Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2005, 12:11
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Hij is er weer hoor
De vragen van dit jaar zijn:

Vraag 1: Stel je woont op de maan en de aarde staat pal boven je. Wanneer verdwijnt de aarde aan de horizon?
A) 12 uur later.
B) 27 dagen, 7 uur en 43 minuten later.
C)Helemaal niet.

Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron in Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten?
A) Meer dan 10 minuten.
B) Precies 10 minuten.
C) Minder dan 10 minuten.

Vraag 3: Een verliefd stelletje kerft op twee meter boven de grond een hartje in een boom. De boom is dan vijf meter hoog. Na tien jaar is de boom tien meter hoor. Hoe hoog zit dan het ingekerfde hartje?
A) Twee meter
B) Drie meter.
C) Vier meter.

Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er?
A) Het water wordt heet en het ijs blijft ijs.
B) Het water blijft koud totdat het ijs is gesmolten.
C) Het ijs ontploft.

Vraag 5: Waarom lopen pinquins zo eigenaardig?
A) Omdat hun wetlagen in de weg zitten.
B) Omdat ze geen knieen hebben.
C) Omdat ze zulke korte poten hebben.

Vraag 6: Kun je een geslaagde foto maken van een fata morgana?
A) Ja, zonder probleem.
B) Nee, want het is gezichtsbedrog.
C) Ja, maar alleen met een infrarood camera.

Vraag 7: Kan water branden?
A) Ja, bij zeer hoge druk gecombineerd met zeer hoge temperatuur en voldoende zuurstoftoevoer.
B) Ja, bij zeer lage druk gecombineerd met voldoende koolzuurtoevoer.
C) Nee.

Vraag 8: Waarom lijken alle pausen en bisschoppen zo op elkaar in de eerste gedrukte, geillustreerde boeken?
A) De illustratoren mochten geen goed gelijkende potretten maken om religeuze redenen.
B) De illustratoren gebruikten voor elke geestelijke dezelfde houtsnede.
C) De illustratoren verzonnen maar wat omdat ze de geestelijken nooit hadden gezien.

Vraag 9: Een parachutespringster hangt boven zee aan haar parachute op 300 meter hoogte. Achter haar de avondzon, voor haar een regenbui. Ideale omstandigheden voor een regenboog en die ziet ze dan ook. Hoe ziet ze die?
A) Als een boog.
B) Als een horizontale band.
C) Als een cirkel.

Vraag 10: Een trampolinespringer springt met springstelten (schoenen met bladveren eronder) vanaf een stellage die 1 meter hoger is 1 keer op een trampoline. Hij zet zich zo hard mogelijk af op de trampoline. Wanneer springt hij duidelijk het hoogst?
A) Met de springstelten aan zijn voeten.
B) Met de springstelten in een rugzak.
C) Maakt niet uit.

Vraag 11: Heeft een melktand een wortel?
A) Nee, een tijdelijk gebit heeft dat niet nodig.
B) Ja, maar bij het wisselen drukt de nieuwe tand de oude wortel weg.
C) Ja, maar de wortel is zo klein dat je hem niet ziet.

Vraag 12: Je legt een bezemsteel horizontaal op je twee evenwijdig uitgestoken wijsvingers. Je beweegt rustig de ene vinger naar de andere toe. Wat gebeurt er?
A) De bezemsteel beweegt mee op de bewegende vinger tot hij van de andere vinger afvalt.
B) De bezemsteel steunt beurtelings op de ene en de andere vinger, tot die elkaar raken.
C) De bezemsteel blijft liggen op de niet bewegende vinger. De andere vinger schuift onder de bezemsteel door tot de bezemsteel kantelt.

Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?
A) De hoek die de moedereend maakt is scherper.
B) De hoek die de moedereend maakt is stomper.
C) er is geen verschil.

Vraag 14: Waardoor is een rode wijnvlek op een tafelblad in het centrum lichter dan aan de randen van de vlek?
A) Bij het vallen vloeien de gekleurde deeltjes naar de randen.
B) Bij het opdrogen trekken de gekleurde deeltjes naar de randen.
C) Het is gezichtsbedrog tussen de vlek en de omgeving.

Vraag 15:Hoe komt het dat we de vage geur van een gaslek beter ruiken als we snuffelen in plaats van rustig door de neus inademen?
A) Snuffelen maakt van de constante prikkel pulsen. Dit voorkomt gewenning.
B) Snuffelen veroorzaakt wervelingen die zorgen dat de geur hoog in de neusholte dringt.
C) Het snuffelen regelt onze aandacht.

