Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2003, 14:07
Boywonder
Boywonder is offline
Door de eeuwen heen zijn vele filosofen uitgegaan van een lichaam en een ziel. Hoe denk jij over met name het bestaan van de ziel? Zelf denk ik dat het slechts een chemisch proces is waardoor wij kunnen leven, denken en doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2003, 14:17
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ik heb herrineringen aan 10000 vorige levens en herrineringen aan god zijn dus ik geloof wel in de ziel ja.
of nou ja, ziel is ook niks meer dan drijfveren plus gevoelens plus sensaties plus bewustzijn.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 18:31
faith666
faith666 is offline
Voor mijn gewoon is je lichaam gewoon een "iets" om ej ziel te laten overleven op aarde. Ik geloof erin dat je ziel als je dood bent naar een ander lichaam gaat.
__________________
Such a shame, my defenses have become my own restrictions....
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:29
jipsloop
Avatar van jipsloop
jipsloop is offline
Ik denk dat je ziel iets is dat je doet leven. Zonder je ziel zou je niets meer zijn dan een klomp moleculen zonder enig bewustzijn. Volgens mij heeft al het leven op aarde een ziel, anders zou het niet leven.

In feite is er, denk ik, één grote ziel voor al het leven. Deze ziel wordt als het ware verdeeld onder al het leven: alles krijgt een klein stukje, hoewel het niet uit materie bestaat en je dus waarschijnlijk niet van een stukje kan spreken. Ik denk dat bij je dood je ziel je lichaam verlaat en dat je daarom ook dood bent. Die ziel komt dan weer terecht in de zielen van andere mensen/wezens en zo is er nooit losse ziel zonder materie maar kan materie ook niet leven zonder ziel. Denk ik
__________________
...en wat vind je moeder daarvan?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:46
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
jipsloop schreef:
Ik denk dat je ziel iets is dat je doet leven. Zonder je ziel zou je niets meer zijn dan een klomp moleculen zonder enig bewustzijn. Volgens mij heeft al het leven op aarde een ziel, anders zou het niet leven.

In feite is er, denk ik, één grote ziel voor al het leven. Deze ziel wordt als het ware verdeeld onder al het leven: alles krijgt een klein stukje, hoewel het niet uit materie bestaat en je dus waarschijnlijk niet van een stukje kan spreken. Ik denk dat bij je dood je ziel je lichaam verlaat en dat je daarom ook dood bent. Die ziel komt dan weer terecht in de zielen van andere mensen/wezens en zo is er nooit losse ziel zonder materie maar kan materie ook niet leven zonder ziel. Denk ik
Even een vraagje, bij een groter wordende wereldbevolking, denk jij dat de 'gemeenschappelijke ziel' in steeds meer stukjes word verdeeld of gewoon groter wordt?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 20:08
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
jullie hebben er uiteraard bronvermeldingen bij?

Want als ik me baseer op alles wat ik weet van psychologie enzo zijn die dingen die je net opnoemt afhankelijk van opvoeding voor een groot deel. Voor het laatste beetje zijn sterke aanwijzigingen (nieuws) dat het genetisch bepaald is. Gevoelens zijn biologische standaardreacties.
En dei herinneringen uit vorige levens zijn gewoon realistische dromen.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 21:18
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
Je ziel bestaat niet of is anyway een gevolg van je lichaam, chemische processen.
denk ik.
__________________
Het weer wordt mede mogelijk gemaakt door RTL4.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:36
Verwijderd
Wij kunnen het bestaan en de vorm waarin de ziel bestaat van onze zielen niet bevatten. Daarom is deze discussie nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef:
Wij kunnen het bestaan en de vorm waarin de ziel bestaat van onze zielen niet bevatten. Daarom is deze discussie nutteloos.
Nou nou, zelftrancedentatie is misschien niet mogelijk, maar filosoferen is nooit mis.

Ik denk persoonlijk dat de 'ziel' net zoiets als 'God' is. Iets onverklaarbaars voor de mens, waarvoor hij per se een verklaring zoekt. We begrijpen niet waarom we leven en een zelfbeeld hebben, daarom verzinnen we maar de 'ziel'. Dat vermoed ik, althans.

