Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2006, 13:18
phantom43
Avatar van phantom43
phantom43 is offline
Eerst wilde ik psychologie studeren, maar nu lijkt geneeskunde mij leuker en biedt het mij meer mogelijkheden.
Er is alleen een probleem: ik heb een c&m profiel, met als keuzevakken m&o, filosofie en economie1. Niet veel geneeskundigs aan, nieteens biologie.
Dat komt omdat ik eerst rechten wilde studeren, dus biologie leek niet nodig, nu wel.

Is het al te laat om extra wiskunde (a2 of b1), scheikunde, biologie erbij te nemen, of kan het nog?

En als het niet kan, zijn er mogelijkheden om toch iets geneeskundigs te doen? Als geneeskunde niet lukt, wil ik graag klinisch of zelfstandig psycholoog worden.

Ik zit nu in de 4e (atheneum), en na de vakantie (als ik in de 5e zit) ga ik dan naar de , kben de naam kwijt ) kortom diegene die informatie geeft over opleidingen en studiekeuzes, om daar informatie te vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-06-2006, 13:23
fractuur
fractuur is offline
Decaan? Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk bio, natuurkunde en scheikunde erbij regelen. Oja, en Wiskunde B1. Oftewel: overstappen van profiel, maar ik weet niet of dat kan na een jaar C&M.. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het kan en dat je of een jaar moet blijven zitten of gewon je vwo afmaken en dan daarna een brugjaar doen met de betavakken. N&G is namelijk een ingangseis voor Geneeskunde. Zeker weet ik het niet: ga in ieder geval zo snel mogelijk naar je mentor of decaan, die kunnen je beter verder helpen. (hebben ook meer verstand van de inrichting van de Tweede Fase op jouw school)
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 13:50
Anika
Misschien kun je in de grote vakantie de vakken die je gemist hebt inhalen en in de vijfde verdergaan met N&G? Het lijkt me iig verstandig om zo snel mogelijk naar je decaan te gaan en niet te wachten tot na de vakantie.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 14:11
LB06
LB06 is offline
Wat ik van andere studenten geneeskunde hoor (Leuven, Nijmegen, VU), is dat biologie in ieder geval onontbeerlijk is voor geneeskunde. De kans is dan ook erg klein dat je wordt aangenomen.

Wat je dus het beste kunt doen is zsm switchen van profiel. Als 't je het waard is, kun je er evt een jaar voor uittrekken.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 14:12
Verwijderd
Hup, naar de decaan! Misschien kan je volgend jaar overstappen, maar dan moet je in de vakantie wel aan de slag!!
Ik denk zelf dat het je wel een jaar extra gaat kosten, maar dat is het wel waard als je echt geneeskunde wil gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 14:35
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-06-2006 @ 15:11 :
Wat ik van andere studenten geneeskunde hoor (Leuven, Nijmegen, VU), is dat biologie in ieder geval onontbeerlijk is voor geneeskunde. De kans is dan ook erg klein dat je wordt aangenomen.
N&G is sowieso ingangseis.. En in België moet je volgens mij alsnog Natuurkunde en Wiskunde B1 hebben geloof ik.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 14:38
Verwijderd
Als je niet meer kan overstappen en niet een jaar ervoor wil blijven zitten op de middelbare school kan je ook een beta-brugjaar doen op de UvA. Je hebt dan alsnog een jaar vertraging, maar je bent dan in een andere omgeving waar je het moet halen.

http://www.studeren.uva.nl/bachelor/...740AE9744C08B2

Ik betwijfel echter of je met een brugjaar toe wordt gelaten bij Geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 15:15
Anika
Weet je eigenlijk al helemaal zeker dat je geneeskunde oid wilt doen? Je bent nog maar zestien en zo te lezen ben je al een aantal keer veranderd van studiekeuze. Beetje zonde als je nu ontzettend veel moeite gaat doen om allemaal vakken in te halen en je volgend jaar weer wat anders wilt waarvoor je die vakken misschien helemaal niet nodig hebt!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 15:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Om mee te kunnen doen met de loting heb je N&G nodig. Dat is een toelatingseis voor de loting. Dat betekent dus eigenlijk dat je het beste zo snel mogelijk van profiel moet zien te wisselen. Misschien is gewoon het 4e jaar overdoen het makkelijkste, maar zoals gezegd, ga gewoon naar je decaan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 15:41
Trala
Trala is offline
Ik zou niet na de vakantie naar de decaan gaan maar nu meteen! Misschien kan je regelen dat je in de vakantie vakken kunt inhalen (zoals al gezegd is hier), zo niet dan heb je een probleem en moet je heeeel goed bedenken wat je wilt. Wil je zeker te weten wel geneeskunde studeren? Of 'lijkt het je wel leuk'? Ligt hier echt je interesse of heb je nog veel meer interesse gebieden die wel aansluiten op de vakken die jij hebt? Je moet je afvragen of veel moeite doen(zomervakantie schoowerk doen/een jaar extra) het waard is voor geneeskunde, als je dat vindt, moet je het zeker doen! Het belangrijkst is dat je het echt wilt!!

