Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2005, 12:38
Integer
Integer is offline
Aangezien ik volgend jaar economie in Rotterdam als tweede studie ga doen, zit ik met het volgende: ik heb geen economie in mijn pakket op de middebare school gehad. Nu moet dit geen probleem zijn, aangezien ik gewoon toegelaten word tot de opleiding, maar ik vraag me af in hoeverre je wat gemist hebt als je geen economie op de middelbare school gehad hebt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2005, 13:03
Verwijderd
Ik volg nu het hele vak economie i.c.m. N&G, ik moet zeggen dat ik van mening ben dat het geen hol voorstelt. Naast wat meer wiskundig inzicht en algemene ontwikkeling is er in mijn ogen niet veel moeite nodig om voor dat vak een voldoende te halen.

Nou ja, voor mij is het dus een eitje, voor de meeste E&M-leerlingen is het vanwege het wiskundige gedeelte heel moeilijk. Maar ik neem aan dat jij ook wel goed in wiskunde bent, want anders zou je geen economie kiezen, nietwaar?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 14:12
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-03-2005 @ 14:03 :
Maar ik neem aan dat jij ook wel goed in wiskunde bent, want anders zou je geen economie kiezen, nietwaar?
Hij studeert wiskunde
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 14:28
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 14:43
Wawl
Wawl is offline
Het geeft je wel een goede basis, maar ik neem aan dat die op de uni wel weer wordt herhaald.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:01
Verwijderd
Het scheelt vrijwel niets.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:11
Integer
Integer is offline
Dat is mooi Anders had ik even wat boeken gelezen in de vakantie, maar dat is dus niet nodig. Bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:16
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Nee, dat is echt niet nodig inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:45
Global
Avatar van Global
Global is offline
en dan worden ze boos als er wordt gezegd dat E&M niks voorstelt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 16:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Global schreef op 23-03-2005 @ 16:45 :
en dan worden ze boos als er wordt gezegd dat E&M niks voorstelt
Het vak economie is anders ook geen eitje voor veel mensen. Zeker niet als je al die cijfers eens zou zien.

En als je goed bent in wiskunde is economie ook te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 23-03-2005 @ 16:45 :
en dan worden ze boos als er wordt gezegd dat E&M niks voorstelt
Het maakt eigenlijk alleen voor de bètastudies een behoorlijk verschil als je al op de middelbare school voorkennis hebt opgedaan. Technische natuurkunde bijvoorbeeld zonder wiskunde B is ondenkbaar. Maar ik kan me geen alfastudies bedenken waar je enige voorkennis voor nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 10:39
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ik sta voor wiskunde a1,2 een 8 en voor economie 1,2 een 5
Ik vind economie echt niet simpel...
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:36
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 31-03-2005 @ 11:39 :
Ik sta voor wiskunde a1,2 een 8 en voor economie 1,2 een 5
Ik vind economie echt niet simpel...
mot je ook niet vergelijken met wiskunde a he
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 11:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Global schreef op 31-03-2005 @ 14:36 :
mot je ook niet vergelijken met wiskunde a he
Wiskunde A sluit beter aan op economie dan wiskunde B hoor Zelfde soort sommen. Wiskunde A is meer dan genoeg voor economie.

Maar economie bevat niet alleen maar sommen. Dat is ook niet altijd de reden waarom mensen erover struikelen. Het is ook een bepaald inzicht in de economie. Wat ervoor zorgt dat iets gaat zoals je wilt dat het gaat (ok, het blijft grotendeels dezelfde inzicht van wiskunde houden, maar toch heb je daar niet alles aan).
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 11:31
Verwijderd
@Chloe Siere: bij het vak wiskunde B leert men volgens mij veel meer over afgeleide functies en richtingscoëfficiënten. Waarom oordeel je hierover als je niet weet wat wiskunde B inhoudt?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 14:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 12:31 :
@Chloe Siere: bij het vak wiskunde B leert men volgens mij veel meer over afgeleide functies en richtingscoëfficiënten. Waarom oordeel je hierover als je niet weet wat wiskunde B inhoudt?
Ik heb examen gedaan in wiskunde B

En dit zo soort dingen leer je ook met wiskunde A. Misschien ietsje minder uitgebreid, maar nogmaals, dat wat je met wiskunde A krijgt is meer dan genoeg voor economie op de middelbare school. Op het VWO in ieder geval wel.

