Oud 07-03-2005, 15:21
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2005 @ 15:17 :
Inderdaad, precies wat ik zeg. Maar de naam 'Disney Classic' staat er wél op. Maar ik vind die film het label 'Classic' onwaardig. Zeker na The Second Golden Age of Animation, met 'The little mermaid', 'Beauty and the Beast', 'Aladdin', 'Pocahontas' en 'The hunchback of Notre Dame'.

En niet te vergeten The Lion King
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Advertentie
Oud 07-03-2005, 15:28
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-03-2005 @ 15:21 :
En niet te vergeten The Lion King
Ja, oké, dat was de meest succesvolle. Iedereen is er lyrisch over, maar ik vind het echt de minste van allemaal. Alleen Scar kan de film nog een beetje overeind houden.
Oud 07-03-2005, 15:31
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 07-03-2005 @ 14:40 :
The Butterfly Effect.

Mja enigzins dubbel. Kutcher acteert slecht maar de film heeft een mooie invulling.
Waarom vond je dat hij slecht acteerde? Ik vond dat nog wel meevallen namelijk.
Oud 07-03-2005, 15:48
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2005 @ 15:28 :
Ja, oké, dat was de meest succesvolle. Iedereen is er lyrisch over, maar ik vind het echt de minste van allemaal. Alleen Scar kan de film nog een beetje overeind houden.
Oh ik vond het juist de beste van alle Disney klassiekers. Sterker nog, het is m.i zelfs de beste animatiefilm ooit gemaakt. Bold statement, ik weet het, maar ik beschouw mezelf een beetje als kenner op dit gebied en ik heb echt nog nooit een animatiefilm gezien die mij meer roerde dan The Lion King.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 07-03-2005, 17:06
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-03-2005 @ 15:48 :
Oh ik vond het juist de beste van alle Disney klassiekers. Sterker nog, het is m.i zelfs de beste animatiefilm ooit gemaakt. Bold statement, ik weet het, maar ik beschouw mezelf een beetje als kenner op dit gebied en ik heb echt nog nooit een animatiefilm gezien die mij meer roerde dan The Lion King.
Word.
Oud 07-03-2005, 17:48
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 07-03-2005 @ 15:31 :
Waarom vond je dat hij slecht acteerde? Ik vond dat nog wel meevallen namelijk.
Ik vond hem ongeloofwaardig overkomen. Het algehele acteerwerk was trouwens niet je-van-het, m.i.
Oud 07-03-2005, 20:39
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 07-03-2005 @ 15:48 :
Oh ik vond het juist de beste van alle Disney klassiekers. Sterker nog, het is m.i zelfs de beste animatiefilm ooit gemaakt. Bold statement, ik weet het, maar ik beschouw mezelf een beetje als kenner op dit gebied en ik heb echt nog nooit een animatiefilm gezien die mij meer roerde dan The Lion King.
Ik beschouw me ook als een kenner op het gebied van Disney, op welk terrein dan ook, dus ook de Classics. Aangenaam.

Ik vind het al heel jammer dat het hele verhaal van 'The Lion King' een rip-off is van de Japanse 'Kimba the white lion'. Nou zul je zeggen: Disney bewerkt toch heel vaak bekende verhalen en sprookjes/legenden tot films? Inderdaad, maar 'Kimba the white lion' was geen boek of vertelling, maar een echte tekenfilm(serie). Overigens heeft de studio die 'Kimba' produceerde afgezien van een rechtszaak tegen Disney, omdat de bedenker van Kimba een groot fan was van Walt Disney. Dit is na te lezen in Rein van Willigen's boek 'Mou$e Entertainment' (een aanrader trouwens!).

Daarbij vind ik de animatie van 'The Lion King' zeker wel mooi, maar het mist voor mij de charme van 'The little mermaid', 'Beauty and the Beast' en 'Aladdin'. Ik vind 'The Lion King' echt te gelikt. Ik mis de pracht van de onderwaterwereld van Ariël of de voelbare hitte uit Aladdin's woestijn.

Dan de personages. Simba en Nala vind ik zielloze wezentjes. Maar van Aladdin kan ik me voorstellen dat hij strijd wil leveren om hogerop te komen. Hij heeft niks, bezit niks, heeft alleen z'n dromen. En toch kun je zien dat er veel in hem schuilt. Dat mis ik in de hoofdfiguren uit 'The LIon King'. En wat betreft de bijfiguren: Timon & Pumbaa zijn op een lompe manier grappig, terwijl de figuurtjes uit 'The little mermaid' en 'Beauty and the Beast' het tegenovergestelde zijn. En natuurlijk kunnen de meerkat en het zwijn niet op tegen de geniale imitaties die Robin Williams de Geest meegeeft. Scar tenslotte is een rip-off van Jafar. Alle karaktereigenschappen en ook uiterlijkheden dankt hij aan het feit dat de animator van Scar dezelfde was als die van Jafar.

Om over de muziek nog maar niet te spreken. Elton John was best aardig, hoor, maar haalt het wat mij betreft niet bij het geniale duo Howard Ashan en Alan Menken ('The little mermaid', 'Beauty and the Beast' en 'Aladdin') of Alan Menken met verschillende componisten voor 'Hercules' en 'Pocahontas'. De muziek van Menken is swingend en nodigt uit tot meezingen en het afspelen van zijn nummers tot je oren bloeden. Elton verveelt me na 2 keer.
Oud 07-03-2005, 21:17
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik vind de disneyfilms met dieren leuker, voor mensen vind ik ze te oppervlakkig(op belle en het beest na, daar heb ik een zwak voor). En de geest uit alladin vond ik niet grappig. Maar het is jaren geleden dat ik die films gezien heb. Als ik binnenkort een keer een vrij weekend heb zal ik ze eens van de zolder halen, lijkt me wel leuk om ze allemaal weer een keer te zien. Je brengt me op een idee.

Maar dit is niet mijn discussie .

Mijn laatste films:

Atlantis: lang geleden dat ik een disneytekenfilm zag, en jammer dat hij nederlands was, maar ik vond hem wel vermakelijk. Niet meer dan dat.

In the mood for love: voor de 5e keer nu binnen een jaar(toen ontdekte ik die film pas), en het blijft een ontiegelijk prachtige film. De mooiste film over liefde die ik ken. Volgende maand draaien ze hem in het filmhuis in amersfoort, ik verheug me er nu al op om deze film een keer in de bios te zien .

Mononoke hime: een van mijn favoriete tekenfilms, prachtige muziek, prachtige film.
__________________
Dat heb je soms...
Oud 07-03-2005, 21:28
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
lovetear schreef op 07-03-2005 @ 21:17 :
Ik vind de disneyfilms met dieren leuker, voor mensen vind ik ze te oppervlakkig(op belle en het beest na, daar heb ik een zwak voor). En de geest uit alladin vond ik niet grappig. Maar het is jaren geleden dat ik die films gezien heb. Als ik binnenkort een keer een vrij weekend heb zal ik ze eens van de zolder halen, lijkt me wel leuk om ze allemaal weer een keer te zien. Je brengt me op een idee.

Maar dit is niet mijn discussie .
Discussieër gerust mee.

Probeer dan eens 'Aladdin' in de Engelse versie. Die is sowieso veel grappiger dan de Nederlandse. Geen wonder, want de imitaties van Geest komen natuurlijk in het Nederlands helemaal niet uit de verf. Robert DeNiro, Rodney Dangerfield, Jack Nickolson, Groucho Marx: hij doet ze allemaal.
Oud 07-03-2005, 21:33
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
the notebook - bleef wel boeien, goed uitgewerkt maar verder niet bijzonder ofzo. wel een vrouwenfilm
Oud 07-03-2005, 22:21
Verwijderd
op tv--> lair, lair: lueke flim want Jim Carrey speelt erin
in de bios--> oceans 12: het verhaal is niet zo heel erg fantastisch maar de spelers maken het weer goed
Oud 07-03-2005, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2005 @ 21:28 :
Discussieër gerust mee.

