Oud 16-02-2008, 13:26
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Haihai beste lezers,

Ik ben een 18 jarige Hbo psychologie studente en ik weet het niet meer. Ik heb gigantisch veel twijfels over wat ik moet doen met mijn leven, qua studie en ik hoop dat degenen die dit lezen mij misschien iets kunnen vertellen waar ik zelf nog niet aangedacht heb.

Ik zou mijn huidige situatie even uitleggen:

- Hbo psychologie studente, eerstejaars. De opleiding is wel leuk, maar niet DE opleiding voor mij. Iets anders in de hulpverlening lijkt me wel leuk, bijvoorbeeld MWD.
- Het zit er dik in dat ik mijn propedeuse ga halen dit jaar. Ik wil best iets op Hbo niveau doen, maar bij mij blijft kriebelen dat ik ' hogerop' zou kunnen.
- Ik heb veel interesses, zo ben ik helemaal gek van geschiedenis en Engels. Talen in het algemeen vind ik erg leuk en ik zou misschien wel twee studies willen combineren.
- Hobby's van mij zijn lezen, schrijven, gamen en karate.
- Ook vind ik presentaties geven en met mensen praten leuk.

Hierbij wil ik dus vragen of mensen ideeen hebben voor mij, wat voor een opleiding ik eventueel zou kunnen volgen en wat ik daar later mee zou kunnen.
Ik heb zelf al talloze ideeen, maar ik wil graag weten wat anderen ervan vinden en of zij dingen zien waar ik zelf overheen kijk.

Alvast bedankt !

xxxlinda

Laatst gewijzigd op 16-02-2008 om 14:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2008, 18:05
Fatum
Fatum is offline
Ik zou mezelf eerst de vraag stellen waarom je hogeropm wilt. Wil je graag veel geld verdienen? Zou je een universitaire studie willen doen omdat je dan meer kanten op kunt? Of heeft het een andere reden? Als je de propedeuse bij psychologie haalt, kun je veel kanten op. Je kunt dan eventueel twee universitaure studies combineren. Misschien een literaire studie? Dit kun je eventueel combineren met een Engelse studie. Ook lijkt een studie die te maken heeft met culturele voorlichting interessant voor je. In mijn ogen dan..
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 18:32
Verwijderd
Heb je ook al eens een Interessetest gedaan, zoals bijvoorbeeld de Fontys Interesse Test? (Zo ongeveer het enige goede aan de Fontys.)
Hoe zie jij zelf jouw toekomst en wat trekt jou wel en niet in je huidige opleiding?
Waar moet een andere studie voor jou aan voldoen? Wat denk je daar te vinden dat je nu niet hebt?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 18:35
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Waarom ik hogerop wil kan ik wel uitleggen : ik ben namelijk er ambitieus en wil graag zoveel mogelijk uit mezelf halen.

Wat mij wel trekt aan mijn huidige opleiding is vooral de hulpverlening: de gesprekstechnieken etc. Wat mij wegstoot is het feit dat ik heel lastig aan een stageplaats kom omdat ik steeds te horen krijg: "Wij kennen deze opleiding niet, dus we nemen hier ook niemand van aan." Dan denk ik hoe moet ik later aan een baan komen dan , als ik nu al van veel bekende zorginstellingen zo'n antwoord krijg.

Ik ga die test direct even doen en dan laat ik zo wel even weten wat eruit gekomen is!
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 18:42
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
De uitkomsten waren als volgt:

Engels (WO)
Duitse taal en cultuur (WO)
Spaans (WO)
Taal en cultuurstudies (WO)
Frans (WO)
Engels (lerarenopleiding) (HBO)
Tolk-Vertaler (HBO)
Wijsbegeerte (WO)
Geschiedenis (WO)

Lijkt me duidelijk geen hulpverleners kant als ik dit mag geloven MWD enzo stond pas op de twintigste plek.

Ik ga er maar eens goed overnadenken en uitzoeken wat hiermee kan.

Heeft iemand hier nog ervaring met Engels aan de universiteit (zo ja, welke universiteit) ? Welke kanten kan je ermee op behalve de overduidelijke van docent?
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...