Oh ja, en ik heb óók wiskunde A12 gedaan, dus ik heb vergelijkingsmateriaal.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 12:31 :
@Chloe Siere: bij het vak wiskunde B leert men volgens mij veel meer over afgeleide functies en richtingscoëfficiënten. Waarom oordeel je hierover als je niet weet wat wiskunde B inhoudt?
Jezus zeg, wat ben jij een betweterig mannetje zeg jij voelt jezelf wel heel goed met je VWO he?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 14:32
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-03-2005 @ 14:03 :
Ik volg nu het hele vak economie i.c.m. N&G, ik moet zeggen dat ik van mening ben dat het geen hol voorstelt.
Hoeveelste jaar zit je dan?

Ik doe de makkelijkste economie (=ec1 van de havo) en dat stelt idd niet veel voor.

Qua wiskunde weet ik niet wat er het beste bij past. Je moet gewoon een beetje handig zijn met formules. De sommen van wiskunde zijn écht niet te vergelijken met economie. Dat zijn namelijk sommen uit de 2/3, veel meer stelt het echt niet voor. Het is handig om het snel te kunnen en om een beetje wiskundig inzicht te hebben. Het ligt dus meer aan je persoonlijk inzicht dan aan welke wiskunde je doet. Ik ken mensen met WisA12 die er niks van snappen en mensen met WisA1 die het wel snappen.
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-04-2005, 14:34
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 12:31 :
@Chloe Siere: bij het vak wiskunde B leert men volgens mij veel meer over afgeleide functies en richtingscoëfficiënten. Waarom oordeel je hierover als je niet weet wat wiskunde B inhoudt?
Als ik jou vertel dat wiskunde B1 een heel eigen en apart boek krijgt over kansrekenen geloof je me zeker ook niet?
Er zijn er meer die het niet geloven, maar toch is het zo. Afgeleide en formules zijn ook een onderdeel, maar het is dus een beetje gemixt (1:1 denk ik).
__________________
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 14:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Miracle schreef op 02-04-2005 @ 15:34 :
Als ik jou vertel dat wiskunde B1 een heel eigen en apart boek krijgt over kansrekenen geloof je me zeker ook niet?
Er zijn er meer die het niet geloven, maar toch is het zo. Afgeleide en formules zijn ook een onderdeel, maar het is dus een beetje gemixt (1:1 denk ik).
Maar dat is toch begrijpelijk. Met wiskunde A heb je daar ook een heel boek voor. Je zou toch op zn minst zo'n beetje hetzelfde moeten krijg wat dat betreft.

Het zijn geen 2 hele aparte wiskunde vakken. Met wiskunde B heb je gewoon een aantal extra's. En hier en daar is het wat anders. B12 is natuurlijk wel een stuk meer extra's.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-04-2005 @ 15:03 :
Ik heb examen gedaan in wiskunde B

En dit zo soort dingen leer je ook met wiskunde A. Misschien ietsje minder uitgebreid, maar nogmaals, dat wat je met wiskunde A krijgt is meer dan genoeg voor economie op de middelbare school. Op het VWO in ieder geval wel.