Probeer dan eens 'Aladdin' in de Engelse versie. Die is sowieso veel grappiger dan de Nederlandse. Geen wonder, want de imitaties van Geest komen natuurlijk in het Nederlands helemaal niet uit de verf. Robert DeNiro, Rodney Dangerfield, Jack Nickolson, Groucho Marx: hij doet ze allemaal.
Robin Williams ruleert
Oud 07-03-2005, 22:30
BCR
Avatar van BCR
BCR is offline
The Last Sumarai.

Goede film. Mooie sfeer. Die samoerai-cultuur is echt bijzonder. En het einde
__________________
I'll find you.
Oud 07-03-2005, 22:41
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-03-2005 @ 20:39 :
Ik beschouw me ook als een kenner op het gebied van Disney, op welk terrein dan ook, dus ook de Classics. Aangenaam.

Ik vind het al heel jammer dat het hele verhaal van 'The Lion King' een rip-off is van de Japanse 'Kimba the white lion'. Nou zul je zeggen: Disney bewerkt toch heel vaak bekende verhalen en sprookjes/legenden tot films? Inderdaad, maar 'Kimba the white lion' was geen boek of vertelling, maar een echte tekenfilm(serie). Overigens heeft de studio die 'Kimba' produceerde afgezien van een rechtszaak tegen Disney, omdat de bedenker van Kimba een groot fan was van Walt Disney. Dit is na te lezen in Rein van Willigen's boek 'Mou$e Entertainment' (een aanrader trouwens!).
Ja, ik wist dat Kimba The White Lion aan de basis stond van The Lion King. Niet dat ik er ooit een aflevering van heb gezien, maar ik betwijfel of de serie dezelfde finesse heeft. En ach, beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik ben in ieder geval niet van plan om de kijkervaring van The Lion King door deze wetenschap te laten verpesten. Dat zou gewoon enorm zonde zijn. Maar het is natuurlijk goed om dingen even in perspectief te plaatsen en de eer te schuiven naar degene die hem toekomt.

Wat dat boek betreft....Ik ben een fan van Disney, maar zo hardcore nou ook weer niet Maar het lijkt me wel interessant om te lezen ofzo. Staat het niet ergens on-line?

Citaat:
Daarbij vind ik de animatie van 'The Lion King' zeker wel mooi, maar het mist voor mij de charme van 'The little mermaid', 'Beauty and the Beast' en 'Aladdin'. Ik vind 'The Lion King' echt te gelikt. Ik mis de pracht van de onderwaterwereld van Ariël of de voelbare hitte uit Aladdin's woestijn.
De animaties van The Lion King waren voor mij echt van een zeldzame schoonheid. Niet eens zozeer door het vlekkeloze gevoel voor detail maar vooral door het schilderachtige kleurgebruik. The Little Mermaid was schitterend om naar te kijken en Ursula is zonder meer een fantasievolle creatie(alhoewel dit ook komt door de voice acting), maar om de een of andere reden zat de sfeer er minder goed in. Minder divers, minder gepolariseerd. Vooral dat laatste is iets wat bij mij altijd op veel bewondering kan rekenen als het goed wordt aangepakt. Maar dat miste ik dus nogal. Met als resultaat dat de film net even wat minder persoonlijkheid had, minder herkenbaar was en zodoende dus ook minder memorabel. Een ding geef ik de film na: Sebastiaan is magnifique. Maar dat kwam net als bij Ursula dan weer door de smetteloze voice acting.

Citaat:
Dan dee personages. Simba en Nala vind ik zielloze wezentjes. Maar van Aladdin kan ik me voorstellen dat hij strijd wil leveren om hogerop te komen. Hij heeft niks, bezit niks, heeft alleen z'n dromen. En toch kun je zien dat er veel in hem schuilt. Dat mis ik in de hoofdfiguren uit 'The LIon King'. En wat betreft de bijfiguren: Timon & Pumbaa zijn op een lompe manier grappig, terwijl de figuurtjes uit 'The little mermaid' en 'Beauty and the Beast' het tegenovergestelde zijn. En natuurlijk kunnen de meerkat en het zwijn niet op tegen de geniale imitaties die Robin Williams de Geest meegeeft. Scar tenslotte is een rip-off van Jafar. Alle karaktereigenschappen en ook uiterlijkheden dankt hij aan het feit dat de animator van Scar dezelfde was als die van Jafar.
Simba en Nala zielloos? Hoe bedoel je dat? Nala, Mufasa en met name Simba weten de essentie van het originele Hamletverhaal uitstekend te vertolken(ook al komen niet alle personages letterlijk uit Hamlet) en geven het geheel precies de juiste melodramatische touch. Dat betekende dat ik meteen vanaf het begin werd meegesleept door de personages. Inclusief Rafiki, Scar, Timon & Pumbaa etc. De karakterboog van Simba is zo mogelijk een van de sterkst uitgewerkte van alle Disneyfilms. Hij gaat niet van zwart naar wit, maar van wit, naar grijs, naar zwart, naar wit en mogelijk nog heel wat tussenstations passerend. Aladdin is ook een goed voorbeeld van ontwikkeling(ik vind Aladdin als film denk ik beter dan dat jij The Lion King), aangezien je hem zou kunnen zien als een soort verkapte American Dream, maar hij bereikt niet de emotionele dieptes die Simba(in relatie tot zijn omgeving, morele plicht, dilemma's, zijn tegenstanders en medestanders wel bereikt.

Voor wat betreft Timon & Pumbaa kan ik zeggen dat Nathan Lane(Timon) en Ernie Saballa(Pumbaa dus) Sebastian, Baloo, en zelfs Robin Williams(die het echt grandioos deed als geest) in de schaduw zetten. Ze vormen samen een nagenoeg perfect samengestelde interpretatie van het klassieke buddythema en doen dat zo geweldig dat de film er beter op wordt. Ze zijn inderdaad niet het toonbeeld van subtiliteit maar ze vullen elkaar nog beter aan dan Baloo en Bagheera(okay, niet echt letterlijk vergelijkbaar kwa persoonlijkheden, maar enigszins wel samen als devices in het verhaal). En dat wil wat zeggen. Ze vertolkten niet alleen het leventje van de onbezorgde lol, maar ook die van partnerschap en loyaliteit, dat uiteindelij allemaal terug te leidde naar Simba. Dat is op zich al veel eerder gedaan, natuurlijk, maar nergens zo natuurlijke en voorstuwend als hier. Mede hierom is The Lion King met afstand mijn grote favoriet.

En de dood van Mufasa(die trouwens briljant vertolkt werd door James Earl Jones) sloeg in als een bom. Meer nog dan de moeder van Bambi Als dat je koud liet dan ben je geen mens. En "je" is algemeen bedoeld.


Citaat:
Om over de muziek nog maar niet te spreken. Elton John was best aardig, hoor, maar haalt het wat mij betreft niet bij het geniale duo Howard Ashan en Alan Menken ('The little mermaid', 'Beauty and the Beast' en 'Aladdin') of Alan Menken met verschillende componisten voor 'Hercules' en 'Pocahontas'. De muziek van Menken is swingend en nodigt uit tot meezingen en het afspelen van zijn nummers tot je oren bloeden. Elton verveelt me na 2 keer.
Oh no!