Laatst gewijzigd op 16-02-2008 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 20:50
Verwijderd
Mijn vriendin studeert Engelse Taal & Cultuur op de Universiteit Utrecht (UU).
Wat ik er van mee krijg is dat je in principe in het eerste jaar 2 kanten op kunt m.b.t. de spraak (Brits of Amerikaans) en dat je voornamelijk bezig bent, in het begin, met het lezen en analyseren van gedichten, Middeleeuws Engels en Algemene Taalwetenschappen. Ook moet je veel essays schrijven en verplicht (?) aanwezig zijn bij veel zaken als werkgroepen e.d.
Daarnaast kun je in het eerste jaar ook meteen naar Londen en/of Bath (Bath weet ik niet zeker of dit ook nog dit jaar is).
Je kunt er inderdaad docent mee worden (op het HBO/de uni, volgens mij heb je voor de middelbare een andere graad nodig), daarnaast tolk of vertaler en iets met taalontwikkeling en spraak en vast nog meer.
Volgens mij zit er ook wel iemand op dit forum (tuttebel volgens mij, tuttebel naamzoek) die al verder is met die opleiding.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 22:36
FMB King
FMB King is offline
Ik wil allereerst zeggen dat het voor iedereen moeilijk is om hierover een oordeel te geven natuurlijk, en hoe cliché het is ook is je moet toch op je eigen gevoel afgaan. Ikzelf ben nooit op banenperspectief afgegaan of iets dergelijks, dat zie ik later wel.

Zelf doe ik geschiedenis aan de RU in Nijmegen en het bevalt prima. De opleiding geschiedenis staat erom bekend dat er veel wordt gelezen en geschreven en dat is ook zo. Het is niet moeilijk te noemen, maar dat geldt alleen als je geschiedenis leuk vindt. Als je het niet leuk vindt is de kans niet heel groot dat je de studie doorkomt.

Dat gezegd hebbende, lijkt me dat jij ook wel iemand zou zijn die geschiedenis leuk vindt Je zegt namelijk dat je je altijd tot het vak aangetrokken hebt gevoeld en bovendien vind je lezen en schrijven leuk. Presentaties krijg je vanzelfsprekend, maargoed dat krijg je volgens mij op iedere opleiding.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je zowel Engels als geschiedenis leuk vindt en dat het niet uitmaakt welke je kiest. Ik zou gewoon goed oriënteren en dan een keuze maken, al dan niet op gevoel. Misschien een meeloopdag ofzo? Ik weet dat ik zo ooit bedrijfskunde weg heb kunnen strepen

Succes iig!
__________________
FMB King heeft gesproken
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 23:29
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Heey,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik voel me inderdaad erg tot Engels en geschiedenis aangetrokken. Daarom dacht ik ook aan een Hbo docent Engels opleiding met als bijvak geschiedenis bij het Windesheim. Dan kan ik beide combineren. Al denk ik dat dat aan de universiteit ook wel kan, als minor. (ik zou ook graag Russisch leren als bijvak).

Wat ik vooral zo lastig vind, is dat ik maar twee dagen per week school heb. Elke keer als ik dan naar school toe ga, denk ik 'ja ik vind hulpverlening echt leuk'. Zogauw ik weer thuis ben denk ik 'nee Engels is toch beter voor mij'. Plus het feit dat ik, als ik naar de universiteit wil, ver moet reizen of ver op kamers moet gaan (Qua universiteiten trekt Groningen mij het meest). Momenteel ben ik op zoek naar een kamer in Zwolle of Deventer, dus dan is een Hbo docent aan het Windesheim erg aantrekkelijk.

Ik heb met vrienden afgesproken dat ik 1 maart moet weten wat ik wil doen, dus ik moet zeggen dat ik alle reacties echt waardeer, zo denk ik nog eens na over dingen die ik anders snel over het hoofd zou zien dank jullie wel!
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 00:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Als jij de hulpverlening in gaat met dergelijke twijfels over jezelf lig je binnen no time thuis op de bank met een burnout. De shit die je daar af en toe over je heen zal krijgen, en met name de onoplosbaarheid van de problemen...

Geschiedenis daarentegen is vrij breed. Niet erg sterk op de arbeidsmarkt binnen het eigen vakgebied, maar goed, als algemene zaken jouw ding zijn en je nog niet weet waar je heen wilt met een baan is het wellicht een goede deal.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 09:53
Verwijderd
Dergelijke twijfels kunnen je die problemen in de hulpverlening ook juist doen 'overleven'.

@TS: Een andere mogelijke optie is om naast psychologie (of mwd) iets anders te doen?

