Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 22:37
Verwijderd
Het is een tic van me. Nu vraag ik me af hoe schadelijk het eigenlijk wel is?? Het is toch gewoon een luchtverplaatsing dat je hoort?? Ik kraak ze vele keren per dag en dit reeds drie jaar of zo.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 23:02
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Volgens mij is dat behoorlijk schadelijk voor je gewrichten...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 23:10
Luego
Luego is offline
doen mijn vingers ook sinds ze meerdere malen gekneusd zijn geweest....

geloof niet dat het erg goed is nee.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 14-10-2003 @ 00:02:
Volgens mij is dat behoorlijk schadelijk voor je gewrichten...
Als je het vaak doet wel idd...en vele keren per dag en al drie jaar is wel vaak, denk ik. 'k zou proberen er mee te stoppen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:21
GeiteSolleWok
GeiteSolleWok is offline
is helemaal nix van waar, is niet slecht. Gewoon lekker doorknakken.
__________________
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:27
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Volgens mn moeder (dokter) is het heel slecht om te doen dus ik ben dr nmaar mee gestopt
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:28
DoomTrooper
DoomTrooper is offline
Misschien heb je hier iets aan

"Ik mag graag mijn vingers knakken. Waardoor ontstaat dat geluid? En is het echt zo slecht als wordt beweerd?

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen".

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
GeiteSolleWok schreef op 14-10-2003 @ 09:21:
is helemaal nix van waar, is niet slecht. Gewoon lekker doorknakken.
en waar haal jij je kennis vandaan? van de fabeltjeskrant zeker? want het is wel degelijk slecht niet als je af en toe iets knakt, maar mensen die zulke tikken hebben en dagelijks knakken kunnen er zeker wel last van krijgen. je gewrichten slijten namelijk langzaam op deze manier.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:33
GeiteSolleWok
GeiteSolleWok is offline
Citaat:
*RainBow* schreef op 14-10-2003 @ 10:29:
en waar haal jij je kennis vandaan? van de fabeltjeskrant zeker? want het is wel degelijk slecht niet als je af en toe iets knakt, maar mensen die zulke tikken hebben en dagelijks knakken kunnen er zeker wel last van krijgen. je gewrichten slijten namelijk langzaam op deze manier.
toevallig heb ik ook op google gezocht, en dat stukje gevonden van de poster boven je.
En mijn therapeut heeft me ook al eens verteld, het kan gewoon geen kwaad denk ik
__________________
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:40
Verwijderd
Citaat:
GeiteSolleWok schreef op 14-10-2003 @ 10:33:
toevallig heb ik ook op google gezocht, en dat stukje gevonden van de poster boven je.
Daar staat toch in dat het wel schadelijk is? iig één manier
maar waarom zou je per se knakken?

Citaat:
Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen".
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Het probleem is echter dat het een gewoonte kan worden waarvan niet bekend is of die schadelijk is op de lange termijn.
http://www.hypermobiliteitssyndroom....gv.htm#knakken

Ik denk dat het er maar net aan ligt aan wie je het vraagt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:31
Verwijderd
Ik kan heel moeilijk níét knakken, als ik een vuist maak knakken mijn vingers al, als ik mijn arm strek mijn elleboog, etc. Hoop mensen zeggen dat je er reuma van kunt krijgen, maar voor wat ik weet over reuma heeft dat er echt niets mee te maken...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:36
Verwijderd
Je gewrichten kunnen er sneller van afslijten, waardoor je later als je ouder bent heel snel last kan hebben van je gewrichten in je handen.
Mijn oom heeft vroeger heel vaak z'n vingers laten knakken, hij speelde daarnaast professioneel piano. Nu kan hij geen piano meer spelen, doet pijn en gaat gewoon moeilijk... terwijl hij verder helemaal nergens last van heeft; alleen die vingers.
Z'n dokter zegt ook dat het daar door komt; het gewrichtskapsel is te slap geworden.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-10-2003 @ 11:36:
Je gewrichten kunnen er sneller van afslijten, waardoor je later als je ouder bent heel snel last kan hebben van je gewrichten in je handen.
Mijn oom heeft vroeger heel vaak z'n vingers laten knakken, hij speelde daarnaast professioneel piano. Nu kan hij geen piano meer spelen, doet pijn en gaat gewoon moeilijk... terwijl hij verder helemaal nergens last van heeft; alleen die vingers.
Z'n dokter zegt ook dat het daar door komt; het gewrichtskapsel is te slap geworden.
eek *gaat op handen zitten*
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:47
Verwijderd
Citaat:
DoomTrooper schreef op 14-10-2003 @ 10:28:
Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen".

