Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2010, 11:55
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Het Nibud heeft vandaag een onderzoek uitgebracht over het leengedrag van studenten. Uit dit onderzoek blijkt dat de helft van de studenten leent, gemiddeld bijna 400 euro per maand. Een eerstejaars student leent gemiddeld 320 euro per maand en heeft zo na 4 jaar een studieschuld van minimaal 15.360 euro (excl. rente).

Herkennen jullie je zelf in dat beeld?

We hebben nav het onderzoek ook een Studieleenwijzer ontwikkelt. Hiermee kun je berekenen wat je na je studie moet terugbetalen als je een lening heeft opgebouwd.
Wil je hem uitproberen: klik dan hier. Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2010, 12:12
ganralph
ganralph is offline
ik heb een flinke schuld, maar dat is volledig bewust gebeurd, omdat ik 7 jaar wilde studeren en dus 3 jaar flink heb geleend. (tijdens de 4 jaar stufi heb ik niet geleend). ik zit nu nog in de "aanloopfase", maar hou er nu wel al rekening mee met hoe ik precies ga terug betalen in de toekomst.

heb de studieleenwijzer ingevuld, en die komt wel ongeveer uit op wat ik verwacht had gelukkig

overigens vind ik het gedeelte "Je inkomsten en uitgaven in detail (per maand)" wat lastig. ik snap dat het gemiddelden zijn, maar dat betekent ook dat het in 99% van de gevallen een vertekenend beeld kan geven. niet iedereen verdient het gemiddelde inkomen en niet iedereen huurt/koopt voor 350,- per maand. het "saldo" kan zo gevaarlijk positief lijken.

tot slot is het misschien handig om te vermelden (als ik er niet overheen gelezen heb) dat de rente van de IBG per jaar verschilt en tijdens het aflossen voor 5 jaar wordt vastgezet. (afhankelijk van het jaar van afstuderen kan je schuldrente bijna 2% variëren!)
volgens mij weet ook niet iedereen dit.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 12:31
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Door mijn omstandigheden zit ik zelfs sinds ik 2 jaar te laat een aanvullende studietoelage heb gekregen aan de 'maximale lening', volgend jaar zal ik zelfs volledige kosten moeten gaan lenen omdat mijn standaardtijd verstreken zal zijn.

daar heb ik wel tegenover gezet dat in mijn studierichting volledige baangarantie met goed salaris bestaat.
Daarbij komt dat de rente nog te overzien is zeker wanneer je overschotten posteert.

dat het gemiddeld omhoog is gegaan is anderzijds ook logisch zeker gezien recente berichten over o.a. lagere aantallen schoolverlaters en een toename aan zowel binnenlandse als buitenlandse studenten, gezien een beperkte tijd en aanbod waarin je kan werken zal op zijn minst een goed deel hiervan, hopelijk weloverwogen lenen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 12:42
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Ik heb zelf geen lening. Ik heb eigenlijk redelijk veel geluk met het feit dat mijn ouders mijn collegegeld willen betalen. Daarnaast betaal ik wel zelf de boeken die ik nodig heb. Van het salaris wat ik verdien met werken op zaterdag zou ik zonder mijn ouders ook voor moeten gaan lenen. Nu gebruik ik het om te sparen, zodat ik tijdens mijn afstuderen naar het buitenland toe kan. (En daar een huis te kopen zodat ik er permanent kan blijven.)
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 13:43
Verwijderd
Ik zal je even kort en krachtig zeggen! hoe kan het nibud zo denken?
Er zijn omstandigheden dat mensen zelf moeten lenen en ouders niet kunnen betalen. Het feit dat ik zelfs geen recht heb op een aanvullende(kunnen ze mij direct het geld beter geven) ook niet mogelijk is.