Oh ja, en ik heb óók wiskunde A12 gedaan, dus ik heb vergelijkingsmateriaal.
Maar dat wil niet zeggen dat wiskunde A12 beter op economie aansluit dan wiskunde B.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:39
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 02-04-2005 @ 15:31 :
Jezus zeg, wat ben jij een betweterig mannetje zeg jij voelt jezelf wel heel goed met je VWO he?
Ik weet niet waar je het over hebt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 16:39 :
Maar dat wil niet zeggen dat wiskunde A12 beter op economie aansluit dan wiskunde B.
Je hebt wel méér sommen die in de richting van economie komen dan met wiskunde B. Wiskunde B is toch ook meer ruimtelijk inzicht ed. Andere onderwerpen die meer met natuurkunde dan met economie te maken hebben. Mensen met een economie profiel hebben niet voor niets wiskunde A en mensen met een natuurkunde profiel hebben niet voor niets wiskunde B. Omdat het erop aansluit.

Ik weet nog wel dat ik sommen had die de mensen uit mijn klas met natuurkunde al behandeld hadden. Bijv.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-04-2005 @ 16:50 :
Je hebt wel méér sommen die in de richting van economie komen dan met wiskunde B. Wiskunde B is toch ook meer ruimtelijk inzicht ed. Andere onderwerpen die meer met natuurkunde dan met economie te maken hebben. Mensen met een economie profiel hebben niet voor niets wiskunde A en mensen met een natuurkunde profiel hebben niet voor niets wiskunde B. Omdat het erop aansluit.

Ik weet nog wel dat ik sommen had die de mensen uit mijn klas met natuurkunde al behandeld hadden. Bijv.
Wiskunde B is toch gewoon wiskunde A1,2 maar dan met heel veel extra stof? Bij wiskunde B wordt wat wiskunde A1,2 weliswaar iets sneller behandeld, maar daar krijg je dan ook extra stof bij over bijvoorbeeld richtingscoëfficiënten en afgeleide functies, het lijkt me dat daardoor het kader veel groter wordt, zodat de sommen van economie makkelijker te plaatsen zijn, vooral als het om grafieken gaat. De mensen uit mijn economieklas hebben nog moeite met het maken van een schaalverdeling bij een lineaire grafiek, schijnbaar is dat (nog) niet echt getoetst bij wiskunde A1,2.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 16:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 16:54 :
Wiskunde B is toch gewoon wiskunde A1,2 maar dan met heel veel extra stof? Bij wiskunde B wordt wat wiskunde A1,2 weliswaar iets sneller behandeld, maar daar krijg je dan ook extra stof bij over bijvoorbeeld richtingscoëfficiënten en afgeleide functies, het lijkt me dat daardoor het kader veel groter wordt, zodat de sommen van economie makkelijker te plaatsen zijn, vooral als het om grafieken gaat. De mensen uit mijn economieklas hebben nog moeite met het maken van een schaalverdeling bij een lineaire grafiek, schijnbaar is dat (nog) niet echt getoetst bij wiskunde A1,2.
Die mensen zijn gewoon niet goed in wiskunde Anders hadden ze dat echt wel gekund. Ik kon het ook met mn wiskunde A12. Alle sommen bij economie zijn makkelijk. Behalve dan dus als je een leek bent op wiskundig gebied.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-04-2005 @ 17:02 :
Die mensen zijn gewoon niet goed in wiskunde Anders hadden ze dat echt wel gekund. Ik kon het ook met mn wiskunde A12. Alle sommen bij economie zijn makkelijk. Behalve dan dus als je een leek bent op wiskundig gebied.
Ik ben het met je eens dat ze gewoon slecht in wiskunde zijn, maar voor het maken van een goede schaalverdeling bij een lineaire grafiek voldoet een stappenplan van drie stappen ook wel, dus ik concludeer daaruit dat ze het gewoon niet geleerd hebben bij wiskunde A1,2.

Maar, zoals jij zelf al aanstipte, het blijft uiteraard een zaak die van persoon tot persoon kan verschillen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 16:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-04-2005 @ 17:05 :
Ik ben het met je eens dat ze gewoon slecht in wiskunde zijn, maar voor het maken van een goede schaalverdeling bij een lineaire grafiek voldoet een stappenplan van drie stappen ook wel, dus ik concludeer daaruit dat ze het gewoon niet geleerd hebben bij wiskunde A1,2.