Dit meen je niet! Er is geen moderne Disneyfilm te vinden die(imo) zijn sfeer zo weet te versterken met zijn muzikale score. Ik heb het nu niet direct over de liedjes(die ik persoonlijk geweldig vind, daar ik ook vandaag de dag sentimenteel wordt als ik Can you feel the love tonight in de filmuitvoering in mijn MP3 speler stop . Dat heb ik dus bij geen enkele andere Disneyfilm) , maar over de muziek die klinkt als de camer over de Serengethi schuift. Of de troostteloze klanken wanneer Simba terugkeert naar Pride Rock. Of de gloomy beats rondom de plannetjes van Scar. Toegegeven, sfeerversterkende muziek kom je in alle goede Disneyfilms tegen, maar nergens zag ik het zo tactvol en vernuftig geďmplementeerd als in "King". Zelfs niet in Peter Pan, toch een van mijn favoriete Disney Classics.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik me niets kan voorstellen bij jouw keuzes. Ik vind dat Disney muziek/sound en sound editing over het algemeen zeer sterk aanpakt(ik heb zelden een echt slechte of misplaatste soundtrack van hen gehoord), dus ik snap het wel. Al ben ik het niet helemaal eens met Pocahontas en Hercules. Niet alleen zijn deze twee films aanmerkelijk minder van kwaliteit(relatief zwakke scripts, weinig memorabele scénes en wat blokkige, bijna DTV-achtige drawings. De animaties daarentegen zijn natuurlijk uistekend), maar de soundtacks zijn HEEL wat minder sterk dan die van bijvoorbeeld Aladdin, Peter Pan, Jungle Book en imo natuurlijk The Lion King.

De naam menken zegt mij niets(ik ben meer een mannetje van het visueel-artistieke proces), maar als hij (mede)verantwoordelijk is voor de scores van, Beauty(een van mijn minst favoriete avondvullende classics) Poca en Hercules, then colour me unimpressed. Swingend? Schurftirritant vond ik het, met name dat stomme, blij-maar-niet-op-een-plezante-manier-gezongen "Be my guest" . Maar misschien moet ik de film nog een kans geven want het is bijna tien jaar geleden dat ik hem gezien heb.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 07-03-2005, 23:04
Verwijderd
Closer

Verrassend goede film.
Flinterdun verhaaltje (maar wel een goed verrassingseffectje) maar erg goed gespeeld (zélfs door Julia Roberts, ben normaal niet zo'n fan van d'r) en interessante dialogen.
Oud 08-03-2005, 12:26
Verwijderd
Team America.

Geweldig

En Aladdin is het tofst in het Nederlands
Oud 08-03-2005, 12:31
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dinalfos, ik heb genoten van je post, werkelijk waar. Ik was het vrijwel nergens met je eens, maar toch heb ik genoten.

Citaat:
Dinalfos schreef op 07-03-2005 @ 22:41 :
Wat dat boek betreft....Ik ben een fan van Disney, maar zo hardcore nou ook weer niet Maar het lijkt me wel interessant om te lezen ofzo. Staat het niet ergens on-line?
Voor zover ik weet staat het nergens online. Het boek kwam in 2000 uit bij uitgeverij Sun, en is tegenwoordig nog voor een zacht prijsje te vinden bij winkels als 'De Slegte' (waar mijn exemplaar bijv. vandaan komt).

Citaat:
De animaties van The Lion King waren voor mij echt van een zeldzame schoonheid...
Een kwestie van smaak, denk ik, waar we nooit uit zullen komen. 'The Lion KIng' kent absoluut verbluffende animaties en is zeker mooi om naar te kijken! Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik de animatie slecht vind, zeker vergeleken bij 'Pocahontas' of 'Hercules'. DE openingsscene is prachtig, als 'Circle of life' speelt. Maar toch vind ik 'Aladdin' bijv. qua animatie en kleurgebruik zoveel genialer dan 'The Lion King'. Maar om dat door te krijgen moet je wellicht de gesproken toelichting van co-producers John Musker en Ron Clements op de DVD hebben gezien. Terwijl de film loopt, leveren ze constant commentaar. Het verbaast hoe doordacht iedere kleur in iedere scene is gekozen en hoe passend alles op elkaar is afgestemd. Het geeft het allemaal wat meer diepte.

Citaat:
Simba en Nala zielloos? Hoe bedoel je dat?...
Misschien was 'zielloos' niet het goede woord. Ik bedoel meer dat ik nooit echt heb mee kunnen leven met de figuurtjes. Natuurlijk hartstikke zielig voor Simba dat z'n vader doodgaat en dat Scar hem daar de schuld van geeft, maar het gaf mij niet het gevoel dat ik met Simba moest meeleven. Terwijl ik wel de strijd van Ariël snap, die verliefd wordt op een onbereikbaar iemand, en naar een wereld wil waar ze helemaal niet thuishoort, dwars tegen alle codes en wetten van haar vader in. Of de innerlijke strijd die het Beest met zichzelf voert: aan de ene kant geen emotie willen tonen, uit angst dat alles mis zal gaan, aan de andere kant toch met Belle willen dansen. Kortom, Simba deed niks voor mij. Om van Nala nog maar te zwijgen...

Citaat:
Voor wat betreft Timon & Pumbaa kan ik zeggen dat Nathan Lane(Timon) en Ernie Saballa(Pumbaa dus) Sebastian, Baloo, en zelfs Robin Williams(die het echt grandioos deed als geest) in de schaduw zetten.
Dat vind ik niet. Ik vind dat werkelijk niets of niemand kan tippen aan de humor van de Geest, omdat de humor zich daar op alle mogelijke niveaus afspeelt. Als volwassene haal je alle imitaties en parodieën eruit en vind je dat hartstikke grappig, als kind vind je het gewoon hartstikke leuk dat de Geest zich in alles kan veranderen. Dat, als Pumbaa een scheet laat, de hele savanne leegloopt, is voor een kind nog wel grappig, maar ik vind het niet meer echt lollig. Sowieso zit heel de film 'Aladdin' vol parodieën en knipogen, ook als de Geest nog niet in beeld is geweest, wat het een dubbele bodem geeft die 'The Lion King' mist.

Citaat:
h no!

Dit meen je niet!

Al ben ik het niet helemaal eens met Pocahontas en Hercules. Niet alleen zijn deze twee films aanmerkelijk minder van kwaliteit(relatief zwakke scripts, weinig memorabele scénes en wat blokkige, bijna DTV-achtige drawings. De animaties daarentegen zijn natuurlijk uistekend), maar de soundtacks zijn HEEL wat minder sterk dan die van bijvoorbeeld Aladdin, Peter Pan, Jungle Book en imo natuurlijk The Lion King.

