Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2013, 21:34
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik kwam een afbeelding tegen met de onderstaande tekst en ik vond het wel een heel interessant vraagstuk. (Even afgezien van het feit of zoiets mogelijk is, we gaan er voor het gemak even van uit dat het kan.)

If someone came up to you and handed you a book and you started reading it and realized it was a book about your entire life, would you read it until the end?

Wat zouden jullie doen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2013, 21:45
Verwijderd
Als het automatisch aanvult terwijl je het leest - je leven gaat immers verder - kan je het toch nooit "tot op het einde" lezen? . Verder zou ik het wel doen denk ik, aangezien herinneringen vaak vaag zijn en je dingen vergeet.

edit: oh echt slecht gelezen, het is al met de toekomst erbij. Dan zou ik maar lezen tot het heden denk ik

Laatst gewijzigd op 18-08-2013 om 22:48.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2013, 22:46
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik wilde proberen je vraag te beantwoorden, maar ik ontdekte dat ik mezelf niet kon voorstellen dat het kan. Als je je eigen toekomst leest, dan vervalt die automatisch lijkt me.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 19-08-2013, 07:21
Verwijderd
Wat Changsan zegt dacht ik ook, en daarom zou ik meteen het boek traineren. Ik zou iets niet laten gebeuren dat volgens het boek in de nabije toekomst in mijn leven gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2013, 12:49
Verwijderd
Ongetwijfeld zijn er betere boeken op de markt. Nee dus.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2013, 23:41
Champs-Élysées
Avatar van Champs-Élysées
Champs-Élysées is offline
Waarom zou je zoiets lezen? Dan zou alle uitdaging in je leven weg zijn omdat je toch al weet wat er gebeurt. Lijkt me enig.
__________________
Echt superlief van mijn mams dat ze een babybel in mijn broodtrommel gedaan heeft <3
Met citaat reageren
Oud 20-08-2013, 10:27
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
If anyone is thinking about buying an auto-biography, I don't want to ruin the ending for you but they write a book.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2013, 23:16
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Ik denk dat deze film wel even genoemd mag worden in het topic. Aardige film. Zeker kijken als je dit een leuk concept vindt.

Verder: als ik dat boek tegenkwam en de eerste hoofdstukken leken een beetje accuraat, zou ik moeten dealen met een verschuiving in mijn wereldbeeld over de complexiteit van het systeem aarde. Ik zou zeker met het boek gaan klooien. Ik zou eerst 'mezelf inhalen' met lezen, en dan kijken of ik over een par minuten iets anders kan doen dan dat er in het boek staat. Hopelijk levert dat geen oneindige loops op... anders bij voorbaat sorry daarvoor . Ik zou ook het detail van het verhaal testen, want als het lezen van dat boek een leven lang duurt, heb je ook een probleem

Afhankelijk daarvan zou ik dan weten of het zin heeft om door te lezen. Mocht het mogelijk zijn om andere dingen te doen dan er in het boek staat, zou ik lekker gaan spelen met hoe snel en hoe hard de realiteit zou divergeren van het boek.

Als zou blijken dat er niet viel te ontsnappen aan de lijn van het boek (en dit is denk ik het antwoord op je daadwerkelijke vraag) zou ik redeneren dat de mens niet is berekend op kennis van het einde. Ik kan nu niet bevatten hoe dat boek verder zou vertellen hoe ik verder zou leven terwijl ik het einde al kende. Ik lijdt liever een leven dat ik enigszins kan bevatten. Mijn enige kans op een goed (niet gek) einde zou dus zijn het niet lezen van het einde. Nu ik dat bedenk: hopelijk zie ik niet hoe dik het boek nog is.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 20-08-2013, 23:33
onbekendieman
onbekendieman is offline
Ik zou lezen of het leuk word op me volgende school, en dan weg er mee.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 09:05
Verwijderd
Natuurlijk zou ik dat doen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 19:54
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Maar dan lees ik toch op welk moment ik het boek wegleg? Ik weet het niet. Ik ben in de war... En hoe moet ik realiseren dat het een boek is over heel mijn leven tot het eind? Het begint toch als geschiedenis? Hoe weet ik dan dat de rest niet gewoon verzonnen is? En als ik lees wat ik morgen ga doen en ik besluit iets anders te doen, wat dan?

