Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 15:48
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:45 :
Of je anders behandeld wordt, dat is aan jezelf. En als jij het zeker wilt weten, waarom dan luisteren naar wat de leraren zeggen? Het gaat toch niet over hun? En je hoeft ze het niet eens te vertellen als je het hebt en je niet wilt dat ze het weten.
Ze zeiden dat ik dan naar de havo moest ofzo. Maar misschien heb je gelijk dat ze het niet hoeven te weten. Dat zou wel fijn zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2004, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:46 :
Weet ik ook. Ik zou soms ook wel willen ruilen met iemand die bijvoorbeeld wel goed is in rekenen enzo. Maar ik accepteer ook gewoon dat dat er niet in zit. Mensen met dyslexie kunnen een heel fijn leven leiden, dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Natuurlijk kunnen mensen een heel fijn leven leiden...dyslexie heeft weinig te maken met wel of geen fijn leven hebben, iig niet per se.

Iemand met dyslexie accepteert ook vaak genoeg dat goed lezen, schrijven en heel veel andere dingen goed kunnen doen er niet in zit, maar dat lost het probleem van niet het niveau/de opleiding kunnen doen wat er in zit/die je wilt doen niet op.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:48 :
Ze zeiden dat ik dan naar de havo moest ofzo. Maar misschien heb je gelijk dat ze het niet hoeven te weten. Dat zou wel fijn zijn.
Als jij gewoon goede cijfers haalt, dan kunnen ze je niet verplichten om havo te gaan doen, lijkt mij.

Natuurlijk hoeven ze het niet te weten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:57
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:49 :
Als jij gewoon goede cijfers haalt, dan kunnen ze je niet verplichten om havo te gaan doen, lijkt mij.

Natuurlijk hoeven ze het niet te weten.
Dat lijkt mij ook! En ik denk dat een school geen leerling opeens van een niveau lager zetten vanwege een leerstoornis wat ontdekt word in de hoeveelste klas zit je.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:46 :
Ik zou soms ook wel willen ruilen met iemand die bijvoorbeeld wel goed is in rekenen enzo.
Misschien een klein voordeeltje: Wiskunde heb je na je opleiding zelden meer nodig, tenzij je er echt iets mee wilt gaan doen. En dingen als 1+1 kun je vast wel (zo niet, dan zou ik me als ik jou was toch idd op dyscalculie laten testen, wat die leraren ook zeggen), maar dingen als sinus, cosinus, tangens, enz. gebruik je echt zelden tot nooit meer.
En zijn er geen profielen met weinig wiskundige dingen (C&M oid bv)? Zou toch ook al een heel stuk schelen. Maakt het niet minder rot ed, maar misschien wel 'dragelijker'?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:59
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:31 :
Dan vind ik dat iedereen extra tijd moet krijgen, wij hebben ook te maken met onvoldoendes door te weinig tijd.
Maar van jullie wordt verwacht dat je het binnen de tijd kan. Als jij iets niet binnen de tijd af hebt komt dat doordat je het moeilijk vindt, of niet snel genoeg redeneert. En dan is het niveau waarschijnlijk te hoog voor je.

Als een persoon met dyslexie niet binnen de tijd de stof kan afhebben is dat omdat diegene bijvoorbeeld alleen al de vragen niet begrijpt, omdat hij ze bijvoorbeeld verkeerd leest. Of van een woord een ander woord maakt.

En ik vind het ook nog steeds gemeen als dyslectische kinderen worden afgestraft op iets wat er gewoon niet bij ze ingestampt kan worden. Zoals spellingsfouten. En jij wil dan dat ze hetzelfde worden beoordeeld als jij. Zij krijgen dan dus ontzettend lage cijfers, en dat werkt niet bepaald motiverend.

Sorry ik ben het echt absoluut niet eens met je.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 16:01
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ff een lijstje met maatregelen die kunnen genomen worden voor leerlingen met dyslexie. Zodat iedereen bij is.
  • Maatregelen om leergedrag te structureren
  • Zet extra uitleg op papier
  • Geef grammaticaregels
  • Controleer of de opdracht begrepen is
  • Geef leerlingen handreikingen hoe het beste te leren
  • Geef bij de methode behorende software
  • Leer een leerling technieken om zichzelf te controleren
  • Spreek Nederlands bij het uitleggen van leerstof van een vreemde taal
  • Zet huiswerk op het bord
  • Geef hulp bij planning en maken huiswerk
  • Geef aan wat de leerling wel en niet goed doet
  • Sta alle hulpmiddelen toe die lezen en schrijven vergemakkelijken

    Maatregelen waardoor een leerling minder hinder ondervindt van zijn dyslexie
  • Vergelijk de leerling niet met zijn klasgenoten
  • Beoordeel het resultaat, niet de spelling
  • Overhoor niet alleen schriftelijk
  • Geef goede kopieën en foutloze dictaten
  • Geef indien nodig vergrote teksten
  • Geef extra tijd voor proefwerken
  • Hanteer spellingcijfers bij moderne vreemde talen; herhalingsfouten niet meerekenen
  • Zorg voor een goede overzichtelijke lay-out
  • Vocabulairelijsten/-boekjes niet gebruiken
  • Sta gebruik van hulpmiddelen toe zoals bijvoorbeeld laptop
  • In de toekomst: elektronisch boek met kunstmatige stem De bovenstaande maatregelen kunnen als schoolafspraken opgenomen worden in het beleid ten aanzien van het omgaan en begeleiden van leerlingen met dyslexie.

    Ik vind het bovenst staande toch wel redelijk, natuurlijk geld niet alles voor ieder.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 16:53
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Laat je niet afschrikken door de lengte, ik heb gewoon alle reply's meegenomen. Ik hoop dat je er wel op in wil gaan.

Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 10:08 :
*Knip*
Maar dat het duidelijker kan, dat ben ik wel met je eens.
Natuurlijk willen ze er niet mee te koop lopen, maar je kan een kind met dyslexie goed begelijden en zeggen wat er mogelijk is. Je kan ook niet verwachten dat je meteen veel weet van de mogelijkheden. Een goede, duidelijke beglijding is zeer nuttig. Maar ik denk wel dat we het eens zijn

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:39 :
Nee dat heeft te maken met hoeveel tijd je krijgt. Ik ben soms ook nog niet klaar in de tijd die ik krijg, of ik lees over sommige vragen En dan merk ik bij het uitdelen dat ik heel veel goed zou hebben gehad omdat ik het wel allemaal wist. Dus ik word wel op mijn leesvermogen afgerekend.

Wat ik bedoelde was dat ik mijn repetitie soms ook niet af krijg omdat ik te lang over het begrijpen van de vragen etc. doe. Zou ik dan ook meer tijd moeten hebben om de vragen goed te kunnen lezen? Zelfs mensen zonder dyslexie kunnen moeite met lezen hebben.
Waar jij het over hebt is heel wat anders. Wie zegt dat dyslectische mensen altijd met hen tentamen klaar zijn na ze de extra tijd hebben volgemaakt? Ik heb zelfs met extra tijd een aantal tentamens nog niet af. Daarom zijn er normen aan die tijd waardoor het niet eindeloos wordt, dus het niveau blijft goed.
Dyslexie is heel wat anders dan alleen maar moeite hebben met lezen. Volgens mij vergeet jij dat af en toe of begrijp je niet helemaal wat het is.

