Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2002, 21:56
eztah
Avatar van eztah
eztah is offline
Eindeloos inspreken is voorbij


AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam maakt een einde aan de ongebreidelde inspraak van burgers. Alleen direct betrokkenen zullen nog mogen inspreken over plannen van de gemeente. Ook het aantal inspraakonderwerpen wordt beperkt. De beklagcommissie voor inspraak wordt opgeheven

Bron http://www.parool.nl/1035351174776.html


Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Is het niet gewoon je burgerrecht om inspraak te hebben bij zaken die zich in je stad afspelen? Of mag je alleen -op uitnodeging- wat zeggen bij zaken die jou wijk aangaan?

Laatst gewijzigd op 23-10-2002 om 22:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2002, 22:25
eztah
Avatar van eztah
eztah is offline
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat ik het recht heb om inspraak te hebben, of de mogelijkheid te hebben vragen te stellen over onderwerpen die mij ook aangaan.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 00:03
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Goed plan. Ik weet uit eigen ervaring dat besluitvorming enorm traag kan verlopen als iedereen zich in een buurt met de meest triviale dingen gaat bemoeien.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 00:58
dystopia
dystopia is offline
Is dit wel democratisch besloten dan? Ik kan het me niet voorstellen eigelijk....
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 14:50
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zoals het in dat artikel wordt voorgesteld wordt lijkt me dat een goed plan. Ik heb echter niet zoveel verstand van de dagelijkse gang van zaken in Amsterdam.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 15:42
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Goed plan. Ik weet uit eigen ervaring dat besluitvorming enorm traag kan verlopen als iedereen zich in een buurt met de meest triviale dingen gaat bemoeien.
Maar zo voelen de mensen zich er wel bij betrokken.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 16:48
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Maar zo voelen de mensen zich er wel bij betrokken.
Ja, wellicht. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een trage besluitvorming. Bovendien kan iedereen zich gewoon verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 17:01
eztah
Avatar van eztah
eztah is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ja, wellicht. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een trage besluitvorming. Bovendien kan iedereen zich gewoon verkiesbaar stellen voor de gemeenteraad.
Ja, maar dan moeten mensen die af en toe iets willen vragen/klagen zich dus meteen verkiesbaar stellen
Dat is imho al helemaal niet effectief
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 18:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
wil je af en toe wilt klagen kan je eens een keer een gemeenteraads vergadering bezoeken, en je plannen voor leggen aan de raad.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 23:28
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eztah schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind dat ik het recht heb om inspraak te hebben, of de mogelijkheid te hebben vragen te stellen over onderwerpen die mij ook aangaan.
Als het jou aangaat, krijg je ook echt wel inspraak. Het gaat er juist om dat een hoop mensen dingen als bouwvergunningen gaat zitten vertragen alleen maar omdat ze een appeltje met iemand (of de godganse wereld) te schillen hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 23:32
Verwijderd
Prima plan. De Algemene Wet Bestuursrecht biedt IMO al veel te veel mogelijkheden om het besluitvormingsproces te traineren. De enige sanctie die daar (eventueel) op staat is in een later stadium, wanneer het al tot een procedure is gekomen, het betreffende individu te veroordelen tot het betalen van de proceskosten vanwege misbruik van procesrecht...ik vind dat het inderdaad maar eens afgelopen moet zijn met de eeuwige inspraakregelingen.

Dit past overigens ook helemaal in de huidige lijn van deformalisering en dejuridisering, waar ik een groot voorstander van ben. Proceduren moeten (niet alleen in het burgerlijk recht) duidelijk, efficiënter en vooral sneller worden.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:11
Yamyam
Yamyam is offline
Nah jaaaah zeg, als je daar woont mag je toch gewoon meedenken. Is dit nog een democratie of niet, welke idioot heeft dit bedacht?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:36
Verwijderd
Goed idee, zo kunnen besluiten sneller worden genomen, en plannen sneller worden uitgevoerd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.