Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2012, 15:59
idbb
Hey, ik heb recent een samenvatting en mening gemaakt over een boek dat ik gelezen heb, zou iemand de tekst kunnen controleren op grammatica of spellings fouten? Ik maak altijd zoveel fouten

hopelijk wilt er iemand helpen & kun je ook zeggen waarom het fout is (als het nodig is), hier is de tekst:

eerste reactie

Het boek van Dimitri Verhulst, Problemski hotel heb ik gekozen want het verhaal stond me wel aan omdat op de flaptekst beschreven werd dat het over een opvangcentrum ging, dat interesseerde me niet zo maar wel om te weten hoe het daar werkelijk aan toe ging achter de schermen zoals het beschreven werd op de flaptekst.
De voornaamste reden dat ik dit boek ook gekozen heb is omdat het een klein honderdtal bladzijden bevat, voor iemand met weinig tijd zoals ik was dit perfect om snel uit te lezen en hieruit een opdracht te verwerken. Tijdens het lezen van het boek ging er vooral in mijn gedachten om hoe dat sommige mensen eigenlijk leefden en welke vreemde beslissingen ze namen het gaf me een soort van verwonderd gevoel zoals bij Martine die haar pasgeboren kind vermoorde.

Het boek was redelijk makkelijk en vlot uit te lezen, het enige spijtige dat ik van het boek vond is dat het boek op een negatieve en harde manier is geschreven.




Korte samenvatting



Deel 1, Bipul Masli, fotograaf
Bipul Masli, de ik verteller in het verhaal, is een fotograaf in Hargeisa, de hoofdstad van Somaliland. Hij wou een foto maken van een arm kind op het moment dat het aan honger sterft die zijn doorbraak zou betekenen.
Het begin van Masli’s carrière als persfotograag begon op zijn twaalfde verjaardag, toen hij een camera als cadeau kreeg. Zijn eerste foto’s die hij trok waren de slachtoffers van rebellen die een feest overvielen. ‘Ik bleef staan en fotografeerde: mijn oudste zus in de seconde dat ze een kogel lossendoor haar hoofd kreeg’. Masli trok geen vrolijke foto’s maar vooral foto’s waarbij iets negatief bij betrokken is. Masli vindt het jammer dat hij nog geen professionele camera heeft in plaats van zijn goedkope camera, maar toch werd hij betaald door een journalist voor zijn foto’s.

Deel 2, Bipul Masli, asielzoeker
Masli en zijn beste vriend Maqsood die verblijven in een Belgisch asielzoekerscentrum en volgen de nieuwsberichten over een container die naar Engeland verscheept is omdat de Afghaan Cherribi erin zit. Dan gaat de gsm van een andere asielzoeker, Mussu die als bijnaam Generaal Tomatski heeft gekregen omdat hij tweehonderd kilometer in een vrachtwagen vol tomaten heeft doorgebracht. Het gaat over Cherribi, die per ongeluk in de verkeerde container is gestapt en nu in Spanje zit.

Masli deelt zijn kamer met de Oekraïner Igor, die de bijnaam Strawinsky heeft gekregen. Igor is een profbokser geweest en wil lid worden van het Franse vreemdelingenlegioen, maar intussen is Igor zijn procedure in België bijna doorlopen en zal hij binnenkort moeten vertrekken.

In het centrum ontstaan er veel uitbarstingen, deze keer was het van Shaukat die door het lint ging. Shaukat is woest op de medewerkers omdat ze geholpen hebben voor zijn vrouw bij haar echtscheiding een overplaatsing te bieden naar een ander asielzoekerscentrum.