Citaat:
Edit: ik ben trouwens niet onvriendelijk tegen dyslectische mensen. Mijn broer heeft het ook en ik kan heel goed met hem opschieten. Ik weet daarom ook hoe moeilijk het is als je met dyslexie niet goed in b-vakken bent, want dan ben je eigenlijk nergens meer echt goed in. Ik vind gewoon dat er een beetje gediscrimineerd word op basis van de aandoeningen die je hebt.
Je klinkt wel jaloers Je vind het dom dat mensen extra tijd krijgen vanwege dyslexie en het niet eerlijk omdat jij het niet krijgt als je een proefwerk niet af krijgt. Maar zoals ik zei, die extra tijd is niet onbeperkt en ook geen garantie dat je het wel af krijgt.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:45 :
Ik had trouwens nog een vraag. Kunnen dyslectische kinderen niet gewoon net als 'normale' kinderen behandeld worden.
Graag, ik wordt er af en toe wel heel erg moe van dat mensen denken dat ik dom ben. Maar dat is niet wat je bedoelt

Citaat:
Dus dat bij taalvakken niet met het aantal fouten word gesjoemeld. Dan kunnen de leraren bij de eindbeoordeling rekening houden met de dyslexie en als het kind dan duidelijk heel goed is in b-vakken dat het kind dan de b-richting in mag. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, weet je als dyslectisch iemand dat je ook eerlijk beoordeeld word. Ik zou namelijk niet bij een wedstrijd extra punten voor mijn handicap willen krijgen, beoordeel me dan maar eerlijk.
En hier ben ik het ook niet met je eens. Ik heb het al in eerdere reply's uitgelegt en ik vind het jammer dat je daar niet opin bent gegaan. Verder ben ik het ook eens met Leonoor, als je op het einde rekening gaat houden is het in feite nog oneerlijker. Nu is het zo dat het niveau wel gelijk blijft, met alleen een beetje extra tijd voor het lezen en schrijven en op die manier die jij voorstelt kan je alle onvoldoendes laten vallen.
Ik ben ook voorstander van het niet mee laten tellen van schrijffouten. Toen ik zelf in de onderbouw zat had ik een lerares Duits die ongeveer hetzelfde vond als jij. Geen extra dingen. Maar het gevolg was dat ik echt mijn uiterste best deed om toch een voldoende te halen, maar het niet lukte omdat ik dyslectisch ben. Ik wist de woorden wel, maar ik kon ze gewoon niet op de juiste manier schrijven, waardoor ze gewoon fout werden gerekent en ik een onvoldoende kreeg alleen omdat ik ze niet op de juiste manier kon schrijven (vreemde talen zijn nog veel moeilijker dan je moedertaal als je dyslectisch bent)

Dat je meteen de b-richting in gaat en je talen vergeet is nou ook weer niet zo geweldig. In veel bètastudie's heb je boeken in vreemde talen die je wel moet kunnen lezen en begrijpen. In het afgelopen jaar dat ik Biologie gestudeerd heb had ik maar 1 studieboek in het nederlands en de rest was allemaal engels. Je moet dus ook gewoon talen leren, ondanks dat het heel erg moeilijk is. En als dat beetje extra tijd en het laten wegvallen van schrijffouten er nu voor zorgt dat men de talen wel redelijk zou kunnen leren (hoeven nou ook geen achten en negens te zijn) is dat toch alleen maar toe te juigen?

Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 12-08-2004 @ 16:05 :
Het enige waar ik mij aan stoor bij dyslexie, is dat het door sommige mensen wordt gebruikt als excuus voor het feit dat ze gewoon niet zo goed meekunnen. Dat valt mij in ieder geval erg op in mijn omgeving. Inzicht en logica is immers wat anders dan dyslexie. Uiteraard heb je verschillende degradaties en ik heb er voor de rest ook geen verstand van, maar dat moest ik ff kwijt
Dat is ook irritand ja. Maar ik wil er toch even een aantekening bij maken. Door dyslexie heb je moeite met lezen en als er echt een keer veel moeilijke dingen gelezen moeten worden kan het wel dat je wat gaat achterlopen omdat het jou meer tijd en energie kost. In dat geval komt dat gewoon door de dyslexie en kan je dat vind ik ook gewoon zeggen.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:21 :
Ik kan er ook niks aan doen dat ik een afwijking heb waardoor ik totaal niet goed in b-vakken ben. Maar dat betekent niet dat ik daardoor anders behandeld wil worden.
Nogmaals, dyslexie is wezenlijk iets anders dan alleen maar slecht in iets zijn. En Leonoor heeft gelijk, ik zou zo met je willen ruilen om normaal te kunnen zijn en ook zo behandelt te worden.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:22 :
Dat er heel veel aspecten in intelligentie zitten die bij mensen met dyslexie ontbreken omdat ze dus die aandoening hebben.
Zoals ook al eerder gezegt kan je het stempel dyslectisch niet krijgen als je een laag iq hebt. Dat moet zeker normaal of hoger zijn. Als je daar niet aan voldoet krijg je het stempel ook niet. Inteligentie heeft met veel meer dingen te maken dan alleen goed kunnen spellen of ruimtelijk inzicht.


Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:24 :
Ik dacht dat vwo meer van het inzicht hebben dan van het dingen uit je hoofd leren was...? Dat is mij iig altijd verteld. Maar goed, dingen moeilijk uit je hoofd kunnen leren kan idd een kenmerk van dyslexie zijn. Maar ik versta onder leren toch eigenlijk wel (veel) meer dan dat. Bv. door dingen te doen en door ervaring leer je ook.

Ligt er maar net aan welke betekenis je aan 'leren' verbind.
Mijn ervaring is dat je op het vwo veel inzicht nodig hebt en de feitjes moet je natuurlijk ook wel kennen omdat je aan inzicht alleen niks hebt.
Ik kon heel erg moeilijk woordjes uit mijn hoofd leren (Bij de talen), maar met veeeel tijd kon ik het meeste wel onthouden alleen niet hoe ik ze moest schrijven.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:28 :
Inderdaad, ik wil ook wel een hoger cijfer voor wiskunde of extra tijd bij een groot proefwerk Vind trouwens ook echt dat je mensen niet moet voortrekken.
Maar die extra tijd is geen voortrekken. Jij hebt dat gevoel misschien wel, maar dat is het dus niet.

Citaat:
Het is maar wat je als definitie voor intilligentie hebt. Sommige mensen met dyslexie zijn heel goed in bijvoorbeeld de b-kant en die moeten dus inderdaad een kans krijgen daarin verder te gaan. Maar daarbij moet niet extra tijd gegeven worden bij taalvakken, misschien meer hulp om beter om te gaan met reps. En wat ik ook al heb gezegd, dat er word 'vergeten' dat ze slechte cijfers voor taalvakken hebben.
Je hebt ook mensen met Dyslexie die liever een alfa studie gaan doen (dat hoeven dan niet persee de talen zelf te doen) Dus ze moeten ook gewoon de kans hebben op een M profiel.

Citaat:
Op mijn manier is het eerlijk, de ware resultaten worden niet achtergehouden. Er moet rekening gehouden met dyslexie maar niet op de manier die men nu gebruikt. Meteen in een b-richting kan niet. Maar als je de eerste jaren gewoon op mijn manier rekening houd, de slechte taalcijfers niet meetrekken in de beslissing tot overgaan, dan is het mogelijk daarna een b-richting op te gaan.
Nee, het is niet eerlijk. Zijn dat ware resultaten? Ik zie juist de resultaten waarbij men wat extra tijd heeft gekregen als de ware resultaten. Dar zijn namelijk de resultaten die je gehaalt zou hebben als je dyslexie er niet was. (Ook niet helemaal natuurlijk, de extra tijd compenseert niet alles, maar wel wat betreft het trager lezen en formuleren)

Jij vergeet dat dyslexie niet alleen op de talen terug slaat. Je hebt ook last van dyslexie als je een scheikunde tentamen maakt ofzo (om maar een betavak te noemen). Daar moet je ook lezen en formuleren, dus ook bij die vakken moet je er rekening mee houden.


Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:31 :
Dan vind ik dat iedereen extra tijd moet krijgen, wij hebben ook te maken met onvoldoendes door te weinig tijd.
Zoals ik al vaker gezegt heb is die extra tijd geen garantie dat je het toch afkrijgt. Dyslectische mensen kunnen hun tentamen na die extra tijd net zo goed niet afhebben. Als de meerderheid van de mensen een tentamen niet afkrijgt in de daarvoor bestemde tijd krijgen dyslectici het ook vaak niet af.
Van jullie wordt verwacht dat je het binnen die tijd kan afkrijgen en van ons wordt verwacht dat we het binnen een vastgestelde tijd die iets langer is dan die van jullie kunnen afkrijgen.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:36 :
Het gaat erom wat juist is, in de grondwet staat bijvoorbeeld dat je mensen niet mag achterstellen. Ik word raar genoeg in dit geval achtergesteld
Dat is hier het probleem. Jij voelt je achtergestelt terwijl dat helemaal niet zo is. Als we het zouden omdraaien. Voor mensen met dyslexie gebeurt helemaal niks. Dat betekent dat die mensen wel heeel erg veel harder moeten werken om de cijfers te halen die ze nodig hebben (wat dan niet meer te doen wordt voor een grote groep), terwijl ze het net zo goed weten als jij alleen iets meer moeite hebben met het lezen, formuleren en schrijven. Dat noem ik pas achterstellen en wel het achterstellen van mensen met een handicap (ookal vind ik het stom om het handicap te noemen, net alsof je dommer bent).

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:44 :
Nee het gaat om beoordelingen. Ik vind wel dat dyslectische mensen de kans moeten krijgen de b-kant op te gaan. Zie mijn vorige posts.
Dyslectische mensen moeten ook de kans krijgen om de a kant op te gaan. Iemand die dyslectisch is zal echt niet zo snel een taal gan studeren, maar wel economie en dan heb je een M profiel. En nogmaals, je moet niet denken dat je bij b-vakken helemaal geen last hebt van dyslexie. Zie ook mijn vorige posts.

Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:45 :
Ik denk dat veel mensen er al wel over nadenken, mede doordat er in de omgeving van mensen ook echt wel op- en aanmerkingen over gemaakt worden. Maar ook omdat mensen met dyslexie ook echt niet uit een ei komen en bepaalde dingen zelf ook wel bedenken en er over nadenken ed.
Mee eens.

Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:48 :
Ze zeiden dat ik dan naar de havo moest ofzo. Maar misschien heb je gelijk dat ze het niet hoeven te weten. Dat zou wel fijn zijn.
Dat is mij ook vaak genoeg vertelt, maar als je gewoon je best doet en het haalt hebben ze geen recht om je naar havo te sturen.

Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 17:01 :
Ff een lijstje met maatregelen die kunnen genomen worden voor leerlingen met dyslexie. Zodat iedereen bij is.
*knip* Ik vind het bovenst staande toch wel redelijk, natuurlijk geld niet alles voor ieder.
Ik ook.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 17:04.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 17:53 :
En nogmaals moet je niet vergeten dat je bij b-vakken helemaal geen last hebt van dyslexie.
Klopt die zin...?

Volgens mij is het nl zo dat je ook bij b-vakken vaak ook last hebt van je dyslexie, misschien niet altijd direct, maar dan wel indirect.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 17:08
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 17:58 :
Klopt die zin...?

Volgens mij is het nl zo dat je ook bij b-vakken vaak ook last hebt van je dyslexie, misschien niet altijd direct, maar dan wel indirect.
niet echt, hij is bizar. Ik heb hem aangepast, bedankt

Ik denk dat je er toch wel aardig direct last van hebt, alleen is dat anders dan bij de talen. Proefwerken van talen hebben gewoon een hele andere opzet als een bèta proefwerk.
Je moet echt goed lezen, extra goed zelfs omdat je goed moet begrijpen wat ze vragen voor je andwoord gaat geven en als je al 1 woordje mist in de vraag kan je een heel verkeert andwoord krijgen. Daarbij moet je het ook op een goede manier opschrijven (vooral de formuleren) wat ook moeilijker kan zijn. Dus vanwege het lezen heb je er wel direct last van.
Ik heb dat heel erg gemerkt bij biologie het afgelopen jaar. Ik had op de middelbare zoiets van als ik straks op mijn betastudie zit heb ik er bijna geen last meer van, maar dat is me toch behoorlijk tegen gevallen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 19:17
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 15:53 :
Ik ruik meer iets van jaloezie.

Ik zie het omgekeerd, ik zou het oneerlijk vinden als een heel intelligent iemand niks zou kunnen bereiken door die dyslexie. Ik hoop dat ik iemand als Ieke een beetje als 'voorbeeld' mag gebruiken. (Voor de duidelijkheid: Ieke heeft dus niet niks bereikt, maar juist wel heel veel. )
Je kan het ook op een andere manier zien. Iemand die verder intelligent is, maar alleen fouten maakt met talen, moeite heeft met lezen en woorden door elkaar haalt waardoor hij/zij de toets niet goed maakt, maar niet getest is op dyslexie, die wordt dus gewoon naar het vmbo gestuurd. Sommige scholen doen daar helemaal niks aan. Ik kan dus best begrijpen dat sommige mensen dus jaloers zijn omdat ze zelf de kansen om op een hoger niveau te doen niet kregen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 20:06
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:57 :
Misschien een klein voordeeltje: Wiskunde heb je na je opleiding zelden meer nodig, tenzij je er echt iets mee wilt gaan doen. En dingen als 1+1 kun je vast wel (zo niet, dan zou ik me als ik jou was toch idd op dyscalculie laten testen, wat die leraren ook zeggen), maar dingen als sinus, cosinus, tangens, enz. gebruik je echt zelden tot nooit meer.
En zijn er geen profielen met weinig wiskundige dingen (C&M oid bv)? Zou toch ook al een heel stuk schelen. Maakt het niet minder rot ed, maar misschien wel 'dragelijker'?
Op zich vind ik het helemaal niet erg. Ik kan het niet en ik hoef het ook niet te kunnen. Ik ga volgend jaar C&M doen dus ik heb haast geen last meer van wiskunde ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 20:08
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 17:01 :
[*]Beoordeel het resultaat, niet de spelling [/list]
Ik vind het ook allemaal heel goed bedacht enzo maar dat ene zinnetje vond ik toch wel een toevoeging waard. Natuurlijk als je een spellingsdictee ofzo hebt moet je dan op het resultaat van die spelling beoordeeld worden. Dan krijg je weer het probleem van hoger geven of niet.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 20:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 20:17 :
Je kan het ook op een andere manier zien. Iemand die verder intelligent is, maar alleen fouten maakt met talen, moeite heeft met lezen en woorden door elkaar haalt waardoor hij/zij de toets niet goed maakt, maar niet getest is op dyslexie, die wordt dus gewoon naar het vmbo gestuurd. Sommige scholen doen daar helemaal niks aan. Ik kan dus best begrijpen dat sommige mensen dus jaloers zijn omdat ze zelf de kansen om op een hoger niveau te doen niet kregen.
Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen van laat je testen op dyslexie dan. Zo onbekent is het tegenwoordig ook niet meer, dus dan kan je er ook zelf wel achteraan. Ik weet dat sommige scholen er niet veel tot niks aan doen en dan kan je alleen maar zelf zo veel mogelijk initiatief nemen. Maar dyslexie wil nog niet zeggen dat je dingen alsnog niet kan halen. Zelfs als ze van niks weten kan je heel ver komen. Bij een meisje bij mij op de uni waar ze het pas in de 5e van het vwo hebben ontdekt. Die heeft er dus tot en met de 5e gewoon gehaald. Ik heb zelf de decentrale selectie van geneeskunde in R'dam gehaalt zonder dat men wist dat ik dyslectisch ben. Ik heb het op eigen kracht gedaan zonder voorzieningen. Mijn cijfers waren beter geweest als ik wel extra tijd had gehad, maar ik heb het op de normale manier gehaald. Ik denk ook dat als je maar hard genoeg werkt de dingen kan halen die je wil. Maar dat betekent wel dat je er misschien wel tien keer zo hard voor moet werken dan de norm is.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 20:15
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 21:08 :
Ik vind het ook allemaal heel goed bedacht enzo maar dat ene zinnetje vond ik toch wel een toevoeging waard. Natuurlijk als je een spellingsdictee ofzo hebt moet je dan op het resultaat van die spelling beoordeeld worden. Dan krijg je weer het probleem van hoger geven of niet.
Met alle spellingstoetsen van nederlands die ik gehad heb zijn de spellingfouten gewoon meegerekent met als gevolg zowat alleen maar enen. Maar ja, met spellingstoetsen kunnen ze ook niet veel anders. Ze doen dan vaak wel dat als je hetzelfde woord alle keren fout geschreven hebt het als totaal 1 fout rekenen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 22:06
juudjuh
juudjuh is offline
hellow

