Oud 28-05-2004, 14:05
kutprinter
kutprinter is offline
dit slaat nergens op masar laat plz even een uurtje staan hier heb geen mail hier op deze kut school dus dan maar zo


Hoofdvraag:
Wat voor invloed heeft de zogenaamde prijzen oorlog op de deelnemende partijen?

Deelvragen
1 wat is de prijzen oorlog en wanneer ging deze van start?
2 Wat doen supermarkten om de prijzenverlaging op te vangen?
3 wat voor invloed heeft de prijzen oorlog op de consument?
4 wat voor invloed heeft de prijzen oorlog op de werknemers?
5 wat voor invloed heeft de prijzen oorlog op de deelnemende supermarkten?
6 wat is de voorspelde afloop van de prijzen oorlog?

(de schuin gedrukte vragen zijn beantwoord door luuk en de dik gedrukte door Tom)








Inleiding:

Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen veel voordeliger
ZAANDAM - Albert Heijn verlaagt met ingang van maandag 20 oktober aanstaande de prijzen van een breed pakket dagelijkse boodschappen. Het gaat om meer dan duizend producten van zowel A-merken, het eigen AH-merk, als ook producten van het merk Euro Shopper, die tezamen een belangrijk deel van het boodschappenmandje van de klant uitmaken. Albert Heijn wil met prijsverlagingen tussen de 7 en 30% per product de dagelijkse boodschappen voor haar klanten blijvend een stuk voordeliger maken.

Meer dan duizend dagelijkse producten blijvend in prijs verlaagd
Directievoorzitter van Albert Heijn, Dick Boer: "Albert Heijn wil de beste supermarkt zijn voor een concurrerende prijs. Als onze klanten prijs belangrijk vinden, dan vinden wij dat ook. Wij hebben de afgelopen maanden goed geluisterd naar de kritiek van klanten die ons te duur vonden. We hebben deze kritiek ter harte genomen en we werken er hard aan om al onze klanten weer bij ons terug te krijgen. Voortaan zullen meer dan 1000 artikelen bij Albert Heijn alle dagen goedkoper zijn en vooral: goedkoper blijven."

Zoals bij het kranten artikel hierboven te lezen, begon Albert Heijn op 20 oktober de prijzen oorlog door aan te kondigen dat zei in al haar supermarkten de prijzen van meer dan 1000 artikelen blijvend in prijs te verlagen om haar verloren markt aandeel terug te krijgen, na deze aankondiging vonden haar concurrenten zoals supermarkten concern Laurens het nodig om Albert Heijn hierin te volgen. Dit was het begin van de prijzen oorlog. Deze zou gevolgen hebben voor 3 partijen, de bedrijven zelf, de consumenten en natuurlijk de werknemers van de deelnemende bedrijven. Met deze praktische opdracht willen we uitzoeken wat die gevolgen zijn.



Beantwoorden van de deelvragen:

Deelvraag 1: wat is de prijzen oorlog en wanneer ging deze van start?

De prijzen oorlog is een concurrentie strijd tussen de grote super markt ketens in Nederland, deze begon toen Albert Heijn aankondigde diverse producten in prijs te verlagen om zo haar markt aandeel terug te krijgen, vervolgen kondigde de andere grote supermarkt concerns zoals Laurens aan de ah hierin te volgen en ook hun prijzen te verlagen. De prijzen oorlog is dus een slag om de goedkoopste te zijn om zo in deze tijden van recessie de klanten terug te krijgen, het is een dure strijd en de supermarkten lopen er veel winst mee mis. Daarom is het ook onzeker of er echte winnaars uit deze oorlog zullen komen, tijdelijk is de winnaar de consument die nu zijn boodschappen voor ietsje goedkoper kan halen maar is dit ook nog zo op de lange termijn?

De deelnemende supermarkten en natuurlijk vooral de ah (die van zijn dure imago afwil) laten deze prijzen oorlog natuurlijk niet ongemerkt voor de consument. Meteen toen de prijzen werden verlaagd werd een grote reclame campagne gestart. Deze laat je haast denken dat al haar producten nu ‘’blijvend in prijs verlaagt’’ zijn maar in werkelijkheid zijn dit er 1000 van de ongeveer 17.000 producten.

Zoals te lezen in het kranten artikel bij de inleiding ging de prijzen oorlog officieel op 20 oktober van start toen Albert Heijn de aankondiging maakte haar prijzen te verlagen. Toen vervolgens de concurrenten van Albert Heijn aankondigden dit ook te doen kon men echt spreken van een ‘’prijzen slag’’ of ‘’prijzen oorlog’’.

De prijzen oorlog heeft vooral invloed op de prijzen van alle daagse producten zoals brood, koffie, melk enz.






















Deelvraag 3: Wat voor invloed heeft de prijzen oorlog op de consument?

