Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2013, 12:19
AvansB4
AvansB4 is offline
Je woont samen met je partner en jullie hebben al enige tijd financiële problemen met diepe schulden. Op een dag komt een onbekende man aan deur. Hij heeft een doosje met een knop erop bij zich en doet jullie een voorstel: "Als een van jullie op deze knop drukt zal ergens op de wereld een willekeurig iemand spontaan dood neervallen en krijgen jullie een miljoen. Jullie krijgen 24 uur om te beslissen". De man laat de doos achter en vertrekt.

Wat zouden jullie doen?

(ps. geïnspireerd op de film The Box)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2013, 12:34
Verwijderd
De setting in The Box vind ik irritant. Mensen worden eerst in een wanhopige situatie gebracht waarin dat miljoen veel meer kan betekenen dan als er niks bijzonders aan de hand is. Wanhoop is een slechte raadgever.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 12:36
Verwijderd
Dit is geen W&L, dit is onzin.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 13:39
Verwijderd
Ik snap niet waarom dit hier staat, wat de link met W&L is. Maar als dit de volledige voorwaarden zijn zou ik die 24 uur niet nodig hebben en meteen op de knop rammen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 13:49
Verwijderd
Het is een ethisch vraagstuk en wat mij betreft kan dat even hier.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 14:00
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik zou direct op dat knopje rammen, te meer omdat ik niet zou geloven dat er een verband is tussen het doosje en het doodvallen van een persoon. Ik zou ook niet geloven dat ik een miljoen zou krijgen van zo'n rare kerel, maar ach, even op een knopje drukken is niet echt een punt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Het is een ethisch vraagstuk en wat mij betreft kan dat even hier.
Nou ok, maar ik bekijk het toch echt zoals Schrödinger hieronder beschrijft:
Citaat:
Ik zou direct op dat knopje rammen, te meer omdat ik niet zou geloven dat er een verband is tussen het doosje en het doodvallen van een persoon. Ik zou ook niet geloven dat ik een miljoen zou krijgen van zo'n rare kerel, maar ach, even op een knopje drukken is niet echt een punt.
Als een vreemde kerel een doosje met een knop achterlaat en niets meer zegt dan in de OP staat en vervolgens weer wegloopt, dan geloof ik er geen snars van dat
  • Er iemand doodgaat als ik op die knop druk
  • Ik 1 miljoen krijg als ik op die knop druk

dus zie ik geen reden om er niet op te drukken.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 14:33
Verwijderd
Mja, in de film krijgen ze inderdaad niet meer te weten, maar het heeft uiteindelijk wel gevolgen natuurlijk. Als ze op de hoogte waren geweest van de gevolgen, hadden ze het uiteraard niet gedaan.

Overigens werd er nog iets gezegd geloof ik: dat het geen persoon zou zijn die ze kennen. Dus er was niet het risico dat je drukt en dat je partner dood neervalt ofzo. De knop zelf had ook niks van elektronica in zich, dus ook in de film hadden ze iets van kan niet. Maar dat is natuurlijk film.

Hoe ver zou je willen gaan is meer de vraag denk ik. Zou jij bereid zijn om het leven van een onbekende op te offeren voor een miljoen euro. En dan hangt het dus voor mij af van de situatie. Hoe wanhopig is iemand. Ik heb ervaren wat pijn kan doen, pijn waarvan je zo wanhopig wordt dat je op dat moment alles en iedereen wil opofferen zodat het stopt. Nu werkt je verstand in een financieel dal wel wat beter, maar dan nog blijft wanhoop een slechte raadgever.

Zou je iemand opofferen als je tevreden/gelukkig bent?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 16:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Voor een miljoen euro zou ik iemand actief vermoorden

Dus zeker op die knop duwen. Krijg je een miljoen per keer?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 16:52
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik bekijk het zo: Elke seconde sterven er vrij veel mensen. Als iemand spontaan dood neervalt als ik die knop indruk en ik een miljoen krijg, wat maakt 't uit? Het is erg triest dat er iemand is overleden, maar als die persoon niet stierf op dat moment, waren er wel veel anderen die 'te vroeg' overlijden. Ik zou trouwens niet geloven dat iemand zou sterven noch dat ik een miljoen zou krijgen.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 16:52
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Gezien de overbevolking zou ik 't kastje openmaken en eventjes aansluiten op een 3.2GHz processor. Kijken wie ik dan nog als bekenden overhou..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 20:42
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Nou ok, maar ik bekijk het toch echt zoals Schrödinger hieronder beschrijft:

Als een vreemde kerel een doosje met een knop achterlaat en niets meer zegt dan in de OP staat en vervolgens weer wegloopt, dan geloof ik er geen snars van dat
  • Er iemand doodgaat als ik op die knop druk
  • Ik 1 miljoen krijg als ik op die knop druk

dus zie ik geen reden om er niet op te drukken.
Ik zou eerder het idee hebben dat ik gigantisch in de zeik genomen word.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 07:49
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Ik zou eerder het idee hebben dat ik gigantisch in de zeik genomen word.
Ja precies. Het is meer iets voor bananasplit.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Ik zou eerder het idee hebben dat ik gigantisch in de zeik genomen word.
Citaat:
Ja precies. Het is meer iets voor bananasplit.
Dat zou des te meer reden zijn voor mij om zo snel mogelijk op die knop te rammen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 08:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedachte-experiment
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 10:40
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik zou echt m'n vinger breken op dat knopje.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 10:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik ben niet bereid te doden, dus nee dank je.

een miljoen is kippenstront ook nog eens, dat haal je al met een winkel in de detailhandel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 12:50
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Of met een druk op de knop.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-05-2013, 13:15
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Als ik moet aannemen dat er echt iemand dood zal gaan, is het voor mij heel simpel: er is geen enkele mogelijkheid om degene die overlijdt te achterhalen, dus zal ik ook nooit kunnen achterhalen of diegene een (in mijn ogen) 'waardiger' leven leeft dan ik zou kunnen leven met een miljoen. Nog even afgezien van het feit dat ik dan nog even goed moet bedenken wat in godsnaam voor mij een waardig geleefd leven is, kan ik mezelf dus niet het recht toe-eigenen om op die knop te drukken.

Als ik het idee heb dat ik in de zeik word genomen, zal ik als een gek op die knop gaan rammen en wanneer het dan toch misgaat, degene die me dat idiote boxje bezorgde de schuld geven (juridisch best houdbaar: het is niet alsof die knop lijkt op de trekker van een pistool ).

Citaat:
Gezien de overbevolking zou ik 't kastje openmaken en eventjes aansluiten op een 3.2GHz processor. Kijken wie ik dan nog als bekenden overhou..
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 13:37
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Meegaande met de hypothese dat er echt iemand doodgaat en ik echt een miljoen krijg, zou ik het niet doen. Misschien als ik mocht kiezen wie er doodgaat.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2013, 15:49
Verwijderd
Ik zou het kunnen rechtvaardigen door te zeggen dat ik en mijn gezin meer geluk kunnen creëren in onze levens met een miljoen Euro in bezit dan dat die ene persoon in zijn eentje zou kunnen. Alhoewel een knagend geweten daar wel flink wat aan zal afdoen.

Maar ik ben persoonlijk meer voor het deugdelijke standpunt dat een miljoen Euro niet opweegt tegen het recht op leven voor je willekeurige medemens. Ik denk dus dat ik het niet zou doen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 09:54
Verwijderd
Geld is natuurlijk ook niet alles... denk alleen niet dat ik een dag met die knop in huis zou kunnen leven. Vermoed dat ik dan zeker 100x tegen mezelf gezegd zou hebben dat het echt niet uitmaakt als je op die knop duwt en dat er niemand doodgaat en dat je heus geen miljoen krijgt en dan toch zou drukken..
Anderzijds als er echt iemand doodgaat is het natuurlijk gewoon beroerd om dat voor een miljoen te doen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Vermoed dat ik dan zeker 100x tegen mezelf gezegd zou hebben dat het echt niet uitmaakt als je op die knop duwt en dat er niemand doodgaat en dat je heus geen miljoen krijgt en dan toch zou drukken..
Waarom zou je dan drukken?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 12:11
feniks
feniks is offline
Ik geloof niet dat ik dat miljoen zou krijgen, dus ik druk dat knopje niet in.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 17:12
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Zo'n makkelijke uitweg kiezen is natuurlijk niet het idee van de vraag. Dit is net zoiets als die partypoopers die 'allebei niet' zeggen als je ze vraagt of ze liever doof of blind willen zijn.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2013, 17:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
De vraag is natuurlijk ook wel erg slecht geformuleerd. Eigenlijk had de TS gewoon moeten zeggen: "stel dat je kan kiezen tussen één miljoen krijgen of één willekeurig iemand dood laten gaan, wat kies je dan als je zeker weet dat beide gebeurt?"
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je dan drukken?
Hmm.. om het simpele feit dat ik dan niet meer een hele tijd aan dat stomme knopje denk, denk ik..
Met citaat reageren
Oud 05-06-2013, 17:58
Verwijderd
Want als je er op drukt dan denk je er niet meer aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Plakboek
Hassan A.
2 15-02-2006 12:40
Verhalen & Gedichten De prijs van faam
Little Sister
1 09-12-2005 08:37
De Kantine Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren?
Hongaar
456 07-11-2005 14:40
Verhalen & Gedichten Mijn nare droom
MiSs EshterGirl
7 06-11-2004 15:59
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
Software & Hardware [Digicams]Het grote digicam topic
Chimera
321 03-05-2003 03:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.