In mijn geval is dit omstandigheid er, vanwege andere omstandigheden...
Politiek moet eens die schakel tussen ouder-kind weghalen. Wat heb ik nu op mijn leeftijd(23) nog met het salaris te maken van mijn vader?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 15:24
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb altijd zelf mijn studie, kamer, eten, etc betaalt. Ik kreeg zo af en toe wel eens iets van mijn ouders maar niet structureel en heb altijd alles zelf moeten betalen. Omdat ik een opleiding deed met veel contacturen en veel stages heb ik er nooit veel naast kunnen werken. Ik ben in december 2008 afgestudeerd en heb nu een studieschuld van €6500. Op dit moment woon ik in een goedkoop appartementje en houd ik maandelijks geld over wat ik apart zet op een andere rekening met als doel daarvan (een deel van) mijn studielening af te betalen. Over een jaar moet ik beginnen met terug te betalen. Ik ben zelf van plan om terug te betalen op het moment dat ik het in een keer terug kan betalen en ook nog een redelijke buffer overhoud voor m'n rijbewijs waar ik op dit moment mee bezig ben en vakantie en andere leuke dingen. Ik wil m'n studielening zo snel mogelijk terug betalen om te voorkomen dat ik steeds maar meer moet gaan betalen door de rente maar ik wil wel nog genoeg geld hebben om leuke dingen te doen en dingen die ik al jaren uitgesteld heb omdat ik er tijdens m'n studietijd geen geld voor had.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 22:14
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
tot slot is het misschien handig om te vermelden (als ik er niet overheen gelezen heb) dat de rente van de IBG per jaar verschilt en tijdens het aflossen voor 5 jaar wordt vastgezet. (afhankelijk van het jaar van afstuderen kan je schuldrente bijna 2% variëren!)
volgens mij weet ook niet iedereen dit.
Ik ben afgelopen maand begonnen met bijlenen, maar ik dacht uit de informatie van de IBG site te begrijpen dat ik nu al rente ga betalen? Of is dat niet zo?

Ik leen nu omdat ik anders niet rond kom en ook wel gewoon op een basis niveau wil genieten van het leven (zou natuurlijk een goedkopere kamer kunnen nemen, of naast mijn coschappen nog meer erbij gaan werken, maar ik wil ook leuke dingen kunnen blijven doen). De hoeveelheid geld die ik leen heb ik trouwens ook als spaargeld op een rekening staan, zodat ik het eventueel in 1x zou kunnen afbetalen, maar op deze manier niet aan het eind van mijn studie zonder spaargeld kom te zitten.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 22:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je gaat idd nu al rente betalen over het bedrag wat je leent. Voor 1992 was dat anders en ging je pas rente betalen na je afstuderen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 12:37
Verwijderd
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders mijn studie betaalden (wel zou ik hem moeten terugbetalen als ik niet slaagde) en het geld dat ik van stufi kreeg en ov-vergoeding (studeerde in België), mocht ik zelf houden. Was iets van 145 euro per maand. Studieboeken kocht ik zelf. Op kot ben ik nooit geweest omdat de Hogeschool op 20 minuten busreis van me vandaan was. Dus lenen heb ik nooit hoeven doen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 12:59
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb alleen tijdens het laatste jaar van mijn studie geleend. Ik had toen geen recht meer op een basisbeurs (door het overstappen van universiteit, niet eens een andere studie heb ik er een jaartje extra over gedaan). Ik heb toen maandelijks het bedrag geleend ter hoogte van mijn prestatiebeurs. De schuld is dus nog prima te overzien en ik herken me niet in het beeld dat je schetst.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 17:37
light fighter
light fighter is offline
Zelf heb ik een behoorlijk grootte studieschuld maar dat vind ik een zorg van later. Door een verkeerde studiekeus en door tot de ontdekking te komen dat ik toch naar de universiteit wilde heb ik een behoorlijke schuld opgebouwd (kreeg geen geld van mijn ouders en moest op kamers). Dus dan lenen.
Wanneer ik over een aantal jaar werk heb ga ik redelijk goed verdienen en als ik blijf wonen waar ik nu woon hou ik vrij veel geld per maand over en kan ik gaan aflossen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 08:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik ben afgelopen maand begonnen met bijlenen, maar ik dacht uit de informatie van de IBG site te begrijpen dat ik nu al rente ga betalen? Of is dat niet zo?
je betaalt inderdaad al rente, maar zo lang je nog studeert wordt deze rente per jaar vastgesteld (zie mijn eerdere linkje). zodra je klaar bent met studeren wordt per de eerstvolgende 1 januari (dus het jaar na afstuderen) je rente voor 5 jaar vastgesteld.

studeer je dus dit jaar af, dan betaal je tot 2016 de rente zoals die op 1 januari 2011 is. en per 1-1-2013 moet je dan beginnen met terugbetalen.

studeer je dit jaar nog niet af, dan krijg je op 1-1-2011 en 1-1-2012 steeds met nieuwe rentes te maken (totdat je afgestudeerd bent dus).
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 10:15
Verwijderd
Ik heb op dit moment 3500 euro geleend en daar zal de komende maanden nog wel iets bijkomen aangezien ik geen beurs meer krijg. (Ik kreeg het begin van het collegejaar nog een paar maanden beurs van de universiteit). Maar meer dan 5000 zie ik het niet worden.
Hoewel ik wel heb overwogen om deze maanden maximaal te lenen en het weg te zetten tegen 5% rente. Maar het rendement was me te laag.

