Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2007, 16:00
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik heb een dilemma, het heet PABO/creatieve HBO-opleiding vs Universiteit. Ik ben slecht in beknopt zijn maar ik zal mijn best doen.

Toen ik klein was wilde ik al juffrouw worden, ik vind kinderen geweldig, kennis overdragen maakt me blij. Maar, ik hoop niet dat ik vreselijk kortzichtig klink, ik heb een eng beeld van conservatieve, saaie, oude kleuterjuffen die de school domineren, directeuren die de docenten constant lastig vallen met bureaucratische onzin en geen ruimte meer overlaten voor creativiteit. Van mijn tante (die basisschooldocente is) hoor ik ook alleen overspannen verhalen. Daardoor heeft de PABO me afgeschrikt (én omdat ik toevallig een aantal niet echt enerverende mensen ken die aan de PABO studeren) en durf ik er eigenlijk niet heen.

Dus nu studeer ik Geschiedenis maar ik geloof niet dat ik er gelukkig van word. Ik wil creativiteit, iets opwekkends, meer praktijk, meer leven en daardoor heb ik nu weer de PABO in mijn hoofd. Is hier iemand die is overgestapt van universiteit naar PABO? Of gewoon een VWO-er die PABO is gaan doen? Ik wil graag weten hoe het bevalt, of het een goeie keus is geweest, of er ook twijfel was tussen universitair en HBO.

En daarnaast: áls ik PABO ga doen, is er mogelijkheid om dit jaar (februari) nog in te stromen en heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb vorig jaar al gewerkt&gereisd, ik wil eigenlijk niet nóg een jaar niet-studeren.

Edit: er speelt trouwens ook mee dat ik het supergezellig vind bij Geschiedenis, leuke mensen, ik ben nét een beetje ingeburgerd .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2007, 18:19
Verwijderd
Word geschiedenisleraar. Tadaa, probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 20:43
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Bedankt, ik denk dat ik nu gelukkig ben.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 20:50
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Bespeur ik enig sarcasme?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 20:59
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Bespeur ik enig sarcasme?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 08:57
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb VWO gedaan en twijfelde toen al of ik de Pabo zou gaan doen. Uiteindelijk heb ik door het advies van mijn decaan voor een WO-opleiding gekozen en deze ook afgerond. Nu ben ik bezig aan de verkorte deeltijdopleiding van de Pabo, omdat ik er achter kwam dat ik echt graag met kinderen werk en omdat de praktijkervaring die ik op kan doen als leerkracht, van pas komt bij de kennis van mijn vorige opleiding.
Ik moest wel wennen aan het HBO / de Pabo, omdat het veel schoolser is dan op de universiteit. Zo heb ik gewoon huiswerk en moet ik veel meer werkstukken maken dan ik in mijn hele vorige opleiding heb gedaan. De stof is niet moeilijk, maar wel redelijk veel. Wanneer je je gewoon inzet, lukt het allemaal wel.

Als je twijfelt of het basisonderwijs iets voor je is, kun je een keer naar een school in de buurt gaan, dit uitleggen en vragen of je een dagje mee mag lopen. Op die manier kun je een beetje zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat en of dat bij jou past.
Op de meeste Pabo's kun je in februari wel beginnen; ze beginnen vaak een nieuwe klas voor de instromers en die blijven altijd een half jaar achterlopen, maar doen dus ook het volledige programma in 4 jaar.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 11:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Eerste universiteit voor kennis van zaken halen, daarna pas de nodige didactische rotzooi leren.

Andersom verander je namelijk in zo'n Pabo figuur die nog geen basisschool rekensom kan uitvoeren, en gelooft dat in juni 1944 Willem III landde in Normandië om België te bevrijden van de Amerikanen.

Haal je eerst je ontwikkeling en kennis van zaken, en leer je daarna de pedagogisch-didactische crap, waar nodig met een korrel zout, dan ben je veel beter af, en ben je tevens een veel betere lerares in de toekomst.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 11:40
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Nou, ik heb na mijn vwo diploma te hebben behaald gekozen voor de opleiding recht (WO). Na een maand had k het al gezien daar (veel te saai ed). Omdat ik ook graag met kinderen werk heb ik ook gekozen voor de PABO. Ik kon nog net instromen hetzelfde jaar.