En daarbij, in het boek staat dan toch wat ik doe dus ik hoef het nu niet te bedenken toch?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Maar dan lees ik toch op welk moment ik het boek wegleg? Ik weet het niet. Ik ben in de war... En hoe moet ik realiseren dat het een boek is over heel mijn leven tot het eind? Het begint toch als geschiedenis? Hoe weet ik dan dat de rest niet gewoon verzonnen is? En als ik lees wat ik morgen ga doen en ik besluit iets anders te doen, wat dan?

En daarbij, in het boek staat dan toch wat ik doe dus ik hoef het nu niet te bedenken toch?
Proficiat, mijn hersenen zijn net ontploft door dit te lezen
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 21:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat ik het eens flink uit zou gaan testen. Bijv. het boek door iemand anders laten lezen tot aan het einde van de volgende dag, dan mijn dag gewoon normaal leven en na afloop bespreken met degene die het boek gelezen heeft om te checken of het wel echt klopt.

Of zou het onmogelijk zijn voor anderen om in dat boek over jouw leven te lezen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-08-2013, 22:33
Anoniemxx
Avatar van Anoniemxx
Anoniemxx is offline
Nee, eng idee
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 13:18
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Het enige wat ik hoop is dat het een dik boek is
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 13:20
Verwijderd
Het lezen verandert de inhoud. Dus als het bestaat in een specifieke vorm moet die wijzigen als je besluit te lezen. Mmmagic.

Zoals bijna iedereen zegt, dus.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 14:12
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Het lezen verandert de inhoud. Dus als het bestaat in een specifieke vorm moet die wijzigen als je besluit te lezen. Mmmagic.

Zoals bijna iedereen zegt, dus.
hoezo kan het boek het niet al van te voren goed hebben?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 14:30
Verwijderd
Citaat:
hoezo kan het boek het niet al van te voren goed hebben?
Als je het leest zul je anders handelen dan wanneer je dat niet doet. Nou kan een boek afgestemd zijn op het wel lezen, maar dan weet het boek ook óf je het leest. Plus wat de inhoud ook is, hij wijzigt weer elke keer nadat je hem leest. Of vervalt, potato potato.

Je leest altijd wel iets wat jou beïnvloedt en maakt dat je het verandert. Een non-selffulfilling prophecy, zo'n boek. Zelfverneukend, ofzo.

Laatst gewijzigd op 25-08-2013 om 14:35.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-08-2013, 15:53
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Stel je een boek voor waar precies jou leven in staat, zonder dat je er bij kan en het dus niet kan lezen. Op ieder punt waar jij in je leven een keus moet maken, weet een lezer/schrijver dat boek van tevoren al welke keuze je daadwerkelijk maakt.

Stel nu dat je wel bij het boek kunt, en op een dag ligt het boek voor je op tafel. JIJ denkt dat je de keus hebt om in het boek te lezen of niet, maar die keus heeft helemaal geen invloed op het boek. Het boek weet al lang wat jij gaat kiezen, anders had het niet geschreven kunnen worden in de first place.

Als je in het boek leest, krijg je info over je toekomst binnen. Jij denkt dat je nu de keuze hebt om iets met die info te doen, net iets anders te doen dan je nu gelezen hebt, maar ook nu weer geld: wat je kiest is allang bekend als zo'n boek bestaat.

waarom denk jij dat de keus om het boek wel of niet te lezen anders is dan alle andere keuzes die je in je leven al gemaakt hebt?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 15:58
Verwijderd
Ja ja ja je gaat uit van dat niets je eigen keuze is. Dat is echter niet de insteek van dit topic. PS je kon bovenstaande ook in 10 woorden zeggen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2013, 17:43
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 09:05
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ja ja ja je gaat uit van dat niets je eigen keuze is. Dat is echter niet de insteek van dit topic. PS je kon bovenstaande ook in 10 woorden zeggen.
Ik ga nergens van uit, het is juist de insteek van het topic dat niets je eigen keuze is. Het topic gaat er vanuit dat jou leven in een boek staat terwijl je leven nog niet klaar is. Dan gaat het topic er toch vanuit dat je leven al vast staat?