Vraag 16: Als een fotograaf zijn camera 45 graden scheef houdt, vinden we alles op de foto hinderlijk scheef staan. Maar als je je hoofd scheef houdt, heb je daar geen last van. Hoe komt dat?
A) We weten dat bomen en huizen rechtop staan.
B) Onze ogen compenseren onze hoofdbeweging door om hun kijk-as te draaien.
C) Onze hersenen corrigeren het gedraaide beeld.

Vraag 17: Bouw een toren van vierkante stoeptegels die zo ver mogelijk naar een kant overhelt. De tegels mogen alleen op elkaar gelegd worden, niet naast elkaar. Hoe ver helt hij maximaal over?
A) Precies twee tegels.
B) Ongeveer anderhalve tegel.
C) Oneindig ver.

Vraag 18: Waarom zie je in het centrum van je gezichtsveld minder sterren dan daarbuiten?
A) De randen van je gezichtsveld bestrijken een groter stuk heelal.
B) De rand van je netvlies is lichtgevoeliger dan het centrum.
C) Het is gezichtsbedrog.

[B]Vraag 19: Een zwembad gebuld met maizena wordt gemengd met water totdat een dikke pap ontstaat. Wat gebeurt er als je over het mengsel naar de overkant probeert te rennen?
A) Je bereikt de overkant zonder weg te zakken.
B) Na elke stap zak je dieper weg.
C) Je zakt direct weg.

Vraag 20: Als mensen een grote geestelijke inspanning verrichten dan wordt de temperatuur van hun:
A) voorhoofd aan de oppervlakte lager.
B) wangen aan de oppervlakte hoger.
C) neus lager.
__________________
Hoi! - Soija.nl

Laatst gewijzigd op 26-11-2005 om 13:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2005, 13:25
Verwijderd
vraag 6 is A
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 13:38
professor2
professor2 is offline
ik ben te lui om hem nu te maken toen ik deerste vragen even door keek was mijjn eerste impuls
bij 1tm 4 allemaal A
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 14:03
Verwijderd
is 1 niet C?
want je kijkt toch altijd naar hetzelfde stukje maan, ze hadden t toch ook altijd over 'the darkside of the moon' oftewel je zal nooit de aarde achter een horizon zien verdwijnen, maar t zal wel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 14:11
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Fishy schreef op 26-11-2005 @ 15:03 :
is 1 niet C?
want je kijkt toch altijd naar hetzelfde stukje maan, ze hadden t toch ook altijd over 'the darkside of the moon' oftewel je zal nooit de aarde achter een horizon zien verdwijnen, maar t zal wel.
ja tuurlijk is 1 c
mijn fout

de maan draait even snel om haar als als omd e aarde
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 08:35
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Is 2 niet B?
7 C
12 B
13 A
18 B
19 B
lijkt me
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 10:19
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Erg irritant die nationale wetenschapsquiz. Daardoor moest ik mijn tentamen ergens in een collegezaal maken . Grrr @ VU.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 11:13
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Vraag 1: Stel je woont op de maan en de aarde staat pal boven je. Wanneer verdwijnt de aarde aan de horizon?
C)Helemaal niet.

Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron in Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten?
A) Meer dan 10 minuten.
(stond iets over in de pythagoras, ik heb 't niet helemaal gelezen maar volgens mij was het wel meer dan)

Vraag 3: Een verliefd stelletje kerft op twee meter boven de grond een hartje in een boom. De boom is dan vijf meter hoog. Na tien jaar is de boom tien meter hoor. Hoe hoog zit dan het ingekerfde hartje?
A) Twee meter

Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er?
geen idee

Vraag 5: Waarom lopen pinquins zo eigenaardig?
A) Omdat hun wetlagen in de weg zitten.
volgens m'n vader

Vraag 6: Kun je een geslaagde foto maken van een fata morgana?
B) Nee, want het is gezichtsbedrog.
is toch nep?

Vraag 7: Kan water branden?
C) Nee.
water is al verbrand, dacht ik.

8-11 weet ik niet

Vraag 12: Je legt een bezemsteel horizontaal op je twee evenwijdig uitgestoken wijsvingers. Je beweegt rustig de ene vinger naar de andere toe. Wat gebeurt er?
C) De bezemsteel blijft liggen op de niet bewegende vinger. De andere vinger schuift onder de bezemsteel door tot de bezemsteel kantelt.

Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?
A) De hoek die de moedereend maakt is scherper.

