Oud 23-10-2003, 15:44
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Wanneer de studiefinanciering je geen aanvullende beurs geeft omdat je vaders inkomen te hoog is.

Zou je je dan moeten schamen wanneer je hem om geld vraagt?

Of zou HIJ zich moeten schamen wanneer hij zegt van "ga naast je voltijd opleiding maar 20 uur bijwerken, dan ben je mijn geld niet nodig"

??

Danku
__________________
Will Your Smile Be True?

Laatst gewijzigd op 23-10-2003 om 15:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2003, 15:50
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Je kunt van studenten best een stukje eigen verantwoordelijkheid verwachten om te investeren in zijn/haar eigen toekomst.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 16:19
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Als mijn ouders mij niet zouden sponsoren, zou ik mijn huur + collegeld + boeken e.d. niet kunnen betalen, of ik moet mijn spaarrekening plunderen....
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:16
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Als je vader veel verdient MOET hij je als het goed is een bijdrage geven, dat moet mijn vader ook. Daar heb je als het goed is een brief over gehad, waar op staat hoeveel je moeder aan je moet betalen en hoeveel je vader.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 23-10-2003 @ 15:50:
Je kunt van studenten best een stukje eigen verantwoordelijkheid verwachten om te investeren in zijn/haar eigen toekomst.
Je kunt daarentegen van je ouders ook wel verwachten dat je graag een goede toekomst voor je willen en daarin ook investeren. Als ze dat niet kunnen, alla, maar als ze bulken van het geld kunnen ze toch in ieder geval je studie betalen. Dan blijft er nog genoeg verantwoordelijkheid over dunkt me. (Kamer, eten, kleding en dergelijke.)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
op de site van de ib-groep staat volgens mij dat je ouders een deel voor de kosten moeten opdraaien en dat jij daarbij ook een bijbaan kunt nemen voor de kosten. dus volgens mij zijn ze verplicht...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
vampiro schreef op 23-10-2003 @ 15:44:
Zou je je dan moeten schamen wanneer je hem om geld vraagt?
Nee. Tenzij je maar twee uur les/college in de week hebt en je de rest van de tijd uit je neus zit te eten...maar laten we daar maar niet van uit gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:29
Verwijderd
Citaat:
*RainBow* schreef op 23-10-2003 @ 18:27:
op de site van de ib-groep staat volgens mij dat je ouders een deel voor de kosten moeten opdraaien
Tot je 21e, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Tijgertjuh17 schreef op 23-10-2003 @ 18:16:
Daar heb je als het goed is een brief over gehad, waar op staat hoeveel je moeder aan je moet betalen en hoeveel je vader.
Volgens mij was dat alleen een richtlijn...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 19:47
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Je vader zou wel flink voor joker staan als hij niet een beetje wil investeren in de toekoms van zijn kind, terwijl hij het zelf hartstikke goed heeft... Verder zijn er geloof ik idd regels voor bijdrage van ouders. Ik zag er laatst iets over de kinderrechtswinkel, en daa was iemand die ook die vraag had en toen werd er gezeg dat tot je 21ste je ouders een bepaald deel van je studie moeten betalen. Kunnen ze dat zich niet veroorloven, dan krijg je extra geld van onze vrijgevige (ahum) overheid, maar aangezien dat bij jou niet het geval is, zou het geen kwaad kunnen om eens een beetje research te doen...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 20:52
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
ik heb de site van de IBG ff uitgeplozen, het komt hierop neer:

In principe wordt van ieder ouderpaar verwacht dat ze meebetalen aan de studie van hun kinderen. Kunnen ze dat niet, dan springt de overheid bij in de vorm van de aanvullende beurs. De bijdrage die ouders van een student met alleen de basisbeurs doen is vrijwillig en daar is dus geen bedrag aan verbonden (want: die ouders kunnen er ook voor kiezen hun kind in natura te betalen - denk aan kamerhuur, boeken, eten, kleding, ed.)

Je ouders zijn financieel aansprakelijk te stellen voor jou tot je 21e levensjaar, daarna moet je zelf je boontjes maar doppen. Maar dat is afaik wetgeving en heeft niet zoveel met je stufi te maken. In dit opzich is er natuurlijk een zekere vorm van 'moeten', maar het is niet geregeld met de stufi.

Ik persoonlijk vind dat je best van je ouders kunt verwachten dat ze een bepaald bedrag bijdragen, want van € 220 in de maand ga je het écht niet kunnen redden.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 22:26
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
vampiro schreef op 23-10-2003 @ 15:44:
Wanneer de studiefinanciering je geen aanvullende beurs geeft omdat je vaders inkomen te hoog is.

Zou je je dan moeten schamen wanneer je hem om geld vraagt?

