Oud 02-09-2003, 17:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Heroine verstrekking als effectieve behandeling

Van onze medewerker
Het lijkt erop dat verslaafden baat hebben bij heroineverstrekking. Dat gebeurt nu in experimentele vorm, maar het is de vraag of dat blijft bestaan. Joost Kerkhoff, eerste geneeskundige en verslavingsarts bij de Ambulante Verslavingszorg Provincie Groningen, geeft zijn visie vanuit de praktijk. Hij is begeleider bij het project heroinebehandeling in de stad Groningen.

Minister Hans Hoogervorst van VWS zal dit najaar zijn standpunt bepalen over het rapport van de commissie-Paas dat midden juni het licht zag. Deze commissie onderzocht het landelijke experiment gecontroleerde verstrekking van heroine op medische indicatie en concludeerde dat deelnemende verslaafden veel baat hebben bij de behandeling.

In het rapport van de commissie-Paas worden verslaafden consequent aangeduid als "patienten". Als uw autoradio is gestolen door een junk, zegt u dan: 'Arme zieke, hij was heel hard toe aan zijn medicijn?'
"Nee, dan denk ik: stomme rotzak, waarom moet je uitgerekend mijn auto hebben? Het zijn voor een deel vervelende jongens die vervelende dingen doen omdat ze ziek zijn, maar ze zijn wel degelijk verantwoordelijk voor hun daden. Ik ben me er constant van bewust dat ik deze mensen niet volledig kan vertrouwen. Geld speelt in hun denken een belangrijke rol en van alles wat ze zien bepalen ze de tegenwaarde. Ze zeggen ook wel eens tegen me dat het gevaarlijk is dat ik in mijn spreekkamer zo'n mooie laptop heb staan. Dat is omdat ze van zichzelf weten dat ze niet te vertrouwen zijn."

Hoe zou je de gemiddelde verslaafde die aan het project deelneemt typeren?
"Hij behoort tot de 10 procent van de verslaafden die er t slechtst aan toe zijn. Het is een westerse man van rond de veertig. In de jaren zestig/zeventig is hij begonnen met drugsgebruik en is er in blijven hangen. Omdat zijn leven volledig gericht is op de verslaving heeft voeding een lage prioriteit. Hij heeft een verminderde weerstand, krijgt sneller een longontsteking en abcessen en is gevoeliger voor griepvirussen et cetera. Als hij pecht heeft, heeft hij HIV, Aids of leverontstekingen. Hij is de hele dag bezig met scoren, dat wil zeggen: geld bij elkaar krijgen en drugs gebruiken. Maar als hij weet dat hij hier regelmatig terecht kan voor zijn heroine ontstaat er rust in zijn leven. Dan gebeurt het soms dat mensen clean worden."

Wacht even, doordat mensen heroine krijgen, raken ze van hun verslaving af?
"Mensen moeten minimaal 3 keer per week komen, maar ze kunnen hier ook 3 keer per dag terecht. Door die regelmaat, lukt het veel mensen ook een daginvulling te regelen. Sommigen gaan uitzendwerk doen en anderen hebben een Melkertbaan. Daarnaast worden dakloze verslaafden gestimuleerd om zich in te schrijven voor een woning. Als dit soort dingen geregeld is, is het makkelijker om te minderen. Want als verslaafden de hele dag over straat lopen, denken ze constant aan dope. In Zwitserland is een vergelijkbaar heroineproject geweest. Een aantal jaren na het project bleek een aanzienlijk deel van de deelnemers clean te zijn, een woning en een gezin te hebben."

Welke positieve resultaten levert de heroineverstrekking verder op?
"In Groningen doen 36 mensen mee aan het heroineproject. Bij grofweg de helft van deze groep zien we een duidelijke verbetering op sociaal, medisch en psychisch gebied. Mensen komen aan en gaan er beter uitzien. Als iemand bijvoorbeeld geen tanden meer heeft, dan maken we een afspraak met een tandarts. Ook kunnen we de grote groep verslaafden met psychiatrische problemen helpen. Door de dagelijkse heroineverstrekking geven we mensen een duidelijke structuur en daar hebben verslaafden met bijvoorbeeld schizofrenie veel baat bij. Heb je mensen eenmaal binnen, dan kan je ze ook dagelijks pillen geven die psychose bestrijden. Dat is ook de reden waarom ik heel gelukkig ben met het project. We hebben nu een mooie medische faciliteit waar je allerlei behandelingen netjes kunt uitvoeren met goed personeel. Omdat de patienten samen met de hulpverlener een behandelcontract tekenen waarin ze vastleggen dat ze meewerken aan de behandeling, is deze behandeling niet vrijblijvend. Als iemand als doel heeft opgesteld dat hij iets aan zijn gebit wil laten doen, dan moet hij zich ook houden aan de afspraak die met de tandarts is gemaakt. Ik vind dat de methadonverstrekking ook meer deze kant op zou moeten gaan."

Hoe bedoelt u dat?
"We zijn de grip op de methadonverstrekking kwijtgeraakt. Het is teveel bulkverstrekking, te weinig toegespitst op de persoon en er is door geldgebrek te weinig begeleiding.
Methadon is een recht voor iedereen geworden. Er zitten heel weinig verplichtingen aan. Mensen die methadon krijgen zouden een behandelcontract moeten tekenen, zodat je wederzijdse verplichtingen aangaat.

Maar zo'n geweldig voorbeeld is die heroineverstrekking toch niet? In de helft van de gevallen levert het geen positieve resultaten op.
"De helft van de mensen valt inderdaad af. Dat is heel veel, maar je hebt het over de 10 procent van de gebruikers die er het slechts aan toe zijn. Vergelijk het eens met de strafrechtelijke opvang verslaafden. Hierbij kunnen mensen een behandeling van ruim een jaar ondergaan in plaats van een gevangenisstraf. Het is een strak regime waarin het gebruik van middelen wordt afgebouwd naar nul. 1 op de 3 deelnemers maakt deze behandeling af en 1 op de 10 mensen komt op deze manier uiteindelijk van de verslaving af."

Leidt heroineverstrekking ook tot minder delichten en overlast?
"Zeker. De deelnemers plegen minder delicten. Dat merk je onder andere aan het feit dat mensen niet zo vaak meer worden vastgezet. Je hoort het ook van officieren van justititie: ze vinden ons project heel zinnig.

In het rapport van de commissie-Paas wordt voorgesteld 9 nieuwe behandelcentra te openen. De kosten van 15 miljoen Euro zouden moeten worden gefinancieerd uit de AWBZ. Is die boodschap wel te verkopen nu de eigen bijdrage voor voorzieningen uit de AWBZ fors verhoogd wordt?
"Ik vind het wél gerechtvaardigd om hier geld aan uit te geven. Met name omdat de gezondheidswinst heel hoog is. Dit is een effectieve behandeling die je mensen niet mag onthouden. Net zoals je rokers in het ziekenhuis ook gewoon behandelt."

Meer Centra openen?