14 - 18 weet ik niet

[B]Vraag 19: Een zwembad gebuld met maizena wordt gemengd met water totdat een dikke pap ontstaat. Wat gebeurt er als je over het mengsel naar de overkant probeert te rennen?
A) Je bereikt de overkant zonder weg te zakken.
was een keer in Hoe?Zo! geloof ik

Vraag 20: Als mensen een grote geestelijke inspanning verrichten dan wordt de temperatuur van hun:
C) neus lager.
die was een keer in editie NL
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 12:33
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Vraag 1: Stel je woont op de maan en de aarde staat pal boven je. Wanneer verdwijnt de aarde aan de horizon?
C)Helemaal niet.

Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron in Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten?
C) Minder dan 10 minuten.

Vraag 3: Een verliefd stelletje kerft op twee meter boven de grond een hartje in eboom. Den e boom is dan vijf meter hoog. Na tien jaar is de boom tien meter hoor. Hoe hoog zit dan het ingekerfde hartje?
A) Twee meter

Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er?
B) Het water blijft koud totdat het ijs is gesmolten.


Vraag 5: Waarom lopen pinquins zo eigenaardig?
C) Omdat ze zulke korte poten hebben.

Vraag 6: Kun je een geslaagde foto maken van een fata morgana?
A) Ja, zonder probleem.
.

Vraag 7: Kan water branden?
C) Nee.

Vraag 8: Waarom lijken alle pausen en bisschoppen zo op elkaar in de eerste gedrukte, geillustreerde boeken?
A) De illustratoren mochten geen goed gelijkende potretten maken om religeuze redenen.

Vraag 9: Een parachutespringster hangt boven zee aan haar parachute op 300 meter hoogte. Achter haar de avondzon, voor haar een regenbui. Ideale omstandigheden voor een regenboog en die ziet ze dan ook. Hoe ziet ze die?
B) Als een horizontale band.


Vraag 10: Een trampolinespringer springt met springstelten (schoenen met bladveren eronder) vanaf een stellage die 1 meter hoger is 1 keer op een trampoline. Hij zet zich zo hard mogelijk af op de trampoline. Wanneer springt hij duidelijk het hoogst?
A) Met de springstelten aan zijn voeten.


Vraag 11: Heeft een melktand een wortel?
B) Ja, maar bij het wisselen drukt de nieuwe tand de oude wortel weg.


Vraag 12: Je legt een bezemsteel horizontaal op je twee evenwijdig uitgestoken wijsvingers. Je beweegt rustig de ene vinger naar de andere toe. Wat gebeurt er? .
C) De bezemsteel blijft liggen op de niet bewegende vinger. De andere vinger schuift onder de bezemsteel door tot de bezemsteel kantelt.

Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?
A) De hoek die de moedereend maakt is scherper.


Vraag 14: Waardoor is een rode wijnvlek op een tafelblad in het centrum lichter dan aan de randen van de vlek?
C) Het is gezichtsbedrog tussen de vlek en de omgeving.

Vraag 15:Hoe komt het dat we de vage geur van een gaslek beter ruiken als we snuffelen in plaats van rustig door de neus inademen?
B) Snuffelen veroorzaakt wervelingen die zorgen dat de geur hoog in de neusholte dringt.


Vraag 16: Als een fotograaf zijn camera 45 graden scheef houdt, vinden we alles op de foto hinderlijk scheef staan. Maar als je je hoofd scheef houdt, heb je daar geen last van. Hoe komt dat?.
C) Onze hersenen corrigeren het gedraaide beeld.

Vraag 17: Bouw een toren van vierkante stoeptegels die zo ver mogelijk naar een kant overhelt. De tegels mogen alleen op elkaar gelegd worden, niet naast elkaar. Hoe ver helt hij maximaal over?
A) Precies twee tegels.

Vraag 18: Waarom zie je in het centrum van je gezichtsveld minder sterren dan daarbuiten?
B) De rand van je netvlies is lichtgevoeliger dan het centrum.


Vraag 19: Een zwembad gebuld met maizena wordt gemengd met water totdat een dikke pap ontstaat. Wat gebeurt er als je over het mengsel naar de overkant probeert te rennen?
.[/B]


[B]Vraag 20: Als mensen een grote geestelijke inspanning verrichten dan wordt de temperatuur van hun:
B) wangen aan de oppervlakte hoger.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 12:35
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Waar staan de antw van die dingen
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:42
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 12:13 :
Vraag 7: Kan water branden?
C) Nee.
water is al verbrand, dacht ik.
Water is al verbrand?!?!?!?! Dat mag je me dan toch eens uitleggen, want dat snap ik niet.