Ik ga in ieder geval zo langzaam mogelijk terug betalen, aangezien de rente toch maar 3% is en het geld dat ik extra terug kan betalen meer geld oplevert als ik het niet terug betaal.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 13:19
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Nee, ik herken mezelf er niet in. Moest lening van mijn vader om met geld op te gaan. Na het eerste jaar het stop gezet en alles inc. rente terug betaald.

Het ging toch rechstreeks vanaf binnenkomst door naar mijn spaarrekening, en de rente die ik moest betalen werd hoger dan ik er voor kreeg.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 14:25
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ik ben Belg, dus ik heb geen studieschuld. Wel een grote dankbaarheid tov m'n ouders.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 16:30
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik leen alleen tijdens het laatste jaar van mijn studie. Ik had toen geen recht meer op een basisbeurs. Ik heb toen maandelijks het bedrag geleend ter hoogte van mijn prestatiebeurs.
Omdat ik een jaar uitgeloot was en toen wat anders moest gaan doen. Nu met co-schappen is er eigenlijk gewoon geen tijd om die extra uren te werken.

Verder vind ik het wat raar dat er zo moeilijk wordt gedaan over lenen voor vakantie, zoals die mevrouw van het Nibud op tv. Een student moet toch ook op vakantie kunnen? Of bijvoorbeeld een poosje in het buitenland gaan studeren en als je er dan toch bent wat rondreizen? Het is een mooie tijd om op meetdere vlakken ervaring op te doen en reizen kan dan een fijne zijn.
Wel moet je idd uitkijken dat je niet te veel leent. Als het moet dan moet het, maar maximaal lenen terwijl je er echt alleen maar luxe van koopt is imo niet de juiste weg. Het moet wel echt iets nuttigs doen
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 16:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Een student moet toch ook op vakantie kunnen?
Als je geen geld hebt, kun je niet op vakantie. Vakantie is geen recht. Juist doordat dat soort dingen zo gewoon lijken in de huidige maatschappij, komen zoveel mensen in (geld)problemen.

(Ik ben het wel met je eens dat je als student wel de ideale gelegenheid hebt om bepaalde dingen te combineren en dus ervaringen op te doen.)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 17:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Als je geen geld hebt, kun je niet op vakantie. Vakantie is geen recht. Juist doordat dat soort dingen zo gewoon lijken in de huidige maatschappij, komen zoveel mensen in (geld)problemen.

(Ik ben het wel met je eens dat je als student wel de ideale gelegenheid hebt om bepaalde dingen te combineren en dus ervaringen op te doen.)
Er is imo een wezenlijk verschil tussen iemand die straks hele goede vooruitzichten heeft en afgewogen beslissingen maakt en iemand die gewoon niet met geld om kan gaan. Vakantie is echt niet het probleem met dat soort mensen, maar een algemeen falen om te leven naar je inkomen. Neemt niet weg dat het een afgewogen beslissing moet zijn, maar vakantie is imo ook belangrijk als ontspanning en ook als ervaring (dat is wat anders dan alleen maar op een strand liggen). Natuurlijk is dat aan te passen op het budget.