De naam menken zegt mij niets(ik ben meer een mannetje van het visueel-artistieke proces), maar als hij (mede)verantwoordelijk is voor de scores van, Beauty(een van mijn minst favoriete avondvullende classics) Poca en Hercules, then colour me unimpressed. Swingend? Schurftirritant vond ik het, met name dat stomme, blij-maar-niet-op-een-plezante-manier-gezongen "Be my guest" . Maar misschien moet ik de film nog een kans geven want het is bijna tien jaar geleden dat ik hem gezien heb.
Zeer zeker dat ik dit meen! 'Pocahontas' en 'Hercules' zijn qua animatie zeker veel midner dan 'The Lion King' en ook de verhaaltjes zijn wat mager, maar de muziek... geweldig! Alan Menken is één van de grootste componisten van deze tijd! Alle muziek in 'De kleine zeemeermin', smane met Howard Ashman. Ik bedoel, wie hield er niet van 'Part of your world' ('Dat is mijn wens')? Als je dat nummer in het Engels hoort, smelt je gewoon. Of 'Under the sea' ('Diep in de zee'), waarvoor het duo een Oscar won? Of wat dacht je van het perfecte 'Kiss the girl', waarin Ashman en Menken werkelijk álle instrumenten uit de kast trekken om een fijne mix van geluiden te brengen? Dan 'Beauty and the Beast'... Meesterlijk dat Ashman, terwijl hij zeer ziek was (hij was besmet met HIV), nummers maakte als 'Beauty and the Beast', het nummer dat Angela Lansbury zingt als de twee samen in de ballroom dansen. Mooi, teder en ingetogen. En dan 'be our guest', ja, gewoon lollig. Creatieve tekst. Maar ook 'Aladdin' stikt van de goede liedjes. 'Arabian nights', maar vooral 'Friend like me' en 'Prince Ali'. Allbei gezongen door Robin Williams, wat hij heel goed doet voor iemand die nog nooit gezongen had. En dan de tekst van 'Prince Ali', da's echt zo'n lekker absurd "optel-nummer/lijstjes-nummer" zoals het wel eens is genoemd. Je moet er echt ondertiteling bij hebben om alle opsommingen en grapjes eruit te halen. Ashman heeft het geschreven op z'n sterfbed en dat maakt het nog specialer. 'A whole new world' won niet voor niets een Oscar en is wat betreft het beste liefdesliedje ooit uit een Disney Classic. En wat betreft je mening over de muziek in 'Pocahonats' en 'Hercules' ben ik verbaasd. 'Colors of the wind'... kom op! En in 'Hercules': 'Zero to hero' of 'Go the distance'..

Nee, Menken is mijn held hoor.

*Gelukkig had ik alles gekopiërt en geplakt in Word, want hij ahd me ondertussen alweer uitgelogd*
Oud 08-03-2005, 16:39
nińa
Avatar van nińa
nińa is offline
Le Fabuleux destin d'Amelie, als ik het zo helemaal goed heb.
En wat blijft ie toch fijn
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Oud 08-03-2005, 16:56
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
schultze gets the blues: hij leek me echt ontiegelijk saai, maar door al die prijzen ben ik hem toch maar gaan kijken. Ik vond hem wel ontroerend, maar desondanks toch wel een suffe film.
__________________
Dat heb je soms...
Oud 08-03-2005, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Milk schreef op 08-03-2005 @ 12:26 :
En Aladdin is het tofst in het Nederlands
Vind ik ook! Pierre Bokma!
Oud 08-03-2005, 18:53
nursexx
Avatar van nursexx
nursexx is offline
Ik heb Gossip gezien.
Erg goede film met nog een beter verhaal.
Zeker de moeite waard om te kijken.
Oud 08-03-2005, 18:58
Verwijderd
The Aviator

Wat een waardeloze film, halverwege uitgezet.
Oud 08-03-2005, 19:31
Friezo
Avatar van Friezo
Friezo is offline
Man on Fire.

erg goeie film! ga ik zeker weten nog een keer kijken.
__________________
If you want to be second, Follow me!!!
Oud 08-03-2005, 19:35
Freshh~
Avatar van Freshh~
Freshh~ is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 08-03-2005 @ 18:49 :
Vind ik ook! Pierre Bokma!
omg dat heb ik echt nooit geweten
toch maar weer eens in het nederlands kijken
Oud 08-03-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Freshh~ schreef op 08-03-2005 @ 19:35 :
omg dat heb ik echt nooit geweten
toch maar weer eens in het nederlands kijken
Ik kwam er ook pas achter toen ik de acteur al kende, ik keek na vele jaren weer eens naar Aladdin, en hoorde ineens "Hee, die geest, da's volgens mij Pierre Bokma" en het klopte


edit: Hij deed ook nog een andere stem in een andere film.. Hades in Hercules ofzo, geloof ik
Oud 09-03-2005, 02:39
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-03-2005 @ 12:31 :
Dinalfos, ik heb genoten van je post, werkelijk waar. Ik was het vrijwel nergens met je eens, maar toch heb ik genoten.
Daar had ik al op gerekend


Citaat:
Voor zover ik weet staat het nergens online. Het boek kwam in 2000 uit bij uitgeverij Sun, en is tegenwoordig nog voor een zacht prijsje te vinden bij winkels als 'De Slegte' (waar mijn exemplaar bijv. vandaan komt).
Ah, misschien dat ik bij mijn eerste volgende bezoekje aan De Slegte in Utrecht eens zal kijken.


Citaat:
Een kwestie van smaak, denk ik, waar we nooit uit zullen komen. 'The Lion KIng' kent absoluut verbluffende animaties en is zeker mooi om naar te kijken! Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik de animatie slecht vind, zeker vergeleken bij 'Pocahontas' of 'Hercules'. DE openingsscene is prachtig, als 'Circle of life' speelt. Maar toch vind ik 'Aladdin' bijv. qua animatie en kleurgebruik zoveel genialer dan 'The Lion King'. Maar om dat door te krijgen moet je wellicht de gesproken toelichting van co-producers John Musker en Ron Clements op de DVD hebben gezien. Terwijl de film loopt, leveren ze constant commentaar. Het verbaast hoe doordacht iedere kleur in iedere scene is gekozen en hoe passend alles op elkaar is afgestemd. Het geeft het allemaal wat meer diepte.
Ha! Ik weet wel zeker dat we hier nooit uit zullen komen. Ik heb van Aladdin helaas de DVD niet, maar ik geloof je op je woord hoor. Wat voor mij echter telt, is de feitelijke presentatie. En die presentatie overschaduwt Aladdin behoorlijk. Trouwens, ik heb de director's commentary van The Lion King(nog) niet beluisterd, maar ik ga er vanuit dat dat soort technisch-artistieke nuances er ook wel in te vinden zijn. Het is zelfs zeer aannemelijk te noemen, aangezien veel productiemedewerkers op het gebied van animatie ook aan Aladdin of andere Disneyfilms hebben gewerkt. Maar goed, zelfs als het niet zo is, dan verandert dit voor mij niets aan de film zelf. Het sterkste punt van The Lion King is namelijk niet de animatie maar de storytelling.

Citaat:
Misschien was 'zielloos' niet het goede woord. Ik bedoel meer dat ik nooit echt heb mee kunnen leven met de figuurtjes. Natuurlijk hartstikke zielig voor Simba dat z'n vader doodgaat en dat Scar hem daar de schuld van geeft, maar het gaf mij niet het gevoel dat ik met Simba moest meeleven. Terwijl ik wel de strijd van Ariël snap, die verliefd wordt op een onbereikbaar iemand, en naar een wereld wil waar ze helemaal niet thuishoort, dwars tegen alle codes en wetten van haar vader in. Of de innerlijke strijd die het Beest met zichzelf voert: aan de ene kant geen emotie willen tonen, uit angst dat alles mis zal gaan, aan de andere kant toch met Belle willen dansen. Kortom, Simba deed niks voor mij. Om van Nala nog maar te zwijgen...
Blasfemie!

