Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2012, 16:22
levike1
levike1 is offline
Beste lezers,

Ik heb een belangrijke vraag.
De minister van onderwijs wat in het schooljaar 2015-2016 wiskunde een verplicht examenvak maken.
Ik ben heel slecht in wiskunde en ik ga in schooljaar 2014-2015 het profiel c&m kiezen op havo dat is nog net het jaar dat wiskunde niet verplicht is.
Mijn vraag is: word wiskunde in de 5e voor mij dan ook een verplicht examenvak of valt wiskunde erbuiten omdat ik dat n de 4e niet heb gekozen?


Met vriendelijke groet,
Levi Gorissen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2012, 16:34
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dat lijkt me niet. Volgens mij val je dan inderdaad nét buiten de groep die verplicht wordt wiskunde in z'n profiel op te nemen. Je kunt niet mensen ineens nog in de 5e verplichten om ook wiskunde te nemen, dan hadden ze moeten zeggen dat in dat jaar en later iedereen op havo eindexamen moet doen in wiskunde (en niet 'kiezen').

Dat kun je ook als een nadeel zien, want met wiskunde kun je later meer dan zonder. En als de wiskunde op havo verplicht wordt, komt er ook een vierde wiskunde bij, de wiskunde C die nu al op vwo bestaat. Je hebt namelijk wiskunde A (met dingen als statistiek en kansberekenen, wordt als makkelijker gezien), wiskunde B (voor NT-profielen verplicht, meer met dingen als algabra, wordt als moeilijker gezien). Wiskunde C is voor zover ik weet een 'aftreksel' van wiskunde A, een soort wiskunde A met minder stof voor mensen die echt geen wiskunde kunnen maar het wel moeten kiezen (en je hebt ook nog wiskunde D, als extra wiskunde bij B, als je dat leuk vindt enzo). Maar goed, jij hebt dus niet de mogelijkheid om wiskunde C te kiezen, of A en dan te zeggen 'als het niet lukt, dan ga ik toch nog C doen', lijkt me zo.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Wanneer zit je in de 4de? In 2014-2015 al? Want "kiezen" is niet helemaal duidelijk: dat doe je in de 3de al natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:37
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Dat lijkt me niet. Volgens mij val je dan inderdaad nét buiten de groep die verplicht wordt wiskunde in z'n profiel op te nemen. Je kunt niet mensen ineens nog in de 5e verplichten om ook wiskunde te nemen, dan hadden ze moeten zeggen dat in dat jaar en later iedereen op havo eindexamen moet doen in wiskunde (en niet 'kiezen').

Dat kun je ook als een nadeel zien, want met wiskunde kun je later meer dan zonder. En als de wiskunde op havo verplicht wordt, komt er ook een vierde wiskunde bij, de wiskunde C die nu al op vwo bestaat. Je hebt namelijk wiskunde A (met dingen als statistiek en kansberekenen, wordt als makkelijker gezien), wiskunde B (voor NT-profielen verplicht, meer met dingen als algabra, wordt als moeilijker gezien). Wiskunde C is voor zover ik weet een 'aftreksel' van wiskunde A, een soort wiskunde A met minder stof voor mensen die echt geen wiskunde kunnen maar het wel moeten kiezen (en je hebt ook nog wiskunde D, als extra wiskunde bij B, als je dat leuk vindt enzo). Maar goed, jij hebt dus niet de mogelijkheid om wiskunde C te kiezen, of A en dan te zeggen 'als het niet lukt, dan ga ik toch nog C doen', lijkt me zo.
Dus mij zullen ze niet op wiskunde laten afstuderen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:38
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Wanneer zit je in de 4de? In 2014-2015 al? Want "kiezen" is niet helemaal duidelijk: dat doe je in de 3de al natuurlijk.
Kijk ik doe nu KBl op vmbo en volgend jaar studeer ik af.
Dan doe ik 1 jaar mavo en daarna de havo snap je?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Kijk ik doe nu KBl op vmbo en volgend jaar studeer ik af.
Dan doe ik 1 jaar mavo en daarna de havo snap je?
Dus je studeert af in 2012-2013
Je doet mavo in 2013-2014
... en in 2014-2015 zou je dan beginnen aan je havo-opleiding. Als ik het goed heb. Dan zit je dus inderdaad nog een jaar vóór de regeling en ze kunnen je niet ineens in je examenjaar er nog een vak bijgeven. Zulke regelingen kun je eigenlijk alleen in laten gaan voor mensen die nog geen vakken hebben laten vallen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kijk ik doe nu KBl op vmbo en volgend jaar studeer ik af.
Dan doe ik 1 jaar mavo en daarna de havo snap je?
2011-2012: 3de VMBO KB
2012-2013: 4de VMBO KB
2013-2014: 4de Mavo
2014-2015: 4de Havo