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
Ik trek niet aan mijn vingers, ik doe het gevouwen...dus eigenlijk is het dan niet zo schadelijk...

Maar ja, ik ga het toch proberen af te leren, aangezien ik idd wel eens pijn heb als ik het zo'n kwartier na elkaar blijf doen, want die éne vinger moet dan nog per se geknakt worden en dan nog die nadere....nogal obsessief dus.

Ah ja, 't is niet alleen mijn vingers, 't zijn ook mijn polsen, mijn voeten en tenen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 14:16
Mara
Mara is offline
Ik kan mijn vingers niet eens knakken
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:03
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-10-2003 @ 15:16:
Ik kan mijn vingers niet eens knakken
Ik vroeger ook niet, maar heb het jammergenoeg wel geleerd...dus ja, wees blij, het is geen gemist talent .
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 17:44
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik kan, nek, rug, knieen, enkels, vingers en polsen laten knakken... alleen bij me nek en enkels kan het meerdere keren achter elkaar... Naja soms doen is neit erg, vaak doen is niet goed, lijkt me. fysio zei tegen me, dat soms doen zelfs "goed" is.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 20:47
i'mstronger
i'mstronger is offline
ik geloof niet echt dat het schadelijk is, zelf heb ik deze 'tik' ook, bij mij is het zelfs zo erg dat ik mijn gebroken vinger die inmiddels geheeld is, gewoon weer 'knak'! en als ik loop, dan hoor je mijn tenen knakken! maar ik heb werkelijk nergens last van, geen pijn ofzo, ik knak al 10 jaar ofzo? Wel merk ik dat alles vanzelf ook gaat knakken! ik probeer het trouwens wel te stoppen, daar niet van, maar jah, soms heb je echt zoiets van het MOET knakken, en wel NU
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 22:31
Verwijderd
Citaat:
i'mstronger schreef op 15-10-2003 @ 21:47:
ik geloof niet echt dat het schadelijk is, zelf heb ik deze 'tik' ook, bij mij is het zelfs zo erg dat ik mijn gebroken vinger die inmiddels geheeld is, gewoon weer 'knak'! en als ik loop, dan hoor je mijn tenen knakken! maar ik heb werkelijk nergens last van, geen pijn ofzo, ik knak al 10 jaar ofzo? Wel merk ik dat alles vanzelf ook gaat knakken! ik probeer het trouwens wel te stoppen, daar niet van, maar jah, soms heb je echt zoiets van het MOET knakken, en wel NU
Idd! Bij mij is het ook zo, het moet dan gewoon ff knakken.

Ik heb wel al geprobeerd om er vanaf te geraken, wat me dus moeilijk lukt. Enkel in de vakantie heb ik het zo goed als niet meer gedaan (ontspanning..).
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 23:06
Verwijderd
Huisdoc van mn vriend zei ook dat hij op moest houden z'n vingers te knakken (en dat lukt aardig) hij heeft het zo'n drie jaar gedaan en heeft nu bij tijden zulke last van z'n handen dat het pijn doet als ik ze aan raak (Komt niet door het knakken hoor maar het heeft er wel aan bijgedragen)Ik doe het zelf niet, alseen dokter zegt dat je het eigenlijk niet hoort te doen dunkt me dat hij het beter weet dan ik... hmmm
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 07:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
mijn klassieke dansdocent knakt al een hele tijd om de paar minuten haar heupen omdat deze steeds vast zitten. en zij heeft er wél last van. dat knakken in je heupen en voeten e.d. zijn echte danskwaaltjes waar je later veel last aan kan ondervinden. er zijn zelfs veel dansers met heupprotheses. (en nee, das geen lekker vooruitzicht )
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 07:35
Verwijderd
Citaat:
phensic schreef op 15-10-2003 @ 23:31:
Ik heb wel al geprobeerd om er vanaf te geraken, wat me dus moeilijk lukt. Enkel in de vakantie heb ik het zo goed als niet meer gedaan (ontspanning..).
Dus als je je voldoende ontspant, dan hoef je het niet te doen? Of lees ik nu verkeerd? Als dat zo is: zoek dan iets waardoor je ontspant of zoek iets waar je die ontspanning bij krijgt, zodat je niet hoeft te knakken.

