Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2013, 13:22
sooperdooper
sooperdooper is offline
Hallo,

Ik zit hier dus al lang over na te denken, dat orthodoxe moslims heel veel overeenkomsten hebben met orthodoxe moslims:

Kosher/halal eten
vrouwen absoluut niet aanraken
veel bidden
ibrahim/abraham als aartsvader
geen varkensvlees eten
besneden worden

Toch bestaat er onder de moslims veel jodenhaat, maar waarom?
en wat zijn jullie therorieën hierover? waar zou dit vandaan komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2013, 13:29
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
De islam heeft veel dingen geleend uit het jodendom, dus het is niet zo gek dat het er veel op lijkt.

Er is veel haat tegen joden onder moslims (en andersom) omdat mensen van nature xenofoob zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 16:26
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Joden haten moslims (en andersom) alleen m.b.t. het Israel/Palestina-conflict. Wanneer je een moslim en een jood bij mekaar zet in een zaal vol ongelovigen, zijn het opeens de beste vrienden.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 20:46
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Hallo,

Ik zit hier dus al lang over na te denken, dat orthodoxe moslims heel veel overeenkomsten hebben met orthodoxe moslims:

Kosher/halal eten
vrouwen absoluut niet aanraken
veel bidden
ibrahim/abraham als aartsvader
geen varkensvlees eten
besneden worden

Toch bestaat er onder de moslims veel jodenhaat, maar waarom?
en wat zijn jullie therorieën hierover? waar zou dit vandaan komen?
Als je de koran en de hadith leest (bronnen van de islam) dan lees je zeer vaak dat de islam de joden vervloekt. Het is dus niet zo gek dat moslims joden haten. Het moet zo'n beetje van hun geloof.

En alle monotheistische godsdiensten hebben overeenkomsten. Het ene monotheistische geloof is uit het andere voortgekomen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 21:49
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Volgens mij hadden Joden en Moslims al een hekel aan elkaar lang voor het Israël/Palestina conflict.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 22:14
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Als je de koran en de hadith leest (bronnen van de islam) dan lees je zeer vaak dat de islam de joden vervloekt. Het is dus niet zo gek dat moslims joden haten. Het moet zo'n beetje van hun geloof.
Dit, en daarnaast worden alle ongelovigen ook beschouwd als kanonnenvoer of slav(inn)en.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 15:12
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Citaat:
Volgens mij hadden Joden en Moslims al een hekel aan elkaar lang voor het Israël/Palestina conflict.
Zo ver dat ik weet valt dat best wel mee. Joden die woonde op islamitisch grondgebied moesten allen een geldbedrag betalen maar mochten wel in vrijheid hun geloof beoefenende.

