Oud 25-07-2013, 12:10
Verwijderd
Goedemiddag,

Vanavond heb ik m'n laatste 2 lesuurtjes, voor ik moet gaan afrijden morgen. Het is niet dat ik zenuwachtig ben, maar er word gezegd dat ik er nog niet klaar voor ben, omdat m'n rijleraar bepaalde dingen niet heeft uitgelegd.

Mijn vraag is, weet iemand hoe zo'n examen eruit ziet? Beetje recentelijk gezien dan. Want je moet de motorkap open doen? En de dashboard knopjes kennen? Dat heeft hij me allemaal nooit geleerd, en ook nooit gezegd dat dat moest.

Volgens m'n moeder laat ie me alleen afrijden, omdat ik klaar ben met m'n pakket. Maar het lijkt me toch niet, dat ie me laat afrijden, als ik er niet klaar voor ben? Is nou ook niet bepaald positief voor z'n eigen rijschool.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2013, 14:22
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Er is er maar 1 die kan bepalen of jij klaar bent voor het rijexamen en dat is je instructeur. En als hij je laat afrijden omdat de rijlessen in het pakket op zijn en hij weet dat je nog niet zo ver bent is het geen instructeur maar een koekenbakker! Vraag vanavond iig over de knopjes op het dashboard en kijk eens samen onder de motorkap want volgens mij moet je ook o.a. weten waar je de radiateur en ruitensproeivloeistof moet bijvullen. En succes met je examen!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 16:28
Verwijderd
Bedankt! Ja, ik snap hem ook niet helemaal. Hij had het een tijd van te voren al aangevraagd, omdat het in de zomer heel erg druk is qua boekingen. Dus we zouden er naar toe werken. Maar ook met m'n bijzondere verrichtingen, die kreeg ik nog geen week voor dat m'n examen begint? Dat klopt ook niet, toch?

Maar bedankt voor de tip! Zal het zeker vragen. Vind het nog steeds vreemd dat hij het er nooit over gehad heeft. Moet ook een zelfreflectie formulier hebben, of iets dergelijks?

Bedankt! Hopelijk komt het goed haha.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 16:59
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Bijzondere verrichtingen 1 week voor het examen? Ik hoop voor je dat je slaagt maar als het niet is gelukt zou ik maar eens overwegen om nog wat lessen bij een behoorlijke rijschool te nemen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 18:27
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Als je instructeur er geen vertrouwen in heeft laat hij je heus niet op gaan voor het examen. Wanneer jij zakt is dat slecht voor zijn slagingspercentage en dus geen goede reclame voor de rijschool.

Mijn instructeur kwam overigens pas op het terrein van het CBR aanzetten met de olievuldop e.d.
Zo moeilijk is het niet, het is een rijexamen, geen opleiding motorvoertuigentechniek
Mocht je die paar vragen niet weten dan is dat nog geen reden om je te laten zakken overigens, het is belangrijker dat je veilig en vlot rijdt.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 18:27
Verwijderd
Pff wat een drukte om niks.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 20:53
Verwijderd
Mijn instructeur heeft me anders wel laten opgaan omdat we aan het einde van het pakket zaten terwijl ik eigenlijk voor geen meter kon rijden. Maar dat was ook gewoon een zak, ik denk dat je die niet vaak gaat tegenkomen.

Ik weet niet hoe de examens tegenwoordig zijn, maar bij mij was het een nummerplaat van afstand lezen voor je in de auto stapt, dan één vraag beantwoorden over de auto (banden, knopjes, lampjes, motorkap), gaan rijden, 2 bijzondere verrichtingen onderweg en dat was het.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 21:07
Verwijderd
Ik heb anderhalf jaar geleden rijexamen gedaan en de volgorde bij mij was als volgt: Zodra ik buiten kwam moest ik een nummerplaat lezen, vervolgens liepen we naar de auto en moest ik de motorkap omhoog doen en wat onderdelen benoemen. Daarna gingen we in de auto zitten en vroeg mijn instructeur wat enkele van de lampjes op het dashboard betekenen en wat ik moet doen als ze gaan branden. Vervolgens was het rijexamen met twee bijzondere verrichtingen en op het einde kwam één vraag waarin een situatie beschreven werd die je tijdens het examen tegenkwam, maar 'wat zou je hebben gedaan als dit of dat anders was gegaan'.

Het is trouwens wel zo (althans, bij de rijscholen bij mij in de buurt) dat hoe groter je rijschool is, hoe meer je maar 'een nummertje' bent. Het slagingspercentage is bij zulke rijscholen niet heel belangrijk, omdat de klanten tóch wel blijven komen. Is het niet omdat de rijschool zo'n grote naam heeft, dan is het wel omdat die en die uit de familie ook daar gelest hebben.

