Oud 22-03-2009, 17:20
apekont
apekont is offline
Hallo scholieren.com

Ik ben op het moment bezig met mijn laatste jaar vwo en wil daarna in Nijmegen gaan studeren en op kamers gaan. maar ik heb geen enkel idee hoe ik dat moet aanpakken en of het wel verstandig zou zijn om op kamers te gaan. ik hoor graag wat advies en ervaringen van anderen.

BEREKEN PRESTATIEBEURS VOOR HO
Maandbedragen jan t/m aug 2009
basisbedrag
prestatiebeurs € 260
aanvullende
prestatiebeurs € 231
--------
totaal prestatiebeurs € 491
gewone lening € 0
collegegeldkrediet € 0
--------
totaal € 491

Zorgtoeslag 2008
zorgtoeslag per maand: € 46,08

Eigen loon
ongeveer €400-500 per maand

totaal
€ 938,08 - 1038,08

Daarvan moet ik dus mijn kamer betalen, mijn eten/wonen etc, en mijn zorgverzekering? maar hoe zit dat met mijn studie, moet ik daar een lening voor afsluiten of hoe wordt die meestal betaald?

En hoe werkt dat met het inschrijven voor een kamer? ik had gelezen dat je op kamernet.nl jezelf kon inschrijven, maar dan? wat als ik mijn diploma niet haal? en waar moet ik rekening mee houden met het kiezen van een kamer?

zoals je al merkt heb ik geen idee hoe en waar te beginnen, maar wil wel erg graag op kamens, en ik wil ook niet erg lang wachten met inschrijven omdat ik anders misschien misloop op een kamer.

Alle adviezen worden gewaardeerd,

Groeten Coen van Schaijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2009, 17:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Op kamernet.nl bieden mensen kamers aan en kun je door te reageren uitgenodigd worden om te komen kijken. Maar dit is zeker niet de enige manier om aan een kamer te komen. Schrijf je op tijd in bij de SSHN (studentenhuisvesting Nijmegen) en/of ga alvast kijken naar briefjes die vaak op de uni hangen waarop kamers aangeboden worden.

Als je al het binnenkomende geld nodig hebt voor je levens/woonbehoeften, zul je dan nog extra moeten lenen bij de IB-groep, of meer gaan werken. Of misschien willen je ouders nog wel wat bijdragen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 18:35
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Een kamer zoeken kan je doen door wat HaWaHaai zegt, kamernet en inschrijven bij studentnehuisvesting. Als je eenmaal studeert kun je ook via andere studenten iets vinden en briefjes ophangen.

Het budget dat je in je post berekend hebt is echt ruim genoeg om al je kosten te dekken, als je huur ten minste niet belachelijk hoog is. Als je uitgaat van 350 huur is dit ongeveer wat je per maand uitgeeft:

huur incl 350
studie 130
verzekeringen 70
boodschappen 200
internet 20

totaal 770

Dit is natuurlijk een grove schatting, verzekering kan bijvoorbeeld duurder uitvallen, of je kunt besparen op boodschappen. Maar je hebt nog zo'n 200 euro speling, genoeg voor extra uitgaven (boeken, cadeautjes, telefoon, avondje uit etc.)
En mocht je het alsnog niet redden, dan kan je besparen, bij je ouders aankloppen of extra lenen.

En waar je rekening mee moet houden als je een kamer zoekt hangt helemaal af van wat je wilt. Veel of juist weinig huisgenoten, hoeveel ruimte heb je nodig, studentenhuisvesting of particulier, hoe ver van het centrum wil je zitten? Als je dat voor jezelf op een rijtje zet, kun je gerichter zoeken. Je kunt alvast op kamernet rondkijken wat voor kamers er worden aangeboden, dan krijg je een beter beeld van wat 'normaal' is en wat je voor welk bedrag kunt verwachten.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 23:06
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
-Als je spaargeld hebt kun je beter je collegegeld in 1 keer betalen dan in termijnen, en dan door het jaar heen het weer bij elkaar sparen, scheelt je vaak weer een euro of wat.
-Zorgverzekering moet je goed kijken of het bij je ouders goedkoper is dan dat je er zelf een afsluit (Zekur / TakeCareNow zijn speciale jongeren verzekeringen) met een lagere aanvullende verzekeringen.
-Als je op kamers gaat regel een inboedel/wa verzekering, kan vaak goedkoop via je bank.
-Zet je bank om naar een studentenrekening
-Er wordt van je ouders verwacht, mits ze dit kunnen, dat ze bijdragen in de kosten van je studie. Wanneer ze dit niet kunnen (kun je uitrekenen op de site van de ibgroep) kun je een aanvullende beurs aanvragen. Aangezien de aanvullende beurs +- 200 euro in de maand is ga ik er altijd vanuit dat je ouders dit bedrag ook ongeveer moeten bijleggen. Veel mensen regelen het zo dat hun ouders hun collegegeld betalen en de boeken en zorgverzekering, en de rest voor eigen kosten komen. Maar ook ouders die elke maand een bedrag storten en hun kinderen zelf alles laten regelen. Ik zou dus als je je eenmaal definitief hebt ingeschreven, met je ouders om tafel gaan zitten en duidelijk berekenen hoeveel je nodig hebt en hoe zij het voor ogen hebben.
-Je verdiend nu trouwens nog 400-500 euro in de maand, houdt er rekening mee dat studeren compleet nieuw kan zijn, dus dat je waarschijnlijk minder tijd hebt voor bijbaantjes en dan ook minder geld verdiend.
-Mocht je je studie niet halen is er de 1 februari regeling (staat ook meer over op de site van de ibgroep)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 23:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Heb je al uit laten rekenen of je recht hebt op een aanvullende beurs? Want voor je die in je begroting zet, is dat natuurlijk wel van belang.

