Oud 16-06-2005, 21:53
neardo
neardo is offline
Terwijl ik dromerig over het grasveld drentel, ruk ik harteloos de bloemen uit de grond. Ze schreeuwen naar me, ‘Pluk me… pluk me… pluk me niet!’ Ik houd niet van het spelletje dat ze met me spelen. Onbeheerst pak ik de tengere stengels vast, fluister nog snel hun schietgebed en trek dan stuk voor stuk hun wortels uit de aarde. Ik streel de jammerende bloemblaadjes. Ze hebben het verdiend, maar toch, ergens zijn ze ook wel lief. En nu ze zijn gestraft mag ik ze best troosten, toch? Twijfelend leg ik de bloem naast me neer. Of zou het niet zo werken? Om maar geen fouten te hoeven maken vertrap ik de toch al verlepte restanten om me heen. Wanneer ik vol agressie de lucht inspring ben ik even bang dat de wereld onder mijn voeten zal verdwijnen. Ik laat me met een doffe plof vallen. Als ik weer opsta en het vuil van mijn knieën veeg, kijkt hij me doortastend aan. De jongen leunt tegen de oude boom aan. Ik kijk terug en zwaai naar hem. Hij beweegt niet. Dan zet ik mijn handen aan mijn mond, ‘BLOEMPJE?’ De jongen lacht en loopt langzaam weg. Waarom ging hij nou weg? Ik was toch braaf geweest? Ik had geen medeleven getoond. Precies zoals ze zeiden. Ik raak in paniek en maai met mijn armen door het bloemendek. ‘Bloemetje?’, probeer ik nog wanhopig, maar het heeft geen zin. Ik gooi ze naar hem toe, allemaal tegelijk. Terwijl de tranen over mijn wangen biggelen, zie ik hoe de boeketjes steeds harder door de lucht vliegen, ze lijken te veranderen. Met grote ogen kijk ik hoe de bloemen zijn hoofd verbrijzelen. Het gras kleurt rood. De bloemblaadjes dwarrelen boven zijn dode lichaam naar beneden. Bedeesd loop ik er naar toe. ‘Stoute bloem’, mompel ik. Ik veeg mijn ogen droog en sla een kruisje. Dat doen vrome meisjes, ‘Dat hoort zo’, zei mamma altijd.
__________________
sensationeel kopje verse koffie

Laatst gewijzigd op 16-06-2005 om 22:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 22:43
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Leuk stukje! Je hebt een beetje iets weg van mijn eigen schrijfstijl..leuk
Citaat:
De bloemblaadjes dwarrelen boven zijn dode lichaam naar de beneden.
naar 'de' beneden? Neem aan dat 'de' weg moet..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 22:46
neardo
neardo is offline
Uhm... Juist
En bedankt
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 09:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je hebt een mooie, bijzondere stijl en in dit stukje spreekt de inhoud me ook wel aan.
Hm, verder weet ik nu even geen kritiek te verzinnen... Het is gewoon een fijn stukje
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 12:00
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Leuk stukje, origineel ja, leest lekker. Weet idd ook niet zo veel meer te zeggen...

Heb je nog meer van dit soort verhaaltjes?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 12:26
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Dood door bloemen, je moet er maar op komen. Leuk stukje.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 13:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Simoen schreef op 17-06-2005 @ 12:00 :
Leuk stukje, origineel ja, leest lekker. Weet idd ook niet zo veel meer te zeggen...

Heb je nog meer van dit soort verhaaltjes?
Want dan willen we ze namelijk lezen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 14:15
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Op zich is het een mooie tekst, de psychedelische beleving komt in de taal prachtig naar voren. Toch nog aanmerkingetjes:
Citaat:
neardo schreef op 16-06-2005 @ 21:53 :
Terwijl ik dromerig over het grasveld drentel, ruk ik harteloos de bloemen uit de grond.
Een herhaling en twee bijwoorden in een constructie, het leest niet lekker vind ik, vooral niet omdat het ook nog erg tegengestelde bijwoorden zijn. Ik vind het geen mooie opening.

Citaat:
Ze schreeuwen naar me, ‘Pluk me… pluk me… pluk me niet!’
Die komma, dat kan natuurlijk niet zo. Eigenlijk hoort daar gewoon een dubbele punt te staan, hoe lelijk die ook is.
Citaat:
Terwijl de tranen over mijn wangen biggelen, zie ik hoe de boeketjes steeds harder door de lucht vliegen, ze lijken te veranderen. Met grote ogen kijk ik hoe de bloemen zijn hoofd verbrijzelen. Bedeesd loop ik er naar toe. ‘Stoute bloem’, mompel ik. Ik veeg mijn ogen droog en sla een kruisje. Dat doen vrome meisjes, ‘Dat hoort zo’, zei mamma altijd.
Je gebruikt al zovaak het woord bloem, dat het storend wordt. Omdat het ook nog eens om boeketten ging, zou ik hier 'ze' gebruiken. Daarnaast gaat het met 'ze' ook meteen wat sneller.

Maargoed. Dat einde is briljant.


__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:48
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Einde is wel goed de rest is nogal 'chaotisch' geschreven (of komt dat door mijn haastige leesstijl)
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 19:32
Verwijderd
Ja, ik snap denk ik wel wat de anderen er zo fijn aan vinden, mij ligt 't niet zo.
Maar dat is gewoon verschil van smaak, waarschijnlijk : )
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 02:27
neardo
neardo is offline
@ Allemaal, bedankt voor de complimentjes
@ Zut Alors, ik heb de dingen verbeterd. Alleen de openingszin laat ik toch zo staan.
@Astuanax, het is wel een beetje chaotisch. Maar dat is het meisje ook.
@ Mala, ag jaah. Smaken verschillen, moet kunnen toch
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 20:45
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Weet je, ik ben het met Mala eens. Ik bedoel, ergens heeft het wel wat, maar het is mij te rommelig. Ik snapte het eerst ook niet helemaal, komt ws ook door mijn onoplettendheid vandaag.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Bloem.
Anneee
8 27-10-2004 09:35
Verhalen & Gedichten klein bloempje
Verwijderd
4 16-10-2004 22:44
Verhalen & Gedichten Als ik dood ga...wel of geen bloemen
Mortifer
4 19-12-2002 17:50
Verhalen & Gedichten Bloemen op het graf
klootzak2001
2 07-07-2002 15:09
Verhalen & Gedichten Bloemen
Doc
4 15-04-2002 09:21
Verhalen & Gedichten de bloem
misspretty
8 13-01-2002 18:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.