Als je ambiteus bent en graag het beste uit jezelf wilt halen zou ik eerder voor een universitaire studie gaan dan voor een HBO lerarenopleiding (maar je kunt natuurlijk ook eerst HBO doen en dan daarna alsnog uni).
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 10:44
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Citaat:
Dergelijke twijfels kunnen je die problemen in de hulpverlening ook juist doen 'overleven'.

@TS: Een andere mogelijke optie is om naast psychologie (of mwd) iets anders te doen?

Als je ambiteus bent en graag het beste uit jezelf wilt halen zou ik eerder voor een universitaire studie gaan dan voor een HBO lerarenopleiding (maar je kunt natuurlijk ook eerst HBO doen en dan daarna alsnog uni).
Ja daar ben ik het wel mee eens, als ik nu een docenten opleiding hbo zou doen, zou ik natuurlijk nog een universitaire master willen doen. In begin steeds meer te voelen voor een Hbo docenten opleiding, omdat dat me erg leuk lijkt (vriendinnen van mij doen het en die hebben erg positieve ervaringen ermee) en hij zit hier in de buurt, wat ik een heel groot voordeel vind.
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:39
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
(Misschien heb je hier al over na gedacht, maar omdat ik er in het topic niets over lees zeg ik het toch maar even)

Je vertelt wel leuk over wat je interessant vind enzo, en dat is ook erg handig om te weten, maar mij lijkt het het beste om goed na te denken over wat je wilt doen later als je groot bent (). Ik vind bijvoorbeeld Engels ook ontzettend interessant, en het lijkt me erg leuk om te studeren, maar de dingen die je er later mee kunt trekken mij helemaal niet (je kunt trouwens ook docent Engels op de middelbare school worden met Engels op de universiteit, dan moet je alleen een lerarenopleiding master van een jaar doen).
Dus niet alleen kijken of je de studie leuk vindt om te doen, maar kijken naar het arbeidsperspectief en bedenken of je je dat later ziet doen.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 21:57
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Ik probeer ook heel erg te denken aan wat ik later wil, maar ik weet het echt niet
En daardoor kijk ik nu juist heel gericht naar opleiding, naar iets wat ik leuk vind. Ik ben 18, ik weet niet wat ik over 30 jaar nog als beroep wilt uitoefenen, dat is mijn grote probleem ook. Ik weet wel dat ik Engels leuk vind en dat ik daar wel iets mee wil doen

Docent lijkt me een leuk vak, ik werk momenteel ook met kinderen (crisisopvang en gedragsprobleemkids opvang) en dit bevalt me super goed, ook met de oudere kinderen, die overigens soms net zo oud als ik zijn. Toch wel een uitdaging! Dit was de voornaamste reden dat ik geen hbo docent Engels deed direct na de havo: ik was bang dat ik over me heen zou laten lopen door oudere kinderen.

Ik krijg het idee dat ik al in de goede richting begin te denken, denk dat het toch iets met Engels wordt.
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 23:31
Fatum
Fatum is offline
Al je nog geen duidelijk beeld hebt van wat je "later" wilt worden, kun je dat beter even loslaten en vooral kijken welke opleiding je heel erg aanspreekt. Je moet de opleiding kiezen waar je denkt plezier in te kunnen hebben, en in jouw situatie denk ik ook een waar je veel kanten mee op kunt. Als je nu geforceerd gaat nadenken over je toekomst, zal er waarschijnlijk nooit dát uitkomen waar je hart echt ligt.

of.....ga lekker in Engeland studeren
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 23:54
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
American Studies? (a)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 23:57
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Ik probeer ook heel erg te denken aan wat ik later wil, maar ik weet het echt niet
En daardoor kijk ik nu juist heel gericht naar opleiding, naar iets wat ik leuk vind. Ik ben 18, ik weet niet wat ik over 30 jaar nog als beroep wilt uitoefenen, dat is mijn grote probleem ook. Ik weet wel dat ik Engels leuk vind en dat ik daar wel iets mee wil doen

Docent lijkt me een leuk vak, ik werk momenteel ook met kinderen (crisisopvang en gedragsprobleemkids opvang) en dit bevalt me super goed, ook met de oudere kinderen, die overigens soms net zo oud als ik zijn. Toch wel een uitdaging! Dit was de voornaamste reden dat ik geen hbo docent Engels deed direct na de havo: ik was bang dat ik over me heen zou laten lopen door oudere kinderen.

