaakt wat je eet .. Het is niet wat een mens tot zich neemt wat hem onrein maakt, maar wat er uit hem komt (je tong, je hart).. Wel voegde Hij eraan toe dat als jij iets eet wat een ander aanstoot geeft, je het niet bij hem of haar in de buurt doet om wille van liefde en vrede..

Als ik een varken geef geef ik het varken aanstoot door hem te doden en medeverantwoordelijk te zijn voor het feit dat ie waarschijnlijk al vroeg bij mama is weggehaald.
dus ik geef ook ma varken aanstoot.
en dit geld voor de meeste dieren.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 10:53
MickeyV
MickeyV is offline
Uitstekend, Kenny.

Overigens is Mickey wel wat teleurgesteld dat REIE niet meer gekomen is om toe te geven dat hij abuis was.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 11:02
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 22-06-2003 @ 20:43:
Als ik een varken geef geef ik het varken aanstoot door hem te doden en medeverantwoordelijk te zijn voor het feit dat ie waarschijnlijk al vroeg bij mama is weggehaald.
dus ik geef ook ma varken aanstoot.
en dit geld voor de meeste dieren.
Ik had het over aanstoot bij MENSEN, aangezien ik geloof dat de mens (naar het evenbeeld van God geschapen) mag heersen (met respect) over de Schepping en wij dus ook dieren mogen eten. Ik hou trouwens toch niet zo van varkensvlees, maar dat is weer iets anders.. Kenny.. Groetjes van Léon
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 12:09
MickeyV
MickeyV is offline
En u hebt niet in de bijbel gelezen dat God de mens planten ten voedsel heeft gegeven en evenmin dat in prediker staat dat de mens niets boven het dier heeft?

Staat niet evenmin, als we het woord "heersen" zo moeten uitleggen als u doet, in de bijbel dat de man over de vrouw zal heersen (God tegen Eva zeggende: "...et sub viri potestate eris et ipse dominabitur tui"
)?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 17:55
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
wat zouden jullie ervan vinden als een bijbel in de kachel beland?

serieuze vraag
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 18:09
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 27-06-2003 @ 17:55:
wat zouden jullie ervan vinden als een bijbel in de kachel beland?

serieuze vraag

Ligt eraan: heb je brandstof nodig? Is het een mooi antiquarisch exemplaar? Doe je het omdat je het niet eens bent met de inhoud?

Rituele boek- pop- en vlagverbrandingen in het openbaar komen op mij altijd zo onbeschaafd over. Zo Nazi achtig. Zo Stalinnig. Zo Bible Beltig, zo Mc Carthy achtig. Zo Maoïstisch. Zo Spaanse Inquisitie-achtig.

Bepaald niet de fraaiste voorbeelden, hm?
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:12
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 27-06-2003 @ 18:09:
Ligt eraan: heb je brandstof nodig? Is het een mooi antiquarisch exemplaar? Doe je het omdat je het niet eens bent met de inhoud?

Rituele boek- pop- en vlagverbrandingen in het openbaar komen op mij altijd zo onbeschaafd over. Zo Nazi achtig. Zo Stalinnig. Zo Bible Beltig, zo Mc Carthy achtig. Zo Maoïstisch. Zo Spaanse Inquisitie-achtig.

Bepaald niet de fraaiste voorbeelden, hm?
gewoon in de kachel....kachel staat meestal in een huis, dus niet echt een openbare gelegenheid lijkt me zo. Reden kan zijn: ik heb het koud, dus steek ik de kachel aan.


is Stalinnig nieuw woord ofzow
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 27-06-2003 @ 17:55:
wat zouden jullie ervan vinden als een bijbel in de kachel beland?

serieuze vraag
Als leon de bijbel zo interpreteer misschien wel.
Ik hoop dat hij ooit een vegetarisch christen word. een varken blijft trouwens onrein voedsel, net als alcohol heeft het effect op je hart om een dier te eten.
daarom is het onrein en zei jezus dat.
in de hemel is er hopelijk geen vlees, daar voeden we ons met goddelijk licht en al dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:36
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-06-2003 @ 19:22:
Als leon de bijbel zo interpreteer misschien wel.
Ik hoop dat hij ooit een vegetarisch christen word. een varken blijft trouwens onrein voedsel, net als alcohol heeft het effect op je hart om een dier te eten.
daarom is het onrein en zei jezus dat.
in de hemel is er hopelijk geen vlees, daar voeden we ons met goddelijk licht en al dat soort dingen.