Citaat:
Red een zeehond, knuppel Pim. Red Pim, knuppel Imelda.
True true *pakt knuppel erbij*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:15
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
******** schreef:
True true *pakt knuppel erbij*
Red een knuppel. Neem mij.
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:33
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
of nou ja, ziel is ook niks meer dan drijfveren plus gevoelens plus sensaties plus bewustzijn.
Wat zijn dan "Drijfveren", "gevoelens", "sensaties" en "bewustzijn"??.....die begrippen zijn op zich al even vaag als het begrip ziel.
__________________
Im a living paradox....the armies of reason and emotions are in a constant battle with each other. And my soul is the battlefield.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 20:18
jipsloop
Avatar van jipsloop
jipsloop is offline
Citaat:
Even een vraagje, bij een groter wordende wereldbevolking, denk jij dat de 'gemeenschappelijke ziel' in steeds meer stukjes word verdeeld of gewoon groter wordt?
Zoals ik al schreef, de "ziel" waarover ik schrijf is niet van materie en volgens mij daarom ook niet uit te drukken in hoeveelheden of stukjes. Er is in feite één ziel, maar tegelijk ook weer zoveel als er levende wezens zijn. Dus bij een groeiende wereldbevolking blijft er evenveel ziel, maar is er tegelijkertijd ook weer meer ziel.

Citaat:
jullie hebben er uiteraard bronvermeldingen bij?
Nee. geen bronvermeldingen. Dit is hoe ik denk dat het in elkaar zit en ik heb tot nu toe nog niemand kunnen vinden die er hetzelfde over dacht.
__________________
...en wat vind je moeder daarvan?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:13
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
jipsloop schreef:
Nee. geen bronvermeldingen. Dit is hoe ik denk dat het in elkaar zit en ik heb tot nu toe nog niemand kunnen vinden die er hetzelfde over dacht.
ik denk er denk ik ongeveer hetzelfde over denk ik
iig dat alles wat leeft een ziel 'heeft' onderdeel vna het goddelijke is (in mijn ogen is je ziel ongeveer 'onderdeel van het grote alles zijn' 'goddelijk zijn')
maar het is idd niet te meten, alle ziel samen is het goddelijke geheel.. en wij zijn allemaal onderdeeltjes, dus allemaal 'stukjes' zielen, of kleine zielen.. of er naarmate er meer leven is ook meer ziel is is niet eens relevant..
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 13:44
jipsloop
Avatar van jipsloop
jipsloop is offline
Citaat:
ik denk er denk ik ongeveer hetzelfde over denk ik
Met u kan ik praten
Alleen dat goddelijke trekt mij niet zo...
__________________
...en wat vind je moeder daarvan?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 16:55
Artemis
Avatar van Artemis
Artemis is offline
Citaat:
jipsloop schreef:
Met u kan ik praten
Alleen dat goddelijke trekt mij niet zo...
noem het goddelijk, noem het geniaal, voor mijn part gewledig, schitterend, perfect.. ik vind goddelijk t beste woord omdat dat neit per se ook GOED hoeft te zijn (in mijn betekenis dan hehe)
__________________
heu.. ja?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 12:15
Crashzone
Avatar van Crashzone
Crashzone is offline
Citaat:
faith666 schreef:
Voor mijn gewoon is je lichaam gewoon een "iets" om ej ziel te laten overleven op aarde. Ik geloof erin dat je ziel als je dood bent naar een ander lichaam gaat.
Daar geef ik je ook gelijk in. Ik geloof ook erin. Maar het ligt eraan of je iets goed heb gedaan in je vorige leven..


Groetjes

Crashzone
__________________
The Way of life hasn't been settled, you make your own way.....
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 07:49
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Welnee.... iets goed of slechts..
Zou het dan betekenen dat als je in je vorige leven ernstig ziek was, dat je in je nieuwe leven niet meer ernstig ziek bent?