(technisch gezien is een leven dat vaststaat niet hetzelfde als een leven zonder keuze. Het valt prima recht te praten dat iemand een keus heeft maar dat het wel vast staat wat hij kiest. Keuze is een beleving, maar als je bijvoorbeeld gelooft dat de mens een biochemische machine is, kan het redelijk vast staan wat je gaat kiezen)

Leg mij eens in 10 woorden uit wat ik mis?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 09:28
Verwijderd
Ja, Lusi, dat is juist de insteek! Dat staat letterlijk in de OP!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Leg mij eens in 10 woorden uit wat ik mis?
Daar zijn 10 woorden dan weer veel te weinig voor
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:15
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
nou, vooruit, use as many as you need
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2013, 16:57
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja leg eens uit, ik mis het ook geloof ik
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 17:48
Verwijderd
Citaat:
nou, vooruit, use as many as you need
Dat was uiteraard een grapje over wat jij persoonlijk mist maar gelukkig ken ik je niet dus je weet hoezeer ik het meen. Goed dat ik dit even uitleg

Oke. Ik geloof niet in het bestaan van een boek dat je leven beschrijft, en wanneer je het leest dat het mogelijk is dat na te leven. Wanneer je weet wat er komt, zul je je altijd anders gedragen dankzij de info in het boek. Mocht het boek dáár al op anticiperen, dan lijkt mij dat het een oneindige hoeveelheid wijzigt. Dat kan niet. Uiteindelijk zou de wetenschap van alle shit die er komt, ervoor zorgen dat je dat niet aangaat. Dat is de enige variant die uit kan komen.. In dat geval staat er geschreven 'je leest nu hoe je leven verloopt en bent verdrietig dat je doodgaat aan X en dat dat komt door Y. Na dit te hebben gelezen besluit je dat je dit niet wil en er zelf een einde aan maakt'.

Iedereen die gelooft in het bestaan van zo'n verhaal, zal dit beseffen en het nooit lezen. Iedereen die er niet in gelooft, zal het lezen en er helemaal niks mee doen. Maximaal de dag dat hij onder een auto zou lopen even wat anders doen. En daarmee klopt het verhaal inderdaad niet en heeft de lezer gelijk.

Mijn main point is de oneindige hoeveelheid wijzigingen in het verhaal als gevolg van dat een mens niet in staat is gewoon het leven te leiden zoals het vooraf wordt beschreven. Daartoe is niemand in staat omdat de mens egoistisch is ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 18:12
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Maar volgens de OP gaan we er voor het gemak van uit dat het wel kan, zo'n boek
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 09:35
Verwijderd
In dat geval geloof je er dus kunstmatig in en ik heb al aangegeven wat dan de opties zijn, waardoor je het niet leest.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 11:01
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dat was uiteraard een grapje over wat jij persoonlijk mist maar gelukkig ken ik je niet dus je weet hoezeer ik het meen. Goed dat ik dit even uitleg
I know . Ik dacht: als ik nou doe alsof ik het niet snap en gewoon stug doorvraag, krijg ik wel een antwoord, en voorwaar, zo gebeurde het

Citaat:
Oke. Ik geloof niet in het bestaan van een boek dat je leven beschrijft, en wanneer je het leest dat het mogelijk is dat na te leven. Wanneer je weet wat er komt, zul je je altijd anders gedragen dankzij de info in het boek. Mocht het boek dáár al op anticiperen, dan lijkt mij dat het een oneindige hoeveelheid wijzigt. Dat kan niet. Uiteindelijk zou de wetenschap van alle shit die er komt, ervoor zorgen dat je dat niet aangaat. Dat is de enige variant die uit kan komen.. In dat geval staat er geschreven 'je leest nu hoe je leven verloopt en bent verdrietig dat je doodgaat aan X en dat dat komt door Y. Na dit te hebben gelezen besluit je dat je dit niet wil en er zelf een einde aan maakt'.