In 6 steden - Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Heerlen - wordt sinds het jaar 2000 op experimentele basis heroine verstrekt aan verslaafden die niet tot afkicken komen en geen baat hebben bij methadon. De "Commissie Invoeringsaspecten behandeling heroineverslaving" onder voorzitterschap van de Groningse wethouder Rene Paas is in december vorig jaar ingesteld om de effecten van deze behandeling te onderzoeken. De commissie-Paas heeft ook een voorstel gedaan over de duurzame invoering van de heroinebehandeling. Omdat wetenschappelijk is aangetoond dat verslaafden er lichamelijk, geestlijk en sociaal op vooruitgaan, stelt zij voor het experiment om te zetten in reguliere zorg. Het aantal behandelcentra zou moeten worden uitgebreid van 6 tot 16. In 11 regio's zouden dan jaarlijks zo'n 1000 verslaafden behandeld kunnen worden.

Bron: de Staatscourant, maandag 1 september 2003

---

Wat vinden jullie hiervan? Moeten de kosten van deze behandelcentra betaald worden uit de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten)*?
Denk je dat het nut heeft om verslaafden deze zorg te geven?


* Iedere Nederlander is via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) verzekerd voor de zorg die nodig is bij langdurige ziekte, handicap of ouderdom. Het gaat hierbij om zorg waarvoor men zich in principe niet kan verzekeren bij commerciële zorgverzekeraars. De hoogte van de AWBZ-premie is afhankelijk van je inkomen. Zorginstellingen kunnen deze zorg rechtstreeks leveren. Bijvoorbeeld verpleging en verzorging thuis of verblijf in een instelling. De zorg wordt in dat geval in natura verstrekt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 17:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Nee, die mensen moeten ze niks geven. Zoals Pim fortuyn het ooit ongeveer zei: Zet die mensen maar allemaal samen in een bos en dan kunnen ze zich daar doodspuiten.

Een verslaafde die er uit zichzelf vanaf komt, die is er ook echt van af. Iemand die naar een kliniek wordt gestuurd e/d niet, vaak omdat de motivatie om echt te stoppen er niet is.

Junks zijn zwakkelingen en kosten onze samenleving alleen maar geld en dat geld zie ik liever naar een bijstandsmoeder gaan dan naar een dosis heroine voor een junk
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 18:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 02-09-2003 @ 17:35:

Junks zijn zwakkelingen en kosten onze samenleving alleen maar geld en dat geld zie ik liever naar een bijstandsmoeder gaan dan naar een dosis heroine voor een junk
Met dat laatste ben ik t wel mee eens, maar dat eerste niet. Weliswaar zijn ze gevangen en afhankelijk geraakt door de drugs, maar of ze daarmee zwak zijn? Heroine is sterk en kan op zich snel zich meester over je lichaam maken, maar betekent dat dat jij als verslaafde dan zwak bent?

In het opzicht zoals jij het stelt zijn rokers ook zwakkelingen. Ik zie ze niet zozeer als zwak, maar als pathetisch en zieke mensen die hulp goed kunnen gebruiken.
Hetzelfde zo met heroineverslaafden.

Maar als er dan gekeken moet worden naar wie nu eigenlijk het geld als eerste zou moeten krijgen, dan zou ik inderdaad eerder voor de bijstandsmoeder/vader dan naar de verslaafde.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 19:05
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Een effectieve behandeling for junks zal zijn om heroine en andere drugs volledig te legaliseren. De rede dat junks moeten stelen voor hun geld is niet omdat ze verslaafd zijn, maar omdat door de illegale status van drugs de prijzen gigantisch hoog zijn.

Een zwaarverslaafde junk heeft tien maal per dag een dosis nodig van 0.1 gram. Zo'n dosis kost hem tussen de 50 en 65 euro.
Per dag moet hij dus een bedrag opbrengen van minimaal 500 euro wil hij kunnen functioneren. De gigantische prijsinflatie van het product wordt pas goed duidelijk als je deze prijzen naast die van het farmaceutische bedrijf Bayer legt. Bayer rekent als prijs voor 1 gram heroine 2 (!) euro. Drugs zelf zijn niet het probleem, het is de opiumwet.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 20:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 02-09-2003 @ 19:05:

Een zwaarverslaafde junk heeft tien maal per dag een dosis nodig van 0.1 gram. Zo'n dosis kost hem tussen de 50 en 65 euro.
Per dag moet hij dus een bedrag opbrengen van minimaal 500 euro wil hij kunnen functioneren. De gigantische prijsinflatie van het product wordt pas goed duidelijk als je deze prijzen naast die van het farmaceutische bedrijf Bayer legt. Bayer rekent als prijs voor 1 gram heroine 2 (!) euro. Drugs zelf zijn niet het probleem, het is de opiumwet.
10 maal

Maar een zwaarverslaafde in een gelegaliseerde omgeving,.. denk je dat deze een "normaal" leven kan opbouwen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:36
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Dit is al een keer geweest bijna een dezelfde topic.

0,1 gram?????? heroine 50 60 Euro ik weet niet in welke tijd jij leeft.
Maar een proef bolletje[dit is geen coke] kost bij een dealer een 8,5 euro voor een shot.

100 a 200 euro kost dit voor een zwaar verslaafde junk.

Coke is het duurste en dat kost ongeveer 40 a 50 euro voor een gram.

Crack[zeer slechte troebel coke] kost ongeveer 20 euro per gram.
Shot is de korste van alle drugs 20 a 120 sec een van de allersterkste.
de coke kan niet gesnoven worden of gespoten[snuiven voel je niks van,spuiten kan niet omdat de coke te troebel en te vies is]
daarom wordt de coke gekookt in water met amonia en daarna opgerookt in een base pijp.

Dit is de enigste drugs die zeer veel kost omdat de shot maar zeer kort is.
hierbij kost het een junk wel zo'n gauw 300 euro

Er zijn nog altijd meer heroine en opium junkies als crack junkies in NL

550 euro sprookjes van een paar wanna b jounaliste
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:47
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-09-2003 @ 20:19:
10 maal

Maar een zwaarverslaafde in een gelegaliseerde omgeving,.. denk je dat deze een "normaal" leven kan opbouwen?
Waarschijnlijk wel, er zullen altijd mensen buiten de boot vallen, maar dat is hun eigen keuze. Als een verslaafde zijn shotje maar krijgt kan hij goed functioneren en vormt dit vrijwel geen belemmering voor zijn werk of sociale contacten. Aangezien hij veel geld over zal houden omdat hij niet zijn gehele budget aan heroine hoeft te besteden, zal dit hem zeker een flinke steun in de rug geven om zijn leven weer op te bouwen.