En Ontopic: Zowel de moslims and de christen zijn niets meer dan ketterse joden dus natuurlijk lijken ze op elkaar.
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 15:44
Verwijderd
Gelovigen haten mensen die anders denken dan henzelf. Of ze nou in dezelfde goden geloven of niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 17:20
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
En overigens zijn moslims niet de enigen (geweest) met afkeer van Joden.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:04
Verwijderd
Logisch ook. De joden doen regelmatig flink hun best om gehaat te worden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:48
Verwijderd
het grote verschil: de orthodoxe moslims denken dat ze het geloof moeten verspreiden en heel de wereld aan Allah moeten onderwerpen(taliban, al quaida enzovoort), terwijl de gematigde moslims juist sterk tegen geweld enzo zijn. Bij de joden is het voor een groot deel andersom, het zijn de gematigde joden die zo 'de klootzak gaan uithangen aan de gazastrook' enzo terwijl de orthodoxe joden juist vinden dat de staat Israël niet mag bestaan. Orthodoxe joden zullen zichzelf waarschijnlijk wel beschouwen als elitair en zo, maar ze sluiten zich eerder af dan zich op te blazen als er niet genoeg anderen zich tot het jodendom bekeren.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 10:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
.. het zijn de gematigde joden die zo 'de klootzak gaan uithangen aan de gazastrook' enzo.
Ik vraag me toch iedere keer af wat jullie voor een voorstelling van de situatie aldaar hebben. De gematigde joden zijn aan het klootzakken in de Gaza waardoor de gematigde moslims zich wel in bussen moeten opblazen tussen de gematigde joden? Maar goed, da's een andere discussie en al tig keer gevoerd..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij hadden Joden en Moslims al een hekel aan elkaar lang voor het Israël/Palestina conflict.
Iedereen had een hekel aan de joden, al ver voor er moslims bestonden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Logisch ook. De joden doen regelmatig flink hun best om gehaat te worden.
Dat is misschien wel zo in het conflict in het Midden Oosten maar de reden dat joden zo ongelofelijk rijk waren (ze waren geen 1% van de bevolking in pre-nazi-Duitsland maar hun bezittingen hebben minstens 30% van de Duitse oorlogsinvestering gefinancierd) is omdat joden niet toegelaten werden tot gilden en dus alleen in de vrije beroepen terecht konden zoals bankiers, boekhouders en juweliers. Juist in deze beroepen kon veel meer geld verdiend worden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 21:16
Wolfs
Wolfs is offline
Na het lezen van jullie reactie's blijkt dat er veel van jullie geringe kennis over de Islam beschikt. Te snel antwoord willen geven op vraagstukken/onderwerpen waar je geen kennis over beschikt kan leiden tot vooroordelen en grote fouten.
Waarom stellen wij ons niet eerst de vraag : Waar komt de Islam vandaan? Wie was de profeet Mohammed (vzmh)? Hoe gedroeg hij zich tegenover de mede mens? Was er sprake van onderscheid in de omgang? Hmm? Dit is verstandiger hé?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 22:17
Verwijderd
Ik wilde eigenlijk een filmpje posten van een christen die onthoofd wordt door moslims. Ook dat is islam.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 22:19
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Na het lezen van jullie reactie's blijkt dat er veel van jullie geringe kennis over de Islam beschikt. Te snel antwoord willen geven op vraagstukken/onderwerpen waar je geen kennis over beschikt kan leiden tot vooroordelen en grote fouten.
Waarom stellen wij ons niet eerst de vraag : Waar komt de Islam vandaan? Wie was de profeet Mohammed (vzmh)? Hoe gedroeg hij zich tegenover de mede mens? Was er sprake van onderscheid in de omgang? Hmm? Dit is verstandiger hé?
Maar kun je je beschouwing dan binnen 1000 woorden herleiden tot de vraag waarmee dit topic geopend is?