Verbranding is heel simpel een scheikundige reactie van de brandstof (water H2O) met zuurstof (O2). Omdat dit elementen zijn verbrand water normaal gesproken niet, bij extreme omstandigheden van druk en temperatuur volgens mij echter wel. Antwoord A.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:45
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Releric schreef op 27-11-2005 @ 15:42 :
Water is al verbrand?!?!?!?! Dat mag je me dan toch eens uitleggen, want dat snap ik niet.

Verbranding is heel simpel een scheikundige reactie van de brandstof (water H2O) met zuurstof (O2). Omdat dit elementen zijn verbrand water normaal gesproken niet, bij extreme omstandigheden van druk en temperatuur volgens mij echter wel. Antwoord A.
Ik heb ooit geleerd dat een verbranding, ook wel oxidatie, de toevoeging van zuurstof is. maar water heeft al zuurstof dus is verbrande waterstof. Maar mijn scheikundige kennis is niet zo heel goed hoor
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 15:23
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Releric schreef op 27-11-2005 @ 15:42 :
Water is al verbrand?!?!?!?! Dat mag je me dan toch eens uitleggen, want dat snap ik niet.

Verbranding is heel simpel een scheikundige reactie van de brandstof (water H2O) met zuurstof (O2). Omdat dit elementen zijn verbrand water normaal gesproken niet, bij extreme omstandigheden van druk en temperatuur volgens mij echter wel. Antwoord A.
H2 + O2 --> H2O

over die bezemsteel. Naarmate je vinger dichterbij de ander komt, en de bezemsteel verder over die vinger heen uitsteekt, wordt de oplegreactie op die vinger toch groter? Dan zou je op een gegeven moment zo'n grote oplegreactie krijgen dat de wrijvingskracht tussen die vinger en de bezemsteel groter is dan die tussen de stilstaande vinger en de bezemsteel, dus zal die over de andere vinger gaan glijden. En dan wisselen ze weer, en dan weer, etc.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 16:10
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Sketch schreef op 27-11-2005 @ 16:23 :
2 H2 + O2 --> 2 H2O
Precies. En de stof die hier oxideert heet water? Nee, die heet waterstof, water is het product en niet de brandstof.

Er wordt dus gesteld dat water zou moeten verbranden om water te zijn... Juist ja.

Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 15:45 :
Ik heb ooit geleerd dat een verbranding, ook wel oxidatie, de toevoeging van zuurstof is. maar water heeft al zuurstof dus is verbrande waterstof. Maar mijn scheikundige kennis is niet zo heel goed hoor
Er is een verschil tussen een verbranding en een redox-reactie. De reactie van waterstof met zuurstof is een redox-reactie en geen verbranding.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 16:46
alwaysgood
alwaysgood is offline
Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron in Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten?
A) Meer dan 10 minuten.
B) Precies 10 minuten.
C) Minder dan 10 minuten.

volgens mij is het antwoord B, precies 10 minuten.

Er vertrekken 3 treinen per uur, dus dat is gemiddeld 1 trein per 20 minuten. Als je dit getal onthoudt en verder gaat naar het gem. tijdstip om te wachten.
Het ene uiterste is dat je meteen kan instappen, het andere uiterste is dat je de gem. 20 minuten moet wachten. Precies daar tussen in zit 10 minuten.




Over die bezemsteel heeft sketch gelijk. Heb het namelijk zelf uitgeprobeerd. dus antwoord van vraag 12 = B
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 17:31
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Releric schreef op 27-11-2005 @ 17:10 :
Precies. En de stof die hier oxideert heet water? Nee, die heet waterstof, water is het product en niet de brandstof.

Er wordt dus gesteld dat water zou moeten verbranden om water te zijn... Juist ja.



Er is een verschil tussen een verbranding en een redox-reactie. De reactie van waterstof met zuurstof is een redox-reactie en geen verbranding.
dus water kan wel verbranden? volgens mij verdampt 't sowieso voor het verbrand maargoed

en over die bezemsteel, ik ook uitgeprobeerd e kwam c uit
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 17:36
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 18:31 :
dus water kan wel verbranden? volgens mij verdampt 't sowieso voor het verbrand maargoed
Ik vermoed dat als de druk hoog genoeg is het vloeibare water zich niet kan uitzetten en als de temperatuur hoog genoeg is zou het theoretisch mogelijk moeten zijn voor water om te verbranden.

Denk ik.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 18:41
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Releric schreef op 27-11-2005 @ 18:36 :
Ik vermoed dat als de druk hoog genoeg is het vloeibare water zich niet kan uitzetten en als de temperatuur hoog genoeg is zou het theoretisch mogelijk moeten zijn voor water om te verbranden.

