Oud 16-11-2011, 11:04
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Dit is de aankondiging van het debat over sociale media & school dat we hier over een week starten. Het debat loopt van 23 november tot 7 december. Op basis van de discussies, ervaringen en suggesties gaat het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) aan de schrijftafel zitten, om een richtlijn sociale media voor school door scholieren te schrijven. Die willen we in januari presenteren.

In de komende week zijn we druk bezig met de voorbereidingen: het regelen van gasten, het bedenken van een aantal hoofdstellingen en de promotie natuurlijk.

In dit topic:
  • Houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen
  • Kan je meedenken over stelling en debatvorm, alle input is welkom!

Wij (Scholieren.com en het LAKS) hebben er al ontzettend veel zin in en zijn benieuwd naar de uitkomst!

PS. Het klopt dat je nog even geen andere topics kan openen hier, vanaf 23 november gaat de knop om.
PS2. Natuurlijk is de input van studenten óók zeer welkom, zolang het het geluid van de scholier niet overstemt.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Oud 16-11-2011, 12:36
Verwijderd
En hoe zit het met medewerkers van VO-scholen?
Oud 16-11-2011, 12:46
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
En hoe zit het met medewerkers van VO-scholen?
Die hebben een leuke baan, waarbij ze veel in contact komen met scholieren.

Eh, je bedoelt: mogen die meedoen? Absoluut, graag zelfs. Hoe meer perspectieven hoe beter.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 16-11-2011, 15:33
Verwijderd
Nice. Wij hebben namelijk nog niet echt een beleid maar ik heb er wel ideeën over
Oud 16-11-2011, 16:29
Alderik
Avatar van Alderik
Alderik is offline
Inderdaad juist interessant. Hoe meer reacties hoe beter! :-)
__________________
Hoe LAKS ben jij?
http://www.youtube.com/watch?v=vEj0T5ggkPE
Oud 16-11-2011, 16:49
Verwijderd
Ik ben benieuwd.
Oud 16-11-2011, 17:20
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Inderdaad juist interessant. Hoe meer reacties hoe beter! :-)
Alderik zit in het bestuur van het LAKS en helpt mee met de organisatie.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 16-11-2011, 17:21
Verwijderd
Moet er dan niet "Gast" of "Meewerkend voorwerp" of "LAKS" of "Expert" als status neergezet worden ipv Lid?
Oud 16-11-2011, 17:23
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Trouwens, vandaag een groot Media Offensief.

We hebben met EenVandaag een onderzoek gedaan naar de mening van scholieren over social media & docenten, zie hieronder.

Daarom schrijven we vandaag: dit nieuwsbericht en dit betoog.

Het persbericht dat wij, EenVandaag en TROS vandaag de media in hebben gespamd:

Citaat:
Scholieren: regels nodig voor docent op sociale media

Zes op de tien scholieren vinden dat er regels moeten komen over wat docenten wel en niet via sociale media mogen zeggen tegen hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van het 1V Jongerenpanel van televisieprogramma EenVandaag, in samenwerking met Scholieren.com, onder ruim 1600 middelbare scholieren.

Ruim een op de vier scholieren heeft via sociale media (Hyves, Twitter en Facebook) contact met hun docenten. In iets meer dan de helft van de gevallen worden er naast schoolzaken ook privézaken besproken. Van de leerlingen vindt 65 procent dat een docent het contact via sociale media moet beperken tot schoolzaken. Een op de tien kent een docent die in de problemen is gekomen door het contact met een leerling via sociale media.

#Kutleraar
Voor de leerlingen zelf hoeven er geen regels te komen over wat ze via sociale media over hun docenten zeggen, vindt de meerderheid (63%). Een op de vier (24%) kent een geval waarbij een docent is uitgescholden via sociale media; 43 procent van de leerlingen meent dat hier niet zwaar aan moet tillen. Iets meer dan de helft (53%) van mening dat een school in dit soort gevallen moet ingrijpen. Een op de drie (35%) vindt van niet.

Bewust gekwetst
Een kwart vindt dat je best een foto van een docent online mag zetten zonder toestemming van de betreffende docent. 28 Procent van de leerlingen zegt dat er op zijn of haar school wel eens een docent bewust is gekwetst door een bericht, foto of video online.

Vanavond in EenVandaag (18.15 uur, Ned. 1) een school die al regels heeft opgesteld voor sociale media, en enkele docenten die worden geconfronteerd met de tweets van leerlingen.