Maar goed, je zit nu nog in de 4e, ik ben ook duizend keer veranderd van studies die me leuk leken/lijken (en weet het ook nog niet, hoor) (zie antwoord van Anika) Misschien wil je volgend jaar toch weer rechten studeren, of toch maar .....vul maar in.
En psychologie kan natuurlijk altijd met C&M

En waarom heb je toen je je keuze moest maken voor je profiel niet gekozen voor een natuurprofiel? Is dit omdat je het niet wist welk profiel je moest kiezen of omdat je er niet goed in was? Of vond je de exacte vakken gewoon geen bal aan?
Dat is natuurlijk ook belangrijk!

En wat bedoel je met: 'Geneeskunde biedt mij meer mogelijkheden?'

Succes met je keuzes!

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 18:52
Verwijderd
Kies N&G met economie 1 en M&O.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 21:00
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 19-06-2006 @ 19:52 :
Kies N&G met economie 1 en M&O.
Idd, dan kan je praktisch alles studeren. Als je nu echt heel zeker weet dat je geneeskunde wil gaan studeren, moet je dat doen. Mocht je dan later ineens iets anders willen, dan kan dat ook. Als je het níet doet, dan blijf je altijd spijt houden.. 'Had ik toch maar N&G gedan...'
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 21:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Trala schreef op 19-06-2006 @ 16:41 :
Maar goed, je zit nu nog in de 4e, ik ben ook duizend keer veranderd van studies die me leuk leken/lijken (en weet het ook nog niet, hoor) (zie antwoord van Anika) Misschien wil je volgend jaar toch weer rechten studeren, of toch maar .....vul maar in.
En psychologie kan natuurlijk altijd met C&M
Rechten en psychologie kan je volgens mij ook met N&G doen. Geneeskunde alleen maar met N&G.

Die oplossing van N&G met economie (is M&O een eis voor bepaalde opleidingen?) is wel een goede. Kan je echt veel kanten nog uit.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 19-06-2006 @ 22:57 :
Rechten en psychologie kan je volgens mij ook met N&G doen. Geneeskunde alleen maar met N&G.

Die oplossing van N&G met economie (is M&O een eis voor bepaalde opleidingen?) is wel een goede. Kan je echt veel kanten nog uit.
M&O is geen eis, op sommige scholen wordt het ook niet gegeven namelijk
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 22:42
Trala
Trala is offline
M&O is idd nergens verplicht, het is alleen heel erg handig als je iets economisch wilt studeren, maar ik zou als ik jou was geen m&o kiezen want je wilt niks economisch waarschijnlijk, en anders is het nog niet zo erg. Ec1 is soms wel verplicht, maar in Rotterdam (eur) bijv. is het ook niet verplicht als je economie wilt studeren, enkel wiskunde maar dat heb je altijd voldoende dan. Dus als je het echt niet weet is N&G met ec1 mss idd wel een goede oplossing
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 06:55
Verwijderd
Citaat:
Trala schreef op 19-06-2006 @ 16:41 :
Maar goed, je zit nu nog in de 4e, ik ben ook duizend keer veranderd van studies die me leuk leken/lijken (en weet het ook nog niet, hoor) (zie antwoord van Anika) Misschien wil je volgend jaar toch weer rechten studeren, of toch maar .....vul maar in.
En psychologie kan natuurlijk altijd met C&M
Als je weet hoe de rechtenstudie eruit ziet weet je ook dat je daar geen profiel voor nodig hebt