Denk ik.
wat zouden daarbij de verbrandingsproducten zijn?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-11-2005, 19:26
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 27-11-2005 @ 19:41 :
wat zouden daarbij de verbrandingsproducten zijn?
Misschien H2O2

Alleen is dat niet bepaald stabiel.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 19:32
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 18:31 :
dus water kan wel verbranden?
Nee, dat kan niet. Bij hoge temeperaturen heb je wel te maken met de evenwichtsreactie 2 H2O(g) <-> 2 H2(g) + O2(g). Je kunt waterdamp bij hoge temperaturen dus wel ontleden in waterstof en zuurstof. Water is op te vatten als een verbrandingsprodukt van waterstof. Dit is de bekende reactie
2 H2(g) + O2(g) -> 2 H2O(g).
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 19:34.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 21:03
professor2
professor2 is offline
Ik heb i binas gekeken
een mogelijke reactie
2 H2O > O2 + 4 H+ + 4e-
O2 + 2 H+ + 2e-> H2O2

dans taat de reductor wel boven de oxidator maar misschien kan het ?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 21:34
Verwijderd
Water kan niet branden, omdat voordat het brandt de stof al ontleedt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 22:06
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 27-11-2005 @ 20:32 :
Water is op te vatten als een verbrandingsprodukt van waterstof. Dit is de bekende reactie
2 H2(g) + O2(g) -> 2 H2O(g).
precies wat ik bedoelde met "water is al verbrand"
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 11:08
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-11-2005 @ 23:06 :
precies wat ik bedoelde met "water is al verbrand"
Wat niet waar is, want het is de waterstof die verbrand is, niet het water.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 12:50
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Releric schreef op 28-11-2005 @ 12:08 :
Wat niet waar is, want het is de waterstof die verbrand is, niet het water.
Oke, ik zei het niet goed. Maar ik bedoelde het wel goed

Op die bezem kom ik trouwens terug. is idd B ik weet niet hoe het komt dat er eerst C gebeurde.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2005, 19:15
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-11-2005 @ 22:34 :
Water kan niet branden, omdat voordat het brandt de stof al ontleedt.
volgens mijn scheikunde leraar kan het wel
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:35
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Mijn leraar (natuurkunde) had overlegd met die van scheikunde, maar ze waren er nog niet helemaal over uit. Misschien dat het onder een van de geschetste omstandigheden verder verbrand tot H2O2
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 11:48
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 28-11-2005 @ 20:15 :
volgens mijn scheikunde leraar kan het wel
Bij welke temperatuur dan, want bij 3500 graden thermolyseert het.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 13:17
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
We hebben hier niet alleen met een zeer hoge temperatuur te maken maar ook met een zeer hoge druk. Misschien dat die invloed heeft.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 14:55
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
tis ook best moeilijk
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:52
Periodiek
Avatar van Periodiek
Periodiek is offline


Water kan never nooit niet branden, omdat bij een verbranding in ieder geval water en koolstofdioxide vrijkomt. Bovendien is water al het meest stabiele molecuul. Waterstofperoxide (H202) vormt overigens radicalen, omdat het niet stabiel genoeg is.

En inderdaad, bij grote druk en hoge temperatuur zal een watermolecuul zich splitsen. Dmv een katalysator (platina) kan er dan weer water gevormd worden.
__________________
Nobody loves no one )>-<( Your dreams merge cherry
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 20:03
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Periodiek schreef op 29-11-2005 @ 20:52 :


Water kan never nooit niet branden, omdat bij een verbranding in ieder geval water en koolstofdioxide vrijkomt. Bovendien is water al het meest stabiele molecuul. Waterstofperoxide (H202) vormt overigens radicalen, omdat het niet stabiel genoeg is.

En inderdaad, bij grote druk en hoge temperatuur zal een watermolecuul zich splitsen. Dmv een katalysator (platina) kan er dan weer water gevormd worden.
chemisch verbranden
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:32
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat 17 A is. Toen ik echter op het discussieforum van de wetenschapsquiz ging kijken, bleek dat bijna niemand die mening deelde.
__________________
Elu on ilus.

Laatst gewijzigd op 29-11-2005 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 27-11-2005 @ 15:42 :
Water is al verbrand?!?!?!?! Dat mag je me dan toch eens uitleggen, want dat snap ik niet.