Pas in 2015-2016 wordt het verplicht wiskunde te KIEZEN. Je ontloopt de dans dus. Je kunt niet plotseling in de 5de alsnog wiskunde moeten doen. Het gaat alleen om nieuwe gevallen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:48
levike1
levike1 is offline
Citaat:
2011-2012: 3de VMBO KB
2012-2013: 4de VMBO KB
2013-2014: 4de Mavo
2014-2015: 4de Havo

Pas in 2015-2016 wordt het verplicht wiskunde te KIEZEN. Je ontloopt de dans dus. Je kunt niet plotseling in de 5de alsnog wiskunde moeten doen. Het gaat alleen om nieuwe gevallen.
Dus als ik het goed begrijp heb ik gewoon verschrikkelijk veel geluk...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:49
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Dus als ik het goed begrijp heb ik gewoon verschrikkelijk veel geluk...
Maar stel ik blijf in de 4e zitten heb ik dan zeker wel pech of niet...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar stel ik blijf in de 4e zitten heb ik dan zeker wel pech of niet...
Ja.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:53
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Ja.
Zouden ze denk je me dan toch wiskunde laten doen of zouden ze dan zeggen omdat je al de 4e heb gedaan mag je hem zonder wiskunde doen...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:54
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zouden ze denk je me dan toch wiskunde laten doen of zouden ze dan zeggen omdat je al de 4e heb gedaan mag je hem zonder wiskunde doen...
Het is zeer waarschijnlijk dat je dan gewoon wiskunde moet doen. En dat kan wel lastig voor je zijn, zeker als je op de Mavo geen eindexamen hebt gedaan in wiskunde...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:57
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Het is zeer waarschijnlijk dat je dan gewoon wiskunde moet doen. En dat kan wel lastig voor je zijn, zeker als je op de Mavo geen eindexamen hebt gedaan in wiskunde...
Maar ik wil op de mavo wel eindexamen doen in wiskunde
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 16:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar ik wil op de mavo wel eindexamen doen in wiskunde
Als je wiskunde haalt op de Mavo, zou ik me eigenlijk niet zo druk maken over of je wel/niet wiskunde-C op de Havo moet doen: dat wordt een vak met een erg laag wiskundeniveau. Zal dicht tegen dat van de Mavo aanliggen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 17:35
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Als je wiskunde haalt op de Mavo, zou ik me eigenlijk niet zo druk maken over of je wel/niet wiskunde-C op de Havo moet doen: dat wordt een vak met een erg laag wiskundeniveau. Zal dicht tegen dat van de Mavo aanliggen.
Ok dat vind ik fijn om te horen dus ik zal niet de abc formule hoeven te gebruiken en herleiden enz. Want daar snap ik nu werkelijk niets van.
Verder wil ik me echt geweldig goed op de havo gaan inzetten.