Of zou HIJ zich moeten schamen wanneer hij zegt van "ga naast je voltijd opleiding maar 20 uur bijwerken, dan ben je mijn geld niet nodig"

??

Danku
in principe is dat de ouderbijdrage die hun jou zouden moeten geven dus stel je krijgt dat niet (dus alleen basisbeurs) en je moet kost en inwoning betalen dan word je in principe gigantisch genaaid... en dat vind ik niet kunne maar als je geen kost en inwoning moet betalen en je krijgt geen ouderbijdrage van ze is dat in principe hun goed recht... (zou er niet blij mee zijn maar goed kan me best iets bij voorstellen dan)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 01:05
The Franchise
The Franchise is offline
Citaat:
vampiro schreef op 23-10-2003 @ 15:44:
Wanneer de studiefinanciering je geen aanvullende beurs geeft omdat je vaders inkomen te hoog is.

Zou je je dan moeten schamen wanneer je hem om geld vraagt?

Of zou HIJ zich moeten schamen wanneer hij zegt van "ga naast je voltijd opleiding maar 20 uur bijwerken, dan ben je mijn geld niet nodig"

??

Danku
Mja...klinkt mij ontzettend bekend in de oren...m'n beste maat heeft dat zelfde probleem met zn vader...Pa wil nix...zit alleen maar te zeuren dat ie naar de kapper moet zodat ie makkelijker werk kan vinden en dat ie maar een ander soort studie doen moet...sterkte gewenst
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 08:57
Verwijderd
Soms kunnen mensen zo verwend doen...
bah

Mensen vergeten weleens dat je ouders al een behoorlijke bijdrage leveren als ze je onderdak, eten en kleding geven. (en vaak nog lesgeld en boeken kopen ook) Dus zijn ze niet verplicht je nog geld toe te geven handje contantje.

Mijn ouders betalen onderdak en eten voor me, maar schoolgeld, boeken, kleding, leuke uitjes etc. moet ik allemaal zelf betalen. Ik moet ook volgend jaar kostgeld gaan betalen.
Ik zeur echt niet tegen mn ouders om geld, ze hebben nou eenmaal niet zoveel, en ik wil toch graag die opleiding doen?
Ik krijg rond de 220 euro studiefinanciering per maand en heb nog een baantje van 1 dag per week. Soms red ik het niet, maar ja, thats life.

En je hoeft heus geen baantje van 20 uur per maand te nemen hoor om iets bij te verdienen, het zou echt niet schaden om sowieso een weekendbaantje oid te nemen ipv altijd maar op je ouders te rekenen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 09:26
Iwein
Iwein is offline
ergens stond er hoeveel een student kost....

het totaal sommetje voor uitwonende student was 695 euro ofzo.

1450 collegegeld
600 boeken
35 pmnd verzekeringen
230 pmnd huur

de rest eten / kleding / overig.


695 - 220 (stufi) = 475

is dus wat ik krijg kwa ouderbijdrage, en het is geen riant budget, maar zonder bijbaantje kun je hier wel net mee rondkomen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 09:37
Verwijderd
Citaat:
Iwein schreef op 24-10-2003 @ 09:26:
695 - 220 (stufi) = 475

is dus wat ik krijg kwa ouderbijdrage, en het is geen riant budget, maar zonder bijbaantje kun je hier wel net mee rondkomen.
Je krijgt €475 van je ouders... ? En daar kun je net mee rondkomen?

Dan moet ik toch eens gaan zeuren bij m'n ouders.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 11:25
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Danique schreef op 24-10-2003 @ 08:57:
Mensen vergeten weleens dat je ouders al een behoorlijke bijdrage leveren als ze je onderdak, eten en kleding geven. (en vaak nog lesgeld en boeken kopen ook) Dus zijn ze niet verplicht je nog geld toe te geven handje contantje.

Ik krijg rond de 220 euro studiefinanciering per maand en heb nog een baantje van 1 dag per week. Soms red ik het niet, maar ja, thats life.

Ik snap je punt wel, maar je vergeet dat er ook mensen zijn die geen aanvullende beurs krijgen, dus ipv 220 euro in de maand maar 70 euro in de maand, die zelf hun studie (dus inclusief boeken en readers en alles) betalen. Daarbij werk ik 3 avonden in de week en kom ik nét rond..

Inderdaad, ik krijg onderdak en eten van m'n vader, maar hij wordt geacht (ik weet niet of het echt verplicht is..) om maandelijks 240-70 = 170 euro bij te dokken. Wat ik anders van de IB-groep zou krijgen, krijg ik nu van m'n vader. M'n moeder hoeft niets te betalen omdat zij al moet rond komen van een minimumloontje zonder huursubsidie.