De grote winnaar van de prijzen oorlog op de korte termijn is natuurlijk de consument, deze kan veel van de dagelijkse boodschappen nu goedkoper krijgen wat natuurlijk erg prettig is, de vraag is echter of op de lange termijn dit nog steeds zo zal zijn. De term : ‘’blijvend in prijs verlaagd’’ hoeft helemaal niet zo blijvend te zijn. Het is logisch om aan te nemen dat als de prijzen oorlog voorbij is en de economie weer in een mooie stijgende lijn zit en mensen weer wat minder op de prijs gaan letten. De supermarkten hier dan ongetwijfeld op zullen inspelen door geleidelijk de prijzen weer wat omhoog te brengen.
Maar als dit gebeurt is de consument natuurlijk nog steeds niet de verliezer, de prijzen zijn dan immers weer op een niveau zoals voor de prijzen oorlog. Maar op andere fronten kan de consument wel verliezen, door de verlaagde prijs van veel producten slinkt de omzet van de supermarkten en dat willen deze natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Dit kunnen ze alleen doen door te snijden in de kosten. Dit zou ten koste kunnen gaan van de service in de filialen, voorla bij de Albert Heijn zou hierin flink kunnen worden gesneden. Wat weer tot gevolg zou hebben dat het een stuk minder prettig winkelen word.
Ook zorgt de grote concurrentie tussen de ketens ervoor dat er op de lange termijn veel kleine filialen en ketens failliet zullen gaan omdat deze niet voldoende omzet draaien en ook onvoldoende financieel uithoudingsvermogen hebben. Hierdoor zou het aantal formules kleiner worden en veel kleinere gemeenschappen zoals dorpjes geen eigen kleine supermarkt meer hebben waardoor de consumenten hier lang moeten reizen voor hun boodschappen.
























Deelvraag 5: wat voor invloed heeft de prijzen oorlog op de deelnemende supermarkten?

De prijs van de prijzen oorlog (en die is behoorlijk hoog) komt natuurlijk voornamelijk op de schouders van de supermarkten ketens te liggen, waarom zijn deze dan überhaupt begonnen met zo’n prijzen oorlog zou je je dan afvragen. Dit is omdat de uiteindelijke prijs (in markt aandeel) bij de verliezers zal liggen. En omdat de supermarkten niet aan nemen dat zij de verliezende partij zullen zijn gaan ze allemaal in het offensief. De prijzen oorlog zal net zolang doorgaan tot geen van de deelnemende partijen er nog winst in zal zien.

De prijs die de supermarkt ketens betalen voor deze prijzen slag is natuurlijk vooral veel gemiste omzet, door dat de prijzen lager zijn en er niet of nauwelijks meer gekocht word zien de filialen hun omzet slinken. De supermarkt ketens moeten echter wel om hun toekomstig markt aandeel veilig te stellen.
__________________
WAAROM moet je een half jaar lid zijn voor een naamwijzing????wdf its me... kutprinter
Advertentie
Oud 29-05-2004, 12:07
Verwijderd
wel goed gedaan, je zou ook de elasticiteiten nog kunnen gebruiken. dus al een prijs met 5% verlaagd wordt gebeurd dit met de vraag.
Oud 29-05-2004, 12:21
kutprinter
kutprinter is offline
dit is ff snel iets dat ik op school gedaan had voor me po eco, had daar geen mail en dus deed ik et maar ff op dit forum om het toch thuis te kunnen gebruiken.
nog lang niet af dus
wat mij betreft mag hier een slotje op maar zo niet zal ik straks de volledigge versie wel posten
__________________
WAAROM moet je een half jaar lid zijn voor een naamwijzing????wdf its me... kutprinter
Oud 29-05-2004, 12:23
kutprinter
kutprinter is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 29-05-2004 @ 12:07 :
wel goed gedaan, je zou ook de elasticiteiten nog kunnen gebruiken. dus al een prijs met 5% verlaagd wordt gebeurd dit met de vraag.

elasticiteiten heb ik nog niet gehad maar zal ff kijken in me boek want zoiets zou ik cker kunnen gebruiken
bedank voor de tip
__________________
WAAROM moet je een half jaar lid zijn voor een naamwijzing????wdf its me... kutprinter
Oud 29-05-2004, 15:00
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Ik kan je een beetje helpen.

Toevallig weet ik dat er door de supermarkten nu producten onder inkoopprijs verkocht worden.

Verder zie je dat b.v. Laurus( moederbedrijf van SdB, Konmar en Edah) de komende tijd mensen gaat ontslaan.

De strijd om de consument is in volle gang, de 'kleine' buurt super op de hoek zal het slachtoffer worden, maar Ahold en Laurus merken het zelf natuurlijk ook.
__________________
Palermo Di Rosanero
Oud 29-05-2004, 15:41
Verwijderd
Citaat:
kutprinter schreef op 29-05-2004 @ 12:23 :
elasticiteiten heb ik nog niet gehad maar zal ff kijken in me boek want zoiets zou ik cker kunnen gebruiken
bedank voor de tip
graag gedaan
Oud 29-05-2004, 20:50
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Als ik het weer kan, komt er een slotje op. Voortaan ajb het onzin forum hiervoor gebruiken!
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Scholen en supermarkten: overlast, diefstal, en schreeuwende winkelmanagers
ArnoldV
5 06-10-2015 13:34
Vrije tijd Betaalbare supermarkten in Parijs?
Verwijderd
5 01-06-2011 11:27
De Kantine Enquette Supermarkten Oorlog
PiersonCollege
30 18-10-2010 11:14
Eten & Drinken Supermarkten
J-roenn
72 29-12-2006 01:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Supermarkten elke zondag open?
THC1
111 10-09-2005 17:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Supermarkten willen af van 1 en 2 eurocent
Verwijderd
81 28-11-2003 12:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.