Igor krijgt de langverwachte brief uit Brussel, die over zijn verblijf in België zal beslissen. Hij wordt geweigerd om te verblijven op het grondgebied van België en zal binnen 5 dagen het land moeten verlaten.
Maqsood heeft een nieuwe manier gevonden om een Belg te worden: trouwen met een Belgische. Met een blij gezicht gaat Maqsood op zoek naar een toekomstige echtgenote, om te beginnen in de discotheek maar dit resulteerde alleen in een gebroken pols omdat de vrouw die hij had gekozen ook in het vizier was van een andere man.
Daarna wordt generaal Tomatski uit het land gewezen, maar hij geeft niet op en kiest voor met behulp van de maffia naar Engeland te vluchten. Terwijl geeft Maqsood zijn pogingen om een vrouw te vinden niet op en probeert hij het nu via een relatiebureau, waar hij zich voor veel geld zich laat inschrijven. Daarvoor mag hij twee keer gaan dansen op een zondag voor alleenstaanden, maar iedereen die er aanwezig is, is lelijk, en ontgoocheld komt hij terug thuis.
Doordat de temperatuur terug steeg besloten meer vluchtelingen om zich te laten verschepen in een container naar Engeland. Lidia wil samen met Masli gaan, maar die gaat liever niet.
In het centrum kunnen asielzoekers met hun psychische problemen terecht bij een psychiatrische hulpverleenster genaamd Annick. Masli gaat er naar toe en verteld dat hij bang is om uitgezet te worden omdat ze hem in zijn vaderland zullen vermoorden, maar de hulpverleenster brengt niet veel goeds bij en zegt al vast tegen hem dat hij op zijn dood moet voorbereiden.
Dan verschijnt er een persfotograaf die langs komt bij het asielzoekerscentrum om foto’s van de bewoners te maken. Masli irriteert zich aan de fotograaf want hij wou liever niet op de foto. De fotograaf doet er enorm lang over om een foto te trekken en hij vraagt zich af of de fotograaf wacht tot er een vlieg op zijn hoofd landt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2012, 17:03
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
Of course, komt ie:

eerste reactie

Het boek van Dimitri Verhulst, Problemski hotel heb ik gekozen want het verhaal stond me wel aan omdat op de flaptekst beschreven werd dat het over een opvangcentrum ging, dat interesseerde me niet zo maar wel om te weten hoe het daar werkelijk aan toe ging achter de schermen zoals het beschreven werd op de flaptekst.
De voornaamste reden dat ik dit boek ook gekozen heb is omdat het een klein honderdtal bladzijden bevat, voor iemand met weinig tijd zoals ik was dit perfect om snel uit te lezen en hieruit een opdracht te verwerken. Tijdens het lezen van het boek ging er vooral in mijn gedachten om hoe dat sommige mensen eigenlijk leefden en welke vreemde beslissingen ze namen het gaf me een soort van verwonderd gevoel zoals bij Martine die haar pasgeboren kind vermoorde.

Het boek was redelijk makkelijk en vlot uit te lezen, het enige spijtige dat ik van het boek vond is dat het boek op een negatieve en harde manier is geschreven.




Korte samenvatting



Deel 1, Bipul Masli, fotograaf
Bipul Masli, de 'ik verteller' in het verhaal, is een fotograaf in Hargeisa, de hoofdstad van Somaliland. Hij wou wildeeen foto maken van een arm kind op het moment dat het aan honger sterft die zijn doorbraak zou betekenen.
Het begin van Masli’s carrière als persfotograag begon op zijn twaalfde verjaardag, toen hij een camera als cadeau kreeg. Zijn eerste foto’s die hij trok waren de slachtoffers van rebellen die een feest overvielen. ‘Ik bleef staan en fotografeerde: mijn oudste zus in de seconde dat ze een kogel lossendoor haar hoofd kreeg’. Masli trok geen vrolijke foto’s maar vooral foto’s waarbij iets negatief bij betrokken is. Masli vindt het jammer dat hij nog geen professionele camera heeft in plaats van zijn goedkope camera, maar toch werd hij betaald door een journalist voor zijn foto’s.