@Vampiro: ik vond het erg moeilijk om het geld aan m'n vader te vragen, omdat ik het liever helemaal zelf deed. Maar als ik het zelf wil doen, kan ik m'n collegegeld niet eens betalen.. laat staan m'n boeken en de bijkomende kosten. Ik heb hem de folder van de Ib-groep laten lezen over de ouderbijdrage.. toen snapte hij de hint wel geloof ik
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 24-10-2003 @ 11:25:
Ik snap je punt wel, maar je vergeet dat er ook mensen zijn die geen aanvullende beurs krijgen, dus ipv 220 euro in de maand maar 70 euro in de maand,
220 is de beurs voor uitwonenden, heeft niks met aanvullende beurs te maken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-10-2003, 12:44
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Danique schreef op 24-10-2003 @ 08:57:
Soms kunnen mensen zo verwend doen...
bah

Mensen vergeten weleens dat je ouders al een behoorlijke bijdrage leveren als ze je onderdak, eten en kleding geven. (en vaak nog lesgeld en boeken kopen ook) Dus zijn ze niet verplicht je nog geld toe te geven handje contantje.

Mijn ouders betalen onderdak en eten voor me, maar schoolgeld, boeken, kleding, leuke uitjes etc. moet ik allemaal zelf betalen. Ik moet ook volgend jaar kostgeld gaan betalen.
Ik zeur echt niet tegen mn ouders om geld, ze hebben nou eenmaal niet zoveel, en ik wil toch graag die opleiding doen?
Ik krijg rond de 220 euro studiefinanciering per maand en heb nog een baantje van 1 dag per week. Soms red ik het niet, maar ja, thats life.

En je hoeft heus geen baantje van 20 uur per maand te nemen hoor om iets bij te verdienen, het zou echt niet schaden om sowieso een weekendbaantje oid te nemen ipv altijd maar op je ouders te rekenen.
Klopt, maar ik heb gescheiden ouders, en mijn moeder en "stiefvader" betalen dus alle verdere kosten als onderdak, eten en drinken.

Dus die man heeft daar al 0,0 onkosten aan. Ik heb een voltijd opleiding en werk daarnaast 8 uur per week. Ik krijg 0 euro aanvullende beurs vanwege zijn inkomen...

Lees dan de vraag die ik stelde nog eens...is het dan redelijk dqat ik hem een bijdrage vraag ?

danku
__________________
Will Your Smile Be True?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 14:39
ganralph
ganralph is offline
ik ken wel het geval van gescheiden ouders die de voogdij niet goed geregeld hadden. papa verdiende een paar ton waardoor dochterlief geen aanvullende beurs kreeg. probleem was alleen dat papa zijn porem niet meer liet zien en dat moeder en dochter van een minimumsalaris rond moesten komen.

uit 'wanhoop' werd de vader aangeklaagd, waarna hij verplicht werd mee te betalen aan de opvoeding/studie van zijn dochter.


je eigen vader aanklagen is niet zomaar iets natuurlijk, maar het kan dus wel. als t goed is staat op je stufi-papieren dat je recht hebt op zoveel euro "ouderlijke bijdrage vader":

1 je kunt dit recht gaan halen bij je vader
2 je kunt een verklaring laten opmaken waarin staat dat je biologische vader niet meer je rechtsgeldige vader is (je stiefvader zou je officieel kunnen adopteren en dan wordt naar zijn inkomen gekeken)

ik geef toe dat het wel meteen zware stappen zijn...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 20:01
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-10-2003 @ 12:00:
220 is de beurs voor uitwonenden, heeft niks met aanvullende beurs te maken.
De maximale beurs (basis + aanvullend) voor thuiswonenden is 220 of 225 (ik weet het precieze bedrag niet, maar ik kreeg vorig jaar 240 per maand als thuiswonende, het bedrag is dit jaar verlaagd), heeft er dus alles mee te maken.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 25-10-2003 @ 20:01:
De maximale beurs (basis + aanvullend) voor thuiswonenden is 220 of 225 (ik weet het precieze bedrag niet, maar ik kreeg vorig jaar 240 per maand als thuiswonende, het bedrag is dit jaar verlaagd), heeft er dus alles mee te maken.
Laten we het dan zo zeggen, ik krijg als uitwonende ook ongeveer 220 euro (en dat is dus de basisbeurs), waar ik dus alles van moet betalen, is in verhouding misschien nog wel minder dan die 70 euro. Maar goed, ik kies er zelf voor om niet thuis te wonen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:32
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
ik denk dat je een tussenweg moet zoeken, maar er zijn altijd studenten die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat pappie en mammie alles betalen en drie keer per week gaan zuipen en verder eigenlijk ook alleen maar feesten. Ikz ou me alleen niet bezwaard voelen wanneer je een paar uur per week werkt, een studie volgt en je vader om wat geld vraagt om een fijn studentenleven te leiden
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:21
Verwijderd
Citaat:
funkypunk schreef op 26-10-2003 @ 12:32:
ik denk dat je een tussenweg moet zoeken, maar er zijn altijd studenten die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat pappie en mammie alles betalen en drie keer per week gaan zuipen en verder eigenlijk ook alleen maar feesten. Ikz ou me alleen niet bezwaard voelen wanneer je een paar uur per week werkt, een studie volgt en je vader om wat geld vraagt om een fijn studentenleven te leiden
Je hebt dat geld niet alleen nodig voor een fijn studentenleven, maar ook voor een gewoon leven...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 15:39
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-10-2003 @ 09:37:
Je krijgt €475 van je ouders... ? En daar kun je net mee rondkomen?