En vraag je af wat je belangrijker vindt: knakken en over een tijd misschien last van je handen/vingers of niet knakken en geen last van je handen/vingers.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-10-2003 @ 08:35:
Dus als je je voldoende ontspant, dan hoef je het niet te doen? Of lees ik nu verkeerd? Als dat zo is: zoek dan iets waardoor je ontspant of zoek iets waar je die ontspanning bij krijgt, zodat je niet hoeft te knakken.

En vraag je af wat je belangrijker vindt: knakken en over een tijd misschien last van je handen/vingers of niet knakken en geen last van je handen/vingers.
Je leest het goed.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om me te ontspannen. Als iemand me masseert (bv. in school tijdens expressie e.d.), lig ik daar ofwel te lachen omdat het kriebelt ofwel te schreeuwen van de pijn, omdat het allemaal zo vast zit.
Mijn been beeft (ofwel beide benen) dan ook meestal.
Ik zit gewoon nooit gemakkelijk en ben ook voortdurend mijn kleren aan het goedtrekken.

Dus ja, ik weet het, zoek dan eenvoudigweg die ontspanning op...maar zo eenvoudig ligt het voor mij niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 23:54
Mir-idiotA
Citaat:
Fade of Light schreef op 15-10-2003 @ 18:44:
Ik kan, nek, rug, knieen, enkels, vingers en polsen laten knakken... alleen bij me nek en enkels kan het meerdere keren achter elkaar... Naja soms doen is neit erg, vaak doen is niet goed, lijkt me. fysio zei tegen me, dat soms doen zelfs "goed" is.
wow??? echt exact hetzelfde...op de woorden gelijk bij mij...

de vinger zijn echter kgggggggggggt en dan keihard....
de nek kan ook vreemd knarsen en kraken...eerst de knars en dan de krak..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 11:09
JCL
JCL is offline
Ik heb wel vaak dat als ik 's ochtends wakker word dat wanneer ik uit bed stap en mijn grote teen "knakt". Dit is ook niet te voorkomen want als ik hem al een milimeter beweeg heb ik dat het knakt.

Met mijn vingers knak ik ook wel eens maar niet zo vaak. Die zijn 's ochtend ook erg gevoelig voor dit soort dingen.

Overgens heb ik dat van mijn grote teen ook wanneer ik wat trakke (sport) schoenen heb gedragen. Is dit ook schadelijk dan?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:39
bassgirl
Avatar van bassgirl
bassgirl is offline
ik kan ook heel veel krakemn maar vooral mn vingers. ik druk er niet met mn hand op zeg maar, maar als ik mn vinger/ teen, knie, heup maar vooral mn vingers alleen al buig knakken ze al, kan ik niet afleren dus en het moet anders zit 't gewoon vast zeg maar...

maar ik dacht ook dat het schadelijk was voor je gewrichten..
__________________
i'm addicted to music
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 16:54
Fortisi
Avatar van Fortisi
Fortisi is offline
mijn middelvingers knakken altijd, maar ik trek er niet aan, ik duw ze naar achter, mijn rug knakt ook, maar dat doe ik niet zo vaak.