Maar, zoals jij zelf al aanstipte, het blijft uiteraard een zaak die van persoon tot persoon kan verschillen.
Hm zou natuurlijk kunnen dat jullie in een andere volgorde of tempo werken, maar ik had nooit problemen met economie dat we bepaalde dingen nog niet met wiskunde hadden gehad... Maar ik heb ook maar 1 jaar wiskunde A12 gedaan.

Maar inderdaad, laat het duidelijk zijn dat het van persoon tot persoon kan verschillen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 09:27
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Goh, dat zei ik 9 posts geleden ookal.

@perseus: Als ze iets niet kunnen, betekent dat nog niet direct dat het niet getoetst is.
__________________
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 09:36
Quickbeam
Quickbeam is offline
Bij B1 bij je wel beter voorbereid op een econonomie studie MAAR als je gewoon je best doet is de wiskunde wel te halen met alleen a1,2.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 09:49
Verwijderd
Ik ben afschuwelijk slecht in Wiskunde (A12), maar Economie gaat vrij goed. Al moet ik zeggen dat de methode gehanteerd bij ons op school (ViaDelta) relatief 'vrij' van wiskunde is. Er zit natuurlijk prijselasticiteit e.d in, maar wiskundig stelt het eigenlijk niets voor. Het komt meer aan op verbanden leggen en inzicht krijgen/hebben in het functioneren van de economie.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 03-04-2005 @ 10:27 :
Goh, dat zei ik 9 posts geleden ookal.

