Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2002, 17:36
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
uit 2 geheel andere tijden...
maar toch verbonden... met gedachten wel te verstaan...Filosofie is voor iedereen de weg naar antworden, en hier voor moet je gedachtes gebruiken...
wat ik typerend vind van deze twee, is dat hun gedachte gang gestimuleerd was door de situatie was waar in hun verkeerde...

Socrates kon uren in de vriezende kou mediteren en nadenken, en zich niks van de kou aantrekken, want zijn gedachte maakte hem warm.

Deskartes hier in tegen had niks met de kou, en ging in de 30tig jarige oorlog toen hij in Nederland woonde in een oven zitten om te kunnen denken en tot rust komen... Hij had warmte nodig anders kon hij niet helder denken...

Nou was mijn vraag wanneer ben jij op je best...
in welke situatie presteer jij het beste, of voel jij je totaal op je gemak, zodat je eens flink aan wat anders kan denken dan hoe je haar zit...

Mijn situatie: Ik kom volledig tot mezelf wanneer ik muziek aan heb staan, en het liefst met een simpele beat wat me hart gaat volgen... een beetje warm... en een beetje duister... een zachte bank waar ik achter over kan zitten en overal om me heen kan kijken... en vooral geen mensen om me heen die de kans zoeken om te gaan zeiken...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2002, 19:00
Floef
Floef is offline
Citaat:
slisje schreef:
uit 2 geheel andere tijden...
maar toch verbonden... met gedachten wel te verstaan...Filosofie is voor iedereen de weg naar antworden, en hier voor moet je gedachtes gebruiken...
Vette tekst.

oKeej mijn situatie:

* Ook muziek, beetje chill met ook een relaxte beat.
* Beetje rode wijn ofzo.
* Alleen of met mensen waarmee je goed kunt praten of samen stil zijn.
* Donker, paar kaarsjes of sterren.
* Liefst waarbij je ook nog uitkijkt op een 'oneindig' grote vlakte of ruimte.
* In het licht kan het misschien ook wel, maar dan bij een mooi landschap ofzo.
* Warm of koud. Um, liever warm, maar bij kou wordt je wel bewust van je ademing.

Maar het gaat dus in elk geval om sferen.

[Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).]
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 18:53
Gleipnur
Gleipnur is offline
ikke kan het beste nadenken, als er geen zenuwachtig-makende entiteiten in mijn buurt zijn...als ik me op men gemak voel, voorbeel, 's avonds in men bedje...dan schrijf ik in men boekje...duister, of nacht...
__________________
run
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 13:19
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Met een glas bier kom ik aardig op dreef .
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:11
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
25 graden en helemaal donker en alleen en in een grote ruimte of buiten. en stil.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:13
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
vloer moet dan wel koel zijn trouwens.

ik vind het wel een interessante topic maar S&D erbij halen is echt moeilijkdoenerij
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:30
Dirty Harry Potter
Dirty Harry Potter is offline
Als de tijd stil staat. Heb niets te doen, niets om me over te stressen. Dus in de trein, ofzow. Ik denk ook beter in de kou.

Als ik depressief was kon ik vroeger goed nadenken. Vergeleken met een depressie is beoefening van de neutrale ratio een verwarmende welkom. In die tijden van wanhoop kon ik goed re realiteit omschrijven, etc
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 16:44
Dirty Harry Potter
Dirty Harry Potter is offline
als ik verliefd ben denk ik ook goed na 8-)
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:37
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
onder de afwas, op de fiets. als mijn lichaam bezig is met iets waar het nog wel even mee bezig is.
vroeger fietste ik 22 km naar school, en dan had ik de beste gedachten
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 10:00
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
vloer moet dan wel koel zijn trouwens.

ik vind het wel een interessante topic maar S&D erbij halen is echt moeilijkdoenerij

Ik kwam er juist op doordat ik een boek zat te lezen... en het viel me op dat hun precies tegen overgesteld waren met een aantal dingen, dus juist zonder hun was ik er ook niet opgekomen...
en het is tevens gelijk een mooie inleiding...toch?

__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 12:30
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
ja dat wel. maar het maakt het denk ik wel minder toegankelijk en het kán elitair overkomen.

ik bedacht trouwens dat de vraag eigenlijk is wanneer belemmert je lichaam je geest het minst en dan kom je uit bij verdovende middelen als opium en morfine ed
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 20:34
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Ik bedacht trouwens dat de vraag eigenlijk is wanneer belemmert je lichaam je geest het minst en dan kom je uit bij verdovende middelen als opium en morfine ed

Ja, daar ben ik een lange tijd gelee 8-er gekomen, want ik was altijd helemaal in me sas wanneer ik een flinke blow ophad...
maar hoe bevestig je die stelling?...?
Want idd je denkt aan de gekste dingen, maar een dag later zie je er toch het nut van in, wanneer je weer *nuchter* bent...