Citaat:
En wat bedoel je met: 'Geneeskunde biedt mij meer mogelijkheden?'
Ehm, geneeskunde > psychologie, op alle terreinen (werkgelegenheid, aanzien, inkomen et cetera)>
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Trala schreef op 19-06-2006 @ 23:42 :
M&O is idd nergens verplicht, het is alleen heel erg handig als je iets economisch wilt studeren, maar ik zou als ik jou was geen m&o kiezen want je wilt niks economisch waarschijnlijk, en anders is het nog niet zo erg. Ec1 is soms wel verplicht, maar in Rotterdam (eur) bijv. is het ook niet verplicht als je economie wilt studeren, enkel wiskunde maar dat heb je altijd voldoende dan. Dus als je het echt niet weet is N&G met ec1 mss idd wel een goede oplossing
Waarom zou M&O 'heel handig' zijn als je iets economisch gaat studeren? Het heeft helemaal niks te maken met de dingen die je op de uni ehandelt.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 11:39 :
Waarom zou M&O 'heel handig' zijn als je iets economisch gaat studeren? Het heeft helemaal niks te maken met de dingen die je op de uni ehandelt.
Nou bij bedrijseconomie had ik er best veel aan. Ik hoefde vrijwel niets te leren, maar goed, dat was 1 vak
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-06-2006, 12:39
Trala
Trala is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-06-2006 @ 12:24 :
Nou bij bedrijseconomie had ik er best veel aan. Ik hoefde vrijwel niets te leren, maar goed, dat was 1 vak
is het toch handig dus
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 13:00
George
Avatar van George
George is offline
Je zal waarschijnlijk het vierde jaar over moeten doen, de vakken die je erbij wil hebben bevatten te veel stof om in een zomervakantie zonder hulp van leraren op jezelf te doen (althans, dat werd mij verteld). Als je het echt wil is het dat extra jaar wel waard.
Je kan beter gewoon nu naar de decaan gaan, als je het jaar echt in een ander profiel over wil doen moet je dat wel nu regelen.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 14:56
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
perseus schreef op 19-06-2006 @ 19:52 :
Kies N&G met economie 1 en M&O.
mijn examenvakken Nooit spijt van gehad
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 15:28
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 19-06-2006 @ 22:57 :
Rechten en psychologie kan je volgens mij ook met N&G doen. Geneeskunde alleen maar met N&G.

Die oplossing van N&G met economie (is M&O een eis voor bepaalde opleidingen?) is wel een goede. Kan je echt veel kanten nog uit.
economie is ook geen eis bij opleidingen
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 17:18
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 20-06-2006 @ 16:28 :
economie is ook geen eis bij opleidingen
als je economie wilt studeren (UVT in elk geval) wel
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 18:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 20-06-2006 @ 16:28 :
economie is ook geen eis bij opleidingen
Ik heb het zelf zo gekozen omdat de mogelijkheden voor studiekeuze dan ruimer waren. Maar hoe precies weet ik niet meer, aangezien het al een jaar of 6, 7 geleden is dat ik mijn profiel gekozen heb.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 20-06-2006 @ 16:28 :
economie is ook geen eis bij opleidingen
Wel als je economie wil studeren, natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2006, 19:15
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-06-2006 @ 19:54 :
Wel als je economie wil studeren, natuurlijk
bij veel universiteiten niet
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 19:18
MickeyV
MickeyV is offline
Eh?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 19:27
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Ja, stom is dat hé? Bij bijvoorbeeld de VU, UvA en de Erasmus Universiteit word je met enkel N&T/N&G gewoon toegelaten
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 20:58
George
Avatar van George
George is offline
Ohja! Klik!
Kost ook een jaar extra, maar dat zal waarschijnlijk sowieso het geval zijn en bij dit brugpakket zou je het in een andere omgeving doen, mocht je dat fijn vinden na zes jaar dezelfde school.
__________________
I am Jack's wasted life.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 23:19
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik denk dat het heel belangrijk is of je vertrouwen hebt in je kunsten op het beta gebied. Want als je daar echt vertrouwen in hebt kan je natuurlijk gewoon volgend jaar in de 4e beginnen aan NT en/of NG, en daarmee zullen je inlotingskansen vast hoger zijn dan met zo'n brugjaar. Maar dat betekent wel dat je het dan ook echt moet halen.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 08:47
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 20-06-2006 @ 20:15 :
bij veel universiteiten niet
Bij anderen weer wel.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 12:03
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-06-2006 @ 09:47 :
Bij anderen weer wel.
Niet persé, vaak kun je het gemis van ec1 gewoon wegwerken in het eerste jaar. Het beste profiel is natuurlijk NT+Bio12
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 12:36
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 21-06-2006 @ 13:03 :
Niet persé, vaak kun je het gemis van ec1 gewoon wegwerken in het eerste jaar. Het beste profiel is natuurlijk NT+Bio12
Bij de Universiteit Maastricht is het wél een eis.