Buiten het feit dat het heel erg verslavend werkt zijn er geen lichamelijke gevaren, buiten het nemen van een overdosis, aan het gebruik verbonden. Als heroine goedkoop is wordt het gerookt in plaats van gespoten, waardoor het nemen van een overdosis of het gebruiken van HIV-besmette naalden uitblijft.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:51
Verwijderd
^Ja, maar aan de andere kant...juist als je het gratis kan krijgen en het zo verslavend is blijf je gebruiken...zoals je zegt met die heroïne kunnen ze toch wel normaal functioneren...waarom zouden ze stoppen wat toch gigantisch moeilijk is...
Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een dosis heroïne sociaal bent en goed bezig bent op je werk...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Tuurlijk helpt dat niet, zo blijven ze verslaafd. Ik zou wat goede afkickklinieken neerzetten.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:56
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 02-09-2003 @ 21:47:
Waarschijnlijk wel, er zullen altijd mensen buiten de boot
Buiten het feit dat het heel erg verslavend werkt zijn er geen lichamelijke gevaren, buiten het nemen van een overdosis, aan het gebruik verbonden. Als heroine goedkoop is wordt het gerookt in plaats van gespoten, waardoor het nemen van een overdosis of het gebruiken van HIV-besmette naalden uitblijft.
Geen lichamelijke gevaren? EN OF die er zijn! Moet je het boek Christiane F lezen! 't Kind kotst alles uit, wordt keimager, krijgt cold turkey's, leeft in een roes om de problemen maar te vergeten en ervoor weg te lopen, ze raakt bewusteloos, t breekt haar bijna op en de hele boel gaat dood. Hoef je geeneens een overdosis voor te nemen, want als je lichaam genoeg verzwakt is gaat t ook wel dood van dezelfde dosis.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:08
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 02-09-2003 @ 21:56:
Geen lichamelijke gevaren? EN OF die er zijn! Moet je het boek Christiane F lezen! 't Kind kotst alles uit, wordt keimager, krijgt cold turkey's, leeft in een roes om de problemen maar te vergeten en ervoor weg te lopen, ze raakt bewusteloos, t breekt haar bijna op en de hele boel gaat dood. Hoef je geeneens een overdosis voor te nemen, want als je lichaam genoeg verzwakt is gaat t ook wel dood van dezelfde dosis.
Hun lichaam verzwakt omdat junk doorgaans vrijwel niets eten, dat komt niet door de drug, maar aan de levenstijl die ze er op nahouden.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ESCO schreef op 02-09-2003 @ 21:36:
Dit is al een keer geweest bijna een dezelfde topic.


Maar vandaag stond t in de staatscourant ivm de opening van de andere behandelcentra en het serieus maken van het experiment.

Citaat:

0,1 gram?????? heroine 50 60 Euro ik weet niet in welke tijd jij leeft.
Maar een proef bolletje[dit is geen coke] kost bij een dealer een 8,5 euro voor een shot.
je hebt t hier over een proefbolletje. Als ik een smerige dealer was, wist ik t wel: verkocht ik goedkoop een proefbolletje in de hoop dat je steeds afhankelijker werd, waarna ik de prijs natuurlijk steeds zou opschroeven.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:45
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 02-09-2003 @ 21:47:
Als heroine goedkoop is wordt het gerookt in plaats van gespoten, waardoor het nemen van een overdosis of het gebruiken van HIV-besmette naalden uitblijft.
Waarom? Het effect schijnt anders te zijn tussen spuiten en snuiven.
Dus waarom zou je overgaan op snuiven?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:47
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-09-2003 @ 18:03:
Met dat laatste ben ik t wel mee eens, maar dat eerste niet. Weliswaar zijn ze gevangen en afhankelijk geraakt door de drugs, maar of ze daarmee zwak zijn? Heroine is sterk en kan op zich snel zich meester over je lichaam maken, maar betekent dat dat jij als verslaafde dan zwak bent?
Nee, je bent zwak als je naar zo'n zwaarverslavende drugs grijpt als je problemen hebt om wat voor reden dan ook. Als je die zielige verhalen van ze hoort hier, tranen met tuiten....mijn vrouw heeft me eruit gezet, problemen met de belastingdienst, ik moest het huis uit van mijn ouders blabla....en dan denk ik: dus toen ben je maar heroine gaan gebruiken? Lekker logisch

Citaat:

In het opzicht zoals jij het stelt zijn rokers ook zwakkelingen. Ik zie ze niet zozeer als zwak, maar als pathetisch en zieke mensen die hulp goed kunnen gebruiken.
Hetzelfde zo met heroineverslaafden.

Sorry maar ik kan een sigaret roken niet vergelijken met heroine gebruiken.



Citaat:

Ik zou wat goede afkickklinieken neerzetten.
Klinieken kosten ook geld, en als de deelnemers geen eigen motivatie hebben blijft resultaat waarschijnlijk ook uit.

Citaat:

Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een dosis heroïne sociaal bent en goed bezig bent op je werk...
Junks werken niet die bedelen om geld of verkopen de straatkrant (zelfde inspanning als om geld bedelen alleen geven ze er wat voor terug )
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 02-09-2003 @ 22:47:
Nee, je bent zwak als je naar zo'n zwaarverslavende drugs grijpt als je problemen hebt om wat voor reden dan ook. Als je die zielige verhalen van ze hoort hier, tranen met tuiten....mijn vrouw heeft me eruit gezet, problemen met de belastingdienst, ik moest het huis uit van mijn ouders blabla....en dan denk ik: dus toen ben je maar heroine gaan gebruiken? Lekker logisch


Oo,.. ik dacht eerder aan t verhaal van needlefreak, die vanwege t experimenteren aan de drugs ging.
Nee, de redenen die jij opnoemt zijn vluchtwegen en wellicht een teken van zwakte, ja. Net zoals je t op een zuipen kunt zetten als je verdrietig bent. Net zoiets.

Citaat:

Sorry maar ik kan een sigaret roken niet vergelijken met heroine gebruiken.


Nicotine wordt ook wel een harddrug genoemd omdat t zo verslavend is. Vandaar.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:57
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-09-2003 @ 22:53:


Oo,.. ik dacht eerder aan t verhaal van needlefreak, die vanwege t experimenteren aan de drugs ging.
Nee, de redenen die jij opnoemt zijn vluchtwegen en wellicht een teken van zwakte, ja. Net zoals je t op een zuipen kunt zetten als je verdrietig bent. Net zoiets.
Ja maar dat zijn we de mensen waar we het over hebben met dit project. Het loopt daarom ook oa. in mijn mooie stadje
Die mensen verdienen het niet wat dan ook te krijgen als er zo veel geld bezuinigd moet worden. Laat die mensen maar aan het leger des huils over, die zijn nu al te goed voor ze.

Citaat:

Nicotine wordt ook wel een harddrug genoemd omdat t zo verslavend is. Vandaar.
Ja maar een roker is toch niet hetzelfde als die junks wat hier in de portieken liggen het 's nachts?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 23:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 02-09-2003 @ 22:57:
Ja maar dat zijn we de mensen waar we het over hebben met dit project. Het loopt daarom ook oa. in mijn mooie stadje
Die mensen verdienen het niet wat dan ook te krijgen als er zo veel geld bezuinigd moet worden. Laat die mensen maar aan het leger des huils over, die zijn nu al te goed voor ze.