ik ben dyslectisch
maar ik heb een heletijd niet mogen zeggen dat ik het heb.
ik heb er dus voor een groot deel mee leren leven.
ik heb de extra tijd soms hard nodig en ik doeer 3 x langer over om dingen te leren.
dat ze mijn cijfers op trekken vind ik groose onzin en dat doen ze bij mij ook niet.
als je dyslectisch bent betekent niet dat je DOM BENT je hebt alleen meer moeite met lezen en schrijven.
Een vriendin van mij heeft het ook en zij leert dag in dag uit maar ze doet wel ff atheneum dat is tog helemaal te gek!!!

-x- judith
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 04:38
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 12:02 :
`

Voor sommige dyslecten is het juist moeilijker dat de vragen worden voorgelezen.
Ik ken dyslecten die zelf zeggen dat ze dr niks aan hebben.
Eigelijk ken ik dr best veel Zeker 3!!
en dan zonder jullie hé
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 04:45
Verwijderd
Citaat:
swie schreef op 12-08-2004 @ 09:42 :
Nee ze weigeren u nooit. Mij heben ze zelf niet geweigerd toen ze hoorden hier BLO diploma met een probleem van woordblindheid laat maar TSO doen. Maar ik heb wel altijd last gehad dat ze mij wouden laten zaken en kreeg dat constant te horen tot in het 4de. Heb nu mijn diploma van 6 chemie (tso) zelf met onderscheiding gehaald
nuja, dr zijn dr die moelijk doen, ik heb miss inderdaad wel overdreven.. WEIGEREN mogen ze helemaal niet, en als ze het doen kun je in beroep gaan en heb je 100% gelijk! .. maar ik ga dr eenmaal van uit dat tussen die vele duizenden scholen wel enkele zullen bijzijn die vervelend gaan doen en dat is ook zo!! maar effectief en zuiver alleen om dat probleem (dyslexie, adhd,..) mensen weigeren mag zelfs niet van onze wet (Vlaanderen, België) en het is dan ook zeer de vraag of dat ooit al is gebeurd.

Wat ik je wel met 100% zekerheid kan zeggen is dat scholen bijzonder zware druk op ouders zetten om hun kind niet aan die school (x) in te schrijven vanwege hun 'probleem'.. of ze worden haast verplicht om in TSO of BSO in te schrijven. (Onderwijs is anders bij ons! Bij ons heb je ASO - algemeen vormend secundair ond; TSO - technisch sec ond; BSO - beroepssecund. ond. en KSO - kunstsecundair ond... maar binnen enkele jaren wordt heel dat systeem van de kaart geveegd).

een echte wet op 'rekening houden met dyslectici' bestaat volgens mij niet in ons land, maar dus wel in Nederland -> goed!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 04:51
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 10:17 :
Ja, dat had ik ook gedaan. Ik had met een ander meisje om lettertype 14 gevraagd. Maar ik kreeg A3 en bij één proefwerk gewoon normaal A4 papier (lett. 12) . Hoewel A3 bij s wel fijn was. Vind ik het omslaan enzo lastig. En is A3 is 2 keer zo groot als A4 formaat. Moet er dan meteen een vergroting zijn van 2 keer!? Daarom ben ik ook voor lettertype 14.

edit : De zinnen beter geformuleerd.
@geilespook Dat over A3 formulier heb ik niet van een profesionele bron gehoord , maar gewoon van iemand op school!
Dus als het straks vraagt en het klopt niet , dan weet je waar het van daan komt.


Idd ront half 3 uur lag ik me bedje. Maar was nog wel wakker hoor! Mijn ouders kwamen is na 2 thuis
OK! Khebt nog ni gevraagd hoor tis vakantie hé alles op zn tijd

hopelijk waren je ouders niet pist ofzo dat je nog zo laat wakker was..
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 08:11
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 12-08-2004 @ 20:17 :
Je kan het ook op een andere manier zien. Iemand die verder intelligent is, maar alleen fouten maakt met talen, moeite heeft met lezen en woorden door elkaar haalt waardoor hij/zij de toets niet goed maakt, maar niet getest is op dyslexie, die wordt dus gewoon naar het vmbo gestuurd. Sommige scholen doen daar helemaal niks aan. Ik kan dus best begrijpen dat sommige mensen dus jaloers zijn omdat ze zelf de kansen om op een hoger niveau te doen niet kregen.
Ik weet het, ik ben daar een mooi voorbeeld van en toch ben ik niet jaloers op mensen met dyslexie die wel die extra tijd enz. krijgen. En het jaloers zijn was tegen TS en zij doet gymnasium en heeft wat dat betreft dan toch niet echt reden om jaloers te zijn (oké, het kan dat ze zich helemaal uit de naad moet werken, maar het lukt haar kennelijk toch wel zonder extra tijd ed en kans om een hoger niveau te doen heeft ze ook niet echt (kee, ander profiel, maar goed, zo zou je alles kunnen weerleggen)), lijkt me.

En je laten testen kan idd altijd.

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 08:15.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 21:08 :
Ik vind het ook allemaal heel goed bedacht enzo maar dat ene zinnetje vond ik toch wel een toevoeging waard. Natuurlijk als je een spellingsdictee ofzo hebt moet je dan op het resultaat van die spelling beoordeeld worden. Dan krijg je weer het probleem van hoger geven of niet.
de zin was beoordeel , het resultaat niet de spelling. Ik denk dat bij een spellingsdictee het aantal goed geschreven woorden het resultaat is. Daar gelt de spelling gewoon, of alleen typisch "dyslectische fouten" niet. Met dat typische "dyslectische fouten word dan bedoelt letters omdraaien. Maar sinds de middelbare school ik heb slechts 1 dictee gehad en zover ik weet waren de fouten gewoon meegetelt.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:22
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 13-08-2004 @ 05:51 :
OK! Khebt nog ni gevraagd hoor tis vakantie hé alles op zn tijd

hopelijk waren je ouders niet pist ofzo dat je nog zo laat wakker was..
Ok , ben benieuwd stuur me desnood dan een pm. (als dit topic dan een beetje veroudert is)

offtopic: Nee mijn ouders waren niet pist. Want ze wisten dat ik nog wakker was omdat, ze rond half 2 gebeld hadden. Maarja ik moest ze binnen laten. Ze hadden geen sleutel bij zich .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:25
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Weet je wat ik me afvraag of het mogelijk is om VWO t ehalen met ernstige dyslexie. Zover ik weet heeft ieder die ik ken lichte. (mischien een paar middelmatige , maar dat weet ik dus niet)