Ik denk niet dat ik ermee op kan houden, het lucht gewoon ff op.
Soms zit er een knak vast zegmaar, in het midden van mijn rechterhand, of mijn voet, dan doet het gewoon echt pijn, ik móet dan wel knakken.
Maargoed, ik doe het niet honderd keer per dag dus het zal wel meevallen *klopt af*
__________________
<av:sir Frank Dicksee - The Mirror|?>
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:52
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
phensic schreef op 13-10-2003 @ 23:37:
Het is een tic van me. Nu vraag ik me af hoe schadelijk het eigenlijk wel is?? Het is toch gewoon een luchtverplaatsing dat je hoort?? Ik kraak ze vele keren per dag en dit reeds drie jaar of zo.

die tic heb k ook...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 19:41
Verwijderd
Citaat:
phensic schreef op 16-10-2003 @ 22:06:
Je leest het goed.

Ik vind het gewoon heel moeilijk om me te ontspannen. Als iemand me masseert (bv. in school tijdens expressie e.d.), lig ik daar ofwel te lachen omdat het kriebelt ofwel te schreeuwen van de pijn, omdat het allemaal zo vast zit.
Mijn been beeft (ofwel beide benen) dan ook meestal.
Ik zit gewoon nooit gemakkelijk en ben ook voortdurend mijn kleren aan het goedtrekken.

Dus ja, ik weet het, zoek dan eenvoudigweg die ontspanning op...maar zo eenvoudig ligt het voor mij niet.
Dan moet je je laten masseren door iemand die het goed kan en door iemand die luistert naar wat jij zegt/aangeeft. En er zijn zat andere dingen waar je je door/mee kunt ontspannen: een warm bad met olie ofzo, een leuke film, sporten, een mooi boek lezen, yoga, ...

't is niet eenvoudig, maar iets doen wat misschien schadelijke gevolgen heeft is ook niet echt handig. 't is een keus die jezelf kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 02:11
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-10-2003 @ 20:41:
Dan moet je je laten masseren door iemand die het goed kan en door iemand die luistert naar wat jij zegt/aangeeft. En er zijn zat andere dingen waar je je door/mee kunt ontspannen: een warm bad met olie ofzo, een leuke film, sporten, een mooi boek lezen, yoga, ...

't is niet eenvoudig, maar iets doen wat misschien schadelijke gevolgen heeft is ook niet echt handig. 't is een keus die jezelf kunt maken.
Ik werd gemasseerd door o.a. mijn moeder, die zo'n lessen volgt en het was niet echt ontspannend.
Yoga heb ik nog geprobeerd, maar na twee lessen heb ik het opgegeven. Zelfs gewoon op een matje liggen vond ik al vervelend (daarmee bedoel ik niet gemakkelijk liggen, steeds verzetten, gespannen, geforceerd erbij liggen..).

Ik moet gewoonweg vanbinnen rustig zijn, voor ik iets van buitenaf kan appreciëren, denk ik.

Maar ik blijf proberen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 10:25
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Mir-idiotA schreef op 17-10-2003 @ 00:54:
wow??? echt exact hetzelfde...op de woorden gelijk bij mij...

de vinger zijn echter kgggggggggggt en dan keihard....
de nek kan ook vreemd knarsen en kraken...eerst de knars en dan de krak..
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 11:51
Verwijderd
Ik heb ook dat mn polsen kraken, maar dat doen ze sowieso..
Als ik een draaiende beweging maak kraken ze als een gek en ik kan dr niks aan doen, dus puntenslijpen klinkt bij mij heel freaky

Maar goed, even ontopic. Denk dat je inderdaad die rust van binnen moet vinden, maar das weer een heel ander onderwerp natuurlijk..
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Wat heb je altijd al willen weten over het menselijk lichaam? #5
fizzle-fluffy
196 06-11-2013 08:06
Lichaam & Gezondheid krakend lichaam
Duvelke_024
7 20-11-2012 13:03
Psychologie Welke tics/fobieën/dwangen heb jij?
phensicske
109 23-05-2005 14:34
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Spikov II
Verwijderd
7 06-04-2004 19:53
Verhalen & Gedichten Experimenteel.
Orchid
17 11-12-2003 12:04
Verhalen & Gedichten QuaTro by Q-Wi-Q
Q-Wi-Q
3 06-08-2001 22:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.