Oud 06-11-2008, 16:29
Emma2812
Avatar van Emma2812
Emma2812 is offline
Hoi. Ik moet binnen een paar maanden een profiel kiezen, en aangezien ik heel vaak van keuze verander, ben ik er alvast over aan het nadenken om uiteindelijk tot een goede beslissing te komen. Ik zit nu in 3vwo (atheneum) en haal wel behoorlijke cijfers, behalve voor wiskunde en natuurkunde. Maar goed, ik zit dus te twijfelen over welk profiel ik moet gaan kiezen. Het wordt C&M+E&M (dubbelprofiel, het is gewoon C&M met economie) of N&G. Ik vind het echt heel moeilijk te beslissen omdat ik nog niet precies weet wat ik later wil studeren en laat staan wat voor beroep ik ga kiezen.
Misschien wil ik wel rechten studeren, om later advocaat te worden. Hier heb je geen speciaal profiel voor nodig, dus dat is wel fijn. Dan kan ik namelijk kiezen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben (oftewel: C&M profiel mét economie, zodat ik altijd nog het bedrijfsleven of zo in kan gaan). Maar ik zat ook te denken aan de studie geneeskunde, om vervolgens de psychiatrische kant op te gaan... Dan heb ik dus N&G nodig.
Als ik N&G kies, heb ik weer niet de vakken die ik leuk en interessant vind.

Bij C&M heb ik keuze uit deze vakken (de vakken die aangekruist zijn ben ik van plan te nemen)
Verplichte vakken: (X) nederlands, (X) engels, (X) maatschappijleer, (X) LO, (X) anw, (X) godsdienst, (X) ckv < allemaal verplicht >
(X) frans, ( ) Duits < keuze uit frans of duits >

Profiel: (X) Geschiedenis, (X) Wiskunde A, ( ) Wiskunde C < geschiedenis verplicht, keuze uit wisA of wisC >

Profielkeuzevakken: (X) economie, ( ) aardrijkskunde < keuze uit eco of ak >
( ) Duits, ( ) frans, ( ) kudr, (X) kubv, ( ) filosofie < één uit dit rijtje >

Vrij deel: ( ) frans, ( ) duits, ( ) informatica, ( ) m&o, ( ) aardrijkskunde, ( ) economie, ( ) bsm, (X) Filosofie < één uit dit rijtje >


En bij N&G:
Verplichte vakken: (X) nederlands, (X) engels, (X) maatschappijleer, (X) LO, (X) anw, (X) godsdienst, (X) ckv < allemaal verplicht >
(X) frans, ( ) Duits < keuze uit frans of duits >

Profiel: (X) Biologie, (X) Scheikunde, (X) Wiskunde A, ( ) Wiskunde B < bio en schei verplicht, keuze uit wisA of wisB >

profielkeuzevakken: (X) natuurkunde, ( ) aardrijkskunde < één kiezen >

Vrij deel: ( ) Frans, ( ) Duits, (?) kubv, (?) filosofie, (?) geschiedenis, ( ) kudr, ( ) informatica, ( ) economie, ( ) m&o, ( ) wiskunde D, ( ) natuurkunde, ( ) bsm, ( ) aardrijkskunde

Bij het N&G profiel weet ik nog niet of ik dan kubv, filosofie of geschiedenis wil kiezen.
Ik vind het alledrie leuk. Weet iemand waar ik het meeste aan heb?

Het verstandigst zou natuurlijk zijn N&G te kiezen met de vakken zoals hierboven staat, maar natuurkunde is niet bepaald mijn sterkste vak. En ik moet dan kiezen uit kubv, gs en filosofie, wat ik heel moeilijk vind aangezien ik ze het liefst allemaal heb. Bij het C&M profiel heb ik ze gewoon alledrie.

is er iemand die tips of advies voor me heeft?

Bedankt,

Emma.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2008, 18:35
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Hoe slecht ben je in wiskunde en natuurkunde? Indien je er een 7 of hoger voor staat moet je het gewoon kunnen volgen.

Mijn advies doe als het mogelijk is NG met wiskunde B (verbreed het aantal opleidingen dat je kan volgen) en natuurkunde (zonder natuurkunde geen toelating geneeskunde) en kies als keuze vak economie (geeft namelijk toegang tot vele economische studies).

Ik ben zelf toen in die tijd met iets van een 6.6 voor wiskunde, wi B12 gaan doen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:14
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je twijfelt of je Natuur en Gezondheid wel aan zult kunnen, overleg dan eens met je docenten in de exacte vakken wat zij denken. Zij kennen zowel de bovenbouwstof als jouw huidige resultaten en kunnen je vast veel beter advies geven dan wij dat nu kunnen

Ik zou me ook bedenken dat Geneeskunde een numerus fixus kent, dus dat je zult moeten loten. Met hogere cijfers kom je in een hogere lotingsklasse terecht. Je schrijft dat je niet goed bent in de exacte vakken, maar het gemiddelde kun je natuurlijk ophalen met je andere vakken. Hoe dan ook betekent het dat je niet zeker weet of je wel toegelaten zult worden. Dat lijkt me ook iets om rekening mee te houden (maar niet heel erg veel, want je kunt dan sowieso nog een hoop maatschappelijke studies volgen, zoals je zelf al schrijft).