@turnevies: Gematigde joden bouwen in de bezette gebieden en je bent alleen een extreme jood als je tegen Israël bent..? Lijkt me toch wat logischer dat er gewoon minimaal twee soorten extreme joden bestaan hč...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Ik wilde eigenlijk een filmpje posten van een christen die onthoofd wordt door moslims. Ook dat is islam.
Pfff moet je nou meteen weer de confrontatie opzoeken, met je intellectuele superieuriteit!?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2013, 16:13
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Na het lezen van jullie reactie's blijkt dat er veel van jullie geringe kennis over de Islam beschikt. Te snel antwoord willen geven op vraagstukken/onderwerpen waar je geen kennis over beschikt kan leiden tot vooroordelen en grote fouten.
Waarom stellen wij ons niet eerst de vraag : Waar komt de Islam vandaan? Wie was de profeet Mohammed (vzmh)? Hoe gedroeg hij zich tegenover de mede mens? Was er sprake van onderscheid in de omgang? Hmm? Dit is verstandiger hé?
Wat voor grote fouten en over welke "te snelle antwoorden" heb je het precies?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 18:56
Bamboestokje
Avatar van Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Ik wilde eigenlijk een filmpje posten van een christen die onthoofd wordt door moslims. Ook dat is islam.
Je maakt een grapje zeker
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Je maakt een grapje zeker
Nee. Vertel eens waarom je facepalmt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 13:12
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
De OP ging niet over het wel-of-niet posten van gruwelijke horrorfilmpjes. Graag ontopic houden: Waar komt Jodenhaat vandaan bij Moslims? En (als vervolg gepost) wanneer kan je hier een gefundeerd antwoord op geven?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 17:10
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Volgens mij stel je de vraag verkeerd, hoe komt het dat er mensen zijn die joden niet haten is een betere vraag. Het is door de eeuwen heen immers wel gebleken dat heel veel volken een tyfushekel aan joden hebben.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 19:40
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Volgens mij stel je de vraag verkeerd, hoe komt het dat er mensen zijn die joden niet haten is een betere vraag. Het is door de eeuwen heen immers wel gebleken dat heel veel volken een tyfushekel aan joden hebben.
Interessante stelling; ik denk dat dit de definitie van anti-semitisme is; joden haten zonder eigenlijk te weten waarom.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 13:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Tja, je kunt het ook instinct noemen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2013, 16:34
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Tja, je kunt het ook instinct noemen.
Je suggereert dat je weet waarom joden gehaat worden en eventueel zelf ook joden haat, wat je een waardevolle insider maakt. Verlicht ons!
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 17:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Je suggereert dat je weet waarom joden gehaat worden en eventueel zelf ook joden haat, wat je een waardevolle insider maakt. Verlicht ons!
Helemaal niet! Ik zeg alleen dat hetgeen afwijkt van de norm je meer leert over de norm dan hetgeen er precies op ligt. Ik onderzoek ook geen gezonde mensen om te kijken waarom iemand niet ziek is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 17:28
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Helemaal niet! Ik zeg alleen dat hetgeen afwijkt van de norm je meer leert over de norm dan hetgeen er precies op ligt. Ik onderzoek ook geen gezonde mensen om te kijken waarom iemand niet ziek is.
Ik snap je redenering wel, maar hier kom je daar geen steek mee verder. Het verschijnsel ligt juist in de norm geborgen en niet in degenen die afwijken van die norm, want die hebben vaak niets tot weinig met joden te maken. Nog even er vanuit gaande dat wat jij zegt waar is en of je het op z'n bčta-manier kunt benaderen. Een 'instinctieve tyfushekel' als norm aantonen is namelijk nog al wat, je komt niet weg met vervolgingen uit de geschiedenis en je moet bovendien aangeven op dit op individueel of politiek/religieus/biologisch () niveau ligt. Ik zou dus eerder voor de gemakkelijke(re) route gaan en uit proberen te zoeken wat mogelijke beweegredenen voor haat en dan die haat in het bijzonder zijn. Waarbij je uiteraard toch nog even moet ingaan op de definitie van haat die je zelf hanteert.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 11:40
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
"The fact that you may honestly believe that you are not biased against African Americans, and that you may have black friends and relatives, does not mean that you are free from unconscious bias." Bias, psychologists have discovered, is an implicit or automatic response involving the complex neurological interplay between prejudice--a negative emotional reaction to out-group members--and stereotype, the cognitive beliefs about those members. Like other emotional reactions, prejudice develops in the amygdala and is "learned quickly, often after a single presentation of an unconditioned stimulus in a fear-learning paradigm," note researchers David Amodio and Patricia Devine in the Journal of Personality and Social Psychology. Semantic associations, or stereotypes, are likely embedded in the cerebral cortex and influence incoming information--for example, inferring the beliefs or intentions of another person. These two systems function in concert and appear blended in people's words and actions.

Read more: http://www.time.com/time/magazine/ar...#ixzz2IzE32h1X

http://gpi.sagepub.com/content/11/2/163.refs

Dus als je kunt aantonen dat de acitviteit in je amygdala tov joden groter is dan tov andere rassen en dit blijkt bij verschillende rassen inderdaad zo te zijn dan ben je er toch? Dan is een slecht werkende amygdala er de oorzaak van dat je geen jodenhaat hebt.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 12:09
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Maar bias kan toch twee kanten op? Geen jodenhaat hebben wil niet betekenen dat je amygdala slecht werkt, het kan ook zijn dat je positieve bias hebt. Zo zullen joden ook wel biased zijn, maar vast niet antisemitisch. Het gaat er om wat je is aangeleerd, toch?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Dus als je kunt aantonen dat de acitviteit in je amygdala tov joden groter is dan tov andere rassen en dit blijkt bij verschillende rassen inderdaad zo te zijn dan ben je er toch? Dan is een slecht werkende amygdala er de oorzaak van dat je geen jodenhaat hebt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Williams_syndrome
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 14:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar bias kan toch twee kanten op?
Bias [..] is an implicit or automatic response involving the complex neurological interplay between prejudice [..] and stereotype [..] .