@perseus: Als ze iets niet kunnen, betekent dat nog niet direct dat het niet getoetst is.
Als dat al vaker getoetst is, hoe is het dan te verklaren dat bijna al die mensen een voldoende staan voor wiskunde A1,2? Het lijkt me echt onmogelijk. Áls het al een keer getoetst is, is die kennis maar één of twee keer gebruikt, me dunkt, want anders zouden ze geen voldoende staan.
Citaat:
Quickbeam schreef op 03-04-2005 @ 10:36 :
Bij B1 bij je wel beter voorbereid op een econonomie studie MAAR als je gewoon je best doet is de wiskunde wel te halen met alleen a1,2.
Dat denk ik ook. Ik denk dus ook dat economie makkelijker is als je wiskunde B1 volgt, ongeacht de grootte van het wiskundige inzicht, daarom ben ik van mening dat wiskunde B1 beter aansluit op economie dan wiskunde A1,2, wat niet wil zeggen dat men in mijn ogen niet goed kan zijn in economie zonder wiskunde B!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 12:14
Quickbeam
Quickbeam is offline
Ik studeer zelf ook economie, stond een 6 met wia12 maar heb allebei mijn wiskunde vakken wel gehaald in een keer. Ik heb er wel redelijk wat voor gedaan maar het is gewoon goed te doen. Toch denk ik dat het makkelijker is als je b1 hebt gehad. Een clubgenoot van mij heeft b1 gedaan en heeft het als veel makkelijker ervaren.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 13:57
Integer
Integer is offline
Anders blijft iedereen even ontopic?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 16:19
Quickbeam
Quickbeam is offline
ok, dan zal ik even 'on-topic' zijn. Je kan op mijn uni iig zonder economie beginnen aan economie. Alles wordt vanaf het begin uitgelegd dus je hebt niet echt een basiskennis nodig voor vakken als micro/macro. Het enige voordeel dat je hebt met ec1,2 is dat het je wat makkelijker afgaat. Je zal misschien wat harder moeten leren dan de gemiddelde e&m klant, echter zullen zij hard moeten werken voor wi en jij niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 06:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Quickbeam schreef op 03-04-2005 @ 13:14 :
Ik studeer zelf ook economie, stond een 6 met wia12 maar heb allebei mijn wiskunde vakken wel gehaald in een keer. Ik heb er wel redelijk wat voor gedaan maar het is gewoon goed te doen. Toch denk ik dat het makkelijker is als je b1 hebt gehad. Een clubgenoot van mij heeft b1 gedaan en heeft het als veel makkelijker ervaren.
Misschien was die clubgenoot van jou wel veel beter in wiskunde
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 06:44
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
perseus schreef op 03-04-2005 @ 12:00 :
Als dat al vaker getoetst is, hoe is het dan te verklaren dat bijna al die mensen een voldoende staan voor wiskunde A1,2? Het lijkt me echt onmogelijk. Áls het al een keer getoetst is, is die kennis maar één of twee keer gebruikt, me dunkt, want anders zouden ze geen voldoende staan.
Omdat ze de rest wel hebben begrepen?
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-04-2005, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 04-04-2005 @ 07:44 :
Omdat ze de rest wel hebben begrepen?
Dat lijkt me wel erg sterk, want zeg nou zelf, wat is moeilijker, het vaasmodel dat gebruikt wordt voor kansrekening of het maken van een fatsoenlijke schaalverdeling bij een lineaire grafiek?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-04-2005 @ 14:28 :
Dat lijkt me wel erg sterk, want zeg nou zelf, wat is moeilijker, het vaasmodel dat gebruikt wordt voor kansrekening of het maken van een fatsoenlijke schaalverdeling bij een lineaire grafiek?
Volgens mij snappen die mensen het verhaal om die som heen niet waardoor ze de sommen vaak ook niet kunnen. Daarbij is economie echt niet alleen een schaalverdeling bij een lineaire grafiek maken... Ik heb lastigere sommen gehad.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-04-2005 @ 14:32 :
Volgens mij snappen die mensen het verhaal om die som heen niet waardoor ze de sommen vaak ook niet kunnen. Daarbij is economie echt niet alleen een schaalverdeling bij een lineaire grafiek maken... Ik heb lastigere sommen gehad.
Dat is waar ik het al de hele tijd over heb. En als ze het maken van een schaalverdeling bij een lineaire grafiek al niet beheersen... Ik vind het niet echt vreemd dat de helft niet weet wat een richtingscoëfficiënt precies is.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-04-2005 @ 14:44 :
Dat is waar ik het al de hele tijd over heb. En als ze het maken van een schaalverdeling bij een lineaire grafiek al niet beheersen... Ik vind het niet echt vreemd dat de helft niet weet wat een richtingscoëfficiënt precies is.
Dat is gewoon stóm. Je hebt gewoon domme mensen in je klas. Iedereen hoort dat te weten. En volgens mij wisten ze t bij mij ook echt wel allemaal.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-04-2005 @ 14:49 :
Dat is gewoon stóm. Je hebt gewoon domme mensen in je klas. Iedereen hoort dat te weten. En volgens mij wisten ze t bij mij ook echt wel allemaal.
In mijn economieklas zitten wel domme mensen, ja, maar in m'n eigen klas ook wel en die weten het wél.

Maar goed, mooie manier om een discussie te beëindigen...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-04-2005 @ 14:49 :
Dat is gewoon stóm. Je hebt gewoon domme mensen in je klas. Iedereen hoort dat te weten. En volgens mij wisten ze t bij mij ook echt wel allemaal.
Offtopic: gefeliciteerd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 3Havo -> 4vwo?
karimnl024
8 19-12-2014 17:06
Studeren Economie inhalen (VWO)
Verwijderd
4 11-08-2014 09:14
Studeren Als zakenman of ondernemer moet ik wat studeren?
Lemar
9 05-10-2010 22:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bos wil geen 'splijtende strijd' om leiderschap PvdA
PierdeRegenworm
121 07-02-2005 10:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Algemene schoolzaken Wat is nou HEt verschil tussen havo en VWO
Vini-Vidi-Vici
144 11-06-2003 22:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.