Ik zie niet in waarom een varken een onreiner bron van dierlijk eiwit zou zijn dan een kip of een koe of een paard of een schaap of een scholletje.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:40
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 27-06-2003 @ 19:36:
Ik zie niet in waarom een varken een onreiner bron van dierlijk eiwit zou zijn dan een kip of een koe of een paard of een schaap of een scholletje.
Omdat een varken in de modder rondhuppelt, misschien? Maar dat doen sommige andere beesten ook. Schapen zijn ook niet echt schoon.
Wat wel zo is, is dat het verbod op het eten van varkensvlees wel enig praktisch nut kan hebben. Als je bedenkt dat zowel de Bijbel als de Islam uiteindelijk uit een woestijnachtig gebied komen, waar het eten niet echt overvloedig is. Varkens houden is in zo'n gebied niet efficient, dus als je als geloof dat dan maar verbied, ben je meteen praktisch bezig.
*heeft bovenstaand betoog niet geheel zelf bedacht*
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:46
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 27-06-2003 @ 19:36:
Ik zie niet in waarom een varken een onreiner bron van dierlijk eiwit zou zijn dan een kip of een koe of een paard of een schaap of een scholletje.

Dat staat hier in Genesis -ik zal de belanghrijke punten onderstrepen

En God zeide: Dat de aarde uitschiete gras, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
12 En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
13 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de derde dag.
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.
20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
22 En God zegende ze, zeggende: Zijt vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de wateren in de zeeen; en het gevogelte vermenigvuldige op de aarde!
23 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag.
24 En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
25 En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.




Dat wat ik in vet geschreven heb is voor mij een interpretatie dat niet-vegetarisme gewoon een gevolg is van erfzonde.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:53
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Tio schreef op 27-06-2003 @ 19:40:
Omdat een varken in de modder rondhuppelt, misschien? Maar dat doen sommige andere beesten ook. Schapen zijn ook niet echt schoon.
Wat wel zo is, is dat het verbod op het eten van varkensvlees wel enig praktisch nut kan hebben. Als je bedenkt dat zowel de Bijbel als de Islam uiteindelijk uit een woestijnachtig gebied komen, waar het eten niet echt overvloedig is. Varkens houden is in zo'n gebied niet efficient, dus als je als geloof dat dan maar verbied, ben je meteen praktisch bezig.
*heeft bovenstaand betoog niet geheel zelf bedacht*
God: "And remember Mozes, in the laws of keeping Kosher, never cook a calf in its mother's milk. It is cruel".
Mozes: "Ohhhhhhh! So you are saying we should never eat milk and meat together."
G: "No, what I'm saying is, never cook a calf in its mother's milk. It's cruel."
M: "Oh, what you are really saying is we should wait six hours after eating meat to eat milk so the two are not in our stomachs."
G: "No, Mozes, what I'm saying is, don't cook a calf in its mother's milk, it's cruel."
M: "Oh Lord! Please don't strike me down for my stupidity! What you mean is we should have a seperate set of dishes for milk and seperate set for meat and if we make a mistake we have to bury that dish outside..."
G: "Mozes, do whatever the fuck you want......"

Ik heb ook gehoord dat kosjer eten geschikter is in de woestijn. Door al die regels bleef het voedsel langer houdbaar enzo. Net zoiets als de besnijdenis, vroeger was men niet bepaald hygiënisch en om kwalen te voorkomen werd het velletje er maar af gehakt.

@ Kenny: "daarom zei Jezus het", is dat niet "daarom zei Mozes het"? Trouwens, joden mogen toch wel gewoon wijn?
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 19:56
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Leon weet jij misschien hoe oud David was toen hij Goliath doodde?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 20:01
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Tio schreef op 27-06-2003 @ 19:40:
Omdat een varken in de modder rondhuppelt, misschien? Maar dat doen sommige andere beesten ook. Schapen zijn ook niet echt schoon.
Wat wel zo is, is dat het verbod op het eten van varkensvlees wel enig praktisch nut kan hebben. Als je bedenkt dat zowel de Bijbel als de Islam uiteindelijk uit een woestijnachtig gebied komen, waar het eten niet echt overvloedig is. Varkens houden is in zo'n gebied niet efficient, dus als je als geloof dat dan maar verbied, ben je meteen praktisch bezig.
*heeft bovenstaand betoog niet geheel zelf bedacht*