Maar goed, ik snap het allemaal wel. Je zegt dat Ariel invoelbaar is omdat ze een een onbereikbaar ideaal nastreeft. Dat klopt allemaal. Maar hoe zit het dan met de wat oudere Simba? Hij komt ook voor onmogelijke dilemma's en pijnlijke momenten te staan. Zijn knagende schuldgevoelens, gevoelens van schijnveiligheid, lafhartigheid, onzekerheid, hoogmoedigheid en de uiteindelijke onvermijdelijke redemptie? Ik vond dit zeer knap uitgewerkt. De schrijvers sleepte me mee langs al deze fases uit zijn leven alsof het geen enkele moeite kost. Ik vond dat de makers hier toch wel een nieuwe vorm van diepgang wisten aan te boren. Het is dus niet alleen het onderbuikdrama dat het altijd goed doet als tranentrekker, ook al kan ik me voorstellen dat sommige mensen het wel zo zien. Je moet gewoon even wat verder kijken dan het niveau waarop jonge kinderen naar een verhaal als The Lion King kijken. Die zien alleen het onvermijdelijke bombast die tragische gebeurtenissen met zich meebrengen.

Wat Nala betreft.....Ach, ik vond haar wel een passende rol in het verhaal hebben hoor. Ze diende als duidelijk, maar nergens geforceerd plotdevies voor de karakterboog die Simba moest maken(er zijn uberhaupt maar verdomd weinig overbodige fratsen, doorzichtige truukjes of regelrechte Deus Ex Machina's te ontdekken in deze film, wat het schrijfwerk ook zo geniaal maakt), dus ik kon het wel waarderen. Maar ik geef toe dat ze niet het meest memorabele personage was uit de film. Toch vond ik haar scéne samen met Simba als twee volwassen leeuwen in love werkelijk prachtig en een van de emotionele hoogtepunten uit de film. En door de droogkomische bijdrages van Timon & Pumbaa werd de scene nog een beetje gerelativeerd ook

Belle & het Beest kon mij door bepaalde associaties gewoon niet bekoren. Het is een oud verhaal dat ik al in verschillende gedaantes voorbij zag komen. Tekenfilms, features, shorts, toneelstukken, stripboeken etc. etc. Daarom was ik ook niet onder de indruk van de Disneyfilm. Granted, Hamlet, Aladdin en het meesterlijke Peter Pan van J. M Barry zijn ook oude verhalen(net als de meeste Disneyfilms), maar in die gevallen waren het de Disneyfilms zelf die mij introduceerde in dat wereldje. Zodoende is het beeld dat ik heb bij die verhalen permanent die van de Disneyfilms. Bij Belle dus niet. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, omdat als ik die film al eerste had gezien wellicht wel een fan was geweest. Natuurlijk moet wel gezegd worden dat ik niet zo star ben dat ik me vastgrijp aan de eerste de beste associatie. Maar het is gewoon de combinatie van eerdere(en betere) versies in het achterhoofd hebben + het irritante, oeverloos lullende meubilair/serviesgoed(altijd al een schurfthekel aan dat tuig gehad) dat op je zenuwen werkt.

Citaat:
Dat vind ik niet. Ik vind dat werkelijk niets of niemand kan tippen aan de humor van de Geest, omdat de humor zich daar op alle mogelijke niveaus afspeelt. Als volwassene haal je alle imitaties en parodieën eruit en vind je dat hartstikke grappig, als kind vind je het gewoon hartstikke leuk dat de Geest zich in alles kan veranderen. Dat, als Pumbaa een scheet laat, de hele savanne leegloopt, is voor een kind nog wel grappig, maar ik vind het niet meer echt lollig. Sowieso zit heel de film 'Aladdin' vol parodieën en knipogen, ook als de Geest nog niet in beeld is geweest, wat het een dubbele bodem geeft die 'The Lion King' mist.
Mja, zoals ik al aangaf vind ik Robin Williams in deze film wel te tolereren, maar hij is absoluut een persoonlijkheid waar je van moet houden. Anders zal de film niet werken, denk ik. Wat dubbele bodems betreft vind ik dat The Lion King ze wel heeft, maar in een compleet andere context. Bij die film moet je de gelaagdheid niet zozeer zoeken in de grapjes(die voor het merendeel inderdaad nogal op zichzelf staan en weinig ambigu zijn) als wel in de onderliggende thematiek. De film is tenslotte, ondanks de aanwezigheid van relativerende humor, net even een slagje serieuzer dan de gemiddelde Disneyfilm.

Citaat:
Zeer zeker dat ik dit meen! 'Pocahontas' en 'Hercules' zijn qua animatie zeker veel midner dan 'The Lion King' en ook de verhaaltjes zijn wat mager, maar de muziek... geweldig! Alan Menken is één van de grootste componisten van deze tijd! Alle muziek in 'De kleine zeemeermin', smane met Howard Ashman. Ik bedoel, wie hield er niet van 'Part of your world' ('Dat is mijn wens')? Als je dat nummer in het Engels hoort, smelt je gewoon. Of 'Under the sea' ('Diep in de zee'), waarvoor het duo een Oscar won? Of wat dacht je van het perfecte 'Kiss the girl', waarin Ashman en Menken werkelijk álle instrumenten uit de kast trekken om een fijne mix van geluiden te brengen? Dan 'Beauty and the Beast'... Meesterlijk dat Ashman, terwijl hij zeer ziek was (hij was besmet met HIV), nummers maakte als 'Beauty and the Beast', het nummer dat Angela Lansbury zingt als de twee samen in de ballroom dansen. Mooi, teder en ingetogen. En dan 'be our guest', ja, gewoon lollig. Creatieve tekst. Maar ook 'Aladdin' stikt van de goede liedjes. 'Arabian nights', maar vooral 'Friend like me' en 'Prince Ali'. Allbei gezongen door Robin Williams, wat hij heel goed doet voor iemand die nog nooit gezongen had. En dan de tekst van 'Prince Ali', da's echt zo'n lekker absurd "optel-nummer/lijstjes-nummer" zoals het wel eens is genoemd. Je moet er echt ondertiteling bij hebben om alle opsommingen en grapjes eruit te halen. Ashman heeft het geschreven op z'n sterfbed en dat maakt het nog specialer. 'A whole new world' won niet voor niets een Oscar en is wat betreft het beste liefdesliedje ooit uit een Disney Classic. En wat betreft je mening over de muziek in 'Pocahonats' en 'Hercules' ben ik verbaasd. 'Colors of the wind'... kom op! En in 'Hercules': 'Zero to hero' of 'Go the distance'..

Een van de grootste componisten van deze tijd? Dat lijkt me lichtelijk overdreven, aangezien meneer ook een liedje schijnt te hebben gemaakt voor Home Alone II, een van de grootste miskleunen uit de Amerikaanse familiefilmgeschiedenis. En ja dat is inclusief de muziek Serieus, zijn muziek is natuurlijk niet slecht te noemen(ik vind Aladdin prachtig in dat opzicht), maar wees eens eerlijk: wat kan er tippen aan de intense dramatische muziek die speelt tijdens en nadat Simba door zijn overleden vader wordt toegesproken vanuit de hemel? Inderdaad, niets!Nou ja, naar mijn mening dan. En wat betreft de oscars......Tim Rice en Elton hebben ook gewonnen, dus dat zegt niet zo veel. Maar goed, De kleine Zeemeermin is verder een leuke film met leuke muziek(de Nederlandse uitvoering van Under The Sea was naar mijn mening trouwens een stuk trefzekerder dan die van de Amerikaanse Sebastiaan, maar dat terzijde)

Maar we moeten ook niet vergeten The Lion King thematisch en dramatisch niet helemaal te vergelijken is met sommige andere Disneyfilms, zoals Belle & het Beest. De typische Disney stijl is wel aanwezig in King, maar de film is door zijn familieeer- en successorship story wat minder truttig/oubollig van aard(ik heb het gevoel dat ik je nu echt met een sloopkogel voor je hoofd aan het rammen ben ) en heeft diezelfde epische feel van een goede Shakespear-uitvoering. Daar hou ik enorm van, dus dat verklaart waarschijnlijk mijn voorliefde. Maar goed, Belle is zoals gezegd toch al niet een van mijn favorieten en die liedjes zal ik wel helemaal nooit diggen, denk ik. Tweede kans of niet. Nogmaals, ik vermoed dat dit komt omdat ik al te veel interpretaties had gezien van dit overbekende verhaal voordat ik Belle en het Beest zag.