Ja, ik ben er weer !!!!!!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 11:25 :
Weet je wat ik me afvraag of het mogelijk is om VWO t ehalen met ernstige dyslexie. Zover ik weet heeft ieder die ik ken lichte. (mischien een paar middelmatige , maar dat weet ik dus niet)
Alles is mogelijk, denk ik. 't ligt er alleen aan hoe graag je het zelf wilt, hoeveel je er voor wilt doen en in hoeverre de school bereid is je te helpen (bv. met aanpassingen ed).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 10:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 11:25 :
Weet je wat ik me afvraag of het mogelijk is om VWO t ehalen met ernstige dyslexie. Zover ik weet heeft ieder die ik ken lichte. (mischien een paar middelmatige , maar dat weet ik dus niet)

Ja, ik ben er weer !!!!!!
Zeker weten van wel. Mijn dyslexie is toch wel aan de zware kant en ik heb het vwo gehaald. Ze hebben dat van mij toen niet gedacht. Toen ik voor de vakantie naar de studentendecaan ging zei hij dat hij absoluut niet verwacht had dat ik mijn propedeuse biologie zou kunnen halen in 1 jaar na het lezen van mijn dyslexierapport en toch heb ik hem bijna (1 tentamen nog).
Het is echt een kwestie van willen en dan echt heel erg hard werken. Er zullen er zeker ook zijn die het niet kunnen, maar je kan toch heel ver komen als je bereid bent je ervoor in te zetten en daar ook alles voor te geven. In ieder geval helpt het wel als je school je goed helpt. Doen ze dat niet dan wordt het alleen maar moeilijker, maar niet onmogelijk.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 16:01
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-08-2004 @ 11:57 :
Zeker weten van wel. Mijn dyslexie is toch wel aan de zware kant en ik heb het vwo gehaald. Ze hebben dat van mij toen niet gedacht. Toen ik voor de vakantie naar de studentendecaan ging zei hij dat hij absoluut niet verwacht had dat ik mijn propedeuse biologie zou kunnen halen in 1 jaar na het lezen van mijn dyslexierapport en toch heb ik hem bijna (1 tentamen nog).
Het is echt een kwestie van willen en dan echt heel erg hard werken. Er zullen er zeker ook zijn die het niet kunnen, maar je kan toch heel ver komen als je bereid bent je ervoor in te zetten en daar ook alles voor te geven. In ieder geval helpt het wel als je school je goed helpt. Doen ze dat niet dan wordt het alleen maar moeilijker, maar niet onmogelijk.
Mijn complimenten , en sterkte met je laatste tentamen.
Inderdaad , niks is onmogelijk.(okey sommige dingen wel)

Hoe weet je eigenlijk of je zware of lichte dyslexie heb. (ik weet wel zeker dat ik lichte heb , maar ben nieuwsgierig)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 16:14
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 17:01 :
Mijn complimenten , en sterkte met je laatste tentamen.
Inderdaad , niks is onmogelijk.(okey sommige dingen wel)

Hoe weet je eigenlijk of je zware of lichte dyslexie heb. (ik weet wel zeker dat ik lichte heb , maar ben nieuwsgierig)
Dank je

Door de laatste test die ze bij me hebben gedaan afgelopen najaar. (Ze wilden een nieuw onderzoeksverslag hebben, dus ik moest een nieuwe test doen) De uitslag heeft die mevrouw helemaal met me besproken, vandaar. Ook de decaan zei dat toen ik bij hem was. (Hij krijgt alle studenten met dyslexie op bezoek.)
Ik had zelf zoiets van ach, het valt vast wel mee. Deze teksten schrijf ik ook zonder spellingscontrole (zijn toch wel makkelijke woorden en zinnen), maar toen ik die uitslag kreeg bleek het dus anders te zijn.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 16:55
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Ieke schreef op 13-08-2004 @ 17:14 :
Dank je

Door de laatste test die ze bij me hebben gedaan afgelopen najaar. (Ze wilden een nieuw onderzoeksverslag hebben, dus ik moest een nieuwe test doen) De uitslag heeft die mevrouw helemaal met me besproken, vandaar. Ook de decaan zei dat toen ik bij hem was. (Hij krijgt alle studenten met dyslexie op bezoek.)
Ik had zelf zoiets van ach, het valt vast wel mee. Deze teksten schrijf ik ook zonder spellingscontrole (zijn toch wel makkelijke woorden en zinnen), maar toen ik die uitslag kreeg bleek het dus anders te zijn.
Ik ben ongeveer een half jaar geleden getest , diktee voor de brugklas 12 zinnetjes ik dacht ik zal wel 6 fouten hebben ofzo , maar nee 24. Resultaat score zeer slecht op havo/vwo 1 ste klas niveau . Terwijl ik zelf dacht dat mijn spelling wel meeviel, mischien ietsjes slechter dan de gemiddelde VWO leerling. Gelukkig had ik voor het lezen Tempo wel een voldoende. . Soms twijfel ik er aan of ik het wel heb. En ik krijg ook opmerkingen als jij dyslectisch ben heb ik het ook . Ik ga ook een test maken , krijg ik ook extra tijd. Deze opmerkingen komen omdat, ik ongeveer 4 uur per dag boeken lees (soms meer) en door mijn leestempo (die dus niet traag is). Ik zie mijn spellingsfouten vaak gewoon over het hoofd, ook nu denk ik dat ik niet meer fouten maak dan een gemiddelde forummer. Maar of dat zo is?
Ik denk dat dyslecten gewoon over een hun spellingsfouten lezen en dat er zoveel verschillen tussen de dyslecten zitten dat opmerkingen zoals "ben jij dan dyslectisch"makelijk ontstaan.

Waar ook veel dyslecten bij mij in de klas moeite mee hebben zijn luistertoetsen. Te veel lawaai en te snel gesproken en dergelijke. Dit zijn ook problemen die met dyslectie kunnen samen gaan en helaas weinig aan gedaan word. Hoewel je volgens mij in de bovenbouw een koptelefoon krijgt (eigenlijk voor leestempo), ik hoop het !
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 20:39
kitkat
Avatar van kitkat
kitkat is offline
ik ben aan 't begin van 't afgelopen schooljaar getest en 't blijkt dat ik dislexie in 't schrijven van woorden heb. en 't enige voordeel dat ik krijg op m'n school is dat ik extra tijd krijg en so's ook mondeling kan doen. voor de rest worden m'n cijfers niet omhaag gehaald.
hoewel ik wel frans mogt laten vallen voor 't laatste raport anders had ik 't helemaal niet gehaald en nu ben ik net op 't nippertje over gegaan
__________________
*peet=tjick*pizza=jum*phoebs=liev=)*TrenzZ*GOD*outdated*nothing*bartje*psycho*hem*rob*wolter* Cormamin Lindua ele lle.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 22:36
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
kitkat schreef op 13-08-2004 @ 21:39 :
ik ben aan 't begin van 't afgelopen schooljaar getest en 't blijkt dat ik dislexie in 't schrijven van woorden heb. en 't enige voordeel dat ik krijg op m'n school is dat ik extra tijd krijg en so's ook mondeling kan doen. voor de rest worden m'n cijfers niet omhaag gehaald.
hoewel ik wel frans mogt laten vallen voor 't laatste raport anders had ik 't helemaal niet gehaald en nu ben ik net op 't nippertje over gegaan
Volgens mij kan je niet alleen dyslexie in het schrijven hebben. Het kan volgens mij wel dat dyslexie zich het meest uit in het schrijven en veel minder in het lezen. Dat heb ik ook. Dyslexie tenminste wat ze bij mij hebben getest zijn.
-schrijven dictee
-lezen tempo nl en onzin woorden hardop en stilleestempo en begrijpend lezen
-fonologieen
-automatisering (het opnoemen van plaatjes zo snel mogelijk)
-geheugen auditieve en visuele

en sommige testen vinden het nodig om een iq test te doen maar dat vind ik nergens opslaan, behalve als er aan laagbegaafdheid word gedacht.

