Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2006, 16:15
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb sinds kort (vanaf zondag ofzo) Linux Ubuntu op mn laptop gezet, ik wou dat ook wel eens uitproberen. Nou wist ik tot kort geleden niks van linux, maar het begint te komen. Nu hebbik alleen wel problemen om een driver voor mn geluidskaart en mn videokaart te installeren. Nou hebbik opzich beeld en geluid, maar van mn 5.1 doen alleen mn frontspeakers het, en aan mn beeld is ook wel te zien dat ie een goeie driver kan gebruiken. Dus ik van alles geprobeerd..

Ik had begrepen dat je je X server als default uit moest schakelen voor het geval er iets fout zou gaan en hij bij een reboot zou blijven hangen. Nou zit dat bij Ubuntu natuurlijk weer anders dan bij andere Linux distro's. Runlevels 2 tm 5 zijn als default hetzelfde na de installatie. Ik weet dat je je runlevel instelt in de inittab, maar verder niet hoe je de config per runlevel aanpast. Toen viel me op dat je een recoverymode hebt als je je systeem boot, dat had ik gedaan en hij startte alleen de console op zeg maar, dus dat met die runlevels heb ik verder maar laten zitten.

Daarna haddik geprobeerd mn videokaart driver te installeren, en hij gaf aan dat ik wat packages moest installeren, nou hebbik dat gedaan. Maar nu geeft ie een melding waar ik verder niet uitkom, kep de log van /var/log/nvidia-installer.log hier maar bij geplakt.

Ik heb trouwens een nVidia GeForce FX GO 5350 videokaart en een RealTek AC'97 ALC665 geluidskaart. Ik draai ook de meest recente versie van Ubuntu (zondag gedownload en geinstalleerd).

nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'
creation time: Thu Mar 16 16:40:26 2006

option status:
license pre-accepted : false
update : false
force update : false
expert : false
uninstall : false
driver info : false
no precompiled interface: false
no ncurses color : false
query latest driver ver : false
OpenGL header files : true
no questions : false
silent : false
no backup : false
kernel module only : false
sanity : false
add this kernel : false
no runlevel check : false
no network : false
no ABI note : false
no RPMs : false
force tls : (not specified)
force compat32 tls : (not specified)
X install prefix : /usr/X11R6
OpenGL install prefix : /usr
compat32 install prefix : (not specified)
installer install prefix: /usr
utility install prefix : /usr
kernel name : (not specified)
kernel include path : (not specified)
kernel source path : (not specified)
kernel output path : (not specified)
kernel install path : (not specified)
proc mount point : /proc
ui : (not specified)
tmpdir : /tmp
ftp mirror : ftp://download.nvidia.com
RPM file list : (not specified)

Using: nvidia-installer ncurses user interface
-> License accepted.
-> No precompiled kernel interface was found to match your kernel; would you like the installer to attempt to download a kernel interface for your kernel from the NVIDIA ftp site (ftp://download.nvidia.com)? (Answer: Yes)
-> No matching precompiled kernel interface was found on the NVIDIA ftp site; this means that the installer will need to compile a kernel interface for your kernel.
-> Performing CC test with CC="cc".
-> gcc-version-check failed:

Could not compile gcc-version-check.c. Please be sure you have your distribution's libc development package installed and that 'cc' is a valid C compiler name.

If you know what you are doing and want to ignore the gcc version check, select "No" to continue installation. Otherwise, select "Yes" to abort installation, set the CC environment variable to the name of the compiler used to compile your kernel, and restart installation. Abort now? (Answer: Yes)
ERROR: Installation has failed. Please see the file '/var/log/nvidia-installer.log' for details. You may find suggestions on fixing installation problems in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com.


heel verhaal, maar als iemand mij kan helpen..
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2006, 18:38
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
je moet je kernel recompilen met de support die nodig is, schijnbaar kan 't script zelf 'm compilen maar heeft hij de source niet (oftewel, ff source downloaden)
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 21:35
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
mijn gok, je hebt gcc niet geinstalleerd , en je hebt geen kernel include files
Ubuntu doet dat standaard.

Dus wat je moet doen:
* met synaptic op zoek gaan naar 'gcc', 'kernel-include', 'glibc-devel' en dergelijken, en die installeren.
* nog een keer het script draaien, en zien wat er gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:09
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 16-03-2006 @ 22:35 :
mijn gok, je hebt gcc niet geinstalleerd , en je hebt geen kernel include files
Ubuntu doet dat standaard.

Dus wat je moet doen:
* met synaptic op zoek gaan naar 'gcc', 'kernel-include', 'glibc-devel' en dergelijken, en die installeren.
* nog een keer het script draaien, en zien wat er gebeurt.
ik heb synaptic afgestruind naar packages die er mogelijk mee te maken kunnen hebben en die hebbik geinstalleerd enzo, maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:17
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 19-03-2006 @ 22:09 :
ik heb synaptic afgestruind naar packages die er mogelijk mee te maken kunnen hebben en die hebbik geinstalleerd enzo, maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen
Heb je al eens "cc" geprobeerd uit te voeren? En "gcc"?

Als gcc het wel doet, misschien kun je dan een link maken die je cc noemt (in bijv. /usr/bin) en die naar de locatie van gcc laten verwijzen. Met "ln" of zo.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:20
Verwijderd
O ja, en heb je de source van de kernel wel geïnstalleerd? Daar wordt door anderen in dit topic ook al van gesproken.

De kernel source zit wel bij Ubuntu inbegrepen denk ik? Bij Mandriva Linux was dat in ieder geval wel het geval.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:30
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
12Trix schreef op 19-03-2006 @ 22:20 :
O ja, en heb je de source van de kernel wel geïnstalleerd? Daar wordt door anderen in dit topic ook al van gesproken.

De kernel source zit wel bij Ubuntu inbegrepen denk ik? Bij Mandriva Linux was dat in ieder geval wel het geval.
Ik heb de source kernel niet geinstalleerd (iig ik niet) en ik zou ook niet weten hoe dat moet
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:58
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 20-03-2006 @ 17:30 :
Ik heb de source kernel niet geinstalleerd (iig ik niet) en ik zou ook niet weten hoe dat moet
Anders moet je eens zoeken in Google naar "kernel-source" (een Debian package). Kijk vantevoren even wat voor kernel versie je hebt:
uname -r
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:14
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
apt-get install kernel-dev doet t 'm waarschijnlijk wel, just my guess.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Where is GCC and other Development tools
What is the simplest way to install the development tools so that I can compile programs?

* sudo aptitude install build-essential

Development tools are included on the CD, and so do not need to be downloaded.
En als dat niet helpt kijk dan eens hier:
wiki.ubuntu.com/Sound
wiki.ubuntu.com/Video
How to install the Nvidia accelerated drivers without apt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.