Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2009, 21:07
Captured2
Captured2 is offline
Hallo,


Ik ga in september studeren en wil in Utrecht op kamers gaan. Ook wil ik lid worden van een studentenvereniging.Ik zat zelf te denken aan Veritas.
Nu is mijn vraag of je een vereniging goed kunt combineren met een opleiding. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2009, 21:08
Verwijderd
Probeer het daar, waar Missy dit topic naar verplaatst.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:16
Verwijderd
Ik zou niet weten waarom je een studentenvereniging niet zou kunnen combineren met een opleiding. Hoe dan ook kun je het in elk geval erg goed combineren met een triest persoon zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:24
Verwijderd
Hoe dan ook/in ieder geval, isda nie dubbelop?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:24
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Veritas :')
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
op S&S staan hier heel veel topics over, je moet daar maar ff zoeken. In elk geval is een studentenvereniging niet per sé een belemmering voor je studie.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:29
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Probeer het daar, waar Missy dit topic naar verplaatst.
En ik dan? ;(

-->Schoolzaken
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 21:46
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ligt eraan hoeveel verplichtingen je daar hebt. Weet je dat toevallig? Een fatsoenlijke studentenvereniging heeft geen verplichte dingen, maar sommige rare ballenverenigingen hebben dat wel. En zeker met ontgroeningen enzo zal het wel naar zijn. Ik weet van het eerste jaar nog dat er meisjes waren die bij zo'n ballenvereniging gingen en die dan op bepaalde tijden pas naar huis mochten 's nachts of alleen even weg om college te volgen. :')
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Veritas :')
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 23:26
Verwijderd
+

Citaat:
Ligt eraan hoeveel verplichtingen je daar hebt. Weet je dat toevallig? Een fatsoenlijke studentenvereniging heeft geen verplichte dingen, maar sommige rare ballenverenigingen hebben dat wel. En zeker met ontgroeningen enzo zal het wel naar zijn. Ik weet van het eerste jaar nog dat er meisjes waren die bij zo'n ballenvereniging gingen en die dan op bepaalde tijden pas naar huis mochten 's nachts of alleen even weg om college te volgen. :')
Alle verenigingen hebben deze verplichtingen, behalve eentje. Driekwart van de mensen is niet lid van een vereniging .Let op, de uit is alleen maar een reclameshow voor de verenigingen, je ziet nauwelijks wat van de stad. Veritas heeft verplichtingen. En ontgroeningen. En rare regels. Niet zo'n beetje.

Daag
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 23:35
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Hallo,


Ik ga in september studeren en wil in Utrecht op kamers gaan. Ook wil ik lid worden van een studentenvereniging.Ik zat zelf te denken aan Veritas.
Nu is mijn vraag of je een vereniging goed kunt combineren met een opleiding. Heeft iemand hier ervaringen mee?
sowieso doen.

het is prima te combineren gezien de velen die je zijn voorgegaan.

en MOCHT het een nadelig effect hebben dan zou je dat kunnen uitdrukken als het verschil tussen een 6 met een (extra) rijke studententijd en een 7 met een studententijd tussen de boeken.

dus als je een strebertje bent die koste wat het kost cum laude wil afstuderen en denkt dat je gemiddelde de doorslaggevende factor is bij een sollicitatie moet je misschien niet lid worden
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 02:16
Verwijderd
Citaat:
Veritas heeft verplichtingen. En ontgroeningen. En rare regels. Niet zo'n beetje.

Daag
Nu ben ik benieuwd ook. Kun je eens wat regels noemen?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 10:24
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
dus als je een strebertje bent die koste wat het kost cum laude wil afstuderen en denkt dat je gemiddelde de doorslaggevende factor is bij een sollicitatie moet je misschien niet lid worden
Ook dan is het mogelijk. (Ik ben overigens geen lid, maar zou er prima tijd voor hebben gehad.) Iedereen doet dingen naast z'n studie: werk, vrienden, sport. Of je dat nou in verenigingsverband doet of niet (die vrienden dan), tijd kost het toch wel. Student zijn is nu eenmaal meer dan studeren. Alleen in het begin kan het wel zwaar zijn, vanwege de ontgroeningsperiode, waarin je veel (sociale) verplichtingen hebt en daar niet altijd tijd voor en zin in.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Nu ben ik benieuwd ook. Kun je eens wat regels noemen?
In het eerste jaar dat je lid bent mag je alleen aan het korte stuk van de bar komen

Als je in een huis woont van (volgens mij veritas) krijg je geen deur in je kamer totdat je geneukt hebt met iemand (dus zonder deur)

Bij een andere vereniging weet ik dat ze bewust het programma van de nieuwelingen zo vol proppen (inclusief s ochtends koffie zetten, enzovoorts, alleen weg mogen voor school), dat er geen contacten kunnen worden gelegd buiten de vereniging.