Ik denk dus niet dat het probleem alleen aan het schrijven ligt, het is dan ook verstandig het niet zo te noemen.

ps. ik ben geen expert in dys. dus verbeter de fouten die ik maak.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:04
swie
swie is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 13-08-2004 @ 05:45 :
nuja, dr zijn dr die moelijk doen, ik heb miss inderdaad wel overdreven.. WEIGEREN mogen ze helemaal niet, en als ze het doen kun je in beroep gaan en heb je 100% gelijk! .. maar ik ga dr eenmaal van uit dat tussen die vele duizenden scholen wel enkele zullen bijzijn die vervelend gaan doen en dat is ook zo!! maar effectief en zuiver alleen om dat probleem (dyslexie, adhd,..) mensen weigeren mag zelfs niet van onze wet (Vlaanderen, België) en het is dan ook zeer de vraag of dat ooit al is gebeurd.

Wat ik je wel met 100% zekerheid kan zeggen is dat scholen bijzonder zware druk op ouders zetten om hun kind niet aan die school (x) in te schrijven vanwege hun 'probleem'.. of ze worden haast verplicht om in TSO of BSO in te schrijven. (Onderwijs is anders bij ons! Bij ons heb je ASO - algemeen vormend secundair ond; TSO - technisch sec ond; BSO - beroepssecund. ond. en KSO - kunstsecundair ond... maar binnen enkele jaren wordt heel dat systeem van de kaart geveegd).

een echte wet op 'rekening houden met dyslectici' bestaat volgens mij niet in ons land, maar dus wel in Nederland -> goed!

Hopelijk krijgen wij een ander systeem. plus meestal sturen ze u naar het BSO wegens de simpele reden dat TSO/ASO in de eerste graad bijna hetzelfde zijn (zelfde examens in mijn school voor de meeste vaken). Een wet ja dat zal wel ze houden er juist niks rekening mee Ieder rapport de zelfde zever met comentaar als" pas op voor de taalvaken".
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:22
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 11:22 :
Ok , ben benieuwd stuur me desnood dan een pm. (als dit topic dan een beetje veroudert is)

offtopic: Nee mijn ouders waren niet pist. Want ze wisten dat ik nog wakker was omdat, ze rond half 2 gebeld hadden. Maarja ik moest ze binnen laten. Ze hadden geen sleutel bij zich .
OK, kheb het gevraagd aan mn pa (zorgcoördinator).
Die zei, tot mn grote verbazing, dat ook in zijn school (België) het idee van A3 papier te gebruiken al is gelanceerd... sommige hebben dr om gevraagd en kregen probleemloos de toelating, maar het schijnt nu niet meteen echt populair te zijn onder de dyslectici. Het zou dus wel kunnen helpen voor mensen met dyslexie.

Of het voor ADHD'ers + zou zijn, ben ik nog niet achter gekomen. Ik zelf zou het liever eigelijk niet gebruiken. Ik denk overigens dat een lettertype dat groot genoeg is voor iedereen wel positief is (maar dan heb ik het niet over .16 ofzo he ).. Maar ik ga het verder onderzoeken. K'laat je wel iets weten..

offtopic:
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 00:22
swie
swie is offline
Citaat:
I love stars schreef op 13-08-2004 @ 23:36 :
Volgens mij kan je niet alleen dyslexie in het schrijven hebben. Het kan volgens mij wel dat dyslexie zich het meest uit in het schrijven en veel minder in het lezen. Dat heb ik ook. Dyslexie tenminste wat ze bij mij hebben getest zijn.
-schrijven dictee
-lezen tempo nl en onzin woorden hardop en stilleestempo en begrijpend lezen
-fonologieen
-automatisering (het opnoemen van plaatjes zo snel mogelijk)
-geheugen auditieve en visuele

en sommige testen vinden het nodig om een iq test te doen maar dat vind ik nergens opslaan, behalve als er aan laagbegaafdheid word gedacht.

Ik denk dus niet dat het probleem alleen aan het schrijven ligt, het is dan ook verstandig het niet zo te noemen.

ps. ik ben geen expert in dys. dus verbeter de fouten die ik maak.
Volgens mij uit dit bij iedereen zich anders. Ik schreef bijbvoorbeel bijna ale leters in spiegelschrift (te pas en te onpas in het eerste). Daar ben ik nu gelukig vanaf aleen de b en d vraagt nog wat denkwerk. Mijn leestempo is iets trager dan die van mijn klasgenoten (dankzij extra lesen in het lager).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 07:31
Verwijderd
@I love stars: Een IQ-test is wel nodig, want als je IQ lager is dan 'normaal begaafd' wordt er geen diagnose dyslexie gesteld en hoe moeten ze zonder IQ-test weten wat je IQ ongeveer is?

Dyslexie betekend heel streng genomen enkel 'leesproblemen', dysorthografie 'spellingsproblemen', maar door de jaren heen wordt eigenlijk alles dyslexie genoemd. (Als ik het me goed herinner dan tenminste.)

Volgens mij kan dyslexie zich wel voornamelijk op één gebied laten zien (en een probleem dat bij 'schrijven' ligt heeft ook veel meer kanten dan alleen schrijven). Misschien dat kitkat dat ook wel bedoeld.

Ze kunnen al die dingen testen, maar je hoeft niet van alles last te hebben om dyslexie te hebben, volgens mij. Bij mij hebben ze volgens mij ook niet al die dingen (maar wel ook andere) getest.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 11:23
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 08:31 :
@I love stars: Een IQ-test is wel nodig, want als je IQ lager is dan 'normaal begaafd' wordt er geen diagnose dyslexie gesteld en hoe moeten ze zonder IQ-test weten wat je IQ ongeveer is?
Dat weet ik, daarom zei ik, "alleen een iq-test als er sprake van laagbegaafdheid kan zijn. "Ik vind het zinloos om iemand op havo/vwo of zelfs gymnasium zo'n iq test te laten maken. ( ik heb hiermee een slechte ervaring)

Citaat:
Dyslexie betekend heel streng genomen enkel 'leesproblemen', dysorthografie 'spellingsproblemen', maar door de jaren heen wordt eigenlijk alles dyslexie genoemd. (Als ik het me goed herinner dan tenminste.)
Ja alles word dyslexie genoemd, zo ver ik weet. Maar problemen zoals het auditieve geheugen en problemen bij verstaan van mensen in een onrustige omgeving.
Bij mij is er echt een super groot verschil tussen mijn visuele en auditiefe geheugen. Visuele geheugen super goed en auditieve slecht. Maar je hebt ook dyslecten waarvan het visuele geheugen juist weer slecht is.

Citaat:
Volgens mij kan dyslexie zich wel voornamelijk op één gebied laten zien (en een probleem dat bij 'schrijven' ligt heeft ook veel meer kanten dan alleen schrijven). Misschien dat kitkat dat ook wel bedoeld.
Ja , dat kan. Als je mij enkel op het lezen zou beoordelen zou niemand zich in het hoofd halen dat ik dyslexie zou hebben.
Citaat:
Ze kunnen al die dingen testen, maar je hoeft niet van alles last te hebben om dyslexie te hebben, volgens mij. Bij mij hebben ze volgens mij ook niet al die dingen (maar wel ook andere) getest.
Als je van alles last zou hebben zou er maar weinig verschil tussen de dyslecten zitten. Dus dat kan nooit. Er zullen dan denk ik nog maar weinig dyslecten over blijven.