Daarnaast kan ik eigenlijk niet achterhalen waar je voorkeur voor Psychiatrie vandaan komt; je lijkt de weg ernaartoe niet leuk te vinden, in ieder geval niet zo leuk als de weg naar een economische of maatschappijgerichte opleiding (en de opleiding daarna). Vind je het zelf de moeite wel waard om Natuur en Gezondheid te kiezen?

Leg dit probleem ook eens voor aan je decaan, hij of zij is er juist voor om je te begeleiden bij je profielkeuze en toekomstplannen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 19:57
blablatje
blablatje is offline
Tenzij je echt al helemaal een roeping hebt, veranderen de meeste mensen tussen hun 14e en hun 18e nog twintig keer van "later-wil-ik-worden". Natuurlijk is het belangrijk om een profiel te kiezen met nuttige vakken, maar het is net zo belangrijk om een profiel te kiezen waarbij je gemotiveerd bent.

En nog iets anders:
Je twijfel tussen rechten en geneeskunde klinkt eigenlijk een beetje je nog helemaal niet hebt verdiept in wat voor studies er allemaal zijn, want rechten en geneeskunde hebben maar twee dingen gemeen: het ene is dat iedereen er wel eens van gehoord heeft, en het andere is dat iedereen wel een idee heeft over wat je ermee wordt. Maar een studie doen om daarmee een beroep te bereiken is eigenlijk niet erg academisch. Er zijn honderden studierichtingen, met de meeste word je een "loog" die nog alle kanten op kan. Je hoeft je daar nu in de derde echt nog niet in te verdiepen, maar bedenk vast dat het breder is dan het op het eerste gezicht lijkt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 20:13
Verwijderd
Neem N&G. C&M is een pretpakket en ik ken veel mensen die in 5 VWO zaten en enorme spijt hadden van hun keuze omdat alle leuke vervolgopleidingen niet voor C&M toegankelijk zijn. Ze zijn uiteindelijk maar doorgegaan met C&M, omdat ze anders weer vanaf 4 VWO moesten beginnen en waren ze 1-2 jaar en veel moeite kwijt. Na het halen van hun diploma moesten ze bijspijkercursussen volgen om te mogen starten met hun opleiding.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 21:24
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Probeer eens N&G met het nieuwe vak (sinds 2007 ingevoerd) NLT in het profieldeel. Dan hoef je geen Natuurkunde te kiezen Ik weet niet of je bij het VWO in het N&G-profiel Wiskunde A mag kiezen, maar probeer 't maar toch. En dan kun je bijvoorbeeld Natuurkunde in het vrije deel kiezen. Als je dan in de knoop raakt met Natuurkunde heeft dat géén invloed op je profielvakken.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 21:25
Verwijderd
Je weet niet precies wat je wil. Neem dus het hoogste profiel als je denkt dat je dat aankan, N&G (of hoger nog, N&T, maar dit is geen optie, zeg je), want dit geeft je de meeste opties.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 22:09
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Je weet niet precies wat je wil. Neem dus het hoogste profiel als je denkt dat je dat aankan, N&G (of hogersaai-nerdy'ig nog, N&T, maar dit is geen optie, zeg je), want dit geeft je de meeste opties.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 12:23
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Probeer eens N&G met het nieuwe vak (sinds 2007 ingevoerd) NLT in het profieldeel. Dan hoef je geen Natuurkunde te kiezen Ik weet niet of je bij het VWO in het N&G-profiel Wiskunde A mag kiezen, maar probeer 't maar toch. En dan kun je bijvoorbeeld Natuurkunde in het vrije deel kiezen. Als je dan in de knoop raakt met Natuurkunde heeft dat géén invloed op je profielvakken.
Zonder natuurkunde geen toelating tot biologie , geneeskunde etc etc , dus dit is een bijzonder slecht idee.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 08-11-2008, 12:54
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dat is nu wel zo, maar ze voeren elke tijd wel wat wijzigingen door in de toelatingseisen. Zoals bij geneeskunde, eerst moest je wiskunde-B in je pakket hebben en nu ben je met Wiskunde-A ook toelaatbaar. Waar je voorheen bij de HBO-opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek Natuurkunde in je pakket moest hebben gaan ze dat in NLT wijzigen.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Profielkeuze ( C&M of N&G )
Jessie463
1 10-06-2015 08:12
Studeren N&G of C&M
Mrs. Angel
7 06-01-2011 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.