De opleiding stelt voor mij niet veel voor (althans bij ons want wij hebben een nieuw curriculum). Ik ga hierna ook iets studeren waar k echt meer uitdaging heb. Het eerste jaar waren alle tentamens open boek/ verslagJE maken.

Het 2e jaar heb ik overgeslagen omdat ik een VWO student ben die het 1e jaar alle studiepunten heeft gehaald, en dan mag dat.

Nu zit ik in het 3e jaar en vanwege dat nieuwe curriculum wordt je van de ene hoek in de andere gesmeten. Alle doelen zijn pas duidelijk aan het begin van de nieuwe periode (en daar heb ik nare ervaring mee op dit moment). Alles is zeer onduidelijk, docenten proberen wel hun best te doen en daar hoor je mij dan ook niet over klagen. Maar juist door die onduidelijkheid gaan sommige studenten studiepunten missen/motivatie omlaag

Ik heb het gevoel dat ik dit jaar, ondanks de onduidelijkheid, toch met 2 vingers in de neus ga halen. En geloof me ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt.

Dus kortom: De studie is erg ongeorganiseerd (en dat is al jaren zo), je moet goed zijn in rekenen en taal,
wij hebben veel stage (nieuw curriculum), voor een vwo student niet erg uitdagend maar als je er echt voor gaat zeer leuk.

En dan nog iets. Je heb in het basisonderwijs weinig kans om carriere te maken en verdient een stuk minder dan bij andere HBO opleidingen.

heb je nog vragen dan stel ze maar!
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 12:29
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
wij hebben veel stage (nieuw curriculum), voor een vwo student niet erg uitdagend maar als je er echt voor gaat zeer leuk.
Maar gaat het bij het beroep leerkracht niet juist om het lesgeven en het bezig zijn in de klas, met de leerlingen? Juist in die praktijk leer ik veel; persoonlijk zelfs veel meer dan tijdens de lessen op de pabo (al helpt mijn vorige opleiding daar ook deels bij).
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 12:45
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Andersom verander je namelijk in zo'n Pabo figuur die nog geen basisschool rekensom kan uitvoeren, en gelooft dat in juni 1944 Willem III landde in Normandië om België te bevrijden van de Amerikanen.
Bedankt voor het vertrouwen. Maar goed, ik kan het je niet kwalijk nemen, want zo dacht ik er zelf ook over, daarom ben ik ook Geschiedenis gaan studeren. Je wil toch uit jezelf halen wat je eruit kunt halen en zo'n WO-papiertje is een prestatie. Maar het punt is juist dat ik baal van deze studie en van heel de universiteit, van feiten stampen en stof happen, van mezelf dwingen me te concenteren op iets dat ik helemaal niet leuk vind zonder dat er enige creativiteit aan te pas komt. Maar misschien moet ik mezelf daar gewoon toch toe zetten.

Hawahaai, vond jij je WO-opleiding leuk of heb je je er doorheen geslagen?

Remy476, jij had dus eigenlijk hetzelfde als ik? Zo te zien ben je niet zo te spreken van de PABO. Ik hoor wel vaker dat het een organisatie van niks is, chaos en gedoe. Dat lijkt me dan weer niks.

Overigens heb ik gemaild naar Domstad, daar zeiden ze dat instroom niet mogelijk was.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 13:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hawahaai, vond jij je WO-opleiding leuk of heb je je er doorheen geslagen?

Remy476, jij had dus eigenlijk hetzelfde als ik? Zo te zien ben je niet zo te spreken van de PABO. Ik hoor wel vaker dat het een organisatie van niks is, chaos en gedoe. Dat lijkt me dan weer niks.