@Flijn: in jouw berekening kan ik 70 euro verzekeringen niet echt thuis brengen. Alleen je ziektenkostenverzekering is al bijna 100 euro. De studiekosten kloppen alleen wat betreft het collegegeld, maar ik zou elke maand toch ook geld apart zetten voor boeken. Verder ben ik het wél met je eens dat het budget van de TS echt ruim genoeg moet kunnen zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 23:26
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Balance: ik ben uitgegaan van mijn eigen uitgaven; na aftrek van zorgtoeslag betaal ik rond de 40 euro aan zorgverzekering, en dan nog een paar euro inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Boeken had ik bij 'etcetera' gezet, omdat ik daar echt geen goed gemiddelde voor kon bedenken, dat verschilt zó erg per studie/semester.
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 00:48
Verwijderd
Zorgtoeslag is 58 euro. Niet dat dat wat uitmaakt:

@ Atelier Madame: Collegeld kun je het beste in termijnen betalen en als je al geld hebt dit op een spaarrekeningzetten van 4-5%. Scheelt maximaal 50 euro per jaar. Mijn collegegeld voor volgend jaar heb ik vorig jaar op een jaardeposito gezet, welke rond augustus vrijkomt. Heb ik toch effe mooi de hoge rente meegepakt (rente op spaarrekeningen is alweer gedaald) als de bank niet omvalt.

Tja, slechts druppels op een gloeiende plaat die ik maar toe te voegen heb.

Laatst gewijzigd op 23-03-2009 om 00:55.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 08:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Balance: ik ben uitgegaan van mijn eigen uitgaven; na aftrek van zorgtoeslag betaal ik rond de 40 euro aan zorgverzekering, en dan nog een paar euro inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Boeken had ik bij 'etcetera' gezet, omdat ik daar echt geen goed gemiddelde voor kon bedenken, dat verschilt zó erg per studie/semester.
Oh maar zorgtoeslag had hij bij zijn inkomen gerekend, dus je kan het niet én bij je inkomen rekenen, én je uitgaven al lager berekenen ivm de toeslag
Maar verder snap ik hem

Maar de 200 euro voor etc vind ik optimistisch.
Ik denk dat boeken al gauw 600-800 per jaar kosten, oftewel 50-66 euro per maand.
Kleding ongeveer 75 euro per maand (incl schoenen en jassen)?
Telefoon 20 per maand?
En dan is wat je over houdt helemaal niet zo veel voor cadeautjes en uit gaan
Maar het kan wel natuurlijk, want dingen als kleding, telefoon, cadeautjes en stappen kun je zo duur maken als je zelf wil.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 11:34
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Oh ja dat had ik niet gezien.

Ik vind 200 juist best veel. Ik krijg alleen de basisbeurs, verdien iets minder dan ts, en mijn huur ligt rond de 300 euro, en ik kom ook rond zonder te lenen (al is het soms een beetje krap).
__________________
Dear enemy, may your head fall off at an akward moment.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 17:06
Flora & Fauna ik ga op kamers en wil (een) huisdier(en)
calling_star
34 07-07-2005 07:58
Liefde & Relatie op kamers
655321
38 25-01-2004 17:50
Liefde & Relatie Op kamers, of toch niet...?!
20marianne12
26 12-05-2003 19:33
Algemene schoolzaken op kamers in Alkmaar? - HBO psych9ologie
miep
1 17-11-2002 19:33
Lifestyle Op kamers!
HipHopSter
55 05-07-2002 14:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.