Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2006, 15:35
lottaa
lottaa is offline
Volgend jaar ga ik dus SPRINT VWO doen. Nu ben ik aan het nadenken over het vakkenpakket.

Ik neem zeker Natuur en Gezondheid maar welke vakken zou ik er bij nemen?

Ik twijfel nogal.
Duits en Frans bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen 1 en 2 precies? Als je heel erg slecht bent in luisteren, en lezen je beter af gaat, kan ik dan beter duits en frans 1 of 2 kiezen?

Verder, filosofie, de mensen die dit hebben gehad, bevalt dit? Ik wil waarschijnlijk psychobiologie of psychologie studeren, dus dan leek me dit alvast een goed bijvak. Maar bevalt het de mensen die het (hebben gedaan) doen ook?

Op dit moment ziet mijn pakket er zo uit:
- Algemene deel
- Natuur en Gezondheid
- Economie 12
- Filosofie (als meerendeel er hier positief over is)
En misschien dan nog Frans en Duits 2, mocht dit mij meer liggen (zie vraag hierboven).

Zou zo'n profiel te zwaar zijn of niet? Want ng+economie, dan kan ik alle kanten op dus dit wil ik graag. Maar mocht dit erg zwaar zijn, dan laat ik dit vak eerder vallen als filosofie denk ik.

Nou, vertel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2006, 15:48
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
volgens mij kan je 2 niet kiezen als je 1 niet hebt gedaan
tenminste dat is op allebei mijn middelbare scholen zo geweest.

Bij frans was 1 voornamelijk luisteren en spreken
en 2 lezen en schrijven

Tenminste zo zat het bij ons en voor zover ik weet op bijna alle scholen.
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 15:51
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Het verschil is dat je bij frans/duits 2 nog een extra jaar hebt waarin meer wordt gedaan aan teksten en dergelijke. Het eerste jaar (in de 4e dus) krijg je lezen, luisteren en schrijven maar ook nog wel wat leerwerk, maar dat telt niet voor de schoolexamens maar voor de overgang. Luisteren houd je dus altijd en telt ook zwaar mee. (ow ehm damn, is dat ook vwo ook zo )

Ik vind het wel slim idd dat je economie hebt, dan houd je een heel breed pakket idd, de rest weet ik niet
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 15:55
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
zoef de haas schreef op 18-05-2006 @ 16:48 :
volgens mij kan je 2 niet kiezen als je 1 niet hebt gedaan
tenminste dat is op allebei mijn middelbare scholen zo geweest.

Bij frans was 1 voornamelijk luisteren en spreken
en 2 lezen en schrijven

Tenminste zo zat het bij ons en voor zover ik weet op bijna alle scholen.
Ik ga vavo doen, dus op een ROC
En daar kies je je eigen vakken. En bovendien heb ik Economie wel gehad

Maar dan ga ik dus frans en duits 2 kiezen, veel makkelijker!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 15:57
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
marrel schreef op 18-05-2006 @ 16:51 :
Het verschil is dat je bij frans/duits 2 nog een extra jaar hebt waarin meer wordt gedaan aan teksten en dergelijke. Het eerste jaar (in de 4e dus) krijg je lezen, luisteren en schrijven maar ook nog wel wat leerwerk, maar dat telt niet voor de schoolexamens maar voor de overgang. Luisteren houd je dus altijd en telt ook zwaar mee. (ow ehm damn, is dat ook vwo ook zo )