Overigens heb ik gemaild naar Domstad, daar zeiden ze dat instroom niet mogelijk was.
Ik vond mijn WO-opleiding (orthopedagogiek, afstudeerrichting (kinderen met) leerproblemen) wel heel leuk, maar ontdekte bij mijn afstudeerstage dat ik de praktijkervaring met kinderen miste.
De Pabo is organisatorisch niet geweldig, maar dat was mijn vorige opleiding ook niet. En de algemene verhalen die ik hoor over bijvoorbeeld de Fontys zijn ook allemaal zo, dan maakt het niet echt uit of je Pabo doet of wat anders. In mijn ogen tenminste.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 17:38
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Maar gaat het bij het beroep leerkracht niet juist om het lesgeven en het bezig zijn in de klas, met de leerlingen? Juist in die praktijk leer ik veel; persoonlijk zelfs veel meer dan tijdens de lessen op de pabo (al helpt mijn vorige opleiding daar ook deels bij).
Die stage is juist goed....t was niet zo bedoeld. Ik bedoel de opleiding in zijn geheel is niet echt uitdagend. Veel stage is goed!
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 17:42
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Ik vond mijn WO-opleiding (orthopedagogiek, afstudeerrichting (kinderen met) leerproblemen) wel heel leuk, maar ontdekte bij mijn afstudeerstage dat ik de praktijkervaring met kinderen miste.
De Pabo is organisatorisch niet geweldig, maar dat was mijn vorige opleiding ook niet. En de algemene verhalen die ik hoor over bijvoorbeeld de Fontys zijn ook allemaal zo, dan maakt het niet echt uit of je Pabo doet of wat anders. In mijn ogen tenminste.
Ja over het algemeen zijn veel opleidingen slecht georganiseerd...maar vaak is daar verbetering in. Bij de PABO is dat gewoonweg niet zo. (kan zijn dat het dit jaar nog slechter is vanwege t nieuwe curriculum, mja)

@Porcelain: Ik ben wel te spreken over de opleiding, maar ik zou je aanraden: DOE DIT ECHT ALLEEN ALS JE HART ZEGT DIT TE DOEN!
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 08:59
Verwijderd
Citaat:

Dus kortom: De studie is erg ongeorganiseerd (en dat is al jaren zo), je moet goed zijn in rekenen en taal
Dat lijkt me afhangen van de hogeschool, niet van de studie opzich... Ik heb ook pabo gedaan en dat was de enige HBO-opleiding die ik gedaan heb die goed georganiseerd was. Zo iets kan heel erg samengaan met bepaalde mensen die er werken ed.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 09:10
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Dat lijkt me afhangen van de hogeschool, niet van de studie opzich... Ik heb ook pabo gedaan en dat was de enige HBO-opleiding die ik gedaan heb die goed georganiseerd was. Zo iets kan heel erg samengaan met bepaalde mensen die er werken ed.
Maar hoe lang is dat geleden? Want hangt de chaos van de pabo's tegenwoordig niet samen met een nieuw systeem oid? Mocht het recent zijn, dan ben ik wel benieuwd welke pabo het was natuurlijk.

Sowieso, wie heeft wat voor ervaring met welke pabo?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 09:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Maar hoe lang is dat geleden? Want hangt de chaos van de pabo's tegenwoordig niet samen met een nieuw systeem oid? Mocht het recent zijn, dan ben ik wel benieuwd welke pabo het was natuurlijk.

Sowieso, wie heeft wat voor ervaring met welke pabo?
Als je ervaringen wilt weten, kun je even wat mensen PM-en uit het 'deel je ervaringen met andere forummers'-topic.
Ik doe zelf Pabo Deeltijd Verkort aan de HAN in Arnhem. Op zich zit ons programma goed in elkaar, maar doordat ze ieder jaar wat veranderen aan het programma is niet altijd aan het begin van een periode duidelijk wat ze precies van ons verwachten. Ik moest na mijn vorige opleiding erg wennen aan het competentie-gericht leren en heb daar veel op gemopperd, maar intussen zie ik daar de meerwaarde van in en heb ik er geen problemen meer mee. Ik hoor wel van docenten op de Pabo dat veel reguliere dagstudenten hier moeite mee hebben, omdat dit een grote omschakeling is na de middelbare school. Maar daar kan ik dus verder niet echt over oordelen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Maar hoe lang is dat geleden? Want hangt de chaos van de pabo's tegenwoordig niet samen met een nieuw systeem oid? Mocht het recent zijn, dan ben ik wel benieuwd welke pabo het was natuurlijk.

Sowieso, wie heeft wat voor ervaring met welke pabo?
Wat vind jij recent?

Ik weet iig dat het destijds op veel pabo's ook al chaos was.