Ik ben echt geen voorstander van lenen en ik ben blij dat ik maar 1 jaar (gedwongen) moet vanwege uitloten, maar vakantie is nu niet bepaald het juiste voorbeeld. Als je het gaat hebben over zuipen, de hele tijd nieuwste gadgets etc vind ik het wel wat anders. Vakantie kan juist ook de ontspanning zijn die je nodig hebt om harder door te gaan, net als een keer een biertje drinken (en ja, dan hoef je niet naar de andere kant van de wereld voor een simpele vakantie of >10 biertjes >2 keer per week) Zo lang het maar in redelijkheid gaat en goed over nagedacht is het een eigen keuze.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-02-2010, 08:32
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Nou ja, dat ligt er dan maar aan waar je prioriteiten liggen. Ik ben tijdens mijn studie ook lang niet ieder jaar op vakantie geweest (en heb nu ook nog niets gepland), soms vanwege tijdgebrek en in de zomer vaker omdat het geld tekort schoot. Dan ging ik de helft van de zomers een weekje of twee weken weg, de andere helft niet. Ben ik niet minder van geworden. Vrijwilligerswerk (kinderkampen begeleiden) heb ik wel ieder jaar gedaan, dat is hard aanpoten maar wel ontzettend veel lol en even uit je normale omgeving.

Maar zolang mensen een aantal prioriteiten hebben (zoals een vakantie en een hobby) is dat inderdaad heel wat anders dan wanneer mensen alles willen en geen prioriteiten kunnen stellen. In dat laatste geval gaan mensen teveel uitgeven en komen ze met hoge schulden te zitten. En dat is niet best.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 11:07
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb een studieschuld (ben afgestudeerd), maar toen ik op het nieuws hoorde wat de gemiddelde studieschuld onder studenten is, schrok ik daar wel van. Dat bedrag haal ik bij lange na niet. (No offence, ik heb geen wijzend vingertje naar mensen die meer hebben geleend dan ik, iedereen zal er zijn goede redenen voor hebben.)

Van mijn ouders verwachtte ik geen financiële steun, dus heb ik alles zelf betaald. Ik ben pas op kamers gegaan toen ik zeker was dat dit voor mij financieel mogelijk was. Ik heb mijn lening nooit uitgegeven aan uitgaan of vakanties o.i.d., maar puur gebruikt voor studiegerelateerde zaken. Dat is deze schuld heb opgebouwd vind ik dus in die zin niet erg dat ik het heb gebruikt als investering in mijn eigen kennis en ontwikkeling. De afbetaling komt goed.

De uitslag van de studieleenwijzer klopt voor mij overigens niet, ik ben veel minder kwijt aan vaste lasten tegen een hogere huur. Het is een goede indicatie, maar met zo weinig informatie over het uitgavenpatroon van (oud)studenten blijft het dus een indicatie in mijn ogen. Het kan je wel wakker schudden! Had ik niet nodig, omdat ik mijn schuld dus weet en weet wat me te wachten staat aan terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 13:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Oh, ik zie net dat de rente bij de stufi lening 2,39 procent is. Dat is lager dan je op sommige deposito's krijgt.
Bovendien is de stufi een schuld en dus aftrekbaar van je totale vermogen hetgeen zorgt voor een lager belastbaar bedrag in box 3.

Mensen die er over nadenken, kunnen dus zoveel mogelijk geld lenen omdat ze er een rente voordeel op zullen behalen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 19:01
Ivo
Ivo is offline
Dat rentepercentage ligt er maar net aan in welk jaar je studie eindigt. Bij mij is zo uit m'n hoofd de rente 4,17 procent tot 2012. Daarna maakt het me allemaal niet zo veel uit, want het is de bedoeling dat ik tegen die tijd m'n studieschuld (versneld) heb afgelost.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 20:14
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Dat rentepercentage ligt er maar net aan in welk jaar je studie eindigt
Nee... Je betaald altijd rente over het geleende bedrag, en dat is dit jaar voor iedereen gelijk, ongeacht vanaf wanneer ze afstuderen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Nee... Je betaald altijd rente over het geleende bedrag, en dat is dit jaar voor iedereen gelijk, ongeacht vanaf wanneer ze afstuderen.
Nee, als je pas klaar bent met studie. Dat zou betekenen dat ik de rente als negatief spaarvermogen kan zien.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 21:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nee... Je betaald altijd rente over het geleende bedrag, en dat is dit jaar voor iedereen gelijk, ongeacht vanaf wanneer ze afstuderen.
nee, afgestudeerden betalen niet allemaal dezelfde rente (studenten wel). als je in 2008 bent afgestudeerd, betaal je t/m 2013 het rentepercentage van 2009.

ben je in 2007 afgestudeerd dan betaal je t/m 2012 het rente% van 2008

enz.

na afstuderen wordt het rentepercentage steeds voor vijf jaar vast gezet. daar doelt Ivo op.