Iedereen die gelooft in het bestaan van zo'n verhaal, zal dit beseffen en het nooit lezen. Iedereen die er niet in gelooft, zal het lezen en er helemaal niks mee doen. Maximaal de dag dat hij onder een auto zou lopen even wat anders doen. En daarmee klopt het verhaal inderdaad niet en heeft de lezer gelijk.

Mijn main point is de oneindige hoeveelheid wijzigingen in het verhaal als gevolg van dat een mens niet in staat is gewoon het leven te leiden zoals het vooraf wordt beschreven. Daartoe is niemand in staat omdat de mens egoistisch is ingesteld.
We zijn het eens dat zo'n boek niet daadwerkelijk bij je in de bus kan vallen. Wat mij verbaasd is dat je de problemen pas te groot vind worden bij de feedbackloop die ontstaat wanneer iemand het boek leest.
Met het risico mezelf te herhalen ga ik mijn punt nog een keer proberen systematisch op te zetten.

Cruciaal is: het schrijven van zo'n boek zou een achterlijk grote mate van kennis van de werkelijkheid vereisen. Een van de specifieke dingen: de werking van de hersenen en het maken van menselijke beslissingen moet volkomen begrepen en te voorspellen zijn. Het bestaan van dit boek, een aanname van het topic, impliceert dus dat de reacties van hersenen inderdaad voorspelbaar zijn en dus vastliggen.

Nou, als dat zo is kun je dus ook voorspellen wat er gebeurd als je het boek leest. Jij geeft aan: maar ik BLIJF lezen, en blijf proberen events te ontwijken, waar het boek dan weer op moet anticiperen.

Bedenkt dan dit eens: jij KUNT niet blijven lezen. Je leven duurt 80 jaar, en dus duurt het lezen van dat boek ook ongeveer tachtig jaar. Misschien wordt er over wat saaie stukken heen geskipt, bijvoorbeeld als je slaapt, maar als het puntje bij paaltje komt is het voor een individu inherrent onmogelijk om een totale beschrijving van zijn/haar leven tot zich te nemen binnen de tijdspanne van zijn/haar leven.

Als je blijft lezen, blijft het boek erg saai en wazig, terwijl je leest hoe je leest dat je leest over ho eje zojuist las. Geen probleem, jij kunt maar op een eindige snelheid lezen, dus het systeem lezer/boek benaderd geen onmogelijke oneindigheid ofzo. Of een gegeven moment krijg jij er echter genoeg van en gooi je het boek aan de kant (wat je had kunnen lezen als je nog EEN regel verder had gekeken)

Kortom: jij kunt maar een selectie van bladzijdes over je toekomst tot je nemen, en er zijn genoeg onbekende bladzijdes om te compenseren voor jou beslissingen-gebaseerd-op-bladzijdes.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 11:13
Verwijderd
Natuurlijk niet joh wat een onzin. Een biografie van een ander lezen kost je ook niet je hele leven.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 11:46
Verwijderd
Je gaat uit van een op een notering in het boek? wat een nonsens om het daarop te laten stranden.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 13:16
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Je gaat uit van een op een notering in het boek? wat een nonsens om het daarop te laten stranden.
Oh, ja, als je dat zo zegt is dat wel een aanname van mij. Aan de andere kant, als het zo ongedetaileerd is als een biografie, en er niks anders staat dan "en toen kwam ie inder een auto", mis je zoveel informatie dat je nooit fatsoenlijk je lot zou kunnen ontlopen. Dat is gewoon vragen om een sadistische plottwist waarin je je eigen lot bezegeld tijdens het wegrennen