Ikzelf zat bij een lokale rijschool die in mijn dorp gevestigd was en maar een paar leerlingen per keer aannam. Daar heb ik hele positieve ervaringen mee, omdat je altijd dezelfde instructeur hebt die precies weet wat je al wel of niet hebt gedaan en kunt. Zij lieten je ook pas echt opgaan als ze er (zo goed als) zeker van waren dat je het examen kon halen.

Heel veel succes morgen in elk geval! En mocht het niet lukken, dan zou ik zeker eens een kleinere en meer persoonlijke rijschool overwegen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 21:44
Verwijderd
Nou ja, die eerste instructeur van mij, was ook maar een eenmansdingetje Dus daar hoef je het ook niet altijd te treffen. De tweede ook, maar die was wel prima.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 23:51
Ivo
Ivo is offline
De motorkap hoeft niet bij elk examen open en ook niet op elk examen wordt gevraagd naar de lampjes op het dashboard. Ik meen zelfs dat je op je rijexamen in staat moet zijn om een wiel te wisselen als de examinator daar om vraagt. In praktijk zal dat nooit gebeuren omdat je dan niet meer aan rijden toe komt, maar er kan wél gevraagd worden welke handelingen je daarvoor moet uitvoeren (auto vlak neer zetten op een harde ondergrond, op de handrem en in de versnelling, krik plaatsen volgens handleiding, deels opkrikken, wielmoeren 1 slag los draaien, verder opkrikken, wielmoeren er af, wiel er af, andere wiel er op, wielmoeren vast draaien, krik weer laten zakken, wielmoeren natrekken en alles weer opruimen).

Onder de motorkap moet je in elk geval kunnen aanwijzen waar je de olie, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof en remvloeistof kunt peilen en bijvullen. De zekeringkast moet je ook kunnen vinden. Van de dashboardlampjes moet je in elk geval weten dat een oranje lampje betekend dat je zo snel mogelijk naar een garagebedrijf moet met de auto en met een rood lampje moet je zo snel mogelijk op een veilige plaats stoppen en de motor afzetten en vanaf die plaats hulp inschakelen (wegenwacht, sleepdienst o.i.d.).

Er zal bijna zeker gevraagd worden om twee bijzondere verrichtingen te doen. Dat is namelijk een verplicht onderdeel, tenzij je vrijstelling hebt gehaald op een tussentijdse toets.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 08:14
Verwijderd
Ik heb de derde keer dat ik rijexamen deed maar één bijzondere verrichting gedaan overigens, ik denk nog altijd dat dat was omdat het mijn derde keer was en dat die verrichtingen meestal niet het probleem zijn dan
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 08:57
Verwijderd
Je moet twee bijzondere verrichtingen doen, waarvan er maar één hoeft te lukken. Aangezien een hellingproef op nauwelijks een helling al telt, of keren op de weg, of een parkeervak in draaien of een bochtje achteruit, lukt er altijd wel íets. Ik verneukte het fileparkeren en die vent zei heel droog 'dat heb je vast weleens beter gedaan'. Ik ben de eerste keer geslaagd.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2013, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Ik verneukte het fileparkeren en die vent zei heel droog 'dat heb je vast weleens beter gedaan'. Ik ben de eerste keer geslaagd.
Dat zei mijn instructrice inderdaad ook, dat het niet zo erg is als je niet mooi in een vak uitkomt. Als je maar goed kijkt en richting aangeeft als je weer wegrijdt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 09:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb tig keer afgereden en nog nooit de motorkap open hoeven doen, wel knopjes in de auto moeten noemen. Ik moest ook heel vaak maar één bijzondere verrichting doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 13:05
Records070
Avatar van Records070
Records070 is offline
Heel informatief dit allemaal Ik moet binnenkort zelf ook afrijden maar wist ook totaal niet wat ik kon/kan verwachten, maar wat tot nu toe al besproken is. Is dat vrijwel alles wat je kan verwachten naast het auto rijden natuurlijk?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Heel informatief dit allemaal Ik moet binnenkort zelf ook afrijden maar wist ook totaal niet wat ik kon/kan verwachten, maar wat tot nu toe al besproken is. Is dat vrijwel alles wat je kan verwachten naast het auto rijden natuurlijk?
Je gaat natuurlijk langs de moeilijke punten die je in de lessen vaak geoefend hebt en je krijgt nog zo'n opdracht.

De examinator gaat tijdens het examen met je over koetjes en kalfjes praten, om te zien of je dat kunt combineren met rijden. Praat gezellig mee, maar laat je niet van de weg afleiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Faalangst (afrijden)
Maru
14 18-02-2008 15:48
Verkeer & Vervoer Belangrijke tips als je moet afrijden??
JustMe88
14 19-01-2007 00:20
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #5
coopergirl
500 11-01-2006 16:23
Verkeer & Vervoer [Tussentijdse Toets] wel of niet doen?
0oFZo0
22 09-01-2006 10:54
De Kantine kenteken lezen?
???
97 22-03-2004 19:19
De Kantine Moet morgen afrijden, iemand tips?
Verwijderd
31 04-03-2003 17:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.