Und so weiter. Officieel mogen ze niks zeggen over de regels.


Oh wacht en ja de verplichtingen zijn dus, dat je bij alles van de ontgroening moet zijn plus daarna altijd verplciht 2 avonden borrelen ofzo en dan nog een extra avond ofzoiets.

En ontgroening hebben ze allemaal. Het houdt meestal in dat je op een vies kamp gaat waarbij je niet mag douchen en dubieuze spelletjes doet (huhu) of dat je onmogelijke opdrachten krijgt zoals een hele lijst boodschappen verzamelen door de stad (dingen die maar op één plek te krijgen zijn) en dan ook nog eens heel veel geld daaraan kwijt zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 11:14
Demise
Avatar van Demise
Demise is offline
Als je iets léúks wilt doen naast je studie, zou ik een studievereniging kiezen. Een clubje waarmee je studeert en verder geen verplichtingen aan hebt. Maar dat is een persoonlijke keuze.
__________________
Wegen ontstaan omdat we ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
In het eerste jaar dat je lid bent mag je alleen aan het korte stuk van de bar komen

Als je in een huis woont van (volgens mij veritas) krijg je geen deur in je kamer totdat je geneukt hebt met iemand (dus zonder deur)

Bij een andere vereniging weet ik dat ze bewust het programma van de nieuwelingen zo vol proppen (inclusief s ochtends koffie zetten, enzovoorts, alleen weg mogen voor school), dat er geen contacten kunnen worden gelegd buiten de vereniging.

Und so weiter. Officieel mogen ze niks zeggen over de regels.


Oh wacht en ja de verplichtingen zijn dus, dat je bij alles van de ontgroening moet zijn plus daarna altijd verplciht 2 avonden borrelen ofzo en dan nog een extra avond ofzoiets.

En ontgroening hebben ze allemaal. Het houdt meestal in dat je op een vies kamp gaat waarbij je niet mag douchen en dubieuze spelletjes doet (huhu) of dat je onmogelijke opdrachten krijgt zoals een hele lijst boodschappen verzamelen door de stad (dingen die maar op één plek te krijgen zijn) en dan ook nog eens heel veel geld daaraan kwijt zijn.
Nu studeer ik dan ook wel in een anti-verenigingstad, maar dit is ronduit kansloos. Waarom zou je überhaupt bevriend willen worden met zulke types?

Maar goed, ik snap de meerwaarde van zo'n vereniging sowieso niet. Een studentensportvereniging, logisch. Toneelclub, muziek, commissie, studie, allemaal logisch om met een beetje organisatie te doen. Maar zuipen en feesten en mensen ontmoeten, daar heb je toch werkelijk waar geen overkoepelende vereniging voor nódig. Helemaal niet als het op zo'n onplezierige manier afgedwongen wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 12:09
Captured2
Captured2 is offline
Citaat:
sowieso doen.

het is prima te combineren gezien de velen die je zijn voorgegaan.

en MOCHT het een nadelig effect hebben dan zou je dat kunnen uitdrukken als het verschil tussen een 6 met een (extra) rijke studententijd en een 7 met een studententijd tussen de boeken.

dus als je een strebertje bent die koste wat het kost cum laude wil afstuderen en denkt dat je gemiddelde de doorslaggevende factor is bij een sollicitatie moet je misschien niet lid worden

Ik hoef niet persé cum laude af te studeren, maar ik wil wel in 1 jaar mijn p halen. Is dat mogelijk als je lid bent van Veritas?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 12:22
Verwijderd
Citaat:
In het eerste jaar dat je lid bent mag je alleen aan het korte stuk van de bar komen

Als je in een huis woont van (volgens mij veritas) krijg je geen deur in je kamer totdat je geneukt hebt met iemand (dus zonder deur)

Bij een andere vereniging weet ik dat ze bewust het programma van de nieuwelingen zo vol proppen (inclusief s ochtends koffie zetten, enzovoorts, alleen weg mogen voor school), dat er geen contacten kunnen worden gelegd buiten de vereniging.

Und so weiter. Officieel mogen ze niks zeggen over de regels.