Ik las een theorie dat dyslecten een lager verbale iq zouden hebben dan performale . ( er zou sprake zijn van een kloof dus meer dan 12 punten verschil)
Ooit van gehoord?
Want volgens mij slaat dat nergens op.

- dat het verbale iq lager is dan het performale (echyt een kloof) komt maar weinig voor meestal is het verbale hoger dan het performale , dus zouden er maar weinig dyslecten zijn.
- mijn verbale iq is een stukje hoger dan mijn performale

Dus leek mij niet zo goede theorie, ik weet niet meer waar ik het las.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 11:29
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 14-08-2004 @ 12:23 :
Dat weet ik daarom zei ik alleen als er sprake van laagbegaafdheid kan zijn. Ik vind het zinloos om iemand op havo/vwo of zelfs gymnasium zo'n iq test te laten maken.
Daar kan vrijwel altijd sprake van zijn. En het zijn vaak standaard testen die ze afnemen en in zo'n standaard test zit eigenlijk altijd ook wel een IQ-test.

Citaat:
Maar problemen zoals het auditieve geheugen en problemen bij verstaan van mensen in een onrustige omgeving.
Wat is daar mee?

Citaat:
Ik las een theorie dat dyslecten een lager verbale iq zouden hebben dan performale . ( er zou sprake zijn van een kloof dus meer dan 12 punten verschil)
Ooit van gehoord?
Want volgens mij slaat dat nergens op.
Waarom slaat dat nergens op? Ik vind het eerder heel logisch. Met ruimtelijke dingen heeft iemand met dyslexie immers niet per se problemen, terwijl het verbale IQ over taalvaardigheden gaat en daar heeft iemand met dyslexie altijd problemen mee (zo niet, dan is het erg knap als je toch dyslectisch bent ).

Het zal echt niet zo zijn van 'als dat niet zo is, dan ben je niet dyslectisch', het zal eerder zo zijn dat het iets is dat vaak voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:49
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
ik schreef: Maar problemen zoals het auditieve geheugen en problemen bij verstaan van mensen in een onrustige omgeving.


Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 12:29
Wat is daar mee?
Sorry een beetje slecht beschreven. Ik bedoelde dat veel dyslecten ook zulke problemen hebben.


Ik schreef: Ik las een theorie dat dyslecten een lager verbale iq zouden hebben dan performale . ( er zou sprake zijn van een kloof dus meer dan 12 punten verschil)
Ooit van gehoord?
Want volgens mij slaat dat nergens op.

Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 12:29
Waarom slaat dat nergens op? Ik vind het eerder heel logisch. Met ruimtelijke dingen heeft iemand met dyslexie immers niet per se problemen, terwijl het verbale IQ over taalvaardigheden gaat en daar heeft iemand met dyslexie altijd problemen mee (zo niet, dan is het erg knap als je toch dyslectisch bent ).

Het zal echt niet zo zijn van 'als dat niet zo is, dan ben je niet dyslectisch', het zal eerder zo zijn dat het iets is dat vaak voorkomt.
Ze bedoelden dat dyslectie daardoor ontstaat, dat vond ik nergens opslaan. Het verbale gedeelte gaat over taal , maar niet over spelling en leesvaardigheden. Dingen zoals hond-poot mens-... Maar ik denk dat je als dyslect daar wel lager op scoort vanwege een wat langzamer leestempo. Je bent langer bezig met de vraag en iq-testen gaan op snelheid . En het lijk me waarschijnlijk dat je bij dyslecten er van uit kan gaan dat het vaker voorkomt dat het verbale gedeelte lager is dan het performale maar dan denk ik niet een super groot verschil bijv. performaal 120 en verbaal 90. Want zo'n iemand krijgt buiten dyslectie om nog (ernstige) problemen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:23
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Intiligentie testen bestaan uit:

De subtests van de WISC-RN

Subtest 1: Informatie

Dit onderdeel bestaat uit vragen naar algemene kennis. Veelal feiten of informatie die het kind in zijn omgeving heeft opgedaan. Deze subtest zegt iets over de algemene ontwikkeling van het kind.

Subtest 2: Onvolledige tekeningen

Dit zijn tekeningen waaraan iets ontbreekt. Het kind moet zeggen of aanwijzen wat ontbreekt. Deze subtest zegt iets over de waarneming. Kijkt het kind slechts globaal of ook naar details.

Subtest 3: Overeenkomsten

De tester laat een aantal woordparen horen. Het kind moet telkens de overeenkomst aangeven tussen de twee woorden. Deze subtest zegt iets over het logisch redeneren.

Subtest 4: Plaatjes ordenen

Er wordt een serie plaatjes door elkaar geschud. Het kind moet de plaatjes in de goede volgorde leggen zodat ze een verhaaltje vormen. Deze subtest zegt iets over het visueel organiseren en het logisch redeneren.

Subtest 5: Rekenopgave

Aan de hand van verhaal-sommen moet het kind de antwoorden uit het hoofd uitrekenen. Deze subtest zegt iets over de rekenvaardigheid.

Subtest 6: Blokpatronen

Met blokken moet het kind patronen naleggen. Deze subtest zegt iets over het ruimtelijk inzicht.

Subtest 7: Woordenschat

Het kind moet de betekenis van allerlei woorden geven.

Subtest 8: Figuur leggen

Het kind moet puzzels maken met ongekleurde puzzelstukjes. Deze subtest zegt iets over de vaardigheid om van delen een geheel te maken.

Subtest 9: Begrijpen

Over allerlei sociale situaties worden vragen gesteld en het kind moet deze beantwoorden. Deze subtest zegt iets over het vermogen om sociale situaties te doorzien en te begrijpen.

Subtest 10: Substitutie

Het kind krijgt een vel papier met een heleboel cijfers erop. Bij elk cijfer hoort een bepaald teken (in een voorbeeld is te zien welk teken dat is). Het kind moet de tekens zo snel mogelijk achter de cijfers invullen. Deze subtest zegt iets over het visuele korte-termijn geheugen.

Subtest 11: Cijferreeksen

Cijferreeksen moeten worden nagezegd. Naarmate de test vordert worden deze reeksen langer. Eerst moeten ze in gewone volgorde worden nagezegd, daarna in omgekeerde volgorde. Deze subtest zegt iets over het auditieve geheugen van het kind.

Subtest 12: Doolhoven

Het kind moet met een potlood de weg naar buiten tekenen bij doolhoven. Deze subtest zegt iets over het vermogen om te plannen en te organiseren.

De oneven subtesten hebben samen betrekking op de verbale mogelijkheden.

De andere (even) zijn meer praktische opdrachten en geven een beeld van de performale mogelijkheden.


bron: kwijtgeraakt en te lui om te zoeken
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 14-08-2004 @ 15:49 :
Ze bedoelden dat dyslectie daardoor ontstaat, dat vond ik nergens opslaan. Het verbale gedeelte gaat over taal , maar niet over spelling en leesvaardigheden.
Het verbale gedeelte gaat over taalvaardigheden en daar horen dingen als spelling en lezen ook bij.

Citaat:
Want zo'n iemand krijgt buiten dyslectie om nog (ernstige) problemen.
Dat kan, maar dat hoeft niet, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:05
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Weet iemand toevallig hoe je dyslexie krijgt? Is het aangeboren?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 14-08-2004 @ 19:05 :
Weet iemand toevallig hoe je dyslexie krijgt? Is het aangeboren?
Dyslexie is idd aangeboren. Je hebt het dus of je hebt het niet, je kunt het niet tijdens je leven krijgen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:40
swie
swie is offline
Citaat:
Lotte schreef op 14-08-2004 @ 19:05 :
Weet iemand toevallig hoe je dyslexie krijgt? Is het aangeboren?
Ook is er nog een vorm van dyslexie die ontstaat op latere leeftijd, dus als de persoon wel ooit heeft leren lezen en schrijven, maar dit vermogen weer kwijt raakt. Deze vorm van dyslexie komt niet veel voor.

bron: http://www.woordblind.nl/

ik wist niet dat er zo veel soorten waren.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 06:51
Verwijderd
@swie: Kun je een link geven van de pagina waar dat precies staat (dus specifieker dan woordblind.nl), want ik ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
De site geven lukt niet je komt altijd in een soort algemene pagina. Maar ik denk dat Swie dit stukje bedoelde.

Zijn er verschillende vormen van dyslexie?

Ja.


P-dyslexie (perceptuele dyslexie)
Kenmerken:
Blijft te lang gebruik maken van de rechterhemisfeer van de hersenen, dus van een analytisch-synthetische aanpak.
Leest traag, maar nauwkeurig.
Spellend lezen.
Maakt te weinig gebruik van de taligheid, van contextlezen, dus van de linkerhemisfeer
Moeite met begrijpend lezen.
Kan pas vrij laat ontdekt worden, omdat alle beginners zo leren lezen.

Behandeling.
Letter voor letter lezen tegengaan. (lezen van deelstructuren)
Innerspeech tegengaan. (het zachtjes in zichzelf spellen)
Helpen om structuur waar te nemen.
Bij oudere leerlingen links > rechts lezen tegengaan en langere woorden aanpakken vanuit middenstructuur.
Begin tijdig met een gerichte aanpak voor begrijpend lezen.

L-dyslexie (linguale dyslexie)
Kenmerken:
Doen een te snel beroep op de talige kant, dus op de linkerhemisfeer.
Snel lezen met veel fouten.
Raders: het moet snel (impulsief).
Semantische aard: vader/papa.
Zijn talig goed.
Onnauwkeurig.
Gaan uit van het globale.

Behandeling:
Dwingen om nauwkeuriger waar te nemen.
Leesvenster - gebruik. (nadeel: missen van de context).
Close - techniek: aanbieden van woorden met weglating van een aantal letters (goed kiezen, anders gaan ze weer raden):
andere kleur of ander lettertype,
verzwaarde teksten,
tastletters (voelen),
uitprikletters of -woorden, voor- en achtervoegsel en kleine stukjes markeren,
bandlezen: zelf fouten aanstrepen.

Visuele dyslexie
Kenmerken:
Visuele globalisaties (bijv. vertragende i.p.v. vertraagde)
Vertraagde visuele informatieverwerking.
Rotatie- en spiegelingsproblemen (visuo-spatieel). (bijv. verwarring p-d-b)
Problemen met visuele inprenting.
Zwakke woordperceptie (herkennen en weten).
Visuele voorwaarden zijn problematisch, m.n. visuele structurering:
Te sterke links > rechts - codering.

Behandeling:
VAKT: visuele, auditieve, kinesthetische, tactiele aanbieding.
Oefenen met midden- en eindstructuur.
Geen rijtjes met structuren vooraan.
Bij het lezen altijd uitgaan van de deelstructuur; eerst zonder, dan met flitsen.
Bij zinslezen de structuur weer onderstrepen. Betekenis. Teksten (eerst weer structuur markeren).

Auditieve dyslexie
Kenmerken:
Meer bij spelling dan bij lezen.
Zwak in verwerking van auditieve informatie.
Auditief-intramodaal zwak: auditieve analyse en synthese auditieve structurering discriminatie (open/gesloten lettergreep)
Auditieve globalisatie.
Temporeel zwak. (volgorde van letters en klanken)
Klankvoorstelling bij woord is moeilijk.

Behandeling:
Alle onderdelen oefenen die moeilijk zijn (zie boven).
N.B. Auditieve dyslexie is soms gekoppeld aan dysfasie (taalstoornis). De dysfasie is dan meer bepalend dan de dyslexie.

Eidetische dyslexie
Kenmerken:
Intermodale omzettingen zijn problematisch: (volgorde van letters en klanken)
Van Visueel naar Auditief: lezen: woordperceptie.
Van Auditief naar Visueel: spelling: woordbeeld, woordvoorstelling.

Behandeling:
Problematiseren (Wat is het probleem bij dit woord)
Conditioneren van stukjes: bijv. -age, -oir, -heid.
Eigen problemen uit tekst laten halen.

Sequentiële dysfasie
Kenmerken:
Lezen en schrijven.
Vervanging, weglating of verplaatsing van woorden, lettergrepen.
Gestoord begrijpen van taal.
Zwak geheugen voor zinnen.

Dyslexie met articulatieproblemen en dysgrafie
Kenmerken:
Woorden vervormen.
Verkeerde verklankingen.
Perseveraties bij het spreken aan het begin van de zin.
Slecht handschrift.

De problemen van een kind kunnen in meerdere categorieën vallen !


Ook is er nog een vorm van dyslexie die ontstaat op latere leeftijd, dus als de persoon wel ooit heeft leren lezen en schrijven, maar dit vermogen weer kwijt raakt. Deze vorm van dyslexie komt niet veel voor.

bron:
http://www.woordblind.nl/frame.html
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:26
swie
swie is offline
Ja dat stukje bedoelde ik.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:28
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 15-08-2004 @ 10:24 :
De site geven lukt niet je komt altijd in een soort algemene pagina.
Rechter muisknop, koppeling openen in nieuw venster.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:30
Verwijderd
Echt veel info staat er niet op over die vorm...en wat is 'komt niet veel voor'?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:41
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-08-2004 @ 10:30 :
Echt veel info staat er niet op over die vorm...en wat is 'komt niet veel voor'?
Ik weet dat die vorm door hersenbeschadiging komt op oudere leeftijd. Bepaalde kenmerken waren dacht ik dat ze in plaats van kat , poes lazen.
Das all I know.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 10:20
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 15-08-2004 @ 10:41 :
Ik weet dat die vorm door hersenbeschadiging komt op oudere leeftijd. Bepaalde kenmerken waren dacht ik dat ze in plaats van kat , poes lazen.
Das all I know.
Dyslexie is aangeboren en het is iets erfelijks en biologisch, dat zeggen alle definities...hoe kan een hersenbeschadiging die je op latere leeftijd dan dyslectisch worden...dat vraag ik me af. Bedoelen ze dan dat het iets is dat al 'in' je zit, maar pas op latere leeftijd tot uiting komt? Dat soort dingen vraag ik me af en dat staat dus niet op die site.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 10:52
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-08-2004 @ 11:20 :
Dyslexie is aangeboren en het is iets erfelijks en biologisch, dat zeggen alle definities...hoe kan een hersenbeschadiging die je op latere leeftijd dan dyslectisch worden...dat vraag ik me af. Bedoelen ze dan dat het iets is dat al 'in' je zit, maar pas op latere leeftijd tot uiting komt? Dat soort dingen vraag ik me af en dat staat dus niet op die site.
Nee , het is niet aangeboren. Het komt door een ongeluk op latere leeftijd waarop hersenbeschadiging optreed. Er zijn dan symptonen zoals dyslexie. Maar het is eigenlijk geen dyslexie het heeft oa. ook een ander naam.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken profielwerkstuk dyslexie
eline1234
0 18-02-2016 17:45
Algemene schoolzaken PWS dyslexie
Verwijderd
0 24-10-2012 13:07
Psychologie Oorzaak of gevolg van dyslexie?
Verwijderd
31 04-02-2006 12:19
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dyslexie
Go active!
5 13-11-2004 19:53
Algemene schoolzaken dyslexie
Miracle
43 04-04-2004 12:19
Psychologie Angst voor dyslexie
light fighter
12 09-01-2002 13:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.