Oud 14-10-2005, 12:38
Verwijderd
Ik liep afgelopen week de dierenwinkel vlakbij mijn huis binnen en toen zag ik dat ze daar kaaimannen, wurgslangen en bijtschildpadden verkopen. Vooral die kaaimannen vond ik vreemd. Ik heb aan de verkoper gevraagd of je nog aan bepaalde eisen moet voldoen om zo'n kaaiman te kopen en hoe groot deze soort werd (anderhalf tot twee meter) en hij zei dat zij kaaimannen verkopen aan de mensen die daarvoor betalen. Ze stellen verder geen eisen.

Nu vroeg ik me af of dat eigenlijk wel mag. Is er geen wet die dit verbiedt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2005, 14:02
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Uuhhh Ik weet bijna zeker dat dat niet mag Je kan toch niet zomaar een kaaiman aan de eerste de beste verkopen?
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 14:02
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
http://www.dierenbescherming.nl/content.php?gid=5&pid=4

Hier staat wel iets erover geschreven, helemaal beneden staat:
De Dierenbescherming wil dat de internationale handel in wildgevangen exoten wordt verboden. Exotische dieren horen niet in gevangenschap, maar gewoon in de vrije natuur, in hun natuurlijke leefomgeving.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 15:31
Verwijderd
Ik zou de politie en/of de dierenbescherming bellen. De politie omdat zo'n kaaiman of wurgslang in onprofessionele handen flink wat armen en benen d'r af kan bijten, de dierenbescherming omdat het verboden is en zij de precieze regels goed kennen. Durf te wedden dat de zaak binnen twee weken gesloten wordt, als je belt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 17:18
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Reptielen hebben allemaal een registratiecode en papieren waarop beschreven staat waar ze vandaan komen, door wie ze gefokt zijn, iedere eigenaar etc, en de dierenwinkel mag ze alleen verkopen inclusief die code en papieren. Let wel dat de dierenwinkel verantwoordelijk is voor het welzijn van het dier zodra deze hem heeft verkocht. Als blijkt dat de nieuwe eigenaar niet voor het dier kan zorgen, heeft de dierenwinkel zijn plicht niet gedaan.

De dierenwinkel mag het dus aan iedereen verkopen, maar als dus blijkt dat het dier onder slechte omstandigheden komt te leven is de dierenwinkel verantwoordelijk.


Kaaimannen mogen ook ja. Gifslangen ed mogen niet, alleen wurgslangen.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 10:35
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik vindt het maar vreemd. Kaaimannen en bijtschildpadden in een gewone dierenwinkel om de hoek

Bijtschildpadden zijn sowieso niet echt geschik als huisdier allen in professionele handen en kaaimannen hetzelfde verhaal.

Worden de dieren goed verzorgd? Hebben die mensen daar verstand? Volgens mij niet. Het gaat hun alleen om de geld. Want hoe die man sprak met zijn:,,Ja we verkopen het aandegene die betalen.’’ Lijkt mij niet echt gezond.

Ik zou idd de dierenbescherming bellen als er blijkt dat de dieren zonder papieren etc word verkocht en ze slecht verzorgt worden
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 13:16
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 14-10-2005 @ 17:18 :
Kaaimannen mogen ook ja. Gifslangen ed mogen niet, alleen wurgslangen.
Gifslangen mogen ook(alleen de adder is ten strengste verboden). Alleen sommige gemeentes heb je ontheffing nodig en sommigen hebben een APV waarin staat dat het niet mag.
Maar het hangt er compleet vanaf onder welke wetgeving het beest valt.

Inheemse reptielen en amfibiën mogen nooit met uitzondering van dikkopjes. Maar deze moeten zodra de start kleiner wordt vrijgelaten worden. Hier staan zelfs grote geldboetes op.

Voor de rest mag met de juiste vergunning alles. Ook cobra's.
Dit staat in de CITES-wetgeving. De CITES is een internationaal verdrag, maar in Nederland ook in wetgeving omgezet als zodanig.
Je hebt 4 soorten dieren. CITES-A,b,c en d. Ik heb geen zin om mijn vergunningen boven water te halen, ligt nog in een verhuisdoos.

Dat ze trouwens niet iets aan het houden van kaaimannen en krokodillen en alligatoren doen snap ik niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 13:36
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
deadlock schreef op 21-10-2005 @ 13:16 :
Gifslangen mogen ook(alleen de adder is ten strengste verboden). Alleen sommige gemeentes heb je ontheffing nodig en sommigen hebben een APV waarin staat dat het niet mag.
Maar het hangt er compleet vanaf onder welke wetgeving het beest valt.

Inheemse reptielen en amfibiën mogen nooit met uitzondering van dikkopjes. Maar deze moeten zodra de start kleiner wordt vrijgelaten worden. Hier staan zelfs grote geldboetes op.

Voor de rest mag met de juiste vergunning alles. Ook cobra's.
Dit staat in de CITES-wetgeving. De CITES is een internationaal verdrag, maar in Nederland ook in wetgeving omgezet als zodanig.
Je hebt 4 soorten dieren. CITES-A,b,c en d. Ik heb geen zin om mijn vergunningen boven water te halen, ligt nog in een verhuisdoos.

Dat ze trouwens niet iets aan het houden van kaaimannen en krokodillen en alligatoren doen snap ik niet.

Gifslangen mogen in zekere zin dat die alleen verkocht mogen worden door vergunninghouders en alleen verkocht mogen worden aan vergunninghouders. Die vallen bij mijn weten onder een andere wetgeving dan de 'standaard' reptielen.
Met alleen een CITES verklaring kom je er dan bij mijn weten niet.

Nou is het al een tijdje geleden dat ik in die branche zat dus mijn info kan wat verouderd zijn.

Feit blijft wel dat de dierenzaak die de dieren verkoopt aansprakelijk gesteld kan worden voor de slechte verzorging van het dier door de koper.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 13:46
Verwijderd
Gifslangen heb je wel altijd registratieplicht bij e.d. ja
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 23:26
Verwijderd
Heevis in Eindhoven verkoopt af en toe ook dubieuze dieren Zeker als je ziet hoe makkelijk je ze meekrijgt...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2013, 22:08
nonstopmuzik
nonstopmuzik is offline
Vele mensen weten niet wat het is om een exotisch huisdier te houden. Meestal zijn ze gevaarlijker dan ze eruit zien en moeten ze een speciale verzorging hebben.

Laatst gewijzigd op 24-04-2013 om 08:36. Reden: Reclame verwijderd
Met citaat reageren
Oud 21-04-2013, 22:34
Verwijderd
Holy shit, deze topic is zo oud dat ik een emailtje kreeg dat er op gereageerd is
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 21:03
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Edit: topic was ge-upt door reclameman. Topic mag open blijven, mits er inhoudelijk wordt gereageerd
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?

Laatst gewijzigd op 25-04-2013 om 19:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.