Oh wacht en ja de verplichtingen zijn dus, dat je bij alles van de ontgroening moet zijn plus daarna altijd verplciht 2 avonden borrelen ofzo en dan nog een extra avond ofzoiets.

En ontgroening hebben ze allemaal. Het houdt meestal in dat je op een vies kamp gaat waarbij je niet mag douchen en dubieuze spelletjes doet (huhu) of dat je onmogelijke opdrachten krijgt zoals een hele lijst boodschappen verzamelen door de stad (dingen die maar op één plek te krijgen zijn) en dan ook nog eens heel veel geld daaraan kwijt zijn.
Hoe groot moet je minderwaardigheidscomplex zijn om daar überhaupt aan mee te kunnen doen zonder daarover te klagen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-01-2009, 12:28
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Ik hoef niet persé cum laude af te studeren, maar ik wil wel in 1 jaar mijn p halen. Is dat mogelijk als je lid bent van Veritas?
Dat hangt er volledig vanaf hoe goed jij kunt studeren. Ik ken genoeg mensen die dat wel gelukt is ja, maar ook genoeg bij wie dat niet het geval is. Het kost je veel tijd, maar als je niet veel tijd kwijt bent met studeren, dan moet dat geen probleem zijn. Andere dingen kunnen ook veel tijd kosten (werken, sporten, muziek, weet ik 't) en mensen die die dingen doen, halen vaak ook prima hun opleiding.

Overigens wordt in veel beroepskringen nog steeds de meerwaarde van het lid zijn van een studentenvereningen erkend, dus het kan wel in je voordeel werken. En ik ken genoeg 'normale' mensen, die ook na het lid worden normaal zijn gebleven en leuk om mee om te gaan. Om even te reageren op de enorme anti-vereningssfeer die hier te proeven is.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 13:48
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Ik hoef niet persé cum laude af te studeren, maar ik wil wel in 1 jaar mijn p halen. Is dat mogelijk als je lid bent van Veritas?
yes. alles is mogelijk maar het hangt uiteindelijk van je zelf af, zoals Femic al zei. studeren komt eigenlijk alleen neer op motivatie en discipline, heb je dat dan haal je het.

hoe dan ook je maakt het er niet makkelijker op zeker niet als je dus bij het corps gaat, wel leuker.

tevens hoef je je p niet perse in 1 jaar te halen, 30 van de 60 punten is genoeg om verder te gaan naar het 2e jaar (bij de meeste studies). maar zoals gezegd het feit dat er mensen zijn die het wel doen zegt toch al genoeg? het is mogelijk. ook zijn er mensen die niet bij een sv zitten en niet het minimale halen dus ja.

never mind verder de lui hier die sv's afzeiken die zijn er altijd en overal, je gaat gewoon een mooie tijd tegemoet. maar dat weet je zelf ook al wel volgens mij
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 13:55
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
oh pardon ik zie trouwens net dat veritas officieel niet corporaal is maar bij het ahc hoort, nou ja dat maakt verder niet zo veel verschil. zeker niet voor de buitenwereld
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 14:23
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Als je iets léúks wilt doen naast je studie, zou ik een studievereniging kiezen. Een clubje waarmee je studeert en verder geen verplichtingen aan hebt. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Studieverenigingen zijn zeker niet altijd leuk, ook daar heb je grote verschillen in (en veel mensen worden alleen maar lid vanwege boekenkorting die daar vaak bij zit) Daarnaast kan het juist ook leuk zijn om eens tussen wat andere mensen te zitten dan alleen je eigen studiegenoten. Ik zit bijvoorbeeld met Geneeskunde aan de andere kant van de stad bij het ziekenhuis dan de rest die gewoon bij de uni zit. Je ziet ze dus eigenlijk nooit.
Studentenverenigingen heb je ook in alle soorten en maten, in dat verhaal wat hierboven beschreven wordt herken ik me ook totaal niet en zoiets zou mij ook totaal niet aanspreken. Maar goed, ik heb dan ook voor een vereniging gekozen die maar heel weinig verplichtingen heeft, maar veel mogelijkheden. (En verplichtingen zijn met name dingen waar je zelf voor kiest, als je in een commissie gaat om bijvoorbeeld de filmweek te organiseren dan horen daar wel verplichtingen bij, maar of je dat doet is een keuze)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Nu studeer ik dan ook wel in een anti-verenigingstad, maar dit is ronduit kansloos. Waarom zou je überhaupt bevriend willen worden met zulke types?