__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 20:43
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
slisje schreef:
Ja, daar ben ik een lange tijd gelee 8-er gekomen, want ik was altijd helemaal in me sas wanneer ik een flinke blow ophad...
maar hoe bevestig je die stelling?...?
Want idd je denkt aan de gekste dingen, maar een dag later zie je er toch het nut van in, wanneer je weer *nuchter* bent...
Ik krijg het vreemde idee dat je dan wereld ideeen denkt te hebben...
Voorbeeld van een komiek die voordeed dat ie stoned was:
"He.... weeetje... Die hongersnood in afrika he? Daar hebben ze toch allemaal zo'n honger... WAAROM ETEN ZE DAN NIET GEWOON!"
Wil niet zeggen dat je dan ineens van een hele andere invalshoek zit te denken

Maar ik ben op mijn best als ik 's avonds in bed lig. Wereld ideeen heb ik dan! Jammer dat ik ze de volgende ochtend bijna allemaal vergeten ben...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 08:50
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Maar ik ben op mijn best als ik 's avonds in bed lig. Wereld ideeen heb ik dan! Jammer dat ik ze de volgende ochtend bijna allemaal vergeten ben...
Goed dat je dit zo aangreep, maar (er is altijd een maar...) Slapen is ook een meditatie... een droom wereld zo vlak voordat je gaat slapen... ook wel eens een roes genoemt... en zo'n soort gelijke roes verkrijg je door een blowtje te roken...
maar (er is nog een 2de maar) Je heb gelijk bedreft het idee zijn je gedachte we goed... en of je het niet van een andere perspectief bekijkt...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 09-01-2002, 18:59
Splinter
Splinter is offline
dus de situatie waarin je, je bevind beinvloed je gedrag en dergelijke...
Mhhh ja dat klopt wel zo een beetje. Wat je moet je wel op je gemak voelen, want in een stress sitiuatie preseer je zoiezo al minder. En onder het genot van een geestveruimend middel (want zo worden drugs genoemd) krijg je meestal ook wel een andere gedachte gang, maar of deze wel altijd zo positief is...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 02:52
waaromniet?
waaromniet? is offline
Hmmm soms kan blowen me helpen (dan wel hasj). Een andere keer vermoeidheid (vooral 's nachts) doordat m'n hersenen dan wat trager gaan, en ik ze "bij kan houden". Op bed val ik meestal snel in slaap, hoewel ik er goed kan denken (beide gelden niet als ik bij m'n vriendin ben ), op de bank lig/zittend wil echter wel vaak goed werken
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 08:31
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Splinter schreef:
geestveruimend middel (want zo worden drugs genoemd)
Niet alle. En sommigen zijn ook hallucigeen daar of verdovend daar ga je niet beter van denken ..
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 11:08
Splinter
Splinter is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Niet alle. En sommigen zijn ook hallucigeen daar of verdovend daar ga je niet beter van denken ..


echter ze beinvloeden wel de geest...
of de gedachte gang... want hallucineren is een gedachte spinsel van iets wat er niet is niet waar?

Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2002, 11:09
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Niet alle. En sommigen zijn ook hallucigeen daar of verdovend daar ga je niet beter van denken ..
Echter is er ook bewezen... bij sommige mensen die de helft van hun hersen hebben verloren (ongeluk of iets dergelijks) dat een andere helft het sterker overneemt... dus ik denk als je tijdelijk een helft uitschakeld... dan neemt een andere helft het wellicht sterker over?
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:19
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
slisje schreef:
bij sommige mensen die de helft van hun hersen hebben verloren (ongeluk of iets dergelijks)


heb wel eens gelezen dan de zicht-cortex van blinden wordt omgevormd tot een tastcortex. Da's logisch. Wat jij zegt.... minder
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:26
soulless
soulless is offline
Mijn meest nihilistische gedachten komen toch naar boven als ik zondag 's nachts/ maandag 's ochtends nog steeds zit te typen en mn 4 liter koffie al op is en ik nog 7 bladzijden moet Stress dus!
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 18:14
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
Coolkast schreef:


heb wel eens gelezen dan de zicht-cortex van blinden wordt omgevormd tot een tastcortex. Da's logisch. Wat jij zegt.... minder

na het is ook weer niet zo drastische zoals ik zei, maar desalniettemin... de andere helft neemt de functie over, en maakt deze soms scherper...
neem mensen met dyslexie (ik ben zelf het voorbeeld hier) die missen iets, maar daardoor is iets anders versterkt... (ja dat kan ook iets anders zijn... maar is wel apart aangezien meerdere dat hebben op dezelfde manier)

__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 12:56
just-someone
just-someone is offline
Ik lees hier veel dingen over de omgeving, over hoe die moet zijn. Maar ik vind het toch ook belangrijk om me lekker te voelen. Geen honger, geen hoofdpijn of zoiets. En dan een tevreden gevoel. Bijvoorbeeld als je naar de volgende klas gaat na een jaar lang hard werken.(kon geen beter voorbeeld verzinnen ). Verder de omstandigheden: 's avonds, in de schemering zeg maar, kan ik lekker denken. Ik ben trouwens echt een avondmens. Het mag wel een beetje warm zijn, maar niet te heet. En dan lekker op de bank. Soms is het ook fijn om gewoon lekker tegen iemand aan te liggen, dus bijvoorbeeld met m'n vriendin. En dan gewoon zo een 'stilte'...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.