Naar mijn idee ligt het er met de invoering van nieuwe systemen aan hoe dat gebeurt, dat kan ook prima goed gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 17:04
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ik op hszuyd
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2007, 18:17
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Wat ik hoor van de PABO is vooral dat het een veredelde MBO-studie is en dus geen reet voorstelt.
En ik zou me dus gruwelijk gaan ergeren, als ik daar als WO'er in terecht zou komen. Als bovenstaande waar is, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 18:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Bedankt voor het vertrouwen.
Mwo, het is niet dat ik jou bij voorbaat als een faler beschouw, maar als je willekeurig wie neerzet op een opleiding die niets voorstelt, zoals de PABO, leidt dat onvermijdelijk tot onderpresteren tegenover wat iemand echt kan.

Ik ken verschillende mensen die PABO doen, of het zelfs afgesloten hebben, maar wat daar geldt als 'cutting edge' in onderwijsmethoden is spul dat ik met vijf minuten logisch redeneren ook bedenk. Laatst vertelde een van deze mensen me triomfantelijk dat cultuurverschillen meespelen, en je een traditioneel islamitisch opgevoed jongetje niet zomaar kunt benaderen als vrouw, en dit problemen kan geven.

'nee echt, professor?', denk ik dan. Dat wist ik pas een jaar of vijf.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 07:51
Verwijderd
Citaat:
Mwo, het is niet dat ik jou bij voorbaat als een faler beschouw, maar als je willekeurig wie neerzet op een opleiding die niets voorstelt, zoals de PABO, leidt dat onvermijdelijk tot onderpresteren tegenover wat iemand echt kan.

Ik ken verschillende mensen die PABO doen, of het zelfs afgesloten hebben, maar wat daar geldt als 'cutting edge' in onderwijsmethoden is spul dat ik met vijf minuten logisch redeneren ook bedenk. Laatst vertelde een van deze mensen me triomfantelijk dat cultuurverschillen meespelen, en je een traditioneel islamitisch opgevoed jongetje niet zomaar kunt benaderen als vrouw, en dit problemen kan geven.

'nee echt, professor?', denk ik dan. Dat wist ik pas een jaar of vijf.
Maar ligt dat aan de opleiding of aan de mensen die de opleiding doen?

Ik heb twee jaar pabo gedaan en mijn ervaring is dat het niet echt heel ingewikkeld is, maar wel heel erg veel, waardoor het op een andere manier toch zwaar wordt. Dit verschilt wel heel erg per hogeschool; er zijn ook hogescholen waar het amper wat voorstelt. Of iets leidt tot onderpresteren is grotendeels afhankelijk van de persoon die het doet; je kunt ook zelf diepgang aan iets geven.

Inmiddels volg ik een universitaire studie...en ja, het niveau ligt zeker hoger, maar de hoeveelheid stof was vorig jaar toch echt een heel stuk minder dan op de pabo (ik doe nu een master, dat ga ik er maar niet mee vergelijken). Ik vond/vind het dus allebei op hun eigen manier zwaar. (En als VWO'er kun je PABO over het algemeen verkort doen en moet je dus nog meer doen in minder tijd.)

Laatst gewijzigd op 11-12-2007 om 08:18.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Ik ken verschillende mensen die PABO doen, of het zelfs afgesloten hebben, maar wat daar geldt als 'cutting edge' in onderwijsmethoden is spul dat ik met vijf minuten logisch redeneren ook bedenk. Laatst vertelde een van deze mensen me triomfantelijk dat cultuurverschillen meespelen, en je een traditioneel islamitisch opgevoed jongetje niet zomaar kunt benaderen als vrouw, en dit problemen kan geven.

'nee echt, professor?', denk ik dan. Dat wist ik pas een jaar of vijf.
Heel fijn dat je dat allemaal al weet, ik vind je echt fantastich, maar je vergeet daarbij dat de onderwijswetenschappen ook best logisch in elkaar zitten, en dat iedereen er bovendien verstand van schijnt te hebben omdat men zelf onderwijs gevolgd heeft. Maar het hoeft niet per sé zo te zijn dat cultuurverschillen meespelen, dus het is van belang om onderzoek daarnaar en dan de uitkomsten daarvan te expliciteren. Natuurlijk klinkt het logisch als je het zelf niet bedacht hebt, maar een zijn ook een heleboel onderwijsconcepties die iedereen logisch zou vinden die niet kloppen. Dus je moet wel het verschil weten tussen wat waar is en wat niet.