Citaat:
Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.
bron
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2010, 21:51
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ah, wist niet dat ze van variabel naar vaste rente switchten.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 16:09
Verwijderd
Ik heb een studieschuld omdat ik na twee jaar van studie ben gewisseld en dus mijn studiefinanciering nu op is. Maar ik leende alleen het hoog nodige, dus mijn schuld valt wel mee. Maar waar ik vooral over struikel is het feit dat ik vorig jaar of het jaar daarvoor nog een brief kreeg van de IBG ondertekend door Plasterk over dat lenen zo handig en goed was en dat je daar niet bang voor moest zijn. Nu ineens komen ze aan met dat studenten veel te veel lenen voor zaken die helemaal niet nodig zijn. Mja, ik kan daar echt boos over worden. Sowieso vond ik het belachelijk dat Plasterk gewoon reclame liep te maken voor dat lenen via de IBG, ik vind dat studenten erop gewezen moeten worden dat het een lening is, dat je er rente over betaalt. Dat wordt nu eigenlijk niet gedaan - heb zelf iig nooit echt informatie ontvangen anders dan hoe geweldig makkelijk lenen wel niet is en dat je je nu geen zorgen hoeft te maken, want terugbetalen komt wel.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 19:42
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Ik laat Defensie voor mijn studiekosten opdraaien
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 14:03
Verwijderd
Ik heb zojuist pas ontdekt dat de rente over mijn studieschuld 4,17% is (terwijl ik dacht dat het 2,39% zou zijn, lekker is dat). Vanaf deze maand moet ik gaan aflossen.
Ik heb een studieschuld van iets minder dan 11.000 en heb net mijn eerste maand betaald (80,-). Nu zag ik op mijn formulier dat er ong. 45,- in mindering was gebracht. Met andere woorden, ik betaal dus slechts 45,- effectief, want er kwam 35,- aan rente bij.
Waarom is die rente ineens zo achterlijk hoog? Als ik 2 jaar eerder was afgestudeerd was ik (en velen met mij) tenminste niet zo genaaid met die dubbel zo hoge rente.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 14:07
Verwijderd
En hoe strookt die rente van 4,17% eigenlijk met dit stukje op de site van IB/DUO?

"DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2010 is de rente 2,39 procent op jaarbasis. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend."
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 14:25
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En hoe strookt die rente van 4,17% eigenlijk met dit stukje op de site van IB/DUO?

"DUO berekent rente over de studieschuld. Voor 2010 is de rente 2,39 procent op jaarbasis. Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend."
*kuch* is reeds twee keer genoemd in dit topic: bij terugbetalen wordt de rente voor vijf jaar vastgezet. (tellend vanaf het eerste jaar van de aanloopfase)

Citaat:
Waarom is die rente ineens zo achterlijk hoog? Als ik 2 jaar eerder was afgestudeerd was ik (en velen met mij) tenminste niet zo genaaid met die dubbel zo hoge rente.
jij bent dus in 2007 afgestudeerd. dat betekent dat je t/m dec. 2012 4,17% betaalt.
iemand die in 2005 is afgestudeerd betaalt nu minder, maar krijgt al per 2011 een nieuw rentepercentage, dat weer veel hoger kan liggen. jij betaalt per 1-1-2013 misschien maar 2,5% of zo...

EDIT: de totstandkoming van de rente is vastgelegd in de Wet Studiefinanciering:
Citaat:
Onze Minister stelt jaarlijks uiterlijk in december een rentepercentage vast dat gelijk is aan het gemiddeld effectief rendement over de maand oktober van dat jaar van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden en toegelaten tot de notering aan de officiële markt ter beurze van Amsterdam, met een gemiddelde resterende looptijd van 3 tot 5 jaren.
hoofdstuk 6.3
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 09-02-2010 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 14:30
Verwijderd
Citaat:
*kuch* is reeds twee keer genoemd in dit topic: bij terugbetalen wordt de rente voor vijf jaar vastgezet. (tellend vanaf het eerste jaar van de aanloopfase)


jij bent dus in 2007 afgestudeerd. dat betekent dat je t/m dec. 2012 4,17% betaalt.
iemand die in 2005 is afgestudeerd betaalt nu minder, maar krijgt al per 2011 een nieuw rentepercentage, dat weer veel hoger kan liggen. jij betaalt per 1-1-2013 misschien maar 2,5% of zo...