Groetjes
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 17:39
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou ja, de abc-formule is puur getalletjes invullen, ik denk dat dat uiteindelijk nog wel te doen zal moeten zijn. Zeker als je de formule in je rekenmachine hebt staan , dan moet je alleen nog even oefenen met 'wat is a, b en c' en 'hoe typ ik dit allemaal redelijk in op mijn rekenmachine'. Al weet ik verder niet of je dat krijgt of niet, maar het lijkt me dat wiskunde op dat niveau nog heel veel gewoon invullen en oefenen is. Ik denk niet dat je zelf dingen zal moeten verzinnen, of in ieder geval niet veel (en dat zijn de dingen die inzicht vragen).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 17:45
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Nou ja, de abc-formule is puur getalletjes invullen, ik denk dat dat uiteindelijk nog wel te doen zal moeten zijn. Zeker als je de formule in je rekenmachine hebt staan , dan moet je alleen nog even oefenen met 'wat is a, b en c' en 'hoe typ ik dit allemaal redelijk in op mijn rekenmachine'. Al weet ik verder niet of je dat krijgt of niet, maar het lijkt me dat wiskunde op dat niveau nog heel veel gewoon invullen en oefenen is. Ik denk niet dat je zelf dingen zal moeten verzinnen, of in ieder geval niet veel (en dat zijn de dingen die inzicht vragen).
Ja en dat is niet waar ik heel slecht in ben in sta op dit moment een 6.2 op kader niveau
Weet je wat het is. Ik ben een echt leermens en geen snapper.
Ik wil hierna op het hbo de docentenopleiding Frans gaan doen.en ik denk dat je daar geen wiskunde bij nodig hebt al zit de Franse taal heel wiskundig in elkaar
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 18:24
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh bah, Frans. Maar daar heb je inderdaad geen wiskunde voor nodig.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-04-2012, 19:01
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Oh bah, Frans. Maar daar heb je inderdaad geen wiskunde voor nodig.
Frans is best makkelijk
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 19:21
Verwijderd
Yesss Wiskunde word verplicht!!!!!!!! i love Wiskunde
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 20:22
levike1
levike1 is offline
Maar waarom moet het dan verplicht worden en waarom ben je dan blij want als je wiskunde leuk vindt kan je dat kiezen in je profiel toch??!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Maar waarom moet het dan verplicht worden en waarom ben je dan blij want als je wiskunde leuk vindt kan je dat kiezen in je profiel toch??!
Omdat HAVO anders te makkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 20:34
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Omdat HAVO anders te makkelijk is.
Volgens mij heeft het met de voorbereiding voor het hoger onderwijs te maken.

Citaat:
Voor alle leerlingen op de havo wordt wiskunde een verplicht vak. Voor vwo-leerlingen was wiskunde al verplicht. Het kabinet wil alle leerlingen zo beter voorbereiden op het hoger onderwijs.

De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Van Bijsterveldt (OCW).

Nu is wiskunde nog niet verplicht voor havoleerlingen met het profiel cultuur & maatschappij. Deze groep kent de laagste doorstroom naar het hoger onderwijs en de hoogste uitvalcijfers. Vanaf het schooljaar 2015/2016 wordt wiskunde verplicht voor alle havoleerlingen.
bron
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij heeft het met de voorbereiding voor het hoger onderwijs te maken.