@ TS: jammer dat de 'academische pabo' (onderwijskunde + lesgeeflicentie) nog niet begonnen is
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 08:17
Verwijderd
@Porcelain: Ik heb trouwens op de Hogeschool Rotterdam gezeten.
@Krummeltje: Weet jij wanneer die van start gaat? (Ik weet wel dat ze bezig zijn met ontwikkelen ed. )
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 08:40
Verwijderd
Nee, maar volgens mij is het ook nog in het beginstadium. Ze zijn er inderdaad mee bezig in Utrecht, maar ik houd mijn hart vast, want als dat er is, is niemand nog geinteresseerd in alleen onderwijskunde

http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2910 staat er wel wat over, maar dat Beter Onderwijs Nederland is ook niks.

En er bestaat blijkbaar ook iets als een academische basisschool: http://www.academischebasisschool.nl/
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 10:41
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
@ TS: jammer dat de 'academische pabo' (onderwijskunde + lesgeeflicentie) nog niet begonnen is
Dat zou ideaal geweest zijn! Ach ja, ik bereik op deze manier mijn einddoel ook...

Citaat:
En er bestaat blijkbaar ook iets als een academische basisschool: http://www.academischebasisschool.nl/
Mijn ervaring is dat je daar niet te veel van moet verwachten. Ik heb in mijn stage in het SO (van de pabo) ook aan een dergelijk proefproject meegedaan, maar dan van een andere regio. Hierbij was het doel om te kijken hoe er meer diepgang in de stage kon komen, zodat de studenten meer zouden leren. Uiteindelijk sloegen de beoordelaars en hoge piefen steil achterover toen ze zagen wat ik had gedaan en zelf uitgezocht, terwijl ik dat heel normaal vond (met mijn WO-achtergrond) en niet eens heel veel moeite had gedaan. Wat dat betreft valt er waarschijnlijk veel te leren voor 'gewone' pabo-ers, maar ik denk niet dat ze dat door zo'n project voor alle studenten/leerkrachten kunnen bereiken. Het komt heel erg neer op zelfsturing en motivatie om extra dingen te leren. Dat is een houding.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2007, 16:08
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Bovenstaande is waar. van die veredelde mbo ook. datgene wat het zwaar maakt is het zooitje ongeregeld. Mja dat is bij mij dan he
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 15:52
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik kreeg een mailtje, die Academische pabo gaat september '08 van start!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 18:12
Verwijderd
Dan al? In Utrecht? Dat zou echt heeeel snel zijn...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 22:55
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, dat stond in die mail, het verbaasde mij ook. In Utrecht ja, samenwerking UU en HU, precies wat jij zei.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 09:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar ligt dat aan de opleiding of aan de mensen die de opleiding doen?
De opleiding heeft onvermijdelijk effect op de mensen die de opleiding volgen.

Maar goed, zitten er van die 'stating the obvious' zaken in als zijnde echte leerstof (iets dergelijks zou behalve bij inleidende stof als algemeen bekend, of een kleine voetnoot terzijde moeten zijn) dan stop je mensen vol met kleine feitjes, terwijl hun daadwerkelijke niveau niet omhoog gaat.


Een van die kennissen is bijvoorbeeld gestopt met lesgeven vanwege een autoriteitsprobleem. Nu heb ik al wel eens als zijnde invaller voor een verwonde leraar, workshops gegeven op een basisschool met wat normale les erbij, maar het is kinderspel (letterlijk) om overwicht te verwerven.