Maar goed, ik snap de meerwaarde van zo'n vereniging sowieso niet. Een studentensportvereniging, logisch. Toneelclub, muziek, commissie, studie, allemaal logisch om met een beetje organisatie te doen. Maar zuipen en feesten en mensen ontmoeten, daar heb je toch werkelijk waar geen overkoepelende vereniging voor nódig. Helemaal niet als het op zo'n onplezierige manier afgedwongen wordt.
Nouja daar gaat het hier niet over.
Citaat:
Hoe groot moet je minderwaardigheidscomplex zijn om daar überhaupt aan mee te kunnen doen zonder daarover te klagen?
Nouja daar gaat het hier niet over.

Zoals soija altijd zegt: die jongen moet doen wat ie niet laten kan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 17:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
In het eerste jaar dat je lid bent mag je alleen aan het korte stuk van de bar komen

Als je in een huis woont van (volgens mij veritas) krijg je geen deur in je kamer totdat je geneukt hebt met iemand (dus zonder deur)

Bij een andere vereniging weet ik dat ze bewust het programma van de nieuwelingen zo vol proppen (inclusief s ochtends koffie zetten, enzovoorts, alleen weg mogen voor school), dat er geen contacten kunnen worden gelegd buiten de vereniging.

Und so weiter. Officieel mogen ze niks zeggen over de regels.


Oh wacht en ja de verplichtingen zijn dus, dat je bij alles van de ontgroening moet zijn plus daarna altijd verplciht 2 avonden borrelen ofzo en dan nog een extra avond ofzoiets.

En ontgroening hebben ze allemaal. Het houdt meestal in dat je op een vies kamp gaat waarbij je niet mag douchen en dubieuze spelletjes doet (huhu) of dat je onmogelijke opdrachten krijgt zoals een hele lijst boodschappen verzamelen door de stad (dingen die maar op één plek te krijgen zijn) en dan ook nog eens heel veel geld daaraan kwijt zijn.
Ik geloof je regels wel, maar dan wel voor bepaalde verenigingen. Je opmerking dat alle verenigingen een ontgroening hebben vind ik dan weer jammer. Ik zat zelf bij een vereniging en wij hadden geen ontgroening. Wel een kamp ja, maar dit was absoluut niet verplicht. En er waren wel douches. Het programma vond plaats op normale tijden en zat ook vol met vrije tijd om elkaar gewoon te leren kennen. De activiteiten die wél georganiseerd werden, waar geenszins vervelend, genant of mensonterend. Ook waren er geen regels bij de vereniging waarbij de ene persoon meer waard is dan de ander. In totaal waren er 3 verplichte avonden per jaar; als jij een half jaar niet kwam borrelen dan is dat aan jou. Zoals Ieke zegt, kon je verplichtingen wel opzoeken, door bij een commissie of dispuut te gaan. Maar alles geheel vrijwillig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof je regels wel, maar dan wel voor bepaalde verenigingen. Je opmerking dat alle verenigingen een ontgroening hebben vind ik dan weer jammer. Ik zat zelf bij een vereniging en wij hadden geen ontgroening. Wel een kamp ja, maar dit was absoluut niet verplicht. En er waren wel douches. Het programma vond plaats op normale tijden en zat ook vol met vrije tijd om elkaar gewoon te leren kennen. De activiteiten die wél georganiseerd werden, waar geenszins vervelend, genant of mensonterend. Ook waren er geen regels bij de vereniging waarbij de ene persoon meer waard is dan de ander. In totaal waren er 3 verplichte avonden per jaar; als jij een half jaar niet kwam borrelen dan is dat aan jou. Zoals Ieke zegt, kon je verplichtingen wel opzoeken, door bij een commissie of dispuut te gaan. Maar alles geheel vrijwillig.
In mijn eerdere post zei ik al dat ze allemaal ontgroeningen hebben, behalve één in Utrecht, waar het hier over ging.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2009, 08:42
Verwijderd
Ach, al die negatieve verhalen over mensen die niet eens lid zijn, ik kan daar eigenlijk niet zo goed tegen. Als iemand graag bij een vereniging wil, dan is dat waarschijnlijk om mensen te leren kennen, jezelf thuis te voelen bij een groep en tradities en ervoor te zorgen dat je niet 5 avonden in de week kansloos thuis zit.

Ik zelf ben niet lid geworden omdat het mij niets leek, maar iedereen die wel lid is geworden in mijn omgeving: prima, geen probleem dat is de keuze van een persoon. (Ik ben wel lid geworden van een onafhankelijk dispuut, omdat ik mezelf wilde verenigen en dan sowieso 1 avond per week uit moest en het gewoon fan-tas-tisch is. Maar ben ik daarmee kansloos? Ik denk het niet.)