Ik bedoel.. dat heeft er denk ik vrij weinig mee te maken..
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 10:18
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik heb herrineringen aan 10000 vorige levens en herrineringen aan god zijn dus ik geloof wel in de ziel ja.
of nou ja, ziel is ook niks meer dan drijfveren plus gevoelens plus sensaties plus bewustzijn.
Ja, wat is het nou? Iets goddelijks of iets "chemisch"? Ik ben blij dat ik geen herinneringen aan vorige levens heb of laat staan aan god. Eerlijk gezegd zou ik hard naar een psychiater rennen als ik hier last van zou hebben. Waanideeen en psychoses zijn gelukkig prima te onderdrukken met, jawel, een pilletje. Ik ga er vanuit dat deze overtuiging in jouw geval geen destructieve gevolgen voor je omgeving heeft, maar volgens mij valt dit in dezelfde catagorie als mensen die denken dat ze de laatste wedergeboorte van God zijn, een sekte om zich heen verzamelen en het hele zooitje met collectieve zelfmoord de dood in jagen. Maar zoals ik al zei zal het bij jou waarschijnlijk een milde vorm betreffen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2003, 11:41
Crashzone
Avatar van Crashzone
Crashzone is offline
Citaat:
nl2suzy schreef:
Welnee.... iets goed of slechts..
Zou het dan betekenen dat als je in je vorige leven ernstig ziek was, dat je in je nieuwe leven niet meer ernstig ziek bent?

Ik bedoel.. dat heeft er denk ik vrij weinig mee te maken..

Nou nee zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel of je slecht persoon ben geweest of niet, als het wel zo is dan kom je in een ander soort dier op aarde

Groetjes

Crashzone
__________________
The Way of life hasn't been settled, you make your own way.....
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 14:49
Lois2
Lois2 is offline
Ik persoonlijk denk ook dat de mens meer is dan alleen materie. Je hebt dode materie (bv. een steen) en levende materie (bv. de mens). Beiden zijn materie, maar de mens is zich tenminste bewust van zijn bestaan. Alle levende materie kan sterven. Volgens mij houdt dit bewustzijn; deze 'levensenergie' niet op met bestaan na de dood. Het gaat gewoon over in een heel andere manier van zijn. In feite geloof ik ook in een soort van 'gemeenschappelijke ziel van alles dat leeft', zoals Jipsloop.

Anyway, ik krijg het weer niet opgeschreven zoals het moet, maar zo ongeveer denk ik erover.

Ik vind het eigenlijk best wel boeiend om over zulke dingen na te denken...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 20:48
Angeloes
Avatar van Angeloes
Angeloes is offline
hey mensen,

Ik weet zeker dat je lichaam en ziel bijelkaar horen, dat het niet zonder elkaar kan gaan...

Waarom?

Mijn mama heeft kanker, haar lichaam zit er vol mee en de dokters hadden niet verwacht dat ze nu nog zou leven!!
Maar door haar kracht en wil en liefde dat ze WIL leven. is het net of haar lichaam het kankerproces afremd, tegen wilt gaan.
Als ze alles had opgegeven en niet meer wilde vechten, dan zou haar lichaam dat weten en was ze er nu niet meer geweest.

Weet niet zeker of je dit bedoelde, maar goed

Greets Loes
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 09:33
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Drs. M schreef op 31-01-2003 @ 11:18:
Ja, wat is het nou? Iets goddelijks of iets "chemisch"?
Allebei.
Citaat:

Ik ben blij dat ik geen herinneringen aan vorige levens heb of laat staan aan god. Eerlijk gezegd zou ik hard naar een psychiater rennen als ik hier last van zou hebben.
Nee als je ze zou hebben zou je het niet bekijken zoals je het nu doet, dan zou je er ook in geloven anders had je de ideeen sowieso niet.
Citaat:

Waanideeen en psychoses zijn gelukkig prima te onderdrukken met, jawel, een pilletje.
Ik merk er niet echt veel van. Mijn ideeen gaan niet weg maar ik word wel een zombie van de pillen die ik gedwongen moet nemen.
Citaat:

Ik ga er vanuit dat deze overtuiging in jouw geval geen destructieve gevolgen voor je omgeving heeft, maar volgens mij valt dit in dezelfde catagorie als mensen die denken dat ze de laatste wedergeboorte van God zijn, een sekte om zich heen verzamelen en het hele zooitje met collectieve zelfmoord de dood in jagen. Maar zoals ik al zei zal het bij jou waarschijnlijk een milde vorm betreffen.
Wie weet hebben die mensen ook wel gelijk. Ikzelf weet dat veel mensen die als schizofreen bestempeld worden in werkelijkhied werkelijke wezens horen of zien.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 09:41
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
jipsloop schreef op 11-01-2003 @ 20:29:
Ik denk dat je ziel iets is dat je doet leven. Zonder je ziel zou je niets meer zijn dan een klomp moleculen zonder enig bewustzijn. Volgens mij heeft al het leven op aarde een ziel, anders zou het niet leven.

In feite is er, denk ik, één grote ziel voor al het leven. Deze ziel wordt als het ware verdeeld onder al het leven: alles krijgt een klein stukje, hoewel het niet uit materie bestaat en je dus waarschijnlijk niet van een stukje kan spreken. Ik denk dat bij je dood je ziel je lichaam verlaat en dat je daarom ook dood bent. Die ziel komt dan weer terecht in de zielen van andere mensen/wezens en zo is er nooit losse ziel zonder materie maar kan materie ook niet leven zonder ziel. Denk ik
jaa zo denk ik er ook over
(inclusief het stukje dat je nog nooit iemand was tegengekomen die er hetzelfde over dacht )

Ik denk dat als je dood gaat dat je dan weer in een soort zee van ziel komt of zo en een nieuw levend wezen krijgt dan weer een stukje ziel daarvan wat wel weer een geheel blijft met die grote ziel voor al het leven
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:21
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
hmm kweet niet helemaal hoe ik zelf denk over die ziel en het wel of niet bestaan ervan... > ik denk dat ik denk dat de ziel niet bestaat, of in ieder geval dat de ziel sterfelijk is. dus een deel van het lichaam is.

maar mijn eigen mening terzijde, heb net in een boek (de dochter van de circusdirecteur van jostein gaarder, om precies te zijn) een >imo< heel interessant verhaal gelezen:
op een gegeven moment is de wereldbevolking gegroeid tot een aantal van 12 miljard. Nadat deze grens is overschreden, worden opeens overal kinderen geboren zonder ziel, mensen zonder geweten die vooral dierlijk maar wel heel erg intelligent zijn.
Men begint hier onderzoek naar te doen en dan blijkt dat er alleen zulke kinderne geboren worden, wanneer de bevolkingsgrens (is dat een woord?) boven de 12 milj. ligt. Daaronder worden gewoon kinderen geboren met een ziel, ook een kind dat twee zielloze ouders heeft, krijgt een ziel wanneer die grens van 12 miljard niet overschreden is.

De conclusie die hieruit getrokken wordt, is dat er in het heelal slechts een beperkt aantal zielen beschikkenbaar is, waarschijnlijk 12 miljard. Verder staat de ziel dus los van genetische eigenschappen enzo die doorgegeven worden via de ouders.

vond het wel een interessant verhaal. Of ik denk dat t op waarheid berust is een tweede, maar wel een leuke theorie. Vind ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie vraagje aan moslims:
Hernuel Fan
124 13-09-2005 17:55
Levensbeschouwing & Filosofie Voor ongelovige, hoe zit deze wereld in elkaar?
Upke
99 30-12-2004 20:56
Levensbeschouwing & Filosofie meningen over lichaam en geest
Verwijderd
11 28-10-2003 23:16
Levensbeschouwing & Filosofie Heb je een lichaam of ben je een lichaam?
~*skoolgirl*~
39 03-01-2003 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie thomas van aquino
floorzub
4 09-07-2002 21:13
Psychologie lichaam en ziel...gescheiden of niet?
Sharksy
5 01-03-2002 07:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.