bron
Aha. Dit dus.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 10:43
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Aha. Dit dus.
Maar ik ben het er niet mee eens met de stelling als wiskunde niet in je examenpakket hebt tot dan opeens de HAVO makkelijk is... Bijvoorbeeld aardrijkskunde kan even moeilijk aanvoelen als wiskunde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2012, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Maar ik ben het er niet mee eens met de stelling als wiskunde niet in je examenpakket hebt tot dan opeens de HAVO makkelijk is... Bijvoorbeeld aardrijkskunde kan even moeilijk aanvoelen als wiskunde.
Naja, over het algemeen wordt AK als vrij makkelijk vak beschouwd en wiskunde als vrij moeilijk. Het gaat er om dat het gemiddeld gezien op niveau moet zijn. Nou valt AK over het algemeen reuze mee en hebben mensen veel vaker moeite met wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 13:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar ik ben het er niet mee eens met de stelling als wiskunde niet in je examenpakket hebt tot dan opeens de HAVO makkelijk is... Bijvoorbeeld aardrijkskunde kan even moeilijk aanvoelen als wiskunde.
Dat is misschien niet zo, want dat verschil van persoon tot persoon, maar ik denk dat je wel kunt zeggen 'de havo wordt moeilijker als wiskunde verplicht is', omdat dan mensen die slecht zijn in wiskunde ook wiskunde moeten kiezen (= moeilijker). Voor de rest maakt het geen verschil, maar gemiddeld (tussen geen verschil en moeilijker) zou de havo dan toch lastiger worden. Zéker als je er ook nog de regel bijneemt van vwo (vanaf volgend jaar) 'maximaal een vijf voor wiskunde, Engels en Nederlands' die op de havo nu nog is/wordt (vanaf volgend jaar) 'maximaal één vijf voor Engels en Nederlands'. Ik denk eigenlijk wel (maar daar heb ik geen bron bij) dat als wiskunde verplicht wordt, de vwo-regel van 1 vijf voor die drie vakken ook wel eens op havo kan gelden, zodat je dus een wiskunde móet kiezen en daar minstens een 4,5 gemiddeld voor moet halen i.c.m. geen onvoldoende voor Engels & Nederlands.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 14:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dat is misschien niet zo, want dat verschil van persoon tot persoon, maar ik denk dat je wel kunt zeggen 'de havo wordt moeilijker als wiskunde verplicht is', omdat dan mensen die slecht zijn in wiskunde ook wiskunde moeten kiezen (= moeilijker). Voor de rest maakt het geen verschil, maar gemiddeld (tussen geen verschil en moeilijker) zou de havo dan toch lastiger worden. Zéker als je er ook nog de regel bijneemt van vwo (vanaf volgend jaar) 'maximaal een vijf voor wiskunde, Engels en Nederlands' die op de havo nu nog is/wordt (vanaf volgend jaar) 'maximaal één vijf voor Engels en Nederlands'. Ik denk eigenlijk wel (maar daar heb ik geen bron bij) dat als wiskunde verplicht wordt, de vwo-regel van 1 vijf voor die drie vakken ook wel eens op havo kan gelden, zodat je dus een wiskunde móet kiezen en daar minstens een 4,5 gemiddeld voor moet halen i.c.m. geen onvoldoende voor Engels & Nederlands.
Op de Havo wordt de eis komend schooljaar ook al maximaal één vijf voor Nederlands, Engels en Wiskunde. Als je echter C&M volgt en geen wiskunde kiest in het vrije deel wordt het inderdaad maximaal één vijf voor Nederlands en Engels. En dat verandert dus pas (automatisch) in 2015-2016 als wiskunde verplicht wordt in C&M.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 20:03
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Naja, over het algemeen wordt AK als vrij makkelijk vak beschouwd en wiskunde als vrij moeilijk. Het gaat er om dat het gemiddeld gezien op niveau moet zijn. Nou valt AK over het algemeen reuze mee en hebben mensen veel vaker moeite met wiskunde.
en wat bedoel je met AK
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 20:42
Verwijderd
Citaat:
en wat bedoel je met AK
Ik quote een bericht waarin de vakken wiskunde en aardrijkskunde staan. Vervolgens gebruik ik de afkorting AK als vak. Wat zou ik in hemelsnaam met AK bedoelen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:32
levike1
levike1 is offline
Citaat:
Ik quote een bericht waarin de vakken wiskunde en aardrijkskunde staan. Vervolgens gebruik ik de afkorting AK als vak. Wat zou ik in hemelsnaam met AK bedoelen?
Ten eerste sorry ik zal het je niet vragen als ik het wist.
Ten tweede ik gebruikte dit ook alleen maar als een voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ak is een afkorting voor aardrijkskunde.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:48
levike1
levike1 is offline
D'accord! Dat zal ik nu niet meer vergeten
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 21:52
levike1
levike1 is offline
Wat bij betreft: einde discussie slotje erop
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wiskunde moet verplicht worden voor IEDEREEN
erweka
59 28-05-2019 17:20
Algemene schoolzaken wiskunde verplicht havo?
reinverhoeff
3 07-11-2013 17:56
Eindexamens 2013 Wiskunde verplicht
Verwijderd
4 18-04-2013 23:43
Algemene schoolzaken wiskunde laten vallen
Winstanley
7 20-10-2011 13:40
Algemene schoolzaken wiskunde verplicht
Vice
10 15-10-2003 22:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.