Verbranding is heel simpel een scheikundige reactie van de brandstof (water H2O) met zuurstof (O2). Omdat dit elementen zijn verbrand water normaal gesproken niet, bij extreme omstandigheden van druk en temperatuur volgens mij echter wel. Antwoord A.
Bij de verbranding van een stof leert de elementaire chemie ons, dat de verschillende elementen zullen binden met zuurstof om stabiele stoffen te vormen, behalve zuurstof natuurlijk. Laten we eens kijken wat dat doet met H2O. De H's zullen binden met de O's die nodig zijn voor de verbranding, waarbij... hé... water wordt gevormd (bij de verbranding van methaan zie je dit bijvoorbeeld ook). De reactievergelijking luidt dan:

2H2O (l) + O2 (g) --> 2H2O (l) + O2 (g)

Conclusie: water kun je niet verbranden, want het enige reactieproduct is water zelf! Dus het zou ten hoogste mogelijk zijn om O-atomen om te wisselen, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. (aangezien je dat eerder zou kunnen beschouwen als een ontleding van water en vervolgens de verbranding van het waterstof)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 00:10
Periodiek
Avatar van Periodiek
Periodiek is offline
Citaat:
Subject schreef op 29-11-2005 @ 22:32 :
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat 17 A is. Toen ik echter op het discussieforum van de wetenschapsquiz ging kijken, bleek dat bijna niemand die mening deelde.
C natuurlijk. Je stapelt elke tegel zó, dat de toren net niet omvalt. Elke tegel beslaat iets meer ruimte dan de vorige tegel. Dit kun je oneindig lang doen (tot je op atomair niveau komt).

Je kan het ook testen door muntjes schuin op te stapelen. Daaruit kon je al opmaken dat antwoord A en B fout waren (ik weet zeker dat jij meer dan 2 muntjes schuin op elkaar kan stapelen)
__________________
Nobody loves no one )>-<( Your dreams merge cherry
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 05:47
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
en als je water over een frituurpan gooit , die in de fik staat?

Dan krijg je toch een heftige reactie , wat verbrand er dan? De waterstof? De zuurstof?
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 30-11-2005 @ 06:47 :
en als je water over een frituurpan gooit , die in de fik staat?

Dan krijg je toch een heftige reactie , wat verbrand er dan? De waterstof? De zuurstof?
Een heftige reactie is niet altijd een verbranding, wat ook blijkt uit dit voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 12:43
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Periodiek schreef op 30-11-2005 @ 01:10 :
C natuurlijk. Je stapelt elke tegel zó, dat de toren net niet omvalt. Elke tegel beslaat iets meer ruimte dan de vorige tegel. Dit kun je oneindig lang doen (tot je op atomair niveau komt).

Je kan het ook testen door muntjes schuin op te stapelen. Daaruit kon je al opmaken dat antwoord A en B fout waren (ik weet zeker dat jij meer dan 2 muntjes schuin op elkaar kan stapelen)
Leg 1 tegel op de grond en leg daar een tegel zó op, dat hij zo ver mogelijk overhelt (de tegel bezet dan dus de helft van de 1e tegel). Als je hier een 3e tegel op wil leggen moet de 2e tegel eerst zó gelegd worden dat hij 3/4 van de 1e tegel bezet. De 2e tegel helt nu dus 1/4 over en de 3e 1/2, in totaal dus 3/4 overhelling. Een 4e tegel erop zou betekenen dat de 2e tegel nu 7/8 van de 1e moet bezetten, de 3e 3/4 van de 2e en de 4e 1/2 van de 3e. Totale overhelling is nu dus 7/8. Hier kan je inderdaad oneindig lang mee doorgaan, maar wat je krijgt is een wiskundige rij waarbij de overhelling bij elke tegel met steeds kleinere stapjes toeneemt. Deze rij heeft een grenswaarde van 1. Tel daar de tegel op de grond bij op en je komt op precies 2 tegels.
__________________
Elu on ilus.