Tuurlijk. Op dat meoment, op die plaats was het een nuttig voedsel taboe, maar de afkeer en de minachting die voor het beest hieruit voortvloeit is een tikje overdreven. Een varken dat hier in een gecontroleerd slachthuis geslacht en wiens vlees in de koeling ligt, is een stuk reiner dan een kosher op een erf geslacht schaap wiens vlees in een paar vieze bakken ol vliegen ligt te wachten op een koper.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 20:05
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
REIE schreef op 27-06-2003 @ 19:53:
God: "And remember Mozes, in the laws of keeping Kosher, never cook a calf in its mother's milk. It is cruel".
Mozes: "Ohhhhhhh! So you are saying we should never eat milk and meat together."
G: "No, what I'm saying is, never cook a calf in its mother's milk. It's cruel."
M: "Oh, what you are really saying is we should wait six hours after eating meat to eat milk so the two are not in our stomachs."
G: "No, Mozes, what I'm saying is, don't cook a calf in its mother's milk, it's cruel."
M: "Oh Lord! Please don't strike me down for my stupidity! What you mean is we should have a seperate set of dishes for milk and seperate set for meat and if we make a mistake we have to bury that dish outside..."
G: "Mozes, do whatever the fuck you want......"

Ik heb ook gehoord dat kosjer eten geschikter is in de woestijn. Door al die regels bleef het voedsel langer houdbaar enzo. Net zoiets als de besnijdenis, vroeger was men niet bepaald hygiënisch en om kwalen te voorkomen werd het velletje er maar af gehakt.

@ Kenny: "daarom zei Jezus het", is dat niet "daarom zei Mozes het"? Trouwens, joden mogen toch wel gewoon wijn?
WHAHAHA, Als Mozes zich zo had gedragen had god zijn mond dichtgenaaid.

kweenie of joden wijn mogen. er zijn bronnen waaruit blijkt dat wat in de bijbel als wijn vertaald 3word eigenlijk fruit juice is.
maar ik kan die site niet meer vinden. iig is dronkenschap uit den boze.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 20:06
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 27-06-2003 @ 20:01:
Tuurlijk. Op dat meoment, op die plaats was het een nuttig voedsel taboe, maar de afkeer en de minachting die voor het beest hieruit voortvloeit is een tikje overdreven. Een varken dat hier in een gecontroleerd slachthuis geslacht en wiens vlees in de koeling ligt, is een stuk reiner dan een kosher op een erf geslacht schaap wiens vlees in een paar vieze bakken ol vliegen ligt te wachten op een koper.
dus niet. en minachting is niet wat godvan ons vraagt.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:19
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-06-2003 @ 19:56:
Leon weet jij misschien hoe oud David was toen hij Goliath doodde?
Ik vind het heel toevallig dat je me dat vraagt, omdat ik net
1 Samuël 17 gelezen heb en ermee bezig was... toeval ?? wat is je bedoeling van deze vraag ?? Ik kan je alleen vertellen dat David nog een jongen (schapenhoeder) was, en Goliath hem een jong ventje (jongeling) noemde...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 11:55
dark_poetry
Avatar van dark_poetry
dark_poetry is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 17-06-2003 @ 11:06:
Steeds meer en meer zie je dat er een demonisering van het Christendom op komst is. Veel mensen geven er tegenwoordig op af. Waarom zouden wij op het Christendom afgeven? Christus was een zeer goed mens. Hij had liefde, mededogen. Vinden jullie het feit dat de katholieke kerk de waarden die Christus wilde overdragen ietwat losjes interpreteert een reden om zo af te geven op het Christendom in het algemeen? Doen wij daarmee Christus geen onrecht aan?
Ik vind dat we christus geen onrecht mee aandoen.
je zegt dat christus een goed mens was,dat was ook zo dat geef ik toe.
maar is die hele relegie dan nog wel goed?
Heksen verbranden en zeggen dat ze de duivel aanboden etc.
priesters die aflosbriefen verkochten etc.

dat is een rede vind ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoek op school
Sofia.
500 23-09-2009 17:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap PvV: 'Kamerleden en bewindslieden met dubbele nationaliteit kunnen niet'
Mark Almighty
500 26-02-2007 21:29
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 21:34
Levensbeschouwing & Filosofie Pharaoh
Rafiq
192 06-07-2004 21:59
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Levensbeschouwing & Filosofie Europa tegenover de Islam
Klager
58 24-02-2002 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.