Oud 30-08-2006, 18:29
Jessikaas
Jessikaas is offline
Wie o wie heeft er een goed boek gelezen voor nederlands, het moet wel literatuur zijn.
Heeft iemand een aanrader??
Advertentie
Oud 30-08-2006, 18:55
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Heel standaard, maar Joe Speedboot van Tommy Wieringa schijnt literatuur te zijn.En is bovendien een leuk boek.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 30-08-2006, 19:05
Jessikaas
Jessikaas is offline
Bedankt, maar die staat niet op mijn lijst
er staat wel o.a.

zwagerman, haasse, mak, de winter, reve, campert, vestdijk, van dis, nooteboom, dorresteijn, van beijnum
e.d.

iemand ideeën??
Oud 30-08-2006, 19:15
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Nou, misschien boeken van mensen die wel op je lijst staan?Hoe moeilijk kan het zijn om een boek te vinden van Vestdijk?Lees Dorresteijn, altijd leesbaar.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 30-08-2006, 19:24
Jessikaas
Jessikaas is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 30-08-2006 @ 19:15 :
Nou, misschien boeken van mensen die wel op je lijst staan?Hoe moeilijk kan het zijn om een boek te vinden van Vestdijk?Lees Dorresteijn, altijd leesbaar.
dat is het probleem niet, maar als ik een papier krijg met 250 titels, dan kan je aan de titel niet zien of het wat is, dus daarom mijn vraag wie heeft een Aanrader
Oud 30-08-2006, 21:28
Verwijderd
Maar ja, wij weten niet echt wat er op die lijst staat en wat we dus kunnen aanraden...

Dorresteijn is zeker goed te lezen. Zwagerman ook. Kijk in de bieb eens bij die twee, lees de achterkant en bekijk de kaft, kies op basis daarvan welke je het meest aanspreekt, et voila!
Oud 30-08-2006, 21:35
Venster
Avatar van Venster
Venster is offline
Cees nooteboom is heel mooi.

Maarten 't hart ---> 'Een vlucht regenwulpen' is wel een heel prachtig boek, en literatuur. Staat er vast wel tussen.


Een dun boekje is 'Bezonken rood' van Jeroen Brouwers, en ook mooi.
Oud 30-08-2006, 23:49
Verwijderd
Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman

Vind ik persoonlijk een aanrader.
Oud 31-08-2006, 15:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vond Dorresteijn verschrikkelijk

Van de schrijvers die jij noemt heb ik niet echt iets gelezen (alleen Oesters van Nam Kee, was wel leuk ja), schandalig genoeg. Maar er staat vast meer op je lijst. Ga eens naar de bieb, neem die lijst mee, zoek die boeken uit, lees de flapteksten. Dan kun je ook meteen zien wat je leuk lijkt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 31-08-2006, 15:25
Verwijderd
Over welke gaat het eigenlijk, Dorrestijn of Dorrestein? (Dorresteijn schrijft alleen saaie lesboeken ). Dus; Hans of Renate?
Oud 31-08-2006, 23:18
Ndimension
Ndimension is offline
Wat voor boeken lees je normaal? Wat vind je leuk?

Ik ben zelf nogal fan van Gerard Reve, vooral "Het boek van violet en dood" vind ik geniaal. Maar dat is niet echt een toegankelijk boek.

Harry Mulisch vind ik zelf ook een aardige, met "De ontdekking van de hemel" als absolute aanrader. Weliswaar een ontzettend dik boek, maar ik had in een dag of 4, 5 uit.
Oud 01-09-2006, 15:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 31-08-2006 @ 15:25 :
Over welke gaat het eigenlijk, Dorrestijn of Dorrestein? (Dorresteijn schrijft alleen saaie lesboeken ). Dus; Hans of Renate?
Ik dacht al, het was toch niet met -eij? Ik had het in elk geval over Renate.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 01-09-2006, 15:31
Verwijderd
Als 'Bernlef'er ook bijstaat:


Hersenschimmen
Eclips (minder bekend, maar net zo goed)
Publiek geheim

Van Geert Mak ben ik alleen bezig in zijn verslag over Europa> Dat lijkt me niet echt ene boek voor je lijst
Oud 01-09-2006, 20:59
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
remco campert, met euhmmm Tjeempie! of Liesje in Luiletterland. Ge-wel-dig, echt hilarisch. En door het geringe aantal pagina's makkelijk een boekverslag van te maken.
Oud 02-09-2006, 02:41
Verwijderd
Tja, ik kan wel alles opnoemen wat ík mooi vind, maar misschien verschilt jouw smaak wel erg veel van de mijne. Plaats eens wat titels van boeken die jij mooi vindt!
Oud 02-09-2006, 13:44
Verwijderd
Maarten 't Hart vind ik erg leesbaar. Renate Dorrestein ook wel, trouwens, maar over de literaire waarde van haar boeken valt te debatteren. Maar goed, ik vind de meeste Nederlandse literatuur vrij saai, dus misschien ben ik ook niet de goede persoon om dat soort dingen te bepalen.

Tom Lanoye leest ook wel lekker weg, net zoals Louis Paul Boon; 'Van de koele meren des doods' vond ik, tegen de verwachting in, een goed boek; die vrouw die zich voordeed als man (ik kan werkelijk niet op haar naam komen, momenteel) vond ik ook goed schrijven. Maar goed, dit is inderdaad allemaal vreselijk persoonlijk.
Oud 02-09-2006, 14:45
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
boeken van bernlef en van dis lezen niet fijn.
Oud 02-09-2006, 22:55
Verwijderd
Literatuur en 'fijn lezen' kunnen sowieso haaks op elkaar staan. Voor fijne lectuur kan je bij de bouquetreeks terecht.
Ads door Google
Oud 03-09-2006, 05:19
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
doe niet zo uit de hoogte, ik weet dondersgoed wat literatuur is.


TS: mag je ook grunberg lezen? doe dat dan.
Oud 03-09-2006, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Otis schreef op 03-09-2006 @ 05:19 :
doe niet zo uit de hoogte, ik weet dondersgoed wat literatuur is.
Voor iemand met verstand van literatuur is het anders vrij knullig om Van Dis af te doen als 'vind ik niet lekker lezen'.
Oud 03-09-2006, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 15:48 :
Voor iemand met verstand van literatuur is het anders vrij knullig om Van Dis af te doen als 'vind ik niet lekker lezen'.
Hoezo, het mag je toch immers niet al te veel moeite kosten?
Oud 03-09-2006, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 15:48 :
Voor iemand met verstand van literatuur is het anders vrij knullig om Van Dis af te doen als 'vind ik niet lekker lezen'.
onzin
Oud 04-09-2006, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 02-09-2006 @ 22:55 :
Literatuur en 'fijn lezen' kunnen sowieso haaks op elkaar staan. Voor fijne lectuur kan je bij de bouquetreeks terecht.
Dat slaat ook nergens op; er zíjn wel literaire boeken die prettig weglezen (in tegenstelling tot de bouquetreeks, die doet pijn aan mijn gevoel voor esthetiek ). En als je ze in de Nederlandse literatuur niet kunt vinden, moet je eens in de Engelse gaan zoeken. Daar zijn er namelijk nog veel meer die prettig weglezen én literaire klassiekers zijn.