Aan de TS wil ik meegeven dat je keuze al bepalen voor de UIT misschien niet helemaal verstandig is. Ga tijdens de UIT gewoon overal kijken, vraag en praat. Mensen zijn vaak heel open over hoe het is op een vereniging.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 11:11
Verwijderd
Ik ben zelf ook lid van een vereniging
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 11:37
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@Lisaaah, maar dan nog kom je een beetje vreemd over. Ik ken de situatie in Utrecht niet, maar ik weet dat hier in Groningen ook van dat soort spookverhalen de ronde doen over (vooral) Vindicat (=corps) en Albertus (AHC). De meeste van die verhalen zijn zwaar overdreven.

Je haalt een aantal voorbeelden aan en doet dan alsof die de algemene regel zijn. Dat van die deur kan best zijn, maar dan in 1 van de huizen van Veritas, en zeker niet bij alle studenten. De ontgroening is druk, maar niet iedere vereniging heeft een ontgroening van dat kaliber. Een beetje nuance kan geen kwaad.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 14:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
In mijn eerdere post zei ik al dat ze allemaal ontgroeningen hebben, behalve één in Utrecht, waar het hier over ging.
Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde? Dat alle verenigingen een ontgroening hebben, behalve 1 vereniging en die zit in Utrecht?
Of bedoel je: alle verenigingen in Utrecht hebben een ontgroening, op ééntje na?

In dat laatste geval heb ik je post verkeerd begrepen.
Hoewel ik het dan nog steeds zeer betwijfel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 15:51
Verwijderd
Citaat:
@Lisaaah, maar dan nog kom je een beetje vreemd over. Ik ken de situatie in Utrecht niet, maar ik weet dat hier in Groningen ook van dat soort spookverhalen de ronde doen over (vooral) Vindicat (=corps) en Albertus (AHC). De meeste van die verhalen zijn zwaar overdreven.

Je haalt een aantal voorbeelden aan en doet dan alsof die de algemene regel zijn. Dat van die deur kan best zijn, maar dan in 1 van de huizen van Veritas, en zeker niet bij alle studenten. De ontgroening is druk, maar niet iedere vereniging heeft een ontgroening van dat kaliber. Een beetje nuance kan geen kwaad.
Nou, ik weet bijvoorbeeld dat Utrecht heel anders is dan Maastricht. Verenigingen in Utrecht zijn gewoon een stuk corpser en in bijvoorbeeld Maastricht een stuk minder (en misschien ook gronigen, weetikveel.)

Er werd mij door iemand anders dan TS gevraagd voorbeelden te geven van regels, die ik dan ook gaf. Natuurlijk kan het overdreven zijn maar ik weet ook gewoon dat het niet de bedoeling is alle regels te vertellen (zelfs niet in de meest brave vereniging) dus dat er ook een stuk onbekend is. TS moet vooral doen waar hij zelf zin in heeft. Iedereen bij een studentenvereniging studeert (of heeft dat ooit gedaan en heeft nu een tussenjaar oid) dus in principe kan hij met deze simpele redenatie zijn eigen antwoord al wel verzinnen.
Citaat:
Nu zeg je toch nog steeds hetzelfde? Dat alle verenigingen een ontgroening hebben, behalve 1 vereniging en die zit in Utrecht?
Of bedoel je: alle verenigingen in Utrecht hebben een ontgroening, op ééntje na?

In dat laatste geval heb ik je post verkeerd begrepen.
Hoewel ik het dan nog steeds zeer betwijfel.
Ik bedoelde het tweede inderdaad. Was niet in me opgekomen dat je het zou kunnen opvatten als het eerste.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 18:06
Little Sister
Avatar van Little Sister
Little Sister is offline
Hey,

Ik ben zelf ook lid bij een relatief kleine studentenvereniging en het is echt superleuk. Ook het corps is hartstikke leuk en een ontgroening stelt vaak vrij weinig voor. Ik krijg altijd een beetje jeuk van iedereen die maar loopt te hameren op het feit dat studentenverenigingen een walgelijk staaltje fascisme zijn, terwijl het een prima vorm van vermaak is.