Laatst gewijzigd op 30-11-2005 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 13:25
Periodiek
Avatar van Periodiek
Periodiek is offline
Citaat:
Subject schreef op 30-11-2005 @ 13:43 :
Leg 1 tegel op de grond en leg daar een tegel zó op, dat hij zo ver mogelijk overhelt (de tegel bezet dan dus de helft van de 1e tegel). Als je hier een 3e tegel op wil leggen moet de 2e tegel eerst zó gelegd worden dat hij 3/4 van de 1e tegel bezet. De 2e tegel helt nu dus 1/4 over en de 3e 1/2, in totaal dus 3/4 overhelling. Een 4e tegel erop zou betekenen dat de 2e tegel nu 7/8 van de 1e moet bezetten, de 3e 3/4 van de 2e en de 4e 1/2 van de 3e. Totale overhelling is nu dus 7/8. Hier kan je inderdaad oneindig lang mee doorgaan, maar wat je krijgt is een wiskundige rij waarbij de overhelling bij elke tegel met steeds kleinere stapjes toeneemt. Deze rij heeft een grenswaarde van 1. Tel daar de tegel op de grond bij op en je komt op precies 2 tegels.
Je hebt helemaal gelijk! Ik had de vraag verkeerd begrepen. Bedankt dat je het zo goed beargumenteerde
__________________
Nobody loves no one )>-<( Your dreams merge cherry
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 13:34
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Citaat:
Periodiek schreef op 30-11-2005 @ 14:25 :
Je hebt helemaal gelijk! Ik had de vraag verkeerd begrepen. Bedankt dat je het zo goed beargumenteerde
Ik dacht al dat je het verkeerd begreep, ik snapte die laatste opmerking ("ik weet zeker dat jij meer dan 2 muntjes schuin op elkaar kan stapelen") namelijk al niet helemaal.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 14:00
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Volgens mijn natuurkundeleraar is 't antwoorrd oneindig. Inderdaad dat met die mooie reeks enzo maar ik weet 't niet precies meer.

De pinquins is trouwens dat ze zulke korte poten hebben.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 15:03
chris9 tje
chris9 tje is offline
Als je eerst een stapel van de stenen maakt en dan de bovenste steen zo schuitt dat hij net niet omvalt, dan steekt hij voor de helft over.
De steen daaronder verschuif je nu zo ver dat de toren weer net niet omvalt. Deze tweede steen kan maar voor 1/4 deel uitsteken. De bovenste steen steekt dan voor 3/4 uit. Zo kan je verder gaan en dan is het antwoord uiteindelijk oneindig.
De truc is dus bovenaan beginnen...
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 15:16
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Dat is onzin. Het klopt inderdaad dat de 2e steen maar voor 1/4 deel uitsteekt, maar de 1e steen steekt nog altijd maar voor 1/2 uit. De totale overhelling bedraagt dan 3/4.
Zo kan je inderdaad oneindig doorgaan, maar de wiskundige rij die ontstaat, waarbij de totale overhelling met steeds kleinere stapjes toeneemt bij elke tegel die erbij komt (1/2 + 1/4 + 1/8 etc), is eindig. Die heeft namelijk grenswaarde 1 en daarom kan de maximale overhelling nooit meer dan (1 + 1 (grondtegel) = 2) bedragen en zal die uiteindelijk precies 2 zijn.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 15:28
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 30-11-2005 @ 16:03 :
Als je eerst een stapel van de stenen maakt en dan de bovenste steen zo schuitt dat hij net niet omvalt, dan steekt hij voor de helft over.
De steen daaronder verschuif je nu zo ver dat de toren weer net niet omvalt. Deze tweede steen kan maar voor 1/4 deel uitsteken. De bovenste steen steekt dan voor 3/4 uit. Zo kan je verder gaan en dan is het antwoord uiteindelijk oneindig.
De truc is dus bovenaan beginnen...
precies wat mijn leraar ook zei dus
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 17:21
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Oh shit, ik heb een hele stomme denkfout gemaakt. De rij moet niet 1/2 + 1/4 +1/8 + 1/16 ... zijn, maar 1/2 + 1/4 + 1/6 +1/8 ...
Dan is de rij dus wel oneindig en hebben jullie absoluut gelijk, sorry.

Wat stom.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 20:17
chris9 tje
chris9 tje is offline
We hebben er vorige week een demo en discussie over gedaan bij vakdidaktiek... ook afgestudeert TN-ers maakte jou denkfout, dus zo dom is het niet


Maar goed, je zou het ook eens met een pak kaarten kunnen proberen als je je verveeld
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 22:34
Periodiek
Avatar van Periodiek
Periodiek is offline
Citaat:
Subject schreef op 30-11-2005 @ 18:21 :
Oh shit, ik heb een hele stomme denkfout gemaakt. De rij moet niet 1/2 + 1/4 +1/8 + 1/16 ... zijn, maar 1/2 + 1/4 + 1/6 +1/8 ...
Dan is de rij dus wel oneindig en hebben jullie absoluut gelijk, sorry.