I mean, kinderen van 4 t/m 12 jaar... Come on. Hoe ernstig kan het zijn als je met een zogenaamd pedagogische opleiding daar niet mee om kan gaan?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 10:18
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Je moet daarbij wel onthouden dat jij maar tijdelijk was. Je eigen kinderen kunnen je het leven zuur maken, terwijl ze zich bij de oppas als schatjes gedragen. Zo werkt dat ook op school.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat stond in die mail, het verbaasde mij ook. In Utrecht ja, samenwerking UU en HU, precies wat jij zei.
Hmm.Wat gek dat ze dat zo snel voor elkaar hebben gekregen. Er staat nog helemaal niets op de website...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 10:55
Verwijderd
Citaat:
I mean, kinderen van 4 t/m 12 jaar... Come on. Hoe ernstig kan het zijn als je met een zogenaamd pedagogische opleiding daar niet mee om kan gaan?
Wanneer leer jij eens dat als je geen kennis van zaken hebt je gewoon niets moet zeggen? Je hebt blijkbaar nog nooit gehoord van kleine monstertjes die zelfs de meest ervaren leerkracht tot wanhoop kunnen drijven. Jij moet echt nodig eens een dagje les gaan geven op een achterstandsschool ergens in Kanaleneiland - wedden dat je na een uur huilend de klas uitloopt. Monstertjes waar de huidige pedagogische inzichten op vastlopen, kinderen die geen enkele sturing van thuis meekrijgen en waarin de school moet gaan opvoeden.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 11:27
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
I mean, kinderen van 4 t/m 12 jaar... Come on. Hoe ernstig kan het zijn als je met een zogenaamd pedagogische opleiding daar niet mee om kan gaan?
Door het WSNS-beleid van de overheid zitten er veel kinderen op het regulier basisonderwijs, terwijl dat eigenlijk net (of net niet) gaat. Als je als leerkracht een pittige klas hebt met 30 leerlingen, waarvan een paar kinderen eigenlijk op het speciaal onderwijs horen, maar daar door een Rugzakje niet zitten, kun je het als leerkracht heel zwaar hebben. Je hebt als leerkracht op het regulier basisonderwijs namelijk geen opleiding voor het speciaal onderwijs gevolgd en dus ook die 'extra' pedagogische en didactische kennis niet. Je moet het hebben van die paar uur per jaar dat de ambulant begeleider naar het kind komt kijken en je tips geeft hoe je met dat kind om kunt gaan in de klas.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2007, 15:59
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Door het WSNS-beleid van de overheid zitten er veel kinderen op het regulier basisonderwijs, terwijl dat eigenlijk net (of net niet) gaat. Als je als leerkracht een pittige klas hebt met 30 leerlingen, waarvan een paar kinderen eigenlijk op het speciaal onderwijs horen, maar daar door een Rugzakje niet zitten, kun je het als leerkracht heel zwaar hebben. Je hebt als leerkracht op het regulier basisonderwijs namelijk geen opleiding voor het speciaal onderwijs gevolgd en dus ook die 'extra' pedagogische en didactische kennis niet. Je moet het hebben van die paar uur per jaar dat de ambulant begeleider naar het kind komt kijken en je tips geeft hoe je met dat kind om kunt gaan in de klas.
qft
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 01:46
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Mijn beste vriendinnetje heeft ook met dit probleem gezeten en heb altijd mee mogen genieten met haar ervaringen. Ze heeft vwo gedaan en daarna een maandje rechten. Zij is van het type die gewoon niet weet wat ze wil en ook vrij laks is. Ze heeft na rechten een half jaartje gewerkt en is toen in februari begonnen aan de pabo in nijmegen. Het in februari beginnen vond zij ideaal omdat ze daardoor in een groep kwam met minder 'net klaar met havo'studenten, de meesten waren al iets ouder en hadden al een (gedeelte van een) studie. Het praktische hbo'en bevalt haar prima, maar dat ligt misschien ook meer aan je persoonlijkheid dan aan het feit of je nou havo of vwo hebt gedaan. Hoe erg je aan het handje gehouden wordt is misschien ook verschillend per hogeschool. Zelf heb ik een economische hbo gedaan en heb ik het nooit als lastig ervaren, maar toen ik een posthbo studie ging doen om mn lesbevoegdheid in economie te halen kon je bij wijze van spreken niet de les in als je je huiswerk niet af had of te laat was.

Ik hoor haar ook altijd klagen over dat het veel stof is, maar moeilijk is het volgens mij niet. Daarnaast hoor ik haar (en alle andere die creatief/sociale hbo studies doen) heel veel zeuren over dat er zo'n beetje iedere week reflectie/evaluatie onzin gedaan moet worden. En vooral het nut daarvan zien de studenten niet echt in. Ze heeft het idee dat ze vooral veel tijd steekt in dingen schrijven die men graag wilt horen en eigenlijk heb je er geen fuck aan.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2007, 19:47
Verwijderd
Citaat:
De opleiding heeft onvermijdelijk effect op de mensen die de opleiding volgen.
Ook dat ligt aan de persoon. En het kan ook twee kanten op werken.

