Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2006, 10:31
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Hoi,

Ik wil een DVD brander kopen voor mijn pc.

Nou is mijn oog gevallen op de volgende modellen, weet iemand er genoeg vanaf om te zeggen welke het beste is?

Hier twijfel ik tussen:

http://www.mnm-computers.nl/product_...oducts_id=1183

http://www.mnm-computers.nl/product_...oducts_id=2756

http://www.mnm-computers.nl/product_...oducts_id=3309

--------------------------------------------------

Verder zit ik erover te denken om mijn grafische kaart te upgraden, maar heeft dat wel zin? Ik heb nu de goedkoopste GeForce 4 (zat standaard in deze pc en deze pc is al vrij oud.)

De pc is 2.4 GHz en hij heeft 512 MB Ram (1 GB RAM is het maximum en daar ga ik hem binnenkort naar uitbreiden).

Heeft het met deze pc wel zin om een betere grafische kaart te kopen? En zo ja, welke raden jullie mij aan?

De grafische kaart heeft geen prioriteit maar ik wil me alvast orienteren.

Bedankt alvast .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2006, 10:48
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Het zijn eigenlijk alledrie gewoon prima branders. Ik heb zelf de BenQ DW1640, voorloper van de 1650/55, en sinds dat ik hem heb (ongeveer 10 maanden) heb ik er nog geen problemen mee gehad. Voordeel (t.o.v. de NEC drives) is voor mij ook dat de BenQ-drives geen riplock hebben, d.w.z. als je een DVD'tje naar je harde schijf kopieert doet 'ie dat op 16x en niet op 2x zoals de NEC. De 1655 is overigens gelijk aan de 1650, behalve dat die eerste LightScribe heeft; iets wat je waarschijnlijk niet gaat gebruiken (je kunt daarmee een opdruk op je DVD branden, maar punt 1 duurt dat een half uur en punt 2 heb je er speciale schijfjes voor nodig).

En het heeft zeker wel zin om je grafische kaart te upgraden, je kunt t.o.v. een oude Geforce 4 nog veel prestatiewinst halen. Je zou bijvoorbeeld een Geforce 7600GS kunnen overwegen; is te vinden voor iets meer dan 100 euro, zie ook hier. Een andere optie zou de Radeon X1600 Pro zijn, maar die rpesteert volgens mij slechter dan de 7600GS (maar weet ik niet zeker).
Lijken me goede opties als je nog wat langer met je huidige PC wilt doen, maar bedenk wel dat je bij een eventuele nieuwe PC deze kaart niet meer mee zult kunnen nemen; AGP is een tijdje geleden vervangen door PCI Express.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 04-09-2006 om 10:52.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 11:00
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Bedankt voor je uitgebreide reply .

Dat lightscribe van die BenQ brander leek me juist wel leuk, maar in feite heb ik er dus niets aan hoor ik van jou .

Ik ben niet van plan om heel snel een nieuwe pc te kopen (ik heb genoeg consoles/handhelds om op te gamen, mijn pc gebruik ik alleen voor internet eigenlijk), maar ik wil graag games kunnen spelen als Titan Quest enzo. Kan dat met de Geforce kaart die jij voorstelde?

In mijn PC zit dus waarschijnlijk AGP volgens jou en geen PCI Express? (daar heb ik weinig verstand van )

Maar kan je op een 2,4 GHz, met 1 GB RAM en die nieuwe Geforce kaart die jij voorstelt goed nieuwe games spelen?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 11:27
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja, als LightScribe je echt leuk lijkt dan moet je het natuurlijk gewoon doen, maar er kleven wel praktische bezwaren aan; o.a. dus de speciale schijfjes, het feit dat het 30 minuten duurt en het is ook nog eens in zwart-wit. Maar voor die 4 euro hoef je het natuurlijk niet te laten.

En tja, "goed" is natuurlijk een subjectieve beleving. De één wil graag hele mooie graphics op hele hoge resoluties, en dan voldoet een 7600GS eigenlijk niet; maar het punt is dat de rest van je systeem dan eigenlijk ook niet voldoet, gezien de leeftijd ervan. Je kunt nu een "mid-range" videokaart van rond de 100 euro kopen die een beetje bij de rest van je systeem past en dan kun je nog even vooruit, maar als je echt het beste van het beste wilt dan volstaat het denk ik niet om alleen de videokaart te vervangen. Je kunt er ook wel een duurdere videokaart inhangen, maar dat heeft natuurlijk niet zoveel zin bij een al wat ouder systeem omdat de rest van de onderdelen dan achterblijven.

Maar om maar eventjes dichtbij je vraag te blijven: het zal zeker wel zo zijn dat met die videokaart nieuwe games speelbaar zijn, maar je moet dan niet verwachten dat je ook nog eens op hele hoge resoluties kunt spelen met alle opties op maximaal.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 11:42
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Ok, bedankt weer .