Volgens mij kan het wel meer dan twee kanten op maar ik zie daar de relevantie niet zo van.

Citaat:
Geen jodenhaat hebben wil niet betekenen dat je amygdala slecht werkt,
Klopt, het kan ook zijn dat je zelf joods bent en voor zelfhaat zijn weer andere gebieden aan te wijzen!
Citaat:
het kan ook zijn dat je positieve bias hebt.
Ja die heb je ook, voor mensen van dezelfde groep. Ik weet niet of je het als positief of negatief moet zien want het is jarenlang toch best een goed idee geweest om weg te rennen van of te vechten met iedereen die niet dezelfde kleur had als jij.

Citaat:
Zo zullen joden ook wel biased zijn, maar vast niet antisemitisch.
...

Citaat:
Het gaat er om wat je is aangeleerd, toch?
Nee unconscious bias.
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 25-01-2013 om 14:26.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Maar bias kan toch twee kanten op? Geen jodenhaat hebben wil niet betekenen dat je amygdala slecht werkt, het kan ook zijn dat je positieve bias hebt. Zo zullen joden ook wel biased zijn, maar vast niet antisemitisch. Het gaat er om wat je is aangeleerd, toch?
Zelfs met jarenlange dagelijkse conditionering kan je niet helemaal van je racisme afkomen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 14:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline


You needn't take it any further, sir. You've proved to me that all this ultraviolence and killing is wrong, wrong, and terribly wrong. I've learned me lesson, sir. I've seen now what I've never seen before. I'm cured! Praise Bog! I'm cured!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 14:56
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Bias [..] is an implicit or automatic response involving the complex neurological interplay between prejudice [..] and stereotype [..] .


Volgens mij kan het wel meer dan twee kanten op maar ik zie daar de relevantie niet zo van.


Klopt, het kan ook zijn dat je zelf joods bent en voor zelfhaat zijn weer andere gebieden aan te wijzen!

Ja die heb je ook, voor mensen van dezelfde groep. Ik weet niet of je het als positief of negatief moet zien want het is jarenlang toch best een goed idee geweest om weg te rennen van of te vechten met iedereen die niet dezelfde kleur had als jij.


...


Nee unconscious bias.
Volgens mij heb ik gewoon niet goed geformuleerd wat ik bedoel. Eh.. je laat het in dit stukje:

Citaat:
Dus als je kunt aantonen dat de acitviteit in je amygdala tov joden groter is dan tov andere rassen en dit blijkt bij verschillende rassen inderdaad zo te zijn dan ben je er toch? Dan is een slecht werkende amygdala er de oorzaak van dat je geen jodenhaat hebt.
overkomen alsof er maar één reden is om geen jodenhaat te hebben, namelijk: een slecht werkende amygdala. En dat lijkt me gewoon heel sterk.

Daarbij lijkt me dat je voor een "unconscious bias" nog steeds in aanraking moet zijn gekomen met het object van die bias. Iemand die nog nooit van een jood heeft gehoord kan ook geen bias hebben. Dus gaat het nog steeds om wat je (al dan niet onbewust) is aangeleerd.

Verder zou ik een jood trouwens niet eens herkennen aan zijn uiterlijk, dus ik zou niet weten hoe ik daar precies een reactie op kan hebben, maar dat is een andere kwestie.

En @deadlock: dat weet ik, maar "jodenhaat" gaat toch wel een stukje verder dan het kleine beetje racisme dat iedereen heeft..

Edit: ik snap dus dat iedereen die bias heeft, ook onbewust, maar in dit geval heb je het specifiek over jodenhaat en ik kan me niet voorstellen dat jodenhaat iets is dat iedereen heeft. Want nogmaals: als je niet weet wat 'een jood' is, dan heb je die bias niet. Sowieso omdat joden minder 'zichtbaar' zijn dan bijvoorbeeld negers (waarbij ik het dus wel meteen kan begrijpen dat het inherent is, "want ze zijn anders").

Bear with me, trouwens. In mijn hoofd weet ik altijd precies wat ik bedoel en wat ik wil zeggen, maar het is nogal lastig voor mij om uit m'n woorden te komen.

Laatst gewijzigd op 25-01-2013 om 15:12.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 16:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Volgens mij heb ik gewoon niet goed geformuleerd wat ik bedoel. Eh.. je laat het in dit stukje:
overkomen alsof er maar één reden is om geen jodenhaat te hebben, namelijk: een slecht werkende amygdala. En dat lijkt me gewoon heel sterk.
Het is een als-dan redenering, welk gedeelte klopt niet volgens jou?

Citaat:
Daarbij lijkt me dat je voor een "unconscious bias" nog steeds in aanraking moet zijn gekomen met het object van die bias. Iemand die nog nooit van een jood heeft gehoord kan ook geen bias hebben. Dus gaat het nog steeds om wat je (al dan niet onbewust) is aangeleerd.
Wat is je definitie van aangeleerd dan?


Citaat:
Verder zou ik een jood trouwens niet eens herkennen aan zijn uiterlijk, dus ik zou niet weten hoe ik daar precies een reactie op kan hebben, maar dat is een andere kwestie.
Heb je wel eens instinctief dat je iemand niet zo leuk vind? Is vast een jood dan!


Citaat:
Edit: ik snap dus dat iedereen die bias heeft, ook onbewust, maar in dit geval heb je het specifiek over jodenhaat en ik kan me niet voorstellen dat jodenhaat iets is dat iedereen heeft. Want nogmaals: als je niet weet wat 'een jood' is, dan heb je die bias niet. Sowieso omdat joden minder 'zichtbaar' zijn dan bijvoorbeeld negers (waarbij ik het dus wel meteen kan begrijpen dat het inherent is, "want ze zijn anders").

Niet iedereen, joden zelf niet bijvoorbeeld.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-01-2013, 22:03
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Xenofobie is aangeboren, maar kennis van wat joden zijn en dat joden "anders" zijn niet. Het is dus een beetje kort door de bocht om antisemitisme gelijk te stellen met racisme.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 08:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Aah semantiek! *topic uitwandelt*
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 09:02
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Het is een als-dan redenering, welk gedeelte klopt niet volgens jou?
Het gedeelte waar je vergeet dat je een jood niet kunt herkennen als je hem op straat tegenkomt. Je weet pas dat iemand een jood is (of wat een jood überhaupt is) als je ermee in aanraking bent gekomen en het je is verteld. Het is iets compleet anders dan bijvoorbeeld racisme tegen negers, want bij negers kun je zien dat ze anders zijn. Je hoeft mensen niet uit te leggen wat een neger is om ze te laten weten dat negers anders zijn.

Citaat:
Wat is je definitie van aangeleerd dan?
Weet ik het? Mee in aanraking gekomen. Nogmaals: een jood herken je niet. Van een jood weet je niet dat hij een jood (en dus anders) is zonder dat het je wordt verteld. Zonder dat je kennis maakt met het begrip jood weet je ook niet dat ze anders zijn. Zoals je dat bij negers wel meteen doet wanneer je er eentje tegenkomt.

Citaat:
Heb je wel eens instinctief dat je iemand niet zo leuk vind? Is vast een jood dan!
Dit is geen reactie waard.

Citaat:
Niet iedereen, joden zelf niet bijvoorbeeld.
Jij blijft het specifiek over jodenhaat hebben. Je snapt mijn punt niet. Iedereen is racistisch, dát ben ik met je eens. Maar dat betekent niet dat iedereen specifiek jodenhaat heeft. Iemand uit de rimboe die nog nooit van "het jodendom" of "joden" heeft gehoord heeft geen instinctieve jodenhaatreactie wanneer hij een jood tegenkomt. Waarschijnlijk heeft hij een insinctieve bias omdat hij nog nooit andere mensen is tegengekomen die niet bij zijn groep horen, maar niet omdát het een jood is. En dit heeft dan dus ook niets met een slecht werkende amygdala te maken, want hij werkt dus wél goed, maar die gast heeft nog nooit van een jood gehoord.

En natuurlijk joden zijn ook racistisch.

Laatst gewijzigd op 26-01-2013 om 09:12.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 09:07
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Aah semantiek! *topic uitwandelt*
Semantiek? Een kleuter kan niet aan een gemiddelde Sandy Goldberg of Joe Smith in de VS zien dat de één een ander "soort" iemand is.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 10:47
Verwijderd
Nee natuurlijk niet maar het is wel iemand die tot een andere groep behoort. Die kennis zorgt ervoor dat iemand in een hokje geplaatst wordt en toen holocaust.

Zo hebben we dat ook weer gehad.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 10:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Het gedeelte waar je vergeet dat je een jood niet kunt herkennen als je hem op straat tegenkomt. Je weet pas dat iemand een jood is (of wat een jood überhaupt is) als je ermee in aanraking bent gekomen en het je is verteld. Het is iets compleet anders dan bijvoorbeeld racisme tegen negers, want bij negers kun je zien dat ze anders zijn. Je hoeft mensen niet uit te leggen wat een neger is om ze te laten weten dat negers anders zijn.


Weet ik het? Mee in aanraking gekomen. Nogmaals: een jood herken je niet. Van een jood weet je niet dat hij een jood (en dus anders) is zonder dat het je wordt verteld. Zonder dat je kennis maakt met het begrip jood weet je ook niet dat ze anders zijn. Zoals je dat bij negers wel meteen doet wanneer je er eentje tegenkomt.
Results for the grayscale stimuli showed that even when a salient perceptual cue to race, such as skin color information, is minimized, 6- to 9-month-olds, nonetheless, show an ORE in their face recognition memory. Infants' use of shape-based and configural cues for face recognition is discussed.

Hoe zit dat dan? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22039335



Citaat:
Semantiek? Een kleuter kan niet aan een gemiddelde Sandy Goldberg of Joe Smith in de VS zien dat de één een ander "soort" iemand is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 13:11
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Results for the grayscale stimuli showed that even when a salient perceptual cue to race, such as skin color information, is minimized, 6- to 9-month-olds, nonetheless, show an ORE in their face recognition memory. Infants' use of shape-based and configural cues for face recognition is discussed.

Hoe zit dat dan? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22039335





[afbeelding]
Ik heb het artikel even snel doorgebladerd, maar ze vergelijken toch Aziatische en blanke gezichten (in dezelfde kleur) niet joodse en niet-joodse gezichten? Of hebben joden i.h.a. andere gezichtsfeatures dan niet-joodse blanken? Ik ben bekend met het "grote neus"-cliché, maar bestaat dit daadwerkelijk, en zo ja, heeft het ook invloed op hoe kinderen joden beschouwen wanneer ze niet weten wat joden zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 14:00
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
En als ik me morgen zou bekeren tot het Jodendom, krijgen mensen dan plotseling opeens een bias? Ook als ze niet weten dat ik joods ben? Ik zie er dan nog hetzelfde uit, er is geen enkele manier waarop ik dan "anders" ben.

Mijn punt is dat je aan een jood niet kunt zien dat hij joods is, en dat daarom die bias niet bestaat zónder dat mensen het weten - en in dat geval is het een aangeleerde bias, niet het racisme dat iedereen heeft. Die reactie krijg je niet als je een jood ziet. Want die herken je niet zoals je bijvoorbeeld een neger wel herkent.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 09:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik heb het artikel even snel doorgebladerd, maar ze vergelijken toch Aziatische en blanke gezichten (in dezelfde kleur) niet joodse en niet-joodse gezichten? Of hebben joden i.h.a. andere gezichtsfeatures dan niet-joodse blanken? Ik ben bekend met het "grote neus"-cliché, maar bestaat dit daadwerkelijk, en zo ja, heeft het ook invloed op hoe kinderen joden beschouwen wanneer ze niet weten wat joden zijn?
Geen idee, joden zijn niet zo makkelijk te vinden voor een onderzoek maar ik vermoed van wel. Het is ook mengvolk geworden maar een zuivere Ashkenazi heeft vast herkenbare eigenschappen.

Citaat:
En als ik me morgen zou bekeren tot het Jodendom, krijgen mensen dan plotseling opeens een bias? Ook als ze niet weten dat ik joods ben? Ik zie er dan nog hetzelfde uit, er is geen enkele manier waarop ik dan "anders" ben.
Ah, wat heeft het jodendom ermee te maken? Als je je bekeert tot een afrikaans geloof wordt je ook geen neger toch?

Citaat:
Mijn punt is dat je aan een jood niet kunt zien dat hij joods is, en dat daarom die bias niet bestaat zónder dat mensen het weten - en in dat geval is het een aangeleerde bias, niet het racisme dat iedereen heeft. Die reactie krijg je niet als je een jood ziet. Want die herken je niet zoals je bijvoorbeeld een neger wel herkent.
Ja dat is je punt, dat weet ik maar het klopt niet. Klik je wel eens op de linkjes?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 11:35
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..maar een zuivere Ashkenazi heeft vast herkenbare eigenschappen.
Oh vast wel
Met je eigen conclusie: "Heb je wel eens instinctief dat je iemand niet zo leuk vind? Is vast een jood dan!" wordt voor mij wel erg toepasselijk op jou, heb je je stamboom wel eens goed nagekeken?

Over de orthodoxe versie van moslim of joods gelovigen; ach, het zijn extremisten, maar zo te zien heb je geen geloof nodig om ergens extreem in te zijn...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 14:42
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ah, wat heeft het jodendom ermee te maken? Als je je bekeert tot een afrikaans geloof wordt je ook geen neger toch?
Je hebt het de hele tijd over jodenhaat en nu heeft het jodendom er opeens niets meer mee te maken?

Citaat:
Ja dat is je punt, dat weet ik maar het klopt niet. Klik je wel eens op de linkjes?
Er stond niets in die link over joden. Ik snap dat mensen een bias hebben voor dingen die "anders" zijn. Daarom snap ik dat er een reactie is wanneer een blanke een neger tegenkomt (en vice versa), of bijvoorbeeld een Aziaat. Dat komt omdat ze daadwerkelijk anders zijn en dat kun je meteen zien. Je kunt niet aan iemand zien, ruiken of horen dat hij joods is en daarom is jodenhaat niet aangeboren. Wanneer iemand er achterkomt dat iemand jood is, dán kan die persoon opeens vooroordelen hebben, natuurlijk, maar dát is dan aangeleerd.

Ik heb echt geen zin meer in deze discussie want we gaan alleen maar in cirkels. Het lijkt alsof jij niet van mij aanneemt dat ik heus wel begrijp dat álle mensen biased zijn. Daar ga ik op geen enkele manier tegenin. Maar een bias tegen mensen gebaseerd op bijvoorbeeld religie of een andere "groep" waarbij ze horen (zonder dat je het meteen kunt zien) is aangeleerd. Zo heb ik natuurlijk meteen een reactie als ik een skinhead zie met hakenkruisen op z'n arm, terwijl ik absoluut geen reactie heb als ik een "normaal" persoon zie lopen die wellicht racist is, omdat ik het niet kan zien.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 15:49
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Nu is er natuurlijk niet voor niets in het verleden over jodenrassen gesproken: bekering is niet zo simpel als bij andere geloven en wordt vaak ontmoedigd. Je kunt dus weldegelijk spreken van een meetbare genen-aftakking met bijkomende features. Vraag is of die sterk genoeg zijn en kunnen worden herleid tot de hier besproken haat.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 17:14
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Oh vast wel
U mad bro?
Citaat:
Ashkenazi Jewish genetic diseases are a group of rare disorders that occur more often in people of Eastern European (Ashkenazi) Jewish heritage than in the general population.
maar fenotypische kenmerken zou opeens gek zijn, jaaaaaa


Citaat:
Met je eigen conclusie: "Heb je wel eens instinctief dat je iemand niet zo leuk vind? Is vast een jood dan!" wordt voor mij wel erg toepasselijk op jou, heb je je stamboom wel eens goed nagekeken?
Haha nee waarom zou ik naar zoiets arbitrairs als een stamboom kijken? Weet ik veel of mijn pa mijn pa wel is.


Citaat:
Je hebt het de hele tijd over jodenhaat en nu heeft het jodendom er opeens niets meer mee te maken?
Citaat:
Er stond niets in die link over joden. Ik snap dat mensen een bias hebben voor dingen die "anders" zijn. Daarom snap ik dat er een reactie is wanneer een blanke een neger tegenkomt (en vice versa), of bijvoorbeeld een Aziaat. Dat komt omdat ze daadwerkelijk anders zijn en dat kun je meteen zien. Je kunt niet aan iemand zien, ruiken of horen dat hij joods is en daarom is jodenhaat niet aangeboren. Wanneer iemand er achterkomt dat iemand jood is, dán kan die persoon opeens vooroordelen hebben, natuurlijk, maar dát is dan aangeleerd.
Nee er stond dat een verschil in huidskleur juist niet van belang is. Maar als je geen zin hebt om je erin te verdiepen en het per se over joden als gelovige wil hebben (wat inderdaad ook gewoon negers kunnen zijn, rare gedachtegang had ik dan inderdaad gehad en nogal een omslachtige manier om me daarop te wijzen) dan wil ik je best gelijk geven hoor. Je hebt volkomen gelijk. Het kan niet en anders dan ben je een smerige antisemiet.

Citaat:
Ik heb echt geen zin meer in deze discussie want we gaan alleen maar in cirkels. Het lijkt alsof jij niet van mij aanneemt dat ik heus wel begrijp dat álle mensen biased zijn. Daar ga ik op geen enkele manier tegenin. Maar een bias tegen mensen gebaseerd op bijvoorbeeld religie of een andere "groep" waarbij ze horen (zonder dat je het meteen kunt zien) is aangeleerd. Zo heb ik natuurlijk meteen een reactie als ik een skinhead zie met hakenkruisen op z'n arm, terwijl ik absoluut geen reactie heb als ik een "normaal" persoon zie lopen die wellicht racist is, omdat ik het niet kan zien.
Zie boven.


Citaat:
Nu is er natuurlijk niet voor niets in het verleden over jodenrassen gesproken: bekering is niet zo simpel als bij andere geloven en wordt vaak ontmoedigd. Je kunt dus weldegelijk spreken van een meetbare genen-aftakking met bijkomende features. Vraag is of die sterk genoeg zijn en kunnen worden herleid tot de hier besproken haat.
Ja die zijn absoluut sterk genoeg, maar die kunnen niet herleid worden naar de haat, vraag maar aan Vowel dat is altijd aangeleerd.

http://www.e1b1b1-m35.info/2011/02/e...aplogroup.html
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 28-01-2013 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2013, 08:20
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
maar fenotypische kenmerken zou opeens gek zijn, jaaaaaa
Je moet dan wel héél erg graag onderscheid willen maken.
Wat dat betreft zijn moslims in Nederland veel makkelijker te herkennen; huidskleur, gezichtshaar, kleding, gedrag. Probeer jij maar eens een Nederlandse seculiere jood op straat aan te wijzen, die gaat verdorie niet eens naar de synagoog...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Islam wordt deel Nederlandse cultuur
Clemenzia
454 12-08-2007 00:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Midden-Oosten]Ontruiming van de Gazastrook
Levis
500 21-08-2005 08:36
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen Joodse scholen meer
Nickless Cage
172 16-12-2003 16:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.