Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2003, 23:19
eeh...?
eeh...? is offline
Ik vroeg me af of jullie dat ook wel eens hebben,
dat er zo veel door je hoofd heen gaat dat alles in de war raakt.

Ten eerste denk ik erg veel over mezelf en mijn leven na. Ik denk na over wie ik ben, wat mijn rol in dit leven is/zal zijn, of ik de juiste keuzen maak, hoe ik me gedraag bij anderen, wie mijn echte vrienen zijn, hoe mijn toekomst eruit zal zien. Ik ga volgend jaar studeren en verhuis dan van een brabants dorpje naar Amsterdam, ik vind het zo spannend.

Maar ik denk ook over andere dingen zoals hoe het nu met Nederland gaat, en over dingen die ik voor school leer en moet doen. Want ja, door die fijne tweede fase ben je vaak met veel verschillende projecten bezig die ook nog eens allemaal ruimte in je hoofd in beslag nemen. En dan zijn er nog andere zaken zoals vervelende dingen thuis en bij vrienden die door mijn kop heen razen.

Maar goed, ik vind het vooral vreemd dat ik zoveel met mezelf bezig ben. Ik ben de laatste tijd ook heel erg gericht op hoe ik eruit zie. Ben ik wel slank in deze kleren. Ik kijk in elk raam en elke spiegel naar mijn figuur. Niet dat ik er super ontevreden mee ben, maar eerder een beetje geobsedeerd.

Een gevolg van al het nadenken is zoals ik al noemde dat ik geen orde op zaken kan krijgen. Ik kan me vaak niet goed op dingen concentreren en maak me gek met mijn gedachten. Want dan denk ik: jezus, wat denk je toch veel en raar, je bent vast gek. En dan word ik weer bang om gek te zijn waardoor ik nóg meer na ga denken over wie ik ben en óf ik gek ben.

Eigenlijk zoek ik met dit topic naar herkenning. En zijn er oplossingen voor het bovengenoemde probleem?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2003, 06:54
Verwijderd
Volgens mij ben je niet gek, ik denk dat heel veel mensen (en zeker mensen op 'deze' leeftijd) heel veel na denken over van alles en nog wat. Ik heb het iig ook heel erg gehad, nog steeds heb ik het wel eens, maar ik weet dat ik mezelf er gek door kan maken en dat ik er dus afstand van moet nemen, zoveel nadenken helpt me namelijk niet. Ik probeer dus niet 24/7 na te denken, maar af en toe, over 'belangrijke' dingen. Soms lukt dan, soms (vaak?) niet. De dingen waar ik niet over na wil denken schrijf ik op in de vorm van een brief of op een blaadje om niet te vergeten, een brief of gewoon een stuk tekst schrijven kan soms helpen om je gedachten een beetje te ordenen. Het hoeft geen hoogdravende literatuur te zijn, schrijf gewoon alles op wat er in je op komt, soms kom je dan op eens tot een conclusie en je kunt het later nog eens door lezen, als je er weer aan denkt. Ook met iemand (vrienden oid) over dingen praten kan helpen, 't lijkt als of je door schrijven en praten die dingen een beetje je hoofd uit laat. 'k weet niet of je er iets mee kunt, maar je bent iig niet de enige die een vol hoofd heeft en teveel nadenkt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 08:09
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik wordt ook gek van mezelf wat dat betreft; denk soms veel te veel na... en zoals leonoor al zei, volgens mij zijn er heel veel mensen die daar last van hebben; iedereen - zeker op 'onze' leeftijd - denkt na over zichzelf, vraagt zich af of ze wel aan eisen van zichzelf en anderen voldoen enz. imo volslagen normaal, maar wel zwaar irritant af en toe
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 10:01
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
dat heb ik ook veel gehad, en dat heb ik nog steeds. Ik denk eerlijk gezegd dat het door de leeftijd komt, niet dat je daar iets aan hebt

je hebt geen probleem. je gaat een grote verandering tegemoet en dan ga je over de dingen nadenken, al zijn ze nog zo klein.
Nadenken over jezelf is ook helemaal niet slecht, dat hoort erbij, zo leer je jezelf kennen en dat is erg handig. Almoet je idd opletten dat dat niet in de weg komt te zitten van je sociale leven of je taken of iets dergelijks.