"Kom er bij, kom er bij, zet je zorgen maar opzij!" Aaaaaaargh!

Daar wordt een mens toch niet lekker van?

Aladdin is weer een heel ander verhaal. En tevens ook een heel wat betere film dan 'Belle' en 'Zeemeermin' bij elkaar. Vandaar ook dat die liedjes + de muziek beter tot hun recht komen, denk ik. Alhoewel dat hyperactieve gestuiter van Genie erg typerend is voor Robin Williams. Ik word daar normaal gesproken een beetje kriegel van, eigenlijk. Begrijp me niet verkeerd, Williams is een ontzettend begaafd acteur(veel begaafder dan als komiek, if you ask me) en een sympathieke vent, maar zijn grappig bedoelde schtick schuift na een poosje leuk te zijn geweest al snel de irritatiegrens over. Gelukkig is Aladdin als film stevig in balans en blijft Williams binnen de grenzen van het toelaatbare, maar bij vlagen merk ik toch dat ik sommige stukjes met hem liever doorspoel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Nee, Menken is mijn held hoor.

Citaat:
*Gelukkig had ik alles gekopiërt en geplakt in Word, want hij ahd me ondertussen alweer uitgelogd*
Dat heb ik nou nooit.

Wel heb ik regelmatig dat ik, doordat ik verschillende sites tegelijk aan het bekijken ben, per ongeluk het verkeerde venster(I.E het venster waarin ik aan het typen ben) afsluit Of dat ik een lap met belangrijke tekst op het klembord zet en met mijn stomme kop er weer iets anders overheen knip voordat ik die tekst had kunnen plakken

Je leest het, ik heb geen externe tegenslag nodig. Ik ben mijn eigen ramp.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 09-03-2005, 09:55
.Pure
.Pure is offline
Monster's Ball, langdradig en tegenvallend
Oud 09-03-2005, 10:58
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
.Pure schreef op 09-03-2005 @ 09:55 :
Monster's Ball, langdradig en tegenvallend
Vond ik niet, ik vond het nu juist een heel mooie film. Ik heb als laatst The Station Agent gezien, ook een heel indrukwekkende film. Alles wordt heel subtiel aan je getoond waardoor je de hele tijd echt het gevoel hebt er vlak bij te zijn en met de karakters mee te leven.
Oud 09-03-2005, 13:52
Verwijderd
Hide and Seek.
Wat een ruk film en ruk einde pff.
en Robert de Niro in een "horror film" who comes up with this shit my god!
Oud 09-03-2005, 13:54
Cosa_nostra
Avatar van Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Be cool
fantastisch echt dubbel gelegen.
En met een supercast. erg leuke film
__________________
Consider me fuckin' Willy fuckin' Wonka! This is my fucking chocolate factory! You got it? My factory!... the devil rejects
Oud 09-03-2005, 14:14
~*Loui*~
~*Loui*~ is offline
The Forgotten.. echt jammer dat het na een uur vet nep word, anders was het zeker een goede film geweest..
Oud 09-03-2005, 15:15
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 09-03-2005 @ 02:39 :
Ha! Ik weet wel zeker dat we hier nooit uit zullen komen. Ik heb van Aladdin helaas de DVD niet, maar ik geloof je op je woord hoor. Wat voor mij echter telt, is de feitelijke presentatie. En die presentatie overschaduwt Aladdin behoorlijk. Trouwens, ik heb de director's commentary van The Lion King(nog) niet beluisterd, maar ik ga er vanuit dat dat soort technisch-artistieke nuances er ook wel in te vinden zijn. Het is zelfs zeer aannemelijk te noemen, aangezien veel productiemedewerkers op het gebied van animatie ook aan Aladdin of andere Disneyfilms hebben gewerkt. Maar goed, zelfs als het niet zo is, dan verandert dit voor mij niets aan de film zelf. Het sterkste punt van The Lion King is namelijk niet de animatie maar de storytelling.
Ik geloof ook best dat de animators en producers van 'The Lion King' uren, dagen, weken en maanden bezig zijn geweest met het vaststellen van de te gebruiken kleuren iedere scene. Niets zal aan het toeval worden overgelaten. Ik heb wel het idee dat dat tegenwoordig met films als 'Atlantis' of 'Home on the range' niet meer gebeurt. Volgens mij wordt het daar afgeraffeld. Ik heb vandaag weer eens wat 'Aladdin' zitten kijken en weer viel mij op dat de animatie, het kleurgebruik, werkelijk alles een streling is voor mijn oog die ik in 'The Lion King' niet tegenkom. Die blik op nachtelijk Agrabah bijvoorbeeld, als Aladdin en Jasmine op het tapijt wegvliegen... schitterend! Nee, hier komen we samen niet uit.

Citaat:
Blasfemie!

Maar goed, ik snap het allemaal wel.....
Inderdaad maakt Simba die hele karakterontwikkeling door, maar het komt op mij allemaal heel geforceerd over. Zo van: 'dit moét en zál een stichtelijke boodschap worden tegenover onze kijkers'. Zoals wanneer Mufasa als geest aan Simba verschijnt... het lag er wat mij betreft te dik op. En in mijn achterhoofd heb ik natuurlijk de wetenschap dat die dingen niet door de schrijvers van Disney zijn bedacht, maar voor een groot deel ontleend zijn aan 'Kimba'.

Citaat:
Wat Nala betreft.....Ach, ik vond haar wel een passende rol in het verhaal hebben hoor. Ze diende als duidelijk, maar nergens geforceerd plotdevies voor de karakterboog die Simba moest maken(er zijn uberhaupt maar verdomd weinig overbodige fratsen, doorzichtige truukjes of regelrechte Deus Ex Machina's te ontdekken in deze film, wat het schrijfwerk ook zo geniaal maakt), dus ik kon het wel waarderen. Maar ik geef toe dat ze niet het meest memorabele personage was uit de film. Toch vond ik haar scéne samen met Simba als twee volwassen leeuwen in love werkelijk prachtig en een van de emotionele hoogtepunten uit de film. En door de droogkomische bijdrages van Timon & Pumbaa werd de scene nog een beetje gerelativeerd ook
Nala was redelijk overbodig. Ze moest erin om de verplichte romance in een Disney-film te brengen. Simba's moeder bijv. had hem ook kunnen komen opzoeken in de jungle en hem overtuigen dat hij terug moest naar Pride Rock. Maar ja, dan had Elton 'Can you feel' niet kunnen zingen. Wat m.i. bij lange na niet kan tippen aan Aladdin en Jasmins' liefdesliedje.