Tuurlijk heb je tradities en regels, ontgroeningen en rare huizen, maar die zijn deel van een 'spel' wat je als vereniging speelt. Als je lid wordt kun je zelf bepalen in welke mate meedoet. Als jij voor een huis kiest waar je de deur moet verdienen door te neuken, dan kies je daarvoor. Zo niet, dan niet. Binnen de vereniging doet het er niet zoveel toe. Als jij graag een poging wil wagen een object van een ander dispuut te bemachtigen, doe je dat en word je bont en blauw. Ben je daar niet zo van, doe je het niet. Noch corpora, noch andere verenigingen kijken je er anders door aan.

Natuurlijk verschilt het per vereniging hoe erg je daarin wordt gestimuleerd, maar in principe valt het echt wel mee. Al die negatieve publiciteit, dat gebral en dingen slopen op de kroeg zijn verhalen die vanuit een vereniging worden gestimuleerd maar in werkelijkheid best meevallen. Het is gewoon leuk om je naar het stereotype te gaan gedragen omdat iedereen dan zo ontzettend begint te whinen en te zeuren.

Corpora zijn leuk, studentenverenigingen zijn leuk en zelfs de regels zijn leuk. Dat ze er soms te ver in gaan, tuurlijk, maar daar kies je zelf voor, dat is niet 'de standaard' binnen zelfs het corps.

Terugkomend op je vraag. Veritas is erg leuk, maar je hebt voor de ontgroening uberhaupt begint al een loting, omdat ze anders teveel leden binnen krijgen, dus dat is lastig en een kwestie van geluk. Unitas is in Utrecht erg vergelijkbaar met Veritas. Hoewel in bijv Amsterdam wat vrijer, is Unitas in Utrecht ook vrij traditioneel. En laat je door alle wildemans verhalen en zeurderige mensen niet afschrikken om ook het USC als optie te houden.

Je kunt het overal leuk hebben, je moet zelf kijken waar je een klik mee hebt. En laat je alsjeblieft niet leiden door incidenten en mensen die aan de hand van vooroordelen een beeld schetsen.
__________________
Your only friends are make believe
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 15:18
Verwijderd
Lisaaah heeft overigens wel gelijk hoor. Ik vind de verenigingen in utrecht wel leuk, ga wel eens als niet-lid naar feestjes. Ik heb zelf geen behoefte om lid te worden aangezien ik door duizend verhuizingen een aantal vrienden in verschillende steden ken dus het komt voornamelijk voort uit tijdgebrek. Bovendien bestaat het merendeel uit brabo's met een zachte g en een aangeleerde gooise r en een 70% uitverkoop polo. Ja ik voel me beter
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 23:45
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Citaat:
In het eerste jaar dat je lid bent mag je alleen aan het korte stuk van de bar komen

Als je in een huis woont van (volgens mij veritas) krijg je geen deur in je kamer totdat je geneukt hebt met iemand (dus zonder deur)
Kijk, op elke vereniging (vooral het corps) heb je mensen die zich beter voelen dan de rest. Die mensen vormen een groep en daardoor heb je dus disputen en huizen die hun eigen regeltjes hebben en brallen enzo.
Maar het overgrote merendeel van de vereniging laat die gasten lekker en komen gewoon om gezellig een biertje te drinken.
De buitenwereld ziet echter alleen die minderheid, en heeft gelijk al weer een oordeel klaarliggen.
Zoals al eerder gezegd, je moet het gewoon allemaal niet zo serieus nemen en vooral gewoon je eigen ding doen. Binnen de vereniging maakt het echt niet zoveel uit.

Ik zit overigens bij een vereniging en heb vorig jaar gewoon mijn P gehaald (cum laude zelfs) Studeren is combineren en dat maakt het juist zo mooi, ik heb zelf het gevoel dat ik na een paar uurtjes sociaal gedoe er weer tegenaan kan met de het studeren
Het is gewoon mijn ding niet om elke avond op mijn kamertje te zitten. Op mijn studie zijn er overigens genoeg mensen die dat wel willen, maar ook mensen waar ik mee omga die niet bij een vereniging zitten maar het wel leuk vinden om af en toe iets leuks te doen. Dus wat jij wilt moet je vooral zelf weten..