Het zijn maar 38 mensen, hoor. Zoveel is dat niet. En als 1 gram heroine maar 2 euro kost voor de gemeente, valt t toch ook nog wel mee. Als je zou gaan afwegen hoeveel daarmee de criminaliteit gedaald zou kunnen zijn, zou je misschien zelfs goedkoper uit komen door ze te helpen (politie, verzekering, persoonlijk financiele schade van slachtoffer, persoonlijke geestelijke schade bij slachtoffer (waaruit evt. psychische hulp komt kijken), etc.).

Citaat:

Ja maar van roker is toch niet hetzelfde als die junks wat hier in de portieken liggen het 's nachts?
Voor mij is dat geen verschil
en zoals ik al zei, doelde ik op de verslaving zelf; mensen zijn afhankelijk van verslaving. Dat kan op zich psychisch niet gezond zijn (stress wanneer je je verslaving niet tegenmoet kunt komen, e.d.) en laat ik t over de lichamelijke aspecten nog maar niet hebben
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 23:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-09-2003 @ 23:02:


Het zijn maar 38 mensen, hoor. Zoveel is dat niet. En als 1 gram heroine maar 2 euro kost voor de gemeente, valt t toch ook nog wel mee. Als je zou gaan afwegen hoeveel daarmee de criminaliteit gedaald zou kunnen zijn, zou je misschien zelfs goedkoper uit komen door ze te helpen (politie, verzekering, persoonlijk financiele schade van slachtoffer, persoonlijke geestelijke schade bij slachtoffer (waaruit evt. psychische hulp komt kijken), etc.).

Ik vind als die mensen wat willen moeten ze maar gaan werken en als ze mensen beroven moeten ze vastgezet worden. Niet dat gezever hier van oom agent gaat even met de jongens praten

Die mensen zijn niks waard als ze zich niet over hun verslaving heen krijgen uit zichzelf, dus waarom zouden ze dan wat krijgen.
En als ze van er vanaf zijn kunnen ze werk gaan zoeken en evt een uitkering.

En 38 zijn er best veel als je in je uppie loopt 's nachts

Citaat:

Voor mij is dat geen verschil
en zoals ik al zei, doelde ik op de verslaving zelf; mensen zijn afhankelijk van verslaving. Dat kan op zich psychisch niet gezond zijn (stress wanneer je je verslaving niet tegenmoet kunt komen, e.d.) en laat ik t over de lichamelijke aspecten nog maar niet hebben
Die discussie kunnen we beter elders voeren.
Maar ik geef me niet gewonnen
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 02-09-2003 om 23:10.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-09-2003, 23:12
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
omajunk schreef op 02-09-2003 @ 21:51:
^Ja, maar aan de andere kant...juist als je het gratis kan krijgen en het zo verslavend is blijf je gebruiken...zoals je zegt met die heroïne kunnen ze toch wel normaal functioneren...waarom zouden ze stoppen wat toch gigantisch moeilijk is...
Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een dosis heroïne sociaal bent en goed bezig bent op je werk...
80% van de heroinegebruikers heeft gewoon een baan en een huis, ondanks het vele geld dat ze er per maand aan kwijt zijn. Het stereo-typ van een tandeloze uitgemergelde dakloze klopt dus niet helemaal. Net als veel alcohol verslaafden grijpen veel heroineverslaafden pas na hun werk naar de fles (of in dit geval spuit).

Het doel van gratis heroine verstrekking is om te zorgen dat junks niet meer voor overlast zorgen. Dit werkt natuurlijk goed aangezien hij niet meer hoeft te stelen om zijn gebruik te bekostigen. Ik geloof erin dat dit voldoende steun is om gebruikers uit de vicieuze cirkel van hun verslaving te halen en hen zo vrijwillig af te laten kicken.

Citaat:
ESCO schreef op 02-09-2003 @ 21:36:
Dit is al een keer geweest bijna een dezelfde topic.

0,1 gram?????? heroine 50 60 Euro ik weet niet in welke tijd jij leeft.
Maar een proef bolletje[dit is geen coke] kost bij een dealer een 8,5 euro voor een shot.

100 a 200 euro kost dit voor een zwaar verslaafde junk.

Coke is het duurste en dat kost ongeveer 40 a 50 euro voor een gram.

Crack[zeer slechte troebel coke] kost ongeveer 20 euro per gram.
Shot is de korste van alle drugs 20 a 120 sec een van de allersterkste.
de coke kan niet gesnoven worden of gespoten[snuiven voel je niks van,spuiten kan niet omdat de coke te troebel en te vies is]
daarom wordt de coke gekookt in water met amonia en daarna opgerookt in een base pijp.

Dit is de enigste drugs die zeer veel kost omdat de shot maar zeer kort is.
hierbij kost het een junk wel zo'n gauw 300 euro

Er zijn nog altijd meer heroine en opium junkies als crack junkies in NL

550 euro sprookjes van een paar wanna b jounaliste
Een proef-bolletje ja.

Citaat:
kaasstaafje schreef op 02-09-2003 @ 21:56:
Geen lichamelijke gevaren? EN OF die er zijn! Moet je het boek Christiane F lezen! 't Kind kotst alles uit, wordt keimager, krijgt cold turkey's, leeft in een roes om de problemen maar te vergeten en ervoor weg te lopen, ze raakt bewusteloos, t breekt haar bijna op en de hele boel gaat dood. Hoef je geeneens een overdosis voor te nemen, want als je lichaam genoeg verzwakt is gaat t ook wel dood van dezelfde dosis.
Je beschrijft hier het ontwenningseffect wat optreed als een gebruiker probeert te stoppen of niet aan z'n spul kan komen. Dit versta ik dus onder wat ik het gevaar op een verslaving noem. Het grootste gevaar van een cold turkey is dat je shock toestand raakt of dat je stikt in je eigen kots als je flauwvalt, dood ga je er niet aan.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 23:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 02-09-2003 @ 23:12:

Het grootste gevaar van een cold turkey is dat je shock toestand raakt of dat je stikt in je eigen kots als je flauwvalt, dood ga je er niet aan.
Je stikt, maar dood ga je er niet aan?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 02:29
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
de veroorzaker zei: Junks zijn zwakkelingen en kosten onze samenleving alleen maar geld

Junks die stelen kosten nog meer geld. Zeg dat een junk 300 euro per dag nodig heeft. Dan moet hij misschien voor 2000 euro stelen ofzow.

En wat doe je dan met de junks die niet stoppen? Als je niets doet blijven ze stelen, als je ze heroine geeft doen ze dat iig niet meer. (en dat voor maar 2 euro per junk )

Ik vind het "zet ze allemaal in een bos" niet echt een oplossing. Dan kun je ook wel alle aids patienten afschieten (heb je de ziekte ook meteen aangepakt)

Misschien zou het beter zijn elke junk op te pakken en 'm net zolang vast te houden tot hij clean is.