Maar goed, economie, zo boeiend is dat nu ook weer niet op de middelbare school. Als je er niets meer wil, moet je 't niet kiezen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 13:13
Dragon_Fly
Avatar van Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Citaat:
Keith schreef op 21-06-2006 @ 00:19 :
Ik denk dat het heel belangrijk is of je vertrouwen hebt in je kunsten op het beta gebied. Want als je daar echt vertrouwen in hebt kan je natuurlijk gewoon volgend jaar in de 4e beginnen aan NT en/of NG, en daarmee zullen je inlotingskansen vast hoger zijn dan met zo'n brugjaar. Maar dat betekent wel dat je het dan ook echt moet halen.
Ik ben dit jaar ook begonnen met EM en ik heb ook besloten dat ik medicijnen wil studeren. Dus 4vwo overnieuw en dan met NG. Dat wordt idd knokken, maar ik vind het wel waard (heeft ook andere redenen trouwens, maar goed) Met NG én economie 1 kan je volgens mij vrijwel alles (is mij ooit eens wijsgemaakt) maar ik weet nog niet zeker of ik wel weer economie wil gaan doen. Dus, als jij écht zeker weet dat jij later geneeskunde wil gaan studeren, moet je inderdaad het jaar overdoen met NG met eventueel economie als keuzevak Ik denk dat je dan je overige keuzes ook nog open hebt staan.
__________________
Letting go isn't giving up, it's accepting that some things just aren't meant to be..
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 16:08
Ndimension
Ndimension is offline
Lijkt Geneeskunde je leuk of wil je het echt doen?
Als je het echt wil doen: wissel dan van profiel. Desnoods doe je het 4e jaar maar opnieuw.
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 09:45
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ik zou zeggen, doe je VWO met C&M en slaag daar cum laude voor. CM is niet zo lastig, iig makkelijker dan NG. Vervolgens haal je na de 6e allemaal deelcertificaten voor de ontbrekende vakken, en voila je mag met een jaar vertraging meteen beginnen!
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-06-2006, 10:47
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline

cum laude CM halen is niet zo makkelijk, verder is het ook de vraag of je achten gaat staan voor je beta vakken (vergeet niet dat die OOK meegeteld worden!)

Ohja en sommige vakken van CM worden uberhaupt niet in je gemiddelde inbegrepen als je inloot voor gnk (denk: wiskunde a bijvoorbeeld want die word vervangen door wb)
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 11:50
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 27-06-2006 @ 11:47 :

Ohja en sommige vakken van CM worden uberhaupt niet in je gemiddelde inbegrepen als je inloot voor gnk (denk: wiskunde a bijvoorbeeld want die word vervangen door wb)
Nop, afzonderlijk behaalde deelcertificaten tellen niet mee voor je gemiddelde, je wordt geplaatst op grond van je VWO diploma, wat dan dus CM is. En een 8 staan voor CM is altijd nog gemakkelijker dan voor Nk of wisB en Bio. Waarom denk je dat deze persoon CM heeft gekozen? Vast niet omdat ze allemaal negens voor dr exacte vakken stond
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 12:34
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 27-06-2006 @ 11:47 :

cum laude CM halen is niet zo makkelijk, verder is het ook de vraag of je achten gaat staan voor je beta vakken (vergeet niet dat die OOK meegeteld worden!)

Ohja en sommige vakken van CM worden uberhaupt niet in je gemiddelde inbegrepen als je inloot voor gnk (denk: wiskunde a bijvoorbeeld want die word vervangen door wb)
Je loot mee met je " oude" diploma, en de cijfers van je deelcertificaten tellen niet mee. Althans, dat is wat ik begrepen heb van iemand die hetzelfde traject voor Diergeneeskunde heeft doorlopen.

En de eeuwige discussie over NG vs. CM: ik ben een NG-er met gs en la, dus dat spreekt wel voor zich denk ik.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 13:59
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
En ik ben een NG'er met Fa2 en Gs2
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 14:12
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 27-06-2006 @ 14:59 :
En ik ben een NG'er met Fa2 en Gs2
[arrogant] Dus wij hebben recht van spreken. [/arrogant]
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Profielkeuze: C&M of N&G?
Emma2812
9 08-11-2008 11:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.