Laatst gewijzigd op 21-01-2009 om 23:53.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Als je iets léúks wilt doen naast je studie, zou ik een studievereniging kiezen. Een clubje waarmee je studeert en verder geen verplichtingen aan hebt. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Hmm, een studievereniging is geen studeerclubje. Tenminste, niet de studieverenigingen die ik ken. Het is vooral dat je allemaal dezelfde studie doet. Maar naast studieinhoudelijke activiteiten (vaak excursies, workshops en gastcolleges of discussies) worden er ook heel veel ontspannende activiteiten gehouden.
Maar het klopt dat je geen verplichtingen hebt bij een studievereniging. Bij een aantal studentenverenigingen ook vast niet, maar daar heb ik weinig verstand van en weinig zin om me daarin te verdiepen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Hmm, een studievereniging is geen studeerclubje. Tenminste, niet de studieverenigingen die ik ken. Het is vooral dat je allemaal dezelfde studie doet. Maar naast studieinhoudelijke activiteiten (vaak excursies, workshops en gastcolleges of discussies) worden er ook heel veel ontspannende activiteiten gehouden.
Maar het klopt dat je geen verplichtingen hebt bij een studievereniging. Bij een aantal studentenverenigingen ook vast niet, maar daar heb ik weinig verstand van en weinig zin om me daarin te verdiepen.
uit eindelijk is dit wel beter dan een studentenverenigingen. studentenverenigingen zijn zo vervelend.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 13:55
Verwijderd
Citaat:
uit eindelijk is dit wel beter dan een studentenverenigingen. studentenverenigingen zijn zo vervelend.
Maar je moet wel net bij je studievereniging passen. Veel mensen vinden bij mijn eerste studievereniging aansluiting, maar een groot deel vind dat ze maar stom zijn met borrels en liedjes en dat zal je altijd houden. Op kamp zet onze studievereniging met een cantus ook wel een beeld neer. Maar veel mensen vinden het prachtig, de commissie hierarchie (je moet niet echt willen nadenken over symposium of studiereis commissie want dat "mag" je niet als 1e/tweedejaars, je gaat maar mooi de eerstjaarscommissie doen of de activiteitencommissie om te laten zien wat je waard bent), de borrels en alles wat erbij hoort.

Als de studievereniging niet bij je past, dan moet je vooral een vereniging zoeken die wel bij je past. Dat kan net zo goed de volleybalvereniging zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2009, 23:59
Verwijderd
Citaat:
Ach, al die negatieve verhalen over mensen die niet eens lid zijn, ik kan daar eigenlijk niet zo goed tegen. Als iemand graag bij een vereniging wil, dan is dat waarschijnlijk om mensen te leren kennen, jezelf thuis te voelen bij een groep en tradities en ervoor te zorgen dat je niet 5 avonden in de week kansloos thuis zit.

Ik zelf ben niet lid geworden omdat het mij niets leek, maar iedereen die wel lid is geworden in mijn omgeving: prima, geen probleem dat is de keuze van een persoon. (Ik ben wel lid geworden van een onafhankelijk dispuut, omdat ik mezelf wilde verenigen en dan sowieso 1 avond per week uit moest en het gewoon fan-tas-tisch is. Maar ben ik daarmee kansloos? Ik denk het niet.)

Aan de TS wil ik meegeven dat je keuze al bepalen voor de UIT misschien niet helemaal verstandig is. Ga tijdens de UIT gewoon overal kijken, vraag en praat. Mensen zijn vaak heel open over hoe het is op een vereniging.
Hoezo zou je opeens kansloos thuis zitten als je niet bij een vereniging zit Kijk dat je bij een vereniging gaat omdat je daar gemakkelijk mensen ontmoet, okee, maar als je denkt dat je buiten een vereniging om geen mensen kunt leren kennen, kijk je werkelijk niet verder dan je neus lang is...

Mezelf verenigen trouwens
Met citaat reageren
Oud 24-01-2009, 15:00
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ghehe, Veritas.

Anyway. Je kunt verenigingen bést heel goed combineren met je studie. Mij lukt het in elk geval behoorlijk. Maar dat hangt ook van je verplichtingen af, en die heb ik niet (hè, Lisaaah? ). Ik houd niet van verplichtingen. Maar als Veritas je wat lijkt, ga er vooral heen, fix dat iemand anders je een keertje meeneemt, dan zie je ook de verenigingsavonden. Dat is wel interessant an sich.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Hoezo zou je opeens kansloos thuis zitten als je niet bij een vereniging zit Kijk dat je bij een vereniging gaat omdat je daar gemakkelijk mensen ontmoet, okee, maar als je denkt dat je buiten een vereniging om geen mensen kunt leren kennen, kijk je werkelijk niet verder dan je neus lang is...