Ik hoef ook niet persee alles op het mooiste te hebben staan, als ze maar gewoon redelijk draaien. Het gaat ook echt maar om een paar games die ik wil doen, verder game ik toch eerder op consoles en handhelds.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 20:49
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Waar kan ik zien of ik een PCI, PCI-e of AGP grafische kaart moet kopen (ik weet niet wat er in mijn pc gaat)?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 20:56
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Als je al een wat oudere PC hebt dan kun je er rustig van uitgaan dat je een AGP kaart zult moeten kopen; PCIe is vrij recent en was er zeker nog niet in de tijd dat jij je systeem aanschafte (heb zelf ook een P4 2.4Ghz).

Maar dit en meer informatie over je systeem kun je allemaal mooi zien met Everest:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 22:10
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
M@rco schreef op 05-09-2006 @ 21:56 :
Als je al een wat oudere PC hebt dan kun je er rustig van uitgaan dat je een AGP kaart zult moeten kopen; PCIe is vrij recent en was er zeker nog niet in de tijd dat jij je systeem aanschafte (heb zelf ook een P4 2.4Ghz).

Maar dit en meer informatie over je systeem kun je allemaal mooi zien met Everest:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Is het niet mogelijk dat ik PCI heb? Ik hoop het niet want daar zijn echt alleen maar slechte kaarten voor te koop voor zover ik kan zien.

Volgens mij staat er namelijk bij configuratiescherm dat mijn Geforce MX 420 in de PCI poort zit...

Laatst gewijzigd op 05-09-2006 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 07:08
Verwijderd
Nou, alle computers van minstens de afgelopen vier, vijf jaar zijn gebaseerd geweest op de AGP-standaard, dus je hebt echt geen PCI-only-PC meer. Het enige gevaar wat er is, is dat je een systeem hebt met on-board videokaart zonder extra AGP-slot.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 10:29
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2006 @ 08:08 :
Nou, alle computers van minstens de afgelopen vier, vijf jaar zijn gebaseerd geweest op de AGP-standaard, dus je hebt echt geen PCI-only-PC meer. Het enige gevaar wat er is, is dat je een systeem hebt met on-board videokaart zonder extra AGP-slot.
Hoe kan ik dat zien als ik de kast openmaak ?

Ik wilde bijvoorbeeld de demo van Titan Quest spelen (om te kijken of mijn pc het spel aankan) maar dat kan niet met de MX 420 van Geforce omdat die geen pixelshader heeft ofzo.

Heeft die kaart die M@rco aangaf dat wel? Dat kan ik nergens vinden.

De demo van Tomb Raider Legends draaide nog best aardig op mijn pc, tegen mijn verwachting in .
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 23:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Als je nou gewoon kijkt met Everest dan kun je het heel makkelijk zien zonder iets open te hoeven maken. Maar ik eet mijn hoed op als je geen AGP-slot hebt.

En ja, nieuwe videokaarten (dus ook die 7600) ondersteunen Pixel Shader 3.0, whatever that may be.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 15:08
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-09-2006 @ 00:44 :
Als je nou gewoon kijkt met Everest dan kun je het heel makkelijk zien zonder iets open te hoeven maken. Maar ik eet mijn hoed op als je geen AGP-slot hebt.

En ja, nieuwe videokaarten (dus ook die 7600) ondersteunen Pixel Shader 3.0, whatever that may be.
Ik heb het gedownload en het blijkt dat ik maar AGP 4x heb.

Die kaart die jij aanraadt heeft AGP 8x nodig .

Misschien doe ik er toch verstandiger aan om gewoon volgend jaar ergens meteen een top computer te kopen want dit schiet niet echt op. Mijn computer kan bijna niets nieuws aan .

Laatst gewijzigd op 07-09-2006 om 15:10.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 19:11
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Verschil tussen AGP8 en AGP4 zul je in de praktijk niet merken. Dat is namelijk de interfacesnelheid; terwijl de videokaart in de praktijk veel minder bandbreedte gebruikt. En je kunt probleemloos een AGP8-videokaart in een AGP4-moederbord stoppen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 18:58
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-09-2006 @ 20:11 :
Verschil tussen AGP8 en AGP4 zul je in de praktijk niet merken. Dat is namelijk de interfacesnelheid; terwijl de videokaart in de praktijk veel minder bandbreedte gebruikt. En je kunt probleemloos een AGP8-videokaart in een AGP4-moederbord stoppen.
Hey,

Ok, dus dit kan in geen enkele vorm problemen opleveren?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 08:22
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Nope je kunt zo een AGP8 kaart in je AGP4 moederbord steken, drivers installeren en je kunt gamen.

Let wel: sommigen halen hogere snelheden na het herinstalleren van Windows. Maar dat staat los van de kwestie rondom AGP.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.