Hoofdredacteur Simon Steenhuis: “Het onderzoek toont aan dat scholieren hier een duidelijke mening over hebben. Bovendien zijn veel scholen nog zoekende op dit vlak. Daarom gaan we samen met onze bezoekers en het LAKS werken aan een richtlijn voor scholen.” Op het forum van Scholieren.com start binnenkort een debat georganiseerd met het Landelijk Aktie Komitée Scholieren over hoe een dergelijke richtlijn eruit moet zien.

Het onderzoek is gehouden in mei 2011. Er deden 1618 middelbare scholieren aan mee. De uitslag van het onderzoek is gecorrigeerd op leeftijd, geslacht en spreiding over het land.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-11-2011, 09:36
Verwijderd
Heel interessant en een goed initiatief van het forum! Ik hoop dat er naast de vele studenten die dit forum heeft ook genoeg serieuze input van scholieren komt.
Oud 17-11-2011, 10:25
Verwijderd
Oh trouwens, dat van EenVandaag was dus op de school waar ik werk
Oud 17-11-2011, 11:16
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Oh trouwens, dat van EenVandaag was dus op de school waar ik werk
Zere neus? Wat leuk! Wat doe je op die school? Kan je niet je leerlingen wijzen op dit initiatief?
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-11-2011, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Zere neus? Wat leuk! Wat doe je op die school? Kan je niet je leerlingen wijzen op dit initiatief?
Ik ben daar netwerkbeheerder en ik zit in de medezeggenschapsraad omdat ik ook graag meedenk over het primaire proces. De mevrouw van de lokatie waar ze aanwezig waren (Het Vlier) die het min of meer geregeld heeft is profielwerkstukbegeleider van vier leerlingen in 4 en 5 HAVO die bezig zijn met het inzetten van Twitter bij bijvoorbeeld lesuitval. Hiervoor hebben ze servers nodig en die faciliteer ik dan weer.
Oud 17-11-2011, 12:28
Verwijderd
En ja ik zal de leerlingen wijzen op dit initiatief. Ik zal mijn baas ook een linkje sturen want die is de beleidsmaker voor wat betreft het inzetten van Social Media in het onderwijs op de drie verschillende vlakken die we gedefiniëerd hebben.
Oud 17-11-2011, 13:26
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Top
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 17-11-2011, 14:23
Edelweiss
Avatar van Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Ik ben benieuwd.
Oud 17-11-2011, 15:43
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
In de wandelgangen hoor ik (en ik ben vrij goed geïnformeerd) dat er al 3 aansprekende experts geregeld zijn voor een plek in het debatteam.. later meer..
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 17-11-2011, 15:43
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Thanks Deadlock, klinkt goed!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Ads door Google
Oud 17-11-2011, 17:18
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik zal ook eens kijken of ik wat van mijn leerlingen kan activeren
__________________
Altijd nuchter
Oud 22-11-2011, 16:52
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Update: we gaan morgen aan het eind van de middag live!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 23-11-2011, 01:31
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Leuk! Ik ben morgen aan het werk, maar ik ga zeker teruglezen. Ben benieuwd!
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 23-11-2011, 23:12
Verwijderd
Interessant dit.
Oud 24-11-2011, 07:17
Verwijderd
Als ik zelf een stelling heb, moet ik die dan in dit topic posten of een nieuw topic openen?
Oud 24-11-2011, 12:01
Alderik
Avatar van Alderik
Alderik is offline
Citaat:
Als ik zelf een stelling heb, moet ik die dan in dit topic posten of een nieuw topic openen?
Wanneer je zelf een andere goede stelling hebt mag je deze natuurlijk openen in een nieuw topic. Wel is het goed om te weten dat er vandaag nog een aantal stellingen volgen van onze experts.
__________________
Hoe LAKS ben jij?
http://www.youtube.com/watch?v=vEj0T5ggkPE
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 14:50
Psychologie Wat gaat er goed/ Wat gaat er niet goed
Dreamerfly
33 18-11-2003 19:05
Psychologie je zo ro t voelen, dat je vergeet wat dr is gebeurd..
~~dolce~~
7 23-10-2003 20:11
Software & Hardware Wat gebeurt er als ..
NoSfErAtU
11 06-06-2003 12:39
Vrije tijd Vitesse - wat gaat er gebeuren, Aalbers weer terug??
Verwijderd
2 01-04-2003 21:27
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 19:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.