Ik krijg het idee dat ik al in de goede richting begin te denken, denk dat het toch iets met Engels wordt.
Dan zou ik wel voor Engels op de uni gaan als ik jou was, dan heb je wat meer mogelijkheden dan met de lerarenopleiding op t hbo.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 00:20
Verwijderd
Overweeg ook Taal- en Cultuurstudies in Utrecht. Kun je Engels en Geschiedenis mooi combineren.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 09:12
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Ja ik overweeg inderdaad iets met Engels te doen, en idd univeresiteit is breder dan hbo docent dus dat is wel een voordeel. Ik ga er nog eens goed overnadenken

en bedankt voor alle reacties!
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-02-2008, 20:05
Verwijderd
Citaat:
(Misschien heb je hier al over na gedacht, maar omdat ik er in het topic niets over lees zeg ik het toch maar even)

Je vertelt wel leuk over wat je interessant vind enzo, en dat is ook erg handig om te weten, maar mij lijkt het het beste om goed na te denken over wat je wilt doen later als je groot bent (). Ik vind bijvoorbeeld Engels ook ontzettend interessant, en het lijkt me erg leuk om te studeren, maar de dingen die je er later mee kunt trekken mij helemaal niet (je kunt trouwens ook docent Engels op de middelbare school worden met Engels op de universiteit, dan moet je alleen een lerarenopleiding master van een jaar doen).
Dus niet alleen kijken of je de studie leuk vindt om te doen, maar kijken naar het arbeidsperspectief en bedenken of je je dat later ziet doen.
Mja, dat is niet echt heel erg boeiend. Genoeg mensen die ik ken en al langer werken hebben makkelijk kunnen switchen naar iets compleet anders.
Mijn pa bijvoorbeeld heeft Werktuigbouwkunde gedaan en is in die hoedanigheid ook bij Philips begonnen, het werk dat hij nu doet heeft er nog zijdelings iets mee te maken maar dat beperkt zich tot productkennis. Wat hij nu doet heeft meer met Rechten te maken dan met Werktuigbouwkunde.
De studie die je hebt gedaan helpt natuurlijk wel maar er zijn zat mogelijkheden om te switchen gedurende je carrière.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 20:22
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Citaat:
Mja, dat is niet echt heel erg boeiend. Genoeg mensen die ik ken en al langer werken hebben makkelijk kunnen switchen naar iets compleet anders.
Mijn pa bijvoorbeeld heeft Werktuigbouwkunde gedaan en is in die hoedanigheid ook bij Philips begonnen, het werk dat hij nu doet heeft er nog zijdelings iets mee te maken maar dat beperkt zich tot productkennis. Wat hij nu doet heeft meer met Rechten te maken dan met Werktuigbouwkunde.
De studie die je hebt gedaan helpt natuurlijk wel maar er zijn zat mogelijkheden om te switchen gedurende je carrière.
Dat is waar, ik merk ook aan mezelf dat ik een opleiding zie als iets absoluuts, dat je toekomst bepaald ofzo. Moet maar eens van dat beeld af ziet te komen
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 17:27
Hell_Inc
Avatar van Hell_Inc
Hell_Inc is offline
Ik wou jullie allemaal bedanken voor jullie reacties!

Hierbij wou ik jullie even laten weten dat ik de knoop doorgehakt heb en een belissing gemaakt hebt: Ik heb gekozen om hbo docent Engels aan het Windesheim te gaan studeren volgend jaar.
__________________
...I am the finger down your spine when all the lights are out...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 18:26
Fatum
Fatum is offline
Fijn voor je, dat je een besluit hebt kunnen nemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie zit ik in de frienzone of niet. of wat wilt zij mij duidelijk maken? THNX :)
tony1357
5 26-01-2014 20:14
Liefde & Relatie In de knoop/Hoe verder met dit meisje ?
ziezegraag
17 12-03-2009 15:21
Psychologie Onzeker, in de knoop met mezelf, enzovoort...
Diaantjeh
4 05-06-2008 09:46
Studeren In de knoop met studiekeuze
Verzenden
9 19-04-2007 16:31
Psychologie Met mezelf in de knoop
TiM
7 11-05-2004 20:31
Levensbeschouwing & Filosofie Met jezelf in de knoop zitten, een luxe-probleem?
Nieni
14 19-08-2003 19:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.