Citaat:
Een van de grootste componisten van deze tijd? Dat lijkt me lichtelijk overdreven, aangezien meneer ook een liedje schijnt te hebben gemaakt voor Home Alone II, een van de grootste miskleunen uit de Amerikaanse familiefilmgeschiedenis. En ja dat is inclusief de muziek Serieus, zijn muziek is natuurlijk niet slecht te noemen(ik vind Aladdin prachtig in dat opzicht), maar wees eens eerlijk: wat kan er tippen aan de intense dramatische muziek die speelt tijdens en nadat Simba door zijn overleden vader wordt toegesproken vanuit de hemel? Inderdaad, niets!Nou ja, naar mijn mening dan. En wat betreft de oscars......Tim Rice en Elton hebben ook gewonnen, dus dat zegt niet zo veel. Maar goed, De kleine Zeemeermin is verder een leuke film met leuke muziek(de Nederlandse uitvoering van Under The Sea was naar mijn mening trouwens een stuk trefzekerder dan die van de Amerikaanse Sebastiaan, maar dat terzijde)
Ook hier komen we samen niet uit, vriend. Ik heb vandaag nog maar eens alle liedjes uit 'Aladdin' op een rijtje gezet en het is gewoon meesterlijk hoe Ashman speelt met de tekst en Menken met de melodie. Zo'n tekst als 'Friend like me' of 'Prince Ali'; wie bedenkt nou zoiets?? Honderd grapjes in één tekst gepropt, zonder dat het ook maar storend wordt. 'Just can't wait to be king' was wel leuk, maar heeft niet de verfijndheid van de numemrs van Ashman en Menken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het geschrapte liedje 'Proud of your boy' dat ook op de dvd staat. Het is alsnog ingezongen door Clay Aiken. De eerste keer dat ik tranen in m'n ogen ahd bij een Disney-nummer.

Citaat:
Maar we moeten ook niet vergeten The Lion King thematisch en dramatisch niet helemaal te vergelijken is met sommige andere Disneyfilms, zoals Belle & het Beest. De typische Disney stijl is wel aanwezig in King, maar de film is door zijn familieeer- en successorship story wat minder truttig/oubollig van aard(ik heb het gevoel dat ik je nu echt met een sloopkogel voor je hoofd aan het rammen ben ) en heeft diezelfde epische feel van een goede Shakespear-uitvoering. Daar hou ik enorm van, dus dat verklaart waarschijnlijk mijn voorliefde.
Ik heb de Disney-films nooit als truttig en oubollig ervaren. Goed, de eerste films misschien, de klassieke sprookjes 'Sneeuwwitje' en 'Cinderella'. Maar de films van na 1990 hebben de opgewektheid van de Broadway-musical die je niet oubollig kunt noemen.
Oud 09-03-2005, 16:10
Donny must die
Donny must die is offline
open anders even een disney topic

on topic: presidents man. slechte film, en chuck vecht niet eens
Oud 09-03-2005, 18:08
Mister_Jeep
Avatar van Mister_Jeep
Mister_Jeep is offline
The Big Lebowski - had de tip gekregen om die te kijken dus deed ik dat en vond het een erg leuke film
__________________
One in a million!
Oud 10-03-2005, 12:02
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-03-2005 @ 15:15 :
Inderdaad maakt Simba die hele karakterontwikkeling door, maar het komt op mij allemaal heel geforceerd over. Zo van: 'dit moét en zál een stichtelijke boodschap worden tegenover onze kijkers'. Zoals wanneer Mufasa als geest aan Simba verschijnt... het lag er wat mij betreft te dik op. En in mijn achterhoofd heb ik natuurlijk de wetenschap dat die dingen niet door de schrijvers van Disney zijn bedacht, maar voor een groot deel ontleend zijn aan 'Kimba'.
Jammer dat je er zo over denkt. Ik vond de richting in welke hij zich ontwikkelde namelijk erg logisch. Zijn lot was gewoon onvermijdelijk, gezien zijn achtergrond als zoon van een koning en de daaruit voortvloeiende tragedies. Alleen al daarom zou ik het allerminst geforceerd willen noemen. En nogmaals, vergeet ook niet dat men met deze film geprobeerd heeft een beeld te schetsen van klassieke heldendom, loyaliteit, eer en traditie in Hamletstijl, dus dat de boodschap van Mufasa een nogal melodramatisch en stichtelijk karakter heeft is eveneens zeer logisch. Het is in mijn optiek een groot pluspunt.

Ik ben nu trouwens wel heel erg benieuwd geworden naar Kimba. Heb jij er zelf al wat van gezien?


Citaat:
Nala was redelijk overbodig. Ze moest erin om de verplichte romance in een Disney-film te brengen. Simba's moeder bijv. had hem ook kunnen komen opzoeken in de jungle en hem overtuigen dat hij terug moest naar Pride Rock. Maar ja, dan had Elton 'Can you feel' niet kunnen zingen. Wat m.i. bij lange na niet kan tippen aan Aladdin en Jasmins' liefdesliedje.

Ja zeg, zo kun je iedere plotconstructie en alle personages uit vrijwel alle films wel op een vergelijkbare manier afschrijven. Let's face it, verreweg de meeste verhalen hebben zo hun steunpunten nodig om het verhaal voort te kunnen blijven stuwen. Het is erg flauw om nu alleen The Lion King hierop aan te kijken, terwijl je met dezelfde redenatie ook alle andere Disneyfilms onderuit kunt trappen. Nala had natuurlijk wel geforceerd kunnen zijn, maar dan alleen door een slechte uitvoering van de romance(waar naar mijn mening dus geen sprake van is), niet door het enkele feit DAT er sprake is romance. Want tja, The Lion King was ook o.a bedoeld als deels romantisch, dus die romantiek moet ergens vandaan komen.

Oh en Elton John hield zijn kaken stijf op elkaar gedurende de hele film. Het waren Simba, Nala, Timon & Pumbaa die het liedje Can you feel the the love tonight ten gehore brachten

Citaat:
Ook hier komen we samen niet uit, vriend. Ik heb vandaag nog maar eens alle liedjes uit 'Aladdin' op een rijtje gezet en het is gewoon meesterlijk hoe Ashman speelt met de tekst en Menken met de melodie. Zo'n tekst als 'Friend like me' of 'Prince Ali'; wie bedenkt nou zoiets?? Honderd grapjes in één tekst gepropt, zonder dat het ook maar storend wordt. 'Just can't wait to be king' was wel leuk, maar heeft niet de verfijndheid van de numemrs van Ashman en Menken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het geschrapte liedje 'Proud of your boy' dat ook op de dvd staat. Het is alsnog ingezongen door Clay Aiken. De eerste keer dat ik tranen in m'n ogen ahd bij een Disney-nummer.
De tekst was niet het "probleem" voor mij.......

Maar Aladdin was een fundamenteel andere film(kwa sfeer enzo), dus heeft ook een hele andere stijl op dat gebied. Maar anders is niet per definitie beter. Ik zou het denk ik storend vinden als alle thematische liedjes uit The Lion King met dezelfde humor dan wel toonzetting doorspekt waren als Allie. En andersom is het natuurlijk ook zo dat Aladdin niet gebaat is bij Lion King-achtige songs.

Maar als ik de twee stijlen met elkaar vergelijk en er eentje zou moeten kiezen dan kies ik die van The Lion King. Omdat ik zoals ik al zei gek ben op grootse epische tragedies.


Citaat:
Ik heb de Disney-films nooit als truttig en oubollig ervaren. Goed, de eerste films misschien, de klassieke sprookjes 'Sneeuwwitje' en 'Cinderella'. Maar de films van na 1990 hebben de opgewektheid van de Broadway-musical die je niet oubollig kunt noemen.
Nou ja, truttigheid als je het afzet tegen eerdere uitvoeringen van hetzelfde verhaal. De truttigheid in Cinderella vond ik juist weer erg schattig en leuk. Maar dat komt omdat het gewoon altijd een truttig verhaal is geweest
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 10-03-2005, 14:19
stopmakingsense
Avatar van stopmakingsense
stopmakingsense is offline
Eindelijk heb ik the educators gezien en hij is fucking geniaal. Op sommige momenten ook wel heel erg voorspelbaar maar dat maakte bij deze film niks uit! Ook het eind met Jeff Buckley was godverdomd geweldig! Deze film ga ik zeker nog een paar keer zien.
__________________
John Merrick: I am not an animal. I am a human being.
Oud 10-03-2005, 14:36
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Halle-fucking-luya!! Ik was begonnen met het lezen van die hele Disney-discussie, maar dat duurde me toch even te lang...

Ontopic:
Peter Pan

Ik vond em laatst bij mn oma in de kast en ik mocht em (samen met Mary Poppins ) van haar meenemen, zij keek em toch niet meer... dus ik helemaal blij!

Echt een klassieker, duidelijk niet mijn favoriete disney-film, want dat zijn toch wel The Lion King, The Little Mermaid en Beauty and the Beast!! (Hercules en Pocahontas: )
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Oud 10-03-2005, 14:48
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Jammer dat sommige mensen niet meer de tijd en moeite nemen om een interessante discussie te lezen, zoals ChickRock. Vind je niet, Dinalfos? Misschien moeten we inderdaad maar een Disney-topic openen.

Overigens moet ik zeggen dat ik zélf 'Kimba' nog nooit heb gezien. Wat ik ervan weet, en wat ik weet van het verband met 'The Lion King' heb ik vernomen uit dat boek dat ik noemde en diverse artikelen op Internet. Er was zelfs een anecdote -waar ik die gevonden heb is me helaas ontschoten- over een recensent die tijdens de premiere van 'The Lion King' gedurende de hele film hardop ging zitten vertellen wat er ging gebeuren, omdat hij meteen doorhad dat het van 'Kimba' af kwam. Lullig voor Disney.
Oud 10-03-2005, 16:14
Cosa_nostra
Avatar van Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
gotti
geen meesterwerk maar goed voor een tv film
De film liet john gotti wel overkomen als een goede gast. Erg stukje goed acteerwerk van Armand assante
__________________
Consider me fuckin' Willy fuckin' Wonka! This is my fucking chocolate factory! You got it? My factory!... the devil rejects
Oud 10-03-2005, 21:41
00RedBaron
Avatar van 00RedBaron
00RedBaron is offline
Godfather II afgekeken. Begin was meesterlijk, maar de laatste half uur... mwa... moeilijk te beschrijven. Het einde vond ik te onverwacht: ik zou zo graag willen zien hoe Micheal, Sonny en Alfredo opgroeien, en Vito Corleone de familie echt machtig maakt. Want toen Vito die oude don vermoorde, die zijn familie had vermoord, was de familie nog niet zo heel groot.
__________________
I'm an offer you can't refuse
Oud 10-03-2005, 23:14
Verwijderd
Ali - Het kon me niet echt boeien en heb hem dan ook vrij snel uitgezet.
Oud 11-03-2005, 00:00
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-03-2005 @ 14:48 :
Jammer dat sommige mensen niet meer de tijd en moeite nemen om een interessante discussie te lezen, zoals ChickRock. Vind je niet, Dinalfos? Misschien moeten we inderdaad maar een Disney-topic openen.

Overigens moet ik zeggen dat ik zélf 'Kimba' nog nooit heb gezien. Wat ik ervan weet, en wat ik weet van het verband met 'The Lion King' heb ik vernomen uit dat boek dat ik noemde en diverse artikelen op Internet. Er was zelfs een anecdote -waar ik die gevonden heb is me helaas ontschoten- over een recensent die tijdens de premiere van 'The Lion King' gedurende de hele film hardop ging zitten vertellen wat er ging gebeuren, omdat hij meteen doorhad dat het van 'Kimba' af kwam. Lullig voor Disney.
Er is al een poging ondernomen tot een Disney topic:

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=990952

Grappig trouwens dat er toen ook al werd gesproken over Kimba. Alleen was jij toen nog "iets" positiever over The Lion King
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 11-03-2005, 01:07
Verwijderd
The Aviator

Vond 'm onderhoudend, in tegenstelling tot mijn verwachtingen eigenlijk. Zullen zeker argumenten zijn voor en tegen de kwaliteit van de film, maar het blijft volgens mij lastig om een biografisch verhaal in 3 uur tijd overtuigend neer te zetten. Ik vond hem persoonlijk niet slecht in ieder geval.

Ocean's 12

Vermakelijke, doch erg matige film. Coole cast uiteraard (al vond ik Vincent Cassel enorm tegenvallen als Engels(!)-pratende miljonair..hij moet het maar bij zijn eigen taaltje houden), een paar aardige grappen en zelfspot, maar het verhaal is maar slecht uitgewerkt. Personages blijven enorm oppervlakkig (het zijn er nou eenmaal erg veel) en de boeiende climax blijft uit. Vond deel 1 al teveel style over substance, maar dat was bij deze nog erger.

The Woodsman

Aardige film. Goede rol van Bacon als pedofiele ex-gedetineerde. Zoals lovetear al eerder zei blijft het een beetje aan de oppervlakte, maar vanwege het omstreden onderwerp (ken persoonlijk geen andere films over pedofilie) is dat te vergeven. Eigenlijk net als bij Mar Adentro (met euthenasie als hoofdonderwerp, iets dat in sommige landen een taboe is). Voor de gemiddelde Nederlander is het wellicht minder schokkend, maar goed dat sommige films zich hieraan wagen.

Laatst gewijzigd op 11-03-2005 om 01:10.
Oud 11-03-2005, 10:12
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 10-03-2005 @ 23:14 :
Ali - Het kon me niet echt boeien en heb hem dan ook vrij snel uitgezet.
die heb ik gisteravon gezien maar die vond ik juist geweldig

ontopic: Hamlet, met mel gibson
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Oud 11-03-2005, 18:32
Verwijderd
Training Day

Sterk acteerwerk van Denzel Washington en Ethan Hawke, en zeker geen doorsnee policebuddy-film, maar sommige situaties vond ik erg matig en ongeloofwaardig.
Oud 11-03-2005, 18:33
Verwijderd
Bend It Like Beckham

Leuk
Oud 11-03-2005, 18:34
Verwijderd
Velvet Goldmine

Wat een briljante film toch ook
Heb hem al vaak gezien, maar moet toch steeds opnieuw even wennen, en geniet ook steeds opnieuw enorm van de muziek
Oud 11-03-2005, 22:45
Verwijderd
Spider-Man

Gare computergraphics en belabberde montage, verhaal, script en acteerprestaties. Misschien leuk als comic, maar zeker niet als live-action film.
Oud 11-03-2005, 22:49
Verwijderd
Patton

Geweldig. George C. Scott (volgens mij voor de meesten nog het meest bekend als de kapitein uit Titanic..) speelt de strijdlustige generaal Patton, (een bekend figuur uit de Tweede Wereldoorlog) in dit oorlogsdrama. Erg goed neergezet, en een sterke film all the way through.

Ladri Di Biciclette (The Bicycle Thief)

Wat hier zo 'classic' aan is, is me een raadsel. Een simplistisch verhaaltje over een man wiens fiets gestolen wordt en samen met zijn zoontje op zoek gaat. De omvattende bedoeling erachter is weliswaar de "onrechtvaardige strijd tussen mens en maatschappij"...allemaal zogenaamd interessant, maar mij kon het totaal niet boeien.
Oud 12-03-2005, 00:22
Verwijderd
The Beach.


Indrukwekkend. Wauw....
Alleen een beetje een slap einde.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 17:55
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 15:40
Films, TV & Radio Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je er van? [Deel 12]
Freshh~
500 11-05-2005 11:36
Films, TV & Radio The Matrix Revolutions
Martijn
334 13-02-2004 21:45
Films, TV & Radio Buffy-topic #2
x-spekkie-x
500 14-07-2003 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.