Durf je zelf eens goed tegen te spreken, bijvoorbeeld als je denkt "je bent vast gek", das gewoon onzin en dat moet je jezelf ook gewoon vertellen. Dit soort gedachtes gaan door ieders zijn hoofd en is compleet normaal. Ik heb ook welleens dat ik zo op mijn houding zit te letten dat ik er gewoon helemaal gek van wordt, wat ik dan doe is focussen op iemand anders, ga ik die observeren. Of dat ik heel bewust iets met mijn handen ga doen (als je moet luisteren bijvoorbeeld). gewoon ff tekenen.. Houd jezelf bezig en spreek jezelf gewoon tegen..
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 10:45
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Heb dat ook, kan soms uren
voor me uit zitten staren en maar aan 1 ding denken..
Mja, word er soms wel een btje
para van, ga daardoor meer nadenken,
ga mezelf de schuld van dingen geven etc.
Nja, weet geen oplossing oid,
maar je vroeg om herkenning..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 13:10
dromerig elfje
Avatar van dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Heb dat ook, kan soms uren
voor me uit zitten staren en maar aan 1 ding denken..
Mja, word er soms wel een btje
para van, ga daardoor meer nadenken,
ga mezelf de schuld van dingen geven etc.
Nja, weet geen oplossing oid,
maar je vroeg om herkenning..
* herken herken *
__________________
~~Mijn hart heeft vier kamers~Er is plek voor iedereen~Maar niemand wil er wonen~Dus woon ik er alleen~~
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 17:34
Verwijderd
wat een herkenning.\
maar ik denk dat veel mensen dat hebben. ik word soms helemaal gestoord van el het denken dat ik "de weg" niet meer weet. want, wat is goed? en wat is fout?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 17:37
Miss Helena
Avatar van Miss Helena
Miss Helena is offline
Sluit me bij de rest aan... *herkenning*
Bij mij werd t op n gegeven moment zo erg dat k alles opkropte door t denken... Ik dacht zeg maar nogal 'somber.' Ben toen gaan praten, en ja, ik ben nog n giga-denker, maar mn sombere momenten worden minder.
__________________
We'll meet again... Love you
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 17:45
eeh...?
eeh...? is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
wat een herkenning.\
maar ik denk dat veel mensen dat hebben. ik word soms helemaal gestoord van el het denken dat ik "de weg" niet meer weet. want, wat is goed? en wat is fout?
wow, wel fijn om te horen dat meer mensen dit hebben. Vooral dit herken, ik dat je op de een of andere manier de weg niet meer weet.
Schrijven is idd een goede oplossing Want ja, dit heb ik gisteren dus van me af geschreven en vandaag ging het al weer beter. Tenmiinste, ik heb minder 'gedacht' dan voorgaande dagen.
Nou, iig alvast bedant iedereen!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
eeh...? schreef:
wow, wel fijn om te horen dat meer mensen dit hebben. Vooral dit herken, ik dat je op de een of andere manier de weg niet meer weet.
Schrijven is idd een goede oplossing Want ja, dit heb ik gisteren dus van me af geschreven en vandaag ging het al weer beter. Tenmiinste, ik heb minder 'gedacht' dan voorgaande dagen.
Nou, iig alvast bedant iedereen!
schrijven... eigenlijk wel een goed idee, maar ik ben zow lui...
ik heb trouwens tijden lang een dagboek bijgehouden, maar dan blijf ik soms juist lang over de geschreven zinnen nadenken en verder denken. bovendien vind ik het dan moeilijk om aan andere mensen te vertellen... en toch hielp het wel... misschien maar weer es wat tijd voor maken...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 21:07
Verwijderd
Ik herken wat je schrijft wel, maar dan vooral met hoe ik me vroeger voelde.

Ik ben nu eenmaal iemand die heel veel nadenkt, daardoor zit mn hoofd vaak vol. Tegenwoordig voelt het echter niet meer als een knoop, maar kan ik beter zelf bepalen wat ik denk en waar ik over nadenk.

Een tijd terug voelde mn gedachtes als 1 grote warrige knoop, die ik met geen mogelijkheid uit elkaar kon halen. Ik was daardoor heel erg vaak moe en voelde me ook heel depressief doordat ik geen rust kon vinden.

Ik zou je verder niet echt tips kunnen geven, naarmate ik lekkerder in mn vel zat werd het in mn hoofd ook rustiger en leerde ik mn gedachtes ordenen en doseren.

Neem in ieder geval rust voor jezelf wanneer je voelt dit nodig te hebben, en als er moeilijke dingen zijn gebeurd, neem de tijd ze te verwerken.. gun jezelf tijd en rust.. dat vooral. Meer weet ik niet?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 21:51
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
heb ik ook wel eens.

schrijf op wat je denkt, of maak een tekening ofzow, anyway: breng het naar buiten.

ook helpt:
in bad gaan
je kamer opruimen ofz. helpt heel goed (bij mij), je ordent ook je hoofd ofzow
__________________
Het weer wordt mede mogelijk gemaakt door RTL4.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 22:26
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Het valt me op dat er tot nu toe bijna alleen maar vrouwen/meisjes reageren en zich ook helemaal erin herkennen.
Mocht het zo zijn dat wij als jongens daar minder problemen mee hebben dan zouden jullie eens kunnen afkijken hoe wij dat doen. Probeer in plaats van te gaan schrijven bijvoorbeeld eens een agressief computerspelletje van je broertje te spelen.