Citaat:
Snees schreef op 03-09-2006 @ 15:48 :
Voor iemand met verstand van literatuur is het anders vrij knullig om Van Dis af te doen als 'vind ik niet lekker lezen'.
Alsof 'niet lekker lezen' betekent dat je het boek op geen enkele andere manier positief kunt waarderen.
Oud 04-09-2006, 20:07
Verwijderd
Ik ben het helemaal met Morgan eens. Je mag best als eis aan literatuur stellen dat het 'lekker moet lezen', dat is sowieso enorm vaag. Een bouqeut-reeks romannetje vind ik echt níet lekker lezen, een boek moet wel een beetje niveau hebben om lekker te zijn
Oud 05-09-2006, 13:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Lekker lezen betekent voor mij ook dat er over de zinnen is nagedacht, zodat ze fijn lopen en niet allemaal hetzelfde zijn opgebouwd. Ja, zoals in een bouquetreekje bijvoorbeeld Juist literaire boeken kunnen vaak erg prettig lezen, als de zinnen gaan zoemen in je hoofd en je zelfs 's nachts het ritme ervan nog in je hoofd hebt. (Connie Palmen- De Vriendschap bijvoorbeeld)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Advertentie
Oud 07-09-2006, 01:08
Otis
Avatar van Otis
Otis is offline
snees dear, de definitie van literatuur is niet: zo lang mogelijke zinnen en zo lang mogelijk doorzagen op 1 klein subonderwerpje . Alsof smaak niet bestaat op t gebied van literatuur? Van Dis is niet mijn stijl en dat maakt mij niet tot een leek maar jou wel als je dat niet kan accepteren zz.
Oud 07-09-2006, 03:50
Verwijderd
Aanraders:

Lulu Wang - Het lelietheater
Jeroen Brouwers - Geheime Kamers
Mulisch - De ontdekking van de hemel
Kader Abdollah - Spijkerschrift
Bordewijk - Karakter
Connie Palmen - Geheel de uwe
W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
Oud 09-09-2006, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 05-09-2006 @ 13:15 :
Lekker lezen betekent voor mij ook dat er over de zinnen is nagedacht, zodat ze fijn lopen en niet allemaal hetzelfde zijn opgebouwd. Ja, zoals in een bouquetreekje bijvoorbeeld Juist literaire boeken kunnen vaak erg prettig lezen, als de zinnen gaan zoemen in je hoofd en je zelfs 's nachts het ritme ervan nog in je hoofd hebt. (Connie Palmen- De Vriendschap bijvoorbeeld)
Ik vond dat eigenlijk ook wel in 'Boven is het stil' (Gerbrand Bakker), maar ik houd dan ook van een eenvoudige, heldere stijl. (Even laatste boek pimpen ).
Oud 10-09-2006, 04:37
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik heb gelezen:

Au Pair-W.F. Hermans
Bint-Ferdinand Bordewijk (verplicht en niet leuk)
De Ruimte van Sokolov-Leon de Winter
Geen Gewoon Indisch Meisje-Marion Bloem
Het Achterhuis-Anne Frank
Het Lelietheater-Lulu Wang
Het Meesterstuk-Anna Enquist
Indische Duinen-Adriaan van Dis
Verborgen Gebreken-Renate Dorrestein
Zionoco-Leon de Winter
Oud 10-09-2006, 19:56
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-09-2006 @ 04:37 :
Bint-Ferdinand Bordewijk (verplicht en niet leuk)
blokken .
de trein der traagheid, j. daisne. het dwaallicht, willem elsschot. de laatste wagon, b. nijenhuis. de nacht der girondijnen, j. presser. boeken waar je alleen wel van moet houden.
Oud 12-05-2008, 21:03
Gastttt
Kaas van Willem Elsschot is meesterlijk en geestig)
Oud 13-05-2008, 15:14
Verwijderd
Dank je, Gasttt
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boek Literatuur
justcindy23
3 25-03-2009 13:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vraagjes ivm boeken
sarahtjuh1988
7 28-03-2006 15:33
Verhalen & Gedichten Literair journalitieke avond in Perdu Amsterdam
Terrae
12 17-11-2005 21:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Be original
Snoezeke
6 25-04-2005 20:45
Beleidszaken Algemeen topic over (nederlands) literaire aanraders?
Hoipiepeloi
4 17-02-2004 17:02
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Yara
Verwijderd
107 24-07-2003 00:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.