Mezelf verenigen trouwens
daar sluit ik mij zo bij aan
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 21:40
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
het zusje van een hele goede vriendin van mij ging ontgroening doen bij volgens mijn unitas in utrecht. ze mocht één weekend naar huis en durfde niet meer terug. ze durfde zelfs haar telefoon niet op te nemen uit angst dat het iemand van de studentenvereniging zou zijn terwijl ze enorm bijdehand en zelfverzekerd is.

ze werden op een soort werkkamp gestuurd, en de enige regels die de ontgroeningleiders hadden was dat ze geen geweld mochten gebruiken. Dat deden ze dan ook niet omdat er bewaking stond die ze tegen hield wanneer ze dat wilden. Voor de rest deden ze alles, en verbaal geweld vooral. Ze waren continu stomdronken. Er werd alleen maar tegen ze geschreeuwd. Ze werden uitgescholden. Ze moesten vernederende dingen doen. Dat zusje moest omdat ze iets niet wilde doen een half uur lang tegen zich zelf schreeuwen, ik ben een blonde doos, ik ben een blonde doos. Ze vertelde dat ze aan het begin nog weigerde onmenselijke dingen te doen, maar na een tijdje leerde ze dat wel af omdat ze er ongenadig voor gestraft werd. Ze werden lichamelijk zo uitgeput dat ze geestelijk geen weerstand meer hadden tegen al het geweld. En als ik dit zo teruglees klinkt het veel minder erg dan hoe het was wat dat meisje aan mij vertelde. Het was gewoon soort geestelijke marteling om je maar vooral onderdanig aan de studentenvereniging te maken en om alle frustratie die de ontgroeningleiders in hun eigen ontgroening opgelopen hadden eruit te gooien.


maar goed, er zijn ook leuke verenigingen. Biton is een vereniging in utrecht die niet doet aan ontgroening en hierarchie. Ze hebben ipv ontgroening introductie waarbij de bestuursleden net zo hard mee doen als de nieuwe leden. Verder is er ook niks van die vereniging verplicht, maar kun je wel aan heel veel dingen mee doen als je dat wilt.

Voor de rest ken ik zelf ook weinig verenigingen behalve navigators. Hebben wel een ontgroening maar natuurlijk een christelijk verantwoorde omdat het een chr. vereniging is
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 13:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Veritas :')
Ergo, de wannabe-corpsballen.

Ik heb er twee van in huis, en als het me lukt die niet voor het einde van het jaar te vermoorden omdat ze zo ongelovelijk smerig (zichzelf én omgeving) en kansloos zijn, dan ben ik heel trots op mezelf.

Om nog maar te zwijgen van wat ze over de vloer halen van o.a de Natte Beer. Ik kan flink netwerken in allerlei kringen, desnoods mezelf verbijtende als het niveau plat is, maar allejezus wat een domme idioten waren dat.


Als je al corporaal wilt doen, ga dan bij het corps. Dezelfde cultuur, en er lopen tenminste nog een paar disputen rond die niet volslagen debiel zijn. Beetje zoals je in Amsterdam iets als Hebe niet kunt vergelijken met de onderbuik.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 13:42
MusicSmurf
Avatar van MusicSmurf
MusicSmurf is offline
Heerlijk de onderlinge strijd tussen voor- en tegenstanders.

Zelf heb ik 4 jaar gewacht met lid worden bij een vereniging. Ik vond het onzin, vond de hele kennismakingstijd (er wordt niet meer van ontgroeningen gesproken) onzin en onnodig vooral. Maar dit jaar ben ik toch bezweken. Het groepje mensen vond ik altijd erg gezellig, de kroeg was eigenlijk de plek waar ik meestal wel uit ging.

De KMT was goed te doen. Leuk is anders, maar ik kijk er achteraf positief op terug. Het verenigingsleven bevalt me goed. En qua verplichtingen valt het me ook hard mee. Ik moet 1 keer per maand tappen en 1 keer per 2 maanden ongeveer schoonmaken. Verder kun je zelf bepalen hoeveel verplichtingen je erbij kiest/neemt (denk aan commissies, jaarclubs, disputen en genootschappen).

Mijn advies is doen, tenzij je echt 1 van de zwaardere studies gaan doen (neem contact met studenten op enzo)
__________________
Skin is on the outside, just to keep the inside in
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Den Haag, Utrecht of Amsterdam? welke studentenstad??
lauraa_aaa
1 15-03-2013 17:50
Studeren Studeren in Utrecht do's en don'ts
Smurre
5 25-08-2010 18:56
Studeren studentenverenigingen in Amsterdam en Utrecht
nellekevh
7 30-05-2009 11:29
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen Utrecht
kiss_the_sky
105 24-04-2005 19:28
Algemene schoolzaken studentenverenigingen
Charlottetje
52 20-05-2004 21:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.