Ik vind het wel slim idd dat je economie hebt, dan houd je een heel breed pakket idd, de rest weet ik niet
Ja, ik wil graag zo'n breed mogelijk pakket.
Alleen ik ga SPRINT VWO doen, dus alleen maar een jaartje. Vraag me dus af hoe het duits en frans dan in elkaar zit qua 1 en 2.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
lottaa schreef op 18-05-2006 @ 16:57 :
Ja, ik wil graag zo'n breed mogelijk pakket.
Alleen ik ga SPRINT VWO doen, dus alleen maar een jaartje. Vraag me dus af hoe het duits en frans dan in elkaar zit qua 1 en 2.
Waarom wil je eventueel nog fa2/du2? Denk je erover om frans te gaan studeren of duits? Want anders heb je denk ik wel genoeg aan NG + eco12 + filo
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:05
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 18-05-2006 @ 17:43 :
Waarom wil je eventueel nog fa2/du2? Denk je erover om frans te gaan studeren of duits? Want anders heb je denk ik wel genoeg aan NG + eco12 + filo
Nou, dat is meer omdat frans 2 en duits 2 mij makkelijker lijkt. Ik ben vroeger doof/slechthorend geboren en ik kan dus echt TOTAAL GEEN luistertoetsen en ik spreek ook veel fout uit(net als ik in het nederlands ook vaak de klemtoon verkeerd leg). En hierboven werd verteld dat frans 2 en duits 2 meer schrijven was, dus dan leek me dit nogal wat makkelijker voor mij.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:09
spookaapje
spookaapje is offline
Ik zou persoonlijk gewoon frans en duits 1 doen. Bij ons hoef je dan alleen te lezen, maar ik weet dat dit per school verschilt. Dit kan je waarschijnlijk wel even checken op het ROC. Bij frans en duits 2 krijgen je naast het programma van frans en duits 1 bij ons ook schrijven, luisteren en spreken. Ik denk dat je het met n&g, eco12 en filosofie in één jaar al wel druk genoeg krijgt.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:15
BeertjeColargol
Avatar van BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
er zit een verschil tussen frans/duits 1/2 op de havo en het vwo.. Op de havo is 1 meer luisteren/spreken, op het vwo is 1 gewoon lezen, tenminste op mijn school. In jouw geval zou ik dus gewoon frans en duits 1 doen dan, maar dat is standaard.
__________________
afrika! | meer liefde op het forum!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:47
Mother Earth
Avatar van Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik heb NG met Frans1,2 en ik kan het je wel aanraden. Ik heb Frans 1 in de vierde afgesloten en ik had niet echt het gevoel dat ik Frans kon ofzo, terwijl ik het wel een leuke taal vind, dus ben ik ermee door gegaan. Bij ons was Frans1 vooral lezen en een beetje luisteren en woordjes uit je hoofd leren en Frans 2 is hetzelfde, maar dan ook nog spreken en schrijven (brieven enzo) erbij.

Duits1 is bij ons schrijven, spreken en lezen (nadruk op lezen) en Duits1,2 alles.
__________________
Praat niet zo veel over jezelf Dat doen wij wel als je weg bent
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 17:51
Verwijderd
overigens is economie 2 ook nergens verplicht voor (voor vervolgstudies), dus je kan overwegen alleen eco1 te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 19:05
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
citroen schreef op 18-05-2006 @ 18:51 :
overigens is economie 2 ook nergens verplicht voor (voor vervolgstudies), dus je kan overwegen alleen eco1 te doen.
Ik hoor van iedereen dat Economie 1 werkelijkwaar niks voorsteld, en ik wil wel het idee hebben dat ik ook daadwerkelijk geleerd iets geleerd heb. Bovendien ben ik altijd goed geweest in de jaren dat hierin in de jaren dat ik economie had.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 19:34
Verwijderd
Als je frans2 wil doen moet je sowieso 1 doen en je krijgt dan dus ook luistertoetsen. Als je dat niet kan zou ik gewoon de taal niet kiezen. Ookal lijkt het je leuker/makkelijker, bij ons is het wel een groot onderdeel van het vak (luisteren en spreken bij frans1,2)

Frans1 zit in het algemene deel en is voornamelijk lezen, ik denk dat het ROC niet moeilijk gaat doen met extra toevoegingen o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 19:42
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 18-05-2006 @ 20:34 :
Als je frans2 wil doen moet je sowieso 1 doen en je krijgt dan dus ook luistertoetsen. Als je dat niet kan zou ik gewoon de taal niet kiezen. Ookal lijkt het je leuker/makkelijker, bij ons is het wel een groot onderdeel van het vak (luisteren en spreken bij frans1,2)

Frans1 zit in het algemene deel en is voornamelijk lezen, ik denk dat het ROC niet moeilijk gaat doen met extra toevoegingen o.i.d.