En daarmee raad ik nogmaals het kijken van de film "stranger than fiction" aan
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 13:22
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Oh, ja, als je dat zo zegt is dat wel een aanname van mij. Aan de andere kant, als het zo ongedetaileerd is als een biografie, en er niks anders staat dan "en toen kwam ie inder een auto", mis je zoveel informatie dat je nooit fatsoenlijk je lot zou kunnen ontlopen. Dat is gewoon vragen om een sadistische plottwist waarin je je eigen lot bezegeld tijdens het wegrennen

En daarmee raad ik nogmaals het kijken van de film "stranger than fiction" aan
Ik zou willen dat er een :gherp: smiley bestond.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2013, 09:23
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik zou willen dat er een :gherp: smiley bestond.
anders ik wel. regel jij het snel op beleidszaken? ben je goed in
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2013, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Oh, ja, als je dat zo zegt is dat wel een aanname van mij.
Eentje die als je hem aanneemt inderdaad álles bepaalt, maar gewoonweg dom is om aan te nemen.
Citaat:
Aan de andere kant, als het zo ongedetaileerd is als een biografie, en er niks anders staat dan "en toen kwam ie inder een auto", mis je zoveel informatie dat je nooit fatsoenlijk je lot zou kunnen ontlopen.
Jij was zeker niet zo goed in samenvattingen schrijven vroeger, he?
Citaat:
Dat is gewoon vragen om een sadistische plottwist waarin je je eigen lot bezegeld tijdens het wegrennen
Wie is er dan exact de sadist? Waarom zou het boek van je leven een sadistische grondslag hebben? Vreemde benadering. Noem het dan mindfuckboekje van de duivel.

Citaat:
En daarmee raad ik nogmaals het kijken van de film "stranger than fiction" aan
Bedankt. Ik heb geen interesse.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2013, 19:51
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Al goed, al goed. Je gelooft in vrije wil. Je gelooft het zo sterk dat je zelfs denkt een kans te maken in de fictieve situatie van een toekomstvoorspelling die het per definitie 'goed heeft' (want dat is het geldachtenexperiment). Het is voor jou ondenkbaar dat de mens draait op voorspelbare biochemie.

Mij best. Geen reden om mijn prestaties bij Nederlands in twijfel te trekken.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 11-09-2013, 06:49
Verwijderd
Ik zou lezen tot op heden en dan het boek vernietigen. Waarom tot op heden? Om herinneringen die weer zijn weggezakt, tot leven te roepen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2013, 07:13
Verwijderd
Waarom dan niet het boek behouden zodat je later opnieuw die herinneringen (plus de nieuwe herinneringen) tot leven kan roepen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2013, 11:54
Verwijderd
Dat is te logisch.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2013, 14:18
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
En dan heb je steeds verleiding om verder te lezen...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-09-2013, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Als je het leest zul je anders handelen dan wanneer je dat niet doet. Nou kan een boek afgestemd zijn op het wel lezen, maar dan weet het boek ook óf je het leest. Plus wat de inhoud ook is, hij wijzigt weer elke keer nadat je hem leest. Of vervalt, potato potato.

Je leest altijd wel iets wat jou beïnvloedt en maakt dat je het verandert. Een non-selffulfilling prophecy, zo'n boek. Zelfverneukend, ofzo.
Ik stelde me meer voor dat het niet kán om te traineren. Stel, in het boek staat 'je gaat over vijf minuten een ei bakken' en je besluit het niet te doen, dat dan ineens een commando SS'ers binnenkomt dat je sommeert een ei te bakken, anders halen ze je hersens door je neus naar buiten. ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle De zin of onzin van bidden, Bid jij wel of bid jij niet
Linda Prins
85 23-10-2012 21:46
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het regeerakkoord
T_ID
244 03-03-2007 00:21
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie EO-jongerendag
zus
110 01-07-2003 11:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.