Wat stom.
grr
__________________
Nobody loves no one )>-<( Your dreams merge cherry
Met citaat reageren
Oud 01-12-2005, 12:25
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 30-11-2005 @ 21:17 :
als je je verveeld
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 12:54
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
hmm, mijn leraar (we doen 't met de klas) kwam vandaag aanzetten met dat je eigenlijk per steen die je stapelt niet elke keer precies op het randje moet laten balanceren want dat gaat natuurlijk fout. en als je dan elke keer +/- 5 mm van dat randje afzit dan kom je op 1,5 tegel uit als die stapel zo hoog is als een flink flatgebouw.

Dus in theorie is 't wel oneindig maar dat is eigenlijk niet haalbaar.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 16:07
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Vraag 1: Stel je woont op de maan en de aarde staat pal boven je. Wanneer verdwijnt de aarde aan de horizon?
A) 12 uur later.

Vraag 2: Elk uur vertrekken er vanaf station Abcoude drie treinen richting Breukelen met verschillende tussenpozen. Je komt op een willekeurig tijdstip op het perron in Abcoude voor de trein naar Breukelen. Hoe lang moet je gemiddeld wachten?
A) Meer dan 10 minuten.

Vraag 3: Een verliefd stelletje kerft op twee meter boven de grond een hartje in een boom. De boom is dan vijf meter hoog. Na tien jaar is de boom tien meter hoor. Hoe hoog zit dan het ingekerfde hartje?
A) Twee meter

Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er?
C) Het ijs ontploft.

Vraag 5: Waarom lopen pinquins zo eigenaardig?
C) Omdat ze zulke korte poten hebben.

Vraag 6: Kun je een geslaagde foto maken van een fata morgana?
B) Nee, want het is gezichtsbedrog.


Vraag 7: Kan water branden?
C) Nee.

Vraag 8: Waarom lijken alle pausen en bisschoppen zo op elkaar in de eerste gedrukte, geillustreerde boeken?
C) De illustratoren verzonnen maar wat omdat ze de geestelijken nooit hadden gezien.

Vraag 9: Een parachutespringster hangt boven zee aan haar parachute op 300 meter hoogte. Achter haar de avondzon, voor haar een regenbui. Ideale omstandigheden voor een regenboog en die ziet ze dan ook. Hoe ziet ze die?
A) Als een boog.

Vraag 10: Een trampolinespringer springt met springstelten (schoenen met bladveren eronder) vanaf een stellage die 1 meter hoger is 1 keer op een trampoline. Hij zet zich zo hard mogelijk af op de trampoline. Wanneer springt hij duidelijk het hoogst?
A) Met de springstelten aan zijn voeten.

Vraag 11: Heeft een melktand een wortel?
A) Nee, een tijdelijk gebit heeft dat niet nodig.

Vraag 12: Je legt een bezemsteel horizontaal op je twee evenwijdig uitgestoken wijsvingers. Je beweegt rustig de ene vinger naar de andere toe. Wat gebeurt er?
A) De bezemsteel beweegt mee op de bewegende vinger tot hij van de andere vinger afvalt.


Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?
B) De hoek die de moedereend maakt is stomper.

Vraag 14: Waardoor is een rode wijnvlek op een tafelblad in het centrum lichter dan aan de randen van de vlek?
C) Het is gezichtsbedrog tussen de vlek en de omgeving.

Vraag 15:Hoe komt het dat we de vage geur van een gaslek beter ruiken als we snuffelen in plaats van rustig door de neus inademen?
A) Snuffelen maakt van de constante prikkel pulsen. Dit voorkomt gewenning.

Vraag 16: Als een fotograaf zijn camera 45 graden scheef houdt, vinden we alles op de foto hinderlijk scheef staan. Maar als je je hoofd scheef houdt, heb je daar geen last van. Hoe komt dat?
B) Onze ogen compenseren onze hoofdbeweging door om hun kijk-as te draaien.


Vraag 17: Bouw een toren van vierkante stoeptegels die zo ver mogelijk naar een kant overhelt. De tegels mogen alleen op elkaar gelegd worden, niet naast elkaar. Hoe ver helt hij maximaal over?
C) Oneindig ver.

Vraag 18: Waarom zie je in het centrum van je gezichtsveld minder sterren dan daarbuiten?
C) Het is gezichtsbedrog.

Vraag 19: Een zwembad gebuld met maizena wordt gemengd met water totdat een dikke pap ontstaat. Wat gebeurt er als je over het mengsel naar de overkant probeert te rennen?
B) Na elke stap zak je dieper weg.


Vraag 20: Als mensen een grote geestelijke inspanning verrichten dan wordt de temperatuur van hun:
C) neus lager.
[/QUOTE]
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.