Oh dan houden we het gewoon op duits en frans 1
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 21:19
5803
5803 is offline
En filosofie sowieso doen! Ik vind het zo'n leuk vak, en nog nuttig ook, vind ik. Af en toe best moeilijk, maar, als ik jou was zou ik het écht kiezen!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:16
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
5803 schreef op 18-05-2006 @ 22:19 :
En filosofie sowieso doen! Ik vind het zo'n leuk vak, en nog nuttig ook, vind ik. Af en toe best moeilijk, maar, als ik jou was zou ik het écht kiezen!
Ja? Kan je me vertellen wat je er allemaal voor krijgt. En is het moeilijk om er een voldoende voor te halen? Gaat er veel tijd in zitten enzo? en denk je dat het nuttig is, voor bijvoorbeeld psyhcologie of iets dergelijks later?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:57
5803
5803 is offline
Citaat:
lottaa schreef op 19-05-2006 @ 12:16 :
Ja? Kan je me vertellen wat je er allemaal voor krijgt. En is het moeilijk om er een voldoende voor te halen? Gaat er veel tijd in zitten enzo? en denk je dat het nuttig is, voor bijvoorbeeld psyhcologie of iets dergelijks later?
Bij ons op school krijg je drie uur per week filosofie. Ik vind dat er best veel tijd in gaat zitten. In het begin was het vooral de geschiedenis van de filosofie, je behandelde diverse stromingen en belangrijke filosofen. Later werd het wel iets praktischer, met veel meer discussies ed. Ik denk dat filosofie zeker nuttig is, want behalve heel veel algemene kennis doe je ook veel vaardigheden op. Ik heb redelijk wat betogen moeten schrijven, soms moest ik vóór een stelling zijn waar ik eigenlijk tegen was. Hierdoor heb ik goed leren argumenteren. Ook heb ik een retorische oefening moeten houden, een soort betoog volgens vaste regels. Maar zulk soort dingen zullen op verschillende scholen wel heel anders zijn.
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:58
Experiment
Experiment is offline
Wij kregen bij Frans en Duits1 alles, dus lezen, luisteren, spreken, schrijven, woordjes leren...

Bij de totaalvakken is het CE lezen en krijg je schoolexamens in luisteren, schrijven en spreken. Ik zou het dus niet kiezen als ik jou was.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2006, 14:12
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Ik doe ook NG en bij mij in de klas hebben de meeste eco1 gepakt. Dat is echt supermakkelijk. Sommige staan er een 9.5 voor

ze hoeven dus voor het examen maar een 1,5 te halen

Ik zelf had informatica omdat je daar geen exame in hoefde te doen.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 20:53
lottaa
lottaa is offline
Citaat:
remy476 schreef op 19-05-2006 @ 15:12 :
Ik doe ook NG en bij mij in de klas hebben de meeste eco1 gepakt. Dat is echt supermakkelijk. Sommige staan er een 9.5 voor

ze hoeven dus voor het examen maar een 1,5 te halen

Ik zelf had informatica omdat je daar geen exame in hoefde te doen.
Ik hoor van iedereen dat Economie1 idd niks voorsteld. Daarom wil ik dat juist niet, want ik wil er wel wat mee leren. Dat het heel makkelijk is boeit me dan niet zoveel. Liever iets moeilijker dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Moeite met extra vakken kiezen
Anoniem><
33 13-03-2016 14:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan kabinet voor reorganiseren onderwijs
T_ID
58 15-12-2010 23:14
De Kantine Ctrl + V #69
Verwijderd
382 06-10-2008 21:37
Studeren Voor mensen die Journalistiek overwegen
Hempo
1 07-02-2007 08:52
Algemene schoolzaken Wat zijn de eisen voor vwo-diploma? (aantal uren/vakken etc)
yojordi
23 01-09-2006 15:40
Studeren Engelse Universiteit
Willowbellie
18 25-01-2006 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.