rentes variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals je wel weet. wat dat betreft is het een kwestie van geluk of pech hebben. de basis van het rentepercentage:
Oh ok, dan is het duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 15:05
Verwijderd
Ik las laatst dat Nibud aan de hand van dit onderzoek zit aan te sturen op een BKR-registratie voor studenten die ervoor kiezen om te lenen, zogenaamd zodat mensen dat minder makkelijk gaan doen. Klopt dat? Want zo ja, dan vind ik dat eerlijk gezegd een behoorlijke naaistreek tegenover alle studenten die in goed vertrouwen aan dat onderzoek meegewerkt hebben. En ook nogal een naaistreek tegenover alle studenten die wel móeten lenen om rond te komen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 15:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik las laatst dat Nibud aan de hand van dit onderzoek zit aan te sturen op een BKR-registratie voor studenten die ervoor kiezen om te lenen, zogenaamd zodat mensen dat minder makkelijk gaan doen. Klopt dat? Want zo ja, dan vind ik dat eerlijk gezegd een behoorlijke naaistreek tegenover alle studenten die in goed vertrouwen aan dat onderzoek meegewerkt hebben. En ook nogal een naaistreek tegenover alle studenten die wel móeten lenen om rond te komen.
het punt was volgens mij dat studenten de studielening vaak gebruiken als een consumptieve lening zonder BKR-registratie. dus ff twee maanden maximaal lenen om een vakantie te boeken, en later niet het (mogelijke) gezeur bij het BKR.
op zich niet onlogisch van Nibud om daar even bij stil te staan, maar dit lijkt me ook niet de oplossing.

ik ben afgestudeerd met een aardige schuld, omdat ik 7 jaar gestudeerd heb en dus 3 jaar heb moeten lenen. ruim een jaar na afstuderen heb ik echter gewoon een huis kunnen kopen omdat ik verder geen schulden heb.

het is maar de vraag of dit gelukt was met een BKR-registratie. ook al heb je geen negatieve registratie, na 1 jaar hoef je nog niet af te betalen. een hypotheekverstrekker ziet zo wel een hoge schuld, maar kan nog geen oordeel vellen over je afbetaalgedrag.

een ander goed tegenargument vind ik de grenzen die al aan de studielening gesteld zijn. je kunt "maar" 800 per maand lenen. dat is heel wat anders dan de duizende euro's weer veel bankjes mee strooien. de risico's zijn dus ook minder.

ipv BKR-registratie in te voeren, zou je wel eens kritisch na kunnen gaan denken over de voorwaarden van de lening. wil je studenten misschien verantwoording af laten leggen voor het extra geleende?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 17:34
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Oud nieuws dat eigenlijk nergens meer over gaat, zolang studenten denken dat ze na afloop van hun studie meteen het salaris denken te verdienen a la Balkenende norm mogen ze van mij part hun gangetje gaan.

Intussen lopen hun studieschulden wel op en pappa en mamma mogen straks het probleem gaan oplossen wat ze zelf niet hebben veroorzaakt.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rub...open_op__.html
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 10:43
Verwijderd
Ik kan me de vragenlijst niet echt meer herinneren, maar is t niet eens een idee om te onderzoeken welke studenten precies lenen?
Vraag ze eens om in te vullen wat ze precies krijgen en wat ze precies kwijt zijn.
Alleen dan kun je denk ik voorwaarden voor een lening scheppen die ook nuttig zijn voor zij die er gebruik van maken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2010, 15:39
Verwijderd
Ach ja, ik heb ook een studieschuld, maar dat krijg je wanneer je een verkeerde studiekeuze maakt, vervolgens een schakeljaar doet en dan naar de universiteit gaat. Dat gebeuren heeft me 2 jaar basisbeurs gekost, dus ik moet nu sowieso 2 jaar lenen. Doe je niks aan. Gelukkig weet ik dat ik na mijn studie goed genoeg ga verdienen om dat af te kunnen betalen, dus ik maak me er geen zorgen om.