Dan moet ik toch eens gaan zeuren bij m'n ouders.
440*12 = 5280

35 * 12 verzekering = 420
1445 collegegeld
700 boeken
----------------------------- -
2565 wat overblijft

kleding (50 / maand)
uitjes (flexibel)
eten - drinken (geen permanente kamer: eten op studentenvereniging, dat is 3 euro, dus 6 euro per dag)
uitgaan (flexibel)
telefoon (20 / maand)
studentenvereniging bijdrage ( 100 / jaar)
sportpas (60 euro / jaar)

2565 -

60
100
20*12
50*12
6*5*52 (in het weekend bij ouders eten)
-------------------------------------
5 euro

hiermee hou je dus 5 euro per jaar over waarvan je alle uitjes, alle incidentele uitgaven (fiets repareren bijvoorbeeld), en al het uitgaan mag betalen.

is niet echt riant hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Iwein schreef op 26-10-2003 @ 15:39:
440*12 = 5280

35 * 12 verzekering = 420
1445 collegegeld
700 boeken
----------------------------- -
2565 wat overblijft

kleding (50 / maand)
uitjes (flexibel)
eten - drinken (geen permanente kamer: eten op studentenvereniging, dat is 3 euro, dus 6 euro per dag)
uitgaan (flexibel)
telefoon (20 / maand)
studentenvereniging bijdrage ( 100 / jaar)
sportpas (60 euro / jaar)

2565 -

60
100
20*12
50*12
6*5*52 (in het weekend bij ouders eten)
-------------------------------------
5 euro

hiermee hou je dus 5 euro per jaar over waarvan je alle uitjes, alle incidentele uitgaven (fiets repareren bijvoorbeeld), en al het uitgaan mag betalen.

is niet echt riant hoor...
Ik heb dus echt niet zoveel geld... ik heb als ik het ruim bereken €360,- per maand, daarvan gaat dus €144,- naar het collegegeld en de rest, mja, huur en eten. Ik hou dus echt niets over en kan net fatsoenlijk leven. Ik wil wel gaan werken, maar ben nu elke week zeker 50 uur bezig, dus werken gaat eigenlijk niet eens.
Wees blij dat jou ouders ze zoveel geven, echt, 't is écht veel hoor. Ik ken mensen die niets krijgen, ik ben allang blij dat ze mij €140,- geven.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 09:53
Su
Su is offline
Een beetje laat misschien, maar toch.

Wat ik nergens heb gelezen maar wat wel degelijk een optie is, is om je biologische vader een verklaring van weigerachting (ik meen dat het zo heet) in te laten vullen. Daar geeft hij dus op papier aan dat hij niet bereid is jou te betalen. Zet je m gelijk voor het blok, en betaald ie misschien wel

Wil hij als nog niet betalen, dan wordt alleen gekeken naar het inkomen van je moeder en ik geloof dat ik kan opmaken dat zij niet zo een riant inkomen heeft en dat je dan wel recht hebt op basis + aanvullend.

Gekopieerd van de site van de IB:

Problemen met je ouders

De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Onder ouders worden in dit geval verstaan: je natuurlijke ouders of je adoptiefouders.

Heb je problemen met je ouders? Dan is het soms mogelijk hun inkomen buiten beschouwing te laten. Je kunt daarvoor een beroep doen op de hardheidsclausule weigerachtige ouders. Heb je al eerder gevraagd om toepassing van deze hardheidsclausule? Informeer dan eerst bij de IB-Groep naar je mogelijkheden.

Een aanvraag om toepassing van de hardheidsclausule doe je met het formulier Verzoek inkomen ouders opvragen/inkomen ouders buiten beschouwing laten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo)
ekki
500 14-03-2007 22:34
Werk, Geld & Recht Kan je uberhaupt overleven als student?
Yos
147 16-12-2005 13:28
Werk, Geld & Recht Ouderbijdrage
SimplyABoy19
12 06-12-2004 14:46
Werk, Geld & Recht studiefinanciering.
Ingetjuhh
4 09-10-2004 16:19
Werk, Geld & Recht vragen over ouderbijdrage
Daantje_0705
11 18-02-2004 15:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.