Deel 2, Bipul Masli, asielzoeker
Masli en zijn beste vriend Maqsood die spreektaal,hoefter neit inverblijven in een Belgisch asielzoekerscentrum en volgen de nieuwsberichten over een container die naar Engeland verscheept is omdat de Afghaan Cherribi erin zit. Dan gaat de gsm van een andere asielzoeker, Mussu die als bijnaam Generaal Tomatski heeft gekregen omdat hij tweehonderd kilometer in een vrachtwagen vol tomaten heeft doorgebracht. Het gaat over Cherribi, die per ongeluk in de verkeerde container is gestapt en nu in Spanje zit.

Masli deelt zijn kamer met de Oekraïner Igor, die de bijnaam Strawinsky heeft gekregen. Igor is een profbokser geweest en wil lid worden van het Franse vreemdelingenlegioen, maar intussen is Igor zijn procedure in België bijna doorlopen en zal hij binnenkort moeten vertrekken.

In het centrum ontstaan er idemveel uitbarstingen, deze keer was het van Shaukat die door het lint ging. Shaukat is woest op de medewerkers omdat ze geholpen hebben voor zijn vrouw bij haar echtscheiding een overplaatsing te bieden naar een ander asielzoekerscentrum.

Igor krijgt de langverwachte brief uit Brussel, die over zijn verblijf in België zal beslissen. Hij wordt geweigerd om te verblijven op het grondgebied van België en zal binnen 5 dagen het land moeten verlaten.
Maqsood heeft een nieuwe manier gevonden om een Belg te worden: trouwen met een Belgische. Met een blij gezicht gaat Maqsood op zoek naar een toekomstige echtgenote, om te beginnen in de discotheek maar dit resulteerde alleen in een gebroken pols omdat de vrouw die hij had gekozen ook in het vizier was van een andere man.
Daarna wordt generaal Tomatski uit het land gewezen, maar hij geeft niet op en kiest voor met behulp van de maffia naar Engeland te vluchten. Terwijl geeft Maqsood zijn pogingen om een vrouw te vinden niet op en probeert hij het nu via een relatiebureau, waar hij zich voor veel geld zich laat inschrijven. Daarvoor mag hij twee keer gaan dansen op een zondag voor alleenstaanden, maar iedereen die er aanwezig is, is lelijk, en ontgoocheld komt hij terug thuis.
Doordat de temperatuur terug steeg besloten meer vluchtelingen om zich te laten verschepen in een container naar Engeland. Lidia wil samen met Masli gaan, maar die gaat liever niet.
In het centrum kunnen asielzoekers met hun psychische problemen terecht bij een psychiatrische hulpverleenster genaamd Annick. Masli gaat er naar toe en verteld tdat hij bang is om uitgezet te worden omdat ze hem in zijn vaderland zullen vermoorden, maar de hulpverleenster brengt niet veel goeds bij en zegt al vast tegen hem dat hij zichop zijn dood moet voorbereiden.
Dan verschijnt er een persfotograaf die langs komt bij het asielzoekerscentrum om foto’s van de bewoners te maken. Masli irriteert zich aan de fotograaf want hij wou liever niet op de foto. De fotograaf doet er enorm lang over om een foto te trekken en hij vraagt zich af of de fotograaf wacht tot er een vlieg op zijn hoofd landt.
was het niet zo dat dit echt het geval was?

Er zijn veel zinnen die ik anders zou doen, maar daar heb ik me nu niet mee bezig gehouden. Je samenvatting is een beetje rommelig. Het zou overzichtelijker zijn als je van te voren vertelde wie de hoofdpersonen zijn. Het klopt dat dit een dun boekje is, maar het is erg moeilijk om hier een ( goede) samenvatting van te maken, ik had het zelf niet gekozen.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wijziging van handelingsdeel naar toets
Verwijderd
5 17-03-2010 07:39
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic # 137
Hawahaai
497 05-11-2008 07:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits Boekverslag, nakijken?
sten-vvv
2 30-04-2006 16:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Recensie...
m4ng0
12 03-03-2005 16:54
Verhalen & Gedichten Het grote boeken-aanraad-topic
plonkie
148 26-09-2003 16:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen boekverslag
chita
1 15-12-2001 12:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.