Wat me eigenlijk nog het meest stoort is dat MBO'ers die naar het HBO gaan weer 4 jaar basisbeurs krijgen onder het mom van "positieverbetering". Dus van HBO naar WO is dat niet? Nou ja, aangezien ik de WO wél als positieverbetering zie (het startsalaris ligt voor mijn beroepsgroep al 20% hoger, om over het eindsalaris bij een normale carrière nog maar te zwijgen) en daarom leen ik dus maar.

Wel raar vind ik dat het Nibud dan pleit voor een BKR registratie. Zorg er dan eerst voor dat andere zaken (zoals hierboven) beter geregeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 09:36
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Geen enkele studieschuld, eerst in 4 jaar een HBO opleiding gedaan welke door mn ouders werd betaald (op wat boeken na). Na mn HBO eerst een jaartje gewerkt en nu bezig om mn master te halen, dit betaal ik volledig zelf, dit inclusief boeken en reiskosten (had een aantal maanden geen OV ivm de bijverdiengrens). Ben nogsteeds thuiswonend dus echt hoge lasten heb ik gelukkig niet.

Mijn mening is dat mensen die thuis wonen en de studie door de ouders betaald krijgen echt geen reden hebben om te lenen, je studie wordt al betaald, je krijgt studiefinanciering (persoonlijk vond ik de stufi puur extra zakgeld, geen cent ervan ooit aan mn studie uitgegeven) en zeker op het HBO heb je tijd zat om ook nog wel te werken.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 12:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dat laatste wat je stelt vind ik wel per persoon verschillend. Ik woonde het grootste deel van mijn (HBO)studie thuis en besloot van mijn stufi te leven (kreeg wel volledig aanvullend, dus lening had ik ook niet nodig, dat scheelde) om zo voldoende tijd aan mijn studie te kunnen besteden.
Pas vanaf het derde jaar ben ik meer gaan werken, laatste jaar zelfs over bijverdiengrens, maar daardoor raakte ik wel wat vertraagd. Dus ik heb juist wel mijn stufi uitgegeven aan schoolkosten en het leek voor mij zelf juist belangrijk om niet teveel bij te werken in het begin.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 21:27
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb in de eerste vier jaar van mn studie nooit geleend. Mijn ouders betaalden mijn studie en ik werkte er veel bij dus dat was niet nodig. Nu krijg ik al anderhalf jaar geen stufi meer (heb een jaar langer over mn bachelor gedaan en master duurt langer dan een jaar waarvoor ik geen extra stufi krijg) en ik kan nu niet meer werken (woon in het buitenland) dus ik moet wel lenen. Gelukkig heeft mijn moeder een aardig bedrag op haar spaarrekening staan dus kan ik van haar lenen en hoef ik geen rente te betalen. Maar ik heb wel een schuld van 5000 euro.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 12:10
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Briseïs, waarom krijg jij geen extra stufi voor de master? Ik heb ook een tweejarige master gedaan (terwijl één jaar standaard is), ik kreeg gewoon een jaar extra stufi.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 13:23
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Wat me eigenlijk nog het meest stoort is dat MBO'ers die naar het HBO gaan weer 4 jaar basisbeurs krijgen onder het mom van "positieverbetering". Dus van HBO naar WO is dat niet? Nou ja, aangezien ik de WO wél als positieverbetering zie (het startsalaris ligt voor mijn beroepsgroep al 20% hoger, om over het eindsalaris bij een normale carrière nog maar te zwijgen) en daarom leen ik dus maar.
ze zullen er wel vanuit gaan dat een afgestudeerde HBOer zelf de kosten voor een extra opleiding kan betalen en een MBOer niet persé.

HBO kent ook een hogere maximale uitkering (maar dat valt misschien weg tegen hogere kosten)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 00:22
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Briseïs, waarom krijg jij geen extra stufi voor de master? Ik heb ook een tweejarige master gedaan (terwijl één jaar standaard is), ik kreeg gewoon een jaar extra stufi.
Als je in het buitenland studeert krijg je stufi zolang de vergelijkbare studie in Nederland duurt. Nou heb je in Nederland een vergelijkbare master (het is zelfs bijna dezelfde), maar vanwege een of andere rare constructie geldt die master maar voor één jaar, terwijl die ook langer duurt. Dus ik krijg maar een jaar.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ben je tevreden met jezelf en je leven?
Verwijderd
73 24-03-2004 20:45
Psychologie foute studiekeus: ik voel me kut
Tulpje6
4 16-03-2004 11:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.