Persoonlijk heb ik soms wel eens dat ik mezelf even gek denk. Dan gaat het bijvoorbeeld over politiek. Daar denk ik dan heel lang een heel eind in weg maar op een gegeven moment raak ik een beetje verstrikt en ineens, in een klap zie ik dat het zo ongelofelijk in gewikkeld is en dat ik het nooit zal kunnen doorgronden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
HeerVanHasselt schreef:
Het valt me op dat er tot nu toe bijna alleen maar vrouwen/meisjes reageren en zich ook helemaal erin herkennen.
Mocht het zo zijn dat wij als jongens daar minder problemen mee hebben dan zouden jullie eens kunnen afkijken hoe wij dat doen. Probeer in plaats van te gaan schrijven bijvoorbeeld eens een agressief computerspelletje van je broertje te spelen.
Probleem 1: ik heb geen broertje.
Probleem 2: dus ook geen agressief computerspelletje.
Probleem 3: zo zijn er nog een hoop 'problemen'.

Sorry, flauw.

Ik weet btw niet of alle jongens het op die manier zullen doen. Iedereen heeft zijn/haar eigen manier van met dingen om gaan, ik denk dat je moet het gene moet zoeken dat bij jou past, kan dat agressieve computerspelletje zijn, kan schrijven zijn, kan hardlopen zijn, kan slapen zijn, kan zoveel zijn. Uitzoeken dus.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 15:30
LISM
Avatar van LISM
LISM is offline
eehm... weet er alles van,, ik dacht dat ik alles remde door te gaan blowen maar je kan al raden dat dat alleen maar erger werdt.,.. ik heb er zelfs een psygose van overgehouden wat niet echt fijn is... als ik ook zo'n moment heb dan zet ik een cd-tje op en luister dan rustig aan waardoor alles "zakt" op het moment...


Ik heb er een hele nare alternatief voor gevonden en dat is alles lekker fijn opkroppen tot het uitbarst, dit is klote, en maakt me ook gek, maar weet echt niet hoe ik er van af kom nu ik het al een tijdje doe en als "standaard" zie... *..* , Kijk uit.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 19:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ehmm, nou ik denk dat je je herkenning ondertussen wel heb gekregen en ik moet zeggen dat ik zelf ook heel lang over van alles en nog wat na ga denken, ik trek me ook alles veel te veel aan, als iemand een opmerking over me maakt, kan ik daar heel lang over na gaan denken terwijl de ander het na een minuut vergeten is... Soms denk ik ook over dingen na waar ik toch geen antwoord op kan geven... zoals dat ik me afvraag WAAR het heelal nou eigenlijk stopt.. dat kan toch niet stoppen of wel?! dan ga ik denken wat er verder nog is, en dat moet ik niet doen want daar kan ik zelf (niemand volgens mij) een antwoord op geven.. Ik twijfel ook erg over muh uiterlijk en kleding die ik aan heb en of ik wel de 'juiste' dingen zeg in een groep. Maar ik denk er niet altijd over na hoor! Ik heb ook vaak gewoon veel lol zonder me ergens zorgen over te maken of over van alles en nog wat na te gaan denken!!
xxxxxxxxxxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 22:14
KissMyJackass
Avatar van KissMyJackass
KissMyJackass is offline
haha *ook herkenning, veel herkenning*

ik denk vaak echt teveel over dingen na, en dan denk ik dr op 2 manieren tegelijk over zegmaar, en dan lopen ze opeens allebei door elkaar en uiteindelijk weet ik gewoon niet meer wat ik vind, wat ik moet doen, enz enz...
vet vreemd en irritant

en ja ook als ik t druk heb met school enzo, dan zijn dr ook opeens zoveel dingen die je moet en ben ik bang dat ik alles vergeet, dus dan schrijf ik t meestal maar ff op ofzo
dat helpt dan wel, alleen blijf ik dan toch nog wel gestresst.
__________________
*It's better to be hated for what you are than to be loved for what you are not*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Kortegedichtentopic #4
Dingaantouwtje
500 15-07-2011 10:22
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #162
darkfairy
478 12-04-2011 00:47
Psychologie Mijn hoofd zit vol vragen
Canine 13
7 27-02-2007 07:54
Psychologie vol hoofd, aanstellerij? of niet? advies gevraagd!
zeep007
8 12-04-2005 17:45
Verhalen & Gedichten misleid door mijn hoofd
Vlekje
9 27-12-2003 00:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.