T_ID: Een paar uurtjes is niet te vergelijken met dagelijks voor de klas staan. En er zijn genoeg kinderen tussen de 4 en de 12 die gewoon schijt hebben aan de leerkracht. Ik ben benieuwd hoe jij het zou doen als je dagelijks les moest geven aan een klas van 30 leerlingen waarvan één ODD (of nog leuker: CD) heeft, drie ADHD, drie autisme, twee hoogbegaafd zijn, twee een laag IQ en drie faalangst hebben.

Laatst gewijzigd op 15-12-2007 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 21:17
Verwijderd
En wat is die academische pabo precies? Want ik heb ook wel interesse.
Net als de TS wil ik waarschijnlijk dezelfde overstap maken.

@Remy: kan dat standaard bij elke pabo, in 3 jaar doen? Want ik hoor wel dat dat bij sommige kan, maar verder hoor ik er niets over en op website kan ik ook niets vinden.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 23:04
Verwijderd
Academische pabo is onderwijskunde met een lesgeeflicentie
Verder weet niemand er nog iets van, dus dan zul je zelf even moeten emailen denk ik!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 14:09
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:

@Remy: kan dat standaard bij elke pabo, in 3 jaar doen? Want ik hoor wel dat dat bij sommige kan, maar verder hoor ik er niets over en op website kan ik ook niets vinden.
dat weet ik niet...maar als je bij ons (hszuyd) VWO hebt gedaan of een afgeronde mbo-klassenassistent diploma hebt mag je, mits je in het 1e jaar al je studiepunten haalt, de opleiding in 3 jaar doen.

http://www.hszuyd.nl/view_education....885&subEduID=1

staat alleen verkort traject mogelijk
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 14:56
Hells Ezel
Avatar van Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Citaat:
Bedankt voor het vertrouwen. Maar goed, ik kan het je niet kwalijk nemen, want zo dacht ik er zelf ook over, daarom ben ik ook Geschiedenis gaan studeren.
een docent die ook les geeft op de Pabo zei laatst dat Pabo-studenten tijdens hun gehele studie 6 geschiedenislessen krijgen van anderhalf uur. dus zo vreemd lijkt het me niet. ik vind dat leraren een respectabel vak hebben maar de verhalen die je altijd hoort over de Pabo (media en persoonlijke verhalen) zijn behoorlijk dubieus...
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 15:37
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
een docent die ook les geeft op de Pabo zei laatst dat Pabo-studenten tijdens hun gehele studie 6 geschiedenislessen krijgen van anderhalf uur. dus zo vreemd lijkt het me niet. ik vind dat leraren een respectabel vak hebben maar de verhalen die je altijd hoort over de Pabo (media en persoonlijke verhalen) zijn behoorlijk dubieus...
ja dat is het nieuwe curriculum...per periode 6 lessen van 1.5 uur (waar dus ook een les meestel getoets wordt). Er blijven dus 5 lessen over.

Maar sommige vakken (zoals bewegingsonderwijs) heb je 2 periodes. Dus das dan 12 weken ipv het hele jaar (zoals vroeger)
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 08:38
Verwijderd
Citaat:
Dus das dan 12 weken ipv het hele jaar (zoals vroeger)
Ik had 'vroeger' ook niet alle vaken het hele jaar?
Of begrijp ik nu iets verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 14:29
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Ik had 'vroeger' ook niet alle vaken het hele jaar?
Of begrijp ik nu iets verkeerd?
nee maar vaak wel de belangrijke vakken het hele jaar door...nu is alles 6/12 weken
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 09:32
Verwijderd
Citaat:
nee maar vaak wel de belangrijke vakken het hele jaar door...nu is alles 6/12 weken
Wat versta je precies onder 'belangrijke vakken'?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 14:53
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
jaaaaaaaaaaa.... k zie bordschrijven ed. als de minder belangrijke vakken. Ak en gs zijn bijvoorbeeld daarintegen weer belangrijke vakken.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 15:05
Verwijderd
Citaat:
jaaaaaaaaaaa.... k zie bordschrijven ed. als de minder belangrijke vakken. Ak en gs zijn bijvoorbeeld daarintegen weer belangrijke vakken.
Van die twee vakken weet ik iig zeker dat ik ze niet het hele jaar door had, maar max. 6 weken en misschien één keer 12 weken per jaar, meer zeker niet. Nederlands en rekenen waren volgens mij de enige twee vakken die we meer/vaker hadden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.