Maar volgens mij doen ze dat al in Amerika en volgens mij helpt dat ook niet echt (ze lijken clean maar zodra ze buiten zijn willen toch nog ff 1 shotje proberen)

Er is gewoon nog geen perfecte oplossing. En zolang de perfecte oplossing er niet is denk ik dat het gratis verstrekken de beste oplossing is

En om nog ff terug te komen op het idee dat we ze allemaal ergens in een bos moeten zetten. Stel je voor dat we dat echt doen. Ze zitten allemaal in een bos en na een paar weken zijn ze allemaal dood (desnoods schieten we ze af). Er komen nog steeds nieuwe verslaafde bij. En hoe bepaal je dan wie er het bos in moet. Iemand die een keer herione heeft genomen om het te proberen? lijkt me niet. Wie is in jou ogen dan echt verslaafd en wie niet. Zoals bijv. een junk die wel elke dag gebruikt maar pas 2 maanden. Moet je die dan ook meteen afschrijven?

Het zou geweldig zijn als we een medicijn hadden dat het verslaafde gevoel totaal weghaalt. Zodat de junk gewoon geen "zin" heeft om nog wat te gebruiken.
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 02:36
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
De veroorzaker zei ook: Nee, je bent zwak als je naar zo'n zwaarverslavende drugs grijpt als je problemen hebt om wat voor reden dan ook. Als je die zielige verhalen van ze hoort hier, tranen met tuiten....mijn vrouw heeft me eruit gezet, problemen met de belastingdienst, ik moest het huis uit van mijn ouders blabla....en dan denk ik: dus toen ben je maar heroine gaan gebruiken? Lekker logisch


Ik denk niet dat junks zo beginnen. De meeste zullen gewoon zijn begonnen met een blowtje en zijn door het experimenteren in de heroine gekomen. En ik denk dat er ook wel een groep is die gepushed is. (hoertjes door hun pooier of een naive meid met een slechte vriend ofzow)

Iemand die problemen heeft gaat echt niet zomaar heroine gebruiken. Stel je voor jij hebt een goed leven. Op een dag zet je vrouw je eruit. Dan weet je niet eens waar je heroine moet halen.

Jij zegt dat ze zwak zijn, maar ik denk dat als jij een tijdje heroine gaat gebruiken dat je ook niet zomaar kunt stoppen.
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 07:41
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 02-09-2003 @ 23:12:
80% van de heroinegebruikers heeft gewoon een baan en een huis, ondanks het vele geld dat ze er per maand aan kwijt zijn. Het stereo-typ van een tandeloze uitgemergelde dakloze klopt dus niet helemaal. Net als veel alcohol verslaafden grijpen veel heroineverslaafden pas na hun werk naar de fles (of in dit geval spuit).

Het doel van gratis heroine verstrekking is om te zorgen dat junks niet meer voor overlast zorgen. Dit werkt natuurlijk goed aangezien hij niet meer hoeft te stelen om zijn gebruik te bekostigen. Ik geloof erin dat dit voldoende steun is om gebruikers uit de vicieuze cirkel van hun verslaving te halen en hen zo vrijwillig af te laten kicken.



Een proef-bolletje ja.



Je beschrijft hier het ontwenningseffect wat optreed als een gebruiker probeert te stoppen of niet aan z'n spul kan komen. Dit versta ik dus onder wat ik het gevaar op een verslaving noem. Het grootste gevaar van een cold turkey is dat je shock toestand raakt of dat je stikt in je eigen kots als je flauwvalt, dood ga je er niet aan.
oh shocktoestand is dat alles
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 09:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

Misschien zou het beter zijn elke junk op te pakken en 'm net zolang vast te houden tot hij clean is.

Maar volgens mij doen ze dat al in Amerika en volgens mij helpt dat ook niet echt (ze lijken clean maar zodra ze buiten zijn willen toch nog ff 1 shotje proberen)


Ik quote uit het artikel:
Citaat:
"Vergelijk het eens met de strafrechtelijke opvang verslaafden. Hierbij kunnen mensen een behandeling van ruim een jaar ondergaan in plaats van een gevangenisstraf. Het is een strak regime waarin het gebruik van middelen wordt afgebouwd naar nul. 1 op de 3 deelnemers maakt deze behandeling af en 1 op de 10 mensen komt op deze manier uiteindelijk van de verslaving af." "
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 12:04
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:
de veroorzaker zei: Junks zijn zwakkelingen en kosten onze samenleving alleen maar geld

Junks die stelen kosten nog meer geld. Zeg dat een junk 300 euro per dag nodig heeft. Dan moet hij misschien voor 2000 euro stelen ofzow.
Junks die stelen moet je vastzetten, geen heroine cadeau doen.

virus....ik ga straks verder
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 03-09-2003 om 14:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2003, 13:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 03-09-2003 @ 12:04:
Juks die stelen moet je vastzetten, geen heroine cadeau doen.

virus....ik ga straks verder
En voordat ze stelen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 13:50
needlefreak
Avatar van needlefreak
needlefreak is offline
Citaat:
Een zwaarverslaafde junk heeft tien maal per dag een dosis nodig van 0.1 gram. Zo'n dosis kost hem tussen de 50 en 65 euro.
Citaat:
100 a 200 euro kost dit voor een zwaar verslaafde junk.
50 a 65 euro voor 0.1 gram?? de maximum prijs voor 1 gram heroïne is 40 euro. meer heb ik nooit geweten en meestal heb je ze nog veel goedkoper. ik betaalde meestal 20 a 25 euro voor 1 gram en als ik naar rotterdam ging betaalde ik 10 a 15 euro. maar die goedkopere prijzen heb je enkel als je wat meer ineens koopt.
Citaat:
Als heroine goedkoop is wordt het gerookt in plaats van gespoten
goedkoop of duur dat heeft niks met de wijze van gebruik te maken. als je gewoon bent van heroïne te spuiten dan ga je niet terugkeren naar chinezen. spuiten geeft een véél beter effect. dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer gaat chinezen na een shot ofzo.
Citaat:
Trouwens ik kan me niet voorstellen dat je met een dosis heroïne sociaal bent en goed bezig bent op je werk...
zonder je shot ben je niet sociaal en kun je niet naar je werk maar na een shot heroïne kun je perfect je werk uitvoeren.
in het begin dat ik heroïne gebruikte (voor ik verslaafd was) was ik zelf veel socialer onder invloed van heroïne dan nuchter.
Citaat:
want als je lichaam genoeg verzwakt is gaat t ook wel dood van dezelfde dosis.
inderdaad. m'n laatste vriend die gestorven is van heroïne lag al een hele tijd dood naast ons in de zetel zonder dat we het wisten. we zaten met een stuk of 5 heroïne te shotten en lagen allemaal te stuiken in de zetels. pas toen z'n vriendin binnenkwam en hem wou wakker schudden wisten we dat hij dood was. oorzaak ligt niet alleen in het gebruik van heroïne maar die kerel gebruikte ook medicatie, veel alcohol en hij at bijna niet. dat is zijn dood geworden. (R.I.P. michael en de andere)
Citaat:
Het effect schijnt anders te zijn tussen spuiten en snuiven.
chinezen is het veiligst. je kunt zo bijna geen overdosis hebben omdat de werking maar beetje bij beetje komt na het inademen van de rook. snuiven komt al harder aan. omdat die lijn dan ineens opkomt. en spuiten voel je al na enkele seconden en dat is nog sterker.
__________________
Watch me as I'm going down... I'm falling and I'm falling...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 14:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

En wat doe je dan met de junks die niet stoppen? Als je niets doet blijven ze stelen, als je ze heroine geeft doen ze dat iig niet meer. (en dat voor maar 2 euro per junk )
prima toch als ze heroine willen blijven gebruiken, zo lang ze niemand last bezorgen.
Stelen --> gevangenis
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:


Ik vind het "zet ze allemaal in een bos" niet echt een oplossing. Dan kun je ook wel alle aids patienten afschieten (heb je de ziekte ook meteen aangepakt)
Aids patienten zijn voor het grootste gedeelte niet ziek doordat ze bewust iets gebruikt/gedaan hebben waardoor ze aids kregen.
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

Misschien zou het beter zijn elke junk op te pakken en 'm net zolang vast te houden tot hij clean is.
Prima maar dan wel in de cel en niet in opvang/afkick centra.


Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

En om nog ff terug te komen op het idee dat we ze allemaal ergens in een bos moeten zetten. Stel je voor dat we dat echt doen. Ze zitten allemaal in een bos en na een paar weken zijn ze allemaal dood (desnoods schieten we ze af). Er komen nog steeds nieuwe verslaafde bij. En hoe bepaal je dan wie er het bos in moet. Iemand die een keer herione heeft genomen om het te proberen? lijkt me niet. Wie is in jou ogen dan echt verslaafd en wie niet. Zoals bijv. een junk die wel elke dag gebruikt maar pas 2 maanden. Moet je die dan ook meteen afschrijven?
Zelfde criteria als bij dit project
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

Het zou geweldig zijn als we een medicijn hadden dat het verslaafde gevoel totaal weghaalt. Zodat de junk gewoon geen "zin" heeft om nog wat te gebruiken.
Dat is net zoiets als wereldvrede, maar je hebt wel gelijk natuurlijk

Citaat:
Gatara schreef op 03-09-2003 @ 02:29:

En voordat ze stelen?
Voordat ze stelen bezorgen ze geen overlast. Net zo behandelen als andere mensen dus. De verslaafde die aan dit project deelnemen zullen overigens allemaal wel al vaker wat gejat hebben, daar ben ik van overtuigd.
Citaat:
Gatara schreef op 03-09-2003 @ 02:29:


"Vergelijk het eens met de strafrechtelijke opvang verslaafden. Hierbij kunnen mensen een behandeling van ruim een jaar ondergaan in plaats van een gevangenisstraf. Het is een strak regime waarin het gebruik van middelen wordt afgebouwd naar nul. 1 op de 3 deelnemers maakt deze behandeling af en 1 op de 10 mensen komt op deze manier uiteindelijk van de verslaving af."
Hier is de motivatie om clean te blijven dat ze anders de gevangenis in moeten. Wat mij betreft gaan ze daar ook gewoon heen overigens, na 1 jaar zonder ben je vast wel clean.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:23
needlefreak
Avatar van needlefreak
needlefreak is offline
Citaat:
Misschien zou het beter zijn elke junk op te pakken en 'm net zolang vast te houden tot hij clean is.
Citaat:
Prima maar dan wel in de cel en niet in opvang/afkick centra.
met dit laatste ben ik helemaal niet akkoord.
een junk vasthouden in een cel tot hij clean is? zonder begeleiding? denk je dat je zo een junk helpt? no way!
afkickcentrums zijn gespecialiseerd om junks te begeleiden. je leert er omgaan met je verslaving en anderen, jezelf weer ontdekken, nieuwe bezigheden zoeken, structuur in je leven steken, goed functioneren in de maatschappij,... al die zaken kun je leren als je een programma volgt. enkel met de hulp van de verslavingszorg en je eigen motivatie heb je kans om van je heroïneverslaving af te komen. als je een junk in een cel steekt en hem weer vrijlaat als hij clean is dan staat hij weer even ver als voordien en zal hij zeker weer hervallen in zijn oude gewoontes.
__________________
Watch me as I'm going down... I'm falling and I'm falling...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:41
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 15:23:
met dit laatste ben ik helemaal niet akkoord.
een junk vasthouden in een cel tot hij clean is? zonder begeleiding? denk je dat je zo een junk helpt? no way!
afkickcentrums zijn gespecialiseerd om junks te begeleiden. je leert er omgaan met je verslaving en anderen, jezelf weer ontdekken, nieuwe bezigheden zoeken, structuur in je leven steken, goed functioneren in de maatschappij,... al die zaken kun je leren als je een programma volgt. enkel met de hulp van de verslavingszorg en je eigen motivatie heb je kans om van je heroïneverslaving af te komen. als je een junk in een cel steekt en hem weer vrijlaat als hij clean is dan staat hij weer even ver als voordien en zal hij zeker weer hervallen in zijn oude gewoontes.
Junks helpen
Wat kost zo'n centrum per dag per junk? Maakt eigenlijk ook niks uit, alles wat de overheid daarin steekt is te veel.
Als je na 1 jaar in de gevangenis zonder drug weet terugvalt in je oude gewoontes (heroine gebruiken) dan ben je dus gewoon een dikke mongool, dan heb je tijd genoeg gehad om erover na te denken wat die rotzooi met je lichaam en de rest van je leven doet.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:50
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Als het zo makkelijk ging zouden ze het ook wel zo doen. Maar het is dus niet zo simpel en de meeste junks vallen dan gewoon weer terug.

Zie het vanuit de ogen van een junk

Je bent jaren verslaafd. Ineens moet je een hele tijd zonder (zeg een jaar). Je bent clean en komt de gevangenis uit. Je hebt geen huis, werk, geld of vrouw, je voelt je klote. Je gaat dan echt wel weer aan de heroine. Ik bedoel je leven is kut met een verslaving, maar zonder voelen ze zich nog kutter. Als je de junks (zoals needlefreak zei) helpt een leven op te bouwen zullen ze een stuk minder snel terug vallen. Ze hebben dan iig een soort van toekomst
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 15:56
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
vroeger was ik voor nu ben ik tegen. het is de bedoeling ze van een verslaving af te helpen niet verslaving bekostigen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:07
needlefreak
Avatar van needlefreak
needlefreak is offline
Citaat:
Als je na 1 jaar in de gevangenis zonder drug weet terugvalt in je oude gewoontes (heroine gebruiken) dan ben je dus gewoon een dikke mongool, dan heb je tijd genoeg gehad om erover na te denken wat die rotzooi met je lichaam en de rest van je leven doet.
jij zou een junk 1 jaar in een cel steken omdat hij verslaafd is aan heroïne. vind je dat normaal?
dat je die mensen een "dikke mongool" noemt is gewoon omdat je niet beseft hoe het is om aan heroïne verslaafd te zijn en alles wat erbij komt kijken. het is een gevecht voor de rest van je leven.
__________________
Watch me as I'm going down... I'm falling and I'm falling...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Drexz schreef op 03-09-2003 @ 15:50:

Je bent jaren verslaafd. Ineens moet je een hele tijd zonder (zeg een jaar). Je bent clean en komt de gevangenis uit. Je hebt geen huis, werk, geld of vrouw, je voelt je klote.
En hoe komt dat? Doordat je een drugsverslaafde was, als je dan zo lomp bent om daar fijn mee door te gaan verdien je toch ook geen hulp.
Citaat:
Needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 15:50:

dat je die mensen een "dikke mongool" noemt is gewoon omdat je niet beseft hoe het is om aan heroïne verslaafd te zijn en alles wat erbij komt kijken. het is een gevecht voor de rest van je leven.
Na een jaar ben je clean hoor. Zie reatie op drexz


Effe voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over iedere heroineverslaafde, ik heb het hier over de zwaarverslaafde. De mensen die de overheid hun drugs cadeau wil doen, niet iedere verslaafde.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Na een jaar ben je clean hoor. Zie reatie op drexz
Ja hoe weet jij dat nou weer? Ik denk dat needlefreak er toch wel meer verstand van heeft of ie clean is na een jaar gevangenis of niet...Jij denkt er veeeel te makkelijk over.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:39
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
omajunk schreef op 03-09-2003 @ 16:36:
Ja hoe weet jij dat nou weer? Ik denk dat needlefreak er toch wel meer verstand van heeft of ie clean is na een jaar gevangenis of niet...Jij denkt er veeeel te makkelijk over.
Als jij een jaar zonder heroine hebt geleefd ben je clean, dat is toch logisch? Dan heb je er lichamelijk geen behoefte meer aan.
Ik denk er niet te makkelijk over, alleen bevooroordeeld das wel waar. Ik moet iedere dag langs die mensen lopen. Zie ze om 10 uur 's ochtends met een blikje bier rondlopen, mensen intimideren, mensen lastig vallen, rotzooi trappen. En dan wil de overheid daar geld aan besteden. Alsof er niet dagelijks mensen dood gaan van de honger, van aids en weet ik wat allemaal.
Als alle onschuldige mensen gelukkig zijn, dan mag je de junks gaan helpen. Tot die tijd moet je ze gewoon hard aanpakken.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2003, 16:46
needlefreak
Avatar van needlefreak
needlefreak is offline
Citaat:
Na een jaar ben je clean hoor
ja, je bent na een week al clean maar ik bedoel de geestelijke verslaving. die blijft sterk, ook al schijnt het met de jaren te verminderen. toch kun je na jaren clean te zijn nog heel hard zin krijgen om te gebruiken. ik weet dat van een man van 36 jaar die weer hervallen is na jaren clean te zijn. in die afkickcentrums heb ik ook genoeg oudere mannen zien wenen omdat ze er niet meer in geloven clean te blijven.
__________________
Watch me as I'm going down... I'm falling and I'm falling...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 16:46:
ja, je bent na een week al clean maar ik bedoel de geestelijke verslaving. die blijft sterk, ook al schijnt het met de jaren te verminderen. toch kun je na jaren clean te zijn nog heel hard zin krijgen om te gebruiken. ik weet dat van een man van 36 jaar die weer hervallen is na jaren clean te zijn. in die afkickcentrums heb ik ook genoeg oudere mannen zien wenen omdat ze er niet meer in geloven clean te blijven.
En als je die geestelijke verslaving niet kunt overwinnen nadat je gezien hebt hoe zeer je eraan kapot gaat, dan ben je in mijn optiek dus een dikke mongool. Dat kan ik gewoon niet begrijpen, die mensen lopen altijd te huilen dat ze geld nodig hebben voor het slaaphuis omdat ze weer een normaal leven willen opbouwen. Nu snap ik ook wel dat dit lastig is als je op straat leeft dus daarom is het ook goed dat er afkickklinieken zijn. Ben ik ook niet op tegen, maar dan moet het wel van de verslaafde zelf komen. Verplicht afkicken ben ik op tegen omdat dit vaak ipv een gevangenisstraf wordt gegeven. Dan zeg ik gooi die mensen in de gevangenis en als ze eruit komen zijn ze iig lichamelijk ervan af en als ze geestelijk sterk genoeg zijn kunnen ze een baan gaan zoeken en normaal gaan leven. Als ze dit niet zijn hoeven wij ze toch niet van hun drugs te voorzien?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 03-09-2003 @ 16:39:
Als jij een jaar zonder heroine hebt geleefd ben je clean, dat is toch logisch? Dan heb je er lichamelijk geen behoefte meer aan.
Ik denk er niet te makkelijk over, alleen bevooroordeeld das wel waar. Ik moet iedere dag langs die mensen lopen. Zie ze om 10 uur 's ochtends met een blikje bier rondlopen, mensen intimideren, mensen lastig vallen, rotzooi trappen. En dan wil de overheid daar geld aan besteden. Alsof er niet dagelijks mensen dood gaan van de honger, van aids en weet ik wat allemaal.
Als alle onschuldige mensen gelukkig zijn, dan mag je de junks gaan helpen. Tot die tijd moet je ze gewoon hard aanpakken.
Ja lichamelijk jah duuuh daar ben je met een beetje doorzettingsvermogen in een paar dagen vanaf, maar dacht je soms dat t niet ook psychisch was? Is echt niet minder moeilijk hoor.
En t is lijkt mij vrij onzinnig om een junk in de gevangenis te stoppen inplaats van in een afkickkliniek. Zo iemand heeft hulp nodig en t helpt niet om m achter slot en grendel te zetten zonder mensen die er iets vanaf weten.
Ik wil jou weleens horen als je ergens echt aan verslaafd bent.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 03-09-2003 @ 16:54:
Ja lichamelijk jah duuuh daar ben je met een beetje doorzettingsvermogen in een paar dagen vanaf, maar dacht je soms dat t niet ook psychisch was? Is echt niet minder moeilijk hoor.
En t is lijkt mij vrij onzinnig om een junk in de gevangenis te stoppen inplaats van in een afkickkliniek. Zo iemand heeft hulp nodig en t helpt niet om m achter slot en grendel te zetten zonder mensen die er iets vanaf weten.
Ik wil jou weleens horen als je ergens echt aan verslaafd bent.
Jij hebt hulp nodig.....heb je de rest ook gelezen?
Zo nee doe dat en blaat nog eens
Zo ja, lees het nog eens.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:02
needlefreak
Avatar van needlefreak
needlefreak is offline
de geestelijke verslaving is veel moeilijker te overwinnen en duurt véél langer dan de lichamelijke verslaving.
toch nog gebruiken na al de miserie die je tegengekomen bent door je gebruik. dat is ECHT verslaafd zijn. maar dat ken jij niet en ik ben blij voor jou.
__________________
Watch me as I'm going down... I'm falling and I'm falling...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:31
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Ten eerste je bent na 2 dagen al clean lichaamelijk van heroine,maar dat zegt niet dat je je oude vrienden niet meer ziet en je geestelijke versalving nog niet in de hand hebt.
Dit kan wel jaren duren en wat zo te zien de ikk ikke Pim fans niet weten.
Dat de meeste wel met problemen zitten als kindermisbruik,verkracht zijn,mishandeld zijn.
Maar ja dat kan de ik persoon niet schelen want daar heeft hij niks mee te maken.


Ten tweede kost het veel meer geld om verslaafde in een cel te stoppen dan ze gewoon te het spul te geven.

Ten derde lijkt het mij logisch nagedacht[volgens mij hoor dus niet de ikke ikke en ikke ikke ben pim fan] dat er verkrachters moordenaars in een cel horen, in plaats van een paar verslaafde die zo geholpen kunnen worden.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:12
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 17:02:
de geestelijke verslaving is veel moeilijker te overwinnen en duurt véél langer dan de lichamelijke verslaving.
toch nog gebruiken na al de miserie die je tegengekomen bent door je gebruik. dat is ECHT verslaafd zijn. maar dat ken jij niet en ik ben blij voor jou.
Nee dat ken ik idd niet, en dat is ook mijn eigen verdienste.
Citaat:
needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 17:02:

Ten eerste je bent na 2 dagen al clean lichaamelijk van heroine,maar dat zegt niet dat je je oude vrienden niet meer ziet en je geestelijke versalving nog niet in de hand hebt.
Dit kan wel jaren duren en wat zo te zien de ikk ikke Pim fans niet weten.
Dat de meeste wel met problemen zitten als kindermisbruik,verkracht zijn,mishandeld zijn.
Maar ja dat kan de ik persoon niet schelen want daar heeft hij niks mee te maken.


Ten tweede kost het veel meer geld om verslaafde in een cel te stoppen dan ze gewoon te het spul te geven.

Ten derde lijkt het mij logisch nagedacht[volgens mij hoor dus niet de ikke ikke en ikke ikke ben pim fan] dat er verkrachters moordenaars in een cel horen, in plaats van een paar verslaafde die zo geholpen kunnen worden.
1) Hmm interessant, de eerste keer in mn leven dat ik P Fortuyn kwoot en meteen hoor ik bij zijn fans
En dat die mensen problemen hebben heeft geen ruk te maken met heroine verslaving. Niet alle mensen die misbruikt ziin worden heroineverslaafd...alleen de zwakkelingen.

2) Daar gaat het niet om, het kost nog minder om ze gewoon dood te schieten maar dat mag niet van de wet. In de wet staat ook dat als je wat steelt dat je de gevangenis in moet en niet dat je dan gratis drugs krijgt.

3) Verkrachters in de cel? Waarom niet gewoon een abo-tje op de hoeren, hoeft ie het ook niet meer te doen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:17
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 03-09-2003 @ 21:12:
Nee dat ken ik idd niet, en dat is ook mijn eigen verdienste.


3) Verkrachters in de cel? Waarom niet gewoon een abo-tje op de hoeren, hoeft ie het ook niet meer te doen.
Het gaat bij verkrachter niet zo zeer om het neuken, maar meer de macht die ze over het slachtoffer uitoevenen.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 21:23
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 03-09-2003 @ 21:17:
Het gaat bij verkrachter niet zo zeer om het neuken, maar meer de macht die ze over het slachtoffer uitoevenen.
Weet ik, was maar een dom voorbeeld
Ik maak me hier veel te druk over
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 03-09-2003 @ 21:17:
Het gaat bij verkrachter niet zo zeer om het neuken, maar meer de macht die ze over het slachtoffer uitoevenen.
Er zijn verschillende soorten motieven hoor
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
needlefreak schreef op 03-09-2003 @ 13:50:

zonder je shot ben je niet sociaal en kun je niet naar je werk maar na een shot heroïne kun je perfect je werk uitvoeren.
in het begin dat ik heroïne gebruikte (voor ik verslaafd was) was ik zelf veel socialer onder invloed van heroïne dan nuchter.


Maar werk je dan niet onder een verdoofde toestand? In die zin dat je "slomer" werkt dan iemand die niet onder invloed is van heroine?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 03-09-2003 @ 15:56:
vroeger was ik voor nu ben ik tegen. het is de bedoeling ze van een verslaving af te helpen niet verslaving bekostigen.
Maar di's een manier om ze van een verslaving af te helpen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 18:43
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Over Heerlen:

Sedert jaren wordt Heerlen geconfronteerd met een groep van ongeveer 300 harddrugsverslaafden, dealers en runners die in hoge mate het straatbeeld bepaalt en overlast veroorzaakt. Harddrugs worden gedeald en gebruikt in de openbare ruimte. Er is sprake van groepsvorming waar bedreiging van uitgaat; voorbijgangers worden lastiggevallen. Er is sprake van verwervingscriminaliteit. In de omgeving van het station ondervinden bewoners reeds jaren overlast vanwege de straatprostitutie.De gevoelens van onveiligheid zijn in geen enkele vergelijkbare stad in Nederland zo hoog als in Heerlen.

Dat zijn er dus iets meer dan 38



Repressie

Vervolgens is de repressie opgevoerd onder andere door middel van gerichte politieacties tegen de straathandel en wapenbezit en vinden er drugscontroles plaats in de euregionale trein tussen Heerlen en Aken. Bovendien worden drugspanden en illegale coffeeshops gesloten. Er zijn door de gemeente nieuwe bestuursrechtelijke instrumenten ontwikkeld waaronder gebiedsontzeggingen en bestuurlijke boetes tegen straatprostitutie buiten de gedoogzone. Verder zijn er 65 gemeentelijke toezichthouders actief op straat . Zij hebben een signalerende en corrigerende taak. Binnenkort zullen er 126 videocamera's worden geïnstalleerd in het overlastgebied . Er zijn ook fysieke verbeteringen aangebracht met name in en rond het station zoals camera's, een betere verlichting, een servicebalie, achtergrondmuziek en vinden er extra schoonmaakacties plaats. Een tippelzone werd buiten de stad aangelegd waar prostitutie wordt gedoogd onder toezicht van gemeente en politie.



Wat houdt het project ‘Loon naar Werken’ in?

Vanuit de gedachte dat verslaafden een dagbesteding of werk moeten hebben om hun leven weer regelmaat te geven, is het project ‘Loon naar Werken’ opgezet. Dit biedt verslaafden de gelegenheid om zelf de handen uit de mouwen te steken tegen een betaling van € 6.- per dag. Het regime is streng; wie tijdens het werk drugs gebruikt, kan meteen vertrekken. Inmiddels melden zich dagelijks circa 30 verslaafden om ergens ingezet te worden. Zij ruimen zwerfvuil op, ‘strippen’ renovatiepanden of doen klussen bij de Dag- en Nachtopvang en het Leger des Heils


bron: www.heerlen.nl

Ik heb er wat stukjes uitgeknipt, dit leest al niemand
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 23:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 04-09-2003 @ 18:43:
Over Heerlen:
Dat zijn er dus iets meer dan 38
Het gebied waar t in het artikel over gaat, was Groningen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.