Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2009, 13:32
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
In de strijd tegen de ziekte aids is het uitreiken van condooms niet dé oplossing.

Dat zei paus Benedictus XVI dinsdag tegen journalisten aan boord van het vliegtuig dat hem naar de Centraal-Afrikaanse staat Kameroen brengt.

De leider van de RK-Kerk noemde aids ''een tragedie waaraan niet alleen met geld een einde kan worden gemaakt''. De uitdeling van condooms verergert het probleem zelfs, zei Benedictus.

de link

Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2009, 13:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Op dat laatste zinnetje na heeft hij gelijk. Bewustwording is belangrijker dan condooms uitdelen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:38
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Aangezien er in het artikel geen enkel argument staat voor Benedictus zijn mening, heb je er niets aan. Ik neem aan dat hij gewoon weer religieuze dogma's gebruikt om indirect mensen de dood in te jagen. Er valt verder vrij weinig van te vinden: condooms beschermen tegen AIDS, dus de verspreiding ervan vermindert de verspreiding van de ziekte. Een oplossing zou ik het niet willen noemen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:41
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
Aangezien er in het artikel geen enkel argument staat voor Benedictus zijn mening, heb je er niets aan. Ik neem aan dat hij gewoon weer religieuze dogma's gebruikt om indirect mensen de dood in te jagen. Er valt verder vrij weinig van te vinden: condooms beschermen tegen AIDS, dus de verspreiding ervan vermindert de verspreiding van de ziekte. Een oplossing zou ik het niet willen noemen.
Hoezo wilt hij mensen de dood injagen?

Ik denk dat als mensen het bij 1 persoon houden dat je dan de kans op besmetting verkleint.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 13:45
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Hoezo wilt hij mensen de dood injagen?
Ik zeg niet dat hij dat wil, maar hij is nogal een invloedrijk figuur, dus als hij zich uitspreekt tegen een middel dat AIDS kan voorkomen kan dat leiden tot meer AIDSdoden.
Citaat:
Ik denk dat als mensen het bij 1 persoon houden dat je dan de kans op besmetting verkleint.
Ik denk dat je de kans op besmetting verkleint als je je genitaliën eraf snijdt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
En als we allemaal vanaf nu nooit meer seks hebben dan zijn er over 100 jaar geen vervelende ziektes meer
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:12
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Heren, ik denk dat jullie boodschap duidelijk is.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:14
Verwijderd
Ik denk dat condooms wel helpen tegen aids.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat vinden jullie?
Ik denk dat de paus een gewetenloze crimineel is, die zelfs duizenden mensen aids wil laten oplopen door net te doen alsof condooms niet helpen, en een huwelijk wel.

Maar goed de aids epidemie is een triest verhaal. Zelfs de VN is geïnfiltreerd door religieus dogma sinds het een voorwaarde was om Amerikaanse dollars aan te kunnen nemen.

Ondertussen betalen, ver van het bed van de fundamentalisten, tienduizenden Afrikanen elke dag de prijs voor die religieuze arrogantie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:36
Verwijderd


Met dank aan Kazet voor het wijzen op deze geweldige troll.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 14:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Bewustwording is belangrijker dan condooms uitdelen.
bewustwording + armoedebestrijding is een beter middel.

je kunt iemand 100x uitleggen dat een condoom veiliger is. die persoon zal je verhaal misschien ook 100x begrijpen, maar als het een alleenstaande moeder is die haar lichaam moet verkopen om aan voedsel voor haar + 5 kinderen te komen, dan heeft ze liever 10$ zonder condoom, dan 5$ mét.
seks is voor velen helaas een ruilmiddel; een manier om in je levensonderhoud te voorzien. zolang dat niet verandert kunnen Ratzinger en de Aids-bestrijding op hun kop gaan staan, maar verandert - er vrees ik - niet veel.

(google anders even naar het pleidooi van Henry Rollins die het verband mooier kan uitleggen)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:03
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
[filmpje]

Met dank aan Kazet voor het wijzen op deze geweldige troll.
Komt me bekend voor.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:21
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
dus monogame relaties verminderen niet de kans?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:22
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
bewustwording + armoedebestrijding is een beter middel.

je kunt iemand 100x uitleggen dat een condoom veiliger is. die persoon zal je verhaal misschien ook 100x begrijpen, maar als het een alleenstaande moeder is die haar lichaam moet verkopen om aan voedsel voor haar + 5 kinderen te komen, dan heeft ze liever 10$ zonder condoom, dan 5$ mét.
seks is voor velen helaas een ruilmiddel; een manier om in je levensonderhoud te voorzien. zolang dat niet verandert kunnen Ratzinger en de Aids-bestrijding op hun kop gaan staan, maar verandert - er vrees ik - niet veel.

(google anders even naar het pleidooi van Henry Rollins die het verband mooier kan uitleggen)
Ik bedoelde bewustwording mbt de ziekte zelf, als mugabe mensen wijs blijft maken dat aids door de blanke man geïntroduceerd is om de zwarte man te onderdrukken, als medicijnmannen albinos blijven koken als heilzaam middeltje, als seks met een maagd de oplossing blijft daar, dan helpt het allmeaal niks.

Armoedebestrijding is uiteraard altijd een goed middel in afrika
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
dus monogame relaties verminderen niet de kans?
De kans op wat?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:28
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
De kans op wat?
besmetting van soa's. Als mensen het nou bij 1 partner houden dan is de kans toch klein. Lijkt mij niet zo moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:31
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
besmetting van soa's. Als mensen het nou bij 1 partner houden dan is de kans toch klein. Lijkt mij niet zo moeilijk.
Hou het dan bij 0 partners, dan is er helemaal geen kans meer, kinderen kunnen in een laboratorium gemaakt worden dus seks is nergens voor nodig
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:32
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
Hou het dan bij 0 partners, dan is er helemaal geen kans meer, kinderen kunnen in een laboratorium gemaakt worden dus seks is nergens voor nodig
Wat is er op monogame relaties tegen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-03-2009, 16:36
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wat is er op monogame relaties tegen?
Niks, wat is er mis met platonische monogame relaties?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:39
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
Niks, wat is er mis met platonische monogame relaties?
ook niks, maar een mens heeft behoefte aan voortplanting. En dat kan prima in een monogame relatie.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:42
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
ook niks, maar een mens heeft behoefte aan voortplanting. En dat kan prima in een monogame relatie.
Ja maar voortplanting kan ook zonder seks. Dus ik snap je argument niet helemaal. Of wil je alleen even laten merken dat je gelovig bent en vind dat iedereen zo zou moeten leven als jij prettig vind?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:44
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
Ja maar voortplanting kan ook zonder seks. Dus ik snap je argument niet helemaal. Of wil je alleen even laten merken dat je gelovig bent en vind dat iedereen zo zou moeten leven als jij prettig vind?
Je laatste zin slaat nergens op. Het ging om de uitspraken van de Paus.

Intieme contact tussen twee personen is niet verkeerd. Dus ik snap niet waarom je niet op die kar wilt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Intieme contact tussen twee personen is niet verkeerd.
Klopt en tussen twaalf personen tegelijk ook niet, liefst wel veilig. Fijn dat we eruit zijn
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 16:48
SerieuzeJongen
SerieuzeJongen is offline
Citaat:
Klopt en tussen twaalf personen tegelijk ook niet, liefst wel veilig. Fijn dat we eruit zijn
Ik ben tegen orgies. Daarom krijgen mensen aids. Omdat dat niet de bedoeling is. Het gaat niet om jouw pleziertje alleen. Dat jij rukkend en al klaarkomt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Ik ben tegen orgies. Daarom krijgen mensen aids. Omdat dat niet de bedoeling is. Het gaat niet om jouw pleziertje alleen. Dat jij rukkend en al klaarkomt.
Jij hoeft er toch ook niet aan mee te doen? En als iedereen die aan zo'n orgie meedoet SOA-vrij is, dan is het veilig lieve schat. Het is niet alsof HIV opeens ontstaan is tijdens een bukakke omdat er te veel verschillende soorten zaad werd gemengd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2009, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat als mensen het bij 1 persoon houden dat je dan de kans op besmetting verkleint.
Wat dus onrealistisch is.

Zelfs als 1 op de 100.000 mensen een condoom gebruiken, helpt het al. Met de statement dat condooms de boel verergeren bewijst hij maar weer eens waarom hij in de gevangenis moet, ipv de kerk. Sukkel dat hij is.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 17:21
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ook niks, maar een mens heeft behoefte aan voortplanting.
Nee, veel mensen willen graag kinderen.

Citaat:
En dat kan prima in een monogame relatie.
Het kan ook prima met meerdere partners. Je hebt nog steeds geen argument gegeven waarom dit verkeerd zou zijn.

En als je het met twaalf mensen doet met een condoom om, is de kans op een SOA een stuk kleiner dan als je het met één iemand doet zonder condoom.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Ik ben tegen orgies. Daarom krijgen mensen aids. Omdat dat niet de bedoeling is. Het gaat niet om jouw pleziertje alleen. Dat jij rukkend en al klaarkomt.
Nee, mensen krijgen aids door seks met mensen met aids. Het zal dat virus een rotzorg zijn of je nu bezig bent met een orgie of niet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 18:27
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik ben tegen orgies.
Waarom?
Citaat:
Daarom krijgen mensen aids.
Dat is als al gezegd aantoonbaar onuist.
Citaat:
Omdat dat niet de bedoeling is.
De bedoeling van wat? Wie bepaalt dat dan? De paus?
Citaat:
Het gaat niet om jouw pleziertje alleen.
Maar voor mijzelf is dat toch wel belangrijk.
Citaat:
Dat jij rukkend en al klaarkomt.
Definieer 'en al' eens als je wilt
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 18:34
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Waarom laten ze een autoriteit die zijn lid nog nooit gebruikt heeft (of in ieder geval: nog nooit gebruikt mag hebben) hier überhaupt een uitspraak over doen.

Preventie en bewustwording, dat zijn de sleutelwoorden. Maar leg ze dat maar eens uit in Afrika.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 19:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dus monogame relaties verminderen niet de kans?
Bij een monogame relatie is de kans dat een seropositieve een ander besmet vrijwel 100%.

Die krijgen veel hiv besmette kinderen, gods water op gods akkers immers. Tegen de tijd dat die kinderen al lang aids-wees zijn geworden beginnen die allemaal een monogame relatie, besmetten hun partner, krijgen veel hiv besmette kinderen, enzovoort enzovoort, en zo ontstaat een aids epidemie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 20:59
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Grappig ook, een stagegenoot van m'n vriendin heeft tien jaar lang een relatie gehad met een Afrikaan. Ze heeft ook een kind van hem. Nu is laatst gebleken dat hij al die jaren aids heeft gehad. Zij en haar kind hebben zich nu ook meerdere malen laten testen en nu blijkt dat ze het zelf helemaal niet hebben. Het kan soms raar lopen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 21:30
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ach, niet alleen de paus is een idioot, ook Surinaamse ministers kunnen er wat van:
Citaat:
Suriname besnijdt tegen aids
PARAMARIBO - 13-03-2009 - Suriname is begonnen met het gratis besnijden van mannen in de strijd tegen hiv/aids. Dat heeft de Surinaamse minister van Volksgezondheid, Celsius Waterberg, vrijdag laten weten.

Het gaat om een proefproject van drie maanden in de hoofdstad Paramaribo. Het is de bedoeling dat de komende drie maanden bij honderd jongens en mannen tussen de 4 en 21 jaar oud de voorhuid wordt verwijderd. Bij succes wordt het project landelijk ingevoerd.

In Suriname zijn ongeveer tienduizend mensen besmet met hiv, het virus dat aids kan veroorzaken. Besnijdenis vermindert de kans op besmetting en overdracht van het virus sterk, stellen deskundigen.
Tiscali/ANP
"Oewat zeg je? Condoom? Welnee, nergens voor nodig, ik ben besneden!"
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 21:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Several types of research have documented that male circumcision significantly reduces the risk of HIV acquisition by men during penile-vaginal sex.

http://www.cdc.gov/Hiv/resources/fac...rcumcision.htm

Dat is ten minste te onderbouwen met een onderzoek. Al zegt het misschien iets over de positie van vrouwen daar.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 11:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mja, wat ik me altijd afvraag is waarom ze hun geld uitgeven aan genitale verminking van mannen, terwijl dat de verspreiding van aids helemaal niet stopt.

Iedereen die net als ik wiskunde heeft gehad op de middelbare school, weet namelijk dat ook een kleinere kans bij genoeg herhalen (en mensen krikken sowieso wel, dus herhaling is er) de kans op 'succes', en dus besmetting, ook 1 is.

Voor minder geld koop je meer voorbehoedsmiddelen met een effectiviteit van 100%, die bovendien ook nog ongewenste zwangerschappen voorkomen.



Bovendien twijfel ik nog steeds aan dat onderzoek. De methodologie klopte van geen kanten wat de VN betreft tenminste. Men nam domweg een aantal landen, een aantal HIV besmettingen en besnijdingsgraad, en trok daaruit een conclusie.

Daarmee negeren ze tig factoren zoals levensverwachting, kennis over aids, positie van de vrouw, aantal keer en aantal partners, beschikbaarheid van condooms.. Ik heb in de paar van die studies die ik bekeek zelfs geen berekening aangetroffen of het resultaat uit toeval afkomstig was of niet. Een eerstejaars student zou uitgekafferd worden met zo'n onderzoeksopzet. Bovendien bleken de uitkomsten van veel van die studies (16 van de 35 volgens die pagina) niet consistent.

Ik heb sterk het vermoeden dat we te maken hebben met religieus geïnspireerd pseudo-onderzoek dat als vooringenomen doel heeft besnijdenis te promoten. De gebrekkige opzet, en het feit dat er al religieuze bemoeienis in aidsbestrijding is, vormen daar bewijs van.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 14:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik heb sterk het vermoeden dat we te maken hebben met religieus geïnspireerd pseudo-onderzoek dat als vooringenomen doel heeft besnijdenis te promoten. De gebrekkige opzet, en het feit dat er al religieuze bemoeienis in aidsbestrijding is, vormen daar bewijs van.
Mja dat soort onderzoeken zie ik toch nooit in The Lancet of PLoS staan.

Spoiler
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-03-2009, 15:13
Verwijderd
@T_ID, die discussie is al eens gevoerd, en toen kwamen we tot de conclusie dat vrijwel alle onderzoeken over dit onderwerp tot dezelfde conclusie kwamen: besneden mannen lopen beduidend minder risico op HIV.

WHO is er duidelijk over (die ik toch ietsje meer kredit geef dan aan jou, als je het niet erg vind):

There is compelling evidence that male circumcision reduces the risk of heterosexually acquired HIV infection in men by approximately 60%. Three randomized controlled trials have shown that male circumcision provided by well trained health professionals in properly equipped settings is safe. WHO/UNAIDS recommendations emphasize that male circumcision should be considered an efficacious intervention for HIV prevention in countries and regions with heterosexual epidemics, high HIV and low male circumcision prevalence. Male circumcision provides only partial protection, and therefore should be only one element of a comprehensive HIV prevention package which includes:

the provision of HIV testing and counseling services;
treatment for sexually transmitted infections;
the promotion of safer sex practices;
the provision of male and female condoms and promotion of their correct and consistent use.
WHO is leading UN Agencies (UNAIDS, UNICEF and UNFPA) to set norms and standards, develop policy and programme guidance for safe male circumcision services and support countries to develop male circumcision policies and strategies within the context of a comprehensive HIV prevention strategy.

http://www.who.int/hiv/topics/maleci.../en/index.html
--------------------------------------

Dus laten we dezelfde discussie niet weer voeren, en on topic blijven:

Hoe kunnen we de negatieve invloed van de katholieke kerk op HIV besmettingen vast stellen, en wat kunnen we hieraan doen? Moet de paus op zn vingers worden getikt, zo ja door wie?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 15:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
WHO
...Die betaald worden door mensen met een religieuze agenda...

Lees mijn posts toch eens alvorens te reageren. Precies de mensen citeren waar ik twijfels over uit, als bewijs om twijfels te weerleggen is geen manier van redeneren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 15:33
Verwijderd
Citaat:
...Die betaald worden door mensen met een religieuze agenda...

Lees mijn posts toch eens alvorens te reageren. Precies de mensen citeren waar ik twijfels over uit, als bewijs om twijfels te weerleggen is geen manier van redeneren.
Zoek en vind een artikel (van een autoritaire bron) die het tegendeel beweert en open een topic op de wetenschap en filosofie forum, dan gaan we daar verder in discussie.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 15:37
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ten eerste moet je, om die invloed te bestrijden, de WHO nog eens naar besnijdenis laten kijken voordat ze dat zeggen. Ik ga nu niet in op de biologische achtergrond, maar de effectiviteit van besnijdenis op het voorkomen van HIV werkt niet zoals de WHO daar beweerd. Het ligt beduidend ingewikkelder. Wat daar staat is net zoiets als zeggen dat klimaatsverandering puur gedreven wordt door menselijke uitstoot.

Ten tweede valt er heel goed wat aan de invloed van de katholieke kerk te doen, door het als instituut terug te dringen. Het hoort zich puur met 'spirituele' dingen bezig te houden, niet met het dagelijks leven van mensen. Om dit te bewerkstelligen zou ik zeggen dat je moet beginnen met het opheffen van Vaticaanstad, zodat de Paus geen staatshoofd meer is.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-03-2009, 20:43
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Biologisch gezien faciliteren factoren als warmte en vochtigheid voor infectie.(gunstig voor bepaalde soa's). Daarnaast is er een rol voor cellen met ''receptoren voor HIV'', die rijker aanwezig zijn in de voorhuid dan in de eikel.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 18-03-2009 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 10:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Biologisch gezien faciliteren factoren als warmte en vochtigheid voor infectie.(gunstig voor bepaalde soa's). Daarnaast is er een rol voor cellen met ''receptoren voor HIV'', die rijker aanwezig zijn in de voorhuid dan in de eikel.
Jij zit ook in het religieuze complot van -ik spreek andere mensen aan dat ze mijn posts niet lezen maar ga zelf ook niet in op posts die zinvolle onderzoeken aanreiken- T_ID
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 11:08
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Jij zit ook in het religieuze complot van -ik spreek andere mensen aan dat ze mijn posts niet lezen maar ga zelf ook niet in op posts die zinvolle onderzoeken aanreiken- T_ID
Nee, ik zit niet in ''het religieuze complot''.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 11:28
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
De discussie over biologie van besnijdenis hoort ergens anders. Er zit een kleine kern van waarheid in dat besnijdenis AID zou kunnen voorkomen, maar het zet totaal geen zoden aan de dijk. Dat is de samenvatting, daar kunnen jullie verder op ingaan bijv. bij W&F.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-03-2009, 11:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Meer dan een kern van waarheid zelfs, maar aangezien het verwijderen van een baarmoeder ook niet als de preventiemaatregel tegen baarmoederhalskanker wordt gezien moeten we besnijdenis ook maar niet als medische ingreep zien (of je moet al tussen een rits zijn gekomen).
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 16:38
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Paus Benedictus XVI heeft op de tweede dag van zijn bezoek aan Angola gewaarschuwd voor de gevolgen van tovenarij en hekserij. Hij riep op tot een verdere evangelisatie in het Afrikaanse land.
why so serious? Wordt die man nog serieus genomen?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 16:43
Verwijderd
Exodus 22:17

Een tovenares mag niet in leven blijven.

Tja, als de bijbel het zegt moet het wel waar zijn hè!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:34
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Exodus 22:17
Een tovenares mag niet in leven blijven.
Tja, als de bijbel het zegt moet het wel waar zijn hè!
Als Mozes z'n stok in een slang doet veranderen is het een wonder
Hypocriet !
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 20:09
Verwijderd
Maar Mozes is een man en er staat niets over tovenaars.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 23:10
Verwijderd
Afrikanen bepalen zelf of ze een condoom gebruiken
Afrika reageert gelaten op pauselijke veroordeling condoomgebruik
Gepubliceerd: 21 maart 2009 15:52 | Gewijzigd: 21 maart 2009 15:54
In Afrika heeft de praktijk de katholieke overtuiging ingehaald. Ondanks de paus gebruiken ook katholieken er condooms.
Door onze correspondent

Nairobi, 21 maart. „De aanval van de paus op condooms is verbijsterend”, schreef The Standard in een hoofdcommentaar gisteren. De Keniaanse krant voegt daar aan toe: „Het standpunt van de kerk blijft conservatief, zelfs nu katholieken over de hele wereld even vaak voorbehoedsmiddelen gebruiken als niet-katholieken.”

De eerste reacties op de controversiële pauselijke uitspraken lijken gelaten in Afrika. De praktijk blijkt de katholieke overtuiging al lang te hebben ingehaald. Veel geestelijken adviseren heimelijk het gebruik van condooms en enkele bisschoppen adviseren het onder voorwaarden. Bij sommige kerken verschaffen nonnen aan de achterdeur voorbehoedsmiddelen. Katholieke echtparen nemen hun besluit privé, niet conform met de boodschap vanaf de preekstoel. De meeste overheden in Afrika bezuiden de Sahara propageren condoomgebruik als middel tegen hiv-verspreiding, de roomse kerk heeft dat beleid aangevochten maar niet kunnen stoppen.

In een poging de extreme bevolkingstoename van rond de 4 procent per jaar af te remmen, moedigt bijvoorbeeld de Keniaanse regering al veel langer het gebruik van voorbehoedsmiddelen aan. De opmerking van paus Johannes Paulus II in 1990 in Tanzania dat condoomgebruik onder alle omstandigheden „een zonde is” wordt genegeerd.

Ongeveer 22 miljoen Afrikanen zijn hiv-besmet en tegen deze achtergrond blijkt in Kenia een meerderheid van de katholieken condoomgebruik te steunen. Eenderde van de Kenianen is katholiek en volgens sommige schattingen is eenvijfde hiv-positief. De Steadman Groep die in 2006 onderzoek deed concludeerde: „Het is heel duidelijk dat het officiële standpunt van de katholieke kerk niet rijmt met de opinie van haar meeste kerkleden. De kerk heeft nog een boel werk te verrichten om haar politiek aanvaardbaar te krijgen. Of het moet simpelweg de dissidente geluiden tolereren.”

Alle geloofsrichtingen en veel oudere Afrikanen hebben moeilijkheden met vrije seks voor het huwelijk en wijzen het gebruik van voorbehoedsmiddelen af. Maar de aidsepidemie heeft de religieuze leiders gedwongen hun standpunt te herzien. Aartsbisschop Bonafice Lele van Mombasa in Kenia bijvoorbeeld keurt het gebruik goed voor hiv-positieve echtparen. „Als mensen getrouwd zijn, wat kan je ze dan nog vertellen? Vertel je hen te scheiden? Dat zou tegen de kerkleer zijn. Met de nodige psychologische bijstand – en die hangen we niet aan de grote klok – kan je het echtpaar vertellen condooms te gebruiken, opdat het aantal hiv-infecties afneemt.”

Voor echtparen van wie één seropositief is blijkt het condoom een uitkomst. Volgens een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie is er bij dergelijke „beschermde” relaties sprake van slechts 1 procent overdracht van het virus.

Kardinaal Christian Wiyghan Tumi van Douala in Kameroen riep daarom in 2005 eveneens op condooms in het huwelijk te gebruiken. Kameroen is één van de landen in West-Afrika waar hiv-besmetting nog steeds snel toeneemt. Alain Fogue is er een woordvoerder van een aidsgroep. „Leeft de paus wel in de eenentwintigste eeuw”, vroeg hij zich gisteren af. „Of hij het leuk vindt of niet, 99 van de 100 katholieken gebruiken tegenwoordig condooms. De mensen zullen het advies van de paus niet opvolgen. Hij leeft in de hemel, wij op aarde.”

-------------------------------------------------------

Goed punt eigenlijk, waarom gaan we ervan uit dat Afrikanen blindelings de paus zouden volgen. Iedereen in italië neukt toch ook gewoon met condoom?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Medicijnen te laat in ontwikkelingslanden
Verwijderd
26 24-06-2009 11:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Beperking groei wereldbevolking noodzakelijk
Verwijderd
84 16-01-2006 22:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat betekent (de dood van ) de paus voor jou?
Kastanje
144 12-04-2005 15:24
Levensbeschouwing & Filosofie voorbehoedsmiddelen
SiemdeCyper
65 30-11-2004 23:19
Levensbeschouwing & Filosofie